Auteur Topic: [discussie] #metoo  (gelezen 1327 keer)

kopjechino

• Global Moderator
  • phil tops
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 10 november 2017, 22:32:16 »
Volgens mij was deze discussie er nog niet. Is het goed dat er nu al die aandacht is voor seksuele intimidatie of werkt het alleen maar tegen?
icecold like my drink

kopjechino

• Global Moderator
  • phil tops
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2017, 22:33:03 »
Op de manier hoe het nu gaat helpt het denk ik echt niet. Mensen in mijn omgeving maken er alleen maar grapjes over en nemen het niet serieus. Dingen als #Iwish dat ik verkracht zou worden etc.
icecold like my drink

Tinkerbell

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2017, 22:40:19 »
Ik weet niet hoe het voor slachtoffers etc is, maar voor mij is het wel een beetje een eye opener. Ik wist dat er veel mensen slachtoffer waren maar ZOVEEL? Dus voor mij persoonlijk hielp het wel voor bewust wording.
You cannot protect yourself from sadness without protecting yourself from happiness.

Pudu

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2017, 22:47:25 »
Er zullen volgens mij altijd wel mensen zijn die geen flauw benul hebben waar ze over spreken en daardoor als idioten reageren, maar verder denk ik dat deze aandacht grotendeels positief is. Nu wordt ook duidelijk hoe ontzettend veel vrouwen (en mannen!) te maken hebben met seksuele intimidatie (en dan nog maar te zwijgen over de mensen die geen #metoo durven te plaatsen, guilty!). Misschien dat het niet voor grote veranderingen gaat zorgen, maar het bespreekbaar maken van seksuele intimidatie en erger is naar mijn mening alleen maar een goede stap vooruit. Het zet de deur op een kier voor goede dialogen.

Anekdote:
Mijn vriend kwam laatst naar me toe en vroeg me wat ik dacht over de oprechtheid van de #metoo-mensen. Of dat ze echt allemaal slachtoffers waren, of dat ze het deden voor de aandacht/hype. Daaruit hebben we een heel goed gesprek kunnen voeren, waarbij we tot de verdrietige conclusie kwamen dat hij ook bij #metoo hoort. Het heeft in ieder geval zijn ogen enorm geopend en ik denk (hoop) dat dat bij veel mensen het geval is, ook al merk je dat als buitenstaander niet.
Just because you took longer than others, doesn't mean you failed.
Remember that.

kopjechino

• Global Moderator
  • phil tops
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2017, 22:50:21 »
Zelf begrijp ik eigenlijk helemaal niet waarvoor je #metoo zou gaan posten. Ik zou zoiets nooit doen, ook al zou het dan anderen helpen.
icecold like my drink

Jughead

• It's called necrophilia, Reggie. Can you spell it?
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2017, 22:51:54 »
Ik vind het heel heftig
Ik heb me in mijn omgeving nooit echt uitgesproken over wat er gebeurd is. Puur omdat de vriendgroep van de dader en de vriendengroep van mij heel erg in elkaar verweven zaten.
Ik had de situatie voor mezelf geaccepteerd maar er zijn nog heel wat momenten dat ik wel merk dat "het er nog zit"
Ik durf mezelf niet uit te spreken onder mijn eigen naam. De GS'ers met wie ik persoonlijk contact heb weten het, mijn vriend weet het deels, mijn moeder weet het en mijn tantes weten het tot in de goorste details. Ik heb wel moeten vertellen dat er iets was gebeurd omdat er een heel adrubt einde kwam aan onze relatie maar ik heb nooit echt laren weten wat er precies aan de hand was.
Door de reacties als "Ja waarom nu pas..." "Ja je hebt gewoon spijt." "Ja wij mannen mogen ook niets meer." word ik heel verdrietig
Het gaat nog jaaaaren duren voor ik mijn verhaal echt durf te doen in het openbaar. Ik heb nooit ingestemd met wat hij deed. En ja als man (ook als vrouw ofc) mag je inderdaad niet zomaar doen waar je zin in hebt. Je eigen "goesting" boven de grenzen van een ander zetten is WALGELIJK.
Soms zou ik gewoon een soort brief willen schrijven. In Nederland op verschillende plekken achterlaten. Om zo een beetje te kunnen doordringen. Maar ja :')
In case you haven’t noticed, I’m weird. I’m a weirdo. I don’t fit in. And I don’t want to fit in. Have you ever seen me without this stupid hat on? That’s weird."Iemand ooit zo sexy zien zoenen?? // ik was Carmenneke

