Auteur Topic: Stel hier je brandende vraag over de pil en menstruatie!  (gelezen 1764 keer)

Danique - hoofdredacteur Girlscene

• Beheerder
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 29 mei 2018, 14:32:32 »
Hey meiden,

Dat je elke maand zin hebt in een reep chocola en iets chagrijniger bent dan normaal, is bij iedereen bekend. Veel meiden krijgen met menstruatie te maken, en dus ook met anticonceptie. Toch bestaan er veel brandende vragen rondom deze onderwerpen, en met name over de pil. Want hoe lang kun je de pil eigenlijk doorslikken? En ben je nog wel beschermd als je hebt overgegeven? Girlscene geeft je de kans om deze brandende vragen te stellen aan een expert - geheel anoniem!

Vanmiddag om 17.00uur tot 19.00uur is in dit topic een gynaecoloog online die al jouw brandende vragen over de pil en menstruatie gaat beantwoorden. Dus brand los & stel je vraag!

Groetjes,
Danique - hoofdredacteur Girlscene.nl

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2018, 14:38:12 »
Wat gaaf!

1. Ik ben gestopt met de prikpil in april, hoe lang duurt het nu voordat ik weer ongesteld ben?
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

roodkapje.xx

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2018, 15:01:41 »
Wat fijn dit ! :)

- ik ben elke maand 3 verschillende keren 4 dagen heftig ongesteld , veel bloedverlies en niet instaat om dingen te doen. ik voel me dan gewoon heel slecht. ben dan heel wit en moet veel overgeven ens

is er iets wat ik daar tegen kan doen ? ik heb elke pil al geprobeerd maar dat heeft weinig tot geen effect 😬
alvast bedankt !

Moonshine

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2018, 15:02:06 »
Ik had deze vraag al in het wwjneek topic gesteld, maar ik stel het voor de zekerheid hier nog maar een keer.

Ik weet niet meer of ik vanochtend een nieuwe tampon heb ingedaan. Ik weet wel dat ik mn oude eruit heb gedaan, maar ik was best wel wazig vanmorgen dus ik weet er niet meer zo veel van.
Ik ging dus daarnet kijken of er nog een tampon in zat, maar ik zag geen touwtje. Ik heb binnen in ook nog zo diep als ik kon gevoeld, maar ik voelde geen touwtje/tampon. Ik heb met de douchekop er water in gespoten zodat als de tampon er in zou zitten deze zich zou vullen en ik hem makkelijker eruit kon halen, zonder effect. Daarna heb ik gehurkt geperst, ik voelde nog steeds geen tampon. Ik heb gelezen dat een tampon niet door kan schieten, klopt dit?

Ik denk dat de kans heel klein is dat hij er nog in zit maar ik zou het heel fijn vinden om nog een extra bevestiging te krijgen, zeker van een gynaecoloog!

eliane14

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2018, 17:18:07 »
Hey meiden,

Dat je elke maand zin hebt in een reep chocola en iets chagrijniger bent dan normaal, is bij iedereen bekend. Veel meiden krijgen met menstruatie te maken, en dus ook met anticonceptie. Toch bestaan er veel brandende vragen rondom deze onderwerpen, en met name over de pil. Want hoe lang kun je de pil eigenlijk doorslikken? En ben je nog wel beschermd als je hebt overgegeven? Girlscene geeft je de kans om deze brandende vragen te stellen aan een expert - geheel anoniem!

Vanmiddag om 17.00uur tot 19.00uur is in dit topic een gynaecoloog online die al jouw brandende vragen over de pil en menstruatie gaat beantwoorden. Dus brand los & stel je vraag!

Groetjes,

Gynaecoloog

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2018, 17:20:22 »
Wat gaaf!

1. Ik ben gestopt met de prikpil in april, hoe lang duurt het nu voordat ik weer ongesteld ben?

Als je prikpil na drie maand is uitgewerkt, kan het inderdaad bij sommigen even duren vooraleer de eigen cyclus weer op gang komt. Vaak hangt dit af van hoe je menstruatiecyclus van tevoren al was.

