Girlscene Musthaves

Auteur Topic: [discussie] Nieuwe pride flag  (gelezen 2468 keer)

kopjechino

• Global Moderator
  • phil tops
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 23 juni 2017, 13:29:38 »
Er is blijkbaar een nieuwe Pride flag. Voor de mensen die het niet weten, de Pride flag is een symbool voor de LGBT community.  Maar Philadelphia heeft een nieuwe versie en 2 kleuren toegevoegd, bruin en zwart.

Bron: http://crosscut.com/2017/06/gay-pride-rainbow-flag-race-lgbtq/

Grappig feitje, de oorspronkelijke Pride flag is geinspireerd op deze vlag:

De Flag of the Races (1911).

Wat vinden jullie? Is het goed dat deze kleuren erbij zijn gekomen omdat deze mensen blijkbaar ook meer pride nodig hebben dan witte mensen of moeten deze 2 kleuren er niet bij en staan de 8/7/6 kleuren voor LGBT mensen van alle rassen?

Orginele Pride flag

Roze eruit gehaald
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2017, 21:05:42 door kopjechino »
it's over

George Ezra

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2017, 13:38:42 »
Ik had er nooit bij nagedacht dat die kleuren ontbraken eigenlijk. Maar ik vind dit dus wel een goed initiatief! Ook al is het maar een klein verschil, het gaat meer om het idee/symbool erachter vind ik. Als donkere mensen zich nu meer 'vertegenwoordigd' voelen in de vlag is dat heel goed vind ik.

Dysania

• Tourner dans le vide
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2017, 14:07:41 »
Ik heb er een beetje een dubbel gevoel over. Naar mijn idee vertegenwoordigd de huidige vlag iedereen in de lgbtq community, ongeacht ras, religie of wat dan ook. Ik denk dat het toevoegen van bruin en zwart misschien juist kan leiden tot verdeeldheid oid.
Aan de andere kant vind ik het ook weer een goed initiatief, als getinte/zwarte mensen in Philadelphia zich hierdoor meer welkom voelen in de community.
Love came in between the space and the city lights

Tinkerbell

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2017, 14:10:29 »
Ik heb er een beetje een dubbel gevoel over. Naar mijn idee vertegenwoordigd de huidige vlag iedereen in de lgbtq community, ongeacht ras, religie of wat dan ook. Ik denk dat het toevoegen van bruin en zwart misschien juist kan leiden tot verdeeldheid oid.
Aan de andere kant vind ik het ook weer een goed initiatief, als getinte/zwarte mensen in Philadelphia zich hierdoor meer welkom voelen in de community.

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2017, 14:16:25 »
Maar de pride vlag was toch bedoeld voor gelijkheid op het gebied van seksuele orientatie?
Daar heeft ras/kleur toch niets mee te maken?
BLOG || Sorry boys! I'm soooo changeable! It is a weakness with me. But to be fair to myself, it is my only weakness.

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2017, 14:40:16 »
Ik snap niet zo goed waarom je zo'n ingewikkelde vlag moet hebben, als je ze ook gewoon allebei kan ophangen. Laat dan gewoon de LGBT+ vlag zo en voeg die Flag of the Races eraan toe, als je beide doelen duidelijk wil maken. Zo zou je er ook nog wel een peace teken aan toe kunnen voegen bijvoorbeeld, of iets voor mensenrechten, maar dat gaat het doel een beetje voorbij.

Aan de andere kant, als ze deze vlag in Philadelphia echt nodig vonden zou ik het ook niet tegenspreken :')

plastic // How happy is the blameless vestal's lot! The world forgetting, by the world forgot. Eternal sunshine of the spotless mind! Each pray'r accepted, and each wish resign'd.

Juno

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2017, 14:58:09 »
Kijk, het ding is binnen de LGBT-community is er nog steeds sprake van racisme en daarnaast hebben vooral LGBT people of colour de weg geplaveid waar witte LGBT'ers nu over lopen. Dus ik vind het prima. Het is niet mijn recht om als witte LHBT'er te dicteren wat er op mag en wat niet, omdat ik niet te maken heb met racisme binnen de LHBT-community.