Brandblusser

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2017, 23:43:58 »
Wat is #metoo

Soundsoldier

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2017, 23:49:04 »
Ik vind het super en eng tegelijk. het is super dat deze movement mensen doet aanspreken en laten zien van :' kijk, zelfs je buurmeisje heeft hier ook mee te maken gehad.' en dat deze situatie veel erger is en het ook moet aanzetten tot actie. maar het is ook eng hoe de menigte hierop kunnen reageren. Sommige vinden dat vrouwen overdrijven, dat het maar een complimentje was terwijl het slachtoffer in kwestie er totaal anders overdenkt en dat de conclusie van de movement zal zijn: het is erg, maar kom op... Toch niet zó erg?? en het onder de mat word geveegd na een maand of twee.

Natuurlijk is nu zowat de vraag: waar ligt de grens en wat vinden de menigte wat de grens is. Het is stom maar door deze vraag, lijkt de maatschappij verdeeld te zijn. Misschien een beetje met de basis van: 'Mannen zullen nooit echt weten hoe het is als vrouw.' en vice versa en dan kan er niet een objectieve oordeel komen, naar mijn mening.

Sommige mannen had ik aan het woord gehoord en borstelen het af als iets onbenulligs maar ik denk niet dat ze weten hoe het gewoon is om als vrouw op straat te lopen en het besef dat je wordt gezien als object door de verkeerde mannen en je op sommige momenten machteloos staat of kan staan. Het is niet jou schuld maar als er iets gebeurd wat niet kan. Ja, dan sta je er wel en probeer het dan op te lossen.

Ik hoop gewoon dat iedereen een gezonde/logische kijk op dit alles heeft en er niet teveel aandacht wordt gegeven aan leugens, verkeerde informatie en slachtoffers die zich zo noemen maar er werkelijk niets is gebeurd en hun (ex bijvoorbeeld) aan de schandpaal willen nagelen. Want helaas bestaan er ook zo'n mensen op de wereld en die hebben we absoluut niet nodig in de #metoo discussie.
Want dan ben ik bang dat als 1 persoon het uit zijn duim zuigt, vele andere zullen denken: Ah, er is er 1tje zonder een situatie en ze heeft overdreven en gelogen, er zullen er wel meer slachtoffers zijn met een valse statement!

kopjechino

• Global Moderator
  • phil tops
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2017, 23:56:02 »
Wat is #metoo

Me Too (of "#MeToo") is een hashtag op Twitter en andere sociale media die in oktober 2017 viraal (als een lopend vuurtje) ging. Met de hashtag #MeToo wordt aangegeven dat degene die het plaatst te maken zou hebben gehad met seksuele intimidatie of aanranding. De hashtag kreeg enorme populariteit nadat Hollywood-producent Harvey Weinstein van seksuele intimidatie werd beticht door verschillende vrouwen.
icecold like my drink

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 11 november 2017, 09:30:15 »
Ik vind het erg dat er zoveel mensen zijn die het hebben meegemaakt maar ik denk dat er mensen zijn die overdrijven. Dan bedoelt de ander het echt niet slecht maar word het wel verkeerd opgevat en zijn ze opeens slachtoffer.

Denk ook dat ze beter andere ''reclame'' hadden kunnen maken om dit bespreekbaar te maken.
Mooier kan het niet --- Wil jij écht nog een keer met srprs.me op vakantie? Ik heb nog een kortingscode voor je!

