Auteur Topic: [discussie] Trouwen (onder huwelijkse voorwaarden)  (gelezen 3623 keer)

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Gepost op: 17 oktober 2016, 14:33:36 »
Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover

Zouden jullie uberhaubt willen trouwen en zo ja, onder huwelijkse voorwaarden of onder gemeenschap van goederen. Waarom zijn jouw plannen zo en als je al getrouwd bent waarom heb je voor jouw keuze gekozen?
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2016, 21:44:43 door Carmenneke »
Voor mij een porto

Hybrid

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2016, 14:56:44 »
pp
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2018, 12:53:57 door Hybrid »

Pudu

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2016, 15:10:29 »
Ik zou onder huwelijkse voorwaarden willen trouwen, als ik al trouw. Wat van mij is, is en blijft van mij. Ik vind het onzin om alles maar meteen te moeten delen. De enige reden om te trouwen is dan ook voor eventuele kinderen, zodat er altijd meer zekerheid is qua alimentatie etc. Dan is er in ieder geval iets wat op papier staat en kan de een de ander niet zomaar op straat laten staan.

Wel vind ik het niet gek als je samen een rekening opent en daar een bepaald bedrag opzet waar jullie samen van kunnen leven (boodschappen, huis, vakanties, meubels, leuke dingen etc.), maar ik wil zelf de controle hebben over wat ik deel. Als er dan een scheiding komt, wil ik ook gewoon mijn eigen spaargeld hebben en mijn eigen zooi, zonder afhankelijk te zijn van wat die klootzak van een ex doet, haha.

Er zijn natuurlijk aaaltijd uitzonderingen. Als je van te voren weet dat je een huisvrouw/huisman wordt en de taak van het opvoeden van de kinderen op je neemt, zou ik in gemeenschap van goederen trouwen. Het zou niet eerlijk zijn als je partner al het geld binnenharkt en blijft houden, terwijl jij als opvoeder ook een heel zware taak gehad hebt en met lege handen komt te staan.

Mijn mening hierover verschilt ook heel erg per situatie. Een vriend van me gaat trouwen in gemeenschap van goederen en ik zie haar er wel echt heel erg van profiteren. Dat vind ik gewoon zonde, maar hé, niet mijn probleem verder.
Just because you took longer than others, doesn't mean you failed.
Remember that.

Emb

• Concentratievermogen van een goudvis
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2016, 15:12:26 »
Ik zou wel willen trouwen, met name omdat het praktisch is maar ook omdat ik het een mooie gelegenheid vind voor een groot feest waar je echt iedereen kan uitnodigen. Ik hecht veel waarde aan familie en vind trouwen een mooi moment om alle familie bij elkaar te hebben, die gelegenheid heb je niet veel vaker.

Ik zou wel onder huwelijkse voorwaarden trouwen, omdat het voor beide partijen beschermend werkt.
brb crying

CherryBlossom

• לביאה
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2016, 15:41:51 »
Als ik zou trouwen, dan sowieso onder huwelijke voorwaarden (en dan de "koude uitsluiting"-variant). Ten eerste wil ik dat mijn spullen ook daadwerkelijk van mij blijven en dus niet gedeeld worden, en ten tweede om risico's m.b.t. schulden van de partner uit te sluiten. Ik wil niet het risico lopen dat schuldeisers bij mij aankloppen als mijn man/ex schulden heeft.
Max Models||

Turtletimes

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2016, 16:09:03 »
Als iemand een eigen bedrijf heeft, kan ik begrijpen dat hij niet in gemeenschap van goederen wil trouwen. Maar ik zou het zelf geen probleem vinden. Als hij het wel wil; dikke prima. Als hij het niet wilt; ook dikke prima, hoewel ik dan wel stiekem zou gaan twijfelen of hij soms niet 100% zeker van ons is.

Nox

• I'm feeling hungry today.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2016, 16:39:45 »
Ik wil zeker trouwen. Of ik dit onder gemeenschap van goederen wil doen weet ik nog niet zo snel. Ik bedoel, je trouwt toch voor elkaar en niet voor de spullen van een ander.

Maar wat Pudu zegt, ik vind het inderdaad niet gek om een rekening te openen voor dingen samen. Dit heb ik nu al met m'n vriend, deze rekening is voor boodschappen en dingen als internet en tv. In de toekomst zou ik dit verder uit willen breiden naar bijv. ook een spaarrekening voor ons samen voor de grotere aankopen.

Ik ben al 8 jaar samen met mijn vriend en we kennen elkaar door en door. We hebben geen geheimen voor elkaar op financieel gebied. Ik wil graag met hem trouwen als bevestiging van onze liefde en omdat ik dit graag samen met vrienden en familie wil doen.
That's the real trouble with the world, too many people grow up.

Wolves

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2016, 16:45:34 »
Ik wil niet trouwen omdat ik de bruiloft zonde van het geld vind en ook het nut niet echt zie. Als ik al zou trouwen, is dat om praktische redenen, onder huwelijkse voorwaarden en hou ik mijn eigen achternaam.
doei doei lekkerding

Piglet

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2016, 17:49:52 »
Ik wil niet trouwen omdat ik de bruiloft zonde van het geld vind en ook het nut niet echt zie. Als ik al zou trouwen, is dat om praktische redenen, onder huwelijkse voorwaarden en hou ik mijn eigen achternaam.

Kan dat? Ik vind trouwen echt wel iets moois, maar ik zie het dus weer helemaal niet zitten om een andere achternaam aan te nemen. Voelt voor mij net alsof ik dan zijn bezit wordt in plaats van zijn vrouw :P.

Voor de rest denk ik dat ik liever onder huwelijkse voorwaarden zou trouwen. Puur omdat ik niet alles wil delen. Ik wil ook mijn eigen zelfstandigheid houden. Een eigen rekening en een gezamenlijke rekening vind ik daarvoor een mooi alternatief. Ik zou anders toch het idee hebben dat ik zijn geld uitgeef als ik voor mezelf iets leuks zou kopen. En daarnaast wil ik niet het risico lopen dat ik met zijn schulden blijf zitten. Het haalt het romantische wel een beetje uit het huwelijk zoals ik dat idealiter voor me zie maar goed. Soms moet je ook gewoon praktisch denken.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2016, 19:06:19 »
Ik zou nooit trouwen in gemeenschap van goederen.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Pudu

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2016, 20:43:00 »
Kan dat? Ik vind trouwen echt wel iets moois, maar ik zie het dus weer helemaal niet zitten om een andere achternaam aan te nemen. Voelt voor mij net alsof ik dan zijn bezit wordt in plaats van zijn vrouw :P.

[...]

Uiteraard kan dat (:
Voor zover ik weet is iemands achternaam overnemen ook typisch Nederlands. Kan er met mijn hoofd niet bij waarom je dat zou willen ook :') Ik ben geboren als Pudu en sterf als Pudu en als ik tien keer scheid en hertrouw hoeft niemand dat uit mijn achternaam te kunnen herleiden, haha.
Just because you took longer than others, doesn't mean you failed.
Remember that.