Gynaecoloog

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 29 mei 2018, 17:26:18 »
Wat fijn dit ! :)

- ik ben elke maand 3 verschillende keren 4 dagen heftig ongesteld , veel bloedverlies en niet instaat om dingen te doen. ik voel me dan gewoon heel slecht. ben dan heel wit en moet veel overgeven ens

is er iets wat ik daar tegen kan doen ? ik heb elke pil al geprobeerd maar dat heeft weinig tot geen effect 😬
alvast bedankt !

Wat lastig voor je. Blijkbaar heb je al heel wat uitgeprobeerd. Vaak is een hormoonspiraaltje een goede optie omdat dat iets specifieker werkt.
Toch zou ik aanraden om eerst eens naar de dokter te gaan voor verder onderzoek en eventueel een echo. Misschien zit er wel een klein poliepje, wat verantwoordelijk is voor het vele bloedverlies.

Sannee

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2018, 17:30:05 »
Wat fijn dat er een topic is hierover!

Ik heb al een lange tijd een vriend en slik ook de pil, alleen ben ik hem laatst een keertje vergeten. Toch hebben we onveilige seks gehad. Is er een grote kans dat ik zwanger ben? En wat moet ik nu doen?

Groetjes

Gynaecoloog

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2018, 17:36:22 »
Ik had deze vraag al in het wwjneek topic gesteld, maar ik stel het voor de zekerheid hier nog maar een keer.

Ik weet niet meer of ik vanochtend een nieuwe tampon heb ingedaan. Ik weet wel dat ik mn oude eruit heb gedaan, maar ik was best wel wazig vanmorgen dus ik weet er niet meer zo veel van.
Ik ging dus daarnet kijken of er nog een tampon in zat, maar ik zag geen touwtje. Ik heb binnen in ook nog zo diep als ik kon gevoeld, maar ik voelde geen touwtje/tampon. Ik heb met de douchekop er water in gespoten zodat als de tampon er in zou zitten deze zich zou vullen en ik hem makkelijker eruit kon halen, zonder effect. Daarna heb ik gehurkt geperst, ik voelde nog steeds geen tampon. Ik heb gelezen dat een tampon niet door kan schieten, klopt dit?

Ik denk dat de kans heel klein is dat hij er nog in zit maar ik zou het heel fijn vinden om nog een extra bevestiging te krijgen, zeker van een gynaecoloog!

De kans is inderdaad klein dat er nog een tampon in zit. Zelfs als je het touwtje niet ziet, kan je het meestal wel met je vinger in de vagina voelen zitten en er alsnog uit halen. Als je je lichaam niet zo goed kent, kan je soms wel schrikken van wat je allemaal voelt in de vagina. Ter hoogte van de vaginatop voel je soms de baarmoedermond. Dit sluit de baarmoeder af, zodat er inderdaad niks naar binnen kan doorschieten.
Het klopt ook dat bij persen de tampon soms wat lager zakt en zo makkelijk te verwijderen is.
Het is wel aan te raden om tampons enkel te gebruiken bij (hevig) bloedverlies, en niet bij lichte afscheiding, want dan geeft dit soms irritatie door uitdroging van de vagina.

Laulau

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2018, 17:36:45 »
Hii,
Ik had altijd best veel last als ik ongesteld was, toen ging ik aan de pil waar ik eigenlijk gewoon niet goed over nagedacht had want dit had vrij weinig goede effecten maar wel veel nare bijwerkingen. Nu gebruik ik al een tijdje Aleve Feminax wat super helpt, ik heb gewoon nergens last meer van! (behalve dat ik soms vergeet dat ik ongesteld ben ;)

Nou heb ik twee keer voor vakantie een speciale 'uitstel pil' geslikt maar dat was zo'n drama. Ik heb nog nooit zoveel pijn gehad daarna toen ik ongesteld werd. De tweede keer was het een andere pil omdat ik dacht dat het misschien aan het merk lag ofzo.

Van de zomer wil ik gewoon echt heel graag niet het gedoe hebben van ongesteld zijn, tampons wisselen terwijl je lang in de auto, het vliegtuig zit of aan het strand ligt zonder toiletten in de buurt, etcetera. Mijn vraag is dan ook of er een oplossing is waardoor ik toch een pil zou kunnen doorslikken deze weken, maar daarna niet door zo'n hel hoef te gaan bij wijze van spreken..

