Auteur Topic: De doodstraf  (gelezen 10292 keer)

AppelGroen

• Bekijk profiel
« Gepost op: 19 januari 2014, 13:12:00 »
Zijn jullie voor of tegen? En waarom?

ROFL

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2014, 13:16:33 »
Ik weet het eigenlijk niet. Voor de ene misdaad vind ik de doodstraf best gepast maar hoe ze het in andere landen doen weer niet. Bijvoorbeeld voor een verkrachting in India. Wat super erg is natuurlijk maar dan hoef je van mij niet gelijk iemand voor te doden. Een doodstraf is goedkoper dan mensen levenslang vasthouden. Van de ene kant dus wel maar van de andere kant niet.
Parlez-vous een beetje Henk? #teamciteer

eloquence.

• sic transit gloria mundi
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2014, 13:17:22 »
Ik ben er tegen.
Stel je voor je wordt beschuldigd van een massamoord terwijl je niets gedaan hebt. Je krijgt de doodstraf en wordt geëxecuteerd. Later blijkt dan dat je onschuldig was, maar het mocht niet baten want je bent eenmaal al om het leven gebracht.
Ik vind ook dat criminelen een tweede kans verdienen en daarom vind ik ook dat de doodstraf niet de juiste oplossing is.
simblr
the lunatic is on the grass, remembering games and daisy chains and laughs

N

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2014, 13:18:09 »
Voor!
I do not struggle in your web because it was my aim to get caught.

AishwaryaRai

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2014, 13:23:00 »
Ligt eraan wat de misdaad was. Maar ik persoonlijk zal niet zo snel doodstraf roepen, doe maar levenslang.
Life is living or surviving

Wanda

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2014, 13:25:27 »
Rationeel gezien niet, maar op emotioneel vlak denk ik nog wel eens van 'ugh verdwijn gewoon'

nefelibata

• We've got holes but we carry on.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2014, 13:30:06 »
Tegen.
Alleen al omdat je altijd het risico loopt een onschuldig iemand te veroordelen en ter dood te brengen.
Verkooptopic: http://forum.girlscene.nl/forum/verkoop/ik-raak-mn-baan-kwijt-en-heb-geld-nodig-help-me-309043.0.html  --- “Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”

Heart

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2014, 13:30:27 »
Ligt eraan, maar ik vind levenslang stiekem toch wat 'handiger'.
Doing what you've been doing is going to get you what you've been getting.

hollaholla

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2014, 13:35:04 »
Tegen.
Alleen al omdat je altijd het risico loopt een onschuldig iemand te veroordelen en ter dood te brengen.
Dit + ik denk dat er ook veel misdadigers zijn die liever dood zouden gaan dan jaren hun straf uit te zitten en dat gun ik hun niet.
Once you understand there are people who are committed to misunderstanding you, you'll care less about opinions and more about yourself.

Smith

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2014, 13:41:39 »
Het ligt eraan, bij sommige misdadigers denk  'rot jij maar lekker je hele leven weg in de gevangenis' terwijl je bij andere misdadigers denkt 'allemaal door de kop schieten'.
Voor mij ligt het echt aan de misdaad, en dan moet het 14794835% zeker zijn dat diegene het écht heeft gedaan.
Come on make it easy, say I never mattered

Hypnagogia

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2014, 13:43:03 »
Ik denk altijd 'Stel dat het toch de verkeerde is'
We\\\\\\\'ll be the young and insane.

Dovahkiin

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2014, 13:46:23 »
voor, máár alleen als er onomstotelijk bewezen is dat de dader schuldig is. Als er ook maar 0,1% twijfel is of de dader schuldig is vind ik dat diegene niet geëxecuteerd mag worden tot het tegendeel bewezen is.
maar het ligt ook aan de daad, mensen zoals Robert M mogen ze van mij hun leven lang in een kleine kale cel weg laten kwijnen in hun schuldgevoel (als ze die hebben), anders komen die naar mijn mening te makkelijk van hun straf af. maar aan de andere kant kost zo'n persoon onze maatschappij weer teveel geld en vind ik ook weer dat diegene zo snel mogelijk moet verdwijnen.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2014, 13:50:45 door Dovahkiin »
But there's one they fear.. In their tongue he is Dovahkiin...

Farfalla

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2014, 13:47:07 »
Tegen. Ik vind het een te makkelijke uitweg. Je hebt even pijn en er daarna nooit meer last van. Dat is een minder erge straf dan je leven lang geen vrijheid hebben. Bovendien heeft niemand het recht om over andermans leven te beslissen. Artikel 11 van de grondwet, recht op lichamelijke integriteit. Maar eigenlijk vooral omdat dood zijn geen straf is. Als je het eenmaal bent heb je er echt geen last meer van.
:D

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2014, 13:48:39 »
Ik ben voor en tegen.
Tegen omdat er een kans is dat degene die veroordeeld is tot de doodstraf onschuldig is. Je kan die daad niet meer ongedaan maken.
Voor omdat (in Nederland) levenslang vaak niet levenslang betekend. Je wordt vaak eerder vrij gelaten wegens goed gedrag en plegen daarna weer een misdaad.
Ik heb trouwens geen echte bronnen alleen mijn maatschappijleer boek.

Ik las pas dat levenslang echt levenslang is, maar het wordt gewoon niet vaak gegeven in Nederland. Maar dat je eerder vrij gelaten wordt wegens goed gedrag vind ik sowieso onzin. Maar als je levenslang krijgt is dat dus niet zo.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Farfalla

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2014, 13:49:26 »
Je krijgt een bepaalde straf, waarvan volgens mij 2/3e voorwaardelijk is. ^ In Nederland is er inderdaad geen mogelijke invrijheidsstelling voor levenslang!

Dovahkiin

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2014, 13:52:54 »
Maar laten we in Nederland eerst maar een fatsoenlijke straffen uitdelen :'D Daar neem ik genoegen mee.

en Tbs'ers niet meer zomaar op "beveiligd" verlof laten gaan. hoevaak is het nou al gebeurd dat je op 't nieuws leest dat er weer zo'n mafkees is ontsnapt tijdens een uitstapje, terwijl hij "bewaakt" werd?

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2014, 13:53:14 »
http://www.wetrecht.nl/is-levenslang-echt-levenslang/

Levenslang is écht levenslang. Wanneer je een onherroepelijke celstraf hebt gekregen (je hebt geen mogelijkheid tot hoger beroep meer), dan zit je daadwerkelijk tot je dood in de gevangenis. Geen pretje dus.
Er wordt in Nederland dus niet zo heel soepel gestraft. Sterker nog: Nederland is het enige Europese land waar levenslang in beginsel ook daadwerkelijk levenslang is. We straffen wat dat betreft dus strenger dan de landen om ons heen. Hoezo te licht?
Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen: het is mogelijk dat een zaak herzien wordt en het is mogelijk om gratie te krijgen. Dat zijn de enige manieren om onder je straf uit te komen.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Farfalla

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2014, 13:54:37 »
^Volgens mij is er al iets van 50 jaar lang geen gratie meer verleend.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2014, 13:54:54 »
Dubbel. Aan de ene kant denk ik, de gene die de doodstraf uitvoert is eigenlijk ook een moordenaar. Maar sommige mensen verdienen het wel.
I think that loneliness can be romantic

Farfalla

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2014, 14:01:42 »
Dood is toch een veel te gemakkelijke uitweg?? Er zijn mensen die zelf kiezen voor zelfdoding omdat ze dat fijner vinden dan hun leven. En dat zijn vrije mensen, die ongelukkig zijn omdat ze gepest worden o.i.d. Kunnen we misdadigers dan niet zwaarder straffen dan ze een uitvlucht te geven?

Dovahkiin

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2014, 14:02:58 »
Dubbel. Aan de ene kant denk ik, de gene die de doodstraf uitvoert is eigenlijk ook een moordenaar. Maar sommige mensen verdienen het wel.

Zit wat in, stel je kind word vermoord. Dan vind ik dat om de ouders troost te geven (als zij dat wensen)het toegestaan moet zijn om de doodstraf uit te voeren als het bewezen is dat de dader schuldig is. Die mensen zijn wel hun kind kwijt en worden voor zolang het proces duurt telkens met hun neus op de feiten gedrukt.

AishwaryaRai

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2014, 14:04:55 »
Faig B kreeg wel levenslang, als iemand hem kent?

AishwaryaRai

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 19 januari 2014, 14:06:01 »
Maar hij had in totaal 5 mensen vermoord.

AishwaryaRai

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 19 januari 2014, 14:07:51 »
Ja, verdient natuurlijk, maar dan snap ik echt NIET hoe dat Robert kots maar twintig jaar heeft gekregen.
Ik ga me weer opwinden ..

Klopt, ik vind het ook niet kunnen.

Niet normaal, ook iets onmenselijk.

Novelty

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 19 januari 2014, 14:07:59 »
Voor, alleen niet zomaar gaan uitdelen :'D
Kinderverkrachters JA, bijvoorbeeld.
Maar niet omdat je een random man doodschiet, hangt van de schade af ook.
Als jij een seriemoordenaar bent is het anders dan een iemand die een keer iemand doodschiet of neersteekt.
Maar de wet weet zelf ook wat zwaarder weegt en wat niet, dus in die gevallen die echt iets geflikt hebben, ja graag.

Ik vind dit echt een heeeeel vreemd bericht. Jij vindt het dus niet zo erg als je 'een keer iemand doodschiet of neersteekt'? Of nou ja, je zegt niet dat het niet erg is, maar persoonlijk vind ik het apart dat jij volmondig zegt 'JA' om iemands leven af te nemen die pedofiel is (wat geen keuze is, al zijn acties ondernemen natuurlijk wel een keuze), maar iemand die letterlijk een moord gepleegd heeft mag zijn eigen leven wel houden? Ik snap die redenatie niet helemaal. Bedoel je dan dat als je bijvoorbeeld drie mensen doodt dat dat dan even veel waard is als jouw leven en dat je dan de doodstraf krijgt ofzo?

OT: Tegen. Ik vind niet dat het aan jou is om over iemands leven/dood te bepalen, ongeacht wat diegene gedaan heeft. Bovendien vind ik het soms bijna een 'makkelijke weg', makkelijker dan levenslang met schuld zitten. En dan heb ik het nog niet eens over fouten die gemaakt kunnen worden, het risico dat een onschuldig iemand veroordeeld wordt.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 19 januari 2014, 14:08:21 »
Ik weet het eigenlijk niet. Voor de ene misdaad vind ik de doodstraf best gepast maar hoe ze het in andere landen doen weer niet. Bijvoorbeeld voor een verkrachting in India. Wat super erg is natuurlijk maar dan hoef je van mij niet gelijk iemand voor te doden. Een doodstraf is goedkoper dan mensen levenslang vasthouden. Van de ene kant dus wel maar van de andere kant niet.

Doodstraf is juist duurder.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 19 januari 2014, 14:09:27 »
-

-

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 19 januari 2014, 14:10:04 »
Ik vind dit echt een heeeeel vreemd bericht. Jij vindt het dus niet zo erg als je 'een keer iemand doodschiet of neersteekt'? Of nou ja, je zegt niet dat het niet erg is, maar persoonlijk vind ik het apart dat jij volmondig zegt 'JA' om iemands leven af te nemen die pedofiel is (wat geen keuze is, al zijn acties ondernemen natuurlijk wel een keuze), maar iemand die letterlijk een moord gepleegd heeft mag zijn eigen leven wel houden? Ik snap die redenatie niet helemaal. Bedoel je dan dat als je bijvoorbeeld drie mensen doodt dat dat dan even veel waard is als jouw leven en dat je dan de doodstraf krijgt ofzo?

OT: Tegen. Ik vind niet dat het aan jou is om over iemands leven/dood te bepalen, ongeacht wat diegene gedaan heeft. Bovendien vind ik het soms bijna een 'makkelijke weg', makkelijker dan levenslang met schuld zitten. En dan heb ik het nog niet eens over fouten die gemaakt kunnen worden, het risico dat een onschuldig iemand veroordeeld wordt.
Ik ben haar niet maar ik snap het wel. (en je moet een pedofiel niet met een pedoseksueel vergelijken).
Een moord is niet altijd zo van 'hey yolo iemand vermoorden'
Er kan zóveel meer achter zitten. Mensen die kinderen aanranden/misbruiken/verkrachten zijn gewoon ziek. Een moord kan imo nog je eigen schuld zijn, maar het is nooit de schuld van een kind die misbruikt wordt.

Novelty

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 19 januari 2014, 14:10:16 »
En ik ben het er inderdaad mee eens dat Nederland überhaupt maar eens fatsoenlijke straffen moet gaan uitdelen aan criminelen.