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2016, 21:24:28 »
Uiteraard kan dat (:
Voor zover ik weet is iemands achternaam overnemen ook typisch Nederlands. Kan er met mijn hoofd niet bij waarom je dat zou willen ook :') Ik ben geboren als Pudu en sterf als Pudu en als ik tien keer scheid en hertrouw hoeft niemand dat uit mijn achternaam te kunnen herleiden, haha.

Dit idd. Ik wist dat de moeder van mijn ex gescheiden was omdat haar naam veranderd was op fb
Voor mij een porto

Cottoncandy

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 17 oktober 2016, 21:31:49 »
Ik zou onder huwelijkse voorwaarden willen trouwen, als ik al trouw. Wat van mij is, is en blijft van mij. Ik vind het onzin om alles maar meteen te moeten delen. De enige reden om te trouwen is dan ook voor eventuele kinderen, zodat er altijd meer zekerheid is qua alimentatie etc. Dan is er in ieder geval iets wat op papier staat en kan de een de ander niet zomaar op straat laten staan.

Wel vind ik het niet gek als je samen een rekening opent en daar een bepaald bedrag opzet waar jullie samen van kunnen leven (boodschappen, huis, vakanties, meubels, leuke dingen etc.), maar ik wil zelf de controle hebben over wat ik deel. Als er dan een scheiding komt, wil ik ook gewoon mijn eigen spaargeld hebben en mijn eigen zooi, zonder afhankelijk te zijn van wat die klootzak van een ex doet, haha.

Er zijn natuurlijk aaaltijd uitzonderingen. Als je van te voren weet dat je een huisvrouw/huisman wordt en de taak van het opvoeden van de kinderen op je neemt, zou ik in gemeenschap van goederen trouwen. Het zou niet eerlijk zijn als je partner al het geld binnenharkt en blijft houden, terwijl jij als opvoeder ook een heel zware taak gehad hebt en met lege handen komt te staan.

Mijn mening hierover verschilt ook heel erg per situatie. Een vriend van me gaat trouwen in gemeenschap van goederen en ik zie haar er wel echt heel erg van profiteren. Dat vind ik gewoon zonde, maar hé, niet mijn probleem verder.
Op het doorgestreepte na, ben ik het hier volledig mee eens, dit is inderdaad ook mijn mening. Alhoewel het kan zijn dat ik later eventueel toch wel gemeenschap van goederen doe als dat beter uitkomt dan, maar ik denk het niet.

Ik wil trouwens wel gewoon trouwen, ook al hebben we geen kinderen. Ik vind trouwen gewoon een mooi iets en zou graag mijn liefde voor iemand tot een hoger niveau willen brengen ook al is het maar een wettelijk papiertje, het voelt toch anders. Ook omdat als je met iemand trouwt deze persoon eigenlijk ook je familie wordt en ik heb al bijna geen familie dus daarom dat ik het fijner zou vinden als we een familie zouden zijn.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2016, 21:36:00 door Cottoncandy »
  Google  Enige reden dat ik die link hier heb staan is zodat ik niet vergeet hoe ik een link hier neer moet zetten voor als ik weer een link wil plaatsen.

Fantillusion

• All it takes is faith and trust
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2016, 14:56:24 »
Ik trouw over 2 maanden en wij trouwen in gemeenschap van goederen. Wij delen nu ook al een huis en een bankrekening dus we hebben in principe niet echt eigen bezittingen die we willen beschermen o.i.d.

Ik denk dat als één van twee al voor het huwelijk een bedrijf zou hebben ofzo we wel huwelijkse voorwaarden zouden overwegen, maar het is nu niet echt aan de orde.
If I never knew you, if I never felt this love
I would have no inkling of how precious life can be

FallenAngel

• Do what's best For You and Your Life.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 18 oktober 2016, 16:50:18 »
Ik ben nu 2 en half jaar getrouwd in gemeenschap van goederen. Wij delen alles en mocht het zo zijn dat wij ooit zouden scheiden, verdelen we het samen. Ik vind trouwen een mooi iets met de ene persoon waar je heel veel van houd. Ik wil met die persoon alles delen. Dit verschilt natuurlijk per relatie hoe jullie het willen etc.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2016, 03:35:21 door FallenAngel »

xjust.mii

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 18 oktober 2016, 17:54:56 »
Als mijn en vriend en ik gaan trouwen (wat we zeker gaan doen), dan trouwen we onder huwelijkse voorwaarden. Dit in verband met eventuele schulden.

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 18 oktober 2016, 18:00:55 »
Sowieso huwelijkse voorwaarden. In mijn beroep is het gebruikelijk om je eigen zaak te starten en hoewel ik dat nu niet van plan ben, weet je niet wat de toekomst brengt. Mocht de zaak dan failliet gaat oid, dan wil ik niet dat mijn man hier ook voor op moet draaien.
Dan wel samen een bankrekening openen voor de boodschappen enzo, maar wat van mij is blijft van mij en wat van hem is blijft van hem. Puur uit bescherming van elkaar, niet omdat ik verwacht dat we gaan scheiden.
BLOG || Sorry boys! I'm soooo changeable! It is a weakness with me. But to be fair to myself, it is my only weakness.

xjust.mii

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 19 oktober 2016, 16:49:43 »
Sowieso huwelijkse voorwaarden. In mijn beroep is het gebruikelijk om je eigen zaak te starten en hoewel ik dat nu niet van plan ben, weet je niet wat de toekomst brengt. Mocht de zaak dan failliet gaat oid, dan wil ik niet dat mijn man hier ook voor op moet draaien.
Dan wel samen een bankrekening openen voor de boodschappen enzo, maar wat van mij is blijft van mij en wat van hem is blijft van hem. Puur uit bescherming van elkaar, niet omdat ik verwacht dat we gaan scheiden.
Jij hebt mijn mening beter verwoordt dan ik  :fieuw:
Ik vind het ook raar om het te gaan doen omdat "je weet maar nooit of je gaat scheiden". Daar moet je niet vanuit gaan of als een optie zien als je gaat trouwen. Als er problemen ontstaan tussen mij en mijn vriend dan praten we en ik weet zeker dat hij nooit vreemd zou gaan.

Moonlight

• Ave Atque Vale.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 19 oktober 2016, 17:15:14 »

Pretty girls don't know the things that I know

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 19 oktober 2016, 18:54:00 »
Ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen. Maargoed, in ons geval had het vrij weinig uitgemaakt. Wij wonen als sinds onze 20ste samen en vrijwel alles wat we hebben hebben we samen opgebouwd. Het is dus heel lastig in te schatten wat nou van mij is en wat van hem.

