Auteur Topic: Leesboeken over de tweede wereldoorlog  (gelezen 5270 keer)

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 30 augustus 2011, 14:59:05 »

[...]

Haha, ik vond het ook zo raar dat je die nog niet gelezen zou hebben als je houdt van boeken over WWII. : p

Ja en dan is het ook nog eens zo'n boek dat half Nederland leest op de Middelbare school voor een boekverslag ofzo.

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 30 augustus 2011, 15:25:14 »
Up :)

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 30 augustus 2011, 15:40:10 »
Niemand nog boeken ?

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 30 augustus 2011, 16:19:36 »
upje

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 30 augustus 2011, 20:22:59 »
Haha oh god, eigenlijk is dit topic helemaal niet goed voor mij (of naja voor mijn bankrekening). Vandaag twee boeken besteld

A.

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 30 augustus 2011, 20:35:58 »
Ik heb niet zo veel boeken gelezen over de Tweede Wereldoorlog, maar "De Hondeneters" is een boek dat over Vlaanderen in de Tweede Wereldoorlog gaat. Ik vond het niet echt een uitzonderlijk boek, maar ik heb er wel van genoten.
you're a book that ends with no last page

Tralala

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 30 augustus 2011, 20:38:51 »
ik hou zelf ook erg van boeken over de tweede wereldoorlog, dus dit is een erg handig topic! =) ik heb zelf nog 'de tweeling' van tessa de loo en 'het achterhuis' van anne frank gelezen, beiden erg mooie boeken!
If you can dream it, you can do it. - Walt Disney

Anonymous

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 30 augustus 2011, 20:39:54 »
Hoort denk ik niet thuis bij 'boeken' maar het stripverhaal van nul tot nu is ook een deel gewijd aan de wereldoorlog

Ushuaia

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 30 augustus 2011, 20:50:56 »

[...]

thanks! Ik zal ze erbij zetten. Heb je de film ook gezien? Ik wilde namelijk weten of het nog de moeite is om het boek te bestellen als je de film al gezien hebt :P

Film heb ik nog niet gezien, maar wil hem zeker nog wel gaan kijken binnenkort! Kan je dus niet helpen ;) Wat ik wel over het boek kan zeggen; ik vind het heel mooi om te lezen hoe zo'n klein jongetje er tegen aan kijk, zonder te beseffen wat voor gruwelijkheden zich daar af spelen. Ik weet natuurlijk niet hoe dat in de film naar voren komt, maar ik vind het heel mooi beschreven. Zo onschuldig, onwetend..

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 30 augustus 2011, 21:21:48 »

ik hou zelf ook erg van boeken over de tweede wereldoorlog, dus dit is een erg handig topic! =) ik heb zelf nog 'de tweeling' van tessa de loo en 'het achterhuis' van anne frank gelezen, beiden erg mooie boeken!

Shit de tweeling heb ik ook al gelezen haha !

Eindelijk een mede-liefhebber gevonden :)

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 30 augustus 2011, 21:23:23 »

[...]

Film heb ik nog niet gezien, maar wil hem zeker nog wel gaan kijken binnenkort! Kan je dus niet helpen ;) Wat ik wel over het boek kan zeggen; ik vind het heel mooi om te lezen hoe zo'n klein jongetje er tegen aan kijk, zonder te beseffen wat voor gruwelijkheden zich daar af spelen. Ik weet natuurlijk niet hoe dat in de film naar voren komt, maar ik vind het heel mooi beschreven. Zo onschuldig, onwetend..

Ja klopt in de film komt het ook naar voren dat het kindje (en zelf zijn moeder) eigenlijk geheel onwetend zijn. Blijkt natuurlijk al uit de titel "the boy in the stripped pyamas'. Hij denkt dat ze allemaal een pyjama aan hebben.

Ik heb het boek toch besteld haha!

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 30 augustus 2011, 21:28:21 »

Ik heb niet zo veel boeken gelezen over de Tweede Wereldoorlog, maar "De Hondeneters" is een boek dat over Vlaanderen in de Tweede Wereldoorlog gaat. Ik vond het niet echt een uitzonderlijk boek, maar ik heb er wel van genoten.

Haha ik ging hem even opzoeken, maar het is een kinderboek :P

A.

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 30 augustus 2011, 21:49:22 »

[...]

