Hey!
Zelf heb ik een high school jaar gedaan in de VS drie jaar geleden. Goed dat je al geïnformeerd hebt bij een organisatie!
Om een kort antwoord op je vraag te geven, beurzen voor high school exchanges bestaan niet. Zelf heb ik het geld bij elkaar gekregen door te sparen en ik had het geluk dat mijn moeder veel mee kon en wilde betalen. Je ouders kunnen wel in aanmerking komen voor dubbele kinderbijslag, als je nog geen 18 bent tenminste, dat scheelt ong. 1000 euro. Maar een high school jaar of semester blijft heel prijzig.
Een goedkopere optie is op uitwisseling of op stage gaan via mbo, hbo of uni. Als je bijvoorbeeld op de uni of het HBO zit en in je 3e of 4e jaar op exchange wil, dan zijn daar wel beurzen voor, bijvoorbeeld de Erasmus exchange beurs. Als je op stage gaat krijg je vaak stagevergoeding, wat een groot deel van de kosten dekt. Maar deze opties zijn natuurlijk wel heel anders dan high school.
Als je echt naar high school wil dan kan je bijvoorbeeld kijken naar de Rotary.
Destijds ben ik er achter gekomen dat de Rotary goedkopere high school programma's aanbied, iets van 2000 euro uit mijn hoofd, maar dan moet je wel al langere tijd lid zijn van de Rotary en je hebt geen invloed op het land waar je heen gaat.
Daarnaast heb je het United World College, dat is een programma van 2 jaar en je kan over de hele wereld terecht komen. Hier zijn de kosten afhankelijk van het inkomen van je ouders en er gaat een strenge selectie vooraf aan het programma, dus lang niet iedereen die zich aanmeld mag meedoen. Bovendien woon je op campus in tegenstelling tot de meeste high school uitwisselingen waar je bij een gastgezin woont.
Wat ik je verder mee wil geven is dat de kosten van een high school programma afhangen van het land waar je heen wilt. Europese landen zijn goedkoper dan bijvoorbeeld VS, Australië en Nieuw Zeeland, met sparen kan je dan een heel eind komen. Ik heb geen idee hoe oud je bent, maar als je 15 of 16 bent dan zou ik nog een jaartje wachten en geld sparen.
Dan het antwoord op de vraag of je het ook zonder bureau kan regelen. In theorie kan dit, maar persoonlijk zou ik het niet doen. De belangrijkste reden hiervoor is het vinden van een gastgezin. Als je een gezin kent in het land waar je heen wilt is het een optie om het zelf te regelen, maar dat vraagt ook veel geregel van dat gezin. Zij zullen namelijk een school voor jou moeten zoeken en dit is nog wel pittig omdat veel scholen in het buitenland niet staan te springen om buitenlandse studenten, want voor die studenten krijgen ze meestal geen subsidie. Het voordeel van een organisatie is dat zij een gastgezin vinden en screenen, zodat je sws goed terecht komt. Als er gedurende het jaar/semester problemen zijn waardoor je niet bij dat gastgezin kan blijven, dan regelt de organisatie een vervangend gastgezin. Daarnaast heeft een organisatie vaak goede contacten met scholen waardoor ze jou sneller toelaten en je gastgezin wordt niet zo erg belast. Ook helpt een organisatie met het aanvragen van een visum als je niet binnen de EU blijft. Een visum aanvraag is behoorlijk veel gedoe, een organisatie doet een groot deel van de visum aanvraag voor je en helpt je met het deel dat je zelf moet doen. Ik weet toevallig dat je voor Amerika makkelijker een visum krijgt als je via een organisatie gaat, omdat het Amerikaanse consulaat ervaring heeft met de organisaties en in die zin een soort vertrouwen in hun heeft.
De conclusie is dat het wel kan zonder organisatie, maar alleen als je een gastgezin kent en vertrouwd en veel tijd kunt stoppen in het zoeken naar een school en het regelen van een visum. Ik zou het zelf nooit zonder organisatie doen, veel te veel risico dat iets niet lukt of niet goed gaat met het regelen of gedurende het jaar en dan zit je met de gebakken peren.
Als je verder nog iets wil weten vertel ik het je graag. Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar welk land je wil, Amerika?