Ik vind trouwen onder voorwaarden ook echt heel gek. Het hangt van je relatie af en toekomstvisie af, maar in een relatie is het heel veel geven en nemen. Bovendien vind ik dat het lastig inschatten wat nou van wie is. Ik geloof dat wanneer je trouwt onder voorwaarden je dit ook bij moet houden. Je moet documenteren wat zijn eigendom is en wat van jou is. Als dat niet wordt gedaan dan zou je bij een scheiding nog het een en ander kunnen aanvechten. Hoe dan ook, ik vind het zelf onzin want het geld gaat uiteindelijk in een potje en als het goed is beslis je op basis van jullie gezamelijke inkomen wat vervolgstappen gaan zijn. Als hij bijv fulltime blijft werken, maar jij parttime vanwege de kinderen dan lever jij veel van jouw kansen in je carriere. Jij hebt dan misschien minder geld over om te sparen terwijl hij veel meer ruimte heeft. Het zou oneerlijk zijn als jij daar uiteindelijk nadelig uit zou komen omdat je een andere rol hebt gespeeld in jullie huwelijk.

Ik vind het principe ook veel inbrengen in het huwelijk zelf. Ik ervaar ons 'eigendom' echt heel anders nu we een gezamelijk inkomen hebben. We wonen al zo lang samen en natuurlijk hebben we altijd rekening gehouden met elkaar, de lasten gedeeld etc. Het is toch anders als je wettelijk gelijk staat. Het moet uiteraard goed afgesproken worden, het is niet zo dat mijn man zegt dat ik bepaalde dingen niet moet kopen. Maar als je een goede relatie hebt dan besef je zelf wel dat je niet zomaar een Macbook van 3000 euro kan aanschaffen zonder het even te bespreken. Bovendien vind ik een 'ieder voor zich' houding echt heel erg overkomen alsof je van tevoren al rekening houdt met een scheiding. Dat moet als het goed is niet de bedoeling zijn.

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 19 oktober 2016, 19:01:00 »

In Nederland hou je in principe altijd je meisjesnaam. Als je trouwt mag je de achternaam van je man aannemen en gebruiken, maar formeel voor de staat hou je altijd je meisjesnaam. Als je een pakketje besteld mag je je mans naam bijv gebruiken, maar op je rijbewijs staat je meisjesnaam en als je ervoor kiest aanvullend 'echtgenote van...'

Ik hecht er zelf niet teveel waarde aan. Ik ben qua huwelijk heel traditioneel ingesteld en ik heb de achternaam van mijn man aangenomen. Als we ooit uit elkaar zouden gaan dan denk ik dat ik die ook gewoon hou omdat het teveel moeite was om alles over te zetten x_x

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 19 oktober 2016, 19:08:59 »
-
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2016, 21:45:44 door Carmenneke »
Voor mij een porto

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 19 oktober 2016, 21:00:56 »
Ik heb me niet zo verdiept in die verschillende voorwaarden, maar ik vind wel echt dat jij en je vriend moeten beslissen op welke manier je wilt trouwen of niet. Mijn ouders zouden ook eerst trouwen, maar omdat mijn grootouders zich ermee gingen bemoeien hebben ze dat nooit meer gedaan.

Maar sowieso denk ik niet dat ik ooit ga trouwen. Het lijkt me fijn om een gezamenlijke rekening te hebben en dus een deel van het geld te delen, maar ik vind het belangrijk om onafhankelijk van elkaar een carrière te hebben en dus ook je eigen geld te verdienen. Maar ik begrijp wel dat als je bijvoorbeeld later kinderen krijgt en parttime gaat werken terwijl je partner fulltime werkt, je ook iets wil hebben om op terug te vallen.
plastic // How happy is the blameless vestal's lot! The world forgetting, by the world forgot. Eternal sunshine of the spotless mind! Each pray'r accepted, and each wish resign'd.

Alterbrug

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 19 oktober 2016, 23:04:31 »
Ik heb te vaak van dichtbij gezien hoe een man zn vrouw en kinderen verliet met een bak geld en haar achterliet met een bak schulden. Het kan echt iedereen overkomen dus no way dat ik onder gemeenschap van goederen zal trouwen. Als is al trouw, heb er niet zoveel behoefte aan.
Mijn lievelingskleur is taart!

December

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 20 oktober 2016, 00:34:29 »

Dit. Ik ben er overigens nog niet over uit of ik überhaupt wil trouwen.

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 20 oktober 2016, 10:03:37 »
@Stark

^Hm in zo'n situatie is het we begrijpelijk. Maar ik vraag me af waarom je wilt trouwen dan? Want zoals ik het zie, of je nou trouwt of niet, je moet sowieso met een schuld dealen toch? Jullie moeten waarschijnlijk samen op andere dingen bezuinigen om hier rekening mee te houden. Ik vind trouwen onder huwelijkse voorwaarden echt zo'n ding wat je doet als je al rekening houdt met een scheiding. Aan de ene kant logisch als het om zulke hoge bedragen gaat. Maar je dealt tijdens je huwelijk ook met die schuld. Een huwelijk waarbij beiden 'afzonderlijk' leven dat gaat sowieso niet werken. Het kan niet zo zijn dat hij degene is die alleen die schuld moet af betalen, terwijl jullie een financieel 'gelijkwaardig' aandeel in jullie gezamelijke toekomst hebben. Als hij bijv 200 euro p. maand kwijt is om iets af te betalen, dan betekent het dat hij 200 euro p. maand minder heeft om te sparen voor de gezamelijke pot oid. Dus als je trouwt is die schuld sowieso van jullie samen. Dus in mijn ogen maakt het niet zoveel uit, tenzij je gaat scheiden en je zit bijv met zijn studieschuld. Maar dat heb ik nu ook een beetje. We hebben allebei een schuld, maar als hij onverwacht zou sterven dan ben ik een beetje bang dat ik zijn schuld bovenop mijn schuld krijgt (weet niet hoe dat zit).

En ik denk dat je ook met je vriend moet gaan praten hoe jullie het dan met financieen gaan doen. Het klinkt alsof jij beter met geld om kan gaan. In hoeverre mag jij je bemoeien met zijn uitgaven. Krijg je daar volledig inzicht in? Als jij een strikt plan hebt over hoe je bepaalde dingen wilt terug betalen, gaat hij er dan in mee? En als je dan niet trouwt in gemeenschap van goederen, hoe ga je dat dan uitvoeren? Moet elk van jullie een bepaald bedrag inleveren voor de gezamelijke pot? Wat nou als jij parttime wilt werken? Kom jij er achteraf niet alsnog slechter vanaf omdat hij kan sparen wat-ie wilt en jij minder verdient? Is het nadelig als je een huis gaat kopen?