Farfalla

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 19 januari 2014, 14:10:26 »

x 10000

Thingamabobs

• ♪Do you hear the people sing?♫
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 19 januari 2014, 14:10:49 »

Ze zegt nergens pedofielen, ze zegt kinderverkrachters. Het feit dat je een kind verkracht heb je volledig in de hand.
En ik ben het eens met wat ze zegt. Iemand vermoorden kan achterliggende redenen hebben, die ik sommige gevallen wel begrijp (passionele moorden bijvoorbeeld.) In dat geval is doodstraf een stap te ver.
Maar als je kinderen bewust schaadt voor het leven, is in sommige gevallen doodstraf wel een goede straf vind ik.
tumblr -Wat betekent je naam: 0:57 It's both a blessing and a curse to feel everything so very deeply -  All magic comes with a price

AishwaryaRai

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 19 januari 2014, 14:11:03 »
De moeder van Farida, de jonge vrouw die in Helmond werd vermoord, reageerde opgelucht, ook al moet ze leven met de dood van haar dochter. ''Ik hoop dat hij 100 jaar wordt. Ik zal iedere dag voor zijn gezondheid bidden.''

http://www.nu.nl/binnenland/2931464/levenslang-faig-b-moord-vier-vrouwen.html

Eerlijk gezegd snap ik dit niet.

Volgens mij bedoelt ze hoe langer hij in de cel blijft hoe meer ellende hij zal ervaren? Denk ik.

Novelty

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 19 januari 2014, 14:11:33 »
Ik ben haar niet maar ik snap het wel. (en je moet een pedofiel niet met een pedoseksueel vergelijken).
Een moord is niet altijd zo van 'hey yolo iemand vermoorden'
Er kan zóveel meer achter zitten. Mensen die kinderen aanranden/misbruiken/verkrachten zijn gewoon ziek. Een moord kan imo nog je eigen schuld zijn, maar het is nooit de schuld van een kind die misbruikt wordt.

En als je het hebt over iemand die één keer een kind vermoordt, wat dan volgens jullie, wel of geen doodstraf? Want het is maar één keer, maar wel een weerloos kind.

Dovahkiin

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 19 januari 2014, 14:11:40 »
Doodstraf is juist duurder.

ik weet niet of het duurder is. in Amerika heb je de dodelijke injectie en die kost natuurlijk geld maar volgens mij word je in India opgehangen, het lijkt me niet dat dat duurder is dan iemand levenslang in de cel houden en diegene moeten voorzien van levensbehoeften.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 19 januari 2014, 14:11:53 »
Volgens mij bedoelt ze hoe langer hij in de cel blijft hoe meer ellende hij zal ervaren? Denk ik.

Ja ik denk dat ik het wel snap, maar heb het even weggehaald omdat het over de doodstraf gaat en niet levenslang.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 19 januari 2014, 14:13:33 »
En als je het hebt over iemand die één keer een kind vermoordt, wat dan volgens jullie, wel of geen doodstraf? Want het is maar één keer, maar wel een weerloos kind.
Ik snap tbh niet waarom je dit op mij reageert maar oké :')
Like I said, een moord kan een reden achter zitten. Een verkrachting (of het nou een kind of volwassene is) niet.

Novelty

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 19 januari 2014, 14:14:07 »
Ze zegt nergens pedofielen, ze zegt kinderverkrachters. Het feit dat je een kind verkracht heb je volledig in de hand.
En ik ben het eens met wat ze zegt. Iemand vermoorden kan achterliggende redenen hebben, die ik sommige gevallen wel begrijp (passionele moorden bijvoorbeeld.) In dat geval is doodstraf een stap te ver.
Maar als je kinderen bewust schaadt voor het leven, is in sommige gevallen doodstraf wel een goede straf vind ik.

Ja oké, ik had geen onderscheid gemaakt tussen pedofielen en pedoseksuelen dus dat is dan een fout van mijn kant. Maar ik snap het nog steeds niet helemaal, een passionele moord is misschien begrijpelijker dan een random iets maar daarom toch niet minder 'erg'? Je neemt iemands leven af. Het enige wat ik kan begrijpen is uit zelfverdediging iemand (per ongeluk) doden, maar ik weet niet of het dan überhaupt als moord bestempelt wordt.

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 19 januari 2014, 14:14:42 »
Like I said, een moord kan een reden achter zitten. Een verkrachting (of het nou een kind of volwassene is) niet.
tumblr -Wat betekent je naam: 0:57 It's both a blessing and a curse to feel everything so very deeply -  All magic comes with a price

Novelty

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 19 januari 2014, 14:15:00 »

Omdat jij zei dat je haar begrijpt, en ik benieuwd ben wat je dan hiervan denkt want ik ben het er niet mee eens. Dat is toch het punt van zo'n discussietopic, of sla ik nou de plank mis :')

-

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 19 januari 2014, 14:16:25 »
Omdat jij zei dat je haar begrijpt, en ik benieuwd ben wat je dan hiervan denkt want ik ben het er niet mee eens. Dat is toch het punt van zo'n discussietopic, of sla ik nou de plank mis :')
Nee maar ik heb het nergens over de moord van een kind gehad :') Dus vandaar.
Een kind vermoorden of een volwassene vermoorden zit voor mij geen verschil in. Het gaat hem om de reden. Als jij jaren lang door je man mishandeld en bedreigt wordt en uiteindelijk escaleert het en je steekt hem een mes tussen zijn ribben. Dat is een hele andere misdaad dan iemand verkrachten gewoon omdat je macht wil voelen.

Novelty

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 19 januari 2014, 14:17:39 »
Uh no :'D
Wanneer men een iemand doodschiet is dat meestal met een bepaald motief, ze herhalen het meestal niet. Wanneer iemand een fucking seriemoordenaar is, doen ze dat meestal uit plezier/omdat ze het willen of er iets ooit gebeurd is waardoor ze die gedachten krijgen. Zulke mensen hebben ten eerste meer mensen vermoord dus hun straf is dan al 3/4x zo hoger als die van die andere EN ze zijn moeilijker te genezen obv. Het is dan logisch dat die man een doodstraf sneller verdient dan die andere :'D Beetje logisch nadenken en je komt er al 1!1!!1!!!!!
Daarbij vind ik iemand doodschieten minder erg dan tig kinderen van 1 maand oud tot 16 jaar misbruiken en verkrachten. De schade is er dan een, terwijl het bij de ander veel meer zijn en kinderen zijn, dat geeft ook een hogere straf, dus ja. Ik weet niet hoe jij dingen leest, maar ik heb niet gezegd dat ik het niet erg vind, er gebeuren alleen zoveel walgelijke dingen dat ik het liefst heb dat mensen elkaar doodschieten dan de dingen die ze gedaan hebben.

Sorry maar ik vind dit bericht één grote subjectieve generalisatie, je kunt toch niet in het hoofd kijken van iemand die een moord pleegt, en alle moordenaars, of alle seriemoordenaars over één kam scheren? Ik snap misschien wel (ook aan je andere berichten te zien) dat jij persoonlijk een hele sterke mening hebt over seksueel misbruik bij kinderen maar ja, ik ben het alsnog niet eens met je redenatie

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 19 januari 2014, 14:18:14 »
Ja oké, ik had geen onderscheid gemaakt tussen pedofielen en pedoseksuelen dus dat is dan een fout van mijn kant. Maar ik snap het nog steeds niet helemaal, een passionele moord is misschien begrijpelijker dan een random iets maar daarom toch niet minder 'erg'? Je neemt iemands leven af. Het enige wat ik kan begrijpen is uit zelfverdediging iemand (per ongeluk) doden, maar ik weet niet of het dan überhaupt als moord bestempelt wordt.
Ooit had een jongen zijn buurman, die hem jarenlang misbruikte, vermoord. Dat kan ik begrijpen.
Sommige mensen vermoorden hun echtgenoot die hen jaren lang sloeg of terroriseerde.
Ik snap zo'n moorden wel.
In geval van moord kan het slachtoffer iets gedaan hebben dat de dader zo ver gedreven heeft dat hij die moord beging. En dan kan ik die dader in sommige gevallen wel begrijpen.
Ik vind dat je zaken altijd apart moet bekijken.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 19 januari 2014, 14:18:22 »
Kijk als je een avondje met je matties door een afgelegen stuk gaat rijden en iedereen die je tegenkomt z'n keel doorsnijdt want yolo leuk!!!! dan is dat weer een ander verhaal.
Maar een moord kan een reden achter zitten, (kinder)verkrachting niet.

Novelty

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 19 januari 2014, 14:20:01 »
Als jij je eens wat meer verdiept in wat er allemaal in de wereld gebeurd zul je snappen waarom ik dat zeg :'D Anders moeten we iedereen op gaan hangen, nee, moorden met een bepaald motief zijn meestal niet herhalend, moorden voor plezier wel.

Snap niet goed waarom je het zo persoonlijk maakt, ik val je niet aan hoor :') Ik vind gewoon dat je niet zo snel kunt oordelen want je wéét de situatie niet, dat is ook één van de redenen waarom ik tegen de doodstraf ben, elke situatie is anders (oftewel je kunt zoiets niet generaliseren), dus waar komt dan in godsnaam de grens te liggen?

-

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 19 januari 2014, 14:20:59 »
Ja maar dat wordt meegenomen tijdens de rechtspraak, je motief is belangrijk. Yolo gevallen herhalen het meestal, als ze niet gepakt (zouden) worden. Mensen met een bepaalde reden als in wraak etc. niet. Die killen de gene die hen wat geflikt heeft, that's it.
Ja precies. Daarom vind ik ook nooit dat je moet zeggen dat iemand die moord de doodstraf verdient want ieder motief is anders.
Met een verkrachting is dat gewoon niet zo. Je verkracht iemand niet uit wraak omdat hij/zij je jarenlang heeft mishandeld.

neem ik aan...

-

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 19 januari 2014, 14:23:55 »
Verkrachting uit wraak is vast wel ooit tegengekomen, maar je hebt altijd uitzonderingen en die rechtzaken duren sowieso wat langer, maar ik denk dat verkrachting van volwassenen sowieso niet zo een hoge straf als moord en kindermisbruik heeft.
Ja maarja zo is moord uit wraak ook weer een ander verhaal dan moord uit zelfverdediging. zulke dingen kun je gewoon nooit vergelijken met elkaar en dus ook nooit dezelfde straf opleggen.

Ordinairy

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 19 januari 2014, 14:24:15 »
Nee, ik ben tegen.
Wat die persoon ook heeft gedaan, je hebt nooit het 'recht' om iemand te vermoorden, ookal heeft die persoon zelf iemand vermoord/verkracht/etc.
En zoals een paar voor mij zeiden: wat als hij/zij onschuldig is?

Novelty

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 19 januari 2014, 14:25:02 »
Hoe vaak moet ik het nog zeggen :'D

De rechtbank KIJKT naar je motief, ze veroordelen je heus niet binnen een dag. Dus je weet de situatie dan wel en dan kan ik dus zeggen dat als die gene voor de plezier mensen vermoord opgehangen moet worden en iemand die het uit wraak doet gewoon een lange straf uit moet zitten.

Tsja, ik denk persoonlijk dat het niet zo makkelijk ligt. Maar dat zal dan wel een verschil in mening zijn.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 19 januari 2014, 14:50:19 »
ik weet niet of het duurder is. in Amerika heb je de dodelijke injectie en die kost natuurlijk geld maar volgens mij word je in India opgehangen, het lijkt me niet dat dat duurder is dan iemand levenslang in de cel houden en diegene moeten voorzien van levensbehoeften.
Ophangen is inderdaad niet duurder maar dat is nogal inhumaan, hè.

Wolves

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 19 januari 2014, 16:06:51 »
In de meeste gevallen tegen. Behalve als de moordenaar zelf heeft gezegd dat hij het heeft gedaan, of dat het iig heel zeker is.
Maar ik vind wel dat ze moordenaars en verkrachters enzo in een cel zouden moeten stoppen met alleen een matras en een emmer erin.
doei doei lekkerding

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 19 januari 2014, 16:09:34 »
Tegen, absoluut tegen.

Na van de week, nog meer tegen. Door deze docu: http://www.npo.nl/code-rood-de-doodstraf/16-01-2014/KN_1655800

Erg het kijken waard en duurt ongeveer 45 minuten.

Makaveli

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 19 januari 2014, 17:01:50 »
''That OVO and that XO is everything you believe in''

winchester

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 19 januari 2014, 17:12:41 »
Voor.
Maar alleen in extreme gevallen. Dus niet als je wat uit de supermarkt hebt gestolen en meteen wordt gestenigd.
Waarbij wel? Mensen die andere mensen/dieren/kinderen op een gruwelijke wijze ombrengen of iets anders aan doen (bijv. pedofielen die 100 baby's verkrachten met plezier).

