Auteur Topic: Nieuw soort 'geloof': Church of the Flying Spaghetti Monster  (gelezen 15287 keer)

Wokkels

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 28 oktober 2012, 12:21:27 »
Hey!

Laatst zag ik op internet echt iets aparts: The Curch of the Flying Spagetti Monster.
Dit schijnt een nieuw geloof te zijn, in 2005 bedacht door een Amerikaan. Het is eigenlijk bedoelt als grap, maar er zijn mensen die dit serieus nemen.

<-- Zo zou het vliegende spagettimonster er uit moeten zien.
Ik heb even een stukje van Wikipedia gehaalt:

Het Vliegend Spaghettimonster is de god van een geloof dat het vliegend-spaghettimonsterisme of pastafar(ian)isme heet en dat door Bobby Henderson in 2005[1] is begonnen op het internet als parodie op het besluit van de regionale overheid van Kansas om tijdens biologielessen naast de evolutieleer ook intelligent design te onderwijzen.
Henderson stuurde een officiële brief naar de Kansas Board of Education waarin hij eiste dat in de klas aan het geloof in het Vliegende Spaghettimonster evenveel tijd zou worden besteed als aan de christelijke en andere scheppingsverhalen. Dit "geloof" is sindsdien een internetfenomeen geworden, met volgelingen die de woorden van hun "noedelige meester" preken als het enige ware geloof.

Samenvatting van het geloof:

Het Vliegende Spaghettimonster en een piraat, 2007.
Het heelal is geschapen door het Vliegend Spaghettimonster.
Al het bewijs voor evolutie is aangebracht door zijn Noedelige Aanhangsels.
Het uitverkoren kostuum voor zijn volgelingen is een volledig piratenpak.
Het broeikaseffect is een rechtstreeks gevolg van de afname van het aantal piraten sinds de 19e eeuw, een grafiek[2] in de officiële brief van Henderson (vastgelegd in het Gospel), toont duidelijk het verband tussen beide zaken aan. Piraten worden dan ook als heilig gezien.
Bobby Henderson is de "profeet" van dit geloof.
De volgelingen noemen zich soms pastafari (een woordspeling op rastafari) of spagnost (woordspeling op spaghetti en agnost).
Wie zich aan de lievernieten houdt, kan na zijn of haar dood in de hemel komen. Deze staat vol met stripperfabrieken en biervulkanen.

In plaats van 'de 10 geboden' hebben de Pastafari 'De acht Liever-nieten'.
Dit zijn serieuze dingen als: beoordeel elkaar niet op uiterlijk, en zoals Bobby Henderson (de bedenker) zelf zegt: Ik heb echt liever niet dat je... kerken/moskeeën/tempels bouwt van multimiljoenen euro's voor mijn noedelige goedheid, wanneer het geld beter besteed kan worden aan:
armoedebestrijding
ziektebestrijding
leven in vrede, liefhebben met passie en het goedkoper maken van breedbandkabel.

Geloofsuitingen

Gebeden worden afgesloten met het woord "Ramen" in plaats van Amen.
Gelovigen dienen zich in piratenpakken te kleden.

Wat vinden jullie hiervan? Kunnen jullie hier de humor wel van inzien, of vinden jullie het een belediging tegenover de Officieële geloven? En wat vinden jullie van de boodschappen achter Het Vliegende Spagettimonstergeloof?

mexilina

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2012, 12:26:13 »
Uhm, ik weet niet wat ik er van moet denken. Eigenlijk vind ik het een belediging voor de officiële geloven, maar van de andere kant denk ik, iedereen mag geloven waar hij in wil. Dat neemt niet weg dat ik het toch best een beetje raar vind.

Thingamabobs

• ♪Do you hear the people sing?♫
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2012, 12:27:29 »
Haha! Ik bestaat al jaren en ik heb de beste herinneringen aan dat spaghettimonster en het Noodlisme. Hilarische gesprekken met men beste vriendin van toen.

Een belediging naar officiële geloofsovertuigingen? Ja sommige zullen het beledigend opvatten. Maar over alles, ook over wetenschap en politiek bestaan er parodieën en mopjes. Het is humoristisch bedoeld en niet om die mensen echt de grond in te boren, dus echt gekwetst moeten ze zich niet voelen.
tumblr -Wat betekent je naam: 0:57 It's both a blessing and a curse to feel everything so very deeply -  All magic comes with a price

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2012, 12:27:49 »
Ik zie er de humor niet van in.

Wokkels

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2012, 12:33:09 »
Haha! Ik bestaat al jaren en ik heb de beste herinneringen aan dat spaghettimonster en het Noodlisme. Hilarische gesprekken met men beste vriendin van toen.

Een belediging naar officiële geloofsovertuigingen? Ja sommige zullen het beledigend opvatten. Maar over alles, ook over wetenschap en politiek bestaan er parodieën en mopjes. Het is humoristisch bedoeld en niet om die mensen echt de grond in te boren, dus echt gekwetst moeten ze zich niet voelen.

Ja, dat vind ik ook. Ik bedoel, het 'geloof' was niet serieus bedoeld, maar meer om mensen duidelijk te maken dat het niet nodig is om fundamentalistisch te zijn. Als mensen er serieus in geloven is dat best wel vaag, want het was eigenlijk bedoeld als grap.

1991

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2012, 12:34:07 »
Ik kan hier de humor wel van inzien ja. :') En ik vind het belachelijk als je je beledigd voelt als je ergens anders in geloofd hoor, dit is toch maar een geintje.
Freedom is just another word for nothing left to lose.

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2012, 12:35:54 »
Ja, dat vind ik ook. Ik bedoel, het 'geloof' was niet serieus bedoeld, maar meer om mensen duidelijk te maken dat het niet nodig is om fundamentalistisch te zijn. Als mensen er serieus in geloven is dat best wel vaag, want het was eigenlijk bedoeld als grap.
Ja maar welke helder denkende persoon geloofd hier nu in? :') Ik denk inderdaad dat het ze andere geloven niet perse willen uit lachen willen duidelijk maken dat God of Allah sowieso niet bestaat.

Net zoals wetenschap ook nooit het bestaan van God volledig uitsluit. Het maakt ons gewoon duidelijk dat je open moet staan voor meerdere opvattingen en inderdaad niet te fundamentalistisch moet zijn.
tumblr -Wat betekent je naam: 0:57 It's both a blessing and a curse to feel everything so very deeply -  All magic comes with a price

Wokkels

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2012, 12:39:12 »
Ja maar welke helder denkende persoon geloofd hier nu in? :') Ik denk inderdaad dat het ze andere geloven niet perse willen uit lachen willen duidelijk maken dat God of Allah sowieso niet bestaat.

Net zoals wetenschap ook nooit het bestaan van God volledig uitsluit. Het maakt ons gewoon duidelijk dat je open moet staan voor meerdere opvattingen en inderdaad niet te fundamentalistisch moet zijn.

Haha ik zou het niet weten, maar zal vast wel iemand zijn. Er zijn toch ook mensen die bomen heilig vinden, dus dan zal hier ook wel iemand in geloven.

tartaarsaus

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2012, 14:42:51 »
Dit is lachwekkend. Stel je voor dat iemand die jij kent erin gelooft.
'Kom we gaan spaghetti eten!' 'WAT?! NEE. IK EET MIJN GOD NIET OP.' laughing7.

AndTheDiamonds

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2012, 14:52:38 »
Pastafarian voor altijd.

May you all be Touched by His Noodly Appendage. RAmen.
I want to be a virgin pure, a 21st century whore

SpaceDementia

• Quiet the mind.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 28 oktober 2012, 14:53:32 »
Ik ken het al een aantal jaren, en ik vind het echt geweldig.

Voor zover ik weet zijn er trouwens geen mensen die hier oprecht in geloven, zoals sommigen schijnen te denken. Ze zijn het wel eens met de denkbeelden, maar de mensen die zich hierbij aansluiten zijn in het algemeen atheïstisch en geloven dus niet serieus dat alles geschapen is door een hoop spaghetti:p
Tumblr | I guess if I'm breathing this is not the end. | Sum IS gatessief

Novelty

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 28 oktober 2012, 14:55:48 »
Dat bestaat al tig jaar :')

DISTORTION

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 28 oktober 2012, 14:56:30 »
Dit is al best wel oud hoor :')

Zo heb je ook:

- The Invisible Pink Unicorn http://nl.wikipedia.org/wiki/Invisible_Pink_Unicorn
- (Cookie) Doughism. Heel interessant. Minder leuk voor je gezondheid.
- Church of the SubGenius
http://en.wikipedia.org/wiki/Church_of_the_SubGenius
- A credo for unhappy singles http://singlesunion.org/creed
- Kissing Hank's ass (http://jhuger.com/kissing-hanks-ass)
- The Jedi Religion (Ja, van Star Wars) http://www.jedichurch.org/
- The church of Firefox
- The church of Google (Googlism)
http://www.thechurchofgoogle.org/

En nog veeeeeeel meer. Er was zelfs een 'religie' gemaakt van de Kerstman. Ieder z'n ding hè :')

« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2012, 15:00:37 door DISTORTION »
I praticed making faces in the mirror and it would drive my mother crazy. She used to scare me by saying that I was going to see the devil if I kept looking in the mirror. That fascinated me even more, of course.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2012, 15:16:16 »
okee... hier zeg ik maar niets over

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 28 oktober 2012, 15:45:46 »
Ik vind het eigenlijk best een mooie manier om de hedendaagse geloven eens kritisch te bekijken. Wat ze doen is in feite niks anders dan delen uit bestaande wereldgodsdiensten nemen, en die veranderen, zodat duidelijk wordt dat sommige dingen uit de hedendaagse geloven in feite best wel.... apart zijn.
In principe is namelijk alles hetzelfde, alleen wordt het met andere dingen weergegeven.
Voor sommige fundamentalisten zal dit als kwetsend worden ervaren denk ik. Maar ik vind religie in dat opzicht zo fout bezig, dat het misschien goed is dat er zoiets als dit bestaat.

Ik ken het al een aantal jaar trouwens. Een jongen uit m'n klas is er een keer uit gestuurd omdat hij een piratenhoed op had in de klas, en hij het oneerlijk vond dat hij hem af moest zetten en een moslima wel een hoofddoek mocht dragen :')
Always shoot for the moon. Even if you miss, you will land among the stars

Pinkyglitters

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 28 oktober 2012, 15:52:36 »
Ik kan hier de humor wel van inzien ja. :') En ik vind het belachelijk als je je beledigd voelt als je ergens anders in geloofd hoor, dit is toch maar een geintje.

nefelibata

• We've got holes but we carry on.
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 28 oktober 2012, 15:54:47 »
Verkooptopic: http://forum.girlscene.nl/forum/verkoop/ik-raak-mn-baan-kwijt-en-heb-geld-nodig-help-me-309043.0.html  --- “Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 28 oktober 2012, 15:59:45 »
Dus als je gelooft in Jezus dan ben je dom? Vind het wel opvallen dat gelovigen in deze tijd dom worden genoemd en dat je in sprookjes gelooft. Vind het best wel spottend. Ik geloof in God en vind echt niet dat ik dom ben of ik sprookjes geloof. Maarjaa respect en de liefde verdwijnen ook in de wereld, maar Gods liefde blijft gelukkig voor eeuwig bestaan.

Sargasso

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:00:43 »
Ik vind het geniaal.
There's always a siren singing you to shipwreck.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:01:26 »
Dus als je gelooft in Jezus dan ben je dom? Vind het wel opvallen dat gelovigen in deze tijd dom worden genoemd en dat je in sprookjes gelooft. Vind het best wel spottend. Ik geloof in God en vind echt niet dat ik dom ben of ik sprookjes geloof. Maarjaa respect en de liefde verdwijnen ook in de wereld, maar Gods liefde blijft gelukkig voor eeuwig bestaan.
Amen.

Hmpf

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:03:08 »
Ik vind het grappig.

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:03:42 »
Er staat nergens dat je dom bent als je in God geloofd. Nogmaals dit soort mopjes en wetenschap bewijzen niet dat God niet zou bestaan. Ze proberen mensen gewoon kritisch te laten denken.

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:04:32 »

Kun je even citeren waar je dat statement hebt gevonden? Ik kan het namelijk niet terugvinden :)

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:04:51 »
Amen.

Idd hoe durven mensen het Christendom en Jezus met een spaghetti monster te vergelijken? Waar haal je het lef vandaan? Dan moet je wel heel wanhopig zijn en met Jezus spotten ach die mensen zijn gewoon zielig. Ik spot toch ook niet met mensen die niet geloven.

Sio

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:05:32 »
Dit is al heel oud haha, op de basisschool (vijf jaar geleden) maakte we door deze wiki een spaghetti monster club hahaha. mooie tijden.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:06:17 »
Kun je even citeren waar je dat statement hebt gevonden? Ik kan het namelijk niet terugvinden :)

Omdat God vergeleken wordt met een spaghettimonster. Moet niet gekker worden.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:06:56 »
Idd hoe durven mensen het Christendom en Jezus met een spaghetti monster te vergelijken? Waar haal je het lef vandaan? Dan moet je wel heel wanhopig zijn en met Jezus spotten ach die mensen zijn gewoon zielig. Ik spot toch ook niet met mensen die niet geloven.
Mee eens, maar ze zijn onwetend. Laat je niet opwinden door ze.

tartaarsaus

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:08:19 »

Het Christendom is niet de enigste religie in de wereld. Er zijn er 100en, maar die voelen zich toch ook niet minderwaardig hierdoor? Ik zou het niet persoonlijk opvatten.

tartaarsaus

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:08:57 »
Omdat God vergeleken wordt met een spaghettimonster. Moet niet gekker worden.

Jij maakt ervan dat het JOU God is die wordt bespot.

« Reactie #29 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:09:42 »
No.

« Reactie #30 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:10:24 »

Mee eens. Het Christendom is niet de enige religie in de wereld.
No.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:10:34 »
Het Christendom is niet de enigste religie in de wereld. Er zijn er 100en, maar die voelen zich toch ook niet minderwaardig hierdoor? Ik zou het niet persoonlijk opvatten.

Jaa ik weet het. Het is hun keuze en verantwoording. Alleen het gaat wel over het christendom, want ze hebben het over de 10 geboden en het evangelie kom op dat gaat over het christendom en het gaat niet over Mohammed of Boedha.

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:10:57 »
Waar halen jullie in godsnaam (haha) vandaag dat het spagettimonster Jezus/de christelijke God voorstelt?

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:11:15 »
Dat zegt ze ook niet.

tartaarsaus

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:12:50 »
Jaa ik weet het. Het is hun keuze en verantwoording. Alleen het gaat wel over het christendom, want ze hebben het over de 10 geboden en het evangelie kom op dat gaat over het christendom en het gaat niet over Mohammed of Boedha.

Nou goed. Dit zijn niet de enigste mensen die het Christendom belachelijk maken. Er zullen altijd zulke mensen zo bestaan dus ik zou het nogmaals niet persoonlijk opvatten. Ik denk toch ook niet dat die spaghetti Allah is? Dat maak je er zelf van.

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:14:43 »
Exact. Er staat nergens dat het om jouw God gaat, jij maakt dat ervan. Zoals reeds gezegd werd, dit is gewoon een kritische benadering van hele fundamentalistische religies. Niet bedoeld om gelovigen te bespotten, maar om ze even stil te laten staan, hen te laten inzien dat ze ook niet alles blindelings moeten geloven. Maar soms ook eens hun eigen hersenen gebruiken, zélf nadenken en niet zomaar ja en amen zeggen op alles dat in de Bijbel staat. Leven volgens de grondidealen van je geloof mààr wel met je eigen inbreng en de inbreng van de rest van de wereld.

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:15:56 »
Dat heeft er ook niks mee te maken. Een hindoeist zou zich hierdoor ook niet serieus genomen kunnen voelen, idem voor een boedhist, Jood, Moslim etc. Als je gelooft is dat geloof een deel van jezelf, iets wat bij je hoort. Op deze manier wordt er wel een beetje de spot gedreven met iets wat voor heel veel mensen toch belangrijk is. Het maakt niet welk geloof je dan aanhangt.
Verkooptopic: http://forum.girlscene.nl/forum/verkoop/ik-raak-mn-baan-kwijt-en-heb-geld-nodig-help-me-309043.0.html  --- “Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”

AndTheDiamonds

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:15:58 »
Christendom is ook niet het enige geloof dat geboden heeft...

Er zijn religies waar ik veel respect voor op kan brengen, maar ik moet zeggen dat het christendom het zichzelf erg moeilijk maakt.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:16:19 »
Exact. Er staat nergens dat het om jouw God gaat, jij maakt dat ervan. Zoals reeds gezegd werd, dit is gewoon een kritische benadering van hele fundamentalistische religies. Niet bedoeld om gelovigen te bespotten, maar om ze even stil te laten staan, hen te laten inzien dat ze ook niet alles blindelings moeten geloven. Maar soms ook eens hun eigen hersenen gebruiken, zélf nadenken en niet zomaar ja en amen zeggen op alles dat in de Bijbel staat. Leven volgens de grondidealen van je geloof mààr wel met je eigen inbreng en de inbreng van de rest van de wereld.
Je wilt hiermee zeggen dat gelovigen hun eigen hersenen niet gebruiken?

tartaarsaus

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:16:34 »

Nou ja zo zie ik het ook niet hoor. Ik kijk er gewoon naar van : 'Oh oké. Leuk idee voor een tekenfilm of zo.'

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:18:11 »

Nee, dat je kritisch moet zijn en niet alles klakkeloos moet aannemen.

Eigenlijk best wel apart dat veel mensen die hun geloof zo serieus nemen denken dat het hun god is die wordt bespot. Je neemt dan in feite de god van de spagnosten niet serieus omdat je denkt dat het niks meer is dan een parodie op je eigen god.

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:18:32 »
In feite mensen in het algemeen. Vandaag de dag zijn er ook mensen die zonder nadenken alles geloven dat 'Door wetenschappers bewezen is'. Dus nee voel je niet direct zo aangevallen. Iedereen, ongeacht geloofsovertuiging moet zijn eigen brein leren gebruiken en kritisch leren zijn. En o.a. dit soort mopjes herinneren ons daar aan.

Sinfonia

• I am the enslaved solitaire
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:18:35 »
Ik kan er de humor wel van inzien eigenlijk. Het laat zien hoe belachelijk sommige aspecten van geloven eigenlijk is.
''That's a touching story, it really is... not my problem''

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:18:57 »

Mensen die in Jezus geloven zijn niet van de wereld wij zijn van God dus wij kijken niet naar wat mensen zeggen.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:19:24 »
Ik kan er de humor wel van inzien eigenlijk. Het laat zien hoe belachelijk sommige aspecten van geloven eigenlijk is.
Uh, pardon?

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:19:31 »
Nee, dat je kritisch moet zijn en niet alles klakkeloos moet aannemen.

