Auteur Topic: Extreme prikangst  (gelezen 876 keer)

Pikachu

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 13 mei 2016, 03:59:59 »
Heey

Ik zit met een probleem en ik heb geen idee wat ik eraan kan doen.
Het is namelijk zo dat ik hele erge prikangst heb. Als ik weet dat ik moet bloedprikken of dergelijke maak ik er altijd een hele drama van tot huilbuien aan toe.
Ik ben gewoon extreem bang voor naalden en elke keer dat ik bloed moet prikken of een injectie moet krijgen is het altijd weer hetzelfde verhaal.

Als ik het aangeef word er ook tegen mij gezegd van jaa het duurt maar twee seconden is zo gepiept maar bij mij is dat gewoon niet zo. Omdat ik me niet kan ontspannen lukt het bloedprikken nooit en moet ik uiteindelijk een aantal keer geprikt worden.
Er word ook telkens maar tegen mij gezegd dat ik mij aanstel en misschien is dat ook wel zo maar ik kan er echt niks aandoen. Ik probeer mezelf altijd te ontspannen en gewoon de andere kant op te kijken voor het bloedprikken maar elke keer ben ik onbewust erg gespannen. Ook word er bij mij een extra dun naaldje gebruikt maar alsnog helpt het niet echt. De pijn vind ik echt meevallen maar ik heb werkelijk geen idee waarom ik mij telkens zoveel druk maak.

Ook ga ik volgend jaar een medische opleiding volgen en daarvoor moet ik een paar injecties tegen bepaalde ziektes krijgen en  ook moet daarvoor bloed geprikt worden en ik kan dit gewoon echt niet gebruiken.

Heeft iemand aub advies voor mij? Want ik vind dit zo beschamend en zo vreselijk storend. Morgen moet ik ook weer bloed laten prikken en ik schijt m nou al 7 kleuren.
What's mah motherfucking name ?!

Infinitum3

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2016, 07:12:05 »
Ik moest zelf ook een aantal vaccinaties en bloedprikken voor mijn opleiding. Word zelf ook niet goed van naalden, ga dan helemaal hyperventileren en flauwvallen enzo.

Gister moest ik voor het laatst heen om bloed te prikken. Ik raad je aan om voor dat moment gewoon afleiding te zoeken en veel te praten over andere dingen zodat het wachten niet zo'n hel is. Tijdens het prikken gewoon heel geconcentreerd naar de muur zitten staren ofzo, op je ademhaling letten (ik weet het, is lastig, lukte mij ook niet bij het bloedprikken, maar bij een van de vaccinaties lukte het wel om diep te blijven ademen en niet flauw te vallen).
Gewoon vertellen dat je het eng vind en dat je snel flauw valt, dan houden ze daar rekening mee. Voor het prikken nog even iets eten en wat koud water drinken.
Ik ga altijd een gesprekje aan met de mensen die gaan prikken, zijn vaak hele aardige mensen die je af proberen te leiden door random vragen te stellen. (behalve die ene keer dan, maarja toen hadden ze geneeskundestudentjes ingehuurd, die vertelde nog niet eens dat je je arm moest ontspannen en duwde die prik er zo in > wel goed dat je op zo'n moment amper de tijd hebt om bang te worden, te stoppen met ademen, te gaan huilen etc.)

Je bent echt niet de enigste die hier last van heeft. Ken er al meerdere van mijn opleiding. Je zou als je je minder nerveus voelt bij je huisarts ook daar heen kunnen gaan voor de prikken, alleen dat kost waarschijnlijk wel een hoop meer geld. Ze willen in principe wel dat iedereen die vaccinatie krijgt, behalve als je hele sterke redenen hebt om je niet te vaccineren (angst valt daar meestal niet onder, meer dingen als godsdienstige achtergrond enzo)

Bloedprikken voor een vaccinatie was bij mij een stuk minder erg dan bij de dokter. Vooral omdat het korter duurde en ze minder bloed nodig hadden, als ze veel bloed afnemen ga ik mij namelijk super kut voelen.
Succes vandaag! Bij mij helpt het in ieder geval om niet naar de naald te kijken.

> l'esprit de l'escalier < Je suis formidable :)
nature tumblrblack-white tumblrweheartit

PurpleLily

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2016, 08:18:47 »
Ik heb het ook! Bloed prikken is sws een ramp want ze kunnen niets vinden, dus uiteindelijk staan er 3 mensen om me heen om te proberen ..
Daarnaast moest ik laatst 3x naar de tandarts om gaatjes te vullen. wat een ramp! Ik was doodsbang voor die verdovingsspuit, maar ik moest wel gaan. Ik dwong mezelf gewoon om te gaan zo van, ´Oké, als ik nu ga ben ik er vanaf´. Ik hou ook áltijd mijn ogen dicht en heb zoiets van, oké die prikken ga ik nu wel eventjes voelen maar het vullen heb ik geen last van! Het is even een drempel overgaan van gewoon doen.
Mensen zeiden ook altijd tegen mij dat ik me aanstelde, maar door ´t gewoon te doen, wen je er langzaam aan dat het eigenlijk niets ernstigs is. Maar het idee dat er een naald in je komt, is gewoon raar .. Het hoort er niet, dus ik snap je! :)

Pikachu

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2016, 11:46:41 »
Bedankt  voor jullie advies.
Ik probeer wel de andere kant op te kijken en mezelf af te leiden maar nog steeds lukt het me niet om echt te ontspannen  of mezelf kalm te houden voor het bloedprikken.
Eerst ben ik redelijk kalm maar juist als het bloedprikken net iets te lang duurt begin ik erg gespannen te worden en word ik erg onrustig en paniekerig.  :fieuw: :fieuw:

Pencil

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2016, 12:46:51 »
Ik ben er ook bang voor, maar niet zo extreem. De laatste keer dat ik een vaccinatie moest heb ik een hele goede vriendin meegesleept en die gewoon constant tegen mij laten praten, terwijl ik mij heel erg inbeelde dat de vrouw aan de andere kant er niet was en dan ineens geprikt worden is een stuk fijner.

Pikachu

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2016, 21:58:38 »
Ik ben er ook bang voor, maar niet zo extreem. De laatste keer dat ik een vaccinatie moest heb ik een hele goede vriendin meegesleept en die gewoon constant tegen mij laten praten, terwijl ik mij heel erg inbeelde dat de vrouw aan de andere kant er niet was en dan ineens geprikt worden is een stuk fijner.
Ik vind het persoonlijk juist lastig als mensen tegen mij praten. Ik weet niet waarom maar ik kan me niet concentreren op het praten aangezien ik onbewust op de naald concentreer. Heel onhandig natuurlijk.

Tessa

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2016, 01:43:28 »
Ik herken dit zo goed! Ik stress hem helemaal als ze met naalden aankomen. Die van de tandarts kan ik inmiddels aan, de eerste x voelde ik die niet eens waardoor ik dat nu aan kan zonder te huilen. Bloedprikken vind ik maar niks. Idd iemand mee nemen die je vertrouwd en niet naar de naald kijken. Succes!

Orchidee

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2016, 11:48:23 »
Tja hier zul je niet veel aan hebben maar wat  mij helpt is juist wel kijken naar de naald. Dan weet je wanneer de prik komt en wanneer je dus uit kan ademen. Ik wordt er zelf altijd zenuwachtiger van als ik niet weet wanneer de prik komt haha.