Zebra

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 11 november 2017, 11:00:02 »
Ik vraag me inderdaad ook af in hoeverre het geloofwaardig is. Ik wil niet twijfelen aan slachtoffers, absoluut niet, maar het valt wel op hoeveel mensen te maken hebben gehad met intimidatie of aanranding/verkrachting. Persoonlijk vind ik nog wel een verschil zitten in seksuele intimidatie en aanranding/verkrachting. Behalve dat ik het naar vind dat beide gebeurt, denk/vrees ik dat vrijwel iedere vrouw (en mogelijk ook een hoop mannen) te maken hebben gehad met seksuele intimidatie. En omdat te vergelijken met mensen die te maken hebben gehad met verkrachting of aanranding vind ik best wel een ding, vandaar dat het me ook niet zou verbazen dat veel mensen het retweeten als zijnde dat er een nare opmerking is gemaakt. Niet dat ik vind dat dat normaal is, maar het is helaas wel iets wat momenteel regelmatig gebeurt.

Ik vind het daarom wel goed dat er aandacht voor is, maar ik vind het ook een beetje appels met peren vergelijken. Ik kan me ook voorstellen dat mensen die met serieuze incidenten te maken hebben gehad zich wat minder serieus genomen voelen als opeens de halve wereld #metoo post. Maargoed, de hashtag staat voor beide, dus het is logisch, maar ik vind eigenlijk dat je die zaken niet kan combineren.

Zebra

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 11 november 2017, 11:04:07 »
Daarnaast vind ik het heel moeilijk te begrijpen wat aanranding of verkrachting inhoudt, daarom vind ik dat programma Verkracht of niet? wel sterk.
-weg-
Ik vind het wat dat betreft wel erg dat we dit soort dingen als aan mensen zitten langzamerhand normaal vinden, althans je laat het maar, slaat armen weg en kijkt eens boos die kant op en dat is het dan wel. Maar eigenlijk slaat het natuurlijk nergens op dat mensen dat gewoon doen.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2017, 16:40:10 door Zebra »

kopjechino

• Global Moderator
  • phil tops
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 11 november 2017, 11:08:51 »
Ik vind dat soort dingen wel horen bij ongewenst seksueel gedrag dus ook #metoo. Al is het alleen om bewustwording bij hoeveel mensen dit gebeurt. Maar die haat tegen bekende mensen vind ik een beetje te ver gaan en ik denk dat mensen daarvan willen profiteren.
icecold like my drink

Zebra

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 11 november 2017, 11:20:07 »
Misschien omdat het een wereldwijd iets is dat het wel goed is, omdat het nog niet overal zo bekeken wordt en in een taboe sfeer zit. Denk dat we in Nederland in die zin al wel een stukje verder zijn omdat er al geprobeerd wordt maatregelen te nemen tegen seksuele intimidatie op straat.

Wat betreft die bekende mensen, ik vrees dat dat er bij hoort. Je weet dat als je bekend bent dit soort verhalen nog tien keer meer uitgemolken worden en iedereen zich ermee gaat bemoeien. Daarnaast komen die mensen in de publiciteit met dat ze beschuldigd worden, dus trekken meer mensen hun mond open. Kleinere zaken van seksuele intimidatie worden waarschijnlijk minder bekend terwijl die mensen ongetwijfeld ook niet enkel één slachtoffer hadden.
Sowieso zijn dit soort zaken volgens mij vrij lastig te behandelen omdat er vrijwel nooit getuigen zijn. Mensen beschuldigen wordt dan natuurlijk heel makkelijk. Ik mag hopen dat mensen hier geen lulverhalen over ophangen om anderen te beschadigen, want dan schieten we met dat #metoo nog niks op.

