Auteur Topic: Bloed doneren  (gelezen 34359 keer)

Lieve

• Bekijk profiel
« Gepost op: 27 oktober 2009, 22:47:52 »
Hoi!

Vandaag ben ik weer eens bloed gaan geven, maar het valt mij altijd op dat er zo weinig jongeren zijn die bloed geven, voornamelijk ouderen.
Dus voor de 18+ meiden, mijn vraag, geven jullie bloed? waarom wel of waarom niet?? En zou je het overwegen om alsnog te doen?

Persoonlijk ben ik het gaan doen omdat beide ouders het doen/deden (mams mag niet meer), ik een gewilde bloedgroep heb en ik het eigenlijk vanzelfsprekend vind, je verwacht toch  ook bloed te krijgen als je het nodig hebt?
Gratis geld verdienen en een lipbalm? klik hier!! Nog sneller geld verdienen? klik dan HIER!!

milkbreak

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2009, 22:52:02 »
Nee ik doe het niet.
Waarom, ik heb een te lage bloeddruk en weeg ook niet genoeg (voor het donoren iets). Mijn moeder heeft het vroeger wel gedaan tegen de doktors raad in. Ze was erna ook altijd ziek en viel heel vaak flauw.
Vandaar dat ik het niet doe, anders zou ik het wel willen!

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2009, 22:54:33 »
jammer dat je niet 'mag'! maar je hebt er duidelijk goede redenen voor :) ik had ook altijd een lage bloeddruk, maar die is gelukkig gestegen en ik zit altijd ruim boven de 50 kilo dus dat gewicht is ook wel goed (voor het doneren dan)
Gratis geld verdienen en een lipbalm? klik hier!! Nog sneller geld verdienen? klik dan HIER!!

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2009, 07:38:23 »
up

Anouk

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2009, 08:17:32 »
Ik geef geen bloed, ik ben echt doodsbang voor naalden.

lunaste

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2009, 10:40:45 »
Het is heel lame, maar ik heb echt een fobie voor naalden, zo erg dat ik al dagen van tevoren in paniek raak als ik er iets mee te maken heb en dat ik vaak echt vastgehouden moet worden in de stoel :') (het heeft een keer bijna een halfuur geduurt voor een kaakchirurg me een verdoving toe kon dienen...)

Maar ik vind het echt heel goed van mensen die het wel doen :)
and if you think that you can spell, make a list of the cunts you'd send to hell and send them

beverr

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2009, 10:43:47 »
ik denk dat ik het wel wil gaan doen, maar weet niet of het kan enzo omdat ik een te laag ijzergehalte heb en dat heeft daar geloof ik ook mee te maken. maarja kan nog veranderen. mn moeder mag het ook niet doen, en mn vader deed het maar die viel daarna heel de tijd bijna flauw enzo.
geluk maak je zelf, en jij mij gelukkig ook

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2009, 11:08:34 »

ik denk dat ik het wel wil gaan doen, maar weet niet of het kan enzo omdat ik een te laag ijzergehalte heb en dat heeft daar geloof ik ook mee te maken. maarja kan nog veranderen. mn moeder mag het ook niet doen, en mn vader deed het maar die viel daarna heel de tijd bijna flauw enzo.

Je ijzergehalte verschilt altijd, ligt namelijk ook grotendeels aan je voeding. Om bloed te geven moet je Hb (ijzer dus) op dat moment minimaal 7 zijn. Maar dat meten ze daar ter plekke. Je zou het allicht kunnen proberen? Dagen ervoor goed ijzer eten (bv. appelstroop, groene bladgroenten zoals spinazie en sla, gedroogde pruimen of abrikozen, roosvicee ferro drinken)

Vemke

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2009, 11:19:31 »
Ik doe het niet en ik weet eigenlijk ook niet waarom.
Misschien dat ik er over een jaar ofzo mee begin maar heb nu veelste weinig tijd!
Do I get bonus points if I act like I care

Anonymous

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2009, 11:29:00 »
Wanneer ik mag en mn bloeddruk is goed  (nu een te lage bloeddruk), ga ik het zeker doen !

dormant

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 28 oktober 2009, 11:33:33 »
Ik haat naalden en alles wat aan ziekenhuizen is gerelateerd.
Bovendien weet ik niet eens wat voor bloedgroep ik heb.

VintageROCKS

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 28 oktober 2009, 13:32:18 »
Ik vind naalden ook doodeng, maar vanaf ik 18 ben ga ik ook bloed gaan geven. Mijn ouders doen het ook. Mijn moeder is nu wel gestopt omdat ze iedere keer te ziek was achteraf.
Nu moet ik nog een jaartje wachten...

Btw: op de site van het Rode Kruis (België) stond dat ze niet alleen bloed nodig hebben, maar vooral ook plasma en dat ze ook plasmadonoren zoeken. Ik weet alleen niet goed hoe dat dan in zijn werk gaat...

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 28 oktober 2009, 14:08:56 »
@ Vemke: als vrouw mag je maar drie keer per jaar, dus het kost je in 1 jaar welgeteld nog geen 3 uurtjes...

@E_kid: dat testen ze daar, ze gaan er niet van uit dat jij ook de bloedgroep hebt die je zegt te hebben. Plus daarbij, wordt je bloed elke keer gechecked op vanalles

@Vintagelies: tof dat je ook wilt! Bij plasma doneren gaat het inderdaad iets anders in zn werk. Dan halen ze alleen het vocht uit je bloed, en doen ze de bloedcellen weer terug in je lichaam. Daardoor herstel je sneller (je bent immers alleen vocht kwijt en geen bloedcellen) en mag je het vaker doen (in principe elke 2 weken, maar je kan natuurlijk ook kiezen om het minder vaak te doen). Wel ben je meer tijd kwijt per keer. Bij plasma zo'n uur tot 2 uur (incl. checkup), bij vol bloed maximaal een uur.

Amnesia

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2009, 14:14:03 »
Hm, je mag toch niet bloedgeven als je net een tattoo of piercing heb ofzo? Anders zou ik als ik 18 word wel bloed willen geven, als t kan  ;p
hung around with faces and names.

lunaste

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 28 oktober 2009, 14:16:30 »

Hm, je mag toch niet bloedgeven als je net een tattoo of piercing heb ofzo? Anders zou ik als ik 18 word wel bloed willen geven, als t kan  ;p

Dat weet ik niet, maar dat kan best aangezien je als je een tattoo laat zetten risico maakt om een van de hepatitis varianten te krijgen. Dacht ik. Pin me er niet op vast :P
and if you think that you can spell, make a list of the cunts you'd send to hell and send them

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 28 oktober 2009, 14:17:07 »
als je een tattoo of piercing hebt laten zetten moet je een jaar wachten. Je kan je al wel voor het verstrijken van dat jaar opgeven, dan bellen ze je voor een afspraak. Als je dan aangeeft dat het na een bepaalde datum meer dan een jaar geleden is, houden ze daar rekening mee met het plannen van de afspraak

Amnesia

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 28 oktober 2009, 14:20:08 »
Hm, dan denk ik niet dat ik de komende jaren bloed kan geven.
Jep, er staan te veel tattoos op m'n verlanglijstje.
hung around with faces and names.

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 28 oktober 2009, 14:22:12 »

[...]

Dat weet ik niet, maar dat kan best aangezien je als je een tattoo laat zetten risico maakt om een van de hepatitis varianten te krijgen. Dacht ik. Pin me er niet op vast :P

Hepatitis en HIV bij vieze naalden ja. Ze kunnen er nameljik niet van uit gaan dat het steriel is gezet. Natuurlijk gebeurt dat vaak wel, maar uit voorzorg moet je dus wachten. Plus HIV is pas na minimaal 6 maanden in het bloed aan te tonen.

kloplop

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 28 oktober 2009, 16:06:24 »
ik heb het 1 keer gedaan en daarna voelde ik me zo beroerd(duizelig, overgeven etc) dat ik het nooit meet gedaan heb.  Ik zit ook echt net boven de 50 kilo dus ik denk dat ik gewoon toch iets te weinig weeg om het te mogen doen

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 28 oktober 2009, 18:40:11 »
jammer dat het niet zo goed ging :(

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 28 oktober 2009, 21:45:31 »
up

roosaline

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 28 oktober 2009, 21:55:36 »
ik haaaaat naalden
ik val altijd flauw (innerlijke spanning ofzoiets)
dus het lijkt mij geen succes

Cheesecake

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 28 oktober 2009, 21:57:59 »
Ik weet het niet,
ik zou het opzich wel willen maar heb iets tegen naalden :D
Ik denk dat ik het misschien toch maar ga doen..
En wie rijdt er op zijn paard door de prairie, dat is cowboy billy boom door de boeven zeer gevreesd!

Nienaa92

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 28 oktober 2009, 22:13:23 »
Ik zit nog te twijfelen of ik bloed of plasma wil gaan doneren.
Maar daarvoor heb ik nog even de tijd, want ik word pas in mei 18 ;-)
Mama had de bevalling van mijn broertje nooit overleefd zonder bloeddonoren en daar ben ik wel zo dankbaar voor dat ik iets terug wil doen. En het is maar een kleine moeite denk ik.
Training is the opposite of hoping

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 28 oktober 2009, 22:19:33 »
jeetje wat hebben veel meiden hier iets tegen naalden??? Ik snap best dat je er bang voor bent, maar ik denk dat veel mensen het alleen maar zichzelf aanpraten. De stoel waarin je zit als je doneert, kan helemaal achterover, zodat je al ligt, dus dan val je minder snel flauw. Ze controleren je goed, vragen continu hoe je je voelt, geven je te eten en te drinken om aan te sterken. Dus probeer het eens zou ik zeggen ;)
Wel fijn dat sommigen het toch overwegen :) mijn moeder heeft ook bloedtransfusies gehad. Bloed geven is zó ontzettend belangrijk!

Fem

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 28 oktober 2009, 22:26:05 »
Ja, ik ben ook bloeddonor, sinds m'n 18e :)

Waarom: Waarom niet? ;) Ik kan het prima missen, heb geen angst voor naalden, etc.

Charcoal

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 28 oktober 2009, 22:28:27 »
Viel me ook op dat veel meiden iets tegen die naalden hebben.
Ben zelf nog geen 18, maar ik zou het wel willen doen. Omdat je er toch mensen mee kan helpen. Alleen mijn gewicht is niet goed, ben te licht.
Maar ben wel orgaandonor, zoiets vind ik ook heel belangrijk.

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 28 oktober 2009, 22:48:52 »

Viel me ook op dat veel meiden iets tegen die naalden hebben.
Ben zelf nog geen 18, maar ik zou het wel willen doen. Omdat je er toch mensen mee kan helpen. Alleen mijn gewicht is niet goed, ben te licht.
Maar ben wel orgaandonor, zoiets vind ik ook heel belangrijk.

ja is het ook! ben ook orgaandonor. Ik vind het heel belangrijk dat mensen daar goed over nadenken, ook als ze niet willen. Dat ze niet geen donor zijn uit luiheid, dat vind ik zwak. Door dit topic hoopte ik ook dat meer meiden erover na gingen denken.

Anneke1905

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 28 oktober 2009, 22:53:31 »
ik ben nu 16 dus mag het nog niet maar ik wil het zeker gaan doen en ik heb O volgens mij en dat is toch die iedereen kan hebben. nja ik had het er met mijn moeder over en die heeft het ook een keer gedaan, tijdens haar studie (medische studie ;p) en die zei dat ik de bloedgroep had die iedereen kon hebben, ben dus vergeten welke xD maar ik wil het zeker doen!! xx
Six billion people in the world. Six billion souls. And sometimes -- all you need is one.

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 28 oktober 2009, 23:03:06 »
dan heb je 0 negatief, net zoals ik!! Dan ben je 'bloedmooi' en willen ze je heel graag hebben ;) dus zeker doen als je 18 bent!

HATERSGONNAHATE

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 28 oktober 2009, 23:04:26 »
Ik weet niet eens wat mijn bloedgroep is xD

PiraatPiet

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 28 oktober 2009, 23:06:32 »
ik heb het nooit gedaan, simpelweg omdat ik er niet van gehoord heb. Of niets concreets tenminste...
ik weet niet waar
ik weet niet hoe...
wat voor iets doen ze? is het vrijwillig of krijg je een vergoeding? waar moet je heen? moet je een afspraak maken? wat gebeurt er?
dat soort dingen ;P

lunaste

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 28 oktober 2009, 23:55:50 »

jeetje wat hebben veel meiden hier iets tegen naalden??? Ik snap best dat je er bang voor bent, maar ik denk dat veel mensen het alleen maar zichzelf aanpraten. De stoel waarin je zit als je doneert, kan helemaal achterover, zodat je al ligt, dus dan val je minder snel flauw. Ze controleren je goed, vragen continu hoe je je voelt, geven je te eten en te drinken om aan te sterken. Dus probeer het eens zou ik zeggen ;)
Wel fijn dat sommigen het toch overwegen :) mijn moeder heeft ook bloedtransfusies gehad. Bloed geven is zó ontzettend belangrijk!

Zoals ik al zei zou ik het best willen doen, maar ik heb gewoon echt bijna een fobie. Door dit topic denk ik al aan naalden en word ik al trillerig.

Je kan me een aansteller vinden, maar zelfs voor mijn eigen gezondheid laat ik me niet prikken tenzij het MOET.
Ik zit er zelf ook erg mee en probeer er wel overheen te komen maar iedere keer weer ben ik doodsbang (het is gewoon het idee dat er iets mijn lichaam ingaat waar ik helemaal naar en slap en misselijk van word).

Maar goed, ik snap ook wel dat je vindt dat het iets is waar je overheen kan komen. Maar ik heb geen tijd en geld voor anti-fobie therapie, en ik vind dat als ik er voor mijn eigen gezondheid niet overheen kan komen dat bloed prikken voorlopig helemaal uit de kwestie is.
Maar als ik er ooit overheen kom, ga ik zeker bloed doneren!

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 29 oktober 2009, 07:44:18 »

[...]

Zoals ik al zei zou ik het best willen doen, maar ik heb gewoon echt bijna een fobie. Door dit topic denk ik al aan naalden en word ik al trillerig.

Je kan me een aansteller vinden, maar zelfs voor mijn eigen gezondheid laat ik me niet prikken tenzij het MOET.
Ik zit er zelf ook erg mee en probeer er wel overheen te komen maar iedere keer weer ben ik doodsbang (het is gewoon het idee dat er iets mijn lichaam ingaat waar ik helemaal naar en slap en misselijk van word).

Maar goed, ik snap ook wel dat je vindt dat het iets is waar je overheen kan komen. Maar ik heb geen tijd en geld voor anti-fobie therapie, en ik vind dat als ik er voor mijn eigen gezondheid niet overheen kan komen dat bloed prikken voorlopig helemaal uit de kwestie is.

Ik bedoel ook niet dat iedereen een aansteller is, maar ik kan niet geloven dat alle meisjes, dus zoveeeeel echt een fobie hebben. Natuurlijk zijn er meiden zoals jij met echt een fobie, maar de meesten vinden ze gewoon 'eng' en zijn dan meteen 'bang', terwijl als ze echt geprikt worden ze alleen een beetje zenuwachtig zijn.
Zelf ben ik ook zenuwachtig als ik geprikt word, maar daarna besef ik altijd weer dat het eigenlijk niets is. Het doet geen pijn, je hebt er amper last van..

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 29 oktober 2009, 07:50:55 »

ik heb het nooit gedaan, simpelweg omdat ik er niet van gehoord heb. Of niets concreets tenminste...
ik weet niet waar
ik weet niet hoe...
wat voor iets doen ze? is het vrijwillig of krijg je een vergoeding? waar moet je heen? moet je een afspraak maken? wat gebeurt er?
dat soort dingen ;P

Waar: bij jou in de buurt. Als je in een grote stad met academisch ziekenhuis woont is er vaak een vaste gebouw waar je altijd terecht kan, in een kleinere stad zijn er vaak op bepaalde dagen 'afgifte punten', vaak een gehuurde sportzaal oid.

Hoe: op www.sanquin.nl kan je informatie lezen en je inschrijven.

Wat ze doen: je krijgt de eerste keer alleen een keuring, een uitgebreide vragenlijst en checkup en ze nemen wat buisjes bloed af om je bloed te testen op vanalles, waaronder je bloedgroep. Vervolgens als je echt komt om bloed te doneren, moet je weer een vragenlijst invullen (of je bij de dokter bent geweest enzovoorts), wordt er je ijzer bepaald, je bloeddruk gemeten. Vervolgens ga je naar een enorm relaxte stoel, waar ze dan een halve liter bloed afnemen. Je zit dus even een tijdje in een stoel met een soort infuusje in je arm die bloed afvoert naar een zak. Dit duurt nog geen kwartier. Vervolgens ga je wat eten en drinken (vaak hebben ze hele lekkere koeken). Zonder wachttijd (als het wat drukker is kan dat) ben je nou een half uurtje tot 3 kwartier bezig

Verder is het vrijwillig, en je als vrouw mag je 3x per jaar bloed geven, mannen 5x. Je krijgt thuis een oproep toegestuurd, met daarop bepaalde tijden of een periode (ligt dus aan de locatie, vast of gehuurd) waarin je mag komen. Als je niet kan, kan je altijd even bellen voor een nieuwe oproep.