Eigenlijk best wel apart dat veel mensen die hun geloof zo serieus nemen denken dat het hun god is die wordt bespot. Je neemt dan in feite de god van de spagnosten niet serieus omdat je denkt dat het niks meer is dan een parodie op je eigen god.
Het Vliegend Spaghettimonster is de god van een geloof dat het vliegend-spaghettimonsterisme of pastafar(ian)isme heet en dat door Bobby Henderson in 2005[1] is begonnen op het internet als parodie op het besluit van de regionale overheid van Kansas om tijdens biologielessen naast de evolutieleer ook intelligent design te onderwijzen.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:20:04 »
Mensen die in Jezus geloven zijn niet van de wereld wij zijn van God dus wij kijken niet naar wat mensen zeggen.
mee eens. 'wat de rest van de wereld zegt' doet er niet toe.

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:20:23 »
Sorry maar.. wat. Ik begrijp echt niks van deze reactie :')

Sinfonia

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:22:15 »
Uh, pardon?

Het feit dat sommige mensen vanuit het geloof handelen en niet vanuit hun eigen rationele verstand. Net als wat Disfunction zei.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:23:21 »
Het feit dat sommige mensen vanuit het geloof handelen en niet vanuit hun eigen rationele verstand. Net als wat Disfunction zei.
:') loool oke

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:24:08 »

Er is meer dan alleen jouw verstand. Er is een God die van je houdt.

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:24:33 »

Haha, ik denk ook niet dat er mensen zijn die dit echt geloven hoor :'). Het is meer om aan te geven dat mensen precies hetzelfde doen. Je weet niet (of okee, in dit geval misschien wel :P) of er mensen zijn die echt geloven in een spagettigod. En als jij vind dat dat jouw god belachelijk maakt, maak je hun god in feite net zo belachelijk door net te doen alsof hij niks meer is dan een slap aftreksel van 'jouw' god.
Zoals sommigen doen met 'God is niet anders dan Allah behalve dat Allah geen zoon heeft'

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:25:17 »
Nu worden je opmerkingen een beetje irritant. Dit is namelijk geen manier van discussies voeren. Als je alleen op zo'n manier kan reageren zijn discussietopics misschien gewoon niks voor jou.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:25:58 »
maar zij houdt niet van God, dat is het verschil. jammergenoeg

« Reactie #54 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:26:58 »
Dat heeft er ook niks mee te maken. Een hindoeist zou zich hierdoor ook niet serieus genomen kunnen voelen, idem voor een boedhist, Jood, Moslim etc. Als je gelooft is dat geloof een deel van jezelf, iets wat bij je hoort. Op deze manier wordt er wel een beetje de spot gedreven met iets wat voor heel veel mensen toch belangrijk is. Het maakt niet welk geloof je dan aanhangt.

Nope. Mijn hele familie aan mijn moeders kant is Hindoe (met uitzondering van haar broer, die is Christen), en mijn moeder is ook heel veel bezig met haar geloof. Ze kon hier echter wel gewoon om lachen. Het is gewoon een kritische kijk op religie.

En die opmerking van mij over het Christendom was meer een reactie op de mensen die het gelijk over Jezus en het Christendom gaan hebben
No.

tartaarsaus

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:27:00 »
Nou ik trek mezelf uit dit topic, want het wordt een 'lovehate' topic :').
Succes verder mensen!

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:27:42 »
Haha, ik denk ook niet dat er mensen zijn die dit echt geloven hoor :'). Het is meer om aan te geven dat mensen precies hetzelfde doen. Je weet niet (of okee, in dit geval misschien wel :P) of er mensen zijn die echt geloven in een spagettigod. En als jij vind dat dat jouw god belachelijk maakt, maak je hun god in feite net zo belachelijk door net te doen alsof hij niks meer is dan een slap aftreksel van 'jouw' god.
Zoals sommigen doen met 'God is niet anders dan Allah behalve dat Allah geen zoon heeft'
Ja ik snap je punt, het enige verschil is dus dat dit geloof een en al parodie is. Als het om een ander geloof ging (zoals hindoeisme ofzo) dan waren al die opmerkingen van o.a. Brokenmirror ook niet op hun plek geweest.

« Reactie #57 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:28:12 »
No.

tartaarsaus

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:28:23 »
Nope. Mijn hele familie aan mijn moeders kant is Hindoe, en mijn moeder is ook heel veel bezig met haar geloof. Ze kon hier echter wel gewoon om lachen. Het is gewoon een kritische kijk op religie.

En die opmerking van mij over het Christendom was meer een reactie op de mensen die het gelijk over Jezus en het Christendom gaan hebben

Oké laatste reactie. Een Hindoe hoeft niet altijd een Hindoeist te zijn. Ik ben Hindoestaans en ik ben een moslima. Ik hoop dat je het verschil ziet. En ik ken veel Hindoeisten en nee die voelen zich hierdoor niet aangesproken noch vinden zij dit een kritische kijk.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:29:02 »
Sommige mensen haten christenen volgens mij. Voelt echt als discriminatie. Mensen beweren dus het volgende: Je moet maar op jezelf vertrouwen, want als gelooft in een God die je heeft gemaakt dan gebruik je je verstand niet en ben je dom ofzo? Echt hoor let op wat je zegt tegen een ander. Beetje respect voor iemand die gelooft. Maarjaa zo is de wereld nou eenmaal overal.

SpaceDementia

• Quiet the mind.
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:29:46 »
Ik vind dat bepaalde mensen in dit topic een voorbeeld kunnen nemen aan tartaarsaus.

Edit: daarmee bedoel ik niet dat ze ook weg moeten gaan uit het topic, maar dat ze wat minder aangevallen moeten reageren.

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:29:50 »
Nope. Mijn hele familie aan mijn moeders kant is Hindoe, en mijn moeder is ook heel veel bezig met haar geloof. Ze kon hier echter wel gewoon om lachen. Het is gewoon een kritische kijk op religie.

Nee? Dus jouw familie kan spreken voor alle hindoe's in de wereld? Ik zeg niet dat alle gelovigen zich aangesproken en beledigd voelen, maar het zou wel heel goed kunnen. En dat is eigenlijk ook niet meer dan logisch, omdat het dus een belangrijk deel van je leven is wat wordt 'bespot'.

Sinfonia

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:29:50 »

Dat geloof jij.  Ik niet. Ik geloof in dat ik zelf kan groeien als mens en door fouten te maken kan leren en kan staan in mijn leven waar ik gelukkig van wordt.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:30:54 »
Dat geloof jij.  Ik niet. Ik geloof in dat ik zelf kan groeien als mens en door fouten te maken kan leren en kan staan in mijn leven waar ik gelukkig van wordt.

Moet jij weten. Het is jouw keuze en jouw ziel.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:31:02 »
Oke ^^

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:31:25 »
Sommige mensen haten christenen volgens mij. Voelt echt als discriminatie. Mensen beweren dus het volgende: Je moet maar op jezelf vertrouwen, want als gelooft in een God die je heeft gemaakt dan gebruik je je verstand niet en ben je dom ofzo? Echt hoor let op wat je zegt tegen een ander. Beetje respect voor iemand die gelooft. Maarjaa zo is de wereld nou eenmaal overal.

Respect voor iemand die gelooft, prima. Alsjeblieft, hier heb je het. Maar heb dan ook respect voor andermans mening, en doe niet net alsof mensen gelijk christenen haten en zeggen dat je je verstand niet gebruikt als je in God gelooft, want dat is niet zo. Jij laat, zo vind ik, op dit moment weinig respect zien door mensen woorden in hun mond te leggen.

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:31:31 »
Niemand zegt hier dat ze het Christendom haten.. Ik heb zelfs letterlijk gezegd dat je moet blijven geloven in de grondidealen van je geloof! Maar dat je soms zelf eens kritisch moet zijn. Vooral naar de Bijbel toe want die wordt vaak heel letterlijk genomen.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:33:18 »
Niemand zegt hier dat ze het Christendom haten.. Ik heb zelfs letterlijk gezegd dat je moet blijven geloven in de grondidealen van je geloof! Maar dat je soms zelf eens kritisch moet zijn. Vooral naar de Bijbel toe want die wordt vaak heel letterlijk genomen.

Jaa en dat is toch mijn keuze hoe ik de bijbel opneem? Hoef jij mij niet te vertellen, want je leest er toch niet in.

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:34:25 »
Jaa en dat is toch mijn keuze hoe ik de bijbel opneem? Hoef jij mij niet te vertellen, want je leest er toch niet in.

Ik vind het best vervelend dat jij nu dingen aan het aannemen bent, zonder dat je daar enig weet of bewijs van hebt.

tartaarsaus

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:34:42 »
Mag het nu weer gewoon ontopic? Als mensen over hun religie willen praten kan dat in het 'Geloof jij in een God' topic.

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:35:18 »
Dat kan jij absoluut niet weten. Jij spreek over respect? Jij hebt in nog geen enkele discussie respect getoond naar mensen met andere geloofsovertuigingen/meningen.
Eerlijk? Ik vind dat de Bijbel mooie verhalen bevat, maar ze moeten gewoon niet letterlijk op het woord genomen worden, want dan ontstaan er misverstanden

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:35:47 »
Mag het nu weer gewoon ontopic? Als mensen over hun religie willen praten kan dat in het 'Geloof jij in een God' topic.

Je hebt gelijk.

Ik eet vanavond trouwens spagetti

Sinfonia

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:36:41 »
Je hebt gelijk.

Ik eet vanavond trouwens spagetti

ik pizza. Oké het komt ook uit Italië :'')  Ik hou van pasta !

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:37:16 »
Ik krijg plots een idee! Volgende keer ik spaghetti eet, ga ik alvorens de pasta te 'offeren' het heiligen met bolognaisesaus.. dan kan het rustig verteerd worden en is het Spaghettimonster echt tevreden.

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:37:25 »
Dat kan jij absoluut niet weten. Jij spreek over respect? Jij hebt in nog geen enkele discussie respect getoond naar mensen met andere geloofsovertuigingen/meningen.
Eerlijk? Ik vind dat de Bijbel mooie verhalen bevat, maar ze moeten gewoon niet letterlijk op het woord genomen worden, want dan ontstaan er misverstanden

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:38:37 »

Ik geloof alles wat er in de bijbel staat en wat wou je eraan doen? Je kunt me niet dwingen om mijn kijk op de bijbel te veranderen. Ik ben christen, maar ik heb heus wel respect voor mensen met andere meningen. Snap ook als je niet gelooft dat je christenen misschien niet begrijpt, maar ik geloof alles wat in de bijbel staat en dat mag.

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:40:56 »
Ik geloof alles wat er in de bijbel staat en wat wou je eraan doen? Je kunt me niet dwingen om mijn kijk op de bijbel te veranderen. Ik ben christen, maar ik heb heus wel respect voor mensen met andere meningen. Snap ook als je niet gelooft dat je christenen misschien niet begrijpt, maar ik geloof alles wat in de bijbel staat en dat mag.
Maar wat heeft dat in hemelsnaam met een spaghettimonster te maken?

« Reactie #77 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:41:08 »
Oké laatste reactie. Een Hindoe hoeft niet altijd een Hindoeist te zijn. Ik ben Hindoestaans en ik ben een moslima. Ik hoop dat je het verschil ziet. En ik ken veel Hindoeisten en nee die voelen zich hierdoor niet aangesproken noch vinden zij dit een kritische kijk.

Sorry, even voor de duidelijkheid: Mijn familie is dus een aanhanger van het hindoeïsme, niet van Hindoestaanse afkomst (mijn moeder komt uit Maleisië, maar haar grootouders komen weer uit India).
No.

Wokkels

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:41:11 »

Doe niet zo belachelijk. In het topic over geloven zeg je zelf dat je mensen die niet in God geloven dom vind. Dat getuigd nou ook niet van veel respect...

tartaarsaus

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:43:00 »
Sorry, even voor de duidelijkheid: Mijn familie is dus een aanhanger van het hindoeïsme, niet van Hindoestaanse afkomst (mijn moeder komt uit Maleisië, maar haar grootouders komen weer uit India).

Ah oké ik begreep het even anders :P .
Wel jammer dat dit topic wordt verpest door de discussie over God.
Inmiddels zijn er nu 4 discussies aan de gang over God.
1) Geloof jij in een God.
2) Geef mij 1 reden waarom God bestaat.
3) Geert wilders.
En nu deze.

« Reactie #80 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:43:19 »
Nee? Dus jouw familie kan spreken voor alle hindoe's in de wereld? Ik zeg niet dat alle gelovigen zich aangesproken en beledigd voelen, maar het zou wel heel goed kunnen. En dat is eigenlijk ook niet meer dan logisch, omdat het dus een belangrijk deel van je leven is wat wordt 'bespot'.

"Een hindoeist zou zich hierdoor ook niet serieus genomen kunnen voelen, idem voor een boedhist, Jood, Moslim etc."

Jij bent hier toch ook aan het generaliseren, ik wou alleen even duidelijk maken dat wat jij zei lang niet altijd waar is.
No.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:43:30 »
Maar wat heeft dat in hemelsnaam met een spaghettimonster te maken?

Dit ging niet over die spaghettimonster, maar dat meisje zei tegen mij dat ik de bijbel niet letterlijk moet nemen. Dat mag ik toch zelf weten hoe ik de bijbel zie?

« Reactie #82 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:44:05 »
3) Geert wilders.
En nu deze.

Haha, geen probleem hoor. Ik vind die eeuwige discussie ook een beetje jammer, maar ja.
No.

tartaarsaus

• Gast
« Reactie #83 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:45:55 »
Haha, geen probleem hoor. Ik vind die eeuwige discussie ook een beetje jammer, maar ja.

Nou ja, ik zie het meer als geef je mening over het spaghettimonster :') .
Maar goed ik snap je wel alleen gaat het hier alleen maar over de dingen die ook in een ander topic kunnen.

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:46:06 »
Dit ging niet over die spaghettimonster, maar dat meisje zei tegen mij dat ik de bijbel niet letterlijk moet nemen. Dat mag ik toch zelf weten hoe ik de bijbel zie?
Juist mijn schuld, ik zal vanavond maar Noodles eten en hopelijk vergeeft het machtige Spaghettimonster 

FUCKMEIFIMWRONG

• Gast
« Reactie #85 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:50:39 »
Ben al sinds 2007 overtuigd pastafarinist.

x_kiirsten

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:51:54 »
Ik krijg plots een idee! Volgende keer ik spaghetti eet, ga ik alvorens de pasta te 'offeren' het heiligen met bolognaisesaus.. dan kan het rustig verteerd worden en is het Spaghettimonster echt tevreden.
Haha :p

Ik kan de humor er wel van inzien. Jullie moeten niet altijd alles zo serieus nemen. Dit hele "geloof" is niet bedoeld om mensen te beledigen, jullie vatten het alleen zo op.

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:52:54 »
"Een hindoeist zou zich hierdoor ook niet serieus genomen kunnen voelen, idem voor een boedhist, Jood, Moslim etc."

Jij bent hier toch ook aan het generaliseren, ik wou alleen even duidelijk maken dat wat jij zei lang niet altijd waar is.
Wat is er generaliserend aan? Ik gebruik het woord zou en dat geeft een mogelijkheid aan, daar is niks geks aan. Niet om lullig te doen maar ik weet zeker dat mijn woorden waar zijn, namelijk dat er een mogelijkheid is dat mensen van andere geloven zich aangevallen voelen.

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:54:18 »
3) Geert wilders.
En nu deze.
Inderdaad, stel voor dat we hier on topic gaan en voor discussies over geloven naar andere topics 'vertrekken'.

« Reactie #89 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:55:44 »
Wat is er generaliserend aan? Ik gebruik het woord zou en dat geeft een mogelijkheid aan, daar is niks geks aan. Niet om lullig te doen maar ik weet zeker dat mijn woorden waar zijn, namelijk dat er een mogelijkheid is dat mensen van andere geloven zich aangevallen voelen.

Oh, sorry, ik denk dat ik het woord 'kunnen' gemist even heb. Ik dacht dus dat je zei dat een hindoeist zich hierdoor (sowieso) niet serieus genomen zou voelen. Mijn excuses!

No.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:58:15 »
Hahah geweldig :"D
I think that loneliness can be romantic

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:59:58 »
Oh, sorry, ik denk dat ik het woord 'kunnen' gemist even heb. Ik dacht dus dat je zei dat een hindoeist zich hierdoor (sowieso) niet serieus genomen zou voelen. Mijn excuses!
Haha geeft niet! Ik begon me echt al af te vragen of ik iets verkeerds had gezegd maar het was dus heel erg in het algemeen bedoeld!

Anoniem

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:00:05 »
"Bedacht door iemand, maar sommigen nemen het serieus"

Haha dat heb ik met elk geloof
-

Ilse

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:01:25 »
Ik had hier nog nooit van gehoord :') Ik zie er de humor wel van in, alleen een beetje jammer dat de christenen zich gelijk aangevallen voelen, nergens voor nodig.
I can't stand the light, i'm from the darkside.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:01:31 »
Ik vind trouwens dat de Christenen in dit topic even moeten stoppen met zeiken en die discussie ergens anders moeten voort voeren. Dat jullie je zo aangevallen voelen is jullie probleem, maar stop met praten over hoe geweldig Jezus is en hoeveel God van ons houdt want ik denk niet dat ik alleen voor mezelf spreek dat dat als ongelovige erg irritant is om te lezen.

agentp

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:01:31 »
ik ben leuk.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:01:43 »

Hahahaha zo grappig

agentp

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:02:10 »
Ik vind trouwens dat de Christenen in dit topic even moeten stoppen met zeiken en die discussie ergens anders moeten voort voeren. Dat jullie je zo aangevallen voelen is jullie probleem, maar stop met praten over hoe geweldig Jezus is en hoeveel God van ons houdt want ik denk niet dat ik alleen voor mezelf spreek dat dat als ongelovige erg irritant is om te lezen.
Totally agreed.
ik ben leuk.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:02:13 »

Dat ís zo met elk geloof

Sinfonia

• Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:02:45 »
Gelovigen komen hier verklaren dat dit vliegende spaghetti monster onzin is. Mag ik vragen waarom ?

agentp

• Bekijk profiel
« Reactie #100 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:03:03 »

Hahahha indeed, dat is volgens mij gewoon zo met elk geloof
ik ben leuk.

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:04:40 »
laat maar.