Elephantsinmyroom

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 11 november 2017, 12:40:22 »
Tbh ik denk niet dat veel mensen (en als zeker niet als het niet anoniem is) zomaar iets verzinnen voor de aandacht. Er zijn betere manieren om in de aandacht te komen, zonder jezelf steeds te moeten verantwoorden omdat alles in twijfel wordt getrokken. Daarbij, stel dat je een actrice bent: vaak word je dan gebrandmerkt door die verhalen. Je zal altijd 'die actrice waarbij X dat heeft gedaan' zijn

(zeg overigens niet dat er nooit nepverhalen zijn, maar geloof gwn dat dat maar 1 % is ofzo en is jammer als daardoor alle vrouwen over één kam geschoren zouden worden en er dus weer een excuus is om denigrerend te praten over vrouwen)
Sherlock and John are boyfriends and you know it

Ginger

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 11 november 2017, 13:34:29 »
Ik vind het echt heel lastig. Ik vind het vreselijk als je zoiets ervaren hebt. Echter vind ik wel dat een klap op je billen of een seksueel getinte opmerking met een positieve bedoeling kan zijn geweest. Ik geloof best dat iedereen die #metoo plaatst iets meegemaakt heeft. Echter heb ik wel het idee dat er veel mensen zijn die denken van: "Oh ik wil eigenlijk ook mee doen en een keer zei m'n baas dat hij me een lekker ding vond, dus ja me too" En dan denk ik wel van: Je moet wel realistisch blijven. Als je het zo naar hebt ervaren is het enige wat je kan zeggen dat je dat niet oké vind en als iemand dan blijft doorgaan is het weer ee ander verhaal. Het kan natuurlijk zo zijn dat iemand oprecht een verkeerd idee over jullie relatie had en daardoor iets deed wat jij niet had gewild. Als er dan niet op gereageerd wordt kan het natuurlijk zijn dat hij het alleen maar als iets positiefs heeft gezien, zonder bedoelingen. (Dan heb ik het puur over aanrakingen of opmerkingen en niet over verkrachting en aanranding). Ik vind dan niet dat je meteen als aanrander hoeft te worden afgeschilderd.

Daarbij snap ik niet waarom je zoiets op Facebook zet of twitter. Als iemand je iets aan doet, doe dan nu aangifte. Het is misschien iets moois dat het op deze manier naar voren is gebracht, echter vind ik door het plaatsen van #metoo op weet ik veel wat, dat er een deel van je geloofwaardigheid af gaat.
To the people I forgot, you weren’t on my mind for some reason and you probably don’t deserve any thanks anyway

Eevee

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 11 november 2017, 14:40:58 »
(excuses, het was niet mijn bedoeling om zo'n lange reactie te schrijven. Ik ben nogal langdradig.)

Wat lastig blijft aan heel het #MeToo gebeuren is dat hoe de één iets als misbruik ervaart, verschilt mogelijk van hoe een ander er naar kijkt.
Stel dat iemand in mijn kring zegt: "Iemand raakte mijn kont aan toen ik ging stappen." dan zie ik zo'n situatie heel anders dan: "Ik ben jarenlang misbruikt door een familievriend."

Dat gebeurt nu ook met de gehele discussie; de ene ervaring is de andere niet en daardoor wordt er zowel positief als negatief gereageerd. Daar waar de één denkt: "Get over it!", denkt de ander: "Heel veel sterkte!" Je krijgt daardoor tegenpartijen die iets hebben van: "Kap nou eens met dat gedoe, straks mogen we vrouwen niet eens meer een hand geven."

Ik vind het heel naar als mensen een bepaalde situatie mee hebben gemaakt en daar last van hebben, dan stel ik sowieso voor: Zoek hulp!
Dat deze actie kennelijk anderen ook heeft geïnspireerd om naar buiten te treden ermee, veroorzaakt bij mij gemengde gevoelens. Fijn dat je de kracht hebt gevonden om erover te praten (positief), maar waarom zo publiekelijk en wat ga je er vervolgens mee doen? Als slachtoffer van misbruik is het verstandig om te kijken naar hoe jij je pijn en verdriet kan verwerken door hulp te zoeken, maar is publieke exposure een manier om dat te verwerken? Mogelijk, als je daarmee in contact komt met anderen om gezamenlijk je ervaringen te delen. Mogelijk als je een bepaalde kracht vindt door je kwetsbaar open te stellen.

