Girlscene Musthaves

Auteur Topic: [discussie] Genderneutraliteit  (gelezen 7390 keer)

Tinkerbell

• Bekijk profiel
« Gepost op: 30 juli 2017, 22:44:21 »
Binnenkort gaat de NS 'dames en heren' veranderen naar 'beste reizigers' omdat niet iedereen in het hokje dame of heer past. Meer info: https://www.google.nl/amp/s/www.volkskrant.nl/economie/-dames-en-heren-wordt-bij-ns-voortaan-beste-reizigers~a4508582/amp
Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het een goed initiatief omdat je met zoiets kleins aardig wat mensen blij kan maken.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2017, 21:05:32 door kopjechino »

AishwaryaRai

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2017, 22:58:30 »
Prima! niets mis mee vind ik.
Life is living or surviving

Roses

• The best people in life are free♡
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2017, 23:04:57 »
Ik weet het eerlijk gezegd niet echt. Het is wel een goed initiatief, maar moet alles veranderen om het iedereen naar hun zin te hebben? Dit is nu nog maar iets kleins... :fieuw:
Katten insta || Haters gonna hate || They'll tell you I'm insane

BrokenDreams

• Moonlight
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2017, 23:26:48 »
Ik vind dat als je er zelfs maar een kleine groep mensen er blij mee kunt maken, waarom niet? Ik heb er geen last van, of ik nu word aangesproken als reiziger of dame.
Ik vind het goed dat gender fluid besproken word. Ik weet niet hoe het is om gender fluid te zijn, dus wie ben ik er over te oordelen? Als dit belangrijk is voor die doelgroep die mensen beter kan laten voelen wat is dan het probleem?

Ik ben blij dat mensen aan zulke kleine dingen denken want het heeft vast veel invloed op deze groep.

We're gonna be alright.

December

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2017, 23:41:46 »
Ik was me er eerlijk gezegd niet heel erg bewust van dat dit überhaupt een probleem was. Maar als dit leeft onder een bepaalde groep en dit betekenis heeft voor hen, vind ik het goed dat er iets mee gedaan wordt.

Klaasje

• Went to sleep cute, woke up cute
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2017, 23:43:06 »
Ik vind dat als je er zelfs maar een kleine groep mensen er blij mee kunt maken, waarom niet? Ik heb er geen last van, of ik nu word aangesproken als reiziger of dame.
Ik vind het goed dat gender fluid besproken word. Ik weet niet hoe het is om gender fluid te zijn, dus wie ben ik er over te oordelen? Als dit belangrijk is voor die doelgroep die mensen beter kan laten voelen wat is dan het probleem?

Ik ben blij dat mensen aan zulke kleine dingen denken want het heeft vast veel invloed op deze groep.
Amen

December

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2017, 23:45:33 »
Ik weet het eerlijk gezegd niet echt. Het is wel een goed initiatief, maar moet alles veranderen om het iedereen naar hun zin te hebben? Dit is nu nog maar iets kleins... :fieuw:

Juist omdat het zo klein is, is het toch goed en fijn als dit voor een groep betekenis draagt? Kijk als je aparte wc's voor dames en heren gaat afschaffen vanwege dezelfde reden zou ik dat niet zo chill vinden, maar juist omdat dit zo klein is en niemand er last van heeft vind ik dit een goed initiatief. Ik denk dat de kleinste dingen  heel veel kunnen betekenen voor iemand.