En in hoeverre mag je die voorwaarden bepalen? Mag je bijv ook trouwen in gemeenschap van goederen excl. studieschuld? Zoals ik al zei, volgens mij moet ALLES gedocumenteerd worden bij huwelijkse voorwaarden. Ook als jullie getrouwd zijn. Dus als je het echt goed wilt doen, moet je altijd bezig zijn met die voorwaarden en dus maandelijks/jaarlijks aangeven wat jouw bezit is en wat zijn bezit is. Na een huwelijk van 20 jaar is het anders lastig aan te geven wat nou van jou is en wat van hem. Wie heeft dat dure bankstel gekocht? Van wie is de hond? Wie heeft de TV betaald? Mja ik ben dan een romanticus en vind je dat je dan veelste veel bezig bent met een mogelijke scheiding.

Btw als je wilt dat ik deze post verwijder omdat er teveel van jouw post in staat, zeg het maar...

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 20 oktober 2016, 10:16:10 »
En ach, waarom ik zelf getrouwd ben...

Ik ben heel traditioneel ingesteld. Ik kom ook uit een christelijk gezin, maar ondanks dat ik zelf niet gelovig ben vind ik de waarden uit een huwelijk wel heel speciaal. Het is misschien maar net hoe je er zelf in staat. Maar het is voor mij puur symbolisch. Natuurlijk kun je alles wat je in een huwelijk doen ook zonder huwelijk voor elkaar krijgen. Maar juist dat je een huwelijk aangaat, dat vind ik zo'n krachtig symbool en ik denk dat het toch echt wel een verschil maakt. Het idee dat mijn man maanden heeft nagedacht en gespaard voor hij mij ten huwelijk vroeg. En bewust de keuze heeft gemaakt om het leven met mij te delen. Dat zegt toch wel heel veel. Veel meer dan het 'gewoon zeggen' in een relatie.

In eerst instantie dacht ik dat na het huwelijk niet veel zou veranderen. We woonden namelijk al lang samen en waren voor mijn gevoel eigenlijk al een soort van getrouwd stel. Maar toch is het anders en dat ervaart hij ook. Vooral de manier waarop anderen je behandelen is veranderd. Mensen nemen je een stuk serieuzer als je zegt dat je getrouwd bent. Als je zegt "Hij is mijn man" dat komt heel anders over dan "Hij is mijn vriend". En het is ook echt anders wanneer je wettelijk een gezamelijk inkomen hebt. Waar ik vroeger dacht 'dit is van mij' denk ik nu veel meer aan hem en aan ons. Wat is het beste voor ons? Ik kan me voorstellen dat mensen liever aan zichzelf denken, maar ik vind een huwelijk juist belangrijk omdat je ervoor kiest het NIET alleen te doen. Dus als je zoiets hebt van 'Ik wil wel dat alles wat van mij is, van mij blijft' dan vraag ik me zelf af waarom je uberhaupt zou trouwen. Want het huwelijk draait om die samenhorigheid. Als je vanaf het begin al jezelf wilt beschermen, is het dan wel iets voor jou?

lotusbloempje

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 20 oktober 2016, 11:39:16 »

Dit ja.

Misschien een romantisch idee om ook financieel alles te delen, maar bij alle scheidingen die ik heb meegemaakt om mij heen, werd duidelijk dat dat heel kut is als je eenmaal gaat scheiden. En ook vaak in het nadeel van de man. En bij een eventuele scheiding zou het mij dan niet gaan om wie welk boek ook alweer heeft gekocht, maar meer om de grote bedragen die je zelf hebt verdiend en gespaard oid. Ik zou overigens ook nooit alimentatie willen van mijn ex, dat lijkt me zo verschrikkelijk.

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 20 oktober 2016, 12:13:04 »
weg

Ik haal over een paar dagen mijn persoonlijke stuk weg. Ik kijk dan wel of ik dat van jou ook graag weg zou wilen hebben. Wel echt super lief dat je daar aan denkt  :aanbid:
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2016, 21:46:05 door Carmenneke »
Voor mij een porto

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 20 oktober 2016, 14:03:40 »
^Ik zou nu al afspraken daarover maken. Maak een overzicht met inkomsten en uitgaven en kijk samen hoeveel je aan wat uit wilt geven en probeer je daaraan te houden. Dat heb ik ook gedaan (en ik ben juist de minst zuinige :p). Hoeveel wil je per week uitgeven aan boodschappen? Hoeveel aan sparen voor vakantie, reservegeld, zakgeld etc. Als jullie bouwen aan een toekomst samen dan moet hier helderheid over zijn. Geld is natuurlijk niet alles in een relatie, maar als je jarenlang niet vakantie gaat omdat de een wilt sparen of juist alles uitgaat naar rekeningen en er nooit tijd is voor ontspanning... of iemand zijn verantwoordelijkheden niet nakomt... dan gaat het rommelen. En als je nu al twijfelt over een toekomst samen, waarom wacht je niet tot je wel weet dat jullie samen kunnen zijn. Als je nu al inziet dat er een serieuze kans op scheiden is (om praktische redenen) dan lijkt het me helemaal niet het moment om aan trouwen te denken. Dan kun je toch wel wachten en kijken hoe het verloopt? Of juist bedenken of dit wel het soort relatie is dat je wilt nemen?

Ik vind zelf dat voordat je gaat trouwen je het over bepaalde dingen eens moet zijn. Grote dingen zijn afspraken zoals het hebben van kinderen of bijv het verhuizen naar het buitenland als dat een serieuze mogelijkheid is.   

Turtletimes

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 20 oktober 2016, 15:02:29 »
Helemaal eens met Stark, elk woord wat je zegt.

*****; Maar als jullie nu al weten dat hij waarschijnlijk in de toekomst weggaat, en jij niet mee gaat, waarom dan wel trouwen? Waarom dan een flink bedrag besteden aan iets, wat resulteert in een scheiding. Dat je bij elkaar blijft zolang het kan, dat snap ik. Maar die stap zetten om te trouwen, misschien ben ik ouderwets, maar ik persoonlijk vind dat je gaat trouwen met het volle idee altijd bij elkaar te blijven. Jullie trouwen dan met het idee dat het moet om het af te maken, en omdat het serieuzer lijkt, maar in het achterhoofd dat jullie toch zullen gaan scheiden. Ik snap dan niet goed waarom je die gigantische keuze om te trouwen zou maken, ipv gewoon bij elkaar blijft zolang het nog duurt.

Eigenlijk gewoon weer precies wat Stark zegt; Als je trouwt moet je het vooraf al hebben over de grote beslissingen. Waarom zou je trouwen met iemand die absoluut geen kinderen wilt, terwijl je zelf al lang besloten hebt dat je een toekomst met kinderen wilt? Waarom zou je trouwen met iemand die bijna 100% zeker naar het verre buitenland gaat, terwijl je zelf 100% zeker weet niet weg te willen?
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2016, 21:56:06 door Turtletimes »

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 20 oktober 2016, 15:38:54 »
weg
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2016, 21:46:18 door Carmenneke »
Voor mij een porto

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 20 oktober 2016, 15:59:31 »
Maar je hebt ook mengvormen he, je hebt ook bijvoorbeeld gemeenschap van inboedel. Dat is een vorm van huwelijkse voorwaarden. Woning en inboedel en dat soort dingen is dan gemeenschappelijk, maar rekeningen en schulden zijn prive.
Of gewoon beperkte gemeenschap, dat is huwelijkse voorwaarden maar dan bepaal je zelf wat erbij hoort en wat niet. Ik zou dan, zoals ik op de vorige pagina beschreef, de inboedel, een gezamenlijke rekening en dat soort dingen delen, maar als ik een bedrijf begin, dat uitsluiten, zodat mijn partner daar geen last van heeft als ik failliet ga, dat wordt dan alleen op mij verhaald.
BLOG || Sorry boys! I'm soooo changeable! It is a weakness with me. But to be fair to myself, it is my only weakness.