Een keerzijde van bijvoorbeeld #MeToo zag ik in dit voorbeeld:
Ik kende echter iemand die continu naar buiten trad met bepaalde problemen om een soort bevestiging te krijgen van haar omgeving, in de trant van: "Ik wil dat mensen begrijpen dat ik op deze manier ben gevormd, omdat ik dit heb meegemaakt." Of: "Ik ben jaloers op Persoon X, omdat zij begrip krijgt voor haar situatie, terwijl ik zoiets soortgelijks heb meegemaakt." Door #MeToo en andere acties kreeg deze persoon het gevoel dat zij zich ook moest tonen om erkenning te krijgen voor haar situatie. Dan vraag ik me af: helpt erkenning krijgen je verder met het verwerken van wat je is overkomen? Zo ja, dan vind ik dat heel goed, maar zo niet, dan vraag ik me af wat het dan precies voor diegene oplevert die daarmee naar buiten treedt.

Waar het bij mij vooral om gaat bij #MeToo is: wat levert het voor degene die naar buiten treedt ermee op? Helpt het je verder? Helpen de verhalen van anderen je? Zorgt dat voor een bepaalde innerlijke kracht/drive om je probleem aan te pakken?

Ik wil overigens niemand kwetsen, mocht deze opmerking vervelend zijn, dan ben ik bereid om deze te verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2017, 14:46:14 door Eevee »

Zebra

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 11 november 2017, 16:23:42 »
^Ik heb sowieso niet echt het idee dat #metoo de reden had om er erkenning voor te krijgen of jezelf te helpen. Ik snap je punt, maar ik heb dus niet het gevoel dat het daar om gaat. Volgens mij is de hashtag met name de wereld in gekomen om de hoeveelheid seksuele intimidatie en verkrachting/aanranding aan de kaak te stellen, als in de wereld laten zien dat het echt heel vaak voorkomt, ook bij mensen in je omgeving waarbij je het misschien niet verwacht.

Sowieso ken ik niemand in mijn omgeving die er aan meedoet, dus ik ben er ook niet zo mee bezig.

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 11 november 2017, 16:42:52 »
Ik vraag me inderdaad ook af in hoeverre het geloofwaardig is. Ik wil niet twijfelen aan slachtoffers, absoluut niet, maar het valt wel op hoeveel mensen te maken hebben gehad met intimidatie of aanranding/verkrachting. Persoonlijk vind ik nog wel een verschil zitten in seksuele intimidatie en aanranding/verkrachting. Behalve dat ik het naar vind dat beide gebeurt, denk/vrees ik dat vrijwel iedere vrouw (en mogelijk ook een hoop mannen) te maken hebben gehad met seksuele intimidatie. En omdat te vergelijken met mensen die te maken hebben gehad met verkrachting of aanranding vind ik best wel een ding, vandaar dat het me ook niet zou verbazen dat veel mensen het retweeten als zijnde dat er een nare opmerking is gemaakt. Niet dat ik vind dat dat normaal is, maar het is helaas wel iets wat momenteel regelmatig gebeurt.

Ik vind het daarom wel goed dat er aandacht voor is, maar ik vind het ook een beetje appels met peren vergelijken. Ik kan me ook voorstellen dat mensen die met serieuze incidenten te maken hebben gehad zich wat minder serieus genomen voelen als opeens de halve wereld #metoo post. Maargoed, de hashtag staat voor beide, dus het is logisch, maar ik vind eigenlijk dat je die zaken niet kan combineren.

Nou precies.. las van de week het verhaal van iemand die ook #metoo had. Het verhaal was dat ze een probleem had en die professional die vroeg op wat voor type mannen ze viel. Ging overigs om een professional in de sales, dus geen persoonlijk probleem. Dat was haar #metoo verhaal. Nou sorry hoor maar dat vind ik niet metoo waardig. Misschien was die professional wel echt geïnteresseerd.