Oklahoma

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2017, 20:39:46 »
Courageous

Megan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2017, 21:19:52 »
Ik vindt de pride vlag🏳️‍🌈🏳️‍🌈🏳️‍🌈🏳️‍🌈 van nu lekker vrolijk maar de andere heeft wel meer betekenissen. Het enige nadeel is als we dat veranderen mensen het niet zo snel herkennen. Nu herkennen wel veel mensen 🏳️‍🌈 deze vlag natuurlijk.

Asella

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2017, 00:05:40 »
Hm, ik vind het gewoon niet zo mooi qua kleur terwijl ik de 'Flag of the Races' wel weer mooi vind en de huidige vlag is inderdaad lekker vrolijk.

De gedachte er achter is natuurlijk wel super goed! Maar eerlijk is eerlijk, moet er dan ook geen wit bij?
music kills the silence

Juno

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2017, 20:16:02 »
Hm, ik vind het gewoon niet zo mooi qua kleur terwijl ik de 'Flag of the Races' wel weer mooi vind en de huidige vlag is inderdaad lekker vrolijk.

De gedachte er achter is natuurlijk wel super goed! Maar eerlijk is eerlijk, moet er dan ook geen wit bij?

Want ja, witte mensen zijn echt gediscrimineerd binnen de LGBTQIA+ community vanwege hun huidskleur en worden systematisch onderdrukt. :')

kopjechino

• Global Moderator
  • phil tops
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 12 juli 2017, 20:42:24 »
Ik denk niet dat er veel verschil zit tussen een homoseksueel die getint of wit is? tbh. Er zijn genoeg mensen die in elkaar worden geslagen in Nederland omdat ze homoseksueel zijn en die zijn gewoon wit. Ik vind huidskleuren niets aan de vlag toevoegen omdat de regenboog los staat van huidskleur, het gaat om seksuele geaardheid.
it's over

Juno

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 12 juli 2017, 20:44:14 »
Nee, maar binnen de community itself is er wel sprake van stigma's naar people of colour. En daarbuiten ook. Het gaat niet om het feit dat witten ook in elkaar worden geslagen, maar om het feit dat je als queer of colour te maken hebt met een dubbel negatief stigma in de samenleving.

Dysania

• Tourner dans le vide
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 12 juli 2017, 21:09:15 »

Als ze er ook wit aan toevoegen, verliest het bruine en zwarte zijn betekenis, lijkt me. Het gaat hier om racisme tegen people of colour, en niet tegen witte mensen. Witte mensen ervaren niet de racisme die poc meemaken, dus heeft het toevoegen van wit echt geen nut. Dan kan je net zo goed geen één huidskleur toevoegen aan de vlag.

Alsnog denk ik niet dat het toevoegen van bruin en zwart de problemen met racisme echt gaan oplossen of verbeteren, maar als bruine en zwarte mensen zich zo meer welkom voelen in de community, is het prima I guess

BrokenDreams

• Moonlight
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 12 juli 2017, 21:51:38 »
Ik denk niet dat er veel verschil zit tussen een homoseksueel die getint of wit is? tbh. Er zijn genoeg mensen die in elkaar worden geslagen in Nederland omdat ze homoseksueel zijn en die zijn gewoon wit. Ik vind huidskleuren niets aan de vlag toevoegen omdat de regenboog los staat van huidskleur, het gaat om seksuele geaardheid.
We're gonna be alright.

Asella

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 13 juli 2017, 01:04:33 »
Nee, maar binnen de community itself is er wel sprake van stigma's naar people of colour. En daarbuiten ook. Het gaat niet om het feit dat witten ook in elkaar worden geslagen, maar om het feit dat je als queer of colour te maken hebt met een dubbel negatief stigma in de samenleving.

Maar het lijkt mij logischer dat als je er dan toch voor kiest om er een 'verschillende etniciteiten, verschillende geaardheden vlag' van te maken, je dan niet alleen voor bruin en zwart kiest maar juist ook voor wit (of wat dan ook). Maar misschien dat dit in de context wel meer steun biedt voor de doelgroep.
music kills the silence

Carmenneke

• “It’s wingardium leviOsa, not leviosAH."
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 08 augustus 2017, 12:11:58 »
Ik vind het geen goed idee.
Het gaat om LHBTQ en daar hoort natuurlijk iedereen bij.
Ik vind het moeilijk om uit te leggen hoe ik er precies over denk. Het komt er op neer dat ik het gevoel heb door ook nog een speciaal "balkje" te maken voor people of colour, je het hele gevoel van gelijkheid eronderuit haalt.
Je hebt inderdaad met meer stigma's te maken als je ook nog getint bent.
Maar er zijn meer mensen die met meerdere vlakken in "de minderheid" vallen.