December

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 20 oktober 2016, 16:03:29 »
Ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen. Maargoed, in ons geval had het vrij weinig uitgemaakt. Wij wonen als sinds onze 20ste samen en vrijwel alles wat we hebben hebben we samen opgebouwd. Het is dus heel lastig in te schatten wat nou van mij is en wat van hem.

Ik vind trouwen onder voorwaarden ook echt heel gek. Het hangt van je relatie af en toekomstvisie af, maar in een relatie is het heel veel geven en nemen. Bovendien vind ik dat het lastig inschatten wat nou van wie is. Ik geloof dat wanneer je trouwt onder voorwaarden je dit ook bij moet houden. Je moet documenteren wat zijn eigendom is en wat van jou is. Als dat niet wordt gedaan dan zou je bij een scheiding nog het een en ander kunnen aanvechten. Hoe dan ook, ik vind het zelf onzin want het geld gaat uiteindelijk in een potje en als het goed is beslis je op basis van jullie gezamelijke inkomen wat vervolgstappen gaan zijn. Als hij bijv fulltime blijft werken, maar jij parttime vanwege de kinderen dan lever jij veel van jouw kansen in je carriere. Jij hebt dan misschien minder geld over om te sparen terwijl hij veel meer ruimte heeft. Het zou oneerlijk zijn als jij daar uiteindelijk nadelig uit zou komen omdat je een andere rol hebt gespeeld in jullie huwelijk.

Ik vind het principe ook veel inbrengen in het huwelijk zelf. Ik ervaar ons 'eigendom' echt heel anders nu we een gezamelijk inkomen hebben. We wonen al zo lang samen en natuurlijk hebben we altijd rekening gehouden met elkaar, de lasten gedeeld etc. Het is toch anders als je wettelijk gelijk staat. Het moet uiteraard goed afgesproken worden, het is niet zo dat mijn man zegt dat ik bepaalde dingen niet moet kopen. Maar als je een goede relatie hebt dan besef je zelf wel dat je niet zomaar een Macbook van 3000 euro kan aanschaffen zonder het even te bespreken. Bovendien vind ik een 'ieder voor zich' houding echt heel erg overkomen alsof je van tevoren al rekening houdt met een scheiding. Dat moet als het goed is niet de bedoeling zijn.

Ik vind trouwen onder voorwaarden over het algemeen juist heel erg logisch. In de situatie dat de één  minder gaat werken of stopt vind ik het wel logisch om te trouwen met gemeenschap van goederen, maar dat is niet de toekomstbeeld die ik en mijn vriend hebben (en ook niet het toekomstbeeld dat de meeste mensen die ik ken hebben). Wij willen  allebei graag full time blijven werken en dan het liefst allebei één dag in de week thuis (wat met onze beide opleidingen waarschijnlijk mogelijk is). De verwachting is echter dat ik meer ga verdienen, terwijl mijn vriend veel makkelijker geld uitgeeft aan dure computers/mobieltjes/etc. Ik voel er weinig voor om daaraan mee te betalen of om later, stel dat we uit elkaar gaan, veel minder spaargeld hebben omdat hij niet om spaargeld geeft. Ik vind het echter ook oneerlijk als hij niet de gadgets kan kopen die hij wil. Dus is het veel makkelijker om dat gescheiden te houden, maar wel een gezamenlijke rekening (en spaarrekening) te hebben. Ik vind het overigens ook logisch dat, als ik later inderdaad meer verdien, ik meer in die gezamenlijke rekening stop.

Ik vind het trouwens juist wel goed om dit soort beslissingen met je verstand en niet met je gevoel te maken en om dus rekening te houden met de mogelijkheid van een scheiding. Natuurlijk ga ik ervan uit dat ik altijd bij mijn vriend blijf, maar ik mag aannemen dat iedereen die gaat trouwen dat denkt. Toch gaat ongeveer eenderde van de huwelijken kapot. Je weet nooit of dat jouw huwelijk zal zijn of niet.

Edit: Het is overigens ook niet dat ik alles gescheiden wil houden en nergens aan mij wil betalen. Stel dat we samen een tv kopen, dan halen we waarschijnlijk eentje die veel duurder is dan ik eraan uit zou geven en dat is prima. Onze inboedel mag van mij prima gemeenschappelijk zijn. Maar ik weet gewoon dat hij veel losser met geld is dan ik ben en op deze manier houden we dat naar mijn mening eerlijk verdeeld.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2016, 16:12:24 door December »

Napoleon

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 20 oktober 2016, 16:04:36 »
Ik hoef sowieso niet te trouwen. :') Maar ALS het ooit zou gebeuren - mogen ze me eerst wel platspuiten met drugs - dan zou ik trouwen onder huwelijkse voorwaarden. Ik vertrouw sowieso niemand, dus ik wil controle houden over m'n eigen geldzaken.
There will be no tomorrow.

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 20 oktober 2016, 16:16:13 »
Helemaal eens met Stark, elk woord wat je zegt.

Carmenneke; Maar als jullie nu al weten dat hij waarschijnlijk in de toekomst weggaat, en jij niet mee gaat, waarom dan wel trouwen? Waarom dan een flink bedrag besteden aan iets, wat resulteert in een scheiding. Dat je bij elkaar blijft zolang het kan, dat snap ik. Maar die stap zetten om te trouwen, misschien ben ik ouderwets, maar ik persoonlijk vind dat je gaat trouwen met het volle idee altijd bij elkaar te blijven. Jullie trouwen dan met het idee dat het moet om het af te maken, en omdat het serieuzer lijkt, maar in het achterhoofd dat jullie toch zullen gaan scheiden. Ik snap dan niet goed waarom je die gigantische keuze om te trouwen zou maken, ipv gewoon bij elkaar blijft zolang het nog duurt.

Natuurlijk trouw je altijd met het idee dat je altijd samen blijft, maar in de praktijk kan dat best wel anders lopen :') Dus ik vind het wel logisch om rekening te houden dat het kan gebeuren. Genoeg mensen die gescheiden zijn en nog jarenlang met de schulden van hun ex zitten. Je kan nooit voorspellen hoe lang jullie werkelijk bij elkaar gaan blijven.