Alvast bedankt!

Esmee

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 29 mei 2018, 17:37:42 »
Hai,

Bij mij zijn er longembolieën ontdekt maar mijn vraag is nu; hoe groot is de kans dat dit door de pil komt (in combinatie met roken). Dit zeiden ze namelijk in het ziekenhuis. Ik rook 10 jaar en slik de pil ook al zo'n 10 jaar. Dus vind het zelf een beetje raar dat dit zich pas nu heeft geuit.

Groetjes!

Gynaecoloog

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 29 mei 2018, 17:47:57 »
Wat fijn dat er een topic is hierover!

Ik heb al een lange tijd een vriend en slik ook de pil, alleen ben ik hem laatst een keertje vergeten. Toch hebben we onveilige seks gehad. Is er een grote kans dat ik zwanger ben? En wat moet ik nu doen?

Groetjes

1 keertje een pil vergeten is vooral gevaarlijk in het begin of het einde van je pilstrip, want dan lijkt het alsof je de pilvrije periode hebt verlengd en zo kan er een eisprong optreden. Noodanticonceptie ( morning after pil of koper spiraaltje kan dan noodzakelijk zijn) De werking van de pil is nml. het onderdrukken van de ovulatie. In het midden van de pilcyclus een pil vergeten is dus minder erg.
Ben je nogal vergeetachtig, of moet je vaak braken/ ernstige diarree, dan kan je overwegen om een andere vorm van anticonceptie te gebruiken, bijv. een hormoonstaafje , een spiraaltje of de prikpil.
Er bestaan handige schema’s van wat te doen bij een vergeten pil.
Ik probeer het even te fotograferen en hieronder als bijlage toe te voegen.

SelenaxxGomez

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2018, 17:52:02 »
Is het erg als je nog maagd bent en je de pil slikt, gewoon zodat het de pijn vermindert?
~

Gynaecoloog

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 29 mei 2018, 17:59:17 »
Hii,
Ik had altijd best veel last als ik ongesteld was, toen ging ik aan de pil waar ik eigenlijk gewoon niet goed over nagedacht had want dit had vrij weinig goede effecten maar wel veel nare bijwerkingen. Nu gebruik ik al een tijdje Aleve Feminax wat super helpt, ik heb gewoon nergens last meer van! (behalve dat ik soms vergeet dat ik ongesteld ben ;)

Nou heb ik twee keer voor vakantie een speciale 'uitstel pil' geslikt maar dat was zo'n drama. Ik heb nog nooit zoveel pijn gehad daarna toen ik ongesteld werd. De tweede keer was het een andere pil omdat ik dacht dat het misschien aan het merk lag ofzo.

Van de zomer wil ik gewoon echt heel graag niet het gedoe hebben van ongesteld zijn, tampons wisselen terwijl je lang in de auto, het vliegtuig zit of aan het strand ligt zonder toiletten in de buurt, etcetera. Mijn vraag is dan ook of er een oplossing is waardoor ik toch een pil zou kunnen doorslikken deze weken, maar daarna niet door zo'n hel hoef te gaan bij wijze van spreken..

Alvast bedankt!

Speciale pijnstillers voor de menstruatie werken inderdaad goed tegen de pijn en geven vaak ook iets minder hevige bloedingen.
Wel vervelend natuurlijk om tijdens de vakantie ongesteld te zijn. Als je nog geen hormonen gebruikt, wordt een progesteron-pil voorgeschreven om de menstruatie uit te stellen. Dit moet je starten ten laatste 3 dagen voor de verwachtte menstruatie en kan je tot 14 dagen doornemen. Dit werkt meestal goed. Een hevige menstruatie achteraf is wel mogelijk. Daarom kan je best nu al met de gewone pil starten, zodat je tegen de grote zomervakantie je cyclus wat beter kan regelen door bijvoorbeeld dan de pil door te slikken. Als je dan een menstruatie laat komen, zal die vaak wat minder heftig zijn.

Lemonade

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2018, 18:01:35 »

Hoi! Ik heb een vraag met betrekking tot de pil en ontlasting, dus ik waarschuw alvast voor een bericht met too much information erin, maar dat is (helaas, hahaha) wel nodig om een zo correct mogelijk beeld te schetsen.