Fluweel

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 19 januari 2014, 17:15:57 »
Tegen.
Eerst en vooral omdat er een kans bestaat dat de veroordeelde toch onschuldig is en dat je een doodstraf dus niet meer kunt terugkeren.
Ook omdat ik de dood een makkelijke straf vind. Levenslang opgesloten zitten is in mijn ogen veel erger dan de dood. (Het probleem is dan nu dat het maar zelden voorkomt dat mensen effectief levenslang in de bak zitten, dus daar moet dan wel iets aan verander worden)
En als laatste vind ik ook gewoon dat niemand het recht heeft om het leven van een andere te beëindigen, wat voor misdaden die persoon dan ook heeft begaan. Misdaden gaan straffen met misdaden (het doden van een mens) is volgens mij niet de manier waarop je het beste je problemen oplost.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2014, 17:22:54 door Fluweel »

Denouement

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: 19 januari 2014, 17:20:30 »
Tegen.
Ik vind niet dat wij het recht hebben om te bepalen over leven en dood. Heel simpel gezegd, maar zo zie ik dat. En een moordenaar heeft dat ook niet, maar ik vind niet dat wij ons moeten verlagen naar dat niveau.
The sun loved the moon so much he died every night to let her breathe.

xBLONDE

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 19 januari 2014, 17:27:34 »
Absoluut tegen op alle vlakken. Ik vind niet dat men mag beschikken over andermans leven en ik vind dat het te veel risico is; dalijk word er een onschuldig iemand veroordeeld.
Everything that drowns me makes me want to fly

Hybrid

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 19 januari 2014, 17:31:42 »
m
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2018, 19:45:47 door Hybrid »

ordinary

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: 19 januari 2014, 17:35:15 »
Again.
Je hebt mensen die dingen doen voor hun plezier, die zullen het ook vaker willen doen, aangezien ze niet een slachtoffer kiezen op emotionele gebieden als in: wraak o.i.d.
Mensen die wel een reden hebben, zoals wraak, whatever het ook maar is, die zijn meestal klaar na die keer. Ze doen het niet voor hun plezier namelijk.
Maar die mensen zijn ziek, 'normale' mensen zullen nooit zoiets doen. Ik vind dan ook niet dat je iemand het leven af mag nemen, hoe ziek dat persoon ook is. En nee, ik bescherm geen extreme criminelen maar ik vind het te ver gaan om ze tot doodstraf te veroordelen.
Souriez, vous êtes belle.  | typical signature  

Hybrid

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 19 januari 2014, 17:38:08 »
Maar die mensen zijn ziek, 'normale' mensen zullen nooit zoiets doen. Ik vind dan ook niet dat je iemand het leven af mag nemen, hoe ziek dat persoon ook is. En nee, ik bescherm geen extreme criminelen maar ik vind het te ver gaan om ze tot doodstraf te veroordelen.
Dus jij vind het een fijn idee als zo een iemand na 25 jaar weer op straat loopt?

ordinary

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: 19 januari 2014, 17:41:59 »
Dus jij vind het een fijn idee als zo een iemand na 25 jaar weer op straat loopt?
Nee, die mensen mogen van mij levenslang (maar dan ook écht levenslang) opgesloten worden. Het idee dat het legaal is doodstraffen uit te voeren vind ik onveiliger dan het idee dat ernstige misdadigers achter de tralies zitten.

Vapi

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: 19 januari 2014, 17:48:59 »
Tegen, absoluut tegen.

Na van de week, nog meer tegen. Door deze docu: http://www.npo.nl/code-rood-de-doodstraf/16-01-2014/KN_1655800

Erg het kijken waard en duurt ongeveer 45 minuten.

Ik heb die docu ook gezien, en inderdaad het kijken waard. Ik ben ook absoluut tegen, want in mijn ogen is diegene die de doodstraf uitvoerd net zou fout als de persoon die wordt geexcuteerd.

ordinary

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 19 januari 2014, 17:51:22 »
En daarbij komt:

''Het is een illusie om te denken dat het invoeren van de doodstraf goedkoper is voor de maatschappij. De praktijk in Amerika laat zien dat juist de doodstraf een duurdere oplossing is. De procedures worden langer, de procedures vragen om meer onderzoeken, meer experts, extra zittingen et cetera. Dit betekent meer rechters, meer advocaten, meer griffiers, e.d. Om zorgvuldigheid te garanderen duren doodstraf-procedures gemiddeld zo 10 tot 20 jaar.'''
''Sommige daders hebben een psychische (persoonlijkheids) stoornis. Deze mensen verdienen zorg niet de doodstraf.''
''Familie en vrienden van de dader - die in zekere zin onschuldig zijn aan het handelen van de dader - gaan door een hel en worden indirect gestraft voor het foute gedrag van hun geliefde. Ze moeten afscheid nemen van iemand om wie ze geven (hoe slecht het gedrag ook). De hel begint al met de langlopende procedures (waar een doodstraf boven hangt). Dit kun je deze mensen niet aandoen. Het is niet rechtvaardig.''
kritischehouding.nl
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2014, 17:56:19 door Rosewood »

KILLERPRINCESS

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: 19 januari 2014, 18:02:37 »
Ik ben voor, maar alleen doodstraf voor een moordenaar

ordinary

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: 19 januari 2014, 18:07:29 »
Hoe weet je dat ze gelijk ziek zijn? Ted Bundy was echt NIET ziek, maar hij kreeg de drang en wou het gewoon doen (tig meisjes vermoorden en verkrachten), geloof me, dat 'ze zijn ziek' geld voor heel weinig gevallen.
Alsnog vind ik dat die mensen niet een geinjecteerd, vergast, geëlektrocuteerd, gestenigd of wat dan ook moeten worden. Dat hele 'oog om oog, tand om tand' gebeuren staat mij niet aan.

Magnetron

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 19 januari 2014, 19:36:35 »
Ik ben pertinent tegen de doodstraf. In artikel 6 EVRM is vastgelegd dat een ieder recht heeft op een eerlijk proces. Met de kans dat iemand anders over jouw lichaam kan beslissen is het in mijn ogen al geen eerlijk proces meer. Daarbij heeft iedereen conform art. 3 UVRM recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon. Bij de doodstraf zou de laatste voorwaarde van het artikel overtreden worden.

Farfalla

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: 19 januari 2014, 19:41:29 »
^ bij gevangenisstraf wordt toch ook de tweede voorwaarde van het artikel overtreden?

Ellie

• Forza Vale 46
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: 19 januari 2014, 19:43:58 »
Ik ben tegen! Ten eerste is het een heel makkelijke uitweg, als ik iets heel ergs had gedaan zou ik liever doodgaan dan dat ik mijn hele leve lang in de gevangenis moest zitten. Ten tweede vind ik niet dat wij mogen oordelen over leven en dood!
''Riding a bike is an art - a thing that you do because you feel something inside.'' - Valentino Rossi

Schaap

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: 19 januari 2014, 19:44:24 »
Ik zie niet echt in wat het voordeel is van het vermoorden van iemand die een ander heeft vermoord. Alleen maar omdat het legaal is wil het nog niet zeggen dat het ook goed is wat je doet.
Je hebt altijd een kans dat je zo iemand vermoord die niet schuldig is.

Aan de andere kant scheelt het wel veel geld.
-

Magnetron

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: 19 januari 2014, 19:47:27 »
^ bij gevangenisstraf wordt toch ook de tweede voorwaarde van het artikel overtreden?
Nee, omdat je dan altijd de kans hebt om weer in vrijheid gesteld te worden. Doodstraf is niet terug te draaien als deze al voltrokken is.

Dovahkiin

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: 19 januari 2014, 19:56:15 »
Ophangen is inderdaad niet duurder maar dat is nogal inhumaan, hè.

En verkrachting of moord is dat niet? Zo'n persoon verdient naar mijn mening geen humanere behandeling dan zijn/haar slachtoffer(s).

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: 19 januari 2014, 19:58:37 »
Tegen. Met geweld los je geen geweld op. Ik heb afgelopen week een docu gezien over de doodstraf in de VS, Texas. Mensen die 10talen jaren onterecht in de dodencel zaten ondanks er gewoon keihard bewijs was dat ze het niet gedaan hadden. Ook is er in de staten waar de doodstraf nog bestaat het geweld vele malen hoger dan in de staten waar de doodstraf verboden is.
Hoi

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: 19 januari 2014, 20:05:05 »
Ik geloof dat mensen kunnen veranderen en dat ze een 2de kans moeten krijgen. Al snap ik wel dat mensen zoals Hitler de doodstraf hebben gekregen, omdat hij door en door slecht was. Maar ik denk dat ik tegen ben. Je kunt beter levenslang geven.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: 19 januari 2014, 20:24:57 »
Ik geloof dat mensen kunnen veranderen en dat ze een 2de kans moeten krijgen. Al snap ik wel dat mensen zoals Hitler de doodstraf hebben gekregen, omdat hij door en door slecht was. Maar ik denk dat ik tegen ben. Je kunt beter levenslang geven.
haaaahahahahahahahahahahahahahha

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: 19 januari 2014, 20:30:16 »
ach ik bedoel dat hij zelfmoord heeft gepleegd. Ik bedoel als hij was opgepakt had hij wel de doodstraf gekregen, dat wou ik even duidelijk maken haha

Dalliance

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: 19 januari 2014, 20:54:38 »
Als je iemand dood, vind ik dat ze zelf niet het recht hebt om voort te leven.
Ik snap überhaupt niet hoe mensen dan nog kunnen leven. Het is natuurlijk anders als het gebeurt vanuit een zelfverdedigings situatie, maar ook dan vind ik dat je nog een straf kan krijgen.

De doodstraf is een straf waarvan ik vind dat het niet in zo één, twee, drie uitgesproken mag worden. Het is de grootste straf die je kan krijgen (na martelen, wat me dramatisch lijkt) wat toch in een aantal landen gebeurt.

Wel is het zo dat de dader er meteen vanaf is als hij of zij de doodstraf krijgt, als je je straf moet uitzitten, denk je na over wat je hebt gedaan en (is het de bedoeling dat) doe je het niet nog eens. Bij de doodstraf heeft de dader ook geen kans meer om zichzelf te bewijzen.
Ook ligt het er heel erg aan op wat voor een manier de dader gedood zal worden, of dit pijnloos is of juist niet etc.
failure is not falling down, but the refusing to get up.

Emma

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: 19 januari 2014, 20:59:32 »
Ik vind de doodstraf eigenlijk best onmenselijk en ik snap ook niet hoe je dat als persoon zou kunnen uitvoeren bij iemand anders. Ik zou zoiets nooit kunnen.

Emma

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: 19 januari 2014, 21:37:25 »
Ik zou dat met plezier doen bij sommige gevallen, zoals de daders van de zaak junko furuta, met plezier :D

Zelfs als iemand 100 moorden pleegt, zou ik diegene niet kunnen vermoorden. Ik kan me ook niet voorstellen dat je dat met plezier zou kunnen doen.

Denouement

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: 19 januari 2014, 21:39:01 »
Ik zou dat met plezier doen bij sommige gevallen, zoals de daders van de zaak junko furuta, met plezier :D

Ik vind je dan eigenlijk net zo slecht, al helemaal omdat je zegt met plezier. Zij deden het ook met plezier.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: 19 januari 2014, 21:46:50 »
Daar ben ik het niet mee eens. Een psychopaat blijft een psychopaat. Een necrofiel blijft een necrofiel. Een pedo blijft een pedo. En dat zijn vaak de mensen die in de gevangenis zitten. De mensen met een zieke geest en daarin gewelddadig gedrag vertonen en geen empathie met hun slachtoffers tonen. Ook seriemoordenaars word door de maatschappij in deze categorie geplaatst. Zo iemand wilt helemaal niet genezen, weet niet eens dat die een probleem heeft. Ze weten nauwelijks het verschil tussen goed en kwaad en weten hiermee andere te manipuleren. Niemand weet echt of het een foutje van de brein is (reactie op stress in de hersenen) of dat de oorzaak nu helemaal in de jeugd ligt. Die persoon denkt niet blij te zijn met zijn tweede kans en gaat zijn best doen om te veranderen. Die mensen moeten voor hun eigen gevaar en voor hun omgeving gewoon opgesloten worden. Want die gaan waarschijnlijk daarna anders gewoon weer verder.

Jaa oke dat is wel waar, maar ik heb het over de doodstraf. Je kunt iemand ook gewoon laten leven en achter de tralies laten. Sommigen zijn gek jaa dat klopt, maar ik geloof dat er ook mensen zijn die wel kunnen veranderen en die ook spijt hebben van wat ze hebben gedaan.

hoestdrank

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: 19 januari 2014, 21:48:31 »
Ik vind de doodstraf hypocriet en niet passen in een ontwikkelde maatschappij.

Denouement

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: 19 januari 2014, 21:53:42 »
Ik doe het met plezier puur om hen hetzelfde te laten voelen als hun slachtoffer, je kunt me echt niet wijsmaken dat ik dan even slecht ben :'D Ik ben er gevoeliger voor en als iemand jou zusje/moeder op de manier als Junko afgemaakt werd zou afmaken, weet ik zeker dat jij er ook geen probleem mee zou hebben (oké je zou het walgelijk vinden dus op die fiets misschien wel, maar het zou je niet boeien, denk ik, en als je dan nog denkt ze verdienen het niet, tja oké).

Het is ziek wat zij gedaan hebben, maar ik zou niet met 'plezier' hetzelfde doen zodat zij voelen hoe het is geweest voor het slachtoffer. Dan blijf je in een vicieuze cirkel. Ik zou ontzettend kwaad zijn als dit bij mijn moeder zou gebeuren, maar ik zou het zelf niet terug kunnen doen. Als je zoiets kan doen lijkt het mij dat je sadistische trekjes hebt.

