Auteur Topic: [discussie] Donorregistratie  (gelezen 27589 keer)

Insouciance

• Bekijk profiel
    • Blog
« Gepost op: 29 augustus 2012, 21:56:43 »
Ik had hier laatst met een vriendin een discussie over en ben benieuwd naar jullie meningen over dit onderwerp.

In Nederland hebben we op dit moment passieve donorregistratie. Dit houdt in dat men géén donor is als men niet geregistreerd staat als donor. Op het moment dat je zelf actie onderneemt, kun je dit veranderen en dus aangeven dat je wel donor wilt zijn (of dat je de keus aan een ander laat of bewust geen donor wilt zijn).

In België is de situatie anders: sta je niet geregistreerd als donor, ben je automatisch ingeschreven als donor. Precies het omgekeerde van Nederland dus. Hierbij hebben nabestaanden wel een vetorecht om ervan te laten weerhouden dat je ook als donor gebruikt wordt. Ook heeft België een donorregistratie: als je jezelf actief inschrijft voor wel donor, mogen je nabestaanden het vetorecht niet meer gebruiken. Je kunt ook aangeven dat je niet als donor gebruikt wil worden.

Ik ben niet helemaal op de hoogte van huidige (eventuele) veranderingen in dit beleid in België (en of er iets veranderd gaat worden), maar in Nederland komen de verkiezingen eraan en mag men nu ook kiezen voor een actief donorregistratie systeem zoals het nu in België is.

Lang verhaal kort: wat vinden jullie hiervan? Nederlanders, zijn jullie hiervoor of hiertegen? Belgen, wat vinden jullie van jullie of ons systeem? Welk lijkt jullie (iedereen ;p) beter en waarom?

Ik vind het Belgische systeem zelf beter, omdat er in Nederland veel mensen zijn die er geen probleem mee hebben om donor te zijn, maar zich niet registreren of er niet over na willen denken en dit een makkelijke oplossing vinden. Ik denk dat de wachtrijen makkelijk verkort kunnen worden door een actief systeem in te voeren in Nederland.

« Laatst bewerkt op: 13 februari 2018, 19:02:50 door kopjechino »
BLOG   | |     INSTAGRAM   | |   Je mag me ook Sous noemen!

nefelibata

• We've got holes but we carry on.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2012, 21:59:14 »
Ik ben 100% voor het Donorsysteem dat in Belgie gehanteerd wordt. Ik kan met allemaal voor argumenten komen (wat ik nu niet ga doen omdat ik daar te lui voor ben), maar ik kan werkelijk geen een tegen-argument bedenken.

Met kraten is het precies hetzelfde. Iedereen krijgt kranten en huis aan huis bladen etc, tenzij je een sticker op je brievenbus plakt dat je ze niet wil krijgen. Dat is toch ook niet andersom? Je krijgt geen huis-aan-huis bladen tot je een sticker op je brievenbus plakt dat je ze wel wil hebben. Echt omgekeerde wereld en met donorregistratie is het precies hetzelfde.
Verkooptopic: http://forum.girlscene.nl/forum/verkoop/ik-raak-mn-baan-kwijt-en-heb-geld-nodig-help-me-309043.0.html  --- “Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”

Demure

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2012, 22:01:38 »
Mij lijkt het Belgische systeem beter. Iedereen gewoon als donor geregistreerd en als je dat niet wilt, moet je dat aangeven.
Ik ben Nederlander trouwens.
| ಠ_ಠ

Spazzolino

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2012, 22:05:27 »
Ik ben ook voor actieve donorregistratie. Mensen die echt geen donor willen zijn schrijven zich uit, bij het passieve systeem schrijven mensen die het wel willen zich minder snel in. Ze vergeten het, hebben geen tijd of geen zin. Mensen die echt geen donor willen zijn bij het actieve systeem zullen wel de moeite nemen zich uit te schrijven.

Ik ben Nederlander, maar ga over 2 weken in Belgie wonen.

Insouciance

• Bekijk profiel
    • Blog
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2012, 22:06:36 »
Mijn vriendin was tegen actieve donorregistratie, maar ik kan me echt niet meer bedenken waarom. Ik zou vooral die kant zo interessant vinden om over te discussiëren, omdat ik het met jullie allemaal al eens ben ;p
BLOG   | |     INSTAGRAM   | |   Je mag me ook Sous noemen!

dickerina

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2012, 22:08:57 »
Ik wil het eigenlijk zo houden, er is niks moeilijks aan jezelf regristreren.
je wenkbrauwen lijken een beetje op het nike logo | ask.fm | tumblr

Kaboosh

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2012, 22:16:23 »

Er zijn ook mensen die daar geen zin in hebben, of geen tijd in willen steken, maar op zich niks hebben tegen het feit dat hun organen gebruikt worden.