Ik heb sinds een aantal dagen (woensdag) last van m’n maag (beetje misselijk) door stress, en ik heb ook dunne brijige ontlasting. Donderdag heb ik voor de zekerheid een tweede pil ingenomen (laatste dag van m’n tweede week), aangezien ik 2,5 uur na het slikken dunne ontlasting had. Ik ga ook elke dag 2/3 keer naar de wc. Het is dat ik het wel voel maar het is niet dat ik een drang ervoor heb en het niet meer kan inhouden. Wel is de eerste keer IETS vaster dan de keer/keren erna. Ik neem m’n pil altijd in de middag, en ga in de ochtend/begin middag naar de wc, dus m’n pil wordt altijd erna pas ingenomen. Inmiddels zit ik dus in m’n derde week en donderdag slik ik m’n laatste pil van deze strip.
's Ochtends, 27 mei, zag ik dat ik nog wat onverteerde appel van de avond ervoor (12 uur ‘s avonds ongeveer gegeten) in m’n ontlasting zat.

Vanochtend ben ik naar de wc gegaan, zelfde verhaal met m'n ontlating (wat zachter, brijig). Om half 1 heb ik m'n pil ingenomen. Ik ben rond half 4 naar de wc gegaan, toen had ik wel last van een beetje diarree. Zoals ik al zei slik ik donderdag dus m'n laatste pil van deze strip. Ik heb wel nog een pil extra genomen anderhalf uur geleden. Nu twijfel ik dus alleen wat ik verder moet doen, i.v.m. slikken en bescherming, vooral omdat ik de hele week al een beetje sukkel met m'n darmen.

- Nu een stopweek inlassen
- Strip afmaken, stopweek inlassen
- Strip afmaken, een week daarna nog doorslikken, stopweek inlassen
- Meteen met een nieuwe strip beginnen
- Deze strip afmaken, dan met een nieuwe strip beginnen

En nogmaals, hoe zit het nu met bescherming? En welke optie zou "het beste" zijn, hoe zit het bij deze optie dan met bescherming?

Nogmaals, sorry voor het onsmakelijke bericht maar ik weet oprecht niet wat het beste is om te doen!

Gynaecoloog

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 29 mei 2018, 18:07:35 »
Hai,

Bij mij zijn er longembolieën ontdekt maar mijn vraag is nu; hoe groot is de kans dat dit door de pil komt (in combinatie met roken). Dit zeiden ze namelijk in het ziekenhuis. Ik rook 10 jaar en slik de pil ook al zo'n 10 jaar. Dus vind het zelf een beetje raar dat dit zich pas nu heeft geuit.

Groetjes!

Helaas is roken + de pil een zeer slechte combi. Roken is sowieso erg ongezond, maar daar ben je vast al vaker op gewezen.
2 op de 10000 vrouwen krijgen last van een diepe veneuze trombose, bij pilgebruiksters is dat risico 2 tot 6 keer verhoogd.
Het kan zijn dat dit probleem zich pas veel later, of helemaal niet voor doet, maar een verhoogd risico is er dus wel degelijk. Ook leeftijd en bijv. gewicht hebben hierop een invloed.
Het advies is dus een andere vorm van anticonceptie zoals bijv. een Spiraaltje.

Gynaecoloog

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 29 mei 2018, 18:09:38 »
Is het erg als je nog maagd bent en je de pil slikt, gewoon zodat het de pijn vermindert?

Dit is helemaal niet erg! Ik ken veel jonge vrouwen die de pil slikken wegens cyclusstoornissen en dus niet als anticonceptiemiddel.

Gynaecoloog

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 29 mei 2018, 18:13:49 »
Hoi! Ik heb een vraag met betrekking tot de pil en ontlasting, dus ik waarschuw alvast voor een bericht met too much information erin, maar dat is (helaas, hahaha) wel nodig om een zo correct mogelijk beeld te schetsen.