Vind het inderdaad ook onder doen voor de mensen die echt te maken hebben gehad met aanranding en verkrachting. Dat is een veel erger niveau en een stomme vervelende opmerking.
Mooier kan het niet --- Wil jij écht nog een keer met srprs.me op vakantie? Ik heb nog een kortingscode voor je!

BrokenDreams

• Moonlight
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 11 november 2017, 20:21:28 »

Daarbij snap ik niet waarom je zoiets op Facebook zet of twitter. Als iemand je iets aan doet, doe dan nu aangifte. Het is misschien iets moois dat het op deze manier naar voren is gebracht, echter vind ik door het plaatsen van #metoo op weet ik veel wat, dat er een deel van je geloofwaardigheid af gaat.
Your divinity has turned me into a sinner, and your beauty can even make hell have a winter.

Turtletimes

• Ramptoerist
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 13 november 2017, 10:56:03 »

Ik vind het goed dat het nu naar buiten komt, en mensend die zeggen dat ze er moe van worden zijn precies het probleem. Jarenlang is er over gezwegen, en nu komt alles in 1x naar buiten. Ja, je hoort het heel veel. Maar dat geeft alleen maar aan hoe groot het probleem is wat jarenlang in de doofpot is gestopt.

Net zoals mensen die niet snappen waarom mensen het nu vertellen. Schaamte is de emotie die de overhand heeft bij zulke dingen, en het is gewoon makkelijker om iets te vertellen als je daar niet alleen in staat. Ik heb ook jaren gezwegen over een aanranding, puur omdat ik steeds weer aan mezelf twijfelde of ik echt wel duidelijk 'nee' had gezegd en ik echt geen hints had gegeven. Dit maken de slachtoffers ook mee, twijfel aan zichzelf, en dan komt er ook nog eens bij dat hun dader een machtig man is die je niet zomaar even beschuldigd.

Ik denk wel dat deze actie effect heeft. Mensen zullen het nu sneller vertellen, omdat iedereen er nu over durft te praten. Ook zullen daders dit nu minder snel doen, omdat ze weten dat slachtoffers er steeds meer over durven te praten en zich niet meer laten intimideren.

Het enige gevaarlijke aan deze actie is dat mensen meteen het slachtoffer geloven, terwijl er ook echt wel fake-verhalen zullen zijn, of verhalen wat door de slachtoffer en door de dader volledig anders is opgevat. Wat de één grensoverschrijdend gedrag vind, kan voor de ander normaal zijn. Ik ben dus wel wat huiverig dat (vooral) mannen nu aan de schandpaal worden genageld en levenslang aan vast zitten, terwijl zij geen weet van hun fouten hebben.

Maar over het algemeen weet de dader dondersgoed dat hij verkeerd bezig is, maar is het arrogantie die ze doet denken dat ze overal mee weg kunnen komen. Goed dus dat mensen het nu eindelijk durven te vertellen, daar zijn heel wat twijfels en schaamtegevoelens aan vooraf gegaan!
La vida es mi tortura y la muerte será mi descanso

Turtletimes

• Ramptoerist
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 13 november 2017, 11:02:11 »

En dat is nou precies het probleem. Er zijn inderdaad ontzettend veel mensen die wel eens met seksuele intimidatie te maken hebben gehad. Zoveel, dat mensen het inmiddels als 'normaal' en 'minder erg' zijn gaan beschouwen. Terwijl het hartstikke erg is als iemand zich onprettig op zijn/haar werk voelt, omdat zijn/haar baas rare opmerkingen maakt. Er hoeft niet meteen seks in het spel te zijn geweest om iets heftig te maken.

Ik ben ooit eens bij mijn borsten gepakt in een kroeg. De één zal zeggen dat het niet netjes is, maar ach, iedereen is dronken en er wordt ook wel aan billen gezeten. Ik vond het daarentegen echt shocking dat zo'n kerel denkt aan mijn borsten te mogen zitten, ook al is hij dronken of doet hij het voor de grap. Dat hoort gewoon niet, en het is absurd dat mensen het als normaal of hooguit vervelend zijn gaan zien.