Hopelijk heb ik je zo genoeg verteld, en anders moet je even lezen op www.sanquin.nl .

dormant

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 29 oktober 2009, 09:42:54 »
Wat nou als je pfeiffer hebt(gehad)?

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 29 oktober 2009, 12:28:17 »
op www.sanquin.nl kan je een hele lijst vinden van ziektes en andere dingen en of je dan bloed mag geven of moet wachten.
over pfeiffer staat er:

Ik heb de ziekte van Pfeiffer gehad. Is dat een probleem?
Donatie is akkoord na volledig herstel.

Dus als je het hebt, mag je niet, ben je eenmaal herstelt, dan mag je gewoon bloed geven!

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 29 oktober 2009, 20:17:02 »
up

hoihoihoi

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 29 oktober 2009, 20:23:10 »
ik wil het wel doen later , ben nu nog maar 14. hoewel mijn moeder is er mee gestopt omdat ze bijna altijd een te laag ijzergehalte heeft dus ik weet niet of ik dat ook heb.

off topic , ik ben wel orgaan donor

Youfatbastard

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 29 oktober 2009, 20:35:50 »
Wat doen ze precies met dat bloed?
that I'll be entertained even by a stupid, fucking linoleum floor, linoleum floor

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 29 oktober 2009, 22:06:02 »
Het lijkt me best eng maar ik wil het wel overwegen. Waar prikken ze precies? Doet het erge pijn?
I have the right to remain silent.

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 30 oktober 2009, 16:47:21 »

Wat doen ze precies met dat bloed?

Dat geven ze aan mensen die dat nodig hebben, die bijv een bloedziekte hebben of tijdens een operatie of ongeluk veel bloed hebben verloren.
En, alleen als jij dat wil, doen ze er wetenschappelijk onderzoek mee. Maar dat kan je altijd aangeven of je dat wil of niet.

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 30 oktober 2009, 16:49:17 »

Het lijkt me best eng maar ik wil het wel overwegen. Waar prikken ze precies? Doet het erge pijn?

Tof dat je het wil overwegen!
Ze prikken in je elleboogholte, op dezelfde plaats als wanneer je in het ziekenhuis over onderzoek bloed moet prikken. Het doet absoluut geen pijn! Heel soms gaat de naald een beetje scheef en dan voel je hem wel zitten en da's niet fijn, maar het doet echt geen pijn en 99 van de 100 keer gaat het gewoon goed.

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 31 oktober 2009, 13:09:58 »
up

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 01 november 2009, 22:27:41 »
upup

BurmaShave

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 01 november 2009, 22:28:51 »

Nee ik doe het niet.
Waarom, ik heb een te lage bloeddruk en weeg ook niet genoeg (voor het donoren iets). Mijn moeder heeft het vroeger wel gedaan tegen de doktors raad in. Ze was erna ook altijd ziek en viel heel vaak flauw.
Vandaar dat ik het niet doe, anders zou ik het wel willen!

Dat heb ik ook. Ik zou het ook best wel willen doen.
We sail tonight for Singapore  // We're all as mad as hatters here

OptimusPrime

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 01 november 2009, 22:32:46 »

[...]

Idd, dat heb ik ook. Ook van het idee dat er bloed uit mijn lichaam in een zak/buis stroomt word ik helemaal slap van binnen.
Signed, Fart.        (voor de kenners onder ons ;)

CoolKid

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 01 november 2009, 22:35:15 »
als ik 18 ben zou ik het graag doen, maar dat is dus nog ff wachten :)
krijg je er trouwens ook voor betaalt, nee toch ? (vroeg het me alleen af)
I'm so down with myself, I could chill like a bum.

OptimusPrime

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 01 november 2009, 22:37:57 »

lol, als ik er 50 euro voor kreeg zou ik het wel doen denk ik.. ik bedoel; ja, mannen krijgen toch ook geld voor sperma?  :stil:

Lien

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 01 november 2009, 22:49:19 »
Ik ben nog geen 18 dus het kan sowieso nog niet, maar ik denk toch niet dat ik het zou durven. Ik vind spuiten al doodeng, bij het idee alleen al ga ik me slap voelen. Als ik dan een spuit krijg moet ik het liggend krijgen of alles wordt zwart voor mijn ogen en ik draai dan half weg. Bij bloed doneren mag je wel gaan liggen zeker, maar dan nog. Het lijkt me nog veel enger dan een spuit, is het niet zo dat wel meer mensen zich nadien slap voelen enz? Dat zou al echt niks voor mij zijn!
I never get used to this

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 01 november 2009, 23:56:00 »

[...]

lol, als ik er 50 euro voor kreeg zou ik het wel doen denk ik.. ik bedoel; ja, mannen krijgen toch ook geld voor sperma?  :stil:

nah dat vind ik een beetje jammer. Goed, dat is jouw mening natuurlijk, maar je kan het ook zien als 'iets voor je medemens doen'. Om even de reclamecampagne te gebruiken, als je iemands leven kan redden zou je dat toch gewoon doen? Zeker als het geen nadelen voor jouzelf betreft?

Verder is het verschil met een spermadonor wel, dat hij eens per maand moet komen, bij bloed geven is dat hooguit 5x voor mannen, 3x voor vrouwen, per jaar, om donor te mogen zijn. Zij besteden dus veel meer tijd aan het 'doneren'.

LifeOfRoshelle

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 02 november 2009, 00:17:01 »
Ben nog veel te jong!

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 02 november 2009, 00:21:18 »
jammer!

Pipootje

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 02 november 2009, 14:29:23 »
Ik geef al bijna 3 jaar bloed  :angel:
Vind het niet prettig met zo'n dikke naald in mn arm, maar je zit er maar een kwartiertje, dus dat is te overzien ..
Ik heb besloten om het te doen, omdat ik het zelf ook prettig vind dat ik bloed kan krijgen als dat nodig blijkt te zijn.

Dus voor de 18+ mensen die nog geen bloeddonor zijn: Wordt donor ! Je bent er hooguit een uurtje voor kwijt, eens in de drie a vier maanden. Dat is toch niets .. ? :rolleyes:

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: 02 november 2009, 15:53:35 »

Vind het niet prettig met zo'n dikke naald in mn arm, maar je zit er maar een kwartiertje, dus dat is te overzien ..
Ik heb besloten om het te doen, omdat ik het zelf ook prettig vind dat ik bloed kan krijgen als dat nodig blijkt te zijn.

Dus voor de 18+ mensen die nog geen bloeddonor zijn: Wordt donor ! Je bent er hooguit een uurtje voor kwijt, eens in de drie a vier maanden. Dat is toch niets .. ? :rolleyes:

niiice! :)

OptimusPrime

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 02 november 2009, 17:37:16 »

[...]

nah dat vind ik een beetje jammer. Goed, dat is jouw mening natuurlijk, maar je kan het ook zien als 'iets voor je medemens doen'. Om even de reclamecampagne te gebruiken, als je iemands leven kan redden zou je dat toch gewoon doen? Zeker als het geen nadelen voor jouzelf betreft?

Verder is het verschil met een spermadonor wel, dat hij eens per maand moet komen, bij bloed geven is dat hooguit 5x voor mannen, 3x voor vrouwen, per jaar, om donor te mogen zijn. Zij besteden dus veel meer tijd aan het 'doneren'.

ik kom liever 1x per maand klaar in een potje dan 3x per jaar een kwartier lang bloed in een zak laten stromen :')

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 02 november 2009, 17:53:13 »
dat kan natuurlijk.

raiseyourglass

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 02 november 2009, 17:56:28 »
ik ga het wel doen =)
dan maar een beetje pijn en een prikje, je kunt er wel mensen mee helpen.

mijn vader en moeder doen het allebei al vanaf dr 18,
en mijn vader heeft al meer dan 100x bloed gegeven en allemaal beeldjes enzo. ook heeft hij beenmerg afgestaan aan een 7 jarig jongetje uit Frankrijk, die kanker had. we hebben gehoord dat die helemaal beter is geworden! :D

Lieve

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 02 november 2009, 17:59:44 »
@ sodeknetteR: gaaaf! tof van je :) en wat goed van dat jongetje :) en echt pijn doet het niet hoor... gewoon als normaal bloedprikken.
Wat trouwens helpt he, als je mensen gewoon meeneemt naar het bloedgeven, zo heb ik al een paar vriendinnen overgehaald.

raiseyourglass

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 02 november 2009, 18:05:28 »
haha ik heb volgens mij nog nooit bloed laten prikken, en ik ben pas net 15 :')
maar ik weet toch al een paar jaar zeker dat ik het wil laten doen. haha

THATSAMOUR

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: 06 mei 2010, 22:43:39 »
opzich zou ik het wel willen doen, maar ben 16 dus dan kan het geloof ik nog niet.

Sophles

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 20 mei 2010, 20:22:28 »
Jaaa, afgelopen maandag voor de eerste keer bloed gegeven :D
TUMBLR - LAST.FM "If the history of science shows us anything, it is that we get nowhere by labelling our ignorance 'God'".

Lovebird

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: 20 mei 2010, 20:27:39 »
ik wil mss stamcellen gaan geven, maar ik denk daar nog over na. het is iets ingewikkelder dan bloedgeven. ik kan niet zo goed tegen bloed :P
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2010, 20:28:35 door Lovebird »

atthefirsttime

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: 20 mei 2010, 20:41:43 »
ik ben niet bang voor naalden, zou het ook wel willen doen.
maar ik heb pfeiffer in mijn bloed, dus dat is niet zo handig
151209, jij bent alles voor mij.

lacoccinelle

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: 20 mei 2010, 20:43:13 »
Ik ben nog geen 18,  maar ik ben echt als de dood voor naalden.
Maar als ik over die angst heen ben, misschien dan wel. Maar eerst er over heen komen.

ColourSilver

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: 20 mei 2010, 20:45:05 »
Ik hoor hier eigenlijk nooit wat over, dat ze mensen zoeken ofzo. Dus je doet het gewoon in het ziekenhuis?
Ik haat naalden maar daar zet ik me wel overheen

ColourSilver

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 20 mei 2010, 20:47:17 »

Is dat een andere naald als met bloedprikken? Dat vraag ik ff omdat je dikke zegt.
En duurt het echt een kwarier???

ColourSilver

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: 20 mei 2010, 20:50:08 »
Ik bedenk me net dat het met mijn medicijnen waarschijnlijk niet kan...Zijn namelijk nogal zwaar en wil ik de mensen die mijn bloed krijgen niet aandon

Anonymous

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: 21 mei 2010, 08:31:01 »
Ik zou het heel graag willen doen als ik 18 word. Ik ben best wel bang voor naalden, maar ik heb het er graag voor over. Ik vind het, zoals anderen ook al zeiden, belangrijk om zo iets voor je medemens te kunnen doen.
Het is wel de vraag of ik als ik 18 ben überhaupt wel bloed mág geven in verband met gewicht enzo. Maar als ik dan boven de 50 weeg, en verder door de test heen kom, ga ik het zeker doen!

Maaihoofd

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: 21 mei 2010, 09:04:29 »
Goed topic! Zo word je toch bewust van dingen.. Zelf ga ik er overna denken tot ik 18 ben;x Nu is mijn bloeddruk toch te laag enzo..
I'll be you, let's trade shoes, just to see what it would be like, look at shit through each others eyes.

Anonymous

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 21 mei 2010, 10:03:21 »
ik zou het willen doen maar ik mag niet van mijn moeder (ze is dokter). ik heb een erg lage bloeddruk en mijn bloed is ook vrij "arm" (ik moet veel biefstuk eten daarvoor, vraag me niet juist wat het is mijn moeder heeft het me al vaker uitgelegd maar ik snap er geen snars van, dokterigheid is niet mijn sterke kant :p). Als ik bloed moet laten trekken ben ik echt een dag of twee slapjes dus als ik bloed zou geven zou ik wrs een hele week plat liggen... maar als ik het kon zou ik het wel doen. (ik ben niet bang van naalden ofzo en ik vind het ook belangrijk)

mijn broer geeft trouwens wel ieder jaar bloed en de meeste van zijn vrienden ook :)

Bec_Boodles

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: 21 mei 2010, 10:13:26 »
Ik heb het nog nooit gedaan, maar nu ik 18 ben ga ik het wel doen. ik heb niet zoveel problemen met naalden :P
I read somewhere... how important it is in life not necessarily to be strong... but to feel strong

Anna

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: 21 mei 2010, 10:59:00 »
best, maar ik ben net na 2 buisjes bloedafname al bijna flauwgevallen en heel misselijkgeworden.

dormant

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: 21 mei 2010, 11:26:36 »

In Amerika wel volgens mij. Ja kijk dan wil ik het misschien wel overwegen.(ja hey ik moet ook eten)

Opblaaskrokodil

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: 21 mei 2010, 11:28:24 »
Ik denk dat ik ut wel zou gaan doen als ik 18 was =]
ben nu bijna 16.
heb geen fobie voor naalden dus
en zit ook boven de 50.
En ut is fijn om iets terug te doen ;D
Ik ben opblaasbaar, jij lekker niet he .. ? Verkooptopic.

ELSEWHERE

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: 21 mei 2010, 11:53:04 »
ik wil het wel doen als ik 18 ben (:
I believe in second changes, But I don\'t think that everyone deserves them.

LuctorEtEmergo

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: 21 mei 2010, 11:57:32 »
ik zou het wel willen, maar ik ben nog 16.
mijn moeder deed het, vraag me af waarom nu niet meer.

verder ben ik van mijn fobie af voor naalden sinds ik een ongeluk heb gehad.
ze prikten overal en nergens en ik merkte er niks van.
laatst toen ik werd geprikt  was ik dus ook niet bang meer.. :]

(DUS MEIDEN, MET Z'N ALLEN ONDER EEN AUTO , JE ROLT NAAR HET ZIEKENHUIS EN JE BENT VAN JE FOBIE AF ;) hehe, nee doe maar niet.,,, beetje pijnlijk, ik heb nog geluk gehad dat ik een rugtas had, en dat die onder mijn hoofd kwam toen ik viel,, anders was ik erg ver van huis)

maarem ja mijn antwoord;;;
JA, ik wil wel alleen ik ben nog te jong

Maartje

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: 21 mei 2010, 12:01:57 »
Ik zou het wel willen, maar ik ben 13.
L'enfer, c'est les autres.

Sofie

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: 21 mei 2010, 14:41:39 »
Ik ben nog te jong,
en mijn moeder doneert bloed, maar ze valt altijd flauw xd
 http://beautysparkles.nl Beauty | Fashion | Lifestyle  Insta @Sofievwinkel

Colourless

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: 21 mei 2010, 16:41:49 »
Ik zou het wel willen doen, maar ik ben niet 18+. Kan het ook als je 15 bent?

Mijn bloedgroep is O+ komt die vaak voor? :P
It's hard to wait around for something that you know might never happen, but it's even harder to give up when you know it's everything you want.

xMalibu

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: 23 mei 2010, 12:21:09 »
Je leest echt vaak dat mensen die het don flauwvallen enzo. Ik vind het goed van mensen die het doen, zelf ga ik het niet doen.
we can\\\'t tell the future, no, but that\\\'s just the beauty of the world we know!

xMalibu

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: 23 mei 2010, 12:24:12 »
@ BrokenWings ; Ja, die komt het meeste voor. Jij kan aan iedereen geven maar alleen van je eigen bloedgroep ontvangen.

Ik heb A positief, komt het meest voor op de 2e plaats, ik kan geven aan AB en A. :)
we can\\\'t tell the future, no, but that\\\'s just the beauty of the world we know!

primrose

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: 23 mei 2010, 12:25:20 »
Ik ga het niet doen.
Ook niet als ik 18 ben.
Vind het wel supergoed dat mensen dat doen maar ik heb zelf een lage bloeddruk en ben ook wel vaak duizelig dus doe het liever niet =P

Amperbroekie

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: 23 mei 2010, 14:39:24 »

Het is heel lame, maar ik heb echt een fobie voor naalden, zo erg dat ik al dagen van tevoren in paniek raak als ik er iets mee te maken heb en dat ik vaak echt vastgehouden moet worden in de stoel :') (het heeft een keer bijna een halfuur geduurt voor een kaakchirurg me een verdoving toe kon dienen...)

Maar ik vind het echt heel goed van mensen die het wel doen :)

Ja ik heb dat dus ook, en een lage bloeddruk. Dus dat is niet zo'n succes.

Ik weet ook niet of ik het wel zou doen als ik niet bang was voor naalden en een normale bloeddruk had hoor. Mijn bloedgroep komt heel veel voor en ik weet niet of ik wel iets wil doneren als ik nog leef.
Heb een beetje het gevoel alsof mijn 'ziel' dan in diegene komt die het bloed krijgt. Beetje suf misschien.

calliope

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: 23 mei 2010, 14:45:42 »
Ik ben nu nog te jong, maar ik ben het wel van plan als ik 18 ben.
The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams

Anonymous

• Gast
« Reactie #85 Gepost op: 23 mei 2010, 20:35:20 »
Ook al ben ik 18, ik doe het niet, omdat ik gevoelig ben voor flauwvallen.
Heb trouwens ook mijn donorformulier nog niet ontvangen (ook al ben ik onderhand straks al een halfjaar 18), weet ook nog niet wat ik daarmee ga doen.