Zebra

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2017, 23:57:11 »
Ik vind dit een prima actie van de NS. Ook omdat het zo weinig verschil maakt voor alle niet gender-fluid mensen. Ik vind het best vreemd als mensen niet aangesproken willen worden met 'reiziger' in plaats van 'dame/heer', je bent tenslotte een reiziger als je met de NS reist.
Dit soort aanpassingen lijken mij dus helemaal prima, al hoop ik niet daar we hierin doorslaan. Ik vind het belangrijk dat alle mensen geaccepteerd worden, maar men moet ook beseffen dat men bij een minderheidsgroep hoort en dat daar niet áltijd rekening mee kan worden gehouden, helaas. Ik juich dit soort kleine aanpassingen van harte toe, maar ik denk dat het in een aantal gevallen ook best complex is om rekening te houden met mensen die zich anders dan man/vrouw voelen, qua aanspreekvorm oid. De meest voorkomende vormen zijn man en vrouw, dus gaat men daar standaard vanuit, meestal zelfs onbewust. Dan bedoelt men het niet kwaad, maar komt het gewoonweg niet in ze op dat er nog een andere optie is.

Datzelfde geldt ook voor kinderen die bijvoorbeeld twee homoseksuele ouders hebben. Men heeft ook de neiging om te vragen: "Waar zijn jouw papa en mama?", terwijl een kind misschien wel twee papa's heeft. Of kinderen die nog maar één ouder hebben door overlijden, vragen we toch ook wel eens hoe het met hun ouders is, want de meeste kinderen hebben beide ouders nog, dat is normaal. In deze gevallen ben je nu eenmaal, net als gender-fluid mensen, een 'uitzondering', dus in sommige gevallen valt in mijn ogen, niet te ontwijken dat mensen foute aannames doen of geen rekening houden met de specifieke situatie, omdat deze gewoon minder voorkomt dan anderen. Het wordt gewoon heel lastig als we met alle mogelijkheden rekening gaan houden, omdat mensen ook steeds vrijer worden en er zoveel mogelijk is.

Oftewel; top van de NS, zulke kleine aanpassingen zouden voor niemand een probleem moeten zijn, ik juich acceptatie heel erg toe, maar ik hoop dat we er niet in doordraven omdat het gewoon heel complex zou worden.

Megan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2017, 00:15:45 »
Het is wel Oke, maar als je met all deze kleine dingen rekening moet houden maak je nooit iedereen blij.

Pudu

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2017, 00:21:39 »
Ik vind het heel fijn dat het gebeurt. Voor degenen die cis gender zijn verandert er niets fundamenteels, zij zijn immers ook een reiziger. Voor anderen is dit een wereld van verschil waardoor zij zich geaccepteerder voelen. Ik snap dan ook oprecht niet hoe je hier tegen kan zijn. Elk stapje naar gelijkheid is naar mijn mening een goede stap.
Just because you took longer than others, doesn't mean you failed.
Remember that.

Napoleon

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2017, 00:40:35 »
Nu is het nog een kleine aanpassing die prima is, maar we moeten wel echt oppassen dat we hier niet in doorslaan. Zoals anderen al zeggen; je kunt het niet iedereen naar z'n zin maken.
There will be no tomorrow.

Juno

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2017, 00:48:49 »
Maar als je het niet iedereen naar het zin kan maken, moet je dan maar nooit iets doen? Hadden we wat dat betreft dan geen gehoor moeten geven aan abolitionisme, vrouwenkiesrecht? Ook dat waren toentertijd 'overdreven' kwesties voor het gros van de bevolking. Sterker nog, als je zegt 'zo is de wereld nou eenmaal, schik je maar want dit is de echte wereld' dan bevestig je daarmee vaak dat er inderdaad sprake is van discriminatie, maar dat dat bevechten teveel moeite zou kosten.

Met taal wordt de onderliggende machtsstructuur geuit, bevestigt en versterkt. Zonder taal kan je níks. Met betrekking tot gender; het maakt niet uit of je veranderen wilt wie je bent, maar zolang ik het maar snap. Je bent óf man óf vrouw volgens velen, maar niet totaal iets anders, of zelfs niks. En dan nog wordt er op een sensatie-gerichte manier gepraat over trans personen, ombouwen dit, geboren als, 'heb je nog een penis?'. Dit is simpelweg even een voorbeeld.
Maar soms hoef je iets ook niet te snappen of te begrijpen, zolang je het maar respecteert. Wat is er mis met een genderneutrale wereld? Als we een nieuw woord zouden hebben waarmee we elk persoon aan konden duiden, hallo, dat is toch super simpel? Ik blij, zij blij, wij blij. En niemand gaat er dood aan.