Haha ik ging hem even opzoeken, maar het is een kinderboek :P

Het stond gewoon tussen de andere boeken. Niet bij de volwassenen, maar bij jeugdliteratuur (16+)
you're a book that ends with no last page

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 30 augustus 2011, 21:51:15 »
Oh ja ik ken het ook verder niet, maar op Bol.com staat er bij "querido kinderboek".

Crazyforyou

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 30 augustus 2011, 21:54:47 »
'het meisje dat verdween' - Els Florijn
En waarschijnlijk weet ik er nog wel meer maar kan even niet op de naam komen!
Every new day brings a chance for you to draw in a breath, kick off your shoes, and dance.

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 30 augustus 2011, 22:03:05 »
Thanks ik zet hem er bij !
Als je op nog andere titels komt hoor ik het wel !

Slagroomtaart

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 30 augustus 2011, 22:05:56 »
Tralievader van Carl Friedman gaat ook over de Tweede Wereldoorlog, meer dan haar andere boek Twee Koffers Vol. Bij Tralievader gaat het vooral over hoe kinderen opgroeien in een gezin waarvan de vader in een vernietigingskamp heeft gezeten. Hij vertelt steeds verhalen over het kamp. Was best indrukwekkend.

En hij staat al op jouw lijst, maar Het Familieportret vond ik ook echt fascinerend!

Slagroomtaart

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 30 augustus 2011, 22:07:17 »
Ow, Het Lot van de Familie Meijer gaat ook over de Tweede Wereldoorlog. Het gaat over een joodse familie. Maar dat is voor de echte die-hards, want hij heeft zo'n 650 bladzijden.

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 30 augustus 2011, 22:08:13 »

'het meisje dat verdween' - Els Florijn
En waarschijnlijk weet ik er nog wel meer maar kan even niet op de naam komen!

Dat lijkt me ook een heel mooi boek !

Crazyforyou

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 30 augustus 2011, 22:26:35 »
oh en kinderjaren van jona oberski is ook mooi!
Lijkt misschien op t eerste gezicht iets minder maar is zo raar om te bevatten..mooi boek.
Every new day brings a chance for you to draw in a breath, kick off your shoes, and dance.

Ushuaia

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 30 augustus 2011, 22:28:55 »

[...]

Ja klopt in de film komt het ook naar voren dat het kindje (en zelf zijn moeder) eigenlijk geheel onwetend zijn. Blijkt natuurlijk al uit de titel "the boy in the stripped pyamas'. Hij denkt dat ze allemaal een pyjama aan hebben.

Ik heb het boek toch besteld haha!

Haha verstandig!

Ik zit te denken aan nog meer boeken, heb er echt veel gelezen. Ben er al sinds klein meisje ontzettend door gefascineerd :)

Crazyforyou

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 30 augustus 2011, 22:32:39 »
http://members.ziggo.nl/a.janse/JBwo2.htm
Misschien heb je hier wat aan..ik heb er zoveel mogelijk van gelezen en bijna allemaal zijn ze echt heel indrukwekkend/mooi/gruwelijk.

En natuurlijk 'het wonderbaarlijke overleven' , vgm is dat de titel nog steeds hier..van Wladyslaw Szpilman..of de pianist. Is van de film 'the pianist', wat trouwens ook een aanrader is.

Sunburst

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 31 augustus 2011, 08:58:34 »
allemaal willen we de hemel van els beerten. staat ook aangegeven als kinderboek, maar stond in de bieb bij jeugdliteratuur (dus inderdaad 15+ ongeveer, al lees ik zelf altijd volwassenenliteratuur). vond hem heel indrukwekkend, echt een heel mooi verhaal.

sabyo

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 31 augustus 2011, 22:19:13 »
the boy with the striped pyamas vond ik echt niets aan :P

Band of brothers vind ik wel goed! Van stephen E. Ambrose, moet zeggen dat het vrij moeilijk doorleest. Maar icm de serie vind ik het echt heel tof boek! Het is wel meer documentaire achtig geschreven =) Over de ervaring van amerikaanse soldaten

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 31 augustus 2011, 22:59:05 »

Sonderkommando Auschwitz - Shlomo Venezia. Echt een heel heftig boek

en volgens mij is van the boy in the stripped pyama ook een boek. Zag net ook in de krant staan dat de film vanavond op BBC2 komt.

Heb het boek Sonderkommando vandaag binnen gekregen (leven bol.com :P). Ben nu al op de helft ! Wat een indrukwekkend boek zeg