Wokkels

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:06:46 »

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:07:16 »
Om het toch even op te nemen voor Charlie en Brokenmirror (want ik neem aan dat je hun bedoelt?) wou ik zeggen dat de discussie was begonnen door mensen die reageerden op hun mening. Voor de rest ben ik het met je eens dat de discussie ergens anders gevoerd moet worden en dat er niet in elke reactie over God gesproken hoeft te worden.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:08:12 »
Om het toch even op te nemen voor Charlie en Brokenmirror (want ik neem aan dat je hun bedoelt?) wou ik zeggen dat de discussie was begonnen door mensen die reageerden op hun mening. Voor de rest ben ik het met je eens dat de discussie ergens anders gevoerd moet worden en dat er niet in elke reactie over God gesproken hoeft te worden.
Dat snap ik ja maar er hoeft niet op door te worden gegaan want het is al meerdere keren gezegd dat ze dat ergens anders moeten doen en ik dacht ik zeg het ook nog even een keer c:

Pudu

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:22:34 »
Dit vond ik trouwens ook wel grappig:

In Oostenrijk wilde een man met een vergiet op zijn hoofd op de foto voor zijn nieuwe rijbewijs. Dit huishoudelijke hulpmiddel is de ‘ceremoniële religieuze hoofdbedekking’ van de pastafarians. Dat werd geweigerd, waarop de man naar de rechter stapte. Als moslimvrouwen met een hoofddoek op de foto mogen, dan hij ook met een vergiet, was zijn redenering.
De rechter gaat daarin mee, dus staat Niko Alm nu met een vergiet op zijn hoofd op de foto op zijn rijbewijs. De facto erkent Oostenrijk pastafarianisme daarmee als religie. Spanje is het volgende doel van het ‘geloof’, daar is bij het ministerie van Binnenlandse Zaken een officiële aanvraag ingediend om te worden erkend als religieuze stroming, compleet met subsidie.

Just because you took longer than others, doesn't mean you failed.
Remember that.

FUCKMEIFIMWRONG

• Gast
« Reactie #106 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:24:40 »

In Oostenrijk wilde een man met een vergiet op zijn hoofd op de foto voor zijn nieuwe rijbewijs. Dit huishoudelijke hulpmiddel is de ‘ceremoniële religieuze hoofdbedekking’ van de pastafarians. Dat werd geweigerd, waarop de man naar de rechter stapte. Als moslimvrouwen met een hoofddoek op de foto mogen, dan hij ook met een vergiet, was zijn redenering.
De rechter gaat daarin mee, dus staat Niko Alm nu met een vergiet op zijn hoofd op de foto op zijn rijbewijs. De facto erkent Oostenrijk pastafarianisme daarmee als religie. Spanje is het volgende doel van het ‘geloof’, daar is bij het ministerie van Binnenlandse Zaken een officiële aanvraag ingediend om te worden erkend als religieuze stroming, compleet met subsidie.

Ik ben vorig jaar met vergiet op de schoolfoto gegaan, en ben uiteindelijk naar de rector gestuurd waar ik een pleidooi over vrijheid van religie heb gehouden.

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:26:02 »
Ik ben vorig jaar met vergiet op de schoolfoto gegaan, en ben uiteindelijk naar de rector gestuurd waar ik een pleidooi over vrijheid van religie heb gehouden.
Hahahaha geweldig

Wokkels

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:26:07 »

Whaha als dat subsidie gaat krijgen, dan eet ik mijn sokken op :P

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:29:43 »
Dat ze subsidie moeten krijgen vind ik niet (maar dat vind ik voor elke religie, dat betaal je maar lekker zelf) maar die man heeft wel een punt. Als het voor het ene geloof wel mag, en je geeft gelovigen in je land gelijke rechten, dan moet je het voor een ander geloof ook goed keuren.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:29:49 »

hahah xD

SpaceDementia

• Quiet the mind.
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:47:36 »
Geniaal!

Moonlight

• Ave Atque Vale.
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:51:08 »
dit is echt niet serieus.
Pretty girls don't know the things that I know

x_kiirsten

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:58:32 »

Dat had ik al eens ergens gelezen. Echt geweldig!

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: 28 oktober 2012, 21:36:40 »
Eh sorry hoor, maar jij wil respect voor je religie terwijl je dat van anderen afzeikt. Waar haal JIJ het lef vandaan? Ieder z'n waarheid hoor.

Trouwens het is geen religie. Het is een relatie met God en ik ben vrij. Ik vind gewoon dat er geen respect meer is voor christenen. Christenen worden belachelijk gemaakt in de media. Ik vind dat nogal schokkend, terwijl wij ook mensen zijn. Kinderen van God.

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: 28 oktober 2012, 21:42:32 »
Trouwens het is geen religie. Het is een relatie met God en ik ben vrij. Ik vind gewoon dat er geen respect meer is voor christenen. Christenen worden belachelijk gemaakt in de media. Ik vind dat nogal schokkend, terwijl wij ook mensen zijn. Kinderen van God.
Stop dan met jezelf en je geloof zo freaking serieus te nemen. Ik respecteer jou en je geloof best, maar iets als dit moet je gewoon als een korreltje zout nemen. Je hoeft niet per se de visie van je geloof erbij te halen, misschien kan je het beter verwoorden als je eigen mening en het nog een keer overdenken. Doordat je in elke reactie God erbij haalt en ons als ongelovigen negatief aanspreekt lok je zelf deze reacties op.
plastic // How happy is the blameless vestal's lot! The world forgetting, by the world forgot. Eternal sunshine of the spotless mind! Each pray'r accepted, and each wish resign'd.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: 28 oktober 2012, 21:46:18 »
Stop dan met jezelf en je geloof zo freaking serieus te nemen. Ik respecteer jou en je geloof best, maar iets als dit moet je gewoon als een korreltje zout nemen. Je hoeft niet per se de visie van je geloof erbij te halen, misschien kan je het beter verwoorden als je eigen mening en het nog een keer overdenken. Doordat je in elke reactie God erbij haalt en ons als ongelovigen negatief aanspreekt lok je zelf deze reacties op.
Hoezo met een korreltje zout?

SpaceDementia

• Quiet the mind.
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: 28 oktober 2012, 21:50:47 »
Sinds wanneer is het Christendom geen religie?
Ik merk er zelf trouwens weinig van dat er geen respect meer voor christenen zou zijn. Volgens mij plaats jij jezelf en andere christenen nogal in een slachtofferrol, wat mij niet nodig lijkt.
Ik heb nog nooit gezien dat christenen belachelijk worden gemaakt in de media. En zelfs als dat zo zou zijn, is het hier totaal irrelevant.

En zoals Velociraptor al zei, lok je met jouw houding negatieve reacties uit.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: 28 oktober 2012, 21:51:44 »

Omdat mijn hart vol is van Gods liefde. Je mag over alles praten bijv drugs enz, maar als je het over God hebt word je aangevallen. Best wel apart maarjaa.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: 28 oktober 2012, 21:53:45 »
Sinds wanneer is het Christendom geen religie?
Ik merk er zelf trouwens weinig van dat er geen respect meer voor christenen zou zijn. Volgens mij plaats jij jezelf en andere christenen nogal in een slachtofferrol, wat mij niet nodig lijkt.
Ik heb nog nooit gezien dat christenen belachelijk worden gemaakt in de media. En zelfs als dat zo zou zijn, is het hier totaal irrelevant.

En zoals Velociraptor al zei, lok je met jouw houding negatieve reacties uit.

Met religie bedoel ik regeltjes, tradities en oordeel van mensen. Dat wil God niet. God is een God van liefde en genade en daar kom ik voor uit en ben God dankbaar dat ik leef en dat Hij van mij houdt. Van iedereen.

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: 28 oktober 2012, 22:20:26 »
Omdat mijn hart vol is van Gods liefde. Je mag over alles praten bijv drugs enz, maar als je het over God hebt word je aangevallen. Best wel apart maarjaa.
Kan best. Hoef je niet in elke reactie te zetten, net zoals dat ik niet mijn hele leven blootleg in discussies om te laten zien waar mijn mening vandaan komt. Je kan best je mening geven zonder het direct over je religie te hebben. We weten inmiddels echt wel waar je mening vandaan komt.
plastic // How happy is the blameless vestal's lot! The world forgetting, by the world forgot. Eternal sunshine of the spotless mind! Each pray'r accepted, and each wish resign'd.

naughtysmiles

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: 28 oktober 2012, 22:20:35 »
okee dat met die gieter vind ik wel grappig XD

maar toen ik dat las dacht ik allene maar wtf :")
blog
"Question everything. Your love, your religion, your passion. If you don't have questions, you'll never find answers"

xSomeone

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: 28 oktober 2012, 22:24:12 »
Fantastisch, hoe komen ze er toch op :'D
Amor perimit, non perit.

Limitless

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: 28 oktober 2012, 22:28:05 »
Wauw. Dit is dus echt dé perfecte manier om ervoor te zorgen dat mijn ouders echt even moeten kappen met het christendom bij me afdwingen. Eigenlijk vind ik de 'basis' wel echt goed en zou ik hier best wel in mee kunnen gaan.
Heerlijk dat er ook nog mensen zijn die niet zo moeilijk doen wat iedereen gelooft en je er niet meteen op aangevallen word.

Anna Karenina

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: 28 oktober 2012, 22:28:29 »
Ik heb nu dus écht trek in pasta.
It is the East, and Juliet is the Sun.

SpaceDementia

• Quiet the mind.
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: 28 oktober 2012, 23:11:48 »
Met religie bedoel ik regeltjes, tradities en oordeel van mensen. Dat wil God niet. God is een God van liefde en genade en daar kom ik voor uit en ben God dankbaar dat ik leef en dat Hij van mij houdt. Van iedereen.
Het christendom is toch echt een religie, wat voor ideeën jij daar ook bij hebt.
En je hoeft niet van elk bericht een soort geloofsbelijdenis te maken, dat begint vervelend te worden.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: 28 oktober 2012, 23:30:19 »
Het christendom is toch echt een religie, wat voor ideeën jij daar ook bij hebt.
En je hoeft niet van elk bericht een soort geloofsbelijdenis te maken, dat begint vervelend te worden.

Okee. Het is een relatie met God hebben, maar jij snapt dat niet omdat jij niet gelooft.

SpaceDementia

• Quiet the mind.
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: 28 oktober 2012, 23:37:52 »
Okee. Het is een relatie met God hebben, maar jij snapt dat niet omdat jij niet gelooft.
Ik ben het grootste deel van mijn leven oprecht gelovig geweest, dus ga niet zomaar roepen dat ik dat niet snap omdat ik niet geloof. Ik snap het niet omdat het gewoon niet klopt wat je zegt, je kan niet zomaar even de definitie van religie gaan veranderen.

Voor het geval je echt niet weet wat religie betekent, ter herinnering:
re·li·gie (de; v; meervoud: religies, religiën) 1geloofsleer, godsdienst
Het geloof in een God is volgens mij toch echt een godsdienst = religie.
Maarre, nu voel jij je gediscrimineerd? Het hele topic draaide niet eens om het Christendom tot die draai er weer aan werd gegeven.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: 28 oktober 2012, 23:42:30 »
Ik ben het grootste deel van mijn leven oprecht gelovig geweest, dus ga niet zomaar roepen dat ik dat niet snap omdat ik niet geloof. Ik snap het niet omdat het gewoon niet klopt wat je zegt, je kan niet zomaar even de definitie van religie gaan veranderen.

Voor het geval je echt niet weet wat religie betekent, ter herinnering:

Jaa het is een geloof. Maar het gaat om hoe je het christelijk geloof ziet. Zie je God als een boeman die alleen maar met de vinger wijst of zie je God als een liefdevolle vader die van je houdt. Sommige mensen die geloven geloven wel in Jezus, maar letten alleen maar op de wetten en de regeltjes. Je hebt ook christenen die geloven in Jezus en echt een relatie met Hem hebben. Dus elke dag in Zijn liefde zijn. Dat is het verschil. Veel mensen hebben een verkeerd beeld van christenen dat ze in het zwart zijn en oordelen en dat het geloof saai is, maar dat is helemaal niet zo. Ik ben nog nooit zo blij geweest als nu. Nu ik Jezus volg en in Gods liefde mag leven.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: 28 oktober 2012, 23:46:25 »
Jaa het is een geloof. Maar het gaat om hoe je het christelijk geloof ziet. Zie je God als een boeman die alleen maar met de vinger wijst of zie je God als een liefdevolle vader die van je houdt. Sommige mensen die geloven geloven wel in Jezus, maar letten alleen maar op de wetten en de regeltjes. Je hebt ook christenen die geloven in Jezus en echt een relatie met Hem hebben. Dus elke dag in Zijn liefde zijn. Dat is het verschil. Veel mensen hebben een verkeerd beeld van christenen dat ze in het zwart zijn en oordelen en dat het geloof saai is, maar dat is helemaal niet zo. Ik ben nog nooit zo blij geweest als nu. Nu ik Jezus volg en in Gods liefde mag leven.
Oh alsjeblieft. Ga dit ergens anders doen want het boeit bijna niemand in dit topic gok ik.

agentp

• Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: 28 oktober 2012, 23:47:15 »
Oh alsjeblieft. Ga dit ergens anders doen want het boeit bijna niemand in dit topic gok ik.
Maury wat verwoord je dat mooi.
ik ben leuk.

SpaceDementia

• Quiet the mind.
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: 28 oktober 2012, 23:47:19 »
Ik snap dat jij dat zo ziet, maar dat heeft er echt niks mee te maken. Ik snap niet dat je dat er allemaal bijhaalt.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: 28 oktober 2012, 23:48:01 »
Maury wat verwoord je dat mooi.
Dankje Saar :wub:

tartaarsaus

• Gast
« Reactie #133 Gepost op: 28 oktober 2012, 23:48:19 »
Ik heb even weer de discussie in het andere topic laten leven. Kan iedereen die hier offtopic wilt praten over een religie even naar dat topic gaan ? :D

agentp

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: 28 oktober 2012, 23:49:46 »
Dankje Saar :wub:
Alstublieft Maums ik ben het al het hele topic met jou eens! haha
ik ben leuk.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: 28 oktober 2012, 23:50:00 »

Ik antwoord op iemands antwoord als het je niet bevalt lees het dan gewoon asjeblieft niet. Trouwens dit land is een land van vrijheid van MENINGSUITING EN GELOOFSUITING. Niet aanvallend bedoeld. Ik zal het wel in een andere topic zetten, want als je het over Jezus hebt hoho dan krijg je ruzie met iedereen.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: 28 oktober 2012, 23:51:09 »
Ik antwoord op iemands antwoord als het je niet bevalt lees het dan gewoon asjeblieft niet. Trouwens dit land is een land van vrijheid van MENINGSUITING EN GELOOFSUITING. Niet aanvallend bedoeld. Ik zal het wel in een andere topic zetten, want als je het over Jezus hebt hoho dan krijg je ruzie met iedereen.
Er is niks mis met praten over Religies en God en Jezus en de rest maar daar is dit topic niet voor en dat is al meerdere keren gezegd.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: 28 oktober 2012, 23:52:55 »
Er is niks mis met praten over Religies en God en Jezus en de rest maar daar is dit topic niet voor en dat is al meerdere keren gezegd.

okee

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: 29 oktober 2012, 10:34:00 »
Ik kende het al een hele tijd en zelf zijn we ook fanatiek pastafarians.

Ik snap wel dat mensen stug blijven volhouden wat betreft dit geloof om een punt te maken, doen we zelf namelijk ook ;). Iedereen is vrij om te geloven wat hij/zij wil en het pastafarisme is niet minderwaardig aan het Christendom of andere godsdiensten.
Zo lang in andere religies niets aangetoond kan worden, is het pastafarisme net zo goed een gelijkwaardige godsdienst en de bijbehorende rituelen, kleding of vrijstellingen moeten ook gewoon geaccepteerd worden, anders is het discriminatie op grond van godsdienst :)
En dat rijbewijs met vergiet is dus echt geniaal.

De acht liever-nieten:
  • Ik heb echt liever niet dat je... doet alsof je heiliger bent dan iemand anders wanneer je mijn noedelige goddelijkheid beschrijft. Als sommige mensen niet in me geloven dan is dat oké. Echt. Trouwens, dit gaat niet over hen, dus niet afdwalen.
  • Ik heb echt liever niet dat je... mijn bestaan gebruikt om mensen te onderdrukken, straffen, veroordelen of, je snapt het, je slecht te gedragen tegen anderen. Ik heb geen offers nodig en het begrip "zuiver" is bedoeld voor bronwater, niet mensen.
  • Ik heb echt liever niet dat je... mensen beoordeelt op hoe ze eruit zien, hoe ze zich kleden, hoe ze praten of hoe ze lopen, maar wees gewoon vriendelijk, oké? Oh, en laat dit eens doordringen: vrouw = persoon. Man = persoon. Samey = Samey. De één is niet beter dan de ander, tenzij we het over mode hebben en sorry, dat heb ik aan vrouwen gegeven en een paar mannen die toevallig het verschil weten tussen lila en violet.
  • Ik heb echt liever niet dat je... je gedraagt op een manier die aanstoot kan geven aan jezelf of je willige partner met de wettige leeftijd EN geestelijke volwassenheid. Voor wie daar problemen mee heeft:, ik geloof dat de uitdrukking is: "doe 't effe lekker met jezelf", tenzij je daar aanstoot aan neemt; in dat geval moet je maar eens de TV uitzetten en voor de verandering een ommetje maken.
  • Ik heb echt liever niet dat je... discussieert met gehersenspoelde, vooringenomen, akelige mensen op een lege maag. Eet eerst en maak dan gehakt van ze.
  • Ik heb echt liever niet dat je... kerken/moskeeën/tempels bouwt van multimiljoenen euro's voor mijn noedelige goedheid, wanneer het geld beter besteed kan worden aan:
    • armoedebestrijding
    • ziektebestrijding
    • leven in vrede, liefhebben met passie en het goedkoper maken van breedbandkabel
  • Ik mag dan een alleswetend complex wezen zijn, maar ik hou van de simpele dingen in het leven. Ik kan het weten, ik ben de Schepper.
    • Ik heb echt liever niet dat je... rondbazuint tegen anderen dat ik met je praat. Zo interessant ben je niet. Word volwassen. Ik vertel je net dat je je naasten lief moet hebben, dat was een hint.
    • Ik heb echt liever niet dat je... bij een ander dingen doet die je met jezelf wil laten geschieden, als je in bent voor dingen die te maken hebben met, eeh... veel glijmiddel, leer of vaseline. Als de andere persoon het wil (gelet op punt 4), ga ervoor, maak foto's en in Mike's naam, gebruik een condoom! Echt, het is maar rubber. Als ik had gewild dat het niet goed voelde had ik wel stekels toegevoegd, of zoiets
    (Eigenlijk waren er 10, gegraveerd in stenen tabletten. Maar de volgeling in piratenkostuum heeft er 2 laten vallen dus zijn er nog maar 8 over :'))

Van alle geboden die ik gezien heb in wereldreligies vind ik deze eigenlijk wel de beste.

« Reactie #139 Gepost op: 29 oktober 2012, 11:38:24 »
Haha ja, dat dacht ik ook toen ik ze voor het eerst las.

Same.
No.

Achilles

• Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: 29 oktober 2012, 11:39:32 »
dit is echt al heel oud :O zo'n jaar of 4, mijn vriend had het er over echt al 3 jaar terug. Ik vind het wel grappig want zo zie ik het geloof ook, dat je zelf wat bedenkt dat mensen het gaan geloven.
It's time to see what I can do, To test the limits and break through, No right, no wrong, no rules for me, I'm free! LET IT GO!