Ik heb sinds een aantal dagen (woensdag) last van m’n maag (beetje misselijk) door stress, en ik heb ook dunne brijige ontlasting. Donderdag heb ik voor de zekerheid een tweede pil ingenomen (laatste dag van m’n tweede week), aangezien ik 2,5 uur na het slikken dunne ontlasting had. Ik ga ook elke dag 2/3 keer naar de wc. Het is dat ik het wel voel maar het is niet dat ik een drang ervoor heb en het niet meer kan inhouden. Wel is de eerste keer IETS vaster dan de keer/keren erna. Ik neem m’n pil altijd in de middag, en ga in de ochtend/begin middag naar de wc, dus m’n pil wordt altijd erna pas ingenomen. Inmiddels zit ik dus in m’n derde week en donderdag slik ik m’n laatste pil van deze strip.
's Ochtends, 27 mei, zag ik dat ik nog wat onverteerde appel van de avond ervoor (12 uur ‘s avonds ongeveer gegeten) in m’n ontlasting zat.

Vanochtend ben ik naar de wc gegaan, zelfde verhaal met m'n ontlating (wat zachter, brijig). Om half 1 heb ik m'n pil ingenomen. Ik ben rond half 4 naar de wc gegaan, toen had ik wel last van een beetje diarree. Zoals ik al zei slik ik donderdag dus m'n laatste pil van deze strip. Ik heb wel nog een pil extra genomen anderhalf uur geleden. Nu twijfel ik dus alleen wat ik verder moet doen, i.v.m. slikken en bescherming, vooral omdat ik de hele week al een beetje sukkel met m'n darmen.

En nogmaals, hoe zit het nu met bescherming? En welke optie zou "het beste" zijn, hoe zit het bij deze optie dan met bescherming?

Nogmaals, sorry voor het onsmakelijke bericht maar ik weet oprecht niet wat het beste is om te doen!

Gynaecoloog

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 29 mei 2018, 18:22:44 »

De pil is niet veilig als je erna hevig moest braken of ernstige diarree had. Ik denk dat het bij jou stress-darmen van dit moment wel meevalt.
Het kon in ieder geval geen kwaad om nog een extra pil in te nemen.
Ik raad patiënten vaak aan om een extra pilstrip in hun handtas te bewaren voor onvoorziene momenten zoals braken of (onverwachts ) ergens anders een weekendje blijven slapen...
Je zou inderdaad direct na deze strip met een nieuwe kunnen beginnen, het immers nooit erg om de pil door te slikken of om je pilperiode met enkel weken te verlengen, wat bijv. handig kan zijn in de examens of vakantie. Verleng nooit de pilvrije periode, want dan riskeer je een eisprong met eventuele zwangerschap tot gevolg.
Als je vaker last hebt van gevoelige darmen, kan je natuurlijk ook een andere vorm van anticonceptie overwegen ( spiraaltje, staafje, prikpil).

Marie Driesen

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 29 mei 2018, 18:36:33 »
Hey!
Ik heb een vraagje.
Ik ben een meisje van veertien en ik neem sinds twee jaar de pil omdat ik dat makkelijk vind om je tijd van de maand zelf te kunnen regelen enzo omdat het anders onregelmatig is.
Ik las een tijdje geleden een artikel, en daar stond in dat het geen kwaad kan als je de pil doorneemt. Want dat je dan gewoon andere hormonen maakt ofzoiets. Maar nu vroeg ik me dus af. Klopt dit? Kan ik bijvoorbeeld eens een maandje of twee doorpakken zodat ik mn maandstonddn niet krijg? Tips altijd welkom!
X

Lemonade

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 29 mei 2018, 18:44:48 »
De pil is niet veilig als je erna hevig moest braken of ernstige diarree had. Ik denk dat het bij jou stress-darmen van dit moment wel meevalt.
Het kon in ieder geval geen kwaad om nog een extra pil in te nemen.
Ik raad patiënten vaak aan om een extra pilstrip in hun handtas te bewaren voor onvoorziene momenten zoals braken of (onverwachts ) ergens anders een weekendje blijven slapen...
Je zou inderdaad direct na deze strip met een nieuwe kunnen beginnen, het immers nooit erg om de pil door te slikken of om je pilperiode met enkel weken te verlengen, wat bijv. handig kan zijn in de examens of vakantie. Verleng nooit de pilvrije periode, want dan riskeer je een eisprong met eventuele zwangerschap tot gevolg.
Als je vaker last hebt van gevoelige darmen, kan je natuurlijk ook een andere vorm van anticonceptie overwegen ( spiraaltje, staafje, prikpil).

