Ik heb een eigen paard, en ik moet zeggen dat ik het écht een sport vind. Ik heb nu al vanaf mijn 9e een eigen paard (ben nu 15) en ik moet er elke dag heen (10 km fietsen), stal uitmesten, paard halen dat ver achter in het weiland staat, heeeeeel typisch, poetsen en opzadelen. Dit alles is echt een gevecht, ik heb namelijke en 6jarige Arabier (warmbloed, véééél temperament = heel druk) en dat draakje laat zich echt niet zomaar een zadel op de rug doen, haha

.
Na dit gevecht dus gewonnen te hebben, ga ik er op zitten , natuurlijk stap je minimaal 20 minuten (in- en uitstappen) maar de rest van de tijd dat ik rijd, ben ik toch echt wel bezig met het intoom houden van mn paard. Ook is mijn paard zeer gevoelig op hulpen, dus ik moet heel lichte hulpen geven, wat soms echt inspanning vereist. Zeker omdat dit paard echt totaal niet doet wat ik wil, is het onwijs vermoeiend!
Hierna ben ik nog niet klaar, afzadelen en afspuiten bij warm weer en terug brengen naar de wei horen er ook nog bij!
In totaal ben ik ongeveer 3 uur bezig elke dag op stal, dat is niet zo als het gemiddelde meisje dat hier zegt dat paardrijden geen echte sport is, jullie gaan waarschijnlijk 2x in de week een uurtje dansen that's it.
Als je manege les hebt vind ik dit écht geen sport, klaar. Meestal staat je paard opgezadeld klaar en hoef je alleen maar rondjes te rijden in de bak voor een uur, en vaak moet het paard dan nog een les meelopen dus zo ben je in een uur en 5 minuten klaar met je 'sport'. Ook doen manege pony's automatisch wat er gebeurt moet worden, zeker als ze al 10 jaar meelopen. Als het voorste paard in galop gaat, gaat de rest er natuurlijk achteraan.
Oké, dit was een heel lang lul verhaal, maar kortom: manege les 1x in de week vind ik niet echt een sport, maar als je een eigen/lease/verzorgpaard hebt en je wilt er echt verder mee komen, vind ik dit wel een sport..