AppelGroen

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: 29 oktober 2012, 11:41:21 »
Er werd ook 'naar het schijnt' een nieuwe godsdienst geaccepteerd als ze genoeg likes op fb hadden. Iets van gamers. Onzin als je het mij vraagt :p .

Mindblowing

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: 29 oktober 2012, 11:44:31 »
Hahaha ik vind het wel echt geniaal bedacht, die brief ook dat kinderen hier echt les in moeten krijgen :')
Al zijn de geboden (of de liever-nieten) wel serieus heel goed, hier kan ik me beter in vinden dan in de geboden van andere godsdiensten, het is veel toleranter en vrijer allemaal. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik deze godsdienst echt zou aanhangen, daarvoor vind ik het toch net iets te grappig :')
Do you ever put your arms out and just spin and spin? Well, that\'s what love feels like. Everything inside you tells you to stop before you fall, but you just keep going.

LaConasse

• Gast
« Reactie #143 Gepost op: 29 oktober 2012, 11:53:32 »
Die geboden zijn echt serieus goed vind ik.. :)

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: 29 oktober 2012, 12:11:32 »
Die geboden zijn echt serieus goed vind ik.. :)
Vind ik ook. Stiekem vind ik het zelfs hele goede richtlijnen

« Reactie #145 Gepost op: 29 oktober 2012, 12:46:02 »
Vind ik ook. Stiekem vind ik het zelfs hele goede richtlijnen

Ik ook ja.
No.

Silverbleed

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: 29 oktober 2012, 16:36:29 »
Ik ken het al lang, maar het blijft humor.

En die geboden trouwens, die vind ik top. Sta ik gewoon helemaal achter. Die geboden zijn dan ook meer gebaseerd op onze normen en waarden van deze tijd. Wat wel goed is, want ik ben van mening dat alles constant veranderd.

Sinfonia

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: 29 oktober 2012, 16:38:35 »
Die geboden zijn goed ja.

SpaceDementia

• Quiet the mind.
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: 29 oktober 2012, 16:43:34 »
Hahaha ik vind het wel echt geniaal bedacht, die brief ook dat kinderen hier echt les in moeten krijgen :')
Al zijn de geboden (of de liever-nieten) wel serieus heel goed, hier kan ik me beter in vinden dan in de geboden van andere godsdiensten, het is veel toleranter en vrijer allemaal. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik deze godsdienst echt zou aanhangen, daarvoor vind ik het toch net iets te grappig :')
Ik vind het geweldig allemaal, maar ik kan me inderdaad ook niet voorstellen dat ik er actief in zou worden (als in met een vergiet op je hoofd op de foto, hoewel ik het wel geweldig vind dat er mensen zijn die dat wel doen)

Silverbleed

• Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: 29 oktober 2012, 16:45:11 »
Haha nee ik zou er zelf ook niet mee bezig gaan. Maar het idee doet het m vaak al.

Pharynx

• Gast
« Reactie #150 Gepost op: 29 oktober 2012, 16:46:38 »
De kerk van het vliegende spaghettimonster is geweldig, ik ben inmiddels als 2,5 jaar pastafari.

Ribbon

• Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: 29 oktober 2012, 16:59:00 »
Hier zeggen sommige dat ze die geboden goed vinden. Op dat ''rubberen ding'' na moeten christenen deze ook naleven. Het wordt alleen anders vertaald.
Ohja, die eerste komt ook niet bij ons aan te pas.
jkno

Confundo

• Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: 29 oktober 2012, 18:12:11 »
Ik vind het wel grappig, maar als iemand tegen mij zou zeggen dat hij/zij erin gelooft, zou ik hem/haar niet zo heel serieus nemen aangezien ik het niet beschouw als een echt geloof. :') Er stond wel ooit een interview in onze schoolkrant met iemand die beweerde dat hij een spagnost (zo heet dat toch?) was.

OriginofSass

• Kickin' squealin' Gucci little piggy
    • Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: 30 oktober 2012, 20:14:55 »
Van wikipedia, over het geloof van de roze, onzichtbare eenhoorn:
"[font=sans-serif] [/font][font=sans-serif]Het werd opgemerkt dat proberen om God te vinden op hetzelfde neerkomt als het aanwenden van een metaaldetector om eenhoorns in een sokkenla te traceren.[/font][size=78%]"[/size]
WAR IS PEACE FREEDOM IS SLAVERY IGNORANCE IS STRENGTH l Peace will arise, and tear us apart, and make us meaningless again l TUMBLR l Ik was Livingtilldeath, ik ben liv. l WE'RE NOT WORTHY, WE'RE NOT WORTHY, I LOVE YOUR COCK, I LOVE YOU MATT!

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: 30 oktober 2012, 21:04:43 »
Van alle geboden die ik gezien heb in wereldreligies vind ik deze eigenlijk wel de beste.
Mag ik vragen waarom?

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: 31 oktober 2012, 11:14:18 »
Mag ik vragen waarom?

Natuurlijk!

Ik heb echt liever niet dat je... doet alsof je heiliger bent dan iemand anders wanneer je mijn noedelige goddelijkheid beschrijft. Als sommige mensen niet in me geloven dan is dat oké. Echt. Trouwens, dit gaat niet over hen, dus niet afdwalen.
Hier staat min of meer: voel jezelf niet beter en laat mensen geloven wat ze willen, ik ben niet de enige juiste manier. Dat doen veel hedendaagse geloven niet (zoals: je zult branden in de hel als je dit niet gelooft, ik ben de enige ware god etc.)
Ik heb echt liever niet dat je... mijn bestaan gebruikt om mensen te onderdrukken, straffen, veroordelen of, je snapt het, je slecht te gedragen tegen anderen. Ik heb geen offers nodig en het begrip "zuiver" is bedoeld voor bronwater, niet mensen.
Super. Heel veel godsdiensten worden op deze manier gebruikt. Ik zeg niet dat het door de godsdienst komt, dat doen de mensen zelf. Maar ik vind het wel goed dat dit er specifiek wordt bij gezegd. Ik denk niet dat er vanuit dit geloof gejaagd wordt op mensen met een ander geloof, of dat homo's in therapie moeten
Ik heb echt liever niet dat je... mensen beoordeelt op hoe ze eruit zien, hoe ze zich kleden, hoe ze praten of hoe ze lopen, maar wees gewoon vriendelijk, oké? Oh, en laat dit eens doordringen: vrouw = persoon. Man = persoon. Samey = Samey. De één is niet beter dan de ander, tenzij we het over mode hebben en sorry, dat heb ik aan vrouwen gegeven en een paar mannen die toevallig het verschil weten tussen lila en violet.
Spreekt voor zich, mensen zijn meer dan hun uiterlijk
Ik heb echt liever niet dat je... je gedraagt op een manier die aanstoot kan geven aan jezelf of je willige partner met de wettige leeftijd EN geestelijke volwassenheid. Voor wie daar problemen mee heeft:, ik geloof dat de uitdrukking is: "doe 't effe lekker met jezelf", tenzij je daar aanstoot aan neemt; in dat geval moet je maar eens de TV uitzetten en voor de verandering een ommetje maken.
Dit zegt volgens mij iets als: gedraag je een beetje lief naar anderen en heb seks met wederzijdse goedkeuring
Ik heb echt liever niet dat je... discussieert met gehersenspoelde, vooringenomen, akelige mensen op een lege maag. Eet eerst en maak dan gehakt van ze.
Gewoon een goede tip. Zegt ook min of meer: discussies met fundamentalisten win je niet, dus verspil je tijd er niet aan
Ik heb echt liever niet dat je... kerken/moskeeën/tempels bouwt van multimiljoenen euro's voor mijn noedelige goedheid, wanneer het geld beter besteed kan worden aan:
armoedebestrijding
ziektebestrijding
leven in vrede, liefhebben met passie en het goedkoper maken van breedbandkabel
De Allerbeste, in mijn ogen. Als je ziet wat er voor achterlijke hoeveelheden geld zitten in alleen al het Vaticaan, daar zouden we zo ongeveer heel Afrika van naar school kunnen laten gaan. Natuurlijk fijn als je een plek hebt waar je met gelovigen samen kan komen, maar om daar nou gouden kandelaars etc.  neer te zetten voegt in mijn ogen niets toe aan je godsdienstbeleving en zou dus beter gebruikt kunnen worden voor wat anders. Net zoals zending. Geef die kinderen in Afrika lezen en schrijven in plaats van leren over God en dat vrijen met condoom slecht is volgens de paus
Ik mag dan een alleswetend complex wezen zijn, maar ik hou van de simpele dingen in het leven. Ik kan het weten, ik ben de Schepper.
Ik heb echt liever niet dat je... rondbazuint tegen anderen dat ik met je praat. Zo interessant ben je niet. Word volwassen. Ik vertel je net dat je je naasten lief moet hebben, dat was een hint.
Dit is in feite ook zo in het christendom (van andere geloven heb ik daarover te weinig kennis). Het probleem is alleen een beetje dat sommige mensen dit niet echt volgen, en doen alsof ze 'tha bomb' zijn omdat ze iets geloven. Sommige mensen in dit topic doen dat ook, en daar is totaal geen reden toe. Je bent net zo goed of slecht als ieder ander.
Ik heb echt liever niet dat je... bij een ander dingen doet die je met jezelf wil laten geschieden, als je in bent voor dingen die te maken hebben met, eeh... veel glijmiddel, leer of vaseline. Als de andere persoon het wil (gelet op punt 4), ga ervoor, maak foto's en in Mike's naam, gebruik een condoom! Echt, het is maar rubber. Als ik had gewild dat het niet goed voelde had ik wel stekels toegevoegd, of zoiets
Hiervoor gewoon een staande ovatie. Het zegt: doe lekker wat je wilt, maar doe het met wederzijdse toestemming en gebruik een condoom. Veel andere godsdiensten vinden dat je seks alleen mag gebruiken voor voortplanting. Dat is een mening, maar die deel ik niet. Ik vind seks fijn, en ik denk dat het goed is als je de nadruk legt op het gegeven dat het voor beiden fijn moet zijn. En als je bijvoorbeeld kijkt naar de aidsverspreiding in Afrika, zou het heel raadzaam zijn als de paus eens een keer voor condooms zou praten, in plaats van tegen

xDepulso

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: 31 oktober 2012, 19:28:40 »
Ik loop al 15 jaar hier rond en heb dit echt nognooit gehoord xd maar volgensmij bestaan er wel.meer van dat soort geloven

Vitiligo

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: 31 oktober 2012, 19:34:36 »
Het is dat ik autotheïst ben, anders had ik nu een nieuwe religie gevonden. Die 'geboden' zijn gewoon top, het beschrijft precies hoe men andere mensen in hun waarde moet laten, geweldig!
Giftig | No hesitation, no delay, you come on just like Special K.

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: 31 oktober 2012, 21:26:10 »
Natuurlijk!
......
Ik snap dat het goede geboden zijn, maar dat lijken me meer regels die in de grondwet zijn opgenomen vanuit het perspectief: vrijheid van meningsuiting. Daarbij hoort namelijk ook autonomie, hoe je eruit wil zien, je seksuele gedrag etc. Waarom zijn deze geboden dan zoveel beter dan bijvoorbeeld de 10 geboden uit de bijbel? (ik weet zo snel niet de belangrijkste geboden uit de Islam of het hindoeisme ofzo).

PanicChannel

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: 31 oktober 2012, 21:29:00 »
ik heb dit heel vaak gezegd toen jehova's vroegen wat ik geloofde. Altijd hadden ze zoiets van 'wtf' xD
Some people are so poor, all they have is money.

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: 01 november 2012, 11:25:16 »
Ik snap dat het goede geboden zijn, maar dat lijken me meer regels die in de grondwet zijn opgenomen vanuit het perspectief: vrijheid van meningsuiting. Daarbij hoort namelijk ook autonomie, hoe je eruit wil zien, je seksuele gedrag etc. Waarom zijn deze geboden dan zoveel beter dan bijvoorbeeld de 10 geboden uit de bijbel? (ik weet zo snel niet de belangrijkste geboden uit de Islam of het hindoeisme ofzo).

Ik heb alleen ervaring met de geboden uit het christendom, over de geboden uit de Koran en andere religies weet ik te weinig vanuit hun officiële bronnen om daar wat van te zeggen.

De geboden van het christendom zijn (dit is niet de officiële versie uit de bijbel, daar staat het niet netjes opgesomd):
1. Er is maar 1 God, en dat ben ik : dit vind ik fout, omdat je geen ruimte open laat voor andere ideeën en overtuigingen. Dit doet het spagettimonster wel.
2. Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben: ofwel, geen afgodsbeeld maken. Ik vind dat het vrij weinig toevoegt. En mensen hebben hele creatieve manieren bedacht om het te omzeilen. Bijvoorbeeld bij het katholicisme, bid je niet meer tot god, maar tot heiligen, en hun kerken staan bezaaid met heiligenbeelden (en ook van jezus, die volgens sommigen ook weer god is). Maar ik zie in feite het nut er gewoon  niet van in.
3. Gij zult God's naam niet misbruiken: dit heeft wel gelijkenis van gebod 2 van het spagettimonster, maar het wordt meestal niet uitgelegd als: doe geen slechte dingen in mijn naam, maar meer: zeg geen godverdomme. Dat kan natuurlijk met interpretatie te maken hebben, maar ik vind het gewoon een heel onduidelijk verbod.
4. Gedenk de Sabbat: best goed, een rustdag, maar ik vind dat het niet meer helemaal uit deze tijd is. En voor mij voegt het niks toe aan het geloof.
5. Eer uw vader en uw moeder: dit is best een goede, maar wel jammer dat het zich beperkt tot alleen je ouders, en niet gewoon tot respect voor iedereen.
6. Gij zult niet moorden: wel een goede
7. Gij zult niet echtbreken: vind ik persoonlijk niet goed, omdat ik vind dat je uit een relatie moet kunnen als die je kapot maakt. Natuurlijk moet je moeite doen voor je relatie, maar soms werkt het gewoon niet meer. En dan is niks erger dan bij iemand blijven waar je helemaal niets meer voor voelt, zo neem je ook voor beiden de kans op geluk weg.
8. Gij zult niet stelen: een goede
9. Gij zult geen valse getuigenis over een ander spreken: ook goed
10. Gij zult niets begeren dat van uw naaste is: vind ik niet nodig. Ik zie niet in waarom je niet zou mogen verlangen naar iets dan een ander heeft. Je mag het niet afpakken, of dat proberen. Maar met er gewoon naar verlangen zie ik geen probleem. Je zou dus niet mogen verlangen naar de hoeveelheid geld die sommige mensen hebben. Ik zie niet in waarom dat je slecht zou maken.

Nymphadora

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: 01 november 2012, 14:01:09 »
Ik vind het eigenlijk best een mooie manier om de hedendaagse geloven eens kritisch te bekijken. Wat ze doen is in feite niks anders dan delen uit bestaande wereldgodsdiensten nemen, en die veranderen, zodat duidelijk wordt dat sommige dingen uit de hedendaagse geloven in feite best wel.... apart zijn.
In principe is namelijk alles hetzelfde, alleen wordt het met andere dingen weergegeven.
Voor sommige fundamentalisten zal dit als kwetsend worden ervaren denk ik. Maar ik vind religie in dat opzicht zo fout bezig, dat het misschien goed is dat er zoiets als dit bestaat.

Ik ken het al een aantal jaar trouwens. Een jongen uit m'n klas is er een keer uit gestuurd omdat hij een piratenhoed op had in de klas, en hij het oneerlijk vond dat hij hem af moest zetten en een moslima wel een hoofddoek mocht dragen :')
Helemaal mee eens.

Huskypuppy

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: 01 november 2012, 15:26:27 »
Kun je eigenlijk nagaan hoe snel iets bedacht kan worden, dat er zoveel mensen zijn die het gaan geloven en gaan aanbeden. (Oké, niet dat veel mensen in het Spaghettimonster gaan geloven, maar het zou zo kunnen als het geloofwaardig wordt gemaakt). In principe zou precies hetzelfde kunnen zijn gebeurd met het christendom, maar dan natuurlijk heel geleidelijk gedurende vele en vele jaren. Ja, er zijn bewijzen dat Jezus echt heeft bestaan, maar uiteraard niet dat alle verhalen om Jezus heen echt hebben plaatsgevonden. Ik ben persoonlijk niet gelovig en geloof ook niet in een God.

Natuurlijk heb ik wel respect voor de mensen die geloven en ook geloof ik dat het veel steun kan geven. Maar als je maar net zo goed geloofd in het Spaghettimonster, kan het net zoveel steun geven. Het geloof zit binnen in je en daarom doet het wat met je.
Don't let your dreams be dreams.

Vitani

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: 01 november 2012, 15:42:55 »
Ik vind het wel grappig. De VS heeft dit soort "geloven" nodig om de mensen te overtuigen dat de aarde echt niet is ontstaan zoals in de Bijbel staat beschreven, want in de VS is het vaak toch echt het een of het ander.
Ik ben van het geloven in God afgehaakt toen ik het idee begon te krijgen in m'n eigen omgeving dat je moet kiezen tussen de wetenschap en God. Ik heb dus gekozen voor de wetenschap, Darwin voor God ;).
Natuurlijk heb ik wel respect voor mensen die wel geloven, maar ik geloof zelf dus niet.
Wees blij met wie je bent, er is geen ander zoals jij

KrakAka

• Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: 01 november 2012, 16:33:58 »
Die bestaat echt al lang, ik weet nog dat toen ik een jaar of 8/10 was dat voor het eerst las ik dacht echt wtf. :')

Bettiepage

• Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: 02 november 2012, 14:49:39 »
Ik denk dat het meer een steek is naar de andere geloven toe en je moet wel echt gek zijn als je in een spaghettimonster gelooft, maar de oprichter heeft een punt. We kunnen het bestaan van God niet bewijzen, dus dan kunnen we ook even goed een spaghettimonster aanbidden toch? We kunnen het niet bewijzen, maar hij bestaat.

You may be a lover but you ain't no dancer.

TrainStation

• Gast
« Reactie #166 Gepost op: 02 november 2012, 15:12:19 »
Belachelijk.

2GirlsOneCupid

• Taking steps is easy, standing still is hard.
    • Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: 02 november 2012, 15:14:19 »
Ik hou van dit soort humor
Far away you were made in a sea, just like me.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: 02 november 2012, 23:23:09 »
Oh wat geweldig. En ik ben het heeel erg eens met Disfunction. Precies wat ik dacht, alleen dan een heel stuk beter uitgelegd!

Vind dit wel prachtig, zet je inderdaad weer even aan het denken. En persoonlijk vind ik dit net zo echt als elk ander geloof. Ik bedoel van geen van hen valt te bewijzen dat het bestaat.. dus de Spaghetti god bestaat net zo goed. En de geboden zijn awesome (:

Plus, wat het nog beter maakt: Dit is van deze tijd. De rest is jaren geleden ontstaan, en dus vooral qua regeltjes niet echt van deze tijd.
De regeltjes zijn prima in deze tijd te gebruiken hoor. De 'tegenwoordige' mens vindt ze alleen niet meer van deze tijd, dat is wat anders. Christenen zien het niet zo.