Napoleon

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 31 juli 2017, 00:58:59 »
Maar als je het niet iedereen naar het zin kan maken, moet je dan maar nooit iets doen? Hadden we wat dat betreft dan geen gehoor moeten geven aan abolitionisme, vrouwenkiesrecht? Ook dat waren toentertijd 'overdreven' kwesties voor het gros van de bevolking. Sterker nog, als je zegt 'zo is de wereld nou eenmaal, schik je maar want dit is de echte wereld' dan bevestig je daarmee vaak dat er inderdaad sprake is van discriminatie, maar dat dat bevechten teveel moeite zou kosten.

Met taal wordt de onderliggende machtsstructuur geuit, bevestigt en versterkt. Zonder taal kan je níks. Met betrekking tot gender; het maakt niet uit of je veranderen wilt wie je bent, maar zolang ik het maar snap. Je bent óf man óf vrouw volgens velen, maar niet totaal iets anders, of zelfs niks. En dan nog wordt er op een sensatie-gerichte manier gepraat over trans personen, ombouwen dit, geboren als, 'heb je nog een penis?'. Dit is simpelweg even een voorbeeld.
Maar soms hoef je iets ook niet te snappen of te begrijpen, zolang je het maar respecteert. Wat is er mis met een genderneutrale wereld? Als we een nieuw woord zouden hebben waarmee we elk persoon aan konden duiden, hallo, dat is toch super simpel? Ik blij, zij blij, wij blij. En niemand gaat er dood aan.
Nee, nu leg je woorden in de mond. Het gaat er niet om dat er niets meer wordt doorgevoerd, maar je moet bij sommige dingen je afvragen of het echt nodig is om zoiets te implementeren. Bijvoorbeeld om je gender-identiteit op het paspoort te vermelden. Het is prima als je man, vrouw en interseksueel op het paspoort hebt staan, maar om nou 48 verschillende gender-identiteiten daarbij op te nemen, is misschien te veel van het goede.
There will be no tomorrow.

Oklahoma

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 31 juli 2017, 08:22:52 »
Nu is het nog een kleine aanpassing die prima is, maar we moeten wel echt oppassen dat we hier niet in doorslaan. Zoals anderen al zeggen; je kunt het niet iedereen naar z'n zin maken.
Courageous

Dysania

• Tourner dans le vide
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 31 juli 2017, 09:08:37 »

Hier sluit ik me bij aan. Ik snap ook niet hoe mensen zich kunnen ergeren aan zo'n kleine verandering waar niemand last van heeft, maar ik vind wel dat we hier niet in moeten doorslaan.
Love came in between the space and the city lights

Roses

• The best people in life are free♡
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 31 juli 2017, 09:22:58 »
Juist omdat het zo klein is, is het toch goed en fijn als dit voor een groep betekenis draagt? Kijk als je aparte wc's voor dames en heren gaat afschaffen vanwege dezelfde reden zou ik dat niet zo chill vinden, maar juist omdat dit zo klein is en niemand er last van heeft vind ik dit een goed initiatief. Ik denk dat de kleinste dingen  heel veel kunnen betekenen voor iemand.