Zoals hierboven gezegd wordt, maak dan een speciale "rassen" vlag. (ik vind ras zo'n vervelend woord om te gebruiken, ondanks dat het gewoon een woord is, er hangt toch een negatieve lading omheen)

Ik wordt er ook een beetje benauwd van eerlijk gezegd. Zo van "jullie witte homo's enzo sluiten ons buiten" Je bent geen special snowflake omdat je ook nog getint bent. Meng je met iedereen ipv zo hard te stampen voor een extra steepje wat TOTAAL buiten het hele kader valt van de LHBTQ's. Racisme is totaal iets anders dan discriminatie op basis van je gender of geaardheid. Het een is niet erger dan het ander maar er zit een verschil in.
"Zeg, ik wil mij daar nu niet mee moeien hé, maar ..."
Ik ben beroemd. Mijn hitje.

Pinkiewink

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 08 augustus 2017, 12:36:15 »
Naar mijn idee komt er dan alleen maar meer verdeeldheid. Niet alleen tussen hetero's en de LHBTQ-community, maar dan ook nog IN de LHBTQ-community tussen poc en blanke mensen. Maar dat ben ik :')

Dysania

• Tourner dans le vide
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 08 augustus 2017, 12:53:02 »
Naar mijn idee komt er dan alleen maar meer verdeeldheid. Niet alleen tussen hetero's en de LHBTQ-community, maar dan ook nog IN de LHBTQ-community tussen poc en blanke mensen. Maar dat ben ik :')
Hier ben ik het mee eens. Ik kan me goed voorstellen dat witte mensen in de community zich hierdoor een beetje left out voelen, omdat het bruine en zwarte hen simpelweg niet vertegenwoordigt, terwijl de normale vlag gewoon iedereen vertegenwoordigt.
Ik blijf er bij dat het toevoegen van zwart en bruin waarschijnlijk niets gaat helpen tegen racisme in de community en dat het juist averechts kan werken.

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 08 augustus 2017, 16:33:42 »
^ Ik denk ook echt dat het pijn gaat kunnen doen.
Ik krijg er namelijk een vingerwijs gevoel bij. Ik denk dat die groep donders goed weet hoe is om gediscrimineerd te worden. Door die kleuren heb ik het idee dat er gezegd wordt "JULLIE DISCRIMINEREN OOK!!!" ik denk niet dat je op de tenen van gelijkgestemden moet gaan staan.

Juno

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 09 augustus 2017, 00:00:22 »
^Maar je hebt binnen de lgbtqia-gemeenschap juist heel erg veel racisme. Ook erbuiten, maar erbinnen ook. Vooral juist van witte lgbtqia'ers uit.

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 12 augustus 2017, 12:57:25 »
^ Is er sprake van meer racisme dan erbuiten?
Ik denk bovendien niet dat het iets gaat uithalen in die groep als je dat erbij gaat doen.
Ik vind dat ze beter die anti-racism (de rassenvlag) apart kunnen doen en daar ook voor op staan.
Alles op een hoop gooien gaat het naar mijn idee niet beter maken.

Saphir

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 12 augustus 2017, 14:14:40 »
Ik vind dat dit juist alleen maar verdeeldheid creëert. Houd de prideflag bij kleuren die draaien waar het echt om gaat: seksualiteit, niet rassen. Ik ga hier vast een hele hoop kritiek op krijgen, maar dat die vlag alleen getinte rassenkleuren representeert doet me haast denken aan de joden ster.

Saphir

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 12 augustus 2017, 14:15:55 »
Getinte mensen worden in Amerika trouwens helemaal niet systematisch onderdrukt, dat is gewoon een tumblr-fabel.

Pinkiewink

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 13 augustus 2017, 16:51:06 »
Getinte mensen worden in Amerika trouwens helemaal niet systematisch onderdrukt, dat is gewoon een tumblr-fabel.
Ah, dus het regelmatig zonder reden doodschieten van zwarte mensen in Amerika is puur toeval?