Dus je denkt dat ik in principe geen risico loop en wel beschermd ben? Ik vind het altijd heel lastig om in te schatten wanneer je namelijk wel een risico loopt i.v.m. ontlasting. Hoe hevig moet de diarree zijn? Is de pil pas niet meer betrouwbaar wanneer je door de diarree continu naar de wc moet rennen, heeft eenmalige diarree al invloed op de werking van de pil, wat wordt nou precies diarree genoemd etc.

En het is dus wel aan te raden om meteen door te gaan met een nieuwe strip na deze? Gelukkig heb ik inderdaad nog een reserve strip waarvoor nog ruim 1,5 week pillen in zitten! Kan helaas pas volgende week langs bij de apotheek, maar met de reservestrip moet ik het toch wel redden, haha.

Gynaecoloog

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 29 mei 2018, 18:45:36 »
Hey!
Ik heb een vraagje.
Ik ben een meisje van veertien en ik neem sinds twee jaar de pil omdat ik dat makkelijk vind om je tijd van de maand zelf te kunnen regelen enzo omdat het anders onregelmatig is.
Ik las een tijdje geleden een artikel, en daar stond in dat het geen kwaad kan als je de pil doorneemt. Want dat je dan gewoon andere hormonen maakt ofzoiets. Maar nu vroeg ik me dus af. Klopt dit? Kan ik bijvoorbeeld eens een maandje of twee doorpakken zodat ik mn maandstonddn niet krijg? Tips altijd welkom!
X

Ik snap je ongerustheid, maar het kan inderdaad helemaal geen kwaad om de pil door te slikken. Het pil- schema met 1 keer per maand een ongesteldheid, dient alleen omdat dit het meest gelijkt op de natuurlijke cyclus, maar dit hoeft helemaal niet. Sommige vrouwen denken dat de maandelijkse menstruatie een soort “reiniging” is, maar dit klopt niet. Dus continu de pil doorslikken kan zeker! Omdat sommigen dan wel na enkele maanden een ( lichte) doorbraakbloeding kunnen ervaren, verkiest men soms een schema van telkens 3 maand de pil doorslikken en daarna een pilvrije week in te lassen.

Gynaecoloog

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 29 mei 2018, 18:53:20 »
Dus je denkt dat ik in principe geen risico loop en wel beschermd ben? Ik vind het altijd heel lastig om in te schatten wanneer je namelijk wel een risico loopt i.v.m. ontlasting. Hoe hevig moet de diarree zijn? Is de pil pas niet meer betrouwbaar wanneer je door de diarree continu naar de wc moet rennen, heeft eenmalige diarree al invloed op de werking van de pil, wat wordt nou precies diarree genoemd etc.

En het is dus wel aan te raden om meteen door te gaan met een nieuwe strip na deze? Gelukkig heb ik inderdaad nog een reserve strip waarvoor nog ruim 1,5 week pillen in zitten! Kan helaas pas volgende week langs bij de apotheek, maar met de reservestrip moet ik het toch wel redden, haha.

Die reservestrip is echt wel handig, hé.
Drie keer per dag dunne ontlasting, wordt niet echt als diarree beschouwd. Je ziet het meer bij buikgriep of een voedselvergiftiging. Toch blijft het lastig om in te schatten.
Maar de pil doorslikken kan inderdaad geen kwaad.
En bij toch vaak gevoelige darmen, overweeg dan op termijn een niet-orale vorm van anticonceptie.

Gynaecoloog

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 29 mei 2018, 18:58:11 »
1 keertje een pil vergeten is vooral gevaarlijk in het begin of het einde van je pilstrip, want dan lijkt het alsof je de pilvrije periode hebt verlengd en zo kan er een eisprong optreden. Noodanticonceptie ( morning after pil of koper spiraaltje kan dan noodzakelijk zijn) De werking van de pil is nml. het onderdrukken van de ovulatie. In het midden van de pilcyclus een pil vergeten is dus minder erg.
Ben je nogal vergeetachtig, of moet je vaak braken/ ernstige diarree, dan kan je overwegen om een andere vorm van anticonceptie te gebruiken, bijv. een hormoonstaafje , een spiraaltje of de prikpil.
Er bestaan handige schema’s van wat te doen bij een vergeten pil.
Ik probeer het even te fotograferen en hieronder als bijlage toe te voegen.

