Auteur Topic: [poll] Ben jij al donor?  (gelezen 4903 keer)

nefelibata

• We've got holes but we carry on.
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 14 oktober 2015, 11:00:25 »
Zoals jullie misschien al op tv of social media hebben gezien, is het deze week nationale donorweek! In deze week staan orgaan-, bloed- en stamceldonatie centraal en worden er zoveel mogelijk nieuwe donoren gezocht. Ik vroeg me af of jullie al donor zijn en zo niet, of jullie je dan ook aanmelden als donor deze week.

Ik weet dat er al een aantal discussietopics zijn over donatie, bijvoorbeeld of je wel/niet automatisch geregistreerd moet zijn als orgaandonor, maar ik kon nog geen algemeen topic vinden.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2018, 19:06:13 door kopjechino »
Verkooptopic: http://forum.girlscene.nl/forum/verkoop/ik-raak-mn-baan-kwijt-en-heb-geld-nodig-help-me-309043.0.html  --- “Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”

Pencil

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2015, 11:02:25 »
Jup ik ben donor, kreeg zo'n lijst toen ik 18 werd met de vraag

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2015, 11:03:14 »
Ja sinds mijn 18e geregistreerd als orgaandonor en sinds een jaar ook bloeddonor.

Pippin

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2015, 11:06:22 »
Ja, ik ben ook donor. Ik heb zoiets van ik ben er dan toch niet meer dus ze kunnen alles hebben van mij, dan kan ik tenminste nog anderen en de wetenschap helpen.
Veni, vidi, vici.

Andy

• Earth without art is just ‘eh’.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2015, 11:08:54 »
Jep, ik ook. Sinds m'n twaalfde.
 Listen to the music of the night... Papierpropjes! ~Always~

Tinkerbell

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2015, 11:12:53 »
Hoe kan je precies donor worden? En kan dat ook al als je onder de 18 bent?
You cannot protect yourself from sadness without protecting yourself from happiness.

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2015, 11:14:25 »

--

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2015, 11:29:12 »
Ik ben ook al een aantal jaren donor maar ik heb wel gekozen voor dat belangrijke nabestaanden van mij mogen kiezen wat ze wel en niet mogen pakken omdat ik het aan de ene kant liever nog niet wil weten hoe ze me hele lichaam gaan opensnijden en wat er allemaal uit me gehaald word. Dat idee vind ik gewoon erg griezelig maar ik zou graag levens willen redden als het kan.
--

ElKebabbels

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2015, 11:52:43 »
Nee, en ben ik op dit moment ook niet van plan om eerlijk te zijn.

xCharizard

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2015, 11:56:28 »
Nee, en ben ik op dit moment ook niet van plan om eerlijk te zijn.

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2015, 12:07:57 »
Hoe kan je precies donor worden? En kan dat ook al als je onder de 18 bent?
Je kan je aanmelden via internet, orgaandonor worden kan al vanaf 12 jaar!
Verkooptopic: http://forum.girlscene.nl/forum/verkoop/ik-raak-mn-baan-kwijt-en-heb-geld-nodig-help-me-309043.0.html  --- “Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 14 oktober 2015, 12:09:24 »
Wist je dat...
... er jaarlijks zo'n 150 mensen overlijden omdat er voor hen niet op tijd een geschikte donor gevonden kon worden?
... 1 donor maar liefst 8 levens kan redden?
... de kans dat je zelf ooit een orgaan nodig hebt veel groter is dan dat je na overlijden organen kunt donoren?

Nontimebomala

• Adults are only kids grown up, anyway.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 14 oktober 2015, 12:09:27 »
-
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2015, 21:07:54 door Nontimebomala »
~Non de tweede als president de eerste!
~For the flaw lies in your head, not in your heart. Now we're heading up high, now it's a long way down.

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 14 oktober 2015, 12:18:45 »
Nou, eerlijk gezegd nog niet, omdat ik er eigenlijk steeds niet aan denk, maar ik wil het wel graag doen.
Nu ben ik het aan het invullen en merk ik dat ik ineens heel erg zit na te denken over wat ik dan zou willen doneren. Want aan de ene kant lijkt het me een supereng idee dat ze dan je huid gebruiken of je hoornvliezen, maar aan de andere kant heb ik er toch niks meer aan, en je wordt ook nog is grondig gecontroleerd op of je organen wel geschikt zijn voor de gene die het nodig heeft, en er moet op dat moment maar iemand zijn die het nodig heeft of ze hebben er al niks meer aan dus de kans is sowieso klein dat ze het nodig hebben, maar toch is het moeilijk  :fieuw:
Ik kan me op zich wel voorstellen dat dit een raar idee is, maar ik denk inderdaad ook gewoon eraan dat ik m'n organen zelf niet meer nodig heb en er wel levens mee kan redden door ze af te staan. Overigens is er voor de nabestaanden niks van te zien als je je hoornvlies of huid doneert, dus dat scheelt ook al.