ALCRSG

• Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: 03 november 2012, 11:22:53 »
Dus hierom eet ik geen pasta.. Ik was altijd al een pastafarian.. wist het alleen nog niet ;____;
Ik was eerst Jakethedog maar nu is er een andere Jakethedog en ben ik verdrietig.

Delirium

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: 03 november 2012, 11:25:40 »
Dit ken ik echt al jaren, maar volgens mij komt het gewoon van oncyclopedia :"DD
Let\'s keep the moon awake and do electric boogiloo.     //     tumblr.

Wokkels

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: 03 november 2012, 12:45:05 »
De regeltjes zijn prima in deze tijd te gebruiken hoor. De 'tegenwoordige' mens vindt ze alleen niet meer van deze tijd, dat is wat anders. Christenen zien het niet zo.

Nou dat vind ik nog wel meevallen.
De Paus pleit ervoor dat mensen geen condoom gebruiken (hallo aidsproblemen en ongewenste zwangerschap).
Seks voor het huwelijk is verboden (ook niet echt meer van deze tijd).
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: 03 november 2012, 13:47:37 »
De Paus pleit ervoor dat mensen geen condoom gebruiken (hallo aidsproblemen en ongewenste zwangerschap).
Geen idee waar jij leeft, maar heel veel mensen zijn nog steeds tegen seks voor het huwelijk waaronder ik. Dat tegenwoordig het als normaal gezien wordt dat meisjes van 16 seks hebben, betekent niet dat iedereen dat zo ziet, en gelukkig maar :) Ieder zn eigen mening

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: 03 november 2012, 15:02:28 »

Jij vind geen seks voor het huwelijk niet meer van deze tijd. Ik vind het supermooi dat een meisje met 1 persoon met wie ze haar leven deelt seks heeft. Deze oversekste maatschappij die zegt dat meisjes van 13, 14 al seks moeten hebben. Ik vind het niet normaal. Weet je eigenlijk wel wat seks inhoud? Het is iets moois van liefde en het wordt nu gebruikt als vuiligheid. Ikzelf wil ook geen seks voor het huwelijk, maar ieder zijn mening.

SpaceDementia

• Quiet the mind.
    • Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: 03 november 2012, 17:24:51 »
Jij vind geen seks voor het huwelijk niet meer van deze tijd. Ik vind het supermooi dat een meisje met 1 persoon met wie ze haar leven deelt seks heeft. Deze oversekste maatschappij die zegt dat meisjes van 13, 14 al seks moeten hebben. Ik vind het niet normaal. Weet je eigenlijk wel wat seks inhoud? Het is iets moois van liefde en het wordt nu gebruikt als vuiligheid. Ikzelf wil ook geen seks voor het huwelijk, maar ieder zijn mening.
Ik denk dat de meeste mensen seks op je dertiende ook wel erg vroeg vinden hoor.
En seks iets moois van de liefde? Ik dacht dat volgens de kerk seks voor de voortplanting was, maar dat zal ik dan wel fout hebben.
Het valt me wel op dat je overal bijzegt "ieder zijn mening", maar dat de rest van je berichten daar niet echt mee overeenkomt.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: 03 november 2012, 18:35:03 »
Ik denk dat de meeste mensen seks op je dertiende ook wel erg vroeg vinden hoor.
En seks iets moois van de liefde? Ik dacht dat volgens de kerk seks voor de voortplanting was, maar dat zal ik dan wel fout hebben.
Het valt me wel op dat je overal bijzegt "ieder zijn mening", maar dat de rest van je berichten daar niet echt mee overeenkomt.

Dat is helemaal niet waar. In de bijbel is seks juist iets heel moois. Lees maar in hoogliederen. Twee mensen die van elkaar houden en naar elkaar verlangen. Ik geloof dat God seks heeft geschapen tussen man en vrouw voor liefde en van elkaar genieten en natuurlijk die lieve kindertjes.

Limitless

• Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: 03 november 2012, 23:00:39 »
Hoe kan dit topic toch iedere keer weer over het Christendom gaan? Tjongejonge zeg.

Inderdaad. De enige mensen die kritiek hebben op dit topic zijn de christenen die zich aangevallen voelen. Waarom? Dit is gewoon een mening. Ik heb echt geen behoefte aan mensen die hun geloof aan anderen gaan zitten opdringen.

AndTheDiamonds

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: 04 november 2012, 08:47:39 »
Dus hierom eet ik geen pasta.. Ik was altijd al een pastafarian.. wist het alleen nog niet ;____;

(leuke username ;) )

Maar ik als Pastafarian vier zijn Noedeligheid met iedere hap die ik tot me neem... Hij leeft in mij door zijn gift van spaghetti!

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: 04 november 2012, 15:11:24 »
Hoe kan dit topic toch iedere keer weer over het Christendom gaan? Tjongejonge zeg.

Echt hinderlijk inderdaad. Sommige mensen vinden het helaas nodig om overal hun zienswijze erdoorheen te drukken.

Maar jij bent een 'echte' pastafarian toch? Hoe beïnvloed dat in je dagelijks leven? Doe je iets speciaals?
Even aangenomen dat je niet de hele dag met een vergiet op je hoofd rondloopt

agentp

• Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: 04 november 2012, 15:16:09 »
`
Inderdaad, mag ik dan in het Christelijke topic over het Spagetti monster praten?
ik ben leuk.

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: 04 november 2012, 16:21:32 »
Haha nee hoor. Ik geloof niet dat er een almachtige klont spaghetti is en doe er ook niets mee. Ik hang eigenlijk geen enkel geloof aan maar vind het een mooie manier om mensen onder ogen te laten zien dat als zij iets mogen verkondigen, wij dat net zo goed mogen en serieus genomen moeten worden, omdat dat andersom ook zo is. Voornamelijk omdat er in mijn omgeving zoveel mensen zijn die het geloof behoorlijk door mijn strot proberen te stampen :')
Nou ja, het geloof is natuurlijk ook maar opgericht juist om die gelijkheid te eisen omdat bepaalde geloven zo opgedrongen worden.

Had wat mij betreft net zo goed het geloof van de onzichtbare roze eenhoorn of de bovennatuurlijke theepot kunnen zijn. Dient allemaal hetzelfde doel. Die man met een vergiet op zijn rijbewijs vind ik trouwens echt geniaal. Gewoon stug blijven volhouden :D

Hahahha, ik ging er ook niet vanuit dat je een spagetti-altaartje had hoor :'). Maar ik zag dat je zo'n bumpersticker had, dus ik vroeg me af of je er echt wat mee deed verder.
Ik ben het wel met je eens. Het is een mooie manier om duidelijk te maken dat je geloof niet altijd letterlijk moet nemen. En dat het niet eens zo vreemd is als mensen het geloof betwijfelen, omdat de structuur van dit geloof in feite hetzelfde is als van ieder ander geloof.
En ik word ook gek van die mensen die hun geloof zo in m'n face douwen. Maar om de kritiek voor te zijn zeg ik maar alvast dat er ook gelovigen zijn die hun zienswijze echt heel mooi kunnen vertellen, en waarmee je ook op zo'n manier kan praten dat je echt de mooie dingen van een geloof ziet, en plaats van de dingen als 'jij gelooft niet, ZONDAAR!'. If you get what I mean.

SBTRKT

• Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: 04 november 2012, 16:22:26 »
Ik weet wel dat als ik me ooit bij een geloof zou aansluiten het hierbij zou zijn al is het maar omdat oa spaghetti mijn lievelingseten is en ik het daardoor toch al aanbid haha.
Die acht liever nieten vind ik ook serieus goed bedacht.

Jaa inderdaad, precies dit.
Rather than love, than money, than fame, give me truth

Potato

• Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: 04 november 2012, 16:23:53 »
Een man heeft het voor elkaar gekregen om met een vergiet op zijn hoofd op de foto op zijn rijbewijs te staan :")
If things were perfect ~ Always the tone of surprise

Sinfonia

• Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: 04 november 2012, 17:10:31 »
Vanavond pasta ! OMNOMNOM

Mnemosyne

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: 04 november 2012, 17:15:33 »
Ik vind het een geniale manier om de draak te steken met hoe geloven in elkaar zitten en om mensen te laten beseffen hoe apart het is dat mensen er eigenlijk in geloven.  laughing7.
Time may chance me, but I can't trace time.

Anneeee_xx

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: 04 november 2012, 17:51:31 »
HAHAHAHAHAAH dit is geweldig

Bettiepage

• Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: 04 november 2012, 17:55:46 »
@ CHERRYBLOSSOMS

In de naam van Linguini, Penne en de heilige Tagliatelle, AMEN.

LaConasse

• Gast
« Reactie #187 Gepost op: 05 november 2012, 18:22:55 »
Dat is helemaal niet waar. In de bijbel is seks juist iets heel moois. Lees maar in hoogliederen. Twee mensen die van elkaar houden en naar elkaar verlangen. Ik geloof dat God seks heeft geschapen tussen man en vrouw voor liefde en van elkaar genieten en natuurlijk die lieve kindertjes.

Ik wil je niet beledigen maar weet je wel waar je eigen geloof vandaan komt? Toen die 'regeltjes' gemaakt werden had iedereen seks op hun dertiende omdat je op je dertiende al moest trouwen. Mooi hoor..
Je snapt misschien wel dat geen seks voor het huwelijk dan nogal een andere lading heeft.

Het zelfde als dat je niet mag scheiden.. vroeger werden mensen maar 35, dan is je hele leven bij dezelfde persoon blijven niet zo moeilijk.

Frappant trouwens dat niemand reageert op het andere argument: van de Paus mag je geen condooms gebruiken. Dat is toch belachelijk? Zelfs al heb je beiden geen SOA dan zou je dus alleen maar seks mogen hebben om kinderen te krijgen? Hallo overbevolking..

Daarnaast heeft de christelijke bijbel nog een waslijst aan regels die ik belachelijk vind, maar daar kan ik wel uren over doorgaan.

De tien geboden van het christendom niet verouderd? In de bijbel wordt slavernij zo'n beetje letterlijk goedgekeurd. :')

SpaceDementia

• Quiet the mind.
    • Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: 05 november 2012, 18:36:30 »
Ik wil je niet beledigen maar weet je wel waar je eigen geloof vandaan komt? Toen die 'regeltjes' gemaakt werden had iedereen seks op hun dertiende omdat je op je dertiende al moest trouwen. Mooi hoor..
Je snapt misschien wel dat geen seks voor het huwelijk dan nogal een andere lading heeft.

Het zelfde als dat je niet mag scheiden.. vroeger werden mensen maar 35, dan is je hele leven bij dezelfde persoon blijven niet zo moeilijk.

Frappant trouwens dat niemand reageert op het andere argument: van de Paus mag je geen condooms gebruiken. Dat is toch belachelijk? Zelfs al heb je beiden geen SOA dan zou je dus alleen maar seks mogen hebben om kinderen te krijgen? Hallo overbevolking..

Daarnaast heeft de christelijke bijbel nog een waslijst aan regels die ik belachelijk vind, maar daar kan ik wel uren over doorgaan.

De tien geboden van het christendom niet verouderd? In de bijbel wordt slavernij zo'n beetje letterlijk goedgekeurd. :')
De gemiddelde leeftijd lag inderdaad laag, maar dat heeft vooral te maken met de zuigelingen- en kindersterfte. Het is dus niet zo logisch om ervan uit te gaan dat de getrouwde mensen ongeveer 35 zouden worden: als je de eerste paar jaar had overleeft, was de kans groot dat je een fatsoenlijke leeftijd haalde.
Met de rest van je bericht ben ik het volkomen eens.

Vitani

• Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: 05 november 2012, 19:51:08 »
De gemiddelde leeftijd lag inderdaad laag, maar dat heeft vooral te maken met de zuigelingen- en kindersterfte. Het is dus niet zo logisch om ervan uit te gaan dat de getrouwde mensen ongeveer 35 zouden worden: als je de eerste paar jaar had overleeft, was de kans groot dat je een fatsoenlijke leeftijd haalde.
Met de rest van je bericht ben ik het volkomen eens.
Rond het jaar 0 en daarvoor was 40 echt oud hoor, dat was in die tijd net zo iets als 80 nu. De medische zorg was in die tijd nog niet zo goed als nu, dus mensen werden snel oud.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: 05 november 2012, 20:54:51 »

Heel veel dingen die je zegt kloppen niet. Je leest zelf denk ik ook niet in de bijbel? De bijbel is juist een heel mooi boek en er staan juist hele mooie teksten in. Ik vind het jammer als mensen de bijbel als een soort van negatief zien, want dat is het juist niet. Maar dat is weer mijn geloofsovertuiging en mening.

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: 06 november 2012, 12:29:19 »
Heel veel dingen die je zegt kloppen niet. Je leest zelf denk ik ook niet in de bijbel? De bijbel is juist een heel mooi boek en er staan juist hele mooie teksten in. Ik vind het jammer als mensen de bijbel als een soort van negatief zien, want dat is het juist niet. Maar dat is weer mijn geloofsovertuiging en mening.

Nou en of ze kloppen. Er staat niet in de Bijbel dat je 40 wordt, maar dat is wel historisch bewezen.
En natuurlijk staan er goede dingen in de Bijbel. Maar ook hele slechte. In de Bijbel worden ongeloofelijk veel mensen vermoord. En David en Batseba, om maar wat te noemen. Of de verkrachting van Tamar.
Je moet niet doen alsof de Bijbel allemaal leuk en mooi is, want dat is niet zo.

naughtysmiles

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: 06 november 2012, 12:39:09 »

die regel vind ik ook nogal.. niet kunnen
blog
"Question everything. Your love, your religion, your passion. If you don't have questions, you'll never find answers"

LoveMyLazyLife

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: 06 november 2012, 13:09:29 »
Dit, dit gaat gewoon helemaal nergens over. :')

LoveMyLazyLife

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: 06 november 2012, 13:24:26 »
Ik vind eigenlijk  dat wij niet echt kunnen weten of dit nou echt bedoeld is om de spot mee te drijven of gewoon als een grapje. Die 'man' die dit geloof heeft verzonnen, had misschien wel een hekel aan alle geloven en wou op deze manier alle mensen die in een God geloven laten zien dat het helemaal nergens op slaat. Of hij had gewoon zijn inspiratie voor deze 'grap' uit Godsdiensten gehaald.

SBTRKT

• Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: 06 november 2012, 14:18:19 »

Als persoon heb ik niets tegen je, maar aangezien dit een discussietopic is kan ik het niet laten om in je naïeve bible-bubble te poken;

Slavernij;
(Leviticus 25:44)  Slavernij is geen probleem zolang je de slaven bij andere volkeren vandaan haalt.
(Exodus 21:20-21) Afranselen is geoorloofd zolang er geen doden bij vallen.

(Exodus 21:2-5) Mannelijke Hebreeuwse slaven kunnen na 7 jaar dienst vrijkomen maar moeten daarbij een gruwelijk keuze maken tussen hun gezin of de vrijheid.

(Exodus 21:6) Kiest de slaaf voor zijn gezin dan wordt hij met zijn oor aan de deurpost gespijkerd om voor eens en voor altijd duidelijk te maken wie zijn meester is.

(Exodus 21:32) Als een slaaf wordt gedood moet zijn meester worden betaald.

En verder;
http://www.wereldgeheimen.nl/wg2/index.php/religie/6238-bijbelse-teksten-die-moord-sexisme-slavernij-en-genocide-prediken

(Aangezien het off-topic is, ga ik er verder niet over spammen. Zou echter nog wel een complete rant kunnen houden over de lieflijkheid van de bijbel)

SpaceDementia

• Quiet the mind.
    • Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: 06 november 2012, 14:30:54 »
Rond het jaar 0 en daarvoor was 40 echt oud hoor, dat was in die tijd net zo iets als 80 nu. De medische zorg was in die tijd nog niet zo goed als nu, dus mensen werden snel oud.
Dat is een misverstand. Natuurlijk stierven mensen jonger dan dan ze nu doen, maar 40 was écht niet wat 80 nu is.

Vitani

• Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: 06 november 2012, 14:45:23 »
Als persoon heb ik niets tegen je, maar aangezien dit een discussietopic is kan ik het niet laten om in je naïeve bible-bubble te poken;

Slavernij;
(Leviticus 25:44)  Slavernij is geen probleem zolang je de slaven bij andere volkeren vandaan haalt.

(Exodus 21:2-5) Mannelijke Hebreeuwse slaven kunnen na 7 jaar dienst vrijkomen maar moeten daarbij een gruwelijk keuze maken tussen hun gezin of de vrijheid.

(Exodus 21:6) Kiest de slaaf voor zijn gezin dan wordt hij met zijn oor aan de deurpost gespijkerd om voor eens en voor altijd duidelijk te maken wie zijn meester is.

En verder;
http://www.wereldgeheimen.nl/wg2/index.php/religie/6238-bijbelse-teksten-die-moord-sexisme-slavernij-en-genocide-prediken

(Aangezien het off-topic is, ga ik er verder niet over spammen. Zou echter nog wel een complete rant kunnen houden over de lieflijkheid van de bijbel)
En daarom ben ik niet van plan om ooit nog Christen te worden. Zolang dat sprookjesboek niet dusdanig wordt aangepast dat het niet meer sexisitisch en rasistisch is ben ik atheïst (al lijkt het spatetti monster me wel wat).
Dat is een misverstand. Natuurlijk stierven mensen jonger dan dan ze nu doen, maar 40 was écht niet wat 80 nu is.
Leef je nou echt in zo'n grote bubbel dat je niet eens kijkt of de informatie die andere mensen geven zou kunnen kloppen?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leeftijd_Belgie.PNG
Hier kun je zelf zien dat nog niet eens 150 jaar geleden de verwachte leeftijd maar net boven de 45 lag, terwijl dat nu (voor vrouwen) boven de 80 is.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: 06 november 2012, 15:03:11 »
okee jullie moeten weten waar je in gelooft is jouw keuze. Maar ga dan niet de bijbel als een soort van negatief of sprookjesboek neerzetten. Kan er echt niet tegen dat mensen geen enkel verstand hebben van de bijbel, maar alle negatieve of teksten die zij negatief vinden lopen vertellen. Er staan genoeg en zoveel mooie teksten in de bijbel en jaa ik houd van God en schaam me er totaal niet voor en als iemand er een probleem mee heeft jammer dan.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: 06 november 2012, 15:05:46 »
okee jullie moeten weten waar je in gelooft is jouw keuze. Maar ga dan niet de bijbel als een soort van negatief of sprookjesboek neerzetten. Kan er echt niet tegen dat mensen geen enkel verstand hebben van de bijbel, maar alle negatieve of teksten die zij negatief vinden lopen vertellen. Er staan genoeg en zoveel mooie teksten in de bijbel en jaa ik houd van God en schaam me er totaal niet voor en als iemand er een probleem mee heeft jammer dan.
klopt, ze focussen zich op één punt :P

SpaceDementia

• Quiet the mind.
    • Bekijk profiel
« Reactie #200 Gepost op: 06 november 2012, 15:11:44 »
Leef je nou echt in zo'n grote bubbel dat je niet eens kijkt of de informatie die andere mensen geven zou kunnen kloppen?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leeftijd_Belgie.PNG
Hier kun je zelf zien dat nog niet eens 150 jaar geleden de verwachte leeftijd maar net boven de 45 lag, terwijl dat nu (voor vrouwen) boven de 80 is.
Dat zou ik beter aan jou kunnen vragen. Ik heb heel lang hetzelfde gedacht als wat jij nu zegt, totdat mij is verteld dat het verkeerd was. Dit was inderdaad veel logischer, en ik heb het zelfs nog nagezocht voor ik hier reageerde.