Loeske

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: 17 mei 2011, 15:15:02 »
Bij ons geven heel veel mensen bloed (studeer geneeskunde, dan krijg je dat :P). Ik wil t ook gaan doen, maar ik ben idd ook een beetje bang dat ik bloedarmoede krijg of flauwval achteraf. En ergens (echt heeeel kneuzig, k weet t) vind ik t ook wel een beetje eng, omdat de naald dikker is dan normaal. Terwijl ik normaal écht niet bang ben voor naalden.

K had altijd/heb soms nogsteeds ook een lage bloeddruk, maar ik denk dat dat niet zo'n punt gaat zijn bij bloed doneren, omdat je dat wel compenseert.

Maar goed even ter bevestiging:

Zal ik bloeddonor worden? Is het naar? :P
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2011, 15:15:57 door Loeske91 »

Loeske

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: 17 mei 2011, 15:16:49 »

Ik zou het wel willen doen, maar ik ben niet 18+. Kan het ook als je 15 bent?

Mijn bloedgroep is O+ komt die vaak voor? :P

Ja, is volgensmij de meest voorkomende. Ik heb m ook gloofk :P
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2011, 15:17:03 door Loeske91 »

Anonymous

• Gast
« Reactie #88 Gepost op: 17 mei 2011, 15:31:47 »
Ik ging even kijken welke medicijnen je mag gebruiken en er staat;
Vitamine B12: geen probleem. :D
Ik wil dit heel graag doen over twee jaar, dan ben ik dus achttien. Ik krijg elke maand al een prik voor mijn b12 tekort, dus ik ben niet bang voor prikken en ik heb ook al een keer bloed moeten prikken, maar als die naald er eenmaal inzit doet het geen pijn meer hoor.

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: 17 mei 2011, 17:11:27 »
Ik geef bloed.
Even voor alle mensen die zeggen/weten dat ze een lage bloeddruk hebben, bang zijn bloedarmoede te krijgen etc: je mag niet geven als er ook maar enig risico is. Je mag daar geen bloed geven als je HB-waarde (dus ijzergehalte, waardoor bloedarmoede ontstaat) te laag is. Een vrouw heeft een HB-waarde nodig van 7.0 om goed te kunnen functioneren. Bloed doneren mag pas vanaf 7,7. De kans op bloedarmoede is dus heel klein. Je kan ook doneren met een lage bloeddruk (en ja, hier spreekt een ervaringsdeskundige:)). Je bloeddruk heeft namelijk niks te maken met de hoeveelheid bloed, maar met de snelheid waarmee het door je lichaam wordt gepompt.
Trouwens, het gaat niet alleen om de gever, maar vooral om de ontvanger. Die moet wel bloed hebben met 'een beetje kwaliteit' om het zo maar te zeggen =P.
Wat ik eigenlijk wil zeggen:  Laat het aan de deskundigen over om te beslissen of jouw bloed goed genoeg is, ga dat niet als leek zelf bepalen.  En voor iedereen die denk dat z'n bloedgroep niet nodig is: elke bloedgroep is nodig. Zeker omdat je ook een andere bloedgroep toegedient kan krijgen dan die je zelf hebt. Iedereen met + bloed, kan + bloed toegedient krijgen, ook al heeft het de voorkeur ook dezelfde bloedgroep te krijgen.
Always shoot for the moon. Even if you miss, you will land among the stars

hoebluebenjij

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: 17 mei 2011, 17:35:37 »
ik wil later wel bloed doneren maar dat kan ik niet, dan ga ik van mn stokkie XD
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2011, 17:36:26 door hoebluebenjij »
Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go.

parsprototo

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: 17 mei 2011, 17:37:30 »
Ik vroeg toen ik 10 was aan m'n moeder of ik bloed mocht gaan doneren maar toen zei ze dat je 18 moest zijn :( haha maar als het kan ga ik het gelijk doen.
Never regret- if its good, its wonderful... if its bad, its experience

Janneke

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: 17 mei 2011, 17:38:19 »
Ik zou het graag willen, en ik heb volgens mij een niet vaak voorkomend bloedgroep. Maar ik gebruik medicatie waardoor het niet kan.

WinnieThePooh

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: 17 mei 2011, 17:45:17 »
ik heb het wel willen doen en ben ook gewoon donor. Maar weet niet goed wanneer en waar ik dat kan doen.
xx

pentagrams

• post-mortem.
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: 17 mei 2011, 17:49:06 »
nee, ga ik nooit doen.
~ Godzillionaire ~

heleboelnummers

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: 17 mei 2011, 18:29:08 »
Ik durf het niet. Wil me er binnenkort wel overheen zetten en het proberen.
-

Parachute

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: 17 mei 2011, 18:45:35 »
Ik doe het niet en ben het ook niet van plan. Ten eerste ben ik al altijd moe, dus er zit sowieso iets niet goed qua mijn gezondheid en ten tweede ben ik als de dood voor naalden. Dan word ik misselijk en ga ik als een klein kind lopen janken, dus nee bedankt :') Helaas.

Spaceman

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: 17 mei 2011, 18:54:30 »
Neeein, ik ben echt bang voor naalden xd
En alsnog zou ik het ook niet doen, net als donor, ben ik ook niet.
~ xx

parsprototo

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: 17 mei 2011, 19:47:14 »
Wat ik me afvraag is hoe zoveel mensen aan een naalden angst komen? :')
Never regret- if its good, its wonderful... if its bad, its experience

PaybackTime

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: 17 mei 2011, 19:56:39 »
Geen idee, ik heb er ook lat van :P Zal dus ook never nooit geen bloed doneren.. Als ik geen naalden angst had misschien wel :')

Asella

• Bekijk profiel
« Reactie #100 Gepost op: 17 mei 2011, 19:57:45 »
Volgens mij doneerde een 'vriendin' van mij ook bloed maar ze was nog geen 18? Ik weet niet hoe dat kan?
En kan je als vegetariër ook bloed doneren? Waarschijnlijk wel als je genoeg vleesvervangers eet maar aangezien ik dat niet doe, betekend dat dan, dat ik geen bloed kan doneren?
music kills the silence

Signorita

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: 17 mei 2011, 20:04:51 »
ik ben als de dood voor naalden, maar ga toch bloed doneren zodra ik 8 word! nog 10 dagen dus haha! ik heb echt zoiets van ja voor mij is het heel even kut, maar ik kan er mensen wel goed mee helpen en ik zou zelf ook bloed willen krijgen. helemaal die zeldzame bloedgroep ( o geloof ik?) ik hoop dat ik die zeldzame heb zodat ik het nuttigst ben haha

:)

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: 17 mei 2011, 20:07:55 »

ik ben als de dood voor naalden, maar ga toch bloed doneren zodra ik 8 word! nog 10 dagen dus haha! ik heb echt zoiets van ja voor mij is het heel even kut, maar ik kan er mensen wel goed mee helpen en ik zou zelf ook bloed willen krijgen. helemaal die zeldzame bloedgroep ( o geloof ik?) ik hoop dat ik die zeldzame heb zodat ik het nuttigst ben haha

haha 8 :P
MAar ik heb van iets teveel, dus denk niet dat ze mn bloed kunnen gebruiken
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2011, 20:09:08 door Peeer »
Is love a lie?  ....   MY TUMBLR

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: 17 mei 2011, 20:23:09 »

Volgens mij doneerde een 'vriendin' van mij ook bloed maar ze was nog geen 18? Ik weet niet hoe dat kan?
En kan je als vegetariër ook bloed doneren? Waarschijnlijk wel als je genoeg vleesvervangers eet maar aangezien ik dat niet doe, betekend dat dan, dat ik geen bloed kan doneren?

Als vegetariër kan je meestal gewoon doneren. Je HB-waarden (ijzerwaarden) moeten wel voldoende hoog zijn, maar dat geldt voor iedereen. Als vegetariër let je waarschijnlijk wel op dat je alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt (als je slim bent tenminste). Dat hoeft alleen niet te komen doordat je vleesvervangers eet.
Ik ben ook vegetariër, en ik geef ook gewoon bloed. Je HB-waarde moet boven de 7.7 zijn, en ik had 8. En ik doe verder niks speciaals als tabletten slikken, gewoon beetje opletten.

Kaboosh

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: 17 mei 2011, 20:55:45 »

[...]

Als vegetariër kan je meestal gewoon doneren. Je HB-waarden (ijzerwaarden) moeten wel voldoende hoog zijn, maar dat geldt voor iedereen. Als vegetariër let je waarschijnlijk wel op dat je alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt (als je slim bent tenminste). Dat hoeft alleen niet te komen doordat je vleesvervangers eet.
Ik ben ook vegetariër, en ik geef ook gewoon bloed. Je HB-waarde moet boven de 7.7 zijn, en ik had 8. En ik doe verder niks speciaals als tabletten slikken, gewoon beetje opletten.

Ik heb ook gegeven, de eerste keer was m'n ijzer helaas te laag, maar toen ik het onlangs liet testen, zat het weer goed (: Dus volgende keer mag ik weer geven ^^

Asella

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: 17 mei 2011, 21:21:02 »
^ Oke, fijn (:
Ik doe zelf niet zoveel aan extra voedingstoffen binnenkrijgen maar ik ben blij dat het doneren geen probleem is als vegetariër.
music kills the silence

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: 17 mei 2011, 21:22:58 »

^ Oke, fijn (:
Ik doe zelf niet zoveel aan extra voedingstoffen binnenkrijgen maar ik ben blij dat het doneren geen probleem is als vegetariër.

Extra is ook niet nodig, gewoon een beetje bruin brood eten en af en toe wat nootjes is voor mij al genoeg. Maar het is niet alleen extra voedingsstoffen, het is ook gewoon goed voor jezelf zorgen (sprak oma)

Saskia

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: 17 mei 2011, 21:35:47 »
Ik ben echt doooodsbenauwd voor naalden, vooral die bloedpriknaald die recht je ader in gaat..
de laatste keer bloedprikken ben ik zo wit weggetrokken dat ik nauwelijks nog fatsoenlijk kon lopen..
dus daarom niet.

ik ben wel orgaandonor, als ik dood ben mag je alles eruit halen wat nodig is, dan zie ik die naalden en mesjes toch niet meer.
Stop wishing, start doing!

IJsbergsla

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: 17 mei 2011, 21:38:20 »
Ik krijg binnenkort mijn eerste oproep =)

Nightsky5

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: 17 mei 2011, 21:48:30 »
Zou het wel graag willen, om er mensen mee te helpen.

Helaas ben ik echt als de dood voor naalden. En zelf al hou ik me rustig, dan alsnog ga ik van mijn stokkie als k een naald in m'n arm heb gehad, bloed prikken duurt daardoor bij mij 1.5 uur! Vermoedelijk speelt erbij dat ik allergisch ben voor de meeste zorgen metalen.
I'm not afraid to die, I'm afraid to be alive without being aware of it.

Amperbroekie

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: 17 mei 2011, 22:13:13 »

Ik ben echt doooodsbenauwd voor naalden, vooral die bloedpriknaald die recht je ader in gaat..
de laatste keer bloedprikken ben ik zo wit weggetrokken dat ik nauwelijks nog fatsoenlijk kon lopen..
dus daarom niet.

ik ben wel orgaandonor, als ik dood ben mag je alles eruit halen wat nodig is, dan zie ik die naalden en mesjes toch niet meer.

Precies het zelfde.. het is echt mijn enige angst (geen hoogtevrees of bang voor spinnen of wat dan ook..)

Ik heb ook bloedarmoede.. maar dat betekent dat je te weinig ijzer in je bloed hebt, niet dat je te weinig bloed hebt zoals mensen denken.. Ik weet niet of het dan wel kan?

Ik denk dat ik het misschien 1x ga proberen als ik 21 ben of zo. Als het dan meevalt blijf ik het doen.

Asella

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: 17 mei 2011, 22:34:18 »

[...]

Extra is ook niet nodig, gewoon een beetje bruin brood eten en af en toe wat nootjes is voor mij al genoeg. Maar het is niet alleen extra voedingsstoffen, het is ook gewoon goed voor jezelf zorgen (sprak oma)

Hmm nou ik merk gewoon heel duidelijk dat mijn weerstand is verslechterd sinds ik geen vlees meer eet. En over het algemeen eet ik redelijk gezond alleen wat te weinig..
music kills the silence

Loeske

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: 19 mei 2011, 18:04:51 »
Heb me opgegeven, ben benieuwd.
En @asella: dat zou ik aan je huisarts vragen of zo, mss dat je gewoon vitaminepillen bij kan slikken. Lijkt me sowieso best verstandig om je niet-vlees eten te compenseren ; )

Loeske

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: 19 mei 2011, 18:07:16 »

[...]

Precies het zelfde.. het is echt mijn enige angst (geen hoogtevrees of bang voor spinnen of wat dan ook..)

Ik heb ook bloedarmoede.. maar dat betekent dat je te weinig ijzer in je bloed hebt, niet dat je te weinig bloed hebt zoals mensen denken.. Ik weet niet of het dan wel kan?

Ik denk dat ik het misschien 1x ga proberen als ik 21 ben of zo. Als het dan meevalt blijf ik het doen.

Dat van dat bloedarmoede weet ik, maar als je bloed geeft verlies je natuurlijk ook een hoop rode bloedcellen en daarmee hemoglobine :) Dus in principe zou het kunnen, maar de controle is dus streng.
Ik ben ook sowieso niet bang voor echt 'diepe' bloedarmoede, maar wel dat ik na het bloed geven dan een week moe ben of zo. Maar goed, als je het niet probeert kan je dat ook niet weten!

Loeske

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: 19 augustus 2011, 14:26:43 »
Nou, ik heb dinsdag voor t eerst bloed gegeven! K vond t echt helemaal niet erg, de naald is wel dik, maar die doet niet meer pijn dan ik gewend ben bij 'gewoon' bloedprikken (maar een miniprikje dus, en als ie erin zit voel je er helemaal niks meer van).
Had een heel klein beetje last van slappe benen, en beetje licht in mn hoofd bij snel opstaan, maar dat heb ik wel vaker ; )
En t was gewoon heel gezellig daar en je doet toch wat goeds :) Als je t wil doen, niet meer twijfelen dus :)
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2011, 14:27:49 door Loeske91 »

AutumnRain

• Gast
« Reactie #115 Gepost op: 19 augustus 2011, 14:30:04 »
Aarg..
Nu ben ik bang dat ik bloedarmoede heb. |:

Loeske

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: 19 augustus 2011, 14:33:12 »
hoezo?

Alysha

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: 19 augustus 2011, 14:39:41 »
als ik 18 ben ga ik dat zeker doen, ik word ook donor.
mijn moeder heeft bijna een levertransplantatie gehad, en ik dat ze daarom heeft kunnen leven. Dat is wel het minste wat ik kan doen, een donor worden.
what you want, baby ive got it.

Annelieke

• Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: 19 augustus 2011, 16:04:36 »
ik wil dat ook als ik 18 ben en als ik dat mag van de dokters enzo.
Geluk is het enige dat verdubbelt als je het deelt.

Flux

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: 17 april 2013, 13:56:27 »
Heb nu twee keer bloed gedoneerd :)
Lessons on lessons on lessons ~

Spookkatje

• You can only paint with the colours you've got.
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: 17 april 2013, 14:09:57 »
Ja ik geef wel al jaren
En die naalden boeije.
Ik heb zelf bloedgroep AB negatief.
Daar zijn er niet veel van.
Ze zijn blij met me.
En ik ben blij dat ik iets kan doen voor mijn medemens.
À loving heart is forever young

Annelieke

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: 17 april 2013, 14:11:35 »
ik ben pas net 18 maar ik ga me binnenkort wel aanmelden als bloeddonor.
Geluk is het enige dat verdubbelt als je het deelt.

Azor Ahai

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: 17 april 2013, 14:12:38 »
Ik word over een maand 18 en ga me dan meteen aanmelden.

Spookkatje

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: 17 april 2013, 14:18:07 »
ik ben pas net 18 maar ik ga me binnenkort wel aanmelden als bloeddonor.

Ik was ook 18
Op mijn 18e verjaardag heb ik voor het eerst bloed gegeven.
Ik wilde op mijn verjaardag ook eens iets weggeven.
Was symbolisch voor mezelf bedoelt.

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: 17 april 2013, 14:21:18 »
Ik wil het op zich wel, maar het komt er nooit van. Ook zie ik een beetje op tegen het moeten laten zitten van die naald, dat doet altijd zeer bij mij. Maar ik vind het wel goed om te doen en ik heb een zeer voorkomende bloedgroep (O positief) dus dat is ook een voordeel met doneren, omdat veel mensen dat kunnen ontvangen.

S0FTW0RDS

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: 17 april 2013, 14:33:33 »
Ik wilde ook graag bloed geven, maar afgelopen zomer ben ik in Kenia geweest dus tot de zomer mag ik sowieso geen bloed geven. Daarna wil ik het wel graag doen, ik heb me al aangemeld.

Azor Ahai

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: 17 april 2013, 14:42:02 »
Ik was ook 18
Op mijn 18e verjaardag heb ik voor het eerst bloed gegeven.
Ik wilde op mijn verjaardag ook eens iets weggeven.
Was symbolisch voor mezelf bedoelt.

Maar hoe kun je dan al meteen wat geven? Je kan je toch pas inschrijven met 18 en dan krijg je nog een hele controle en alles?

Flux

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: 17 april 2013, 14:44:32 »
Maar hoe kun je dan al meteen wat geven? Je kan je toch pas inschrijven met 18 en dan krijg je nog een hele controle en alles?

