Auteur Topic: Ongesteld op de basisschoolleeftijd - hoe ermee om te gaan  (gelezen 4016 keer)

woefwaf

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 08 maart 2014, 22:11:41 »
Meisjes in Nederland worden steeds jonger ongesteld, dit geldt vooral voor Marokkaanse en Turkse meisjes, maar de laatste jaren ook voor Nederlandse meisjes. Vaak is het dan al op de basisschool zo dat meisjes ongesteld worden, en dan bedoel ik echt voor groep 7 of 8. 

Is er iemand die dit heeft meegemaakt, of iemand kent die het mee had gemaakt? Hoe gingen jij en je ouders ermee om? Als je dochter later zo vroeg ongesteld wordt, hoe zal je er zelf dan mee om gaan?

Toch wel een belangrijk onderwerp vind ik, en ook handig voor jonge girlsceners die dit lezen, denk ik. ^_^

edit: ik bedoel ook dingen als prullebakjes op school, doorlekken op school, meedoen aan activiteiten, eventueel pilgebruik etc.
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2014, 22:56:07 door woefwaf »

hollaholla

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 08 maart 2014, 22:17:58 »
Ik kreeg op mijn 11de mijn maandstonden (ik wist al wat het was, want mijn nicht had bij ons de eerste keer haar maandstonden gekregen.) en ik ging gewoon niet mee zwemmen 1x in de maand, voor de rest deed ik niet anders. Ik herinner het mij zelfs nog amper. Ik weet wel dat ik het enkel maar aan 1 meisje had gezegd die ook al haar maandstonden had en dan bleven we samen op school als de rest ging zwemmen en zei is uiteindelijk één van mijn beste vriendinnen geworden.
Once you understand there are people who are committed to misunderstanding you, you'll care less about opinions and more about yourself.

Chickenwing

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 08 maart 2014, 22:21:08 »
Ik zit in groep 8 en vier vriendinnen van mij+ik zijn het ook al.
Ik vind het niet eens zo vroeg ofzo...

Amaretto

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 08 maart 2014, 22:22:55 »
Ik was 12 en eigenlijk veranderde niet veel. Ik wist al dat het zou komen, omdat mijn moeder dit had uitgelegd. Alleen ik deed niet meer met zwemmen.
https://www.instagram.com/healthyplantbasedlife/?hl=nl || Don't let your dreams be dreams.

Apodyopsis

• Hold me fast, cos I'm a hopeless wanderer.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2014, 22:23:04 »
11/12 is toch heel normaal?
When your hope's on fire, don't hold a glass over the flame.
Ik ben Dulcis, maar dan in een nieuw jasje.

ICExCOLD

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 08 maart 2014, 22:23:21 »
Ik was 10 in groep 8. Geen idee, gewoon normaal net zoals anders? Mijn ma heeft het me gewoon 'uitgelegd.'
blubblub

-

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 08 maart 2014, 22:24:54 »
huh wat is daar raar aan
op die leeftijd zou je toch echt wel moeten weten wat ongesteld zijn inhoudt
I think that loneliness can be romantic

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 08 maart 2014, 22:25:37 »
Ik was net 12 en ik zat in groep 8. Ik was de allereerste uit mijn klas en ik schaamde me er echt ontzettend voor, haha. Ik wist gelukkig wel wat het was, dat had mijn moeder me allang uitgelegd. M'n moeder had het wel aan mijn gymleraar verteld, dan hoefde ik niet mee te gymen.