Maar dit is sowieso waarom ik waarschijnlijk niet wil trouwen. Ik geloof niet zo in het 'de ware' verhaal. Heel romantisch allemaal, maar ik vind het ergens een beetje naïef. Daar wil ik niemand mee beledigen die wel wil trouwen overigens.
plastic // How happy is the blameless vestal's lot! The world forgetting, by the world forgot. Eternal sunshine of the spotless mind! Each pray'r accepted, and each wish resign'd.

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 20 oktober 2016, 16:57:54 »
Natuurlijk trouw je altijd met het idee dat je altijd samen blijft, maar in de praktijk kan dat best wel anders lopen :') Dus ik vind het wel logisch om rekening te houden dat het kan gebeuren. Genoeg mensen die gescheiden zijn en nog jarenlang met de schulden van hun ex zitten. Je kan nooit voorspellen hoe lang jullie werkelijk bij elkaar gaan blijven.

Wat heeft het dan voor een zin om te trouwen? Als je pessimistisch bent over het huwelijk dan kun je er  beter niet aan beginnen. Not judging or anything, maar mijn doel in het huwelijk is wel om tot onze oude dag bij elkaar te zijn. En ik heb 'ja' gezegd omdat ik geloof dat wij die bij paar succesvolle koppels horen die het gaat redden. Uiteindelijk weet je het inderdaad nooit. Ik weet niet hoe ik mij over 10 jaar voel en wat er gaat gebeuren. Maar in mijn ogen is het 100% attitude voor een werkend huwelijk. Beiden moeten 100% toegewijd zijn. En ik vind dat als je voor je huwelijk al voorzorg maatregelingen neemt voor een scheiding, je niet 100% toegewijd bent. Ik snap heel goed dat het realistisch en verstandig kan zijn, maar in mijn ogen sta je ook 1 punt achter betreffende een houdbare relatie. Ik zou zelf niet met iemand kunnen trouwen als ik bang was dat die persoon mij ooit in een financieel dieptepunt zou kunnen brengen. Vertrouwen en toewijding is toch echt heel belangrijk.

Maargoed, als het inderdaad om een significante schuld gaat dan zou ik misschien ervoor kiezen om alleen die schuld op zijn naam te laten en de rest gezamelijk te houden. Ook omdat in het geval van sterven je misschien met die schuld zit die je niet kan betalen. Dat is iets waar ik nu ook mee worstel. Stel er gebeurt iets met mijn man, dan heb ik ook zijn schulden bovenop mijn eigen studieschuld. In mijn eentje zou ik dat niet kunnen betalen. 

Turtletimes

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 20 oktober 2016, 17:09:30 »

Maar dit is sowieso waarom ik waarschijnlijk niet wil trouwen. Ik geloof niet zo in het 'de ware' verhaal. Heel romantisch allemaal, maar ik vind het ergens een beetje naïef. Daar wil ik niemand mee beledigen die wel wil trouwen overigens.

Ik vind het ook wel goed om er rekening mee te houden, maar ik vind het raar om te trouwen als je toch al weet dat het bijna 100% kans is dat jullie weer gaan scheiden. Dat lijkt mij niet de instelling die je zou moeten hebben als je het ja-woord geeft. En dat is wel wat ***** nu beschrijft; ze willen trouwen om het af te maken, ook al gaat haar vriend later zeer hoogstwaarschijnlijk naar het buitenland en zullen ze dan uit elkaar gaan. Naar mijn mening trouw je met iemand omdat je er op dat moment zeker van bent dat het voor altijd is. En natuurlijk kan het later altijd gebeuren dat je wel gaat scheiden, maar als je dat al verwacht op je trouwdag is er wel wat mis.

Zulke smileys in discussies gebruiken komt altijd zo sarcastisch over. Dat mijn mening anders is, hoeft nog geen :') op te leveren. Alsof het niet serieus te nemen is wat ik zeg.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2016, 21:55:48 door Turtletimes »

Turtletimes

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 20 oktober 2016, 17:14:20 »
Ik geloof ook niet per definitie in 'de ware', ik weet wel zeker dat er meer mannen op de wereld rondlopen waar ik gelukkig mee zou kunnen worden. Maar als ik ga trouwen, of überhaupt een relatie neem, is het wel met de intentie om samen oud te worden.

Er over nadenken is zeker goed, je weet inderdaad maar nooit. Maar trouwen met de zekerheid dat je toch weer zult gaan scheiden om wat voor reden dan ook, dat lijkt mij 'verkeerd'. Maar oke, ik hecht gewoon wel waarde aan het huwelijk en vind ook dat beide partijen voor de volle 100% er voor moeten gaan en met dezelfde blik naar de toekomst moeten kijken.

Luigi

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 20 oktober 2016, 17:46:57 »
Wij zijn op dit moment aan het uitzoeken wat het beste is in onze situatie. Maar als we geregistreerd partnerschap gaan doen (dit staat gelijk aan trouwen) dan sowieso onder huwelijkse voorwaarden.

De rede? Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht en ik heb (heel oneerbiedig om het te zeggen) het meeste spaargeld erin gestoken en heb ook vanaf weet ik veel wanneer die hard gespaard en hij niet.

Overigens willen we alles ook laten beschrijven bij de notaris. Heeft iemand daar ervaring mee?

NIET CITEREN
red hair is a genetical disorder that occurs when a human has sex with a clown.

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 20 oktober 2016, 17:52:30 »
Wat heeft het dan voor een zin om te trouwen? Als je pessimistisch bent over het huwelijk dan kun je er  beter niet aan beginnen. Not judging or anything, maar mijn doel in het huwelijk is wel om tot onze oude dag bij elkaar te zijn. En ik heb 'ja' gezegd omdat ik geloof dat wij die bij paar succesvolle koppels horen die het gaat redden. Uiteindelijk weet je het inderdaad nooit. Ik weet niet hoe ik mij over 10 jaar voel en wat er gaat gebeuren. Maar in mijn ogen is het 100% attitude voor een werkend huwelijk. Beiden moeten 100% toegewijd zijn. En ik vind dat als je voor je huwelijk al voorzorg maatregelingen neemt voor een scheiding, je niet 100% toegewijd bent. Ik snap heel goed dat het realistisch en verstandig kan zijn, maar in mijn ogen sta je ook 1 punt achter betreffende een houdbare relatie. Ik zou zelf niet met iemand kunnen trouwen als ik bang was dat die persoon mij ooit in een financieel dieptepunt zou kunnen brengen. Vertrouwen en toewijding is toch echt heel belangrijk.

Maargoed, als het inderdaad om een significante schuld gaat dan zou ik misschien ervoor kiezen om alleen die schuld op zijn naam te laten en de rest gezamelijk te houden. Ook omdat in het geval van sterven je misschien met die schuld zit die je niet kan betalen. Dat is iets waar ik nu ook mee worstel. Stel er gebeurt iets met mijn man, dan heb ik ook zijn schulden bovenop mijn eigen studieschuld. In mijn eentje zou ik dat niet kunnen betalen.
Ik begrijp inderdaad waar je vandaan komt, maar omdat ik gewoon (waarschijnlijk) nooit ga trouwen denk ik er anders over. Ik vind het wel mooi dat je zo denkt trouwens hoor. Maar ik denk niet dat ik jou kan overtuigen en jij mij haha.