Si42

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: 19 januari 2014, 22:16:10 »
Ik ben deels voor, omdat het onder andere goedkoper is. Ook vind ik dat wanneer iemand een ander vermoord zijn eigen recht op leven opgeeft En het heeft het een afschrikKend effect, want ik denk dat iemand minder snel de trekker van een revolver zal overhalen wanneer diegene weet dat daar de doodstraf opstaat. Ook denk ik dat je alleen op zo'n manier het moorden kan verbannen, door de moordenaars te vermoorden, want in bijv landen als Saoudi Arabië volgen er op een moord heel veel wraakacties, waarbij de familie van het slachtoffer de moordenaar weer gaan vermoorden en zo verder. Ook vind ik dat wanneer er op moord geen doodstraf staat je eigenlijk het leven van een moordenaar serieuzer neemt dan het even van het slachtoffer.
Maar ik ben ook van mening dat wanneer er door de doodstraf een onschuldig leven wordt genomen het eigenlijk afgeschaft moet worden, Alhoewel er in de praktijk meestal veel jaar tussen de moord en de executie zit.

Hellooooo

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: 19 januari 2014, 22:21:38 »
Tegen,

- Moord is moord, dus als de rechters/juryleden de doodstraf opleggen aan iemand zijn zij in mijn ogen ook moordenaars. Net zoals degene die de doodstraf uitvoert.
Kun je wel zeggen, "Ja, maar zij volgen enkel de wet.'' Dikke onzin, ZIJ doen het, ZIJ tekenen het doodsvonnis, ZIJ voeren dat vonnis uit. Als iedereen zou weigeren zou de doodstraf niet voorkomen. Nazi's verraadden destijds toch ook Joden omdat het moest van de wet? Dan zouden zij ook niet slecht zijn...

- Fout gedrag verbeter je zeker niet door zelf ook fout gedrag te tonen. Natuurlijk zijn er mensen die compleet gek zijn in hun kop. Maar in mijn ogen is er altijd een trigger zijn die hun tot die gekte drijft. Niemand wordt geboren met het idee: 'Goh, laat ik even heel de wereld uitroeien.' Waarom zou die trigger niet te weerleggen zijn? Waarom zouden we mensen 'opgeven.'

- Levenslang is een ergere straf. Er zijn serie moordenaars die denken, 'Mooi, doodstraf, ben ik in 1 keer van al m'n zorgen af.' Geef ze maar levenslang, laat ze maar dealen met de woede van de maatschappij om hun daden. Maar eerst: vindt de trigger, waarom moordde hij?

- Ik geloof dat de mensen die echt alleen maar doden en echt geen enkele vorm van gevoel bezitten, niet bang zijn voor de dood. Ik denk dat die mensen zich nooit zouden laten oppakken, zij zorgen er wel voor dat de politie gedwongen wordt om ze dood te schieten. En daarom geloof ik ook dat ieder die gearresteerd is ergens, soms heeeeel diep vanbinnen, nog beschikt over een greintje inlevingsvermogen.

Mijn verhalen: 1. De Hostium (Voltooid)  2.Water (Voltooid)

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: 20 januari 2014, 10:41:19 »
Als je de doodstraf op een 'humane' manier uitvoert dan is dit duurder dan iemand levenslang geven. Levenslang lijkt me een ergere straf gezien je dan nog een tijdje met jezelf opgesloten zit en als je onterecht veroordeeld bent dan kun je nog vrijgelaten worden. Hoe kun je de doodstraf dan verkiezen boven levenslang?

Btw, een aantal mensen in dit topic zie ik zeggen dat ze verkrachting erger vinden dan moord. Waarom? Ik heb het zelf meegemaakt en het is niet makkelijk maar ik leef tenminste nog wel. Ik kan met behulp van een psycholoog echt nog een heel leuk en goed leven hebben. Iemands leven afnemen is in mijn ogen dan ook veel erger.

Niet citeren.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: 20 januari 2014, 10:42:46 »
De doodstraf is niet goedkoper. Dat kun je gewoon op google vinden.

Emma

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: 20 januari 2014, 11:54:54 »
Ik vind dat geld in deze discussie geen rol speelt. Al was de doodstraf 100x goedkoper dan levenslang, ik blijf het gewoon onmenselijk vinden.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: 20 januari 2014, 19:46:38 »
Hoe weet je dat ze gelijk ziek zijn? Ted Bundy was echt NIET ziek, maar hij kreeg de drang en wou het gewoon doen (tig meisjes vermoorden en verkrachten), geloof me, dat 'ze zijn ziek' geld voor heel weinig gevallen.

Bundy bleek verder een bijna obsessieve angst te hebben om zonder benzine te zitten. Uit zijn creditcardafschriften blijkt dat hij enorm veel tankte, steeds in kleine hoeveelheden en soms tot amper enkele dollars.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ted_Bundy#Studies_en_relaties

Ik vind dit kleine stukje al bewijs dat er psychisch iets aan de hand is. Dus dan ben je ziek naar mijn mening.

Ann Rule vertelde in een interview dat mensen soms geboren worden met een genetische aanleg die later tot geweld kan leiden. Als zo'n individu van meet af aan opgroeit in een hecht, warm gezin waarin de opvoeding zich richt op respect voor anderen en normale verhoudingen kan deze aanleg uiteindelijk verdwijnen en zo wordt dan voorkomen dat iemand gewelddadig wordt. Komt zo'n individu echter al jong terecht in een gezin waarin geweld en afwijkende normen en waarden normaal zijn is de basis gelegd voor een uitermate gevaarlijke karakterontwikkeling. In het geval van Ted Bundy lijkt dit laatste duidelijk het geval: de eerste vier jaar van zijn leven woonde hij bij een instabiel gezin waarin gewelddadigheid geregeld voorkwam. Rule stelt ook dat kinderen al op zeer jonge leeftijd kunnen beseffen of ze al dan niet gewild zijn, wat hun ontwikkeling ook sterk beïnvloedt. Ook hier geldt dat Ted Bundy direct na zijn geboorte niet heeft kunnen hechten aan zijn moeder, wat zijn karakterontwikkeling zeker moet hebben beschadigd. Daarbij moet echter wel de kanttekening worden geplaatst dat Bundy zelf heeft gezegd dat hij 'ervoor koos te gaan moorden'.

Dit vind ik ook waar. Hij heeft een hele slechte jeugd gehad, wat natuurlijk geen excuus is maar het verklaart wel zijn gestoorde gedrag, als je in je jeugd mishandeld bent.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: 20 januari 2014, 20:07:01 »
Er stond dit weekend een heel interessant artikel over misdaad en neurologische- en psychische stoornissen. Het kwam er op neer dat dit ook een reden kan zijn om iemand juist zwaarder/langer te straffen, gezien de kans dat hij het opnieuw doet dan groter is.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: 20 januari 2014, 20:38:10 »
lol slechte jeugd?
kijk zijn laatste interview, hij had echt GEEN slechte jeugd :'D
Bundy zegt dat hij het absoluut niet vind kunnen dat mensen gelijk zijn gedrag linken met zijn jeugd.

http://www.youtube.com/watch?v=nsVJ8p1UPc8

ohw, sorry had me er niet echt super in verdiept. Maargoed, dat zegt hij natuurlijk zelf.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: 20 januari 2014, 20:38:49 »
Is ook zo, want het is bijna niet te genezen. Als iemand ergens plezier in heeft, kun je dat echt niet zo makkelijk veranderen.

Kent iemand die twee jochies 'Jon Venables en Robert Thomspon?'. Die hebben een kindje van vier vermoord toen ze tien waren. Ze gaven elkaar de schuld, maar gingen beiden tot hun achttiende de bak in. Alleen hadden ze van Jon een tekening gevonden, deze:

Had ie voor de moord getekend. Robert niet. Hij had er dus al een soort van gedachtes mee.

Ze komen er allebei uit en raad eens wie weer vast zat. JON :D

Dat was toch zijn moeder die hij had getekend die de kinderen mishandelde? Die jongens zijn trouwens ook zwakbegaafd. (Daar ging het in het NRC artikel ook over. Ik zal het eens proberen terug te zoeken.)

Cayenna

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: 20 januari 2014, 20:39:37 »
Ik ben voor. Als er mensen zijn die anderen hebben vermoord, of kinderen erg misbruikt hebben, verdienen ze het om dood te gaan. Levenslang is dan misschien 'zwaarder', maar het voelt voor mij dan beter als ze er gewoon niet meer zijn. Zulke mensen moet je toch nooit meer loslaten in de samenleving.

Natuurlijk wel alleen als er absoluut bewijs is dat ze toerekeningsvatbaar zijn en ook echt de dader zijn, bij twijfel niet de doodstraf.
''When did the future switch from being a promise to being a threat?''

QueenB.

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: 20 januari 2014, 20:42:26 »
Ik vind niet dat mensen het recht hebben om over iemands dood te gaan. Het is gewoon gruwelijk. Want de doodstraf zal dan te snel gebruikt worden voor elke gek op deze wereld. Dat Saddam Hoessein doodstraf heeft gehad vind ik lang niet zo gek, maar dat is meer omdat hij zelfs vanuit zijn gevangenis nog zijn handlangers opdracht kon geven. Zo iemand is gewoon echt gevaarlijk. Ik vind gewoon dat het niet zomaar iets is.
~

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: 20 januari 2014, 20:45:48 »
Is ook zo, want het is bijna niet te genezen. Als iemand ergens plezier in heeft, kun je dat echt niet zo makkelijk veranderen.

Kent iemand die twee jochies 'Jon Venables en Robert Thomspon?'. Die hebben een kindje van vier vermoord toen ze tien waren. Ze gaven elkaar de schuld, maar gingen beiden tot hun achttiende de bak in.

Wauw wat een gestoord verhaal is dat. Snap ook niet dat ze maar 8 jaar hebben gekregen, Venables is later opgepakt wegens het bezit van kinderporno, en als je het verhaal erom heen leest zijn ze echt gewoon.. ziek.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: 20 januari 2014, 20:50:13 »
Wauw wat een gestoord verhaal is dat. Snap ook niet dat ze maar 8 jaar hebben gekregen, Venables is later opgepakt wegens het bezit van kinderporno, en als je het verhaal erom heen leest zijn ze echt gewoon.. ziek.

Omdat het kinderen waren en die kun je nu eenmaal geen volwassen straf geven. Waarschijnlijk hadden ze 8 jaar intensieve therapie moeten hebben maar dat is niet gebeurt geloof ik.

ordinary

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: 20 januari 2014, 21:27:19 »
Veel mensen zeggen hier dat doodstraf goedkoper is, maar dat is NIET zo! Als je even een goede bron natrekt zul je zien waarom en ik heb het een paar pagina's terug ook al gemeld. Dus het argument dat het zogenaamd 'goedkoper' moet zijn slaat nergens op. Hier nog een artikel: http://www.express.be/joker/nl/platdujour/doodstraf-uitvoeren-is-duurder-dan-levenslang-geven/104743.htm
En al was het duurder, het gaat hier om levens.

Denouement

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: 20 januari 2014, 21:29:12 »

Kent iemand die twee jochies 'Jon Venables en Robert Thomspon?'. Die hebben een kindje van vier vermoord toen ze tien waren. Ze gaven elkaar de schuld, maar gingen beiden tot hun achttiende de bak in. Alleen hadden ze van Jon een tekening gevonden, deze:
Had ie voor de moord getekend. Robert niet. Hij had er dus al een soort van gedachtes mee.

Ze komen er allebei uit en raad eens wie weer vast zat. JON :D

Ik kreeg echt rillingen over mijn rug toen ik dit verhaal hoorde. Arm kindje toch.

ordinary

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: 20 januari 2014, 21:35:27 »
Ik vind dat een normaal mens die ideeën niet hoort te hebben, als je die wel hebt dan noem ik dat wel 'ziek' ja. Als je gewoon normaal en helemaal honderd bent in je kop dan voer je dat soort gruwelijke praktijken echt niet uit. Stel je oom zou op een dag zeggen dat hij 'graag mensen zou willen vermoorden, gewoon voor de kick' dan is dat persoon niet gezond. Dat is ziek.

ordinary

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: 20 januari 2014, 21:40:08 »
Deze opmerking snap ik nooit echt. Ik bedoel, ZIJ hebben ook mensen van het leven beroofd.
En moet het dan zo zijn dat deze moderne, 21ste eeuwse samenleving de daders daarom ook mag vermoorden? Omdat zij een fout zijn begaan moeten wij dat dan ook doen?

En je hoort tegenwoordig trouwens nog regelmatig verhalen van mensen die onschuldig zijn geëxecuteerd. Er zijn altijd risico's aan verbonden.