Ik zie dat dit stroomdiagram als eens eerder op dit forum is verschenen onder de “algemene anticonceptiepil topic”

J

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 29 mei 2018, 19:00:20 »
Wat adviseert u als je na ongeveer een jaar lang de pil te hebben geslikt, je bijna niet meer ongesteld wordt? In de zin van als het de stopweek is, dat ik bijna geen bloedverlies heb?

Gynaecoloog

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 29 mei 2018, 19:06:34 »
Wat adviseert u als je na ongeveer een jaar lang de pil te hebben geslikt, je bijna niet meer ongesteld wordt? In de zin van als het de stopweek is, dat ik bijna geen bloedverlies heb?

Het is gekend dat bij gebruik van de pil, de menstruaties ( ook wel onttrekkingsbloeding genoemd) veel lichter tot soms afwezig kunnen zijn. Dit is alleen maar handig, dus geen probleem.

Ms.Jackson

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 29 mei 2018, 19:07:45 »
Ik maak me zorgen om pilgebruik en het risico op kanker. Ik slik nu al vier jaar de pil, en heb momenteel geen seks. Maar om er zomaar mee te stoppen.. Ik vind het heel fijn om zelf mijn menstruatie te regelen en minder klachten te hebben.
Ik was Encore.
''Hope that we feel this, feel this way forever.''

Flipflups

• **
  • Life is better in flipflops
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 29 mei 2018, 19:16:18 »
Kunnen er klachten ontstaan bij het doorslikken van de pil?
Ik ben in augustus 2017 begonnen met de pil, en heb na de eerste stopweek altijd langer dan 3 weken geslikt. Sinds november/december kreeg ik vage klachten als buikpijn en vermoeidheid, en sinds ongeveer een maand ben ik eigenlijk de hele dag door misselijk.
Ben bij de huisarts geweest, en die wilde dat ik wel een stopweek in zou lassen elke 3 weken, omdat mijn klachten daardoor veroorzaakt kunnen worden. Ik lees echter overal (en mijn huisarts zei dit ook toen ik aan de pil ging), dat de stopweek medisch niet noodzakelijk is en het totaal geen kwaad kan om door te slikken.

Kunnen mijn klachten veroorzaakt worden door het doorslikken?
Ik heb ivm die klachten wel een aantal keer stopweek gehouden, want had er zelf ook al aan gedacht, maar dan werd de buikpijn en vermoeidheid alleen maar erger tijdens en na die week
The tans will fade, but the memories will last forever ♥

Gynaecoloog

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 29 mei 2018, 19:23:35 »
Ik maak me zorgen om pilgebruik en het risico op kanker. Ik slik nu al vier jaar de pil, en heb momenteel geen seks. Maar om er zomaar mee te stoppen.. Ik vind het heel fijn om zelf mijn menstruatie te regelen en minder klachten te hebben.
De pil heeft inderdaad veel voordelen, zelfs al heb je het niet nodig als anticonceptiemiddel. Het kankerrisico is erg relatief en uiteraard ook afhankelijk van anderen factoren ( o.a. genetisch, obesitas, alcoholgebruik)
De pil zou iets de kans op darm-, baarmoeder- en eierstokkanker verlagen en lichtjes de kans op baarmoederhals- en borstkanker verhogen.  Maar uiteindelijk worden er iets minder kanker diagnoses vastgesteld bij Pilgebruiksters dan bij niet-pilgebruiksters.

Danique - hoofdredacteur Girlscene

• Beheerder
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 30 mei 2018, 12:16:29 »
Hi meiden,

Super leuk om jullie vragen te zien, hopelijk hebben jullie hier ook wat aan gehad.

Wil je meer informatie of zit je nog met een brandende vraag? Neem dan zeker een kijkje op de website van Itsabouttime.

Groetjes,