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 20 oktober 2016, 17:54:51 »
Ik begrijp inderdaad waar je vandaan komt, maar omdat ik gewoon (waarschijnlijk) nooit ga trouwen denk ik er anders over. Ik vind het wel mooi dat je zo denkt trouwens hoor. Maar ik denk niet dat ik jou kan overtuigen en jij mij haha.

Ach dat hoeft ook niet hoor. Ik snap jouw kant op zich ook wel. Maar zo ben ik zelf gewoon niet :) Het is niet zo dat ik vind dat iedereen moet doen en denken zoals ik hoor :P Ik zeg gewoon wat ik zelf vind.

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 20 oktober 2016, 17:55:23 »
Ik vind het ook wel goed om er rekening mee te houden, maar ik vind het raar om te trouwen als je toch al weet dat het bijna 100% kans is dat jullie weer gaan scheiden. Dat lijkt mij niet de instelling die je zou moeten hebben als je het ja-woord geeft. En dat is wel wat Carmenneke nu beschrijft; ze willen trouwen om het af te maken, ook al gaat haar vriend later zeer hoogstwaarschijnlijk naar het buitenland en zullen ze dan uit elkaar gaan. Naar mijn mening trouw je met iemand omdat je er op dat moment zeker van bent dat het voor altijd is. En natuurlijk kan het later altijd gebeuren dat je wel gaat scheiden, maar als je dat al verwacht op je trouwdag is er wel wat mis.

Zulke smileys in discussies gebruiken komt altijd zo sarcastisch over. Dat mijn mening anders is, hoeft nog geen :') op te leveren. Alsof het niet serieus te nemen is wat ik zeg.
Daar ben ik het mee eens inderdaad.

En ik gebruik zowat in al mijn reacties een :'), dat is geen persoonlijke aanval hoor. Ik dacht eigenlijk dat we hier reageerden in een discussie, maar als ik niet van jouw mening mag verschillen kan dat niet.

Turtletimes

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 20 oktober 2016, 20:47:18 »
Daar ben ik het mee eens inderdaad.

En ik gebruik zowat in al mijn reacties een :'), dat is geen persoonlijke aanval hoor. Ik dacht eigenlijk dat we hier reageerden in een discussie, maar als ik niet van jouw mening mag verschillen kan dat niet.

Natuurlijk mag je van mening verschillen, haha vind het juist leuk om zulke discussies te hebben! Ik gebruik zelf die smiley altijd als sarcasme, of als ik iets lees waarvan ik denk ''sla jezelf even'', daarom vatte ik het verkeerd op :) (Net als een knipoog, damn wat komt die altijd kut over)

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 20 oktober 2016, 21:47:15 »
* zou iedereen mijn naam kunnen weghalen/herkenbare dingen kunnen weghalen ivm met sollicitaties en een klasgenoot die mijn accountnaam heeft gezien wil ik dit voorlopig even weg*
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2016, 23:16:20 door Carmenneke »
Voor mij een porto

Decemberist

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 20 oktober 2016, 22:09:33 »
Ik zou denk ik wel gewoon trouwen in gemeenschap van goederen. Persoonlijk vind ik dat je als stel (of als persoonlijk voor het stel, zeg een bank o.i.d.) nooit meer geld aan dingen moet uitgeven als dat jullie beide kunnen betalen.

Zoals ik het nu met mijn vriend doe is dat we beide gewoon even veel geld op onze gezamenlijke rekening zetten, en hoeveel dat is is afgeleid van onze huur en vaste lasten, eten en drinken e.d. Wilt de een dan iets moois voor zichzelf dan kan die dat met het geld betalen wat over blijft daarvan. Dan kan het voor komen dat de ander meer geld heeft voor eigen persoonlijke spullen.

Maar als je dan kiest om iets voor je partner te kopen omdat deze misschien dus minder geld heeft, dan vind ik het echt ontzettend kinderachtig om tijdens een scheiding te zeggen... Nee dat geld wil ik nu terug, ik heb veel meer geld gestoken in jou dan jij in mij! Nou kan misschien wel zo zijn maar dat was op dat moment je eigen keuze... Ook kwa geld steken in meubels, of een huis; tja was je eigen keuze dat jij daar perse meer geld aan wilde besteden. Je had ook met mindere meubels kunnen doen en dan was alles eerlijk geweest. Als je weet dat je partner significant minder verdiend dan moet je er in mijn ogen mee leren leven dat je óf met minder mooie spullen gaat leven óf jij besteed nou eenmaal meer dan je partner...

Voor mij gaat hetzelfde op over een (studie)schuld. Als je trouwt dan zeg je (in mijn ogen) eigenlijk dat je je leven gaat delen. Wil je dit niet, dan zou ik gewoon niet gaan trouwen. Zo'n heilig huisje is het ook niet meer en er zijn genoeg andere opties.

NachoCheese

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 20 oktober 2016, 22:26:52 »
Als ik trouw, zal dat onder huwelijkse voorwaarden zijn. Waarom? Het maakt het huwelijk niet minder in mijn ogen en even mooi en het kan een hoop gezeik schelen. En nee niet alleen in het geval van een scheiding.
Als je even zoekt kom je al gauw voorbeelden tegen van situaties, hier even 2 voorbeelden:
- Je rijdt met je fiets door het rood; een bus moet uitwijken en botst tegen een paal. Schade € 200.000. Je hebt geen WA-verzekering. Deze gemeenschappelijke schuld kan worden verhaald op jullie eigen woning; je wordt dus samen dakloos.
- Jouw nieuwe echtgenoot vergat te vertellen dat hij grote gokschulden had. Met jouw jawoord, komt jouw vermogen ter beschikking van zijn schuleisers (of bijv je echtgenoot ontwikkelt een gokverslaving en gokt al jouw geld er doorheen. Gebeurt vaker dan je denkt.)

Ik ben zelf van plan altijd te blijven werken, vind een huwelijk onder huwelijkse voorwaarden even mooi als onder gemeenschap van goederen. Dus ik trouw dan liever onder huwelijkse voorwaarden als ik daar mee minder risico loop op gezeik. En dan zeg ik niet dat het huwelijk niet voor altijd zal zijn of dat mn toekomstige echtgenoot negatief zal veranderen: maar shit happens. Het leven is namelijk niet een grote roze wolk 'we houden van elkaar dus delen alles.'