Dit doen ze bij mij op school al. Ikzelf vind dit niet erg, maar dit is nog steeds man/vrouw. Je gaat door dezelfde deur naar binnen, maar links heb je nog steeds 2 hokjes voor vrouwen en rechts 2 hokjes voor mannen

Katten insta || Haters gonna hate || They'll tell you I'm insane

xjust.mii

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 31 juli 2017, 10:46:43 »

Die onderwerpen die jij aankaart gaan niet echt over minderheden vind ik zelf. Meer dan de helft van de bevolking is vrouw. De wereld aanpassen daaraan is logisch.
Maar minder dan 1 procent in Nederland is gender fluid. De rest voelt zich wel allemaal een man of vrouw. Ik vind het tever gaan om je daarop aan te passen. Want er zijn ook daadwerkelijk mensen die zich identificeren als een kat. Gaan we ons daar ook op aanpassen?

En waarom mag ik mij niet openlijk identificeren als vrouw, omdat het misschien net die 0.03% kan kwetsen?
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2017, 15:52:08 door xjust.mii »

Ginger

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 31 juli 2017, 11:04:26 »
Die onderwerpen die jij aankaart gaat niet echt over minderheden vind ik zelf. Meer dan de helft van de bevolking is vrouw. De wereld aanpassen daaraan is logisch.
Maar minder dan 1 procent in Nederland is gender fluid. De rest voelt zich wel allemaal een man of vrouw. Ik vind het tever gaan om je daarop aan te passen. Want er zijn ook daadwerkelijk mensen die zich identificeren als een kat. Gaan we ons daar ook op aanpassen?

En waarom mag ik mij niet openlijk identificeren als vrouw, omdat het misschien net die 0.03% kan kwetsen?
Precies.
Ik vind ook wel gewoon dat als iemand zich zo voelt diegene dat kan zeggen, dat ik mij kan aanpassen op de manier dat ik hem/haar noem op de manier waarop hen bevalt. Maar dat betekent niet dat zij mij ook hetzelfde moet noemen.
To the people I forgot, you weren’t on my mind for some reason and you probably don’t deserve any thanks anyway

Juno

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 31 juli 2017, 12:27:47 »
Die onderwerpen die jij aankaart gaat niet echt over minderheden vind ik zelf. Meer dan de helft van de bevolking is vrouw. De wereld aanpassen daaraan is logisch.

Zeg ik dat jij je niet mag identificeren als vrouw? Nee. Ik zeg dat een neutrale middenweg over het algemeen beter is. Jij mag daar heus je persoonlijke variaties in aannemen. Maar als ik in de trein wordt aangesproken met 'beste reiziger' in het omroepbericht is dat echt geen moord en brand.
Maar een minderheid is in deze context echt een gemarginaliseerde groep, en een gemarginaliseerde groep heeft geen bepaalde vaste grootte. Ik bedoel in de VS heb je nog super veel gericht geweld op zwarte mensen (hier wss ook), ondanks dat de witte inwoners officieel gezien een minderheid zijn.
Je identificeren als kat is ook nog heel wat anders dan een niet-traditionele positie aannemen binnen onze samenleving m.b.t. de genderbinaire verhouding. Ik snap dat je grenzen wilt aangeven, maar ik vind je verzetten tegen zoiets met het idee dat het te ver kan gaan echt zo achterhaald. Dan kan je beter nooit iets veranderen, omdat het te ver kan gaan.

En @Napoleon, ik snap dat het idee van 50 genderidentiteiten voor een paspoort overweldigend is, maar we kunnen ons ook afvragen of geslachtsregistratie überhaupt wel nuttig is. Hoezo moet mijn gender op mijn paspoort staan? Die foto laat vooral blijken dat ik het ben en niet hoe ik ben geregistreerd. Ik weet dat ik hierover een redelijk onconventionele mening heb, maar wat voor nut heeft geslachtsregistratie?

EDM❤️

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 31 juli 2017, 13:51:33 »
Ik vind het allemaal wel best. Dat dit onderwerp op rtl summer night kwam, ik bedoel er zijn wel ergere dingen in de wereld om je druk over te maken.

