Auteur Topic: Advies nodig over profielwerkstuk  (gelezen 447 keer)

lovely

• Enjoy the silver linings
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 19 mei 2017, 16:54:38 »
Hallo iedereen,

Ik zit momenteel in het vierde jaar havo en wij zijn begonnen met de profielwerkstukken. Ik heb inmiddels een onderwerp en begeleider (i.v.m. herkenbaarheid houd ik mijn onderwerp liever anoniem). Ik heb een onderwerp over psychologie en dit vind ik ook wel interessant. Nu vind ik het alleen heel lastig om informatie te vinden, want ik weet dat ik geen hele boeken hoef te lezen, maar in sommige boeken kan je de informatie amper vinden. Weet iemand hoe ik dit makkelijker kan doen. Mijn eerste deelvraag is psychotherapie en ik kijk naar het ontstaan. Dit ligt bij Sigmund Freud, maar er is zoveel informatie dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Qua ontstaan kan je het wel op internet vinden, maar hoe kan ik uitzoeken hoe dat destijds werkte?

Ik hoop dat jullie daar tips voor hebben, want mijn begeleider laat mij nogal los en ik heb eerlijk gezegd vrij weinig aan hem (hij is voor de rest hardstikke aardig). Alvast bedankt!
You can see I'm sad, Even when I smile, even when I laugh you can see it in my eyes deep inside, I want to cry ~ Feelings
We have war inside us. Sometimes it keeps us alive sometimes it threatens to destroy us ~ Life

Laurax15

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2017, 17:23:29 »
Hoii,

Ik gebruikte toen heel veel Google Scholar, ken je dat?
In het begin van het maken van het profielwerkstuk gebruikte ik te veel bronnen die niet wetenschappelijk waren en niet feitelijk en deskundig waren. Op Google scholar staan als het goed is alleen maar wetenschappelijke en betrouwbare artikelen/bronnen die je kunt gebruiken.
Je mag me anders wel een note sturen ;)

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2017, 17:31:32 »
Google Scholar is inderdaad de beste zoekmachine, daar haal je ook hoge kwaliteit bronnen uit. Verder is ons geleerd een zoekschema te maken, dan kan je gerichter informatie op zoeken.

Ik heb zelf het boek ''een inleiding in de psychologie van Zimbardo. Ik vind het een fijn boek, dus misschien dat je die ergens in de bieb kan vinden?

Juno

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2017, 18:22:26 »
Ik zoek zelf altijd via Jstor, omdat google scholar me vaak resultaten geeft die onbruikbaar zijn. Maar Jstor heb je toegang tot nodig via een instelling of een abonnement nemen. Ik heb zelf toegang daartoe, dus mocht je dat willen kan ik de artikelen voor je downloaden en toesturen.
Google scholar kan idd ook.
Om heel sneaky te doen, je kan de informatie op wikipedia opzoeken, en dan vervolgens de gebruikte bron zelf gebruiken. Dus dat je niet wikipedia citeert maar de bron die zij gebruiken.

lovely

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2017, 18:40:03 »
^Dat is wel heel handig allemaal. Google Scholar geeft mij inderdaad soms ook onbruikbare dingen als ik 2 woorden intyp kom ik helemaal op niks nuttigs uit. Helaas heb ik geen Jstor, maar als ik iets nodig heb qua downloads note ik je. Heel erg bedankt voor je aanbod. Ook heel slim idee en zal het zeker doen!

Ik vind het echt heel lastig om te beginnen. Er is namelijk zoveel te vertellen en door de bomen zie ik het bos niet zo goed.
You can see I'm sad, Even when I smile, even when I laugh you can see it in my eyes deep inside, I want to cry ~ Feelings
We have war inside us. Sometimes it keeps us alive sometimes it threatens to destroy us ~ Life

Feuerwerk

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2017, 18:54:22 »
Je kunt misschien ook kijken in de bieb. De meeste bronnen die ik had gebruikt voor m'n pws waren boeken uit de bieb. Zorg ook goed dat je onderwerp niet te breed is! Anders krijg je inderdaad het probleem dat je gewoon niet weet waar je naar moet zoeken.
Above all, love each other deeply, because love covers over a multitude of sins.

lovely

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2017, 20:01:20 »
^Mijn onderwerp is heel erg breed, maar ik heb wel specifieke vragen die ik wil onderzoeken dus dat is mij duidelijk. Ik wil sowieso zo veel mogelijk in de bieb werken, omdat je daar inderdaad toegang hebt tot boeken.

Idae

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2017, 20:07:53 »
De simpelste zoekmethode is sneeuwballen! Zoek een review* op, die staat propvol met bronnen, lees dat review voor een overzicht over wat er zoal te vinden valt en kijk dan welke bronnen voor de delen die je aanspreekt gebruikt worden. Die kan je dan weer opzoeken en die papers refereren weer naar andere bronnen, die je weer kunt opzoeken...Etc.

*Mocht je deze term niet kennen; een review is een gigantische literatuurstudie die door iemand gedaan is en wat vervolgens gepubliceerd is. Het onderwerp van het review wordt hierin zeer uitgebreid en van allerlei hoeken behandeld. Omdat het om een literatuurstudie gaat, staat-ie propvol bronnen die ook nog eens goed genoeg zijn om in het review te noemen (met andere worden: De crappy stink papers staan er niet in).

Nadia_

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 21 mei 2017, 00:33:27 »

Het palet van de psychologie zou misschien een goed boek voor je zijn. Het boek geeft de zeven belangrijke stromingen in de psychologie weer. Zo ook de psychoanalyse. Deze wordt uitgebreid beschreven.