Er zijn nu inderdaad heel veel mensen die als slachtoffer naar buiten komen, maar de verhalen gaan dan ook over vorige week tot 10 jaar geleden. Het laat alleen maar zien hoeveel slachtoffers er wel niet zijn, en hoe normaal het tegenwoordig schijnt te worden.

Turtletimes

• Ramptoerist
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 13 november 2017, 11:05:28 »

Aangifte heeft vaak geen zin. Er zijn in de meeste gevallen geen getuigen, dus dan is het zijn woord tegen het jouwe. Bij verkrachting is er vaak wel lichamelijk bewijs (als je meteen naar het ziekenhuis gaat om dit veilig te stellen), maar bij aanranding of intimidatie niet. Als de dader dan ook nog eens een machtig man is, is de kans heel groot dat er niks met aangifte wordt gedaan of dat jij niet geloofd zal worden (of mensen kiezen zijn partij omdat het 'veiliger' is voor de machtige partij te kiezen).

Ik denk dat mensen meer bereiken met het online plaatsen van de verhalen, dan wanneer ze aangifte doen. Of de zaak is inmiddels al verjaard omdat het slachtoffer er niet eerder over durfde te praten, of er wordt weinig mee gedaan vanwege gebrek aan bewijs.

BrokenDreams

• Moonlight
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 13 november 2017, 15:11:50 »
Ik denk dat mensen meer bereiken met het online plaatsen van de verhalen, dan wanneer ze aangifte doen. Of de zaak is inmiddels al verjaard omdat het slachtoffer er niet eerder over durfde te praten, of er wordt weinig mee gedaan vanwege gebrek aan bewijs.
Maar wat bereik je er dan mee om het online te plaatsen? Retweets, of zie ik dit nou helemaal verkeerd?
Natuurlijk is het dapper dat slachtoffers er open over zijn maar ik vraag me af of social media de juiste plaats hiervoor is. Ik snap dat er veel schaamte is voor de slachtoffers, maar waarom dan wel op social media? Wat op het internet staat staat er voor eeuwig.
Misschien ben ik wat dat betreft ouderwets oid maar ik heb liever niet dat wanneer toekomstige werkgevers mij googlen dat ze mijn tweets zien over #metoo.
Your divinity has turned me into a sinner, and your beauty can even make hell have a winter.

Turtletimes

• Ramptoerist
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 13 november 2017, 15:24:23 »
Maar wat bereik je er dan mee om het online te plaatsen? Retweets, of zie ik dit nou helemaal verkeerd?
Natuurlijk is het dapper dat slachtoffers er open over zijn maar ik vraag me af of social media de juiste plaats hiervoor is. Ik snap dat er veel schaamte is voor de slachtoffers, maar waarom dan wel op social media? Wat op het internet staat staat er voor eeuwig.
Misschien ben ik wat dat betreft ouderwets oid maar ik heb liever niet dat wanneer toekomstige werkgevers mij googlen dat ze mijn tweets zien over #metoo.

Dat laatste is natuurlijk wel een beetje anders voor bekende actrices/acteurs, maar ik snap je wel, zou ik liever ook niet willen! Maar door het online te plaatsen, krijg je precies wat er nu gebeurt.
- Dat andere slachtoffer hun schaamte opzij durven zetten en het op tafel te durven gooien;
- Dat (toekomstige) daders eerst wel even 10x nadenken voor ze zoiets doen, omdat ze weten dat mensen er sneller over praten;
- Discussies over wat wel of niet kan, en hoe dit voor de andere partij is.
Er wordt nu eindelijk eens echt over gesproken, niet alleen in de huiskamer, maar overal. Het roept discussies op, het roept stilzwijgende slachtoffers op, het spreekt daders aan op hun gedrag, en mensen gaan er over nadenken wat het met iemand doet.

Natuurlijk vind ik de publieke slachting op social media ook niet helemaal fair, maar er zijn dus machtige mannen die echt tientallen slachtoffers hebben gemaakt. En dat dat nu eindelijk bekend wordt is alleen maar heel erg goed.