Foucher

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2012, 22:17:58 »
Mij lijkt het Belgische systeem beter. Iedereen gewoon als donor geregistreerd en als je dat niet wilt, moet je dat aangeven.
Ik ben Nederlander trouwens.
Do not let my fickle flesh go to waste, as it keeps my heart and soul in its place. And I will love with urgency, but not with haste.

Verwijderen a.u.b.

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2012, 22:30:56 »
Oké zal ik dan beginnen als tegenhanger? Ik ben namelijk tegen actieve donorregistratie

Het is lastig uit te leggen, maar het is meer een principieel iets.
Ik voel me niet prettig bij het idee dat je lichaam automatisch gebruikt kan worden voor donatie.
Notabene je belangrijkste bezit.

En ja, je kan er nee tegen zeggen, maar stel dat er fouten worden gemaakt als je het weigert.
De overheid maakt wel vaker van dat soort onnozele fouten.

Daarbij vind ik dat dit een soort inbreuk is op je privacy. Als je echt wilt doneren, moet je je actief opgeven. Op die manier sta je 100% achter wat er met je lichaam na je dood gebeurt. Ook zijn er mensen die twijfelen natuurlijk. In dat geval kan je beter helemaal geen donor zijn, dan gebeurt er verder ook niks.

Donorregistratie is zeker een mooi ding op zich, maar om iedereen automatisch donor te laten worden vind ik te ver gaan. Het is niet het systeem ofzo waar ik op tegen ben, maar gewoon vanuit mijn eigen principes heb ik het liever niet

dickerina

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2012, 22:33:18 »
Er zijn ook mensen die daar geen zin in hebben, of geen tijd in willen steken, maar op zich niks hebben tegen het feit dat hun organen gebruikt worden.

Ja maar zo heb je dan ook weer mensendie dan met dat systeem geen zin hebben om zich zelf te registreren dat ze het NIET willen.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2012, 10:30:59 door jesuiskayleigh »

Curiosityy

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2012, 22:42:41 »
^ ik denk dat dat wel meevalt. Als je geen donor wilt zijn (waar altijd wel een reden voor is) en je wordt automatisch als donor geregistreerd, neem je echt wel de moeite om het recht te zetten tot hetgeen wat jij wilt. Zo niet, dan maakt het je apparently niet genoeg uit en is het dus niet zo'n big deal.

Mij lijkt het Belgische systeem veel fijner/handiger, maar ik denk dat dat wel duidelijk was uit de reactie die ik net heb getypt :')

Kaboosh

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2012, 22:46:13 »
Ja maar zo heb je dan ook weer mensendie dan met dat systeem geen zin hebben om zich zelf te regristreren dat ze het NIET willen.

Ja, maar als je het echt niet wilt, kan je er wel tijd voor vrij maken. Als je het niet wilt, moet je er maar even moeite voor doen.
Dat is iets anders al er onverschillig tegenover staan, waarom zou je er dan tijd voor vrij maken om je wél te registreren als donor.

Sara

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2012, 22:50:32 »

sorry dat ik je citeer, maar anders kan ik op de iPad niet reageren op dit topic.

ik denk dat mensen in Nederland te slecht geïnformeerd worden. Daar kan je tegen in gaan door te zeggen dat er zat reclames zijn, en infopunten. Maar een poster wordt vaak gezien, en vergeten, TENZIJ het je aanspreekt. Wat weet je als gemiddelde Nederlander van donorregestratie? Waarschijnlijk weet je dat jezelf kan aanmelden als donor, maar welk deel van je lichaam wordt gebruikt, hoeveel kans is er dat jouw organen worden gebruikt, hoeveel kans is er dat een ander zijn lichaam jouw orgaan afstoot? Waarschijnlijk kan je deze vragen beantwoorden, maar niet zonder je erin verdiept te hebben. Op dit moment denk ik dat veel Nederlanders die kortgeleden een dierbare hebben verloren, niet bezig zijn of niet bezig willen zijn met het idee dat jouw dierbare die je net hebt verloren, kort door de bocht gezegd, in stukken worden gesneden. Het is een eng idee, en daarbij komen weer zoveel andere dingen kijken dat het mensen op zo'n moment snel te veel wordt.

Ik weet niet hoe het zit  wanneer je stervende bent, komt er een arts informeren over het donor worden? Of komt die arts pas wanneer de persoon al is overleden? Ik vind het te makkelijk om te zeggen van "hij/zij heeft het niet opgegeven dus helaas."  Maar dit kan ook gezegd worden van België, als je niet geïnformeerd wordt, maar geen keuze hebt omdat die persoon al overleden het, en het dus te laat is.