Heb mijn eerste bericht wel goed gelezen? Heb je het hele artikel over de levensverwachting dat bij je link hoort wel eens gelezen?

Ter verduidelijking, een aantal regels uit het artikel:

In de demografie is de levensverwachting een statistisch begrip dat het gemiddelde, of wiskundige verwachting, van de resterende levensduur van een individu in de bepaalde groep aangeeft

In landen met een hoog zuigelingssterftecijfer is de levensverwachting bij geboorte erg gevoelig voor het sterftepercentage in eerste levensjaar.

De leeftijd waarop de meeste mensen sterven is doorgaans veel hoger dan de rekenkundige levensverwachting. Rond 1860 lag de levensverwachting in Nederland nog op het schrikbarend lage peil van 37 jaar. Desondanks was de leeftijd waarop de meeste mensen stierven toch nog 73 jaar. De huidige levensverwachting ligt rond de 78 jaar, terwijl de meeste mensen overlijden op een leeftijd van 85 jaar. Het verschil hangt sterk samen met de kindersterfte, die rond 1860 beduidend hoger was dan heden ten dage.

De hele menselijke geschiedenis door was het grootste deel van de verhoging van de levensverwachting het gevolg van het verhinderen van vroege sterfgevallen.

Vitani

• Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: 06 november 2012, 15:18:11 »
Dus jij houdt van God, ondanks dat de Bijbel vol staat met sexistische en rasistische teksten?
Ik heb de Bijbel ooit gelezen, de jeugdbijbel weliswaar, maar ben er niet van gaan geloven. Ik vond het een mooi sprookjesboek en staat dan ook gebroederlijk naast mijn dikke pillen van de gebroeders Grimm en de mooie boeken van Andersen.
Met kerst vind ik het wel een mooi gebruik om even het kerstverhaal te lezen of op een of andere manier te kijken op film, zo erg ben ik niet van het geloof gevallen, maar door al die nare hoofdstukken waarin de de belangrijkste van de 10 geboden nou niet bepaald worden nageleefd geloof ik er niet in.

Geloof in jezelf, dat is het belangrijkste.
Dat zou ik beter aan jou kunnen vragen. Ik heb heel lang hetzelfde gedacht als wat jij nu zegt, totdat mij is verteld dat het verkeerd was. Dit was inderdaad veel logischer, en ik heb het zelfs nog nagezocht voor ik hier reageerde.

Heb mijn eerste bericht wel goed gelezen? Heb je het hele artikel over de levensverwachting dat bij je link hoort wel eens gelezen?

Ter verduidelijking, een aantal regels uit het artikel:

In de demografie is de levensverwachting een statistisch begrip dat het gemiddelde, of wiskundige verwachting, van de resterende levensduur van een individu in de bepaalde groep aangeeft

In landen met een hoog zuigelingssterftecijfer is de levensverwachting bij geboorte erg gevoelig voor het sterftepercentage in eerste levensjaar.

De leeftijd waarop de meeste mensen sterven is doorgaans veel hoger dan de rekenkundige levensverwachting. Rond 1860 lag de levensverwachting in Nederland nog op het schrikbarend lage peil van 37 jaar. Desondanks was de leeftijd waarop de meeste mensen stierven toch nog 73 jaar. De huidige levensverwachting ligt rond de 78 jaar, terwijl de meeste mensen overlijden op een leeftijd van 85 jaar. Het verschil hangt sterk samen met de kindersterfte, die rond 1860 beduidend hoger was dan heden ten dage.

De hele menselijke geschiedenis door was het grootste deel van de verhoging van de levensverwachting het gevolg van het verhinderen van vroege sterfgevallen.

73 is alsnog een stuk lager dan het huidig 85 en dat verschil is in 150 jaar tijd ontstaan. Probeer je eens in te denken hoe dat zal liggen rond het jaar 0 (of zelfs daarvoor). Daar kan ik even geen cijfers van vinden, maar ik gok dat dat nog wel lager zal liggen dan 73, want in 1860 bestond er al zo iets als medische zorg (nog niet zo goed als nu, maar wel al een stuk beter dan in het jaar 0 waar nog amper wat bekend was). Dan denk ik dat de meest voorkomende sterfleeftijd rond de 40 of 45 zal liggen.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: 06 november 2012, 15:24:08 »
Dus jij houdt van God, ondanks dat de Bijbel vol staat met sexistische en rasistische teksten?
Ik heb de Bijbel ooit gelezen, de jeugdbijbel weliswaar, maar ben er niet van gaan geloven. Ik vond het een mooi sprookjesboek en staat dan ook gebroederlijk naast mijn dikke pillen van de gebroeders Grimm en de mooie boeken van Andersen.
Met kerst vind ik het wel een mooi gebruik om even het kerstverhaal te lezen of op een of andere manier te kijken op film, zo erg ben ik niet van het geloof gevallen, maar door al die nare hoofdstukken waarin de de belangrijkste van de 10 geboden nou niet bepaald worden nageleefd geloof ik er niet in.

Geloof in jezelf, dat is het belangrijkste.73 is alsnog een stuk lager dan het huidig 85 en dat verschil is in 150 jaar tijd ontstaan. Probeer je eens in te denken hoe dat zal liggen rond het jaar 0 (of zelfs daarvoor). Daar kan ik even geen cijfers van vinden, maar ik gok dat dat nog wel lager zal liggen dan 73, want in 1860 bestond er al zo iets als medische zorg (nog niet zo goed als nu, maar wel al een stuk beter dan in het jaar 0 waar nog amper wat bekend was). Dan denk ik dat de meest voorkomende sterfleeftijd rond de 40 of 45 zal liggen.

Dat is jouw mening. Ik mag in de bijbel geloven en ik geloof dat de bijbel het woord van God is. Voor mij betekent het heel veel. Kan er heel veel steun uithalen en kracht en leren hoe ik de liefde van God kan uitdelen en Zijn kind mag zijn daar geloof ik in.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: 06 november 2012, 15:25:26 »

Geloof in jezelf, dat is het belangrijkste.

Zo zie jij het hé, gelovigen zien het anders :P

Krullevaar

• Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: 06 november 2012, 15:26:56 »

Slavernij;

En verder;

Alle teksten die jij noemt komen uit het Oude Testament. Wetten en regels die daarin staan, gelden voor het grootste gedeelte niet meer, die waren alleen voor het volk Israël, in die tijd. Nu gelden die dus niet meer. En ja, slavernij is hartstikke erg, en kan echt niet, en is totaal niet christelijk. Maar je moet wel bedenken dat de samenleving toen echt compleet anders was, totaal niet te vergelijken met nu.
Maar in ieder geval, met Jezus' komst naar de aarde was de wet vervuld, en geld die dus nu niet meer voor ons.

Ergens in het oude testament staat bijvoorbeeld ook; oog om oog, tand om tand. Daar moet je ook geen conclusies uit trekken, want in het Nieuwe Testament staat ergens in een hoofdstuk juist dat als iemand jou slaat, dat je hem ook de andere wang moet toekeren.
Alles in het Oude Testament moet je lezen in het licht van het Nieuwe Testament.
What you don't know, is the signs are right for the turning tide!

Vitani

• Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: 06 november 2012, 15:30:55 »
Dat is jouw mening. Ik mag in de bijbel geloven en ik geloof dat de bijbel het woord van God is. Voor mij betekent het heel veel. Kan er heel veel steun uithalen en kracht en leren hoe ik de liefde van God kan uitdelen en Zijn kind mag zijn daar geloof ik in.
Als de bijbel werkelijk het woord van God is dan mag mr. of miss. God zich wel eens stevig achter z'n oren krabben of hij wel zo trots moet zijn op zijn werk of dat de profeten het gewoon verkeerd hebben opgeschreven.
Leuk dat jij kracht kan halen uit dat sprookjesboek, maar als ik het lees zie ik vooral oorlog, haat en verdelf staan. Er is maar weinig liefde in te vinden (ondanks dat de meeste verhalen goed aflopen).
Je bent trouwens niet Zijn kind, maar het kind van je ouders. Zij hebben jou in elkaar gezet (als je dat zo mag noemen) door de bouwstenen te leveren, jou gevoed en jou opgevoed.

Alle teksten die jij noemt komen uit het Oude Testament. Wetten en regels die daarin staan, gelden voor het grootste gedeelte niet meer, die waren alleen voor het volk Israël, in die tijd. Nu gelden die dus niet meer. En ja, slavernij is hartstikke erg, en kan echt niet, en is totaal niet christelijk. Maar je moet wel bedenken dat de samenleving toen echt compleet anders was, totaal niet te vergelijken met nu.
Maar in ieder geval, met Jezus' komst naar de aarde was de wet vervuld, en geld die dus nu niet meer voor ons.

Ergens in het oude testament staat bijvoorbeeld ook; oog om oog, tand om tand. Daar moet je ook geen conclusies uit trekken, want in het Nieuwe Testament staat ergens in een hoofdstuk juist dat als iemand jou slaat, dat je hem ook de andere wang moet toekeren.
Alles in het Oude Testament moet je lezen in het licht van het Nieuwe Testament.
En ik vind dat je een beetje van bijde moet doen. Als iemand jou iets aandoet mag je best wat terug doen (als iemand jou uitscheld vind ik dat je best een weerwoord mag geven), maar je hebt grenzen (als een of andere debiel jouw kind vermoord moet je niet hetzelfde doen bij die debiel, gewoon een rechtzaak aanspannen is genoeg).

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: 06 november 2012, 15:33:19 »
@ Vitani1994

Natuurlijk ben ik kind van mijn ouders. Maar wij geloven dat wij Gods kinderen mogen zijn, door wat Jezus voor ons heeft gedaan. Dat is wat wij geloven.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: 06 november 2012, 15:34:02 »

SBTRKT

• Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: 06 november 2012, 15:38:35 »

Chickita, ik ben waarschijnlijk net zo religieus opgevoed als jij. Daarnaast vind ik geloof echt heel interessant en heb ik me er vrij goed in verdiept. Maar ik snap oprecht niet hoe je zulke teksten kunt accepteren binnen je geloof. Of je negeert ze en houdt je niet aan god's regels, danwel je accepteert ze en gedraagt je tegen alle common sense in.

Plus, dit is een discussietopic. Ik val je inderdaad aan op je standpunten, maar niet op jouw als persoon. Je bent ongetwijfeld een prima persoon, en ik heb er ook geen problemen mee dat jij gelooft. Maar nogmaals, dit is een discussie subforum, wat je hier doet is elkaars mening bekritiseren.

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: 06 november 2012, 15:40:32 »

Er is ook niemand die zegt dat je het niet mag geloven. Maar ik vind wel dat je je ogen niet moet sluiten voor negatieve dingen die net zo goed in die mooie Bijbel staan.

@ Krullevaar: ook in het nieuwe testament staan passages die niet goed zijn(naar mijn mening). Ook in het nieuwe testament worden homoseksuelen veroordeeld, en mogen lijfstraffen uitgedeeld worden aan slaven, moeten slaven gehoorzamen etc.
En je geeft zelf aan dat de samenleving toen heel anders was, en dat het goed is om de teksten over slavernij daarom anders te interpreteren. Dan is het toch logisch dat je iedere tekst interpreteert in het huidige tijdsbeeld?

En ik vind het eigenlijk best veelzeggend als je vind dat dit geloof spot met je eigen geloof (weet niet meer precies wie dat zei). Dat betekent namelijk dat je gelijkenissen ziet in de opbouw en overtuiging.

SBTRKT

• Bekijk profiel
« Reactie #210 Gepost op: 06 november 2012, 15:41:28 »

Ik heb een hekel aan One Directin, maar dit vond ik een zeeeeer mooi geplaatst GIFje

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: 06 november 2012, 15:43:54 »
Chickita, ik ben waarschijnlijk net zo religieus opgevoed als jij. Daarnaast vind ik geloof echt heel interessant en heb ik me er vrij goed in verdiept. Maar ik snap oprecht niet hoe je zulke teksten kunt accepteren binnen je geloof. Of je negeert ze en houdt je niet aan god's regels, danwel je accepteert ze en gedraagt je tegen alle common sense in.

Plus, dit is een discussietopic. Ik val je inderdaad aan op je standpunten, maar niet op jouw als persoon. Je bent ongetwijfeld een prima persoon, en ik heb er ook geen problemen mee dat jij gelooft. Maar nogmaals, dit is een discussie subforum, wat je hier doet is elkaars mening bekritiseren.

Jaa dat snap ik wel. Dat jij het anders ziet dan mij. Maar ik zie het weer anders dan jouw dus jaa. Dan wordt het weer zo'n eindeloze discussie:P

Mensen die geloven zien dingen anders dan mensen die niet geloven. Daarvoor hoef je elkaar niet aan te vallen. Ik vind en geloof dat de bijbel Gods woord is en daar blijf ik bij.

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: 06 november 2012, 15:44:54 »
Jaa dat snap ik wel. Dat jij het anders ziet dan mij. Maar ik zie het weer anders dan jouw dus jaa. Dan wordt het weer zo'n eindeloze discussie:P

Mensen die geloven zien dingen anders dan mensen die niet geloven. Daarvoor hoef je elkaar niet aan te vallen. Ik vind en geloof dat de bijbel Gods woord is en daar blijf ik bij.

Er heeft ook niemand gezegd dat het niet Gods woord is. Er is gezegd dat je kritisch moet blijven en je ogen niet moet sluiten voor negatieve dingen.

Vitani

• Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: 06 november 2012, 15:46:05 »
Ik heb een hekel aan One Directin, maar dit vond ik een zeeeeer mooi geplaatst GIFje
Het is inderdaad een beetje zo dat andere leden het best een grote bak popcorn en een fles cola kunnen opzoeken en vervolgens maar moeten kijken wat er allemaal gediscusseerd gaat worden.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: 06 november 2012, 15:46:40 »
Vitani, als jij niet gelooft prima, maar laat haar geloven en probeer haar niet wijs te maken dat het geloof bullshit is, niet dat ze dat zal geloven maar je probeert het wel en dat vind ik niet goed.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: 06 november 2012, 15:48:25 »
Er heeft ook niemand gezegd dat het niet Gods woord is. Er is gezegd dat je kritisch moet blijven en je ogen niet moet sluiten voor negatieve dingen.

Dat doe ik ook niet. Wie zegt dat ik dat doe? In die tijden was alles heel anders dan nu. Denk je dat God blij is met slavernij enz. Dat komt door de zonde in de wereld. Mensen kiezen er nu eenmaal zelf voor om anderen pijn te doen, maar dat is wat ik geloof.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: 06 november 2012, 15:49:38 »
Ook vind ik het nogal respectloos dat je het steeds sprookjesboek blijft noemen.

Limitless

• Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: 06 november 2012, 15:50:19 »
Het is inderdaad een beetje zo dat andere leden het best een grote bak popcorn en een fles cola kunnen opzoeken en vervolgens maar moeten kijken wat er allemaal gediscusseerd gaat worden.

Haha precies wat ik aan het doen ben.

Het valt me nog steeds erg op dat alleen maar christenen discussies aangaan en dat ik geen enkele moslim, hindoeïst of iets dergelijks tegenkom.

SBTRKT

• Bekijk profiel
« Reactie #218 Gepost op: 06 november 2012, 15:51:49 »

haha, telkens als ik op het punt sta te reageren, en je me voor!

Maar ben het dus met je eens.

Bettiepage

• Bekijk profiel
« Reactie #219 Gepost op: 06 november 2012, 15:52:55 »

Dat is het juist...Vele meiden die hier reageren hebben wèl verstand van de Bijbel, maar geloven er gewoon niet (meer) in. Jij post hier ook dingen over God waarmee wij het allesbehalve eens zijn, waarom mogen wij dat niet? Het is een discussietopic en wij willen gewoon onze mening uiten, niet jou een schaamtegevoel bezorgen over je geloof? Soms voelen gelovigen hier zich te hàrd aangesproken.

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #220 Gepost op: 06 november 2012, 15:53:28 »
Dat doe ik ook niet. Wie zegt dat ik dat doe? In die tijden was alles heel anders dan nu. Denk je dat God blij is met slavernij enz. Dat komt door de zonde in de wereld. Mensen kiezen er nu eenmaal zelf voor om anderen pijn te doen, maar dat is wat ik geloof.

Jij zegt dat de Bijbel een mooi boek is, en ik vind dat je dat niet kan zeggen gelet op sommige uitspraken. Ik zou dan zeggen dat er mooie dingen in staan, maar niet dat het allemaal mooi is, en dat doe/deed je wel.
En God is misschien niet blij met slavernij. Maar zijn zoon Jezus heeft toch bepaalde pro-slaven uitspraken gedaan, wat je niet zou verwachten als God echt tegen slavernij zou zijn. En mensen kiezen er zeker voor om anderen pijn te doen. Maar door bepaalde passages uit de bijbel geeft God wel toestemming voor sommige soorten pijn (als je er vanuit gaat dat de Bijbel Gods woord is, en dat doe jij).

SpaceDementia

• Quiet the mind.
    • Bekijk profiel
« Reactie #221 Gepost op: 06 november 2012, 15:55:18 »
73 is alsnog een stuk lager dan het huidig 85 en dat verschil is in 150 jaar tijd ontstaan. Probeer je eens in te denken hoe dat zal liggen rond het jaar 0 (of zelfs daarvoor). Daar kan ik even geen cijfers van vinden, maar ik gok dat dat nog wel lager zal liggen dan 73, want in 1860 bestond er al zo iets als medische zorg (nog niet zo goed als nu, maar wel al een stuk beter dan in het jaar 0 waar nog amper wat bekend was). Dan denk ik dat de meest voorkomende sterfleeftijd rond de 40 of 45 zal liggen.
In de Oudheid bestond er ook al zoiets als medische zorg. Ze zaten er natuurlijk naast met een heleboel dingen, maar zoveel slechter dan in 1860 was het niet. De theorie van de vier lichaamssappen (ik ben de naam even kwijt) werd ook pas halverwege de negentiende eeuw helemaal aan de kant gezet. In 1860 was er nog maar net een beginnetje gemaakt met de moderne geneeskunde, en antibioticum was nog niet eens ontdekt.
Ik kan ook zo gauw geen goede cijfers vinden (er zullen waarschijnlijk ook niet zoveel cijfers zijn), maar ik weet wel dat Romeinse soldaten rond hun 45e met pensioen konden om vervolgens boer te worden. Dat zal niet aan het einde van hun leven geweest zijn, want wat heb je aan soldaten die waarschijnlijk nog maar een paar jaar te leven hebben?
De gemiddelde sterfleeftijd zal inderdaad nog wel een stuk lager hebben gelegen dan 73, maar vooral een heel stuk hoger dan 40.