Precious

• It’s never too late. ♡
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 08 maart 2014, 22:27:30 »
Ik was 11. Vind er niks raars aan, nature is calling zullen we maar zeggen. Dealen met de situatie, meer kun je er toch niet aan doen.
Old enough to know better, young enough to do it anyway. ^( '-' )^

ONNEDI

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 08 maart 2014, 22:42:54 »
Ik was 12 en zat in de 1e klas. Heel raar maar ik wist eerst niet wat het inhield en dacht dat het voor een dag per maand ofzo zou zijn .. tja niemand was het op de basisschool en niemand was dr mee bezig.

hollaholla

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 08 maart 2014, 22:46:01 »
11/12 is toch heel normaal?
Waarschijnlijk wel, maar ik was juist 11 (misschien zelfs nog 10) en ik weet dat ik echt samen met één ander meisje de enige was (van ongeveer een groep van 40 meisjes), want alle andere meisjes gingen altijd mee zwemmen en het lijkt me stug dat je op je 11de al een tampon erin probeert te steken. Dus ik schaamde mij er toen eigenlijk best wel voor.
Once you understand there are people who are committed to misunderstanding you, you'll care less about opinions and more about yourself.

woefwaf

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 08 maart 2014, 22:46:26 »
huh wat is daar raar aan
op die leeftijd zou je toch echt wel moeten weten wat ongesteld zijn inhoudt
In groep 7 maakte iemand een keer een grap over "ongesteld zijn" en diegene kreeg toen straf waar we met heel de klas over moesten praten. Bleek dat veel meisjes niet eens wisten wat ongesteld zijn is.

woefwaf

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 08 maart 2014, 22:47:36 »
Waarschijnlijk wel, maar ik was juist 11 (misschien zelfs nog 10) en ik weet dat ik echt samen met één ander meisje de enige was (van ongeveer een groep van 40 meisjes), want alle andere meisjes gingen altijd mee zwemmen en het lijkt me stug dat je op je 11de al een tampon erin probeert te steken. Dus ik schaamde mij er toen eigenlijk best wel voor.
Volgens mij was ik 11 of 12 toen ik voor het eerst een tampon gebruikte, iig op mn 12de had ik er wel ooit een gebruikt. En ik kan me voorstellen dat als je leest/hoort dat het handig is bij het sporten e.d. er zelf ook een wilt gaan gebruiken ondanks je leeftijd.

Sofie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 08 maart 2014, 22:52:54 »
Ik werd ongesteld eind mijn 11de. Dan zit je nog in groep 7/8. Mijn moeder had me van te voren al verteld wat er dan met je gebeurt, etc. Het is zeker niet leuk, maar als je moeder je verteld en uitlegt hoe het zit valt het wel. Mijn moeder wou niet dat ik tampons gebruikte, dus tot de 2de deed ik dat niet. Dat was wel erg moeilijk, want ik dans en ik tenniste toen. Ik vind dat je daar als ouder rekening mee moet houden, uiteindelijk ben ik tegen haar wil in tampons gaan kopen en gebruiken en ik heb er niks over gehoord.

Eefiye

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 08 maart 2014, 22:58:52 »
Hoe je ermee omgaat?

Wat is het verschil tussen jong ongesteld zijn en ouder ongesteld zijn?
Werkt toch beiden hetzelfde? Je kunt het toch moeilijk doodzwijgen.
Bij mij werd dat in groep 7 uitgelegd waarom er bakken met maandverband bij de wc stonden.

nefelibata

• We've got holes but we carry on.
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 08 maart 2014, 23:00:16 »
Ik was 11. Vind er niks raars aan, nature is calling zullen we maar zeggen. Dealen met de situatie, meer kun je er toch niet aan doen.
Verkooptopic: http://forum.girlscene.nl/forum/verkoop/ik-raak-mn-baan-kwijt-en-heb-geld-nodig-help-me-309043.0.html  --- “Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”

Sofie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 08 maart 2014, 23:10:53 »
Hoe je ermee omgaat?

Wat is het verschil tussen jong ongesteld zijn en ouder ongesteld zijn?
Werkt toch beiden hetzelfde? Je kunt het toch moeilijk doodzwijgen.
Bij mij werd dat in groep 7 uitgelegd waarom er bakken met maandverband bij de wc stonden.

