Girlscene Musthaves

Auteur Topic: Werken als freelancer  (gelezen 394 keer)

Stark

• Bekijk profiel
« Gepost op: 18 februari 2017, 17:19:19 »
Hallo meiden, misschien een hele volwassen vraag voor dit forum. Maar omdat ik denk dat er ook veel meiden lid zijn die Recht of Ondernemen studeren stel ik toch maar ff mijn vraag. Ik ben sinds kort fulltime in dienst bij een marketing bedrijf waar ik op zich wel OK zit. Nu word ik echter best vaak benaderd bij andere bedrijven die mij als freelancer willen inhuren. Bij een is het overleg met een bedrijf best serieus en ik overweeg als freelancer aan de slag te gaan. Ik snap alleen echt niet wat de beste manier is om dit aan te pakken. Ik wil dit namelijk niet doen als ik te weinig per week eraan verdien omdat ik extra belasting moet betalen? Sowieso willen ze geen nulurencontract en ze hebben uitlegd wat de beste manier is. Ik zou me kunnen inschrijven bij de KvK en genieten van ene startersafrek, ik hoef ook geen loonheffing te betalen omdat ik niet in loondienst ga. Maar ik wil eigenlijk voorkomen dat ik hieraan begin en alsnog doodleuk kosten krijg die ik niet heb voorzien en waar ik dus niet weet wat ik ermee aan moet.

Heeft iemand hier verstand van? In mijn loondienst contract staat overigens niks expliciet vermeld over bijverdienen of werken bij de concurrent. Ik werk voor een uitzendbureau maar wel op fulltime basis. Ik ben dus eigenlijk niet van plan om dit te melden. Ook omdat het redelijk vriendschappelijk is bij het bedrijf waarvoor ik ga werken.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik wil vooral weten wat ik aan kosten kan verwachten x_x Als ik 250 euro p week verdien aan het bijklussen, hoeveel hou ik per maand dan over voor mijzelf? Ik wil namelijk wel minimaal 250 euro netto verdienen anders vind ik het de moeite niet waard... Ik wil het geld gebruiken voor het aflossen van mijn studieschuld, dat zou mijn leven namelijk een stuk makkelijk maken.

Misschien weten jullie anders waar ik advies hierover kan vragen? Ik ken geen freelancers in dezelfde situatie. Ik heb natuurlijk wel een gewone baan ernaast. Zou ik de belastingdienst hierover kunnen vragen voor advies?
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2017, 17:24:27 door Stark »

Kapitein Alfred

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2017, 17:26:31 »
Ik heb me ook net ingeschreven als ZZP'er.

Ik weet niet wat voor dingen je doet, maar je moet waarschijnlijk wel BTW betalen. Ik weet niet precies hoeveel inkomstenbelasting er nog overheen komt, maar als je een kleine ondernemer bent (waar jij waarschijnlijk onder valt), hoef je waarschijnlijk niks terug te betalen. MAAR hier staat wel tegenover dat je meestal meer kunt vragen per uur dan wanneer je gewoon in loondienst bent. Het hangt een beetje van de sector af, maar bedragen van €30 tot €50 per uur zijn echt niet gek.

Het enige is wel dat als je bij de KvK ingeschreven staat, je wel administratie moet bijhouden. Ik ben me daar nu in aan het verdiepen. Het is niet veel, maar je moet het wel doen.

Je kunt best de belastingdienst of de KvK hierover vragen. Ze zijn er om je vragen te beantwoorden ;)

Ik ben op een gegeven moment maar begonnen en heb me gewoon maar ingeschreven bij de KvK. Er zijn nog een heleboel dingen die ik moet leren, maar ik heb er wel vertrouwen in! Er zijn zoveel andere mensen die dit voor mij (en jou!) hebben gedaan. Je bent echt niet de eerste. Ze zien dit misschien wel bijna dagelijks bij de belastingdienst en KvK!