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #222 Gepost op: 06 november 2012, 15:55:18 »
haha, telkens als ik op het punt sta te reageren, en je me voor!

Maar ben het dus met je eens.

Hihi, dat is het resultaat van een beetje SOG (A).
En ik houd gewoon van discussies.
(En ik eet vanavond weer pasta  :bounce: )

SBTRKT

• Bekijk profiel
« Reactie #223 Gepost op: 06 november 2012, 15:55:28 »
Ook vind ik het nogal respectloos dat je het steeds sprookjesboek blijft noemen.

Ja inderdaad, een sprookjesboek heeft vaak nog een betere moraal. En ik vind sprookjesboeken al denigrerend voor vrouwen.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #224 Gepost op: 06 november 2012, 15:55:40 »
:D

Flamoes

• Bekijk profiel
« Reactie #225 Gepost op: 06 november 2012, 15:56:47 »
Ik vind het een beetje vreemd dat jullie dit direct als belediging voor het Christendom zien. Volgens mij zijn er nog hon-der-den andere geloven. Dit vergeten jullie even. Ik vind dit ding geen belediging, want als je dit al een belediging vind, vind je dan ook alle 'rare' geloven uit de bush bush een belediging? Of dat ze in sommige delen van de wereld jonge meisjes als god zien? Om maar voorbeelden te noemen.
You know what is beautiful? Read the first word again. | http://weheartit.com/wennnnn

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: 06 november 2012, 15:58:34 »
Ja inderdaad, een sprookjesboek heeft vaak nog een betere moraal. En ik vind sprookjesboeken al denigrerend voor vrouwen.
Stoere opmerking.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: 06 november 2012, 15:58:50 »
Jij zegt dat de Bijbel een mooi boek is, en ik vind dat je dat niet kan zeggen gelet op sommige uitspraken. Ik zou dan zeggen dat er mooie dingen in staan, maar niet dat het allemaal mooi is, en dat doe/deed je wel.
En God is misschien niet blij met slavernij. Maar zijn zoon Jezus heeft toch bepaalde pro-slaven uitspraken gedaan, wat je niet zou verwachten als God echt tegen slavernij zou zijn. En mensen kiezen er zeker voor om anderen pijn te doen. Maar door bepaalde passages uit de bijbel geeft God wel toestemming voor sommige soorten pijn (als je er vanuit gaat dat de Bijbel Gods woord is, en dat doe jij).

Dat jij het zo ziet is jouw mening. Jezus vind slavernij ook niet goed hoor. In die tijd was dat aan de orde. Vind het niet fijn dat mensen je zo gaan aanvallen als jij de bijbel een mooi boek is. Jaa dat vind ik en in andere geloven was slavernij ook aan de orde dus niet alleen in de bijbel staat dat. Maarjaa ik ga er niet verder op in, want jij ziet het toch anders dan mij.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: 06 november 2012, 15:59:18 »
Stoere opmerking.
Dat is háar mening. Jouw mening is dat de Bijbel de waarheid is en dat is prima. Maar leer het ook eens om naar andermans mening te luisteren en die te respecteren.

Flamoes

• Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: 06 november 2012, 16:00:29 »
Nee, daar heeft brokenmirrorr altijd een beetje moeite mee. Dingen van anderen aannemen.
You know what is beautiful? Read the first word again. | http://weheartit.com/wennnnn

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: 06 november 2012, 16:01:26 »
Ik vind het een beetje vreemd dat jullie dit direct als belediging voor het Christendom zien. Volgens mij zijn er nog hon-der-den andere geloven. Dit vergeten jullie even. Ik vind dit ding geen belediging, want als je dit al een belediging vind, vind je dan ook alle 'rare' geloven uit de bush bush een belediging? Of dat ze in sommige delen van de wereld jonge meisjes als god zien? Om maar voorbeelden te noemen.
Wat moeten we dan zeggen? O dit is ook een belediging voor... : en dan al de andere 59446940 geloven noemen? Dat is toch nutteloos.

SBTRKT

• Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: 06 november 2012, 16:03:34 »
Wat moeten we dan zeggen? O dit is ook een belediging voor... : en dan al de andere 59446940 geloven noemen? Dat is toch nutteloos.

Nee natuurlijk niet. Ze vraagt zich af waarom FSP(RAmen) wel als een belediging wordt opgevat, en andere geloven niet?

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: 06 november 2012, 16:04:11 »
Kom op zeg als ik zeg wat die mensen geloven dat is echt een sprookje. Dat doe je toch niet? Ik geloof in de bijbel. Jaa en? Wie ben jij om te zeggen dat het sprookjes zijn? Dat weet jij helemaal niet. Dat is jou mening.

SBTRKT

• Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: 06 november 2012, 16:04:30 »
Dat jij het zo ziet is jouw mening. Jezus vind slavernij ook niet goed hoor. In die tijd was dat aan de orde. Vind het niet fijn dat mensen je zo gaan aanvallen als jij de bijbel een mooi boek is. Jaa dat vind ik en in andere geloven was slavernij ook aan de orde dus niet alleen in de bijbel staat dat. Maarjaa ik ga er niet verder op in, want jij ziet het toch anders dan mij.

Oftwel;
"Ik luister niet naar je argumenten want ik heb toch een andere mening"

Flamoes

• Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: 06 november 2012, 16:04:56 »
Aan brokenmirrorr

^ Nou, ja inderdaad! Ik weet niet hoor, maar jij voelt je sowieso altijd al heel erg aangesproken en aangevallen direct, dus deze discussie is voor jou het walhalla.

Maar je kan NIET direct dit tegen het Christendom zien. Hallo, even serieus? Vind je jouw geloof het belangrijkste ofzo?

En ja: Ik kan hier de humor van in zien. JA! Ga jij ook huilen als ze Jezus laten zien in South Park of als ze Allah afbeelden? Of wanneer ze Buddha laten zien? Wat een huilbuien zal jij hebben zeg..

-

• Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: 06 november 2012, 16:05:56 »
Kom op zeg als ik zeg wat die mensen geloven dat is echt een sprookje. Dat doe je toch niet? Ik geloof in de bijbel. Jaa en? Wie ben jij om te zeggen dat het sprookjes zijn? Dat weet jij helemaal niet. Dat is jou mening.
En het is jouw mening dat de Bijbel waarheid is. Jezus zeg wat een gemiereneuk.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: 06 november 2012, 16:07:33 »
Aan brokenmirrorr

^ Nou, ja inderdaad! Ik weet niet hoor, maar jij voelt je sowieso altijd al heel erg aangesproken en aangevallen direct, dus deze discussie is voor jou het walhalla.

Maar je kan NIET direct dit tegen het Christendom zien. Hallo, even serieus? Vind je jouw geloof het belangrijkste ofzo?

En ja: Ik kan hier de humor van in zien. JA! Ga jij ook huilen als ze Jezus laten zien in South Park of als ze Allah afbeelden? Of wanneer ze Buddha laten zien? Wat een huilbuien zal jij hebben zeg..

Nou Jezus is het belangrijkste in mijn leven. En nee ik ga niet zitten huilen, maar het doet mij wel verdriet als mensen geen respect voor God kunnen hebben en de mensen erbij ook niet. Ik denk dat de wereld een stuk mooier zou zijn als mensen niet gaan zitten spotten met God.

SpaceDementia

• Quiet the mind.
    • Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: 06 november 2012, 16:07:51 »
Dit vind ik een beetje raar. Dat iets in die tijd gebeurde wil toch niet zeggen dat Jezus het niet kon afkeuren? Ik zou zo zelf geen voorbeelden uit de Bijbel weten, maar ik neem wel aan van Disfunction dat Jezus bepaalde pro-slavernij uitspraken heeft gedaan (en ik heb jou dat verder ook niet horen tegenspreken). Hij vond het dus blijkbaar wel degelijk goed.

SBTRKT

• Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: 06 november 2012, 16:07:53 »
Stoere opmerking.

Net zo kort, bondig & zonder uitleg als de post waar ik op reageerde  :wink2:

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: 06 november 2012, 16:08:14 »
Nee natuurlijk niet. Ze vraagt zich af waarom FSP(RAmen) wel als een belediging wordt opgevat, en andere geloven niet?
Ik vat het niet als een belediging op hoor, ik vind het gewoon onzinnig.

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #240 Gepost op: 06 november 2012, 16:08:48 »

Jezus vind dat slaven gewoon lijfstraffen moeten krijgen: Lucas 12: 47 En die dienstknecht, welke geweten heeft den wil zijns heeren, en zich niet bereid, noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele slagen geslagen worden. En hij vind dat slaven aan hun meester moeten gehoorzamen, in de naam van God, 1 Timotheus 6:1. Vind ik niet echt een voorbeeld van tegen slavernij zijn
En :
- Ik heb je niet aan gevallen
- Ik heb niet gezegd dat slavernij niet in andere geloven voorkomt
- Ik zie het inderdaad anders dan jij
- Ik heb niet gezegd dat je de Bijbel geen mooi boek mag vinden. Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat je op deze manier, door net te doen alsof de Bijbel een en al goedheid en zonnetjes en regenbogen is, je het jezelf erg moeilijk maakt, en dat ik je aan wil raden om je ogen niet te sluiten voor foute dingen.

SBTRKT

• Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: 06 november 2012, 16:10:19 »
RAmen, Bobby Henderson;

With millions, if not thousands, of devout worshippers, the Church of the FSM is widely considered a legitimate religion, even by its opponents—mostly fundamentalist Christians, who have accepted that our God has larger balls than theirs.

Flamoes

• Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: 06 november 2012, 16:10:23 »
Nou Jezus is het belangrijkste in mijn leven. En nee ik ga niet zitten huilen, maar het doet mij wel verdriet als mensen geen respect voor God kunnen hebben en de mensen erbij ook niet. Ik denk dat de wereld een stuk mooier zou zijn als mensen niet gaan zitten spotten met God.

Ze spotten met iedereen. Van de buurvrouw tot de Kerstman, tot Obama tot Paris Hilton. Accept it. Kijk, zelfspot moet ook kunnen hoor, anders word je echt een zure pruim later.

En deze topic gaat over een verzonnen godsdienst. LEKKER BOEIEND. Wil je je er niet mee associëren? Lees dan niet. Wil je het niet weten? Vergeet het dan.

Loop erlangs, lees eroverheen, leef verder.

Bettiepage

• Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: 06 november 2012, 16:10:57 »

Ik denk niet dat de mensen die met God spotten het probleem zijn. Het zijn vooral de mensen die diversiteit niet kunnen aanvaarden. Je mag zelf raden wie dat is.

Krullevaar

• Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: 06 november 2012, 16:11:42 »
Er is ook niemand die zegt dat je het niet mag geloven. Maar ik vind wel dat je je ogen niet moet sluiten voor negatieve dingen die net zo goed in die mooie Bijbel staan.

@ Krullevaar: ook in het nieuwe testament staan passages die niet goed zijn(naar mijn mening). Ook in het nieuwe testament worden homoseksuelen veroordeeld, en mogen lijfstraffen uitgedeeld worden aan slaven, moeten slaven gehoorzamen etc.
En je geeft zelf aan dat de samenleving toen heel anders was, en dat het goed is om de teksten over slavernij daarom anders te interpreteren. Dan is het toch logisch dat je iedere tekst interpreteert in het huidige tijdsbeeld?

En ik vind het eigenlijk best veelzeggend als je vind dat dit geloof spot met je eigen geloof (weet niet meer precies wie dat zei). Dat betekent namelijk dat je gelijkenissen ziet in de opbouw en overtuiging.

Inderdaad, ook in het nieuwe testament staan veroordelende verzen. Maar dat hoort ook bij de Godsdienst. Ja, God is liefde, Hij is onze Vader, en nog zoveel meer mooie dingen. Maar het is ook eerlijk om ook de andere kant van God te laten zien. Hij is namelijk ook rechter, en veroordeelt de zonden. Homoseksualiteit is ook een zonde ja. Ik veroordeel verder niemand die dit doet, maar ik geloof wel dat God het niet zo had bedoeld. Dat geloof ik, omdat het inderdaad echt zo in de Bijbel staat, ook in het NT.
Sommige christenen leggen die tekst anders uit, maar dat vind ik niet eerlijk. Je kunt elke tekst wel verdraaien en uitleggen op een manier die jou goed uitkomt, maar het is Gods woord, en als iets heel duidelijk in de Bijbel staat, kun je daar gewoon niet omheen, vind ik.

Dus daar geef ik je zeker gelijk in.
Over die lijfstraffen; kun je daar misschien een voorbeeld van geven? ik ben nog nooit zoiets tegengekomen namelijk.

En inderdaad, ik vind ook dat je wel moet kijken naar omstandigheden en de tijd en cultuur waarin je leeft, maar omdat ik geloof dat de Bijbel Gods woord is, en Hij overal boven staat, vind ik wat Hij heeft gezegd wel heel belangrijk, en vind ik dat je niet zomaar alles aan de kant kunt zetten, omdat de samenleving zoveel veranderd is.  Zijn woord blijft voor mij gezag hebben, ook al is het oud.

Flamoes

• Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: 06 november 2012, 16:12:30 »
Je hebt geen respect voor God, want God is geen persoon. Dat weet jij, dat weet ik, maar eigenlijk weet niemand dit, want het staat nergens beschreven! Je hebt respect voor een geloof. Al zijn het de hubba bubba mannetjes in de wildernis! Al is het iemand die in spaghettimonsters gelooft!

Als jij daar geen respect voor hebt, ben jij net zo 'erg' als jij hen vindt.

Bettiepage

• Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: 06 november 2012, 16:12:55 »
RAmen, Bobby Henderson;

With millions, if not thousands, of devout worshippers, the Church of the FSM is widely considered a legitimate religion, even by its opponents—mostly fundamentalist Christians, who have accepted that our God has larger balls than theirs.

:aanbid:

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #247 Gepost op: 06 november 2012, 16:13:19 »
En het is jouw mening dat de Bijbel waarheid is. Jezus zeg wat een gemiereneuk.

Jaa daarom juist. Als ik zeg tegen een atheïst dat ik de evolutietheorie belachelijk vind reageert hij toch ook terug? Ik mag toch wel mijn mening vertellen. Vind het nogal hypocriet als dat niet mag en voor de zoveelste keer God vind slavernij niet goed. Dat komt door de mensen zelf. Alsof God slavernij heeft uitgevonden. Dat wou Hij helemaal niet hoor. Hij heeft alles perfect gemaakt, maar mensen kiezen er zelf voor om God te verlaten. Dat is mijn mening

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: 06 november 2012, 16:13:24 »
Inderdaad, ook in het nieuwe testament staan veroordelende verzen. Maar dat hoort ook bij de Godsdienst. Ja, God is liefde, Hij is onze Vader, en nog zoveel meer mooie dingen. Maar het is ook eerlijk om ook de andere kant van God te laten zien. Hij is namelijk ook rechter, en veroordeelt de zonden. Homoseksualiteit is ook een zonde ja. Ik veroordeel verder niemand die dit doet, maar ik geloof wel dat God het niet zo had bedoeld. Dat geloof ik, omdat het inderdaad echt zo in de Bijbel staat, ook in het NT.
Sommige christenen leggen die tekst anders uit, maar dat vind ik niet eerlijk. Je kunt elke tekst wel verdraaien en uitleggen op een manier die jou goed uitkomt, maar het is Gods woord, en als iets heel duidelijk in de Bijbel staat, kun je daar gewoon niet omheen, vind ik.

Over die lijfstraffen; kun je daar misschien een voorbeeld van geven? ik ben nog nooit zoiets tegengekomen namelijk.

En inderdaad, ik vind ook dat je wel moet kijken naar omstandigheden en de tijd en cultuur waarin je leeft, maar omdat ik geloof dat de Bijbel Gods woord is, en Hij overal boven staat, vind ik wat Hij heeft gezegd wel heel belangrijk, en vind ik dat je niet zomaar alles aan de kant kunt zetten, omdat de samenleving zoveel veranderd is.  Zijn woord blijft voor mij gezag hebben, ook al is het oud.
Ja, ik ben het met je eens.

Flamoes

• Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: 06 november 2012, 16:17:07 »
Jaa daarom juist. Als ik zeg tegen een atheïst dat ik de evolutietheorie belachelijk vind reageert hij toch ook terug? Ik mag toch wel mijn mening vertellen. Vind het nogal hypocriet als dat niet mag en voor de zoveelste keer God vind slavernij niet goed. Dat komt door de mensen zelf. Alsof God slavernij heeft uitgevonden. Dat wou Hij helemaal niet hoor. Hij heeft alles perfect gemaakt, maar mensen kiezen er zelf voor om God te verlaten. Dat is mijn mening

Waar staat dat hij niet oke vindt? Waar staat dat hij het wel oke vindt? Vragen vragen vragen. Dus ga mij nu niet vertellen dat precies jouw God zo groot is. Alle goden van alle 15461054 geloven zijn groot. Respect voor IEDER geloof. Dus ook voor het SpaghettiMonster geloof.

Flamoes

• Bekijk profiel
« Reactie #250 Gepost op: 06 november 2012, 16:17:39 »
Iedere God is groot, ook jouw God, ook Allah, ook de Boomgod in de bushbush.

SBTRKT

• Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: 06 november 2012, 16:19:06 »
Ontopic;

Blijkt dat we toch van spaghetti zijn gemaakt...

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: 06 november 2012, 16:27:01 »

Lijfstraf: Lucas 12: 47 En die dienstknecht, welke geweten heeft den wil zijns heeren, en zich niet bereid, noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele slagen geslagen worden..
Ik ben het niet met je eens, maar ik vind je in ieder geval consequent en ik vind dat jij het christendom goed beleeft. Jij zegt gewoon eerlijk: ik neem de Bijbel aan als woord van God, en vind dus ook dat homoseksualiteit een zonde is. En jij bent zelfs nog zo dat je zegt: ik veroordeel ze niet. Wat ook erg goed is, omdat in de Bijbel staat dat je niet mag oordelen als mens.
Hoewel ik het niet met je eens ben, kan ik je dus niet hypocriet of iets dergelijks noemen. En je geeft ook duidelijk aan dat het jouw mening is, en gaat vervolgens niet op een passief-agressieve manier wel mensen veroordelen. Een pluimpje voor jou :) .

@ SBTRKT: Gadverdamme :P .