Klopt, bij Sanquin in elk geval wel.
Lessons on lessons on lessons ~

Hopey

• Fish fingering your custard.
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: 17 april 2013, 17:34:03 »
Ik heb me daarnet opgegeven en er stond dat ze me gingen contacteren :)
Det är skönare lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge. (Blog)

Shizzle

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: 17 april 2013, 17:45:38 »
De site is inderdaad echt langzaam.. Maar moet je dan naar een speciale kliniek om bloed te prikken ofzo?
The only way to do great work, is to love what you do - - ♥

Macallan

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: 17 april 2013, 17:48:00 »
Ik geef zelf ook al een jaar, sinds mijn 18e gelijk al. Vind het vanzelf sprekend, ik kan het missen en iemand anders z'n leven kan ik ermee redden. Evenals dat ik gewoon donor ben voor alles.

Pavone

• Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: 17 april 2013, 17:58:49 »
Hoe weet je wat je bloedgroep is?
Ik denk dat ik niet kan doneren omdat ik medicijnen slik

Daar moet je voor bloedprikken. Anders kom er er niet achter.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: 17 april 2013, 17:59:34 »
Doet het pijn ?

Hannelore

• Gast
« Reactie #133 Gepost op: 17 april 2013, 18:01:02 »
Mijn HB waarden zijn niet hoog genoeg, wat ik ook eet. :s

Azor Ahai

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: 17 april 2013, 18:01:23 »
De site is inderdaad echt langzaam.. Maar moet je dan naar een speciale kliniek om bloed te prikken ofzo?

Je moet inderdaad naar een speciale bloedbank daarvoor. Zelf heb ik Sanquin redelijk in de buurt zitten dus daar wil ik heen gaan, maar je moet dus even kijken of ze een locatie in de buurt hebben.

Azor Ahai

• Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: 17 april 2013, 18:01:52 »
Mijn HB waarden zijn niet hoog genoeg, wat ik ook eet. :s

Ik heb het juist andersom gek genoeg, ik eet helemaal waardeloos maar mijn bloed is altijd helemaal in orde.

Infinity♥

• A freak like me, just needs infinity.
    • Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: 17 april 2013, 18:02:03 »
Ik ben 16 maar wil zeker bloed geven :)
My dream is to fly, over the rainbow so high.

Pavone

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: 17 april 2013, 18:04:03 »
Doet het pijn ?

Verschilt per persoon denk ik. Het prikken zelf deed even pijn bij mij, omdat de naald dikker is dan de naald die ze normaal bij bloedprikken gebruiken. Maargoed, na het geven kun je een beetje duizeligheid zijn. Dan kun je wat eten en drinken daar en in principe zou het dan weer weg moeten gaan.

Scofield

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: 17 april 2013, 18:06:33 »
Ja ik wil dat zelf echt heel graag doen, al ben ik heel erg bang voor prikken/naalden maar dat is het waard. Je helpt er veel anderen mee
Moet alleen nog 18 worden. :/

Gracious

• Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: 17 april 2013, 18:08:27 »
Ik wil ook heel graag bloed doneren maar ik heb een keer gelezen dat als je leukemie (of iig een vorm van kanker) heb gehad dat het dan niet mogelijk is?

Ik wil het echt heel graag dus ik zou het heel jammer vinden als het niet kan door m'n ziekte die ik heb gehad....
We're all made of stars ★

VlammendOstara

• Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: 17 april 2013, 18:33:15 »
Over 11 dagen word ik 18 en dan ga ik me gelijk aanmelden. :)
Mijn moeder is altijd bloeddonor geweest, maar is toen gestopt omdat het niet meer in het ziekenhuis kon (de bloedbank is best een stuk rijden) en ze hadden verkeerd geprikt waardoor ze heel erg last had van haar arm.
Dat is voor mij echter geen reden om niet te gaan, haha. ^^
~ It's so nice to meet you, let's never meet again. ~

Highspeed

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: 17 april 2013, 18:51:29 »
Ik ben al vijf keer bloed gaan geven. In Nederland is het wel precies een ander systeem, met dat aanmelden via de site enzo?!
Hier in België organiseert het Rode Kruis dit, in bijna elke stad of gemeente gebeurt dit telkens op andere dagen. Dan kan je daar naartoe gaan als je weet dat het op die datum is, moet je een enquête invullen en doet één van de aanwezige dokters een onderzoek. Als je bloed goed is (ijzergehalte enzo) mag je bloed geven. Of je bloed goed is, kan trouwens afhangen van dag tot dag, week tot week, maand tot maand. Dus omdat je bloed één keer te weinig ijzer had, geeft dit zeker geen reden om het niet te doen!
Bij mijn eerste keer moest ik ook gewoon hetzelfde doen als hierboven. Niets via een site dus, gewoon mij aanmelden op de dag dat ze bloedafname doen en dan zetten ze mijn gegevens in het systeem en dat ging even vlot als alle andere keren erna.

Waarom doe ik het?
- Ik help er andere mensen mee en het enige wat het van mij vraagt is een halfuurtje tijd (en dat is niet veel als je beseft dat met jouw bloed een heel mensenleven kan gered worden)
- Het is ook veilig voor jezelf, want je bloed wordt elke keer getest wanneer je bloed hebt gegeven. Als er iets mis zou zijn, stellen zij jou op de hoogte. En die controle vormt toch een goed gevoel
-Voor mij is bloedgeven een soort van vanzelfsprekendheid, want waarom zou je het niet doen?!
Nee, je krijgt er geen geld voor, maar mensen die dit eisen vind ik hypocriet. Bloedgeven doe je om mensen te helpen, niet om er zelf munt uit te slaan op kosten van mensen die zelf het geld kunnen gebruiken.
Hier in mijn gemeente geven ze telkens als ik bloed ga doneren en drankje en een stukje taart en zelfs dat vind ik moeilijk te aanvaarden, ik zou het zeker weten ook doen moest ik er niets voor krijgen!

Spookkatje

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: 17 april 2013, 19:01:01 »

Je kan je inschrijven en gelijk geven
Dat onderzoek deden ze erna.
Gaan ze je bloedgroep bepalen enzo.
Ik heb me ingeschreven en mocht gelijk geven.
Maar dat kan intussentijd veranderd zijn.
Ik was een tijdje terug al 18 vandaar.
Wel moest ik omdat ik voor het eerst zou geven naar de bloedbank zelf.
Na de 1e x kun je gewoon als je een oproep krijgt bij jezelf in de buurt in het rode kruis gebouw.
Komen ze meestal 1x per maand.
Als vrouw mag je 3 x per jaar bloed geven.
Je krijgt dan vanzelf een oprop waneer jij aan de beurt bent

Spookkatje

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: 17 april 2013, 19:05:47 »
Ik wil er ook geen geld voor hebben

Hier bij mij bij de bloedafname.
Krijg ik na afloop ook altijd wat te drinken en een plak koek of stukje taart
Dat heb je ook wel nodig daarna.
Je moet weer wat aansterken.
Ze doen dat om dat je dan niet dizzy wordt.

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: 17 april 2013, 19:06:10 »
Weet iemand hoe het zit met de bloedbank en hoe het afgeleverd wordt aan een ziekenhuis? Op zich zou ik wel bloeddonor willen zijn, maar ik hoorde dat bloed 'verkocht' wordt aan ziekenhuizen en dat mensen er zo aan verdienen. Dus ik wil eigenlijk even zeker weten wat er precies met je bloed gebeurt, zodat ik er nog even over na kan denken.
plastic // How happy is the blameless vestal's lot! The world forgetting, by the world forgot. Eternal sunshine of the spotless mind! Each pray'r accepted, and each wish resign'd.

Aurora

• Limited edition
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: 17 april 2013, 19:14:43 »
Nee en ik zou het nooit doen omdat ik trauma´s heb aan bloedprikken.
They say every atom in our body was once a part of a star. Maybe im not leaving, maybe im going home.

Violentic

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: 17 april 2013, 19:20:07 »
Ik heb veel in het ziekenhuis mee gemaakt en daarom sta ik er niet voor open.
Waar ik wel voor open zal ga staan, is organen donor.

Gael

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: 17 april 2013, 19:23:44 »
Ben 21, geef geen bloed. De reden: ik ga lopen als ik spuitjes zie, je moet minstens 50 kilo wegen om te mogen te doneren en ik heb constant ijzertekort

iris1998

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: 18 april 2013, 17:27:29 »
zit er minimale leeftijd aan bloed doneren? ik ben 14 jaar weet niet of het dan al kan? zou het opzich niet erg vinden om te doen als ik dat met mn school haal enzo

Mephobia

• Atelophobia
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: 18 april 2013, 17:56:17 »
Als ik 18 ben ga ik bloed geven samen met mijn pa. Dus op het einde van het jaar ga ik bloed geven tenminste als ik niet weer ijzertekort heb

NailsByStephanie

• Bekijk profiel
« Reactie #150 Gepost op: 18 april 2013, 17:58:38 »
Ik word al misselijk bij de gedachte.. een naald, en bloed!! Ik val spontaan flauw. (Ik moet volgende week mijn inentingen halen, wish me luck, haha. O, verschrikkelijk.)
Go see my blog!                               http://www.nailsbystephanie.nl/

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: 18 april 2013, 19:07:34 »
Ik gebruik medicijnen dus ik mag niet. En ik lees dat je ook niet bloed mag geven als je onder de 50 kg bent, dus 2 dubbel niet :p Helaas. Ik ga wel organen doneren, mocht dat ooit gebeuren.
BLOG || Sorry boys! I'm soooo changeable! It is a weakness with me. But to be fair to myself, it is my only weakness.

Lavander

• Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: 18 april 2013, 20:06:10 »
Ik ben helemaal niet bekend met bloed doneren. Niemand in mijn omgeving heeft dit gedaan.

Nu ik het lees zou ik het wel eigenlijk willen doen.
Ik ga gelijk even googlen. Hoe zijn jullie ervaringen?

Spritzwasser

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: 18 april 2013, 20:10:37 »
Ik geef om de 2 weken plasma.
Ik geef plasma omdat er een groter tekort is dan bloed.
Ik ben plasma gaan geven omdat ik in een studentenvereniging zit en onze praeses had eens op onze site een oproep gezet omdat er een groot tekort is aan bloed en plasma.
Dan hebben een paar vriendinnen en ik samen beslist om eens te gaan, enkele vriendinnen geven bloed en nog iemand anders en ik geven plasma.
Ook krijg je als je bloed geeft een kaartje (bij plasma 2) en als je er genoeg hebt verzamelt krijg je een cadeau bv. cinematicket, handdoek, pretparktticket,... wat wel leuk meegenomen is.

Loeske

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: 18 april 2013, 20:16:15 »
Ik heb hier al eerder gereageerd, maar ik ben inmiddels al bijna doorgewinterd bloeddonor (bijna ;) heb nu 6x gegeven). Ik heb er weinig last van. Ze prikken er echt heel goed, tot nu toe steeds in 1x goed, en niet pijnlijk. Achteraf heb ik een paar daagjes last van duizeligheid als ik snel opsta en ben ik sneller buiten adem. Soms voel ik me ook een beetje slap en rillerig, maar soms ook helemaal niet.

Maar dit is wel echt persoonlijk, je moet het als je het wil gewoon een keertje uitproberen. Sommige mensen hebben er wat meer last van en vallen bijvoorbeeld flauw vlak na het bloed geven, ik heb daar echt totaal geen last van, zelfs geen licht gevoel.

Decemberist

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: 18 april 2013, 20:27:52 »
Ik vind bloeddoneren wel leuk om te doen eigenlijk :')
Eerst zit je daar eventjes te wachten, krijgt een keuring (weet je ook weer iedere keer of je bloedsuiker etc goed is) daarna geef je 10 minuutjes bloed terwijl je in een heel comfortabele stoel tv zit te kijken.
Daarna neem ik het er altijd helemaal van bij de koeken en thee enzo haha  :bounce:

Enige probleem is dat ik de rest van de dag daarna wel wat slapjes ben. Ik wordt ook altijd vrij snel flauw als ik te weinig gedronken heb en als er opeens een hele lading vocht (bloed) wordt weggehaald kan ik daar niet geweldig tegen. Flauwvallen is me nog nooit overkomen, heb het ook nog nooit zien gebeuren.

Oversized

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: 18 april 2013, 21:03:16 »
Ik heb het gedaan, maar na die tijd was ik altijd zo beroerd, dat ik ermee gestopt ben.
Tumblr Those who were dancing were thought to be insane by those who couldn't hear the music.

Schaap

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: 18 april 2013, 21:41:16 »
-
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2015, 19:20:45 door Schaap »
-

Azor Ahai

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: 18 april 2013, 22:01:49 »
Ik zou best wel bloed willen doneren, maar ik heb het idee dat ze er niet zoveel aan hebben, ook al zeggen ze natuurlijk van wel. Mijn bloedgroep is het meest voorkomend in Nederland, maar goed alle beetjes helpen natuurlijk.

Dat betekent juist ook dat de meeste mensen die een operatie krijgen een zak van jouw bloedgroep nodig hebben, dus je kan het altijd doen!

bo

• Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: 18 april 2013, 22:06:06 »
Ik heb ooit bloed willen doneren toen mijn broer in het ziekenhuis kwam en bloed nodig had maar mijn bloedgroep of rhesusfactor was niet juist ofzo.

no name.

• Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: 18 april 2013, 22:10:27 »
Als je ziet hoe panisch ik word als ik een naald zie. Kan er heel slecht tegen.. Als ik kijk naar hoeveel moeite mijn moeder heeft moeten doen om me rustig te krijgen toen ik in het kamertje zat om bloed te prikken een tijdje terug..

Vind het heel goed dat mensen bloed doneren! Als familie of vrienden bloed nodig zouden hebben zou ik me wel over die angst heen zetten, maar mezelf vrijwillig kwellen daar zie ik niet zitten. Doet geen pijn, maar het idee vind ik veel te eng!
EuroClix - Geld verdienen met enquêtes! https://www.euroclix.nl/index?SRef=tvVkiskbdMVp3HF5

ScrewIt

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: 18 april 2013, 23:52:43 »
Ik zou best wel bloed willen doneren, maar ik heb het idee dat ze er niet zoveel aan hebben, ook al zeggen ze natuurlijk van wel. Mijn bloedgroep is het meest voorkomend in Nederland, maar goed alle beetjes helpen natuurlijk.

Ze gebruiken veel van het gedoneerde bloed ook voor onderzoek, dus als het niet bij de mensen terechtkomt dan draag je alsnog iets bij aan de wetenschap :) Ze hebben er echt altijd iets aan!
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends #teamciteer

Kirsten

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: 19 april 2013, 13:12:30 »
Ik ben ook bloeddonor! (Alleen al bijna een jaar niet meer opgeroepen.. Misschien moet ik eens gaan bellen met die lui) Haha.

Ik vind het prima te doen, Het doet eigenlijk nooit pijn. En ik zit eerder aan de hoge kant qua HB gehalte (altijd boven de 9) dus het is helemaal goed.

Als je het kan, ga dan doneren! Bedenk ook dat mensen vaak 3/4 zakken nodig zijn als ze bijv. een ongeluk hebben gehad... En dat jij 'maar' een halve liter per keer geeft.. Ze zijn hard nodig!
(Daarnaast is het bij ons altijd heel gezellig en krijg je lekkere koekjes en snoepjes en bolletjes en koffie en thee als je dat wilt)

PureVision

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: 19 april 2013, 15:38:50 »
Mijn moeder gaat altijd. Mijn vader vroeger ook, maar hij mag nu niet meer. Ik zou het wel willen... om lekker van de koekjes te smullen, maar mijn bloeddruk is helaas te laag. Als ik overeind kom krijg ik het altijd zwart voor de ogen, waardoor ik vaak meteen weer moet gaan zitten... XD Dus ik wil me niet voorstellen wat het met me doet als ik een halve liter bloed armer ben.

ScrewIt

• Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: 19 april 2013, 16:43:44 »
Ik zou trouwens ook best graag willen doneren, maar ik mag helaas niet haha... :')
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends #teamciteer

lamatrui

• Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: 19 april 2013, 16:45:39 »
Ik heb me aangemeld toen ik 18 werd,
heb 4x bloed gegeven, maar de laatste keer viel ik flauw op de gang van het ziekenhuis, dus nu durf ik niet meer.
Ik heb wel bloedgroep O-, een gewilde bloedgroep, dus ik baal er wel echt van.
flickr - Chin up and we'll drown a little slower.

nefelibata

• We've got holes but we carry on.
    • Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: 19 april 2013, 16:48:39 »
Zodra ik 18 ben, ga ik me ook aanmelden. M'n moeder gaat dan waarschijnlijk ook weer bloed geven, ze heeft O- en is dus erg 'gewild'.
Verkooptopic: http://forum.girlscene.nl/forum/verkoop/ik-raak-mn-baan-kwijt-en-heb-geld-nodig-help-me-309043.0.html  --- “Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”

swiftie

• Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: 19 april 2013, 22:12:14 »
Mijn vader doneert bloed en ik ben wel eens mee geweest. Ik ben naaldbestendig dus ik wil als ik oud genoeg ben ook bloed doneren, ik kan het toch  missen en er zijn andere mensen die het nodig hebben. :)
timing is everything.