Mphor

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: 20 januari 2014, 21:59:19 »
Deze opmerking snap ik nooit echt. Ik bedoel, ZIJ hebben ook mensen van het leven beroofd.
Misschien niet. Ik zag laatst in een documentaire dat in Amerika echt onschuldige mensen de doodstraf krijgen.
Het prisioners dilemma dat je bij economie krijgt, heet zo, omdat dit in Amerika serieus een prisionersdilemma is. In sommige staten krijgt de rechter meer geld als hij of zij een doodstraf geeft als veroordeling. Zij vragen dan aan een gevangene, waarvan wel bewijs is dat hij/zij een misdaad heeft begaan wie het gedaan heeft. En als zij maar zeggen dat een onschuldige het heeft gedaan, komen zij vrij en krijgt de onschuldige de doodstraf. Het kan de rechters daar geen fuck schelen of mensen onschuldig zijn. Dat vind ik gewoon echt te ver gaan.
Ja, misschien is er ook voor de volle 100% bewijs dat iemand het wel heeft gedaan. Maar ik ben van mening dat je het nooit helemaal zeker kunt weten. Straks vermoord je een onschuldig iemand.
Natuurlijk gaat dit over Amerika, maar het gaat om het idee. Ik vind het een heel erg idee dat je wellicht een onschuldige vermoord.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: 21 januari 2014, 08:31:53 »
Dan nog is het ziek dat je als 10 jarige tot dit soort dingen in staat bent. Dan ben je echt gewoon ziek in je hoofd. Kan er ook geen respect voor opbrengen.

Zo'n kind kan er vrij weinig aan doen dat hij ziek in zijn hoofd is, he.

Verder snap ik die oog om oog, tand om tand reacties in dit topic echt niet. Ik vind het niet echt intelligent of ontwikkeld overkomen, sorry.

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #100 Gepost op: 21 januari 2014, 09:27:14 »
Ik ben tegen. De doodstraf is iets wat je niet ongedaan kan krijgen. Ik vind dat je geen straffen moet opleggen waar je eigenlijk niet controle over hebt. Je hebt misschien de controle om iemand te doden, maar nooit om een leven terug te geven. Ik ben voor levenslang, maar absoluut tegen de doodstraf.

Denouement

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: 21 januari 2014, 09:31:13 »

Verder snap ik die oog om oog, tand om tand reacties in dit topic echt niet. Ik vind het niet echt intelligent of ontwikkeld overkomen, sorry.

Jimmy

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: 21 januari 2014, 09:41:06 »

Dus mensen die iemand verloren hebben aan een geweldpleging (laten we zeggen, een vader wiens kind is verkracht en vermoord) en dan zou willen dat die moordenaar de doodstraf krijgt, zou ook een lage intelligentie hebben/onderontwikkeld zijn? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Maargoed, ik ben zelf tegen de doodstraf. Als is het alleen maar dat je misschien de verkeerde hebt. Dan kun je zo iets nooit meer terugdraaien. Het gebeurt al dat ze soms de verkeerde hebben veroordeeld. Dat zou net zo goed kunnen gebeuren met de doodstraf.

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: 21 januari 2014, 09:47:42 »
Dus mensen die iemand verloren hebben aan een geweldpleging (laten we zeggen, een vader wiens kind is verkracht en vermoord) en dan zou willen dat die moordenaar de doodstraf krijgt, zou ook een lage intelligentie hebben/onderontwikkeld zijn? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Dat is wel een heel andere situatie. Iemand die zelf slachtoffer is van een vreselijke misdaad kan niet objectief naar een stelling als dit kijken omdat emotie teveel invloed heeft. Je kunt dat dus niet echt vergelijken.

Jimmy

• Gast
« Reactie #104 Gepost op: 21 januari 2014, 09:51:56 »
Dat is wel een heel andere situatie. Iemand die zelf slachtoffer is van een vreselijke misdaad kan niet objectief naar een stelling als dit kijken omdat emotie teveel invloed heeft. Je kunt dat dus niet echt vergelijken.
Je hebt mensen die zich kunnen inleven in zo'n situatie ondanks dat ze het hebben meegemaakt.

Het is dat er geen 100% zekerheid is (of iemand daadwerkelijk schuldig is). Want als deze er om een magische rede wel was, dan had ik heel anders naar de doodstraf gekeken en gewild dat serie-moordenaars dit zeker wel zouden krijgen. Beetje raar als mensen dan gaan spreken over een lage intelligentie.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: 21 januari 2014, 09:53:30 »

Maargoed, ik ben zelf tegen de doodstraf. Als is het alleen maar dat je misschien de verkeerde hebt. Dan kun je zo iets nooit meer terugdraaien. Het gebeurt al dat ze soms de verkeerde hebben veroordeeld. Dat zou net zo goed kunnen gebeuren met de doodstraf.

Ik vind dat geen excuus om je onmenselijk te gaan gedragen nee. Ik heb zelf iets heel naars meegemaakt en ik wordt er echt niet beter van als de dader de doodstraf krijgt. Dat is iets wat veel mensen zich niet realiseren, maar je gaat je niet beter voelen van wraak.

Niet citeren.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: 21 januari 2014, 09:56:07 »
Je hebt mensen die zich kunnen inleven in zo'n situatie ondanks dat ze het hebben meegemaakt.

Het is dat er geen 100% zekerheid is (of iemand daadwerkelijk schuldig is). Want als deze er om een magische rede wel was, dan had ik heel anders naar de doodstraf gekeken en gewild dat serie-moordenaars dit zeker wel zouden krijgen. Beetje raar als mensen dan gaan spreken over een lage intelligentie.

Natuurlijk kun je je inleven in de slachtoffers maar dat betekent niet dat je ook moet straffen vanuit emotie. Daarnaast vind ik levenslang een veel zwaardere straf dus dan zou ik dat aanraden.

Jimmy

• Gast
« Reactie #107 Gepost op: 21 januari 2014, 09:58:16 »

Veel mensen hebben iets naars meegemaakt. Dus dat is hoe jij het ziet ja. Maar om andere meningen direct als laag intelligent of onderontwikkeld te benoemen vind ik nogal een flauwe vorm van discussieren.

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: 21 januari 2014, 10:00:53 »
Je hebt mensen die zich kunnen inleven in zo'n situatie ondanks dat ze het niet hebben meegemaakt. (bedoel je niet zo?)

Ik vind gewoon dat een beslissing als dit niet gemaakt moet worden als emotie de drijfveer heeft. ALs je inbeeld dat er iets ergs gebeurt met jouw dierbare dan vind ik dat je je ook laat drijven door emotie. De doodstraf is toch wel een serieus iets, je kunt het niet terug draaien dus ik vind dat als zoiets beslist wordt een objectief oordeel wel belangrijk is.

Ik wil overigens niet zeggen dat mensen onintelligent zijn als ze voor de doodstraf zijn. Maar ik vind wel dat men wat meer over dit onderwerp na mogen denken. Ik merk dit ook in het dagelijkse leven als dit onderwerp wel eens ter sprake komt, men denkt er imo te makkelijk over om andermans leven af te nemen. Ik vind de overheid dan niet veel slechter dan de moordenaar. Een leven kun je iemand niet teruggeven, dat is toch het hele erge aan moord op zich.

Morsmordre

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: 21 januari 2014, 10:06:14 »
Ik ben tegen de doodstraf. Naar mijn mening straf je iemand veel meer door hem levenslang in een cel te plaatsen. Maar dan ook ECHT levenslang, niet zoals het nu in Nederland geregeld is. En wat mij betreft mogen echte zware misdadigers ook een iets minder luxe cel dan de cellen nu in Nederland.

Maar doodstraf vind ik geen goede oplossing. Mocht je een verkeerderde beoordeling maken, en iemand onschuldigs krijgt de doodstraf, is dat toch knap lullig.

Jimmy

• Gast
« Reactie #110 Gepost op: 21 januari 2014, 10:06:22 »
Ik vind gewoon dat een beslissing als dit niet gemaakt moet worden als emotie de drijfveer heeft. ALs je inbeeld dat er iets ergs gebeurt met jouw dierbare dan vind ik dat je je ook laat drijven door emotie. De doodstraf is toch wel een serieus iets, je kunt het niet terug draaien dus ik vind dat als zoiets beslist wordt een objectief oordeel wel belangrijk is.

Ik wil overigens niet zeggen dat mensen onintelligent zijn als ze voor de doodstraf zijn. Maar ik vind wel dat men wat meer over dit onderwerp na mogen denken. Ik merk dit ook in het dagelijkse leven als dit onderwerp wel eens ter sprake komt, men denkt er imo te makkelijk over om andermans leven af te nemen. Ik vind de overheid dan niet veel slechter dan de moordenaar. Een leven kun je iemand niet teruggeven, dat is toch het hele erge aan moord op zich.
Dat snap ik. Roepen is makkelijk. Vandaar dat ik nu ook niet meer voor de doodstraf ben. Maar ik ben wel iemand die zich heel erg verdiept in dit soort zaken. En ik weet dat er genoeg seriemoordenaars zijn die hun leven lang geen spijt hebben van wat ze doen.  Wat dacht je van die brief van Dutroux? Die geen spijt in de brief schijnt te betuigen van zijn daden. Dit soort moordenaars kun je maar beter kwijt zijn, want  het kost toch alleen maar geld en plek.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: 21 januari 2014, 10:08:13 »
Veel mensen hebben iets naars meegemaakt. Dus dat is hoe jij het ziet ja. Maar om andere meningen direct als laag intelligent of onderontwikkeld te benoemen vind ik nogal een flauwe vorm van discussieren.

Het is gewoon een feit dat wraakgevoelens en straffen uit wraak in 'minder geciviliseerde' staten voorkomt (als je er vanuit gaat dat de rechtsstaat de meest of een van de meest geciviliseerde vorm is, daar kun je natuurlijk over filosoferen.) Het is niet raar om iemand vreselijke dingen toe te wensen wanneer je iets hebt meegemaakt of wanneer je familie iets is aangedaan, maar zo hoor je in een moderne samenleving niet te straffen.

Falathiel

• Where there's life there's hope
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: 21 januari 2014, 10:09:34 »
Ik ben tegen de doodstraf. Naar mijn mening straf je iemand veel meer door hem levenslang in een cel te plaatsen. Maar dan ook ECHT levenslang, niet zoals het nu in Nederland geregeld is. En wat mij betreft mogen echte zware misdadigers ook een iets minder luxe cel dan de cellen nu in Nederland.

Maar doodstraf vind ik geen goede oplossing. Mocht je een verkeerderde beoordeling maken, en iemand onschuldigs krijgt de doodstraf, is dat toch knap lullig.

Wat bedoel je hiermee? Want levenslang in Nederland is ook écht levenslang. Het wordt alleen bijna nooit gegeven
Heb je feedback voor mij als mod? Note mij! ask.fm Sims

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: 21 januari 2014, 10:10:31 »
Dus omdat jij het zo hebt ervaren en moet iedereen het maar zo gaan ervaren?
Zat mensen en nabestaanden voelen zich wel beter als ze wraak genomen hebben, natuurlijk niet zelf maar met de wet, dus als ze straf krijgen. Dat begrijp jij ook wel hoop ik?
Als jou zoontje van drie ooit ontvoerd en op een vreselijke wijze (note: verf in de oog, zware stalen buis tegen zijn kop etc.) vermoord word, ga je mij niet vertellen dat het je niet uitmaakt of ze de doodstraf krijgen of niet :'D Of levenslang (wat je in NL waarschijnlijk niet krijgt met zo een actie).

Ik geloof niet dat wraak iemand zal helpen. Het zorgt er niet voor dat je kind terug komt of dat je ineens niet meer verkracht bent. Van dat dikgedrukte stuk zou ik graag een bron lezen.

Jimmy

• Gast
« Reactie #114 Gepost op: 21 januari 2014, 10:12:49 »
Het is gewoon een feit dat wraakgevoelens en straffen uit wraak in 'minder geciviliseerde' staten voorkomt (als je er vanuit gaat dat de rechtsstaat de meest of een van de meest geciviliseerde vorm is, daar kun je natuurlijk over filosoferen.) Het is niet raar om iemand vreselijke dingen toe te wensen wanneer je iets hebt meegemaakt of wanneer je familie iets is aangedaan, maar zo hoor je in een moderne samenleving niet te straffen.
Maar dan vind ik het tegenstrijdig als mensen zoals jij, die de doodstraf onmenselijk vinden etc, wel voor een levenslange opsluiting zijn. Wat dan toch eigenlijk ook een geestelijke marteling voor iemand is? (Je zegt zelf al, het is een zwaardere straf)

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: 21 januari 2014, 10:15:06 »
Maar dan vind ik het tegenstrijdig als mensen zoals jij, die de doodstraf onmenselijk vinden etc, wel voor een levenslange opsluiting zijn. Wat dan toch eigenlijk ook een geestelijke marteling voor iemand is? (Je zegt zelf al, het is een zwaardere straf)
Is dat dan niet juist meer vergelding voor slachtoffers en nabestaanden?