Nou meestal heb je er meer ervaring mee en kennis in als je ouder bent.

happy-days

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 08 maart 2014, 23:14:45 »
ik was 9

verschrikkelijk. zat in eind groep 5 en werd erg gepest. schrok me kapot toen mijn ma zij dat ik dat was (snapte er niks van...)

nu (heel wat jaren later, uhhum,3) is het voor mij doodnormaal.

regelmatig (al vrij snel) maar vaak buikpijn. dus ja.

Eefiye

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 08 maart 2014, 23:20:19 »
Nou meestal heb je er meer ervaring mee en kennis in als je ouder bent.

Als je voor het eerst ongesteld wordt heb je er toch nog geen ervaring mee? Ongeacht hoe oud je bent.
Meer kennis ja maar dat kan je moeder je ook allemaal vertellen

Ik zie het punt gewoon niet echt denk ik. Bij ons werd gewoon uitgelegd was iedereen zo van oke zo werkt dat dus.

JustGuess

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 09 maart 2014, 00:24:26 »
Mooi dat jullie het gesprek erover openen. Ik denk ongeacht hoe oud je bent dat het moeilijk kan zijn. Ik was 15 toen ik voor eerst ongesteld werd. Ik wist wat het was, en dat het een zegen is dat ik zo laat was. Toch was het ook moeilijk, niemand van mijn leeftijd maakte hetzelfde meer mee, hun waren het allemaal al gewend. Zelfs met 15 durfde ik er nog met niemand over te praten.

Jhené

• Ik lust geen Nuggets
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 09 maart 2014, 00:42:29 »
ik zat een beetje zovan what the actual fuck is going on?
Maar ik wist wel wat het allemaal inhield, was 12 volgens mij. Ik praat(te) er gewoon heel erg open over met mijn vriendinnen haha

Mephobia

• Atelophobia
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 09 maart 2014, 10:31:57 »
Ik was 11. Ik zwom een keer in de maand niet mee.
Ik kreeg ze in de middag toen ik thuis was en moest dus in de namiddag terug naar school terwijl ik helemaal geschrokken was. Ik wist wel wat het was, maar was wel erg geschrokken.

Supercalifragilistic

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 09 maart 2014, 10:42:04 »
Ik heb best medelijden met de meiden die het zo vroeg worden :/ Ik was zelf 14/15 de eerste keer... Kan me wel herinneren dat in groep 8 een klasgenootje het was geworden. Ze schaamde zich rot ervoor. Het viel gelukkig niet op. Alleen de eerste keer, omdat ze toen opeens weg was en even later weer terug. Ze deed voor de rest wel gewoon altijd mee. Toendertijd wist ik wel wat het was, maar niet wat het precies inhield. Toch blij dat ik in de brugklas en tweede klas er voorlichting over kreeg, maar vind dat ze dit ook wel op de Basisschool mogen doen voor de oudste klassen! Het is al vervelend genoeg als het zo vroeg kom, laat dan op zijn minst duidelijk zijn wat het inhoud en hoe je er mee om moet gaan.
Supercalifragilisticexpialidocious~!
People build up walls, not to keep others out, but to see who cares enough to break them down.

Janine

• La vie est belle
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 09 maart 2014, 10:44:33 »
Ik zat zelf in groep 8 toen ik voor het eerste ongesteld werd. Ik was toen 11 jaar. Ik was de enige die er zo vroeg bij was. Ik werd daar onzeker van. Ik vond het ook maar niks dat er op de basisschool geen prullenbakken stonden in het toilet hokje zelf, daar hielden ze geen rekening mee.

Jimmy

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 09 maart 2014, 10:45:35 »
Jeetje ik was zelf 16 toen ik het voor het eerst was! Dus heb (naar mijn mening) echt geluk gehad dat ik die issues nooit echt heb gehad op de middelbare, pas tegen het eind aan haha