Auteur Topic: Alcohol grens van 16 naar 18.  (gelezen 5203 keer)

unapologetic

• Bekijk profiel
« Gepost op: 18 januari 2011, 23:27:55 »
De leeftijdsgrens voor het kopen en drinken van alcohol moet omhoog van 16 naar 18 jaar. Dat heeft minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) maandag gezegd in het RTL Nieuws. De minister gaat samen met onder anderen minister van Volksgezondheid Ab Klink (CDA) onderzoeken of de maatregel mogelijk is.

De minister gaf toe dat het om een 'zware maatregel' gaat. Maandagmiddag ondertekende ze in de Overijsselse regio IJsselland een convenant tegen alcoholmisbruik door jongeren. In het document stellen de betrokken partijen zichzelf het doel eind 2008 de overlast die jongeren veroorzaken door vandalisme met vijf procent terug te dringen. Daarbij worden vooral maatregelen getroffen die het alcoholgebruik van jongeren moeten terugdringen.

Klinks voorganger Hans Hoogervorst (VVD) pleitte al eerder voor een verhoging van de minimumleeftijd voor alcohol. Hij stuitte echter op veel verzet in de Tweede Kamer.
-- and that tonight i'll hold you after my blood is drowing in alcohol

Romygewoon

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2011, 23:31:18 »
Goede zaak.

_FLABBERGASTED

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2011, 23:32:18 »
kom op jongens, als je slim bent weet je heus wel dat je daar niks mee op schiet. dat kan je gewoon regelen via via-.-
Sukke Kok

Octocock

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2011, 23:33:05 »
Opzich een aardig idee maar ik ben bang dat het weinig effect zal hebben.

Anonymous

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2011, 23:33:38 »

kom op jongens, als je slim bent weet je heus wel dat je daar niks mee op schiet. dat kan je gewoon regelen via via-.-

+1

unapologetic

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2011, 23:36:23 »
Ja ik vind het ook een beetje apart hoor, ik ben zelf 16, en ga best vaak uit. Daar drink ik ook vaak een alcoholische versnapering, om het zo maar even te zeggen. Dat is dan toch voor de 16, net 17-jarigen ook niet eerlijk?
-- and that tonight i'll hold you after my blood is drowing in alcohol

Samiras

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2011, 23:37:30 »
Nu ik toch bijna 18 ben, vind ik het niet erg, heeft toch geen effect op mij. Als ik nog 17 zou zijn en die regel kwam, zou 'k wel pissed zijn.
Ik denk dat het wel wat zou uitmaken als er goed op gecontroleerd wordt. M'n broertje is nog 15, bijna 16, maar z'n vriendjes zijn al 16/17 dus kunnen al wel halen. Met de grens naar 18 zitten ze allemaal weer zonder drankleverpersoon en moeten ze