Falathiel

• Where there's life there's hope
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: 21 januari 2014, 10:16:57 »
Ik denk dat dat o.a. te maken heeft met dat de doodstraf iemands leven wegneemt en op geen enkele manier meer teruggegeven kan worden. Wanneer iemand levenslang in de gevangenis zit is het inderdaad een marteling voor die persoon (lijkt mij), maar is er altijd nog ergens een kiertje waardoor hij vrijgelaten zou kunnen worden. En verder wordt hij verzorgt in de gevangenis en komt hij niks tekort qua eten of iets dergelijks. Dat klinkt ook een stuk menselijker dan de doodstraf
Heb je feedback voor mij als mod? Note mij! ask.fm Sims

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: 21 januari 2014, 10:18:12 »

Ik zie levenslange opsluiting in die zin niet als wraak maar meer als preventie, bij ernstige gevallen waarvan je bijv. met neurologisch onderzoek kan aantonen dat diegene het waarschijnlijk nog een keer zou doen. Als diegene dan zelf euthanasie wil in de gevangenis dan zou dat naar mijn mening oké zijn (hoewel dat waarschijnlijk in NL niet gaat gebeuren) maar ik vind het niet oké dat de staat kan beslissen of iemand dood gaat of niet.
Daarnaast is de doodstraf duurder. In tegenstelling tot sommigen in dit topic vind ik het wel belangrijk om daar naar te kijken, klinkt misschien een beetje plat maar de staat heeft nu eenmaal niet oneindig geld en dan vind ik het beter om geld uit te geven aan zorg dan aan het doden van criminelen.
Ten derde kun je de doodstraf niet meer terugdraaien en er worden nogal wat fouten gemaakt.

Voor mijn gevoel, maar ik weet niet of dat echt zo is, is de doodstraf meer een straf uit wraak en levenslang meer een straf uit preventie.

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: 21 januari 2014, 10:20:05 »
Ik denk dat dat o.a. te maken heeft met dat de doodstraf iemands leven wegneemt en op geen enkele manier meer teruggegeven kan worden. Wanneer iemand levenslang in de gevangenis zit is het inderdaad een marteling voor die persoon (lijkt mij), maar is er altijd nog ergens een kiertje waardoor hij vrijgelaten zou kunnen worden. En verder wordt hij verzorgt in de gevangenis en komt hij niks tekort qua eten of iets dergelijks. Dat klinkt ook een stuk menselijker dan de doodstraf
Inderdaad. Hier in de Nederlandse cellen wordt er gewoon voor je gezorgd, qua eten en drinken zeker en zo hoort het ook. Ik denk niet dat je kunt oordelen dat celstraf te weinig straf is voor een gedetineerde, totdat je het zelf heb meegemaakt. Mij lijkt het echt vreselijk..

Jimmy

• Gast
« Reactie #119 Gepost op: 21 januari 2014, 10:20:43 »
Is dat dan niet juist meer vergelding voor slachtoffers en nabestaanden?
Dat is voor ieder persoonlijk. Er zijn ook mensen die het idee dat de moordenaar nog leeft en ademt een naar idee vinden.

Maar voor mij persoonlijk (als er met 100% zekerheid zou kunnen worden gezegd dat de dader schuldig is) zou het meer liggen aan het feit dat zo'n seriemoordenaar die niet verandert alleen maar plek en geld kost.
Maar aangezien er niet met zekerheid kan worden gezegd of iemand daadwerkelijk de dader is, en ik niet precies weet wat de vergelijkingen van de kosten van de doodstraf tegenover de kosten van de gevangenschap zijn, ben ik tegen de doodstraf.

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: 21 januari 2014, 10:23:21 »
Wat ik hypocriet vind is dat we honden inslapen die mensen aangevallen hebben, om onszelf te beschermen. Ik zag ooit een programma waarbij ze een agressieve leeuw neerschoten die alles, inclusief safari auto's aanviel, die hebben ze ook afgemaakt.

Maar doodstraf is dan ineens niet moreel. Ik vind het ergens inderdaad niet correct en in vele gevallen is doodstraf te extreem. Ik beschouw doodstraf ook niet echt als wraak, denk niet dat wraak al veel mensen beter heeft doen voelen. Maar sommige extreme gevallen zijn onverbeterlijk. Sommige mensen zullen altijd blijven moorden, zullen altijd een gevaar vormen voor de mens. Is het voor iedereen, inclusief de dader, dan niet gewoon beter er een einde aan te maken?

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: 21 januari 2014, 10:25:05 »
Dan ga je net als ik honderd docu's kijken die over rechtzaken gaan van moordenaars/misdaders en luister je naar de nabestaanden :'D
Zet een dagje Investigation Discovery op. Hoor maar hoeveel mensen zeggen dat het ze niet boeit en ze er zich niet beter door voelen. Dat is mijn bron.

No offence maar dit is ook geen manier van discussiëren. :') Als je iets stelt moet je dat wel onderbouwen.

Daarnaast denk ik dat mensen soms niet weten wat het beste voor hen is, zeker niet in dit soort dramatische situaties. Je denkt dat je je beter voelt als je verkrachter dood is, maar je loopt nog steeds met een levenslang trauma. We straffen in Nederland (en in veel andere westerse landen) niet voor niets uit preventie en niet uit vergelding (wraak).

Jimmy

• Gast
« Reactie #122 Gepost op: 21 januari 2014, 10:26:51 »
Ik zie levenslange opsluiting in die zin niet als wraak maar meer als preventie, bij ernstige gevallen waarvan je bijv. met neurologisch onderzoek kan aantonen dat diegene het waarschijnlijk nog een keer zou doen. Als diegene dan zelf euthanasie wil in de gevangenis dan zou dat naar mijn mening oké zijn (hoewel dat waarschijnlijk in NL niet gaat gebeuren) maar ik vind het niet oké dat de staat kan beslissen of iemand dood gaat of niet.
Daarnaast is de doodstraf duurder. In tegenstelling tot sommigen in dit topic vind ik het wel belangrijk om daar naar te kijken, klinkt misschien een beetje plat maar de staat heeft nu eenmaal niet oneindig geld en dan vind ik het beter om geld uit te geven aan zorg dan aan het doden van criminelen.
Ten derde kun je de doodstraf niet meer terugdraaien en er worden nogal wat fouten gemaakt.

Voor mijn gevoel, maar ik weet niet of dat echt zo is, is de doodstraf meer een straf uit wraak en levenslang meer een straf uit preventie.
Daar doelde ik niet op. Ik had het over jouw opmerking over dat een levenslange opsluiting zwaarder is.

Daarnaast vind ik levenslang een veel zwaardere straf dus dan zou ik dat aanraden.

Nogmaals, als we het over menselijkheid gaan hebben, dan vind ik het niet rijmen dat iemand die zó tegen de doodstraf is omdat het onmenselijk is, wel voor een geestelijke marteling is. (Want ik neem aan dat jij dat ook vindt als jij zegt dat een levenslange opsluiting een zwaardere straf voor iemand is dan de doodstraf.)

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: 21 januari 2014, 10:27:31 »
Op dit moment wordt ongeveer 92% van alle verdachten die voor de rechter staat schuldig bevonden en veroordeeld. Enkele jaren geleden was dat 97%. Vijf procent van alle verdachten die tot voor kort veroordeeld zouden zijn wordt nu vrijgesproken omdat rechter kritischer en voorzichtiger zijn geworden door alle geruchtmakende dwalingen. We weten natuurlijk niet of deze 5% werkelijk onschuldig is. Daar hebben we immers geen waterdichte test voor. Dan is het redelijk om aan te nemen dat de helft (dus 2,5 %) terecht wordt vrijgesproken en de andere helft niet.
Van de +/- 180.000 mensen die in 2011 werden veroordeeld waren er dus mogelijk  +/- 4.500 (2,5%) onschuldig en er is alle reden om aan te nemen dat veel veroordelingen nog steeds onterecht zijn. In de Verenigde Staten is veel onderzoek gedaan naar zogenaamde DNA-exoneratie: zaken waarbij veroordeelden na een nieuw proces zijn vrijgesproken dankzij hernieuwd onderzoek van lichaamsmateriaal dat ten tijde van hun eerder veroordeling nog niet op DNA kon worden ondezocht. In zeden- en moordzaken bleek 5% van alle veroordelingen op een dwaling te berusten. Bij een onderzoek naar 32 [font=times]aselect [/font]gekozen verkrachtingszaken bleek dat vier van de 32 verdachten onterecht waren veroordeeld. Dat is meer dan 10%. Juist in moord- en zedenzaken is de kans op dwalingen groot, omdat er vaak geen getuigen zijn (moord) of slechts één getuige (de aangever) en omdat er in geen zaak zo vaak onwaarheid wordt gesproken als in zedenzaken, zowel door verdachten als door (vermeende) slachtoffers (gegeven het hoge percentage valse aangiften).

http://rechtspraakinopspraak.nl/430/Cijfers

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: 21 januari 2014, 10:27:34 »
Ik buig voor je.
Ik heb een docu gezien over twee honden (naam vergeten, maar het was een beroemde zaken, google kan je helpen) en die honden kregen straf, alleen eentje dacht ik, weet niet zeker, maar de eigenaren niet :'D Dus die advocaat jaren lang zijn best gedaan om alle feiten naar boven te halen en om te laten zien dat de honden niet zomaar die vrouw hadden vermoord, maar daar speciaal voor opgevoed werden.
Wtf? Wat een klootzak die eigenaar..

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: 21 januari 2014, 10:28:56 »
Maar je gaat toch ook niet random alle misdadigers de doodstraf geven? Het moet toch ook alleen uitgevoerd woorden op de meest onmenselijke figuren die er zijn?
Ik vond Ted Bundy bijvoorbeeld cruel etc. maar doodstraf, ja nee .. net niet.
Albert Fish dan weer wel, hij was gewoon onmenselijk. (Niet dat Ted heel menselijk was, maar u het the point).

Maar wat vind jij er dan beter aan om hem de doodstraf te geven ipv levenslang? Wat is de functie daarvan?

Jimmy

• Gast
« Reactie #126 Gepost op: 21 januari 2014, 10:29:04 »
Wat ik hypocriet vind is dat we honden inslapen die mensen aangevallen hebben, om onszelf te beschermen. Ik zag ooit een programma waarbij ze een agressieve leeuw neerschoten die alles, inclusief safari auto's aanviel, die hebben ze ook afgemaakt.

Maar doodstraf is dan ineens niet moreel.  Ik vind het ergens inderdaad niet correct en in vele gevallen is doodstraf te extreem. Ik beschouw doodstraf ook niet echt als wraak, denk niet dat wraak al veel mensen beter heeft doen voelen. Maar sommige extreme gevallen zijn onverbeterlijk. Sommige mensen zullen altijd blijven moorden, zullen altijd een gevaar vormen voor de mens. Is het voor iedereen, inclusief de dader, dan niet gewoon beter er een einde aan te maken?
Laura.... :aanbid:

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: 21 januari 2014, 10:30:40 »
Ik buig voor je.
Ik heb een docu gezien over twee honden (naam vergeten, maar het was een beroemde zaken, google kan je helpen) en die honden kregen straf, alleen eentje dacht ik, weet niet zeker, maar de eigenaren niet :'D Dus die advocaat jaren lang zijn best gedaan om alle feiten naar boven te halen en om te laten zien dat de honden niet zomaar die vrouw hadden vermoord, maar daar speciaal voor opgevoed werden.
Ik heb ook een keer zoiets gezien, uiteindelijk konden die specialisten wel bewijzen dat die honden daadwerkelijk als moordwapen werden gebruikt. Walgelijk.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: 21 januari 2014, 10:30:50 »
Daar doelde ik niet op. Ik had het over jouw opmerking over dat een levenslange opsluiting zwaarder is.

Nogmaals, als we het over menselijkheid gaan hebben, dan vind ik het niet rijmen dat iemand die zó tegen de doodstraf is omdat het onmenselijk is, wel voor een geestelijke marteling is. (Want ik neem aan dat jij dat ook vindt als jij zegt dat een levenslange opsluiting een zwaardere straf voor iemand is dan de doodstraf.)

Die redenen die ik beschreef zijn de redenen waarom ik voor levenslang ipv de doodstraf zou kiezen. De reden dat levenslang zwaarder is, is de reden dat ik niet snap dat mensen die voor de doodstraf uit wraak zijn niet voor levenslang kiezen.
Dat het zwaarder is vind ik ondergeschikt aan al die andere redenen die ik noemde en daarom vind ik dat uit eindelijk menselijker. Vooral om de reden dat je het terug kan draaien bij fouten en dat ik vind dat de staat gewoon niet op die manier over jouw leven kan beschikken.

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: 21 januari 2014, 10:31:38 »
Wat Goldenkiller ook al zei, het gaat er mij niet om iedere zware misdadiger van persoonsdelicten (moord en zedenfeiten) om te brengen.
Het gaat mij om daders die het ene delict na het andere pleegde, en dit bewust voor een plezierig gevoel doen.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: 21 januari 2014, 10:33:04 »
Wat Goldenkiller ook al zei, het gaat er mij niet om iedere zware misdadiger van persoonsdelicten (moord en zedenfeiten) om te brengen.
Het gaat mij om daders die het ene delict na het andere pleegde, en dit bewust voor een plezierig gevoel doen.

Wat ik haar ook al vroeg: wat is dan de functie van die doodstraf volgens jou? Waarom vind je dat bij die gevallen beter dan levenslang?

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: 21 januari 2014, 10:34:10 »
Dat snap ik. Roepen is makkelijk. Vandaar dat ik nu ook niet meer voor de doodstraf ben. Maar ik ben wel iemand die zich heel erg verdiept in dit soort zaken. En ik weet dat er genoeg seriemoordenaars zijn die hun leven lang geen spijt hebben van wat ze doen.  Wat dacht je van die brief van Dutroux? Die geen spijt in de brief schijnt te betuigen van zijn daden. Dit soort moordenaars kun je maar beter kwijt zijn, want  het kost toch alleen maar geld en plek.

