Girlscene Musthaves

Auteur Topic: Biologie vraag meiose.. Help  (gelezen 291 keer)

Silvana99

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 20 maart 2017, 20:45:16 »
Hey dames,
Kan iemand me aub helpen.
Dit staat er in mijn boek:
De dubbele chromosomen worden verplaatst naar het midden van de cel, waar de homologe chromosomen (1 van de vader en 1 van de moeder) tegenover elkaar gaan liggen. in dit stadium van de meiose kan crossing over plaatsvinden.

dit gebeurt natuurlijk in metafase.. Maar wat ik niet begrijp. Hoezo van vader en moeder?! Ik bedoel, de geslachtscellen die er worden gemaaktt zijn de zaadcellen (van vader) OF eicellen (van de moeder). Hoezo worden ze hier 'gemengd'? want uiteindelijk heb je toch een zaalcel van 23 chromosen die bevrucht kan worden met de eicel van 23 chromosen van de moeder? I am confused.. :/
Kan iemand me dit uitleggen?

Olivia

• The best people in life are free♡
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2017, 20:47:40 »
Is dit niet ja de bevruchting? Want dan zijn de zaadcel en eicel samen versmolten dit is echt lang geleden dat ik dit heb gehad en niet zo uitgebreidt hoor :fieuw:
I'm just gonna shake, shake, shake 💃 || Meredith en Olivia 🐱 || They'll tell you I'm insane 👻|| Stressed is spelled backwards desserts 🍰

Hillary

• I'm just chillin' in Cedar Rapids
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2017, 20:57:01 »

Ik weet niet of je hier wat aan hebt?

http://www.allesoverdna.nl/woordenboek/meiose.html

Does the Hillary shimmy, pastes a Hillary sticker and got hot sauce in my bag swag- Met vriendelijke groet Hillary Clinton Secretary of State

Silvana99

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2017, 20:58:52 »
Ow, maar dit klopt dan toch niet? Want ik dacht dat dit voor de bevruchting plaats vind. Meiose is toch het vormen van geslachtscellen zodat deze (eventueel) bevrucht kunnen worden? Haha, ja ik weet ook niet zeker hoor.

Silvana99

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2017, 20:59:58 »
Ja, daar heb ik ook opgekeken. Maar ik snap dat stukje nog niet haha, maar bedankt alsnog:)

Hillary

• I'm just chillin' in Cedar Rapids
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2017, 21:09:40 »
Meiose is de celdeling van geslachtscellen ((inderdaad, vorming geslachtscellen). Maar in de chromosomen die in de geslachtscellen liggen, zit DNA dat ''kenmerken'' bevat van de vader en de moeder die zijn overgedragen van de ouder op ''jou'' tijdens de bevruchting. Dit komt door de crossing over.

Is dit wat je bedoelt? Of zeg ik nu iets doms en begrijp ik zelf ook niet wat er staat :')
Does the Hillary shimmy, pastes a Hillary sticker and got hot sauce in my bag swag- Met vriendelijke groet Hillary Clinton Secretary of State

S

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2017, 21:30:55 »
  Lijkt het je leuk om artikelen te schrijven voor geld? Ga dan naar http://www.infonu.nl/index.php?ref=38014

Galaxy

• Cash me ousside, howbow dah?
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2017, 22:40:26 »
Ow, maar dit klopt dan toch niet? Want ik dacht dat dit voor de bevruchting plaats vind. Meiose is toch het vormen van geslachtscellen zodat deze (eventueel) bevrucht kunnen worden? Haha, ja ik weet ook niet zeker hoor.

Meiose vindt inderdaad plaats om gameten te vormen (denk maar aan de oögenese en de spermatogenese). Je hebt de eerste meiotische deling en de 2e meiotische deling. Neem nu bv. het proces om een eicel te maken. Eerst spreken we van een primaire follikel en die zal pas aan de 1ste meiose beginnen op het moment van de ovulatie. De tweede meiotische deling komt echter pas na het binnendringen van de zaadcel. Zo krijg je de bevruchting: eicel (23 chromosomen) + zaadcel (23 chromosomen) = zygote (46 chromosomen).
Waar jij het over hebt met de crossing-over tussen de niet-zusterchromatiden van de twee homologe paren (één paar van de moeder, één paar van de vader), vindt dus plaats nadat de zaadcel is binnengedrongen.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2017, 22:49:05 door Galaxy »
Alt er love.  Sensuele foto van mezelf