Daarnaast zal ik never nooit mn achternaam veranderen maar dat heeft vooral met mijn studie te maken en bijpassende carrière.

edit: bedoel het dus niet als zelfbescherming maar voor elkaar natuurlijk. Mocht ik iets verneuken wil ik niet dat mijn vent daar ook voor op draait maar juist kan helpen.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2016, 22:32:49 door NachoCheese »

Sadsloth

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 09 mei 2018, 17:13:16 »
Ik wil later trouwen, maar niet in gemeenschap van goederen. Ik wil de Bijbelse normen en waarden nastreven.
I feel free when I see no one and nobody knows my name

Bloempot

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 09 mei 2018, 17:22:28 »
Ik ben getrouwd onder huwelijkse voorwaarden, omdat je dan zwart op wit hebt wat van jou is bij een eventuele scheiding *klopt af*, voel je verder niks van.
Sowieso is het huwelijk iets voor mij waardoor je dingen wettelijk vastlegt, meer niet.

O en ik ben lekker ouderwets en heb zijn naam aangenomen, want ik wil als er kinderen komen dat we allemaal dezelfde naam dragen.
Frankly, my dear, I don't give a damn.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 03 oktober 2018, 15:53:01 »

Zoals ik het nu zie hou ik mijn eigen rekening en hij ook waar je salaris en andere inkomsten op worden gestort en daar koop je dingen van zoals kleding. En dan een derde rekening voor huur. Hij hoeft niet te betalen voor mijn dingetjes zoals kapper en ik ga niet betalen voor zijn sigaretten.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Bloempot

• Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 03 oktober 2018, 16:31:30 »
Zoals ik het nu zie hou ik mijn eigen rekening en hij ook waar je salaris en andere inkomsten op worden gestort en daar koop je dingen van zoals kleding. En dan een derde rekening voor huur. Hij hoeft niet te betalen voor mijn dingetjes zoals kapper en ik ga niet betalen voor zijn sigaretten.

is een constructie, hebben wij gehad toen we net gingen samenwonen. 1 gezamenlijke rekening voor vaste lasten als boodschappen/huis/etc, en beide privé-rekening voor de rest.
onderhand is het bij ons 1 gezamenlijke rekening en 2 apart spaarrekeningen omdat ik een apart spaardoel heb meer dan andere reden en die rekening wil ik zelf zien groeien.
wij hebben nooit onenigheid over waar we geld aan uitgeven ofzo, als ik bijvoorbeeld zoveelste paar schoenen wil kopen en hij iets voor zijn pc kan dat prima (het wordt wel even gemeld, maar word echt geen discussie ofzo; ieder heeft zijn eigen dingen waar die blij van wordt toch) maar hij is niet moeilijk met geld en we sparen 2 vaste bedragen per maand en hebben beide geen gat in de hand

is zeker handig als er kinderen zijn gewoon 1 hoop geld voor alles (lol; bij ons niet van toepassing)
lijkt me vermoeiend elke keer maar weer uitrekenen wie het etentje betaald bijv.
daarom zijn we ervan af gestapt, voor het gemak en gevoel van ''samen alles delen'' (immers getrouwd, samen een huis tja)

en wij hebben best inkomensverschil wat nooit rechtgetrokken kan worden, speelt ook mee.

EDM❤️

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 08 oktober 2018, 16:21:54 »
Trouwen onder huwelijkse voorwaarden. Het geld wat ik verdien en het bezit wat ik heb, is gwn van mij. Ik zie geen reden om dat te delen.

Crystalfire

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 08 oktober 2018, 22:08:22 »
Ik wil later wel trouwen, onder huwelijkse voorwaarden. M'n ouders waren getrouwd onder gemeenschap van goederen, en dat was toen nogal zeer kut bij de scheiding.
 Drums, basslines, kicks and snares || Fave tune ♥

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 08 oktober 2018, 23:41:40 »
ik was even vergeten dat ik dit ooit heb gestart :')

Ik zou nogsteeds onder huwelijkse voorwaarden willen trouwen
Voor mij een porto

Eden

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: 09 oktober 2018, 14:22:04 »
Ik wil sowieso trouwen, ik weet nog niet of ik het onder huwelijkse voorwaarden/met gemeenschap van goederen zou willen. Aan de ene kant denk ik, joh als je getrouwd bent, ben je op zo'n level dat je je hele leven (en toekomst) deelt, waarom dan ook niet de financien? Aan de andere kant hoor ik soms verhalen van heftige scheidingen en vind ik dat wel spannend.
was Taurus.

Iroh

• Tourner dans le vide
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 10 oktober 2018, 11:26:10 »
Ik zou alleen trouwen vanwege de fiscale voordelen en dat het misschien handiger is voor als je kinderen hebt. Een heel trouwfeest, bruidsjurk en trouwringen etc. hoeft van mij namelijk écht niet. En als ik zou trouwen, zou dat uiteraard onder huwelijkse voorwaarden zijn. Ik zou misschien eerder een geregistreerd partnerschap overwegen.
❝If you look for the light, you can often find it. But if you look for the dark, that is all you will ever see.❞

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 10 oktober 2018, 13:02:10 »
Wat zijn de voordelen dan? Volgens mij zitten er alleen maar nadelen aan haha.

Stel ik krijg huurtoeslag op basis van mijn inkomen, dan verandert dat zeker als je met je partner gaat samenwonen?

Iroh

• Tourner dans le vide
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: 10 oktober 2018, 15:42:56 »
Nou ja, als je trouwt wordt je fiscale partners, dus dat lijkt mij wel een voordeel. En voor als je kinderen krijgt is het sowieso handiger, doordat het erfrecht en ouderlijk gezag dan automatisch geregeld is.

Stel ik krijg huurtoeslag op basis van mijn inkomen, dan verandert dat zeker als je met je partner gaat samenwonen?
Ja als je gaat trouwen en/of samenwonen, krijg je samen toeslag, dus dan kan het bedrag aan toeslag meer of juist minder worden. Dat hangt denk ik een beetje af van de situatie verder.

Ik heb er verder ook niet veel verstand van hoor haha
❝If you look for the light, you can often find it. But if you look for the dark, that is all you will ever see.❞

Bloempot

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 10 oktober 2018, 16:46:56 »
Fiscaal partners worden (trouwen en/of geregistreerd partnerschap - is bijna hetzelfde tegenwoordig doet dat automatisch) betekent dat belastingdienst (en toeslagen etc) twee inkomens bij elkaar op gaat tellen voor toeslagen.

Bij samenwonen met alleen contract word je enkel toeslagpartners geen fiscaal partners, zover ik weet.. Dat is vaak voordeliger voor je toeslagen, maar nadelig voor je belastingopgave omdat je dus niet kan spreiden over 2 mensen zeg maar..

En let op; indien je zorgtoeslag ontvangt en gaat trouwen, dat jaar moet je (als dus gezamenlijke inkomen te hoog wordt voor die toeslag) het gehele jaar terugbetalen. Dus zet dat stop in jan van het jaar dat je gaat trouwen, anders is het wel duur grapje. Die is echt heel sneaky namelijk.