Je mag me trouwens altijd noten (oké, niet dat ik er megaveel verstand van heb, maar misschien kunnen we elkaar helpen ;))
 Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg. // KLIK HIER OM EEN FOTO VAN MIJ TE ZIEN IK BEN ECHT KNAP

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2017, 18:06:57 »
Bedankt voor je reactie :/ Ik weet dat ik per uur meer mag vragen. Maar omdat het bedrijf ook twee afstuderende studenten is met een klein budget hebben we samen een bedrag afgesproken waar ik wel mee tevreden zou zijn. Zodra het beter loopt dan kan ik natuurlijk mee gaan vragen. Maar voor nu vind ik 250 euro p. week al best veel. Dat is 1000 euro extra in de maand, stel ik heb elke week een opdracht. Zoals ik al eerder aangaf is het ook een beetje op vriendschappelijke basis. Ik gun hen een goed begin en zij gunnen mij ook dat extra zakcentje. Dus het bedag 250 euro p. maand is iets waar we ons beiden in kunnen vinden. Echter als het bedrijf beter loopt gaat mijn bedrag ofc omhoog omdat ik weet dat ze het kunnen missen. Als ik eventueel wat voor andere bedrijven zou doen dan vraag ik wel minimaal 35 euro p. uur.

Inkomensbelasting heeft toch te maken met je inkomensschaal? Dus dan is mijn gewone salaris + overige inkomen en daar gaat toch belasting over heen bij het opgeven? Dus niet van elke factuur die ik uitdraai? Loonheffing heb ik niet want ik ben niet in loondienst bij hen. Het is dan alleen de BTW... dat is wss 21%

Het gaat trouwens om een marketing klus

Mel

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2017, 23:27:56 »
Oud topic maar ik kan je denk ik wel helpen.

Als je je gaat inschrijven bij de KVK en zelf al gewoon fulltime werkt ga je:

Voor de omzetbelasting:
Je wordt als ondernemer behandeld. Je moet verplicht een administratie bijhouden. Je kunt gebruik maken van sommige voordelen waaronder de kleine ondernemersregeling mits je onder de limiet valt. Dit betekent dat je de btw op je facturen gewoon zelf mag houden. Dit valt dan wel onder je 'inkomen'.

Voor de inkomstenbelasting:
Ik verwacht met de informatie van nu dat je niet als ondernemer wordt gezien voor de inkomstenbelasting.

Je kunt hier de voorwaarden zien wanneer je wel als ondernemer wordt gezien voor de inkomstenbelasting:https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting/
Als je zo wordt gezien heb je nog meer extra voordelen die je kunt aftrekken van je omzet.

Hier zie je hoe het zit als je freelance werkt: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/u_verricht_freelancewerkzaamheden

Ik zal heel even uitleggen hoe het zit als je dus geen ondernemer bent voor de IB.
Je zult dan je winst op je inkomstenbelasting invullen als resultaat uit overige werkzaamheden. Dit betekent dat je uiteindelijke winst (omzet minus kosten en uitgaven voor je bedrijf) worden belast op de normale manier. Daarnaast betaal je nog een bijdrage voor de Zorgverzekeringswet. Dit is 5,4% maar ik weet niet precies hoe ik het moet berekenen (zie hier de lijst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/zorgverzekeringswet/bijdrage_zorgverzekeringswet/hoe_wordt_de_inkomensafhankelijke_bijdrage_zvw_betaald/tabel_werkgeversheffing_zvw_of_bijdrage_zvw/tabel_werkgeversheffing_zvw_of_bijdrage_zvw )

Tips
Wat voor mij persoonlijk het beste werkt is een extra gratis spaarrekening openen en daar alle freelance inkomsten op storten.
Ik houd zelf altijd alles gewoon apart tot de inkomstenbelasting, maar als guideline kan ik ongeveer 50% apart houden om uit te komen (ik maak volledig gebruik van de kleine ondernemersregeling though dus als je btw moet afdragen ook nog apart houden dan).

Voorbeelden:
Dus stel je verdient 26.000 per jaar en verdient nog 4.000 (incl btw) bij.
Je valt van 26.001 t/m 30.000 in belastingschijf 3 en moet hier 40,8 procent van afdragen en een bedrag voor de Zorgverzekeringswet.
40,8% x 4000 = 1632
5,4% x 4000 = 216 (ik weet niet precies of dit klopt zo, dit is even een schatting)
totaal af te dragen: 1848
netto inkomen: 2152

In jouw geval is het met name cruciaal hoe je gaat zitten m.b.t. de kleine ondernemersregeling. Als je de btw mag houden kan dat voor je voordelig zijn (= meer netto inkomen), als je er niet zeker van bent kun je het het beste apart houden. Dit kan dus een groot verschil maken in de bovenstaande berekening.

4000 / 121% = 3305,78 exclusief btw (uitgaande van hoog belast)
afgedragen btw 694,22
3305,78 x 40,8% = 1348,75
3305,78 x 5,4% = 178,51
Netto inkomen: 1778,52

Ik ben geen accountant maar dit is even wat ik op de vrijdagavond eruit gooi qua berekeningen.