Hi!
Niet naar aanleiding van een echte actualiteit, maar ook op social media in het nieuws hoor je steeds vaker dat kinderen steeds brutaler worden, ook naar hun ouders toe. Plus de opvoeding zou niet meer zijn zoals hij ooit geweest was, maar dat is niet helemaal waar ik het over wilde hebben. Mijn doel van dit topic is inzicht krijgen wat gemiddeld gezien normaal is. Dit puur omdat ik zelf wel eens struggle met bepaalde dingen, die ik eigenlijk hardop wil zeggen, maar toch niet durf omdat ik het niet heel aardig/gepast vind tegenover mijn ouder.
Mijn vraag is dus: Hoe ver ga jij tegen je ouders? Als je ruzie hebt, scheld je dan, of gebruik je zelfs fysiek geweld, of ben je gewoon heel boos en hou je je in? En vind je dat ook acceptabel, of heb je soms wel eens spijt wat je hardop tegen ze roept?
Vind jij dat je het kan maken wanneer je ouders iets persoonlijks vragen om daarop te antwoorden dat ze iets niet aangaat? Of dat ze zich niet zo met je moeten bemoeien? Of vind je dat je hun vragen altijd zou moeten beantwoorden en geen weerwoord moet geven? En hoe reageren jouw ouders op je antwoord?
Of vind je dat hier een leeftijd aan hangt? Zouden oudere thuiswoners meer mogen zeggen dan pubers? Of hoor je je dan nog steeds op dezelfde manier te gedragen? In in hoeverre vind jij dat jouw ouders alles mogen vragen/weten?
Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe iedereen hier tegenaan kijkt en hoe er in verschillende families mee omgegaan word. Ik heb zelf regelmatig moeite met de vraag hoe ver ik mag gaan, omdat ik zelf merk dat ik oncomfortabel wordt bij het geven van weerwoord of geen antwoord, dat vind ik vaak niet netjes. Terwijl ik er innerlijk ook boos om word dat er zich zoveel met mij bemoeit wordt, maar dat dus opkrop.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/reacties!