Kaboosh

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2012, 22:56:30 »
sorry dat ik je citeer, maar anders kan ik op de iPad niet reageren op dit topic.

ik denk dat mensen in Nederland te slecht geïnformeerd worden. Daar kan je tegen in gaan door te zeggen dat er zat reclames zijn, en infopunten. Maar een poster wordt vaak gezien, en vergeten, TENZIJ het je aanspreekt. Wat weet je als gemiddelde Nederlander van donorregestratie? Waarschijnlijk weet je dat jezelf kan aanmelden als donor, maar welk deel van je lichaam wordt gebruikt, hoeveel kans is er dat jouw organen worden gebruikt, hoeveel kans is er dat een ander zijn lichaam jouw orgaan afstoot? Waarschijnlijk kan je deze vragen beantwoorden, maar niet zonder je erin verdiept te hebben. Op dit moment denk ik dat veel Nederlanders die kortgeleden een dierbare hebben verloren, niet bezig zijn of niet bezig willen zijn met het idee dat jouw dierbare die je net hebt verloren, kort door de bocht gezegd, in stukken worden gesneden. Het is een eng idee, en daarbij komen weer zoveel andere dingen kijken dat het mensen op zo'n moment snel te veel wordt.

Ik weet niet hoe het zit  wanneer je stervende bent, komt er een arts informeren over het donor worden? Of komt die arts pas wanneer de persoon al is overleden? Ik vind het te makkelijk om te zeggen van "hij/zij heeft het niet opgegeven dus helaas."  Maar dit kan ook gezegd worden van België, als je niet geïnformeerd wordt, maar geen keuze hebt omdat die persoon al overleden het, en het dus te laat is.

Maar hier mogen je nabestaanden ervoor kiezen om je organen niet vrij te geven. De persoon zelf heeft dus misschien geen keuze meer, maar de nabestaanden wel (:

Sleepingbeautyx

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 29 augustus 2012, 23:00:57 »
ik ben voor het Belgische systeem,
ik wil me wel registreren als donor, maar het is niet zo makkelijk als gewoon even doen. Ik vind het toch wel heftig, als het gewoon al voor me was gedaan had ik het nooit veranderd.

Distraction

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 29 augustus 2012, 23:05:40 »
Ik ben ook wel voor dit systeem. Ik was me er eerlijk gezegd nog niet van bewust dat het hier zo is.. Ik ben Belg btw..

KurtCobain

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 29 augustus 2012, 23:13:31 »
Prima idee vind ik het, alleen zou ik zelf dan aangeven geen donor te willen zijn.

SBTRKT

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 30 augustus 2012, 00:19:27 »
Persoonlijk ben ik meer voor het Nederlandse systeem. Dit heeft voor mij te maken met persoonlijke integriteit. Op het moment dat je ter aarde komt/je op leeftijd komt om te mogen beslissen over deze zaken, ben je meteen donor. Je wordt dus meteen verplicht je lichaam ter beschikking te stellen. Ik ben compleet vóor donatie, maar dit is niet de manier. Ik heb mijzelf wel als donor laten registreren.

TL;DR
Donor worden is goed, maar het is iets waar je actief voor moet kiezen. Niet passief gekozen worden.
Rather than love, than money, than fame, give me truth

Hemellichaam

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 30 augustus 2012, 01:09:38 »
Ik ben voor actieve donorregistratie. En daarnaast vind ik ook dat mensen die zelf geen donor zijn (tenzij wegens medische redenen is), geen recht hebben op het ontvangen van een donororgaan.

Verwijderen a.u.b.

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 30 augustus 2012, 01:29:45 »
Persoonlijk ben ik meer voor het Nederlandse systeem. Dit heeft voor mij te maken met persoonlijke integriteit. Op het moment dat je ter aarde komt/je op leeftijd komt om te mogen beslissen over deze zaken, ben je meteen donor. Je wordt dus meteen verplicht je lichaam ter beschikking te stellen. Ik ben compleet vóor donatie, maar dit is niet de manier. Ik heb mijzelf wel als donor laten registreren.

TL;DR
Donor worden is goed, maar het is iets waar je actief voor moet kiezen. Niet passief gekozen worden.

dit inderdaad

Verwijderen a.u.b.

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 30 augustus 2012, 01:30:56 »
Ik ben voor actieve donorregistratie. En daarnaast vind ik ook dat mensen die zelf geen donor zijn (tenzij wegens medische redenen is), geen recht hebben op het ontvangen van een donororgaan.