Ik wil gewoon niet in een samenleving leven waarin moord als een rechtvaardige straf wordt getuigd, zelfs niet in extreme gevallen als dat. Laat die man maar lekker in zijn cel wegrotten, tenzij hij instemt tot euthanasie vind ik niet dat de doodstraf een optie moet zijn. 

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: 21 januari 2014, 10:38:06 »
Puur en alleen, echt puur om het feit dat zij voor een paar seconden dezelfde gruwelijke angst, die de slachtoffers hebben gevoeld, voelen (de emotionele kant gezien) + het feit dat levenslang niet te vertrouwen is (kans dat ze er ooit uitkomen, bv. doordat ze therapie gekregen hebben en al dat gezeik) en die mensen krijgen gewoon alsnog een 'leven', vooral in Nederland, waaraan verdienen ze dat? We zijn mensen, ik vind dat we af en toe, bij echt gruweldaden best wel een net wat emotionelere beslissing mogen maken dan telkens maar het functionele zien.

Note: gruweldaden. Ik heb het niet over verkrachters of moordenaars die gewoon iemand of iemanden  neerknallen. Zaken als junko furuta, albert fish etc.

Ook een beetje als voorbeeld voor alle anderen :'D Dat ze in hun achterhoofd moeten houden dat als ze zoiets van plan zijn ze een pittige straf krijgen.

Al ben ik soms wel wisselend, want als ze nou levenslang zouden krijgen in een hok met een smerige wc en een matras, kijk dan zou ik de doodstraf overbodig vinden.

Dat klopt niet. Levenslang is in Nederland levenslang en daar kun je niet vervroegd bij vrijkomen. Het enige wat kan gebeuren is dat je gratie krijgt van de koning (wat nooit gebeurt, maar op zich is dat een domme regel dat geef ik toe) of als de zaak herzien wordt en je toch onschuldig blijkt.
Die preventie waar jij het over hebt, dat anderen het zien en wel drie keer nadenken voordat ze iets doen, dat is juist minder bij de doodstraf. Bij taakstraf is dat gevoel het hoogst, daarna bij gevangenisstraf en bij de doodstraf werkt dit nauwelijks. (Dit heb ik in college gehad maar ik kan het wel opzoeken als je wil.)
Over dat emotionele vlak, dat is natuurlijk gewoon een mening en daar zal ik het denk ik nooit mee eens worden. Ik vind het fout om iemand 'het zelfde te laten voelen als wat hij anderen heeft aangedaan' hoe gruwelijk het ook is wat diegene heeft gedaan. Dat maakt jou net zo slecht namelijk.

Jimmy

• Gast
« Reactie #133 Gepost op: 21 januari 2014, 10:40:09 »
Ik wil gewoon niet in een samenleving leven waarin moord als een rechtvaardige straf wordt getuigd, zelfs niet in extreme gevallen als dat. Laat die man maar lekker in zijn cel wegrotten, tenzij hij instemt tot euthanasie vind ik niet dat de doodstraf een optie moet zijn.
Toch blijf ik het nogal hypocriet vinden dat mensen die zo anti doodstraf zijn dan wel voor een levenslange  opsluiting zijn en in jouw geval bijvoorbeeld spreken over 'lekker in de cel wegrotten'. Dat is toch ook onmenselijk?

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: 21 januari 2014, 10:46:19 »
Toch blijf ik het nogal hypocriet vinden dat mensen die zo anti doodstraf zijn dan wel voor een levenslange  opsluiting zijn en in jouw geval bijvoorbeeld spreken over 'lekker in de cel wegrotten'. Dat is toch ook onmenselijk?

Ik ben tegen het wegnemen van een mensenleven. Vrijheid zou je iemand nog terug kunnen geven, een leven niet (al is een fout na 50 jaar ook onvergeeflijk, de veroordeelde kan dan tenminste nog leven en genieten van een eventueel gezin). Ik vind levenslang ook veel menselijker dan de doodstraf, gezien je met de doodstraf vooral de relaties van de veroordeelde mee kwetst. Opsluiting is imo altijd onmenselijk, daar heb je gelijk in, maar ik vind de doodstraf iets dat zo middeleeuws is dat wij dat tegenwoordig niet meer hoeven toe te passen. Mijn mening hierover is gewoon heel erg plat, gij zult niet doden! Als de veroordeelde een situatie van levenslang echt zo vreselijk vind dan vind ik dat de optie zelfdoding op een humane manier best aangeboden mag worden, maar ik vind dat wij als maatschappij onze criminelen niet onder dwang moeten laten sterven.

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: 21 januari 2014, 10:46:25 »
Wat ik haar ook al vroeg: wat is dan de functie van die doodstraf volgens jou? Waarom vind je dat bij die gevallen beter dan levenslang?
Omdat in het geval van levenslang er nog altijd de mogelijkheid tot vrij komen of ontsnappen is. Het klinkt waarschijnlijk cru maar wat is het punt van hen in een kamertje op te sluiten voor de rest van hun tijd, sommige mensen zijn onverbeterbaar en gaan niet veranderen, ze gaan nooit iets positief aan onze samenleving kunnen brengen. Misschien is het dan echt beter als we er gewoon een eind voor hen aan maken.
Recht is er trouwens niet gekomen om wraak te nemen maar om orde te handhaven, doodstraf is dus ook geen vorm van wraak maar een vorm van ordehandhaving. Sommige daders zullen de orde àltijd verstoren , is hen laten sterven dan niet beter voor de samenleving.

Ik vind het ook afschuwelijk klinken, een leven om de samenleving te redden. Maar er zijn genoeg zaken waarbij haast zonder twijfelen levens doden of op het spel zetten (dierenlevens, soldaten in geval van oorlog). Maar in geval van extreme daders is leven ineens kostbaar, dat klopt ergens toch ook niet?

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: 21 januari 2014, 10:46:38 »

In Nederland rot je niet weg in de cel. Ik vind niet dat ernstige misdadigers helemaal geen straf verdienen, ze mogen zich best kut voelen en over hun zonden nadenken in een cel. Maar iemand doodmaken vind ik van een hele andere schaal.
(Het is overigens zo dat een heel hoog percentage van de misdadigers niet helemaal in orde is en geen normaal gevoel van empathie hebben, dus of ze spijt hebben van hun daden en daar over nadenken valt nog maar te betwijfelen.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: 21 januari 2014, 10:49:01 »
Dit vind ik best onzin eigenlijk, kun je mij uitleggen hoe ik net zo slecht als die gene kan zijn, omdat ik het gewoon gruwelijk vind wat die slachtoffer meegemaakt heeft?
Ik weet niet voor jou, maar als ik lees hoe ze Junko hebben mishandelt (warme lamp, gebraden kip, zwaard, flessen, aanstekers en vuurwerk in haar kont en vagina stoppen. Zware gewichten van hoog af op haar buik laten valen. Haar benen in brand steken met olie. Haar eigen pis laten opdrinken), dan KAN ik gewoon niets anders wensen dan dat zij gewoon mishandelt worden zo lang het maar kan. Als jij dat gewoon door kan slikken en 'nou en, we moeten ze normaal behandelen' kan denken. BRAVO.

Nee ik bedoel dat 'de staat' die degene de doodstraf zou geven om diegene te laten voelen wat hij anderen heeft aangedaan even slecht zou zijn als de dader zelf. Ik snap dat jij wil dat diegene zijn leven lang gemarteld wordt o.i.d. want dat is menselijk om te denken, maar dat is niet hoe je moet straffen. Straffen doe je namelijk niet uit emotie, hoe oneerlijk dat soms ook lijkt.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: 21 januari 2014, 10:53:45 »
Ho, maar nu doe jij ook emotioneel nadenken, maar als iemand dan net extremer emotioneel nadenkt zijn ze even slecht...
ok.

dat laatste klopt tho, spijt hebben zullen ze wss niet, dus moeten we ze imo meer straffen, dat ze wel spijt krijgen, al is het alleen maar omdat ze de straf zo erg vinden.

Als dat gebeurt dan vind ik het niet erg, maar dan is het doel van het straffen niet emotie of wraak. Ik betwijfel of een ziek iemand als Dutroux ooit spijt krijgt. Waarschijnlijk gaat hij zichzelf alleen maar als slachtoffer zien van de rechtsstaat, dat doe hij nu ook al.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: 21 januari 2014, 10:55:46 »
OH op die fiets, negeer mijn andere reactie dan maar :'D

Daar ben ik het wel mee eens tho, ik wil rechten studeren, maar dan wel in een land waar ik het eens ben met het rechtssysteem ( niet in NL dus lol ).

Ik studeer rechten en het is best interessant om er over te leren hoor. Ik ben het ook met redelijk wat dingen oneens, maar het is wel leuk om te leren waar je het precies niet mee eens bent en hoe het allemaal in elkaar zit. Wel frustrerend soms, maar toch interessant. Overigens leer je niet alleen strafrecht maar ook een hoop andere dingen. Strafrecht is maar een klein % van je opleiding.

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: 21 januari 2014, 10:56:05 »
Mijn broer zei ooit 'De beste straf voor zo'n misdadigers, is hen het besef geven van wat ze een ander aangedaan hebben.' In België bestaan er ook leerprogrammas waarbij daden van seksuele agressie zo leren inzien wat ze fouten.
Dat dit onmogelijk is voor de meeste extreme daders, besef ik ook, maar hen laten beseffen hoe afschuwelijk ze waren, ja dat zo pas een echte straf zijn.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: 21 januari 2014, 10:57:46 »
Omdat in het geval van levenslang er nog altijd de mogelijkheid tot vrij komen of ontsnappen is. Het klinkt waarschijnlijk cru maar wat is het punt van hen in een kamertje op te sluiten voor de rest van hun tijd, sommige mensen zijn onverbeterbaar en gaan niet veranderen, ze gaan nooit iets positief aan onze samenleving kunnen brengen. Misschien is het dan echt beter als we er gewoon een eind voor hen aan maken.
Recht is er trouwens niet gekomen om wraak te nemen maar om orde te handhaven, doodstraf is dus ook geen vorm van wraak maar een vorm van ordehandhaving. Sommige daders zullen de orde àltijd verstoren , is hen laten sterven dan niet beter voor de samenleving.

Ik vind het ook afschuwelijk klinken, een leven om de samenleving te redden. Maar er zijn genoeg zaken waarbij haast zonder twijfelen levens doden of op het spel zetten (dierenlevens, soldaten in geval van oorlog). Maar in geval van extreme daders is leven ineens kostbaar, dat klopt ergens toch ook niet?

Maar er zijn zo veel mensen die enkel ruimte innemen en niets goeds voor de samenleving doen. Moeten die dan allemaal dood? De kans op vrijkomen is er niet met levenslang op de twee redenen die ik hierboven noem na en ontsnappen gebeurt ook vrijwel nooit in Nederland.
Mijn argument is ook dat de doodstraf veel meer geld kost en dan zijn ze eigenlijk alleen maar een grotere last voor de samenleving dan wanneer je ze in de gevangenis zet.

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: 21 januari 2014, 11:04:06 »
Maar er zijn zo veel mensen die enkel ruimte innemen en niets goeds voor de samenleving doen. Moeten die dan allemaal dood? De kans op vrijkomen is er niet met levenslang op de twee redenen die ik hierboven noem na en ontsnappen gebeurt ook vrijwel nooit in Nederland.
Mijn argument is ook dat de doodstraf veel meer geld kost en dan zijn ze eigenlijk alleen maar een grotere last voor de samenleving dan wanneer je ze in de gevangenis zet.
Hmm zo raar dat het duurder is. En nee natuurlijk moeten we niet iedereen die niks goed doet voor de maatschappij gaan afmaken, maar die daders doen afschuwelijk slecht voor de maatschappij.
Op zich snap ik het wel dat de doodstraf afgeschaft is, het zal wel meer drama veroorzaakt dan opgelost hebben. Maar sommige daders blijven volgens mij beter af dood, ze hebben een vorm van agressie overschreden die echt te afschuwelijk is en toch mogen ze nu verder leven. Ergens is dat toch niet terecht?

Rosedaley

• Gast
« Reactie #143 Gepost op: 22 januari 2014, 11:56:18 »
Tegen. Ik vind dat criminelen op die manier makkelijk van hun straf afkomen. Natuurlijk gaan ze dood, en dat is niet niks. Maar ik zie ze liever hun hele leven achter de tralies, zodat ze ook echt de gevolgen van hun daden op lange termijn ondervinden.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: 22 januari 2014, 12:09:40 »
Iemand die tot zo'n gruweldaad in staat is, is toch echt niet helemaal 100 in zijn bovenste hersenkamertje hoor.

