Ik heb zelf s-scoliose, 30 graden, is pas ontdekt toen ik al uitgegroeid was (ik stopte al met 12 jaar bijna volledig met groeien). Het is wel van de buitenkant goed te zien. Ik heb links een lovehandle en rechts niet, links geen taille en rechts wel, en mijn linkerribben staan een cm of 5 lager dan rechts en ook veel verder naar voren (ik draai ook nog eens naar voren en weer terug). In mijn bovenrug zit de bocht precies andersom en deze is ook wat kleiner. Mijn rechterschouderblad steekt ver naar achteren, heb ook echt zo'n bult aan die kant als ik voorover leun. Verder hangt mijn hoofd altijd naar voren omdat ik dus bovenin weer naar voren groei. Heb een veel te holle onderrug, een te bolle bovenrug en dan mijn hoofd hangt weer voorover :')
Mijn zusje heeft het ook, die heeft een graad of 40 (dus te weinig voor een operatie), zij heeft een brace gehad en is daardoor lichtelijk misvormd (je krijgt overal striae, je kan flappen huid overhouden, één borst kon niet meer groeien en ze heeft deuken in haar heupen waar de rand zat). Heeft ook nauwelijks geholpen en nu is ze ook uitgegroeid.
Ik heb er zelf in mn dagelijkse leven niet heel veel last van, alleen een slechte houding en ik kan nooit lekker zitten door die draaiing naar voren en naar achteren. Maar zodra je meer graden hebt ga je er vrij veel last van krijgen.