Sunshine

• **
  • Love yourself - You're beautiful.
    • Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: 19 april 2013, 23:36:12 »
Chronische bloedarmoede dus mag het niet
Neem vooral een kijkje op mijn blog

suburbia

• **
  • Even in the dust we shine
    • Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: 20 januari 2017, 21:53:39 »
Ik weet dat hier al een lange tijd niks in is geplaatst maar ik kon geen recenter topic vinden.

Ik heb me aangemeld als bloeddonor en het minimale gewicht dat je moet hebben is 50 kilo. Ik zit rond de 52/53 en ben 1.60/1.65. Is er nu meer kans dat ik ergere bijwerkingen heb zoals duizelig zijn, flauwvallen, misselijkheid etc.? Heeft iemand hier ervaringen mee?
A best friend is like a four leave clover, hard to find, lucky to have.

Chiara

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: 20 januari 2017, 23:28:22 »
Ik weet dat hier al een lange tijd niks in is geplaatst maar ik kon geen recenter topic vinden.

Ik heb me aangemeld als bloeddonor en het minimale gewicht dat je moet hebben is 50 kilo. Ik zit rond de 52/53 en ben 1.60/1.65. Is er nu meer kans dat ik ergere bijwerkingen heb zoals duizelig zijn, flauwvallen, misselijkheid etc.? Heeft iemand hier ervaringen mee?
Ik ben 1.48m en woog toen ik nog bloed gaf 65kg. Ik heb twee keer bloed gegeven en mag nu niet meer omdat ik daarna ijzertekort kreeg en als ik later gewacht had met naar de dokter gaan kon ik zelf aan de bloedtransfusie. Kreeg uit eindelijk een infuus met ijzer. En mijn opa gaf vanaf zijn 18de tot ergens in de 60 bloed, en een keer toen hij 55 was ofzo is hij op de fiets er heen gegaan en terug naar huis gefietst naderhand en is toen thuis flauw gevallen. En hij is best lang en had een normaal gezond gewicht. Was ook de eerste en laatste keer dat hij op de fiets er heen ging.
Ik denk dat alles gewoon er aan ligt hoe je lichaam er op reageert en herstelt.

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: 20 januari 2017, 23:40:34 »
Ik heb nu iets van 6 of 7 keer bloed gegeven, maar je moet er gewoon goed de tijd voor nemen en goed eten/drinken. Zelf zou ik bijvoorbeeld nooit na een lange school- of werkdag nog gaan doneren en ik probeer ook altijd extra ijzer binnen te krijgen (appelstroop bijvoorbeeld). Verder maak ik ook altijd gebruik van het gratis eten en drinken daar na afloop :')

Moet er wel bij zeggen dat ik een redelijk hoge hb heb. Ik ben alleen één keer een avondje misselijk geweest, maar na een tijdje weet je ook beter wat je grenzen zijn denk ik. Maar natuurlijk moet je wel altijd voorzichtig doen.
plastic // How happy is the blameless vestal's lot! The world forgetting, by the world forgot. Eternal sunshine of the spotless mind! Each pray'r accepted, and each wish resign'd.

Chiara

• Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: 21 januari 2017, 00:34:00 »
^ Ik heb bij beide keren geen hoog hb gehad. Zat er 0.01 procent onder maar mocht toen omdat het zo weinig was alsnog doneren. Denk dat het daarom bij mij ook fout is gegaan

Laugh

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: 21 januari 2017, 08:38:49 »
Ik wil het doen, ik zou ook stamceldonor willen worden maar ik mag het niet helaas..

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: 21 januari 2017, 09:50:17 »
Haha TS was echt een diehard promoter van bloed doneren.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: 21 januari 2017, 11:43:11 »
Ik heb mij ook net aangemeld (of nouja, paar weken geleden) maar nu ik deze verhalen lees wordt ik toch wel een beetje bang.. Moet eerst nog de test doen daar dus dat scheelt maar mehh.

Wordt er meer bloed afgenomen dan wanneer je bloedonderzoek laat doen vanuit de huisarts of je iets hebt?
Mooier kan het niet --- Wil jij écht nog een keer met srprs.me op vakantie? Ik heb nog een kortingscode voor je!

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: 21 januari 2017, 14:15:45 »
Ik heb mij ook net aangemeld (of nouja, paar weken geleden) maar nu ik deze verhalen lees wordt ik toch wel een beetje bang.. Moet eerst nog de test doen daar dus dat scheelt maar mehh.

Wordt er meer bloed afgenomen dan wanneer je bloedonderzoek laat doen vanuit de huisarts of je iets hebt?
Nee, het is niet eng hoor :') Zoals ik zei, je moet er gewoon rekening mee houden op de dag dat je doneert. De mensen daar zijn ook heel lief, dus het is ook niet erg als je het een beetje eng vindt.

Bij de dokter zijn het vaak maar een paar buisjes toch? Met bloed geven is het een halve liter en een testzakje. Lijkt me wel dat dat meer is haha.

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: 21 januari 2017, 20:04:04 »
Ik geloof dat ik nu al misselijk word :')
We shall see
Mooier kan het niet --- Wil jij écht nog een keer met srprs.me op vakantie? Ik heb nog een kortingscode voor je!

Lavander

• Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: 21 januari 2017, 21:12:13 »
Wauw oud topic! Wel een belangrijk topic!

Ik zie dat ik vorige pagina heb gereageerd in 2013. Sindsdien ben ik bloed donor. Ik kan het iedereen aanraden! Kleine moeite en echt super lieve mensen lopen er rond die in eerste instantie denken om jóuw gezondheid.

E.A

• Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: 22 januari 2017, 11:57:35 »
Ik heb vorige week voor het eerst bloed gegeven, maar toen viel ik flauw...
Heb het al een aantal keer eerder gehad toen ik bloed moest afstaan voor onderzoek, maar dat was jaren geleden. Ik eet en drink goed van te voren, vind het eigenlijk ook niet eng en span mijn kuiten aan. (op aanraden van de dokter) Mijn bloeddruk is ook prima.

Heeft iemand anders hier ook last van (gehad)? Of heeft iemand tips zodat het niet meer gebeurt?

Megan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: 25 januari 2017, 20:40:32 »
ik zou het willen doen als ik oud genoeg ben

sunflower

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: 05 februari 2017, 18:17:18 »
ik kan op men verjaardag 1e keer bloed laten doneren :D

ruanny

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: 05 februari 2017, 19:04:39 »
ik denk er ook over na om bloed te geven, moet het ook echt gaan doen.

swiftie

• Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: 06 februari 2017, 13:14:29 »
Ik had contact opgenomen voor bloed te doneren maar dat mag dus niet als je suikerziekte hebt, wel jammer. Maar snap het wel, als er ook maar enig risico voor je eigen gezondheid is dat het niet mag. Baalde wel, want ik ging wel eens met papa mee die al jaaaaren lang bloed doneert en wilde het zelf ook al heel lang doen.
timing is everything.

Koetje

• 'Boe'
    • Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: 06 februari 2017, 13:51:10 »
Goed topic! Ik moet me er maar eens wat meer over inlezen. Als ik andere kant helpen met het doneren van mijn bloed, dan lijkt me dat wel iets moois.

AmyTPP

• Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: 14 februari 2017, 13:33:43 »
Ik zou ook enorm graag bloed doneren maar sowieso is bloedprikken bij mij al erg lastig. Zelfs bij 2 buisjes heeft de dokter altijd al problemen omdat je mijn aders absoluut niet goed vindt. Meestal kom ik met een hele blauwe arm buiten omdat ze 5 minuten lang hebben moeten zoeken naar een ader en zelfs dan komt er amper bloed uit zeg maar. Daarom ben ik een beetje bang om bloed te geven aangezien ze daar echt veel bloed afnemen :(

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: 14 februari 2017, 20:45:27 »

Het gaat om je bloedvolume denk ik, jij bent niet heel lang dus in dat opzicht past je gewicht bij je lengte. Als je nou 1m80 was dan zou je er denk ik meer last van hebben bij dat gewicht. Maar je kunt toch altijd even bellen naar sanquin? :)
BLOG || Sorry boys! I'm soooo changeable! It is a weakness with me. But to be fair to myself, it is my only weakness.

♥ Little Ariel ♥

• Pura vida.
    • Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: 14 februari 2017, 20:49:22 »
Ik zou dit heel graag willen doen, omdat ik het fijner vind om binnen mijn bewustzijn te doneren, maar ik heb een bloedfobie dus ga garandeert flauwvallen :fieuw:  Misschien in een paar jaar!
Start and finish every day with a clear mind and an open heart

Octocock

• Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: 14 februari 2017, 21:12:23 »
Ik ben wel orgaandonor (als ik kom te overlijden natuurlijk) maar bloeddonor mag niet, ivm regelmatig nieuwe tattoos.

lotusbloempje

• Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: 15 februari 2017, 13:30:41 »
Ik heb me vandaag aangemeld. Ben benieuwd!

winchester

• Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: 15 februari 2017, 15:13:29 »
Ik heb me vorig jaar aangemeld en heb toen bloed gegeven om te testen. Daarna helaas nooit meer geweest omdat ik of moest werken, of op vakantie was en ik was zelfs een keer in Bulgarije geweest waarna ik een x aantal weken/maanden geen bloed meer mocht geven omdat dat blijkbaar een risico land is. Ik baal er best wel erg van, maar het is helaas niet anders.

Bij ons komt er dan ook een bloedbank bus en die komt eens in de 3 maanden dacht ik. Hij staat er ook maar tot 3 uur, dus als ik een hele dag moet werken kan ik niet daarna nog even gaan.

Labyrinth

• Ad tempus vitae
    • Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: 17 februari 2017, 11:42:22 »
Ik wil me binnenkort ook aanmelden om bloed te geven. Ik heb volgens mij O+ en dan wordt je niet vaak opgeroepen hoorde ik?

LovePancakes

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: 18 februari 2017, 13:27:06 »
Nee, ik doe het niet. Omdat ik echt doodsbang ben voor naalden, en ik voel als het ware mijn bloed dan ook echt eruit lopen (ik weet dat dat niet kan, maar zo voelt het echt) en dan wordt ik ook echt helemaal ziek.

Wel jammer, want ik zou graag mensen helpen!

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: 18 februari 2017, 14:30:52 »
Ik wil me binnenkort ook aanmelden om bloed te geven. Ik heb volgens mij O+ en dan wordt je niet vaak opgeroepen hoorde ik?
Nee, met O kan je juist aan iedereen doneren. Jij kan zelf alleen O gedoneerd krijgen, maar je kan wel aan iedereen geven.
Maar volgens mij wordt iedereen sowieso eens in de zoveel tijd gevraagd, ze weten toch nog niet of je bloed op dat moment nodig is of niet. Anders wordt het alsnog gebruikt voor onderzoek.

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: 03 maart 2017, 17:18:06 »
Ik ben van de week geweest voor de bloedtest en volgens mij ben ik gewoon goedgekeurd want ik weet haast wel zeker dan ik geen HIV of Aids heb.

Zie er wel enorm tegenop trouwens, zo'n mega zak bloed. Krijg het idee dat mijn lichaam dat niet aan zou kunnen ofzo als ik er aan denk.

birdie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: 03 maart 2017, 19:04:45 »
^Ahh nee joh, het valt hartstikke mee! Bij mij namen ze de eerste keer zelfs minder bloed af (400 ipv 500 ml) omdat het mijn eerste keer was, misschien doen ze dat bij jou ook wel of je zou het even kunnen vragen als je het toch heel spannend vind.
Als je gewoon voldoende eet en drinkt (!!!! veel drinken, dan gaat het geven ook sneller omdat je bloed meer stroomt haha) dan merk je er niets van. Ja oke, je moet geen marathon gaan lopen daarna maar dat lijkt me nogal logisch haha

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: 03 maart 2017, 20:02:05 »
^Nee dat was ik ook niet van plan! Haha. Ze zeiden inderdaad dat ik echt genoeg moest eten en drinken en ik mocht ook niet sporten enzo. Heb met normaal bloed afnemen geen probleem maar zo'n zak is echt mijn doorn in het oog zegmaar. Jij voelde daar niks van?

birdie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: 03 maart 2017, 20:41:40 »
^Moet zeggen de eerste keer iets meer dan de keren daarna, maar misschien is dat alleen omdat ik toen best zenuwachtig was en ook niet genoeg had gegeten/gedronken.
Maar ik voelde me alleen beetje moe en wat slap, maar dat was na een paar uur ook alweer over.
Die mensen daar helpen je wel echt goed als je zegt dat je nog even wilt blijven liggen/iets wil eten oid, dus je hoeft je echt geen zorgen te maken!

xBambertje

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: 03 maart 2017, 22:12:10 »
Reactie op de reacties hierboven^
Het verschilt ook ontzettend qua persoon. Ik ben sinds dat ik 18 werd bloeddonor en heb nu al een aantal keer gedoneerd waar ik overigens niks van heb gemerkt, behalve vooraf zenuwen. Natuurlijk voel je het de eerste keer wel als de naald erin gaat, maar dat is zo voorbij. Echter heb ik me nog geen enkele keer slap en/of moe gevoeld. En inderdaad die mensen helpen je zo goed dat mocht er wel iets zijn, je geholpen wordt. Bovendien kun je ook door middel van een balletje in je handen het bloed sneller laten lopen, waardoor je dus binnen 10 minuten wel klaar kunt zijn.
Maak je dus geen zorgen over het doneren!

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: 03 maart 2017, 22:25:12 »
Ik wil het op zich wel, maar het komt er nooit van. Ook zie ik een beetje op tegen het moeten laten zitten van die naald, dat doet altijd zeer bij mij. Maar ik vind het wel goed om te doen en ik heb een zeer voorkomende bloedgroep (O positief) dus dat is ook een voordeel met doneren, omdat veel mensen dat kunnen ontvangen.
Inmiddels ben ik wel donor :)

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #200 Gepost op: 04 maart 2017, 10:39:55 »
Ik ben donor! Eerste oproep moet ik nog krijgen, dus best spannend.  :fieuw:
''Syncopate my skin to your heart beating.''

Nemo

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: 15 maart 2017, 13:14:38 »
Vanavond de eerste bloedtest om te zien of ik bloed mag geven!
Ik weet dat het allemaal wel mee zal vallen, maar toch vind ik het best spannend..

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: 15 maart 2017, 13:16:11 »
Dat valt echt mee! Je krijgt een medische vragenlijst en daarna een gesprek over de lijst met een arts. Vervolgens controleren ze bloeddruk, hemoglobinewaarde en nemen ze buisjes bloed af. Zo was het bij mij tenminste. :)

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: 15 maart 2017, 14:14:35 »
Ik kreeg een oproepkaart al na 2 weken dat ik mijn eerste test had gehad. Ze zeiden dat dat 4 weken ging duren.. moet nog wel gaan want ben nog niet geweest.

Nemo

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: 15 maart 2017, 14:37:57 »
@Encore, ik hoop het zo, weet niet zo goed wat ik me er precies bij voor moet stellen gezien ik ook nog nooit bloed heb geprikt en van die dingen.. Komt vast goed!  :fieuw:

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: 15 maart 2017, 14:40:27 »
Ik heb een oproepkaart gehad, maar kon niet gaan vanwege verkoudheid. :')
Oh en ik was nog in het buitenland geweest, dus mag nu volgens mij vier weken sowieso niet geven.

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: 15 maart 2017, 15:26:14 »
Van de week 'alweer' voor de 8e keer bloed gedoneerd. Ik ben nog nooit ziek geworden na een afname, wel altijd een beetje moe. En afgelopen keer had k daarna toch ff teveel ondernomen en kreeg ik 's avonds best hoofdpijn.

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: 15 maart 2017, 15:29:04 »
@Encore, ik hoop het zo, weet niet zo goed wat ik me er precies bij voor moet stellen gezien ik ook nog nooit bloed heb geprikt en van die dingen.. Komt vast goed!  :fieuw:
Het valt vast allemaal reuze mee maar ze nemen ook echt even de tijd voor je en leggen altijd alles goed uit. Als je dan voor de eerste echte donatie komt zorgen ze ook goed voor je.

Labyrinth

• Ad tempus vitae
    • Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: 15 maart 2017, 21:07:02 »
Nee, met O kan je juist aan iedereen doneren. Jij kan zelf alleen O gedoneerd krijgen, maar je kan wel aan iedereen geven.
Maar volgens mij wordt iedereen sowieso eens in de zoveel tijd gevraagd, ze weten toch nog niet of je bloed op dat moment nodig is of niet. Anders wordt het alsnog gebruikt voor onderzoek.

Jaa, klopt. Ik kan aan iedereen geven die ook positief is. Maar ik sta inmiddels aangemeld en heb binnenkort de afspraak met de arts.

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: 16 maart 2017, 10:20:18 »
Ik heb een oproepkaart gehad, maar kon niet gaan vanwege verkoudheid. :')
Oh en ik was nog in het buitenland geweest, dus mag nu volgens mij vier weken sowieso niet geven.

Hoezo mag dat niet? Ligt er toch ook aan welk land je bent geweest?

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #210 Gepost op: 16 maart 2017, 10:38:33 »
Hoezo mag dat niet? Ligt er toch ook aan welk land je bent geweest?

Als je verkouden bent mag je niet geven omdat je dan zelf niet fit genoeg ben. En ligt er inderdaad aan in welk land je bent geweest, en mijn land stond op de lijst. Kreeg de oproepkaart, en was pas twee dagen terug van het buitenland.