Je kunt ook een bepaalde vorm van autisme hebben en daardoor weinig empathie voelen, maar niet iedereen met die stoornis (mag je autisme een stoornis noemen?) vermoordt mensen. Er is dus wel bijna altijd iets met je aan de hand als je zoiets doet, maar je daden zijn niet per se enkel gevolg van je stoornis.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: 22 januari 2014, 13:03:58 »
Je kunt ook een bepaalde vorm van autisme hebben en daardoor weinig empathie voelen, maar niet iedereen met die stoornis (mag je autisme een stoornis noemen?) vermoordt mensen. Er is dus wel bijna altijd iets met je aan de hand als je zoiets doet, maar je daden zijn niet per se enkel gevolg van je stoornis.

Autisme is gewoon een stoornis. Ik las ergens dat veel mensen vanaf hun geboorte al iets hebben waardoor ze later rare dingen gaan doen, en dat je jeugd bepaald of dat echt gebeurd. Dus als jij een goede jeugd hebt gehad zal jij die gedachtes niet meer hebben, en een slechte jeugd versterkt dat juist.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: 22 januari 2014, 19:40:51 »
Volgens mij ook ja, of iig minder snel als je een goede jeugd hebt gehad.
Die jongens die James hebben vermoord (ik weet niet of zij ook autistisch waren, iig wel laag begaafd las ik ergens) hebben allebei ook een moeilijke jeugd gehad.

Klopt, maar dat is bij volwassenen (bij kinderen ligt het ietsje anders) niet altijd een excuus. Ten eerste moet je onderzoeken of het slechte gedrag wel de oorzaak is van de moeilijke jeugd, dat kan namelijk ook gewoon toeval zijn. Ten tweede gaat niet iedereen met zo'n jeugd over op misdadige acties.
Uit eindelijk kan het betekenen dat iemand therapie krijgt naast zijn straf en gedeeltelijk ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard, maar gehele ontoerekeningsvatbaarheid komt bijna nooit voor.

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: 22 januari 2014, 20:11:43 »
^Ik vind dat goed gezegd.
Bij zieke mensen, zoals manisch-depressieve, schizofrenie, gebeurd het vaak dat zij  een misdaad plegen in tijdens een psychotisch moment, waar ze is sommige gevallen ook spijt van kunnen hebben achteraf.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: 22 januari 2014, 20:14:21 »
Maar again. Die mensen zijn niet perse ziek. Iedereen doet iets 'anders'/'slechts', alleen minder erg, maar dat betekent niet dat de een ziek is en de ander niet. Dan zijn we of allemaal ziek, of is niemand ziek (buiten de echt zieke mensen obv.).

Iedereen is een beetje slecht, sommige slechter en sommige het slechts + in combinatie met het feit dat ze geen fuck geven om de gevoelens van anderen (dit hebben veel mensen tho bewust of onbewust, ik heb een casus gelezen over dat bijna alle hoge managers dit hebben, een soort psycho zijn ze, ze geven niet veel om de gevoelens van anderen, lang verhaal).

Ja klopt! Wel in veel mindere mate dan echte psychopaten hoor maar het is inderdaad een (soort) karaktertrek.

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: 22 januari 2014, 20:15:12 »
^wow heftig, nu dat je iemand vermoord ligt bijna nooit 100% aan een ziekte of een factor, meestal zijn er meerdere factoren

Euphoria

• Okay? Okay.
    • Bekijk profiel
« Reactie #150 Gepost op: 22 januari 2014, 20:19:43 »
Ik ben er persoonlijk tegen, maar ook voor.

Tegen, omdat:
- De rechter spreekt vaak een doodvonnis uit, omdat dat zelf in zijn voordeel ligt(promotie etc.)
- Vaak is het niet eens eerlijk en is het niet de waarheid. Het gebeurd vaak dat mensen onschuldig worden geëxecuteerd.
- Er worden vaak deals gemaakt met mede-getuigen zonder dat iemand hier van weet.

Voor, omdat:
- Sommige mensen hebben daadwerkelijk iets heel ergs gedaan.
I fell in sleep in a field of daisies.
Tumblr

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: 22 januari 2014, 20:21:12 »
Mijn moeder werkt trouwens in het speciaal onderwijs en bij sommige van die kinderen schijn je al te kunnen zien dat ze later echt iemand dood zouden slaan als ze ruzie zouden krijgen bij het uitgaan o.i.d.

Euphoria

• Okay? Okay.
    • Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: 22 januari 2014, 20:21:30 »
En bovendien, degene die iemand heeft vermoord wordt geëxecuteerd, terwijl de staat honderden mensen doodt. Ik snap natuurlijk dat dit gewoon hoort, maar ja het is gewoon nogal lullig.
I fell in sleep in a field of daisies.
Tumblr

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: 22 januari 2014, 20:21:34 »
Klopt ja.
Sowieso ben ik van mening dat elk persoon in staat is om een poging tot moord te doen door wraak/angst of verdediging.

Daarnaast zijn er natuurlijk mensen die het doen, om hun seksuele voorkeuren (en dan niet alleen pedofielen en necrofielen, maar ook mensen die hun sekspartner als slaaf willen hebben en dan echt een extreme slaaf), voor de lol, de kick, nieuwsgierigheid, krankzinnigheid etc.
Volledig me eens, ook die eerste zin. Iedere mens kan tot het uiterste gedreven worden en een moord plegen.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: 22 januari 2014, 20:24:18 »
Volledig me eens, ook die eerste zin. Iedere mens kan tot het uiterste gedreven worden en een moord plegen.

Ik denk het ook. Als jij ziet dat jouw kind wordt verkracht of iets dergelijks is de kans groot dat je zo hard slaat dat diegene sterft. Gelukkig valt dat dan waarschijnlijk onder noodweer exces.

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: 22 januari 2014, 20:25:43 »
Mijn moeder werkt trouwens in het speciaal onderwijs en bij sommige van die kinderen schijn je al te kunnen zien dat ze later echt iemand dood zouden slaan als ze ruzie zouden krijgen bij het uitgaan o.i.d.
Toevallig vandaag examen vraag over gehad. Een kind dat zich reeds antisociaal gedraagt voor de leeftijd van 10, zal zeer waarschijnlijk in criminaliteit belanden.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: 22 januari 2014, 20:29:42 »
Ik ken ook kinderen waaraan ik het zie. Vooral als kinderen die jong zijn dieren mishandelen vind ik dat er een belletje moet rinkelen. Normaal gesproken horen kinderen dieren leuk te vinden, verongeluk een dier pijn doen is wat anders, doen ze meestal omdat ze er juist leuk mee willen spelen, maar ik ken wel kinderen die ze gewoon mishandelen (en ik wil ze slaan dat terzijde), dat is echt niet goed.

Trouwens. Dit is echt interessant om te kijken, duurt niet lang en ik weet ZEKER dat je hem niet gaat wegklikken. Beth Thomas was een beetje een vreemde :'D Ze probeerde haar broertje en ouders te vermoorden, omdat daarom. Nu is ze wel genezen en gaat het goed met haar, ze is ook vrij oud nu.

http://www.youtube.com/watch?v=ME2wmFunCjU

Ah cool! Ik vind dat soort docu's altijd heel interessant.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: 22 januari 2014, 21:57:26 »
Heftig maar wel erg  interessant. Fijn om te weten dat zoiets goed kan komen met de juiste therapie. :)

AishwaryaRai

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: 23 januari 2014, 17:58:25 »
Ik had net het hele verhaal van Junka Furuta gelezen. Nou sorry, maar voor zulke mensen (de daders dus) ben ik wel voor de doodstraf. Echt niet normaal, hoe moest die meid bij al die vreselijke dagen wel niet voelen

Opzich ben ik niet echt een voorstander van de doodstraf aangezien altijd de kans is dat een onschuldig iemand veroordeeld word. Maar als iets echt onmenselijk is zoals de zaak van Junko, groepsverkrachting in India en dat het echt BEVESTIGD is dat zij de daders zijn ben ik voor.

Penguinone

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: 17 juli 2018, 13:14:48 »
Up
Ik was tink

Iroh

• Tourner dans le vide
    • Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: 17 juli 2018, 13:39:27 »
Tegen. Ik vind niet dat wij kunnen beslissen over de dood van iemand anders en ik vind het daarnaast ook niet bij onze maatschappij passen. Tevens heb je nog het risico dat het slachtoffer onschuldig is (zie Timothy Evans, al vermoed ik dat zoiets niet snel zou gebeuren in Nederland in deze tijd, maar het gaat om het idee). Echter vind ik wel dat sommige misdadigers het verdienen om dood te gaan, zoals Michael P..
❝If you look for the light, you can often find it. But if you look for the dark, that is all you will ever see.❞

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: 17 juli 2018, 14:39:54 »
Ja ook tegen. Degene die het doodvonnis uitspreekt, pleegt ook een soort moord in mijn ogen. Dus gewoon krom en hypocriet.

Roses

• Global Moderator
  • I see beauty in everything, but me
    • Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: 17 juli 2018, 14:47:01 »
Tegen, ik vind niet dat je over iemands leven kunt beslissen, ook al hebben zij iemand vermoord. En wat @Kopje ook al zegt, in principe pleeg je dan zelf ook moord
This night is sparkling ✨ || Do you know how many fucking times I've cried for you?

Sleepsheep

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: 17 juli 2018, 15:05:14 »
Voor. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die zelfs met intensieve therapie nooit meer terug de maatschappij in kunnen, die gewoon echt zwaar geestesziek zijn. Er is teveel kans op vervroegde vrijlating (echte psychopaten kunnen ontzettend goed manipuleren) of verlof waarin het mis kan gaan. Ter bescherming van de maatschappij, vind ik dat in zeldzame gevallen de doodstraf gegeven zou mogen worden.

Maar ik ben niet 100% voor, ik denk dat zo'n 65% van mij 'voor' is, maar 35% de nadelen te zwaar wegen en zegt 'nee'.

Oude bekende met een nieuw profiel :)

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: 17 juli 2018, 15:13:26 »
Maar ik vind dat wel heftig, om maar iedereen dood te maken als ze niet in de maatschappij horen.

Sleepsheep

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: 17 juli 2018, 15:15:51 »
^ Daarom zeg ik ook de zeldzame gevallen, en niet 'knal iedereen maar af'. Er zijn gewoon echt geesteszieke mensen die zonder te knipperen tientallen moorden hebben gepleegd (inclusief martelingen en andere zaken), maar die hier in Nederland geen doodstraf gekregen zouden hebbenz. Zo'n persoon is het naar mijn mening niet waard om nog langer tijd en geld aan te besteden.

Sleepsheep

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: 17 juli 2018, 15:18:31 »
Ik weet dat er ontzettend veel mensen zijn die (gelukkig maar!) in iedereen wel iets goeds zien, maar in de bijzondere gevallen waar er echt geen enkele goede cel aanwezig is.... Doodstraf.

Penguinone

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: 17 juli 2018, 15:48:52 »
Voor. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die zelfs met intensieve therapie nooit meer terug de maatschappij in kunnen, die gewoon echt zwaar geestesziek zijn. Er is teveel kans op vervroegde vrijlating (echte psychopaten kunnen ontzettend goed manipuleren) of verlof waarin het mis kan gaan. Ter bescherming van de maatschappij, vind ik dat in zeldzame gevallen de doodstraf gegeven zou mogen worden.

Maar ik ben niet 100% voor, ik denk dat zo'n 65% van mij 'voor' is, maar 35% de nadelen te zwaar wegen en zegt 'nee'.
Maar denk je dan niet dat we misschien beter kunnen investeren in meer onderzoek naar psychopaten? Zodat hulpverleners makkelijker weten wanneer ze worden gemanipuleerd etc. Want die mensen zijn ook gewoon ziek en dat maakt het niet goed wat ze hebben gedaan maar ik vind niet dat ze daarom de doodstraf verdienen. Daarnaast denk ik persoonlijk dat levenslang (in een cel of met tbs) erger is dan de doodstraf voor een persoon. Met de doodstraf ben je er wel lekker makkelijk vanaf en met levenslang is je lijdensweg veel langer.

Ik ben dus tegen de doodstraf, maar voor meer onderzoek oid waardoor echte psychopaten niet zomaar vrijkomen met tbs. Regels rondom verlof etc moeten ook worden aangescherpt. Maar ik vind nog steeds niet dat de doodstraf de oplossing is.
Ik was tink

Sadsloth

• Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: 17 juli 2018, 17:20:38 »

Eensch.
I feel free when I see no one and nobody knows my name

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: 18 juli 2018, 09:09:35 »
Maar denk je dan niet dat we misschien beter kunnen investeren in meer onderzoek naar psychopaten? Zodat hulpverleners makkelijker weten wanneer ze worden gemanipuleerd etc. Want die mensen zijn ook gewoon ziek en dat maakt het niet goed wat ze hebben gedaan maar ik vind niet dat ze daarom de doodstraf verdienen. Daarnaast denk ik persoonlijk dat levenslang (in een cel of met tbs) erger is dan de doodstraf voor een persoon. Met de doodstraf ben je er wel lekker makkelijk vanaf en met levenslang is je lijdensweg veel langer.

Ik ben dus tegen de doodstraf, maar voor meer onderzoek oid waardoor echte psychopaten niet zomaar vrijkomen met tbs. Regels rondom verlof etc moeten ook worden aangescherpt. Maar ik vind nog steeds niet dat de doodstraf de oplossing is.