Zena

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 31 juli 2017, 15:34:53 »
Ik vind het een beetje onzin en vreselijk onnodig.
Beter houd NS zich gewoon lekker bezig met dat de treinen is een keer goed te laten rijden ipv zich druk te maken om die 2% mensen die zoveel moeite hebben met de term ''dame en heer'' 

Ik vind eerlijk gezegd dat hele ''genderneutraal'' ook een beetje onzin. Dat je je nou geen meisje en geen jongen voelt dat kan natuurlijk maar je bent nou eenmaal jongen OF meisje.Je kan nou eenmaal niet beiden zijn of geen van beiden.  Hoe moeten mensen je anders aanspreken? Met ''Hé mens!'' of ''Hé organisme!'' 

Mensen willen tegenwoordig zo graag ''uniek'' zijn dat ze van gekheid niet meer weten wat ze moeten verzinnen.

Pudu

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 31 juli 2017, 15:48:45 »
Beter houd NS zich gewoon lekker bezig met dat de treinen is een keer goed te laten rijden ipv zich druk te maken om die 2% mensen die zoveel moeite hebben met de term ''dame en heer'' 

Ik vind eerlijk gezegd dat hele ''genderneutraal'' ook een beetje onzin. Dat je je nou geen meisje en geen jongen voelt dat kan natuurlijk  maar je bent nou eenmaal jongen OF meisje.Je kan nou eenmaal niet beiden zijn of geen van beiden.  Hoe moeten mensen je anders aanspreken? Met ''Hé mens!'' of ''Hé organisme!'' 

Mensen willen tegenwoordig zo graag ''uniek'' zijn dat ze van gekheid niet meer weten wat ze moeten verzinnen.

Interseksualiteit bestaat wel degelijk. Ik snap dat het een ontzettend kleine minderheid is, maar ze zijn er wel. Juist om dit soort reacties vind ik het goed dat er aandacht aan wordt besteed.
Just because you took longer than others, doesn't mean you failed.
Remember that.

AishwaryaRai

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 31 juli 2017, 15:55:36 »
Het aantal transgenders begint de laatste jaren te groeien. In Nederland wonen er nu ongeveer 50.000, wat ik best veel vind. Ik snap persoonlijk niet wat het probleem is voor meer genderneutraliteit? Het is fijn als een minderheidsgroep ook het gevoel heeft erbij te horen. En daarnaast vergeten we deze groep vaak, juist doordat het niet opvalt. We mogen best wat meer openstaan voor alles wat anders is, al is het misschien maar een kleine groep. Het blijft alsnog een kwetsbare groep dat verdient om verbonden te zijn met de rest van de wereld.

AishwaryaRai

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 31 juli 2017, 16:03:56 »

Ik vind eerlijk gezegd dat hele ''genderneutraal'' ook een beetje onzin. Dat je je nou geen meisje en geen jongen voelt dat kan natuurlijk maar je bent nou eenmaal jongen OF meisje.Je kan nou eenmaal niet beiden zijn of geen van beiden.  Hoe moeten mensen je anders aanspreken? Met ''Hé mens!'' of ''Hé organisme!'' 

Ik vind dit best kort door de bocht. Ik vraag mij echt af of je wel eens zo iemand hebt ontmoet? Zij kunnen namelijk heel weinig doen met wat ze voelen of wie ze zijn. Ik vind dat iedereen op zijn minst de moeite moet nemen het te begrijpen en te respecteren. We zijn allemaal anders, daar gaat het juist om.

Zolang het jou niet schaadt snap ik het gezeur niet.

Feuerwerk

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 31 juli 2017, 16:24:49 »
Sorry als dit echt een hele domme vraag is en ik wil er ook niemand mee beledigen, maar ik begrijp het niet helemaal. Als je jezelf als man meer een vrouw voelt en je dan om laat bouwen, dan ben je toch een vrouw en niet iets tussenin oid. Je voelde je tenslotte meer een vrouw en dan ben je het ook biologisch gezien.
Above all, love each other deeply, because love covers over a multitude of sins.