Pencil

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2015, 12:20:38 »
Trouwens, ik mag wel donor zijn, maar ik vind niet dat je andere  enige verplichting op kan leggen om wel of geen donor te worden, je eigen lichaam is heilig en geen ander heeft enige inspraak of je je organen moet doneren of niet. (Tenzij je aangeeft dat je familie het mag kiezen, maar dat is wat anders dan het verplichtstellen of iets dergelijks)

Tinkerbell

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 14 oktober 2015, 12:32:26 »
You cannot protect yourself from sadness without protecting yourself from happiness.

Guacha.

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 14 oktober 2015, 12:33:26 »
Ik ben het nog niet maar wil het wel worden.

Everglow

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 14 oktober 2015, 12:41:25 »

Ik ben al vanaf mijn 12e donor, ze mogen van mij alles gebruiken.

Persoonlijk vind ik ook dat wanneer jij nu gewoon gezond bent, maar er voor kiest om geen donor te worden, later niet het recht hebt op een donor orgaan mocht het ooit nodig zijn in je leven.
Beetje profiteren van andere die wel donor zijn, maar zelf lekker egoïstisch alles mee je graf innemen. Dikke doeeei
♥ ♥ ♥

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 14 oktober 2015, 12:41:35 »
Ja daar zit ik dus inderdaad ook mee, dat m'n familie dan ingezakte oogleden ofzo ziet laughing7.
Maar ze zullen je lichaam vast zo verzorgen dat je daar niks van ziet.
Ze halen alleen je hoornvlies eraf, dus de rest van je ogen blijft gewoon intact! Operaties worden op een normale manier gedaan en verzorgd, vel wordt van je rug of bovenbenen afgehaald dus dat is ook niet te zien. Dus inderdaad, als nabestaande merk je er behalve het proces eromheen niks van.

Everglow

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 14 oktober 2015, 12:42:13 »
Ja daar zit ik dus inderdaad ook mee, dat m'n familie dan ingezakte oogleden ofzo ziet laughing7.
Maar ze zullen je lichaam vast zo verzorgen dat je daar niks van ziet.

Er worden nu al kapjes over de oogballen gedaan bij overleden personen, omdat je ogen sowieso inzakken wanneer je dood bent  :wink2:
♥ ♥ ♥

--

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 14 oktober 2015, 12:45:27 »
Persoonlijk vind ik ook dat wanneer jij nu gewoon gezond bent, maar er voor kiest om geen donor te worden, later niet het recht hebt op een donor orgaan mocht het ooit nodig zijn in je leven.
Beetje profiteren van andere die wel donor zijn, maar zelf lekker egoïstisch alles mee je graf innemen. Dikke doeeei

Hier ben ik het wel mee eens ja. Het is geven en nemen en niet alleen nemen natuurlijk!
--

Tinkerbell

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 14 oktober 2015, 13:01:28 »
Het enige wat ik echt niet zou willen doneren is mijn hart.

Fantillusion

• All it takes is faith and trust
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 14 oktober 2015, 13:02:54 »
Ja sinds mijn 18e voor alle organen, nooit over getwijfeld.

Heb ook een tijdje bloed gedoneerd maar daar werd ik elke keer heel naar van na afloop, dus in overleg met de arts daar maar gestopt. Misschien later nog eens proberen of het beter gaat want ik vond verder niet erg om te doen en je kan er toch levens mee redden.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2015, 13:21:58 door Fantillusion »
If I never knew you, if I never felt this love
I would have no inkling of how precious life can be

Scarlett

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 14 oktober 2015, 13:10:49 »
Ja, ook bloed- en stamceldonor.

PBG

• Lump off.
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 14 oktober 2015, 13:28:14 »
Ik ben geen donor, kan ook erg weinig informatie vinden wat er nou precies met je lichaam gebeurd als je donor bent.

Zou het niet zo chill vinden voor mijn nabestaanden als ze mij niet konden begraven/cremeren ofzo.