Dat vind ik best hard.. zelfs een beetje kinderachtig.

Hemellichaam

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 30 augustus 2012, 01:46:15 »
Dat vind ik best hard.. zelfs een beetje kinderachtig.

Op welke manier is dat kinderachtig? Ik vind een anderswerkend systeem namelijk oneerlijk. Dan gaat iemand die zelf wel organen zou willen doneren dood omdat hij/zij geen orgaan kan krijgen, terwijl mensen die dat niet willen doen, ze wel krijgen. Je maakt zelf de keuze pro of contra, je staat daar vrij in, en er zouden dan gevolgen aan die keuzes verbonden zijn - net zoals bij bijna elke moeilijke keuze die je moet maken. Ik vind het niet anders dan "je hebt geen recht op een auto als je er niet voor hebt betaald". Je geeft iets en je krijgt er iets voor terug. Zo werkt de maatschappij nu eenmaal.
En dan roept iedereen altijd "maar het leven is nu eenmaal oneerlijk", maar dit is iets dat we zelf bij kunnen stellen, dus dat is sowieso geen argument.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2012, 01:58:15 door GjengroddeStier »

Verwijderen a.u.b.

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 30 augustus 2012, 02:04:40 »
^het is kinderachtig omdat: "jij krijgt lekker niks want je geeft ook niks"
zo klinkt dat in mijn oren.

Ieder heeft er evenveel recht op. Je gaat toch ook niet zeggen: Deze persoon heeft meer pijn of is in de maatschappij belangrijker dus geef hem het eerst. Is ook nogal lastig te bepalen wie meer of minder pijn ervaart (En ja als je in een kritische staat bent, heb je wel voorrang, maar dat is wat anders)

Mensen die hun organen niet opgeven voor transplantatie hebben daar hun eigen reden voor, maar dat betekent nog niet dat die mensen de gunst van een ander ineens niet mogen ontvangen O.o

Dan stel je zo'n sociaal systeem in, maar ga je zo asociaal ermee om.

Hemellichaam

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 30 augustus 2012, 02:28:26 »
^het is kinderachtig omdat: "jij krijgt lekker niks want je geeft ook niks"
zo klinkt dat in mijn oren.

Ieder heeft er evenveel recht op. Je gaat toch ook niet zeggen: Deze persoon heeft meer pijn of is in de maatschappij belangrijker dus geef hem het eerst. Is ook nogal lastig te bepalen wie meer of minder pijn ervaart (En ja als je in een kritische staat bent, heb je wel voorrang, maar dat is wat anders)

Mensen die hun organen niet opgeven voor transplantatie hebben daar hun eigen reden voor, maar dat betekent nog niet dat die mensen de gunst van een ander ineens niet mogen ontvangen O.o

Dan stel je zo'n sociaal systeem in, maar ga je zo asociaal ermee om.

Ik vind het zelf niet kinderachtig, omdat ik er uitleg bij kan geven, maar ieder zo zijn mening.
En ik vind maatstaven als "pijn" of "positie in de maatschappij" compleet verschillen van "wel of geen donor", omdat je voor de eerste twee niet zelf kan kiezen, en voor het laatste wel.
Uiteraard zijn er mensen die geen donor zijn met een reden (overigens absoluut niet iedereen, heel veel mensen zijn gewoon te lui om zich aan te melden), maar zoals ik al zei: aan keuzes zijn vrijwel altijd gevolgen verbonden, en dit is naar mijn mening ook een reden die mee kan tellen in een overweging.
Punt is vooral dat er meer patiënten dan donororganen zijn, en dat ik dit daarom niet als een "normale gunst" zie. Ik vind het wegens dit gebrek aan balans ook asocialer om mensen die donor zijn te benadelen ten gunste van anderen die er zelf geen willen zijn. Als er een perfecte balans zou zijn, zou ik minder streng van leer zijn; maar op dit moment moeten er hoe dan ook mensen benadeeld worden, en dan vind ik selectie op grond van het wel- of geen-donor-zijn de meest voor de hand liggende.

dickerina

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 30 augustus 2012, 10:33:02 »
Ja, maar als je het echt niet wilt, kan je er wel tijd voor vrij maken. Als je het niet wilt, moet je er maar even moeite voor doen.
Dat is iets anders al er onverschillig tegenover staan, waarom zou je er dan tijd voor vrij maken om je wél te registreren als donor.

Ja, dan heb je wel gelijk maar het is dan hetzelfde wat ik zei. Je moet tijd maken om je te registreren, en dan zou je tijd moeten maken om je registreren dat je het niet wilt.