Krullevaar

• Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: 06 november 2012, 16:37:43 »
Lijfstraf: Lucas 12: 47 En die dienstknecht, welke geweten heeft den wil zijns heeren, en zich niet bereid, noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele slagen geslagen worden..
Ik ben het niet met je eens, maar ik vind je in ieder geval consequent en ik vind dat jij het christendom goed beleeft. Jij zegt gewoon eerlijk: ik neem de Bijbel aan als woord van God, en vind dus ook dat homoseksualiteit een zonde is. En jij bent zelfs nog zo dat je zegt: ik veroordeel ze niet. Wat ook erg goed is, omdat in de Bijbel staat dat je niet mag oordelen als mens.
Hoewel ik het niet met je eens ben, kan ik je dus niet hypocriet of iets dergelijks noemen. En je geeft ook duidelijk aan dat het jouw mening is, en gaat vervolgens niet op een passief-agressieve manier wel mensen veroordelen. Een pluimpje voor jou :) .

@ SBTRKT: Gadverdamme :P .

Oh okee, die tekst ja. maar dienstknecht een dienstknecht is niet hetzelfde als een slaaf. Als iemand voor je werkt, en je wilt dat hij bepaalde dingen voor je doet, en hij snapt ook wat hij moet doen, maar hij weigert het te doen, verdien je ook straf, toch? Dat is niet eens persé iets van het christendom, als werknemers zulke fouten maken, worden ze vaak ook ontslagen oid.

Haha, da's lief van je, dankjewel (:
Ik vind het ook gewoon heel interessant om te discussiëren, en om ook eens andere meningen te horen. En dan hoef je het inderdaad helemaal niet met elkaar eens te zijn, maar het is wel gewoon fijn als je elkaar begrijpt, en als je gewoon op een normale manier met elkaar kunt praten (:

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: 06 november 2012, 16:43:35 »
^ Ik vind ontslagen worden wel even iets anders als geslagen worden :P .
En dat is ook niet iets wat specifiek van het christendom is, maar wel redelijk specifiek voor de abrahamistische godsdiensten (het gedoe rond slavernij enzo). Hoewel ik het dan vooral vergelijk met paganistische stromingen, over oosterse religies heb ik de te weinig kennis om te weten of het daar besproken wordt.
Ik vind het wel jammer dat veel godsdiensten zo misbruikt worden. Zo roepen ze bijvoorbeeld allemaal dat vrouwen gelijk zijn aan mannen, in de praktijk zie je daar bedroevend weinig van.
Gelukkig zijn we voor het Spagettimonster echt gelijk :P .

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: 06 november 2012, 17:29:56 »
Ik kan nu wel een heel betoog gaan zitten houden maar ik wil alleen even zeggen dat sommige mensen even moeten bedenken wat standplaatsgebondenheid inhoudt en pas dan een mening moeten gaan vormen. Je kan geen mening over iets vormen terwijl je de achterliggende gedachten, cultuur, tijd, plek, personen etc. niet weet.
« Laatst bewerkt op: 06 november 2012, 17:38:35 door ablabs »

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: 06 november 2012, 17:42:03 »
Ik kan nu wel een heel betoog gaan zitten houden maar ik wil alleen even zeggen dat sommige mensen even moeten bedenken wat standplaatsgebondenheid inhoudt en pas dan een mening moeten gaan vormen. Je kan geen mening over iets vormen terwijl je de achterliggende gedachten, cultuur, tijd, plek, personen etc. niet weet.

Dat zou betekenen dat niemand een mening kan vormen. En omdat niemand het kan, kan tegelijkertijd iedereen het, omdat het twee kanten van dezelfde medaille zijn.

Krullevaar

• Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: 06 november 2012, 19:16:56 »
@Disfunction: ik heb die tekst die jij noemde nog eens opgezocht, Lukas 12:47.
Ik heb ook de verzen ervoor bekeken, en als je kijkt naar de context van die tekst, zie je dat er iets heel anders wordt bedoeld.

Jezus geeft daar antwoord op een vraag van Petrus, door middel van een gelijkenis.
Dat vers gaat niet letterlijk over mensen die hun baas niet gehoorzamen en dan geslagen worden, maar heeft een diepere betekenis.
Dat gedeelte heeft betrekking op de eindtijd, als Jezus terugkomt en iedereen zal oordelen.
In het vers daarvoor staat namelijk 'dan zal de heer van deze slaaf komen op een dag waarop hij hem niet verwacht, op een uur dat hij niet weet'. Dat gaat over Jezus'wederkomst, over de laatste dag.
Als er dan mensen zijn die wisten wat het geloof inhield, die wísten wat God van hen wilde, maar die expres ertegenin zijn gegaan, die zal geslagen worden, die zullen gestraft worden.

Krullevaar

• Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: 06 november 2012, 19:18:28 »
Dat zou betekenen dat niemand een mening kan vormen. En omdat niemand het kan, kan tegelijkertijd iedereen het, omdat het twee kanten van dezelfde medaille zijn.

Inderdaad. iedereen is standplaatsgebonden, niemand is neutraal, iedereen is gekleurd door opvoeding, omgeving, levensovertuiging etc. Maar dat maakt toch niet uit, dat maakt discussies juist interessant, vind ik. Iedereen bekijkt bepaalde onderwerpen op z'n eigen manier.

Wokkels

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: 06 november 2012, 19:47:40 »
Geen idee waar jij leeft, maar heel veel mensen zijn nog steeds tegen seks voor het huwelijk waaronder ik. Dat tegenwoordig het als normaal gezien wordt dat meisjes van 16 seks hebben, betekent niet dat iedereen dat zo ziet, en gelukkig maar :) Ieder zn eigen mening

Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat het niet meer van deze tijd is om te verwachten dat iedereen zich daaraan houd. Tegenwoordig denkt men toch wat vrijer over sex dan vroeger.

Wokkels

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #260 Gepost op: 06 november 2012, 19:50:07 »

Jemig ik ben niet debiel hoor, natuurlijk weet ik wat seks inhoud. Hoezo nou weer oversekste maatschappij? Het is tegenwoordig vaker geaccepteerd dat je seks hebt op een moment waarneer je er echt toe aan bent. Of je er nou op je 13e al klaar voor bent, of pas op je 40e, dat mag je helemaal zelf weten. En hoezo wordt het gebruikt als 'vuiligheid'? Denk jij dat de eerste keer superromantisch is, met kaarsjes en vioolmuziek? Nou, vergeet het maar, want 9 van de 10 keer gaat het niet zo. Maar dan hoeft seks nog niet 'vuil' te zijn.

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: 06 november 2012, 20:03:29 »
Ik doelde meer op die bijbelteksten. Je kan wel zeggen dat het slechte verzen zijn maar als je het in context van het verhaal leest wordt het veel duidelijker hoe het bedoeld is.
Elke idioot kan een mening vormen, maar die mening moet wel ergens op gebouwd zijn en daar komt standplaatsgebondenheid weer bij kijken. Ik bedoelde dus niet de standplaats die je zelf inneemt, maar het vermogen je in te leven in anderen en vanuit hun positie te kijken.

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: 06 november 2012, 20:32:31 »
@Disfunction: ik heb die tekst die jij noemde nog eens opgezocht, Lukas 12:47.
Ik heb ook de verzen ervoor bekeken, en als je kijkt naar de context van die tekst, zie je dat er iets heel anders wordt bedoeld.

Jezus geeft daar antwoord op een vraag van Petrus, door middel van een gelijkenis.
Dat vers gaat niet letterlijk over mensen die hun baas niet gehoorzamen en dan geslagen worden, maar heeft een diepere betekenis.
Dat gedeelte heeft betrekking op de eindtijd, als Jezus terugkomt en iedereen zal oordelen.
In het vers daarvoor staat namelijk 'dan zal de heer van deze slaaf komen op een dag waarop hij hem niet verwacht, op een uur dat hij niet weet'. Dat gaat over Jezus'wederkomst, over de laatste dag.
Als er dan mensen zijn die wisten wat het geloof inhield, die wísten wat God van hen wilde, maar die expres ertegenin zijn gegaan, die zal geslagen worden, die zullen gestraft worden.

Hmm. Ik had de tekst daarvoor wel als gelijkenis begrepen, maar dat stuk erna niet. Dat stuk over verdeeldheid kan je inderdaad wel zien als gelijkenis, hoewel ik denk dat het meer echt een voorspelling is (omdat die verdeeldheid er waarschijnlijk zal zijn als Jezus komt, die verdeling bestaat nu ook al) en omdat hij volgens mij stelt dat mensen niet mogen oordelen en denken dat ze naar het paradijs kunnen totdat zij zelf helemaal beoordeeld zijn. Maar zoals jij het zegt zou het best kunnen dat het nog deel is van de gelijkenis die ervoor vertelt wordt.
Dat is mijn probleem ook met de Bijbel, het is zo verrekte vaag, zelfs in de context zelf.
Ik heb met het Nieuwe Testament minder 'problemen'  in de zin van slechte teksten als met het Oude. Mijn probleem ligt dan meer in de hele aparte en toch wel flink gekleurde samenstelling ervan. En dat het Nieuwe Testament een beetje leeg is als je dat als enige richtlijn gebruikt.
Ik vind dat er tussen de gelijkenissen erg mooie verhalen zitten, maar ook verhalen die tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel in gaan. Dat (naast het feit dat ik gewoon niet kon geloven in de wederopstanding) heeft mij wel doen besluiten om het christendom niet meer als religie te behouden. Om even een inzicht in mijn achtergrond te geven.

Vitani

• Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: 06 november 2012, 21:23:17 »
Wat een beetje spaghetti al niet kan brengen :)

Krullevaar

• Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: 06 november 2012, 21:40:06 »
Hmm. Ik had de tekst daarvoor wel als gelijkenis begrepen, maar dat stuk erna niet. Dat stuk over verdeeldheid kan je inderdaad wel zien als gelijkenis, hoewel ik denk dat het meer echt een voorspelling is (omdat die verdeeldheid er waarschijnlijk zal zijn als Jezus komt, die verdeling bestaat nu ook al) en omdat hij volgens mij stelt dat mensen niet mogen oordelen en denken dat ze naar het paradijs kunnen totdat zij zelf helemaal beoordeeld zijn. Maar zoals jij het zegt zou het best kunnen dat het nog deel is van de gelijkenis die ervoor vertelt wordt.
Dat is mijn probleem ook met de Bijbel, het is zo verrekte vaag, zelfs in de context zelf.
Ik heb met het Nieuwe Testament minder 'problemen'  in de zin van slechte teksten als met het Oude. Mijn probleem ligt dan meer in de hele aparte en toch wel flink gekleurde samenstelling ervan. En dat het Nieuwe Testament een beetje leeg is als je dat als enige richtlijn gebruikt.
Ik vind dat er tussen de gelijkenissen erg mooie verhalen zitten, maar ook verhalen die tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel in gaan. Dat (naast het feit dat ik gewoon niet kon geloven in de wederopstanding) heeft mij wel doen besluiten om het christendom niet meer als religie te behouden. Om even een inzicht in mijn achtergrond te geven.

Ooh okee, ja, zo zou je het ook kunnen opvatten inderdaad!
Maar als je het zou opvatten zoals jij zegt, dan staat er toch nog steeds niet dat het goed is, of dat God het accepteert, als een werkgever zijn dienstknecht slaat? dan is het gewoon een beschrijving, van wat er gebeurt, als een knecht niet doet wat hij moet doen.

Ik vind het ook hartstikke lastig vaak, Bijbel lezen. Vaak vat je dingen gewoon verkeerd op. Er is gewoon een enorme generatiekloof, de taal is ontzettend oud, en het blijft gewoon moeilijk om de Bijbel goed te lezen en te begrijpen, ondanks alle  (makkelijkere) vertalingen.

Mag ik vragen welke gelijkenissen tegen je rechtvaardigheidsgevoel ingaan? Ben ik gewoon benieuwd naar, vandaar (:

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: 07 november 2012, 10:16:25 »
Ooh okee, ja, zo zou je het ook kunnen opvatten inderdaad!
Maar als je het zou opvatten zoals jij zegt, dan staat er toch nog steeds niet dat het goed is, of dat God het accepteert, als een werkgever zijn dienstknecht slaat? dan is het gewoon een beschrijving, van wat er gebeurt, als een knecht niet doet wat hij moet doen.

Ik vind het ook hartstikke lastig vaak, Bijbel lezen. Vaak vat je dingen gewoon verkeerd op. Er is gewoon een enorme generatiekloof, de taal is ontzettend oud, en het blijft gewoon moeilijk om de Bijbel goed te lezen en te begrijpen, ondanks alle  (makkelijkere) vertalingen.

Mag ik vragen welke gelijkenissen tegen je rechtvaardigheidsgevoel ingaan? Ben ik gewoon benieuwd naar, vandaar (:

Het verhaal van de verloren zoon bijvoorbeeld. Lekker dan, heb jij je hele leven hard gewerkt voor je vader, komt die slampamper terug en het is gelijk feest :').
En maria en martha vind ik ook niet echt aardig.
Die van de wijze man op een rots vond ik als kind heel grappig trouwens, ik zag altijd helemaal voor me hoe die man met z'n huisje weg zou drijven xD.

Het zou eigenlijk best cool zijn als er ook gelijkenissen zouden komen met spagetti. Of tagiatelle, ik vind alles lekker.

Krullevaar

• Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: 08 november 2012, 16:51:18 »
Het verhaal van de verloren zoon bijvoorbeeld. Lekker dan, heb jij je hele leven hard gewerkt voor je vader, komt die slampamper terug en het is gelijk feest :').
En maria en martha vind ik ook niet echt aardig.
Die van de wijze man op een rots vond ik als kind heel grappig trouwens, ik zag altijd helemaal voor me hoe die man met z'n huisje weg zou drijven xD.

Het zou eigenlijk best cool zijn als er ook gelijkenissen zouden komen met spagetti. Of tagiatelle, ik vind alles lekker.

Ja okee, ik snap wel dat je dat krom vindt inderdaad.
Maar volgens mij is de bedoeling van zo'n gelijkenis, dat er een les inzit, die je eruit moet halen, maar dat je verder niet precies moet kijken naar alle omstandigheden. Niet alles uit de gelijkenis is goed, of rechtvaardig.
Bij de gelijkenis van de verloren zoon gaat het er volgens mij alleen om, dat als je, veel zondigt en alles zonder God doet, en Hem niet nodig hebt, dat God er dan nog steeds voor je is, dat Hij je nog steeds wil ontvangen.

Maar ik snap jouw mening ook wel ja. (:
haha, misschien moet ik maar niet verder gaan hier, dit past eigenlijk beter in het Christen-topic (:

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: 15 augustus 2018, 12:04:32 »
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/vergiet-op-hoofd-op-pasfoto-niet-toegestaan

Het is dus toch niet toegestaan, omdat het niet verplicht is om het te dragen.

Wat vinden jullie hiervan?
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2018, 12:13:51 door kopjechino »
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: 16 augustus 2018, 21:25:06 »
Ik vind het uitbuiten en misbruiken van het recht op vrijheid van godsdienst die wij hier hebben, want dat is wat er in werkelijkheid gebeurd.

Iroh

• Tourner dans le vide
    • Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: 17 augustus 2018, 17:25:49 »
Tja, ik snap waarom het niet als serieuze religie wordt gezien, maar tegelijkertijd vind ik het ook een beetje krom. Het pastafarisme is duidelijk satirisch bedoeld, maar persoonlijk vind ik de grote wereldreligies nou niet veel geloofwaardiger.
Wie bepaalt wat een serieuze religie is en wat niet?  Zou de kerk van het vliegend spaghettimonster wel serieus genomen worden als het eeuwenoud was en 100 miljoen leden had?
❝If you look for the light, you can often find it. But if you look for the dark, that is all you will ever see.❞

Sadsloth

• Bekijk profiel
« Reactie #270 Gepost op: 17 augustus 2018, 17:33:09 »
Tja, ik snap waarom het niet als serieuze religie wordt gezien, maar tegelijkertijd vind ik het ook een beetje krom. Het pastafarisme is duidelijk satirisch bedoeld, maar persoonlijk vind ik de grote wereldreligies nou niet veel geloofwaardiger.
Wie bepaalt wat een serieuze religie is en wat niet?  Zou de kerk van het vliegend spaghettimonster wel serieus genomen worden als het eeuwenoud was en 100 miljoen leden had?

Je hebt een punt inderdaad.
I feel free when I see no one and nobody knows my name

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #271 Gepost op: 18 augustus 2018, 19:25:34 »
Wat vind je niet geloofwaardig aan grote wereldreligies dan? Dat hun god(en) niet bestaan? Een religie die serieus word genomen, die al eeuwenlang word doorgegeven van generatie op generatie waarvan zijn aanhangers oprecht geloven dat hun god(en) bestaan en die hun best doen zich aan het woord/regels/wetten van dat geloof te houden en alle tradities/gewoonten/feesten beoefenen is in mijn ogen absoluut geloofwaardig. En dat zeg ik ook over bepaalde grote wereldreligies waar ik verder geen goed woord voor over heb. En tuurlijk valt er niet echt een 'lijn' te trekken van dit is 'een echte religie' en dit is 'een nep religie' maar in mijn ogen is er nogal een groot verschil tussen een religie die al eeuwenlang in alle oprechtheid en geloof word aangehangen en een religie die puur voor de spot/satire is opgericht.

Iroh

• Tourner dans le vide
    • Bekijk profiel
« Reactie #272 Gepost op: 18 augustus 2018, 22:55:43 »
Wat vind je niet geloofwaardig aan grote wereldreligies dan? Dat hun god(en) niet bestaan? Een religie die serieus word genomen, die al eeuwenlang word doorgegeven van generatie op generatie waarvan zijn aanhangers oprecht geloven dat hun god(en) bestaan en die hun best doen zich aan het woord/regels/wetten van dat geloof te houden en alle tradities/gewoonten/feesten beoefenen is in mijn ogen absoluut geloofwaardig. En dat zeg ik ook over bepaalde grote wereldreligies waar ik verder geen goed woord voor over heb. En tuurlijk valt er niet echt een 'lijn' te trekken van dit is 'een echte religie' en dit is 'een nep religie' maar in mijn ogen is er nogal een groot verschil tussen een religie die al eeuwenlang in alle oprechtheid en geloof word aangehangen en een religie die puur voor de spot/satire is opgericht.
Ik zeg ook niet dat ik gelovigen niet serieus neem o.i.d. Het hele idee dat er een God bestaat, dat engelen bestaan en dat Jezus bijvoorbeeld blinden kon genezen vind ik nou eenmaal niet veel geloofwaardiger dan een hemel vol met biervulkanen. Dat anderen daar wel in geloven; prima, maar persoonlijk zou ik dat nooit als de waarheid kúnnen zien.
Maar eigenlijk is het dan vrijwel ondenkbaar dat er ooit nog een 'serieuze' wereldreligie bijkomt (lijkt me), terwijl de oude wereldreligies nog steeds heel serieus genomen worden (omdat ze oud/traditioneel zijn?).
❝If you look for the light, you can often find it. But if you look for the dark, that is all you will ever see.❞

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #273 Gepost op: 20 augustus 2018, 15:34:30 »
Maar als andere mensen bepalen hoe serieus en geloofwaardig mijn religie is, dan is er toch geen vrijheid van godsdienst?
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things