Nemo

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: 16 maart 2017, 12:38:04 »
Nou, de keuring stelde inderdaad echt helemaal niks voor (al was wat meer uitleg wel fijn geweest hehe).. Al voelde ik me wel een beetje een kneusje naast al die mensen die daar waarschijnlijk al jaren komen.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: 16 maart 2017, 14:02:16 »
@Nemo: hoe bedoel je meer uitleg? Misschien dat wij het antwoord weten. :)

Nemo

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: 16 maart 2017, 15:19:58 »
Of ja uitleg, meer wat er van mij verwacht werd. Ik was nog nooit in die ruimte van Sanquin geweest en had dus geen idee waar ik naartoe moest (en er liep niemand van hun in de buurt) :fieuw: . En op het einde wist ik ook niet goed of ik nu klaar was of er nog wat besproken moest worden of iets.

Maar het is helemaal goed gekomen en de mensen waren inderdaad heel aardig voor me :).

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: 16 maart 2017, 15:31:44 »
Ja, dat vond ik ook onduidelijk waar je je dan moet melden. En dan kreeg je een lijst mee, en waar die lijst dan weer ingeleverd moest worden. Ergens in een bankje. Maar nadat ik eenmaal in gesprek was met de arts liep het verder prima.

Nemo

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: 16 maart 2017, 15:59:26 »
Ja, inderdaad dat! Het was allemaal wel logisch, maar wat meer duidelijkheid was best fijn geweest haha.

Kapitein Alfred

• Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: 16 maart 2017, 16:06:39 »
Ik sta ook op het punt om me aan te melden!  :bounce:
 Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg. // KLIK HIER OM EEN FOTO VAN MIJ TE ZIEN IK BEN ECHT KNAP

HarveySpecter

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: 16 maart 2017, 16:14:19 »
Ik heb maandag mijn keuring gepland staan, ben benieuwd. Ben in 2016 vier maanden wezen reizen dus ik heb een half jaar moeten wachten tot ik eindelijk mocht.

Ik belde in januari al voor een afspraak maar ze hadden dus pas eind maart plek.. Dan vraag ik me wel een beetje af of ze wel echt zo nodig donoren nodig hebben haha
Het leven is als mijn slaapkamer, sommigen vinden het een puinhoop maar ik niet.

Labyrinth

• Ad tempus vitae
    • Bekijk profiel
« Reactie #218 Gepost op: 16 maart 2017, 17:09:55 »

Ik belde in januari al voor een afspraak maar ze hadden dus pas eind maart plek.. Dan vraag ik me wel een beetje af of ze wel echt zo nodig donoren nodig hebben haha

Dat ligt natuurlijk aan hoe druk het is op die locatie. Maar je moet je bedenken hoeveel mensen bloed nodig hebben, en als iemand bloed nodig heeft is dat meestal niet maar 1 zakje. Ook zijn er veel meer ziekenhuizen in het land dan waar Sanquin alleen zit, en die moeten ook bloed hebben voor de patiënten.
Ik denk dat je juist heel erg nodig bent!

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #219 Gepost op: 16 maart 2017, 17:10:49 »
Ik belde en kon de volgende dag al komen. :')

Labyrinth

• Ad tempus vitae
    • Bekijk profiel
« Reactie #220 Gepost op: 16 maart 2017, 17:13:13 »
Ik belde en kon de volgende dag al komen. :')

Oh chill! Ik moest een maand wachten. Volgens mij heb ik hem over 2 weken ongeveer.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #221 Gepost op: 16 maart 2017, 17:31:41 »
Haha, jaa maar ik kon niet, dus heb toen twee weken moeten wachten.

Warface

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #222 Gepost op: 16 maart 2017, 18:46:41 »
Ik heb me ook aangemeld, bloed wordt nu voor de eerste keer getest op virussen etc. Ik mag wel pas vanaf juni doneren ivm antibiotica die ik in januari gebruikt heb.

Vapi

• Bekijk profiel
« Reactie #223 Gepost op: 16 maart 2017, 18:49:42 »

Vind het heel goed dat dit kan in Nederland. Zelf kan ik het helaas niet, mijn aderen liggen te diep om met de naald die nodig is voor bloed geven te kunnen prikken. Gewoon bloedprikken lukt met veel pijn en moeite wel gelukkig.

Over 10 jaar maar weer proberen, volgens de verpleegkundige bij de bloedbank kan het dan veranderd zijn,

Mijn moeder heeft ook lang bloed gegeven, en toen ging ik altijd mee. Wilde het om die reden ook zelf gaan doen, maar helaas.

Kapitein Alfred

• Bekijk profiel
« Reactie #224 Gepost op: 24 maart 2017, 11:09:08 »
Net terug van de eerste afspraak. Vond het wel een beetje spannend, want ik heb een tijdje last gehad van een hoge bloeddruk (of ja, het is nooit echt gediagnosticeerd, maar moest wel drie keer terug komen om het nog eens te checken) en was echt bloedje nerveus, maar volgens die vrouw was alles prima in orde!

Ben wel benieuwd hoe het straks zal zijn als ik echt voor het eerst bloed ga geven!
 Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg. // KLIK HIER OM EEN FOTO VAN MIJ TE ZIEN IK BEN ECHT KNAP

Nemo

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #225 Gepost op: 06 april 2017, 14:47:10 »
Vanavond voor de eerste keer echt bloed geven, ben benieuwd :)

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: 06 april 2017, 18:02:34 »
Laat weten hoe het was! :)

Nemo

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: 06 april 2017, 20:44:49 »
Het viel echt heel erg mee, ik was niet zo zeer zenuwachtig maar wel benieuwd hoe ik erop zou reageren. Ze waren gelukkig wel weer vriendelijk. Alles goed gegaan en heb eigenlijk nergens last van. Ben alleen wel behoorlijk moe!

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: 07 april 2017, 09:55:48 »
Fijn!

Labyrinth

• Ad tempus vitae
    • Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: 07 april 2017, 13:05:04 »
Ik heb dat beginonderzoek afgelopen week gehad. Hopelijk mag ik binnenkort voor het eerst doneren!

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: 11 april 2017, 14:16:28 »
Eerste oproep gekregen! Best wel spannend haha. Heb alleen dag na de donatie een tentamen, maar dan moet ik mij toch al beter voelen?

Nemo

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: 11 april 2017, 16:14:12 »
Zou geen probleem moeten zijn nee Encore. Gewoon lekker op tijd naar bed na het bloed geven, ik was de dag erna nog wat duf maar niet zo dat het me hinderde.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: 11 april 2017, 17:09:18 »
Ah oké, ik kan in de middag al geven, dus dat is al anders als de avond.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: 12 april 2017, 11:41:53 »
Ik heb contact gehad met de donorbank en de vrouw aan de telefoon zei meteen dat ik het niet moest doen, dus ben nu afgemeld. Eigenlijk vooral omdat het de eerste keer zou zijn, en ik dus niet weet hoe ik reageer op de donatie.

Voel me wel schuldig nu... :/

Kapitein Alfred

• Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: 18 april 2017, 10:43:05 »
Oké ik heb een oproepkaart gekregen, maar hoe lang daarna mag je ook alweer bloed geven? Want ik heb hem gekregen voor vandaag, dan is hij een week geldig toch? Want ik kan deze week gewoon echt niet (is de eerste keer en wil gewoon een vrije dag hebben en niet even ergens tussendoor doen).

Kapitein Alfred

• Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: 18 april 2017, 10:46:41 »
IK BEN TE DOM

Staat gewoon op de oproepkaart dat ik binnen 2 weken mag komen doneren.

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: 18 april 2017, 11:07:46 »
Ik krijg telkens bij mijn ouders de oproepkaart binnen maar ik wil helemaal niet in die woonplaats. Weten jullie of ik met de oproepkaart gewoon ergens anders heen kan? Heeft opzich nu geen zin meer want ik kom niet meer thuis en ben hem vergeten dus zit dik over de 2 weken heen dan maar toch voor de volgende keer.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: 18 april 2017, 11:11:31 »
^ Volgens mij niet, dan moet je je over laten schrijven.
« Laatst bewerkt op: 18 april 2017, 16:31:37 door Encore »

Nemo

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: 18 april 2017, 11:11:40 »
Inderdaad binnen twee weken ja haha!
Volgens mij kan je niet zomaar naar een andere locatie maar moet je dit eerst even wijzigen/doorgeven.

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: 18 april 2017, 12:14:55 »
Bedankt voor het antwoord. Wel zwaar irritant want ik heb expliciet gevraagd of het papiertje bij mijn ouders kon en ik zelf kon doneren in mijn woonplaats omdat de post niet altijd komt en ik daar bijna elk weekend ben. Blijkbaar lastig.

Nemo

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #240 Gepost op: 18 april 2017, 12:24:49 »
Ik heb het idee dat ze daar meer dingen lastig vinden, bij allebei mijn afspraken liep het niet helemaal lekker :').

Kapitein Alfred

• Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: 18 april 2017, 12:40:19 »
Ik ben wel echt benieuwd hoe het gaat vallen ofzo.
Vind het ook wel spannend hoe het zal zijn. Ben niet bang voor naalden, maar wel voor het idee van naalden haha. Als ik denk dat die naald in me moet, krijg ik echt de kriebels, maar als ik daar dan eenmaal zit is het wel prima (was ook tijdens die testen zo).
Hebben jullie er veel last van na de tijd?

Zebra

• Gast
« Reactie #242 Gepost op: 18 april 2017, 12:50:16 »
Misschien een domme vraag, maar is je bloeddruk ook nog relevant voor het doneren?

Just curious, ik kan namelijk zelf geen bloeddonor worden.
Wel heel gaaf dat er zoveel meiden zijn die dit doen! :)

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: 18 april 2017, 13:09:23 »
^ Tijdens de keuring meten ze je bloeddruk. Tijdens het geven zelf weet ik niet, maar ik denk het wel...

Zebra

• Gast
« Reactie #244 Gepost op: 18 april 2017, 13:10:45 »
Ik bedoelde meer of als die te hoog/te laag is, of je dan mag bloed geven haha. Geen idee hoor, maar dat bedacht ik me opeens.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: 18 april 2017, 13:13:20 »
Ja, anders zouden ze het niet meten ;P

Nemo

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: 18 april 2017, 13:21:24 »
Als die te hoog/laag is mag je idd niet geven. Ik werd alleen behoorlijk duf/moe ervan, maar verder geen last gehad. En ik hou ook écht niet van naalden, dus heb ik fijn de andere kant op gekeken en wat gepraat met die mevrouw die naast me stond haha.

Zebra

• Gast
« Reactie #247 Gepost op: 18 april 2017, 13:48:32 »
Ja, idk haha, dacht dat dat misschien standaardprocedure zou kunnen zijn die niet heel veel invloed had haha. :) Nouja, thanks in elk geval!

Mint

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: 18 april 2017, 21:21:01 »
Ik zal nooit bloed doneren en wel hierom: eerst m'n bloed gratis weggeven en vervolgens, mocht ik ooit een bloedtransfusie nodig hebben, fijn betalen voor m'n eigen bloedzakken. Ze werken op je schuld gevoel door te roepen dat er zooooo veel mensen bloed nodig hebben en dat je er zooooo veel mensen mee kan helpen, maar ondertussen is bloeddonatie een winstmodel. En die topmannen krijgen jaarlijks tonnen bonussen : ) In veel landen, waaronder Amerika en Duitsland kan je een vergoeding krijgen voor bloeddonatie en zijn de kosten van een bloedzak nog lager ook.
« Laatst bewerkt op: 18 april 2017, 21:26:51 door Mint »
mooierd

Lilyflower

• Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: 19 april 2017, 09:13:41 »
Ik zal nooit bloed doneren en wel hierom: eerst m'n bloed gratis weggeven en vervolgens, mocht ik ooit een bloedtransfusie nodig hebben, fijn betalen voor m'n eigen bloedzakken. Ze werken op je schuld gevoel door te roepen dat er zooooo veel mensen bloed nodig hebben en dat je er zooooo veel mensen mee kan helpen, maar ondertussen is bloeddonatie een winstmodel. En die topmannen krijgen jaarlijks tonnen bonussen : ) In veel landen, waaronder Amerika en Duitsland kan je een vergoeding krijgen voor bloeddonatie en zijn de kosten van een bloedzak nog lager ook.

Complete onzin. Nog geen 10% van de mensen doneert, terwijl in totaal de helft ooit bloed zal moeten krijgen. Bloed geven redt levens, zo is de realiteit. Ik zeg niet dat je per se bloed moet gaan geven, maar er tegen zijn, o.a. omdat bepaalde mensen meer verdienen dan anderen, is in mijn ogen belachelijk.

De reden dat donatie puur vrijwillig is, is om tegen te gaan dat mensen die niet in aanmerking komen voor donatie, zullen liegen bij het invullen van de vragenlijsten, puur voor het geld. 

Nox

• I'm feeling hungry today.
    • Bekijk profiel
« Reactie #250 Gepost op: 19 april 2017, 10:10:50 »

In wat voor illusie leef jij? Ten eerste, Amerika vergelijken met ons zorgstelsel is al zo ontzettend fout. Er is geen vergelijking te maken. Ten tweede, je betaalt niet voor jouw "eigen" bloedzakken. Dat gaat gewoon uit je basisverzekering. Ten derde, bloeddonatie is geen winstmodel. Sanquin moet het ook hebben van donaties van mensen omdat er op dit moment te weinig mensen zijn die doneren. En ten vierde: er zijn heel veel mensen die ofwel het bloed, ofwel de stoffen die uit het bloed gefilterd worden nodig hebben.

En wat Lilyflower zegt, als je er geld voor gaat geven gaan mensen rare dingen doen bij het invullen van de vragenlijst. Bloed doneren doe je (in mijn ogen) om je medemens te helpen, niet om je zakken te vullen.
That's the real trouble with the world, too many people grow up.

Labyrinth

• Ad tempus vitae
    • Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: 19 april 2017, 19:05:28 »

Ik vind dit zo'n onzin. Je doneert om anderen te helpen, niet omdat je er zelf beter van wilt worden.

banaboo

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: 20 april 2017, 00:44:34 »
Je doneert om anderen te helpen, niet omdat je er zelf beter van wilt worden.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: 20 april 2017, 10:13:24 »
Ik vind dit zo'n onzin. Je doneert om anderen te helpen, niet omdat je er zelf beter van wilt worden.

Karbonkel

• Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: 20 april 2017, 11:06:29 »
Ik heb even een vraagje. Ik had mij ooit aangemeld voor bloed doneren en ben toen ook heen geweest etc, maar ik heb verder nooit meer wat van gehoord. Hoe zit het met die oproepen? Ik krijg wel heel veel emails van Sanquin, maar dit is allemaal reclame etc.

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: 20 april 2017, 11:25:18 »
^Tegen mij zeiden ze destijds dat je alleen een oproepkaart kreeg als je bloed goed getest was. Was het niet voldoende dan kreeg je niks te horen.

Warface

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: 20 april 2017, 12:06:42 »
Ik heb even een vraagje. Ik had mij ooit aangemeld voor bloed doneren en ben toen ook heen geweest etc, maar ik heb verder nooit meer wat van gehoord. Hoe zit het met die oproepen? Ik krijg wel heel veel emails van Sanquin, maar dit is allemaal reclame etc.

Ik zou even bellen. Normaal zou je in beide gevallen wat te horen moeten krijgen. Een oproepkaart als het goed is getest, en als het niet goed getest is (dus iets in je bloed waardoor je niet kunt geven) dan laten ze dat altijd weten via brief of e-mail waarin staat dat je even langs de HA moet.

Het zou ook kunnen dat je om andere redenen niet mag geven, ik ben zelf ook getest en heb geen oproep ontvangen omdat ik wegens medicatie pas in juli mag geven.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: 20 april 2017, 12:15:09 »
^ Dan is je bloed niet goed genoeg. Tegen mij zeiden ze dat als ik goed gekeurd was, ik vanzelf een oproepkaart zou krijgen. Als ze iets raars in mijn bloed gevonden zouden hebben, dan zouden ze mij bellen. Maar als ik om een andere reden geen bloed mocht geven, dan zouden ze ook niets laten weten.

Kapitein Alfred

• Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: 28 april 2017, 08:13:36 »
Meh ik was eigenlijk van plan om vandaag voor het eerst bloed te gaan geven, maar ben nog steeds lichtelijk verkouden.

Ik ben alleen steeds 's ochtends het meest verkouden en dan 's middags is het wel oké. Zou ik gewoon even wachten, zien hoe het 's middags is en dan alsnog gaan?

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: 28 april 2017, 09:21:53 »
^ Ik zou even contact opnemen met de bloedbank, zij kunnen het beste advies geven. Daarnaast vind ik wel dat je eerst zelf fit moet zijn, voordat je een ander kan helpen.

En ik weet niet wat ze doen met bloed waar het verkoudheidsvirus in rondzwerft...

Kapitein Alfred

• Bekijk profiel
« Reactie #260 Gepost op: 28 april 2017, 09:32:53 »
^ Ik zou even contact opnemen met de bloedbank, zij kunnen het beste advies geven. Daarnaast vind ik wel dat je eerst zelf fit moet zijn, voordat je een ander kan helpen.

En ik weet niet wat ze doen met bloed waar het verkoudheidsvirus in rondzwerft...
Ja ik voel me nu echt al wel weer beter, maar ga inderdaad wel even bellen. Zou ook zonde zijn als ik daar voor niks kom.

Edit: heb gebeld en ze zeiden dat je 2 weken klachtenvrij moet zijn. Maar op de website staat dat je met een verkoudheid gewoon bloed kan doneren.
Nouja, had me er wel helemaal op voorbereid al dat ik zou gaan haha, nu krijg ik over 2 weken weer een nieuwe oproepkaart.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2017, 09:38:53 door Kapitein Alfred »

Fides

• Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: 28 april 2017, 11:50:23 »
Ik heb gisteren de eerste afspraak gehad! Helaas was mijn hb een beetje te laag, waardoor ik sowieso tot juli moet wachten om voor de eerste keer te doneren. Vond het gesprek met de arts niet zo prettig omdat ik hem echt amper kon verstaan (hij had een heel zwaar buitenlands accent), en moest hem zo vaak vragen of ie het nog een keer kon herhalen. Voelt altijd een beetje lullig.
Maar goed, hopelijk is m'n bloed verder oké en kan ik in juli voor de eerste keer gaan doneren :)
Lend me your eyes, I can change what you see

Labyrinth

• Ad tempus vitae
    • Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: 02 mei 2017, 21:33:42 »
Vandaag 1e keer gedoneerd. Ging best wel goed eigenlijk! Was bang niet te mogen aangezien mn Hb aan de lage kant was, maar bij een 2e test mocht het toch wel.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: 03 mei 2017, 12:08:22 »
^ Fijn dat het best wel goed ging!

Sanne

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: 04 mei 2017, 14:24:49 »
Ik doneer nu bijna 2 jaar bloed! Ben meestal ook de enige jongeren die daar is. Vind het belangrijk om te doen!

aspiration

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: 04 mei 2017, 19:07:17 »
Ik wil zodra ik 18 ben, bloed doneren. Jammer dat er nog vooraf veel papierwerk is (snap ik en is ook goed dat ze dat doen) en dat ik niet meteen op m'n 18e verjaardag kan doneren haha.

Cosmo

• Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: 04 mei 2017, 22:47:30 »

Ik heb eindelijk weer een oproepkaart gekregen! Ben inmiddels al 3 jaar bloeddonor, maar wegens onderzoeken in ziekenhuis, operatie, tattoo & piercing zetten afgelopen jaar mocht ik een hele tijd niet doneren.
Nu gaan we weer over twee weken. Vind het altijd wel een fijne gedachte om weer te gaan.
'Happiness is not found at the end of the road... It is here, now.'

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: 05 mei 2017, 11:47:47 »
Ik heb al twee oproepen gemist omdat ik echt niet kon... Mega balen.. :/

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: 12 mei 2017, 10:10:01 »
Nieuwe oproep gekregen, en zoals het erna uit ziet kan ik gewoon geven... Spannend!

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: 15 mei 2017, 19:26:19 »
Weet iemand of je tijdens de donatie ook iets mag lezen ofzo? Of op je telefoon mag zitten?

Kapitein Alfred

• Bekijk profiel
« Reactie #270 Gepost op: 15 mei 2017, 19:38:24 »
Weer een nieuwe oproepkaart gekregen! Denk dat ik morgen meteen maar ga. Kan dan aan het einde van de middag. Heb dan in de avond nog wel een vergadering/bijeenkomst, maar is niet heel belangrijk. Als ik me echt te beroerd voel, zou ik dat wel kunnen missen en als ik me dan wat zo zo voel is het ook niet erg als ik er wel ben, maar er niet helemaal bij ben zeg maar.

en @Encore, lijkt me wel toch haha. Ik neem denk ik wel mijn ereader mee lol

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #271 Gepost op: 15 mei 2017, 19:46:20 »
Ja ik denk het ook, maar voor de zekerheid even haha.

Ik ga morgen ook voor de eerste keer.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2017, 14:33:32 door Encore »

birdie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #272 Gepost op: 15 mei 2017, 20:09:33 »

Jazeker kun je gewoon op je telefoon/boek! Er hangen ook tv's en grote bakken met tijdschriften/kranten, dus vervelen ga je je sowieso niet haha. En ook al zou je geen telefoon bij je hebben, als je bloed een beetje stroomt ben je echt binnen 10 minuten al klaar dus dat is ook geen ramp haha En na doneren krijg je sowieso ook nog een koek/broodje/iets.
Dus echt niks om je zorgen over te maken!
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2017, 16:37:00 door Whatareyouwaitingfor »

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #273 Gepost op: 16 mei 2017, 14:33:16 »
weg
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2017, 19:38:57 door Encore »

xBambertje

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #274 Gepost op: 16 mei 2017, 14:52:08 »
Ik baal ontzettend. Vanaf dat ik de eerste keer meeging om te kijken bij mijn ouders, wil ik graag al mensen redden met het doneren van mijn bloed. Nu dat ik eindelijk 18 ben, heb ik ondertussen al 2x bloed gegeven. Echter is er bij beide keren een fout positieve uitslag uitgekomen, wat betekent dat de screening een foutje/bacterie meldt, maar dat erna verder onderzoek geen bacterie aanwezig is. Hierdoor mag ik niet meer bloed geven en dat vind ik echt poep :(
Het kan zijn dat het naar een aantal jaar weggaat, maar het kan ook zijn dat het zo blijft.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #275 Gepost op: 16 mei 2017, 16:34:30 »
^ Huh wat raar eigenlijk? Dat er na verder onderzoek toch niets uit blijkt te komen.

Nox

• Bekijk profiel
« Reactie #276 Gepost op: 16 mei 2017, 16:51:02 »
Ik ben gister geweest voor donatie, maar ik mocht wéér niet doneren omdat mijn HB te laag was. Vorige keer 7.5, dit keer 7.0/7.2. Nu mag ik dus weer een half jaar niet, ik baal echt ontzettend. Heb al contact opgenomen met mijn huisarts, er gaat bloedonderzoek verricht worden omdat mijn HB in twee jaar tijd van 8.9 naar 7.0 is gezakt. De arts die de controle uitvoerde was wel echt heel bot. "Ja je hebt pas 1x gedoneerd en het kost ons ontzettend veel werk om je te controleren, als de volgende keer je HB niet op orde is wordt je uitgeschreven."

Ik wil zo graag bloed doneren maar het mag van mijn eigen lichaam blijkbaar niet.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #277 Gepost op: 16 mei 2017, 17:03:21 »
^ Wow dat ze zo bot doen... Tijdens het inschrijvingsproces was mijn HB echt prima.

Maar er worden dus buisjes afgenomen eerst en die worden eerst gescreend voordat je bloed mag geven? Duurt dat lang?

xBambertje

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #278 Gepost op: 16 mei 2017, 17:06:58 »
^ Huh wat raar eigenlijk? Dat er na verder onderzoek toch niets uit blijkt te komen.

Jup, aan de ene kant wel fijn dat ik dus gewoon gezond ben, maar baal er wel een beetje van. En er is altijd toch nog een kleine onzekerheid dat er wel iets is.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #279 Gepost op: 16 mei 2017, 19:14:05 »
Ik sta echt versteld van mijn HB. :blink:

Net dus gegeven voor het eerst en is reuze meegevallen! :)

Nc.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2017, 19:38:19 door Encore »

Kapitein Alfred

• Bekijk profiel
« Reactie #280 Gepost op: 16 mei 2017, 19:21:19 »
Ik wou voor het eerst doneren vandaag. Alles was goed (HB en bloeddruk enzo), maar tijdens het geven zelf wilde het niet zo goed en het bloed wilde niet echt stromen. Op een gegeven moment besloten die verpleegkundigen dus maar dat het niet zoveel zin meer had, dus mocht weer naar huis zonder een zak vol te krijgen meeh.

Maar goed, straks weer een nieuwe oproepkaart en kopen dat het dan wel goed gaat!!

NC

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #281 Gepost op: 16 mei 2017, 19:22:35 »
^ Dat is wel vervelend. Maar bedenk dat je toch bloed hebt gegeven, wat toch iemand gaat helpen. Bij mij ging alles echt heel goed.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2017, 19:38:04 door Encore »

Kapitein Alfred

• Bekijk profiel
« Reactie #282 Gepost op: 16 mei 2017, 19:36:44 »
^Nou nee, omdat het dus te weinig is kunnen ze er volgens mij niks mee. Maar goed, weet nu in ieder geval hoe het gaat en voelde me ook echt wel prima, was niet duizelig ofzo, niks.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #283 Gepost op: 16 mei 2017, 19:37:50 »
^ Ook niet voor onderzoek?

xBambertje

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #284 Gepost op: 18 mei 2017, 20:39:50 »
^Heb je zo'n knijpballetje gebruikt? Dat helpt normaal gesproken heel goed

Kapitein Alfred

• Bekijk profiel
« Reactie #285 Gepost op: 19 mei 2017, 12:43:39 »
^Ja ze hadden alles geprobeerd, maar het lukte gewoon niet. Naald zat er waarschijnlijk gewoon niet goed in. Ik zei ook dat ze links mochten prikken, maar ga de volgende keer wel even zeggen dat ze maar moeten kijken waar ze het makkelijkst kunnen prikken.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #286 Gepost op: 19 mei 2017, 12:58:46 »
^ Zou best kunnen. Bij mij hebben ze gewoon gekeken waar het makkelijkste ging en dat was links. Maakt mij niet uit waar ze prikken.

Kapitein Alfred

• Bekijk profiel
« Reactie #287 Gepost op: 19 mei 2017, 13:03:06 »
Nouja, ik vind het niet erg ofzo, weet nu in ieder geval hoe het allemaal in z'n werk gaat, hopelijk gaat het volgende keer beter!

Vind het ook wel fijn om eens in de zoveel tijd even te horen hoe het met mijn bloeddruk en Hb waarde gaat haha. Bloeddruk is namelijk een tijdje echt wel aan de hoge kant geweest, maar nu is het steeds goed.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #288 Gepost op: 19 mei 2017, 15:19:02 »
^ Ja dat is echt wel een voordeel van bloed geven!

Bob

• But maybe, you're gonna be the one that saves me
    • Bekijk profiel
« Reactie #289 Gepost op: 06 juni 2017, 19:38:13 »
Klopt het dat je een jaar na dat je een piercing hebt genomen geen bloed mag geven? Ik twijfel om me aan te melden, maar als dat zo is wacht ik er nog even mee.
Before you start a war, you better know what you are fighting for.

HarveySpecter

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #290 Gepost op: 06 juni 2017, 19:50:00 »
Klopt inderdaad, dacht 6 maanden niet? Of misschien 3, maar dat moet je wel op hun website kunnen vinden
Het leven is als mijn slaapkamer, sommigen vinden het een puinhoop maar ik niet.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #291 Gepost op: 06 juni 2017, 21:50:27 »
Klopt het dat je een jaar na dat je een piercing hebt genomen geen bloed mag geven? Ik twijfel om me aan te melden, maar als dat zo is wacht ik er nog even mee.

Ik zou gewoon even bellen met de bloedbank, die weten het antwoord wel.

Bob

• But maybe, you're gonna be the one that saves me
    • Bekijk profiel
« Reactie #292 Gepost op: 07 juni 2017, 08:31:20 »
Klopt inderdaad, dacht 6 maanden niet? Of misschien 3, maar dat moet je wel op hun website kunnen vinden

Heb even wat beter gezocht, inderdaad 6 maanden ja! Dat valt dan toch weer mee ;) Bedankt!
Before you start a war, you better know what you are fighting for.

Nox

• Bekijk profiel
« Reactie #293 Gepost op: 07 juni 2017, 11:41:25 »
^ Wow dat ze zo bot doen... Tijdens het inschrijvingsproces was mijn HB echt prima.

Maar er worden dus buisjes afgenomen eerst en die worden eerst gescreend voordat je bloed mag geven? Duurt dat lang?

Nee, ze doen dat via zo'n vingerprik dinges. Via een machine controleren ze dan je HB. Maar ik heb nu alles laten testen en alles is gewoon goed. HB zat op 8.1, dus gewoon mooi. De volgende keer mag ik de uitslag van het lab gewoon meenemen zei de assistente, ben er een beetje klaar mee nu. Anders ga ik ook niet meer doneren, vind het iedere keer zo'n gestress vanuit de bloedbank. En ik reageer niet goed op stress.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #294 Gepost op: 07 juni 2017, 14:22:54 »
^ Haha ik was er al achter gekomen, heb al enige tijd geleden gedoneerd voor de eerste keer. ;)

Hopelijk mag je de volgende keer wel doneren!

lotusbloempje

• Bekijk profiel
« Reactie #295 Gepost op: 08 juni 2017, 22:03:26 »
Vorige week voor de eerste keer gedoneerd en vond het hartstikke prima. Niet duizelig of wat dan ook, nergens last van gehad. De eerste keer prikte ze alleen mis, dat was wel jammer, want daar heb ik een behoorlijke blauwe plek en wat pijn van gehad. Maar de andere arm ging helemaal goed haha, dus ik ga volgende keer vragen of ze links willen prikken ;)

Cranberry

• **
  • seni seviyorum.
    • Bekijk profiel
« Reactie #296 Gepost op: 08 juni 2017, 22:18:29 »
Ik heb al een aantal keer bloed gedoneerd, later was 2x mijn hb gehalte te laag dus werd ik lange tijd niet meer opgeroepen en daarna was ik verkouden waardoor ik mijn oproep moest afmelden en toen heb ik ook nog een tattoo laten zetten waardoor ik 6 maanden niet mocht.
Maar nu ben ik weer ingeschreven maar ga ik over op plasma doneren! Binnenkort de eerste keer!

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #297 Gepost op: 10 juni 2017, 14:54:19 »
^ Gaaf!

Dandelion

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #298 Gepost op: 13 juni 2017, 22:25:29 »
Ben momenteel 16, maar wou sinds mijn 14/15de eigenlijk al bloed doneren. Het is helaas zo dat bloed doneren pas mag vanaf je 18de, dus nog even wachten voor mij!

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #299 Gepost op: 15 juni 2017, 16:24:07 »
Ik heb vandaag een pas gekregen! :)

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #300 Gepost op: 17 juni 2017, 19:48:21 »
^Een pas??

Ik heb weer een oproepkaart binnen! Zo stom dat je hier maar 1 dag in de week kan want dan is die maar open. Ik moet alleen daarna wel werken in een kledingwinkel. Dit is mijn eerste keer echt doneren, zouden jullie gaan? Ben namelijk wel even benieuwd. Werk kan ik niet afzeggen.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #301 Gepost op: 17 juni 2017, 19:52:17 »
Die krijg je pas als je een keer hebt gedoneerd, denk ik. Een pas met je gegevens, bloedgroep en donornummer zodat je makkelijker vindbaar bent in hun systeem.

xElle

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #302 Gepost op: 17 juni 2017, 20:00:04 »
Ik heb weer een oproepkaart binnen! Zo stom dat je hier maar 1 dag in de week kan want dan is die maar open. Ik moet alleen daarna wel werken in een kledingwinkel. Dit is mijn eerste keer echt doneren, zouden jullie gaan? Ben namelijk wel even benieuwd. Werk kan ik niet afzeggen.

Ik zou daar wel mee oppassen! Het ligt er vooral aan hoe intensief je werk is. Vooral omdat het je eerste keer is, je weet dus nog niet hoe jouw lichaam erop reageert. Ik heb zelf eens na een donatie met lichtelijke haast een vriendin achterop de fiets naar het station gebracht en heb daar de hele dag nog last van gehad (uitgeput, moe, snelle hartslag). En zéker geen intensieve dingen als sport gaan doen vlak na je donatie!

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #303 Gepost op: 17 juni 2017, 22:30:57 »
^Het kan zijn dat ik achter de kassa moet staan of in de winkel nieuw goed moet doen/opruimen. Dat verschilt echt per dag. Het is alleen dat ik ook nog ga verhuizen die dag dus niet weet wanneer ik kan gaan. Had je er echt last van of kon je wel dingen doen?

Ik vind het gewoon zo stom dat ze maar 1 dag open zijn en ook nog op donderdag. Doe dinsdag of woensdag ofzo.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #304 Gepost op: 17 juni 2017, 22:34:23 »
Ik zou het er niet op wagen. Het is per persoon hoe je erop reageert... En de bloedbank gaat het je afraden om te doen denk ik, als je ze belt.

Spykie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #305 Gepost op: 18 juni 2017, 00:04:31 »
Ik geef plasma, daar heb je minder last van dan van bloed geven.
Ook ingeschreven als stamceldonor.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #306 Gepost op: 18 juni 2017, 00:05:01 »
^ Voor dat laatste heb ik zeker wel respect zeg! Dat is niet niets als je stamcellen moet doneren..

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #307 Gepost op: 18 juni 2017, 11:09:33 »
@Encore, thanks voor het meedenken! Bedacht mij vannacht dat ik dan ook ongesteld ben dus sowieso niet handig dan.. Ze sturen mij altijd die kaart als ik ongesteld ben.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #308 Gepost op: 18 juni 2017, 12:09:32 »
Kan je dat niet instellen wanneer je die kaart krijgt?

xElle

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #309 Gepost op: 18 juni 2017, 12:17:22 »
@Encore, thanks voor het meedenken! Bedacht mij vannacht dat ik dan ook ongesteld ben dus sowieso niet handig dan.. Ze sturen mij altijd die kaart als ik ongesteld ben.

Als je ook nog ongesteld bent, én ook nog gaat verhuizen wat ook intensief is, zou ik het zeker niet doen! Misschien kun je bellen en vragen of je over twee weken bijvoorbeeld langs mag komen.

Spykie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #310 Gepost op: 18 juni 2017, 21:44:55 »
^ Voor dat laatste heb ik zeker wel respect zeg! Dat is niet niets als je stamcellen moet doneren..

Tegenwoordig gaat dat via het bloed, je moet dan 4 dagen van te voren groeihormonen beginnen inspuiten en dan uiteindelijk 4u aan de machine liggen om stamcellen te geven (je bloed wordt gefilterd, rest krijg je terug). Valt dus heel goed mee!

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #311 Gepost op: 18 juni 2017, 22:30:32 »
Dan nog is vier uur echt lang in vergelijking met tien minuten bloed geven. Al heb ik natuurlijk respect voor alle mensen die iets doen voor de maatschappij. :)

Spykie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #312 Gepost op: 18 juni 2017, 22:44:05 »
Met plasma geven ben ik alles inclusief ook altijd een uurtje zoet, dus vind het nog wel meevallen ! Zeker omdat het iets 1-malig is en het wel een heerlijk gevoel met zijn iemand zo 1 op 1 te helpen !

Aan hoeveel gifts zitten jullie trouwens?
Ik heb er nu 6 opzitten.

Fem

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #313 Gepost op: 18 juni 2017, 23:26:43 »
Ja, ik ben ook bloeddonor, sinds m'n 18e :)

Waarom: Waarom niet? ;) Ik kan het prima missen, heb geen angst voor naalden, etc.

Haha, ik zie mijn eigen reactie terug van jaren geleden :wink2: Inmiddels nog steeds bloeddonor :)

Fem

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #314 Gepost op: 18 juni 2017, 23:28:35 »
Met plasma geven ben ik alles inclusief ook altijd een uurtje zoet, dus vind het nog wel meevallen ! Zeker omdat het iets 1-malig is en het wel een heerlijk gevoel met zijn iemand zo 1 op 1 te helpen !

Aan hoeveel gifts zitten jullie trouwens?
Ik heb er nu 6 opzitten.

Ik geef geen plasma, maar wat betreft bloed heb ik er denk ik zo'n 20-25 donaties op zitten.

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #315 Gepost op: 18 juni 2017, 23:34:06 »
Kan je dat niet instellen wanneer je die kaart krijgt?

Ik wist niet dat dat kon. Ga morgen wel even bellen met ze.
Over 2 weken ben ik op vakantie, buiten Europa, dus daarna mag ik vast ook even niet.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #316 Gepost op: 19 juni 2017, 13:40:22 »
Ik heb nog maar een keer gegeven, maar wel al drie oproepen gehad.

Spykie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #317 Gepost op: 30 juni 2017, 19:34:26 »
Heeft iemand ervaring met bloedplaatjes geven?
Duurt dit veel langer dan plasma?

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #318 Gepost op: 30 juni 2017, 19:42:50 »
Bloedplaatjes duren wel langer. Omdat ze dan het bloed moeten filteren, wat dus bij gewoon bloed geven niet gebeurd. Voor de rest heb ik er geen ervaring mee.

SUGA

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #319 Gepost op: 04 juli 2017, 08:36:23 »
Heeft iemand ervaring met bloedplaatjes geven?
Duurt dit veel langer dan plasma?

Dit duurt idd langer dan plasma. Meestal 50/55 minuten. Eerst nemen ze een buisje bloed af om je bloedplaatjes te tellen en dan ga je pas naar de keuring :) + dat kan nog langer duren vooral als er heel veel mensen voor je zijn hahaha
'In this gray city, there’s stale air and coldness contaminating the rotten brains and spines.' ~ Wake Me Up - B.A.P

SUGA

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #320 Gepost op: 04 juli 2017, 08:37:07 »
Oh ja ik blijf dit topic even volgen :). Loop zelf namelijk stage bij de bloedbank dus weet er veel van  :bounce:
'In this gray city, there’s stale air and coldness contaminating the rotten brains and spines.' ~ Wake Me Up - B.A.P

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #321 Gepost op: 04 juli 2017, 11:33:28 »
^ Wat studeer je als ik vragen mag? :)

SUGA

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #322 Gepost op: 04 juli 2017, 22:06:08 »
^ Wat studeer je als ik vragen mag? :)

Ik studeer de opleiding doktersassistente :)

_loveisintheair

• Bekijk profiel
« Reactie #323 Gepost op: 14 augustus 2017, 11:26:23 »
Ik zit er de laatste tijd ook steeds vaker over na te denken dat ik eigenlijk best heel graag mensen wil helpen door bloed te doneren. Vooral nu mijn opa chronische leukemie blijkt te hebben en zelf om de 6 weken 2 zakken bloed nodig heeft, zie ik de ernst van de zaak des te meer in. Maar... Ik durf eigenlijk niet zo goed... Heeft iemand hier ervaring met angst voor naalden? Hoe gaan ze daar mee om, etc.? Of raden ze dan gewoon meteen af het niet te doen?

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #324 Gepost op: 14 augustus 2017, 14:35:30 »
^ Ik denk dat je daarvoor het beste even de bloedbank kan bellen. Ikzelf heb geen ervaring met die angst, maar zag wel foldertjes daarover liggen bij de bloedbank.

Cranberry

• **
  • seni seviyorum.
    • Bekijk profiel
« Reactie #325 Gepost op: 14 september 2017, 11:54:06 »
Even hele late reactie, maar over dat angst voor naalden, ik denk dat ze je daar wel heel goed mee kunnen helpen hoor! Ik vind het prikje zelf ook altijd een beetje naar. Maar bij de locatie waar ik kom zijn ze echt heel aardig en behulpzaam. Laatst kwam ik daar na mn slaapdiesnt en ik had een onrustige nacht gehad en dat gaf ik aan, en toen kwamen ze ook extra controleren of het nog wel goed ging enzo!

Ik mag straks weer plasmadoneren :)

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #326 Gepost op: 14 september 2017, 11:56:47 »
Die vingerprik is inderdaad elke keer weer naar, maar dat gevoel is voor even.

Helaas heb ik mijn oproep af moeten zeggen in verband met andere afspraak. :/

Cranberry

• **
  • seni seviyorum.
    • Bekijk profiel
« Reactie #327 Gepost op: 14 september 2017, 15:34:58 »
Nou,, dit zou mijn 5e donatie worden. Helaas niet doorgegaan. Mijn ijzergehalte was juist hoger dan normaal maar mijn ene arm werd misgeprikt.. dus aan de andere kant proberen en toen stroomde mijn bloed te langzaam dus ze hebben hem helaas afgebroken. Kreeg wel een presentje voor de 5e donatie en een sleutelhangertje als excuus dat er dus eigenlijk 2 keer is misgeprikt.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #328 Gepost op: 14 september 2017, 15:56:35 »
^ Jammer!

Adore

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #329 Gepost op: 18 september 2017, 21:19:15 »
Vandaag mijn eerste afspraak gehad! Ging heel goed eigenlijk. Hb was echt op een goed niveau en mijn bloeddruk was wel een beetje hoog maar dat kwam waarschijnlijk door de spanning zei de arts.

Bloed prikken vond ik eigenlijk ook echt niet erg. Ik keek de andere kant op en voelde de prik maar een beetje. Nu afwachten of ik mag gaan doneren! Heb er oprecht best wel zin in om een oproep te krijgen. Vind het echt fijn dat ik zo kan bijdragen aan het herstel van mensen.

MUSiCLOVER

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #330 Gepost op: 02 oktober 2017, 21:40:51 »

Zetten ze je echt op een weegschaal o.i.d. als ze vermoeden dat je niet zwaar genoeg bent?

Ik heb jaren lang ongeveer 55 kilo gewogen en op één of andere manier ben ik een paar maanden geleden afgevallen tot 49 en daar zit ik nu heel stabiel.. Maar net één kilo te licht voor het doneren van bloed, en dat vind ik echt heel jammer, want ik wil wel heel graag bloed gaan doneren.
love music

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #331 Gepost op: 02 oktober 2017, 22:10:59 »
Zetten ze je echt op een weegschaal o.i.d. als ze vermoeden dat je niet zwaar genoeg bent?

Ik heb jaren lang ongeveer 55 kilo gewogen en op één of andere manier ben ik een paar maanden geleden afgevallen tot 49 en daar zit ik nu heel stabiel.. Maar net één kilo te licht voor het doneren van bloed, en dat vind ik echt heel jammer, want ik wil wel heel graag bloed gaan doneren.
Om eerlijk te zijn, zou ik er niet zo bang voor zijn dat ze je op een weegschaal gaan zetten. Het is voor een groot deel je eigen verantwoordelijkheid om gezond te zijn als je bloed gaat prikken. Ik snap dus niet zo goed waarom je je druk maakt of ze erachter komen dat je te weinig weegt, in plaats van dat je zelf overweegt of het wel zo'n goed plan is.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #332 Gepost op: 18 november 2017, 12:21:21 »

Dan zal je aan moeten komen. Jouw eigen gezondheid staat voorop.

Marlies

• Insecurities.
    • Bekijk profiel
« Reactie #333 Gepost op: 08 maart 2018, 12:32:50 »
Best al een oud topic maar heeft iemand hier ervaring met plasma doneren?
Ik heb al 2 keer bloed gedoneerd en volgende week voor de 3de keer maar wil graag ook plasma beginnen doneren.
Is dit heel verschillend van bloed geven?

Karbonkel

• Bekijk profiel
« Reactie #334 Gepost op: 09 maart 2018, 14:07:24 »
Weet iemand misschien of je perse moet bellen om door te geven dat je weer bloed wil geven of dat je ook misschien online kan doorgeven?

Adore

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #335 Gepost op: 09 maart 2018, 21:04:02 »
^ Je krijgt gewoon een oproepkaart wanneer je weer mag doneren! Mag maar 3x per jaar.

Of ben je even gestopt met bloed doneren? Want dan moet je gewoon even bellen.

Adore

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #336 Gepost op: 09 maart 2018, 21:05:00 »
Ik heb al 2 keer bloed gedoneerd en volgende week voor de 3de keer maar wil graag ook plasma beginnen doneren.

Vraag ik me ook af! Iemand ervaring?

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #337 Gepost op: 09 maart 2018, 23:28:50 »
Het duurt vooral een heel stuk langer, maar het is bijvoorbeeld wel een goede optie voor mensen die niet goed reageren op een halve liter bloed doneren. Je krijgt immers het meeste gewoon weer 'terug'. Maar een plasma donatie duurt zo drie kwartier ten overstaande van de minder dan 10 minuten voor een volbloed donatie.

Adore

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #338 Gepost op: 10 maart 2018, 01:46:44 »
^ Ik twijfel eigenlijk echt vooral doordat er vaker geprikt wordt met een plasmadonatie. Ben bang dat het uiteindelijk moeilijker wordt om aan te prikken in mijn arm door het vake prikken. Ik ben ook pas 20 dus twijfel of het niet te vroeg is om dan al aan plasmadonatie te beginnen door het vele prikken.
Maar ik wil wel graag plasma doneren doordat het in mijn gemeente veel nodig is en ik toch een veel voorkomende bloedgroep heb.

Hoe ervaar jij dat? :blush:

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #339 Gepost op: 10 maart 2018, 11:41:19 »
^ Ik twijfel eigenlijk echt vooral doordat er vaker geprikt wordt met een plasmadonatie. Ben bang dat het uiteindelijk moeilijker wordt om aan te prikken in mijn arm door het vake prikken. Ik ben ook pas 20 dus twijfel of het niet te vroeg is om dan al aan plasmadonatie te beginnen door het vele prikken.
Maar ik wil wel graag plasma doneren doordat het in mijn gemeente veel nodig is en ik toch een veel voorkomende bloedgroep heb.

Hoe ervaar jij dat? :blush:
Ik ben alleen volbloed donor. Het vake prikken en zoveel tijd erin moeten steken staan mij een beetje tegen.. Ik heb een heel standaard bloedgroep en ik kan er goed tegen dus ik geef daarom liever volbloed een paar keer per jaar.

Karbonkel

• Bekijk profiel
« Reactie #340 Gepost op: 10 maart 2018, 12:42:00 »
 :wink2:
^ Je krijgt gewoon een oproepkaart wanneer je weer mag doneren! Mag maar 3x per jaar.

Of ben je even gestopt met bloed doneren? Want dan moet je gewoon even bellen.

Ik ben een halfjaar terug in Thailand geweest en daarom mocht ik een half jaar niet geven en ik wilde doorgeven dat het nu dus wel weer mag.

Adore

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #341 Gepost op: 11 maart 2018, 12:58:26 »
^ohjaa dan zou ik gewoon even bellen!

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #342 Gepost op: 11 maart 2018, 14:22:49 »
:wink2:
Ik ben een halfjaar terug in Thailand geweest en daarom mocht ik een half jaar niet geven en ik wilde doorgeven dat het nu dus wel weer mag.
Heb je toevallig aangegeven op de site vanaf wanneer je weer kan doneren? Want dan zou je automatisch wel weer een oproep moeten krijgen. Als je geen datum hebt doorgegeven, zou ik inderdaad even bellen.

Iets

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #343 Gepost op: 12 mei 2018, 12:46:30 »
Ik heb ervaring met plasma doneren. Bij mij duurt het doneren zelf 30 - 45 minuutjes, afhankelijk van welke arm. Ik heb er totaal een last van, bij het bloed geven, voelde ik mij soms wat slapjes.
Ik kan aan beide kanten geven, dus meestal wissel ik af van arm, en op 2 weken is het wondje van de vorige donatie al genezen (soms nog een beetje rozig). Als je niet wilt dat er vaak geprikt wordt, kan je ook langer wachten tot je volgende afspraak :)

Ms.Jackson

• Bekijk profiel
« Reactie #344 Gepost op: 12 mei 2018, 13:01:12 »
Ik geef nog steeds bloed en bij mij gaat het elke keer gewoon goed. Nergens last van :)
Ik was Encore
''Watch me move, when I lose it hard. Get you off with the touch, dancing in the dark.''

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #345 Gepost op: 12 september 2018, 10:34:01 »
Ik heb gisteren voor het eerst bloed gedoneerd (of meer mijn medische keuring), ik ben zelfs op tv geweest  :naughty: . Van de naald heb ik totaal geen last en ik heb van tevoren de koekjesvoorraad daar lekker opgegeten. Ben benieuwd wanneer ik mijn oproepkaart krijg.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #346 Gepost op: 31 oktober 2018, 12:01:45 »
Ik heb begin oktober een oproepkaart gekregen (ik had helaas geen tijd om te gaan) en eind oktober weer dus ben vanochtend even geweest. Blijkbaar heb ik O- en daar zijn ze super blij mee! Ik vond het enorm meevallen, ze bleef maar zeggen dat ik nog 10 minuten moest blijven zitten. Op zich begrijp ik dat wel want zij zijn verantwoordelijk maar ik leef al jaren super ongezond (weinig eten) dus die 0,5 liter bloed minder daar merk ik niks van :') wel blij dat bloeddruk en ijzer goed is.

Levita

• Bekijk profiel
« Reactie #347 Gepost op: 31 oktober 2018, 14:42:31 »

Ik twijfel inderdaad ook om de switch te maken. Geef nu gewoon bloed maar heb geen idee hoe verschillend het is vergeleken met het geven van normaal bloed.

Weet iemand hoe vaak per jaar je plasma mag geven? Vind namelijk 3 keer per jaar best wel weinig en doordat die oproepkaart zo kort van te voren komt moet ik de afspraak meestal nog verzetten ook  :hamer:
⋘                                                                                                                                                                                                                                          ⋙

Ms.Jackson

• Bekijk profiel
« Reactie #348 Gepost op: 18 februari 2019, 19:26:20 »
Iemand een idee of je direct na de donatie mag douchen?

(Misschien een domme vraag...)
Ik was Encore
''Watch me move, when I lose it hard. Get you off with the touch, dancing in the dark.''

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #349 Gepost op: 18 februari 2019, 19:39:46 »
Op zich wel als je het aan kan! Niet als je je slap voelt.

Ms.Jackson

• Bekijk profiel
« Reactie #350 Gepost op: 19 februari 2019, 17:00:14 »
^ Bedankt!
Ik was Encore

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #351 Gepost op: 24 februari 2019, 18:10:28 »
Ik heb mij 2 jaar geleden ook opgegeven. Was heen gegaan om de eerste test te doen en die was goed. Daarna kreeg ik elke keer de oproepkaart als ik net op vakantie was geweest of op vakantie was en niet kon/mocht. Dus nooit echt gegeven. Ben ook vaak ziek als ik werd opgeroepen trouwens.

Als ik weer in NL woon ga ik mezelf wel weer opgeven denk ik.

Noeltjelovehockey

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #352 Gepost op: 13 maart 2019, 20:57:15 »
Ik heb mijzelf ook al opgegeven voor als ik later oud genoeg ben, als ik andere mensen ermee kan helpen waarom niet!

Strawberry

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #353 Gepost op: 14 maart 2019, 11:04:40 »
Heb zelf in september mijn eerste afspraak gehad. Helaas kreeg ik daar te horen dat ik geen bloed kan doneren omdat mijn aders te dun/fijn zijn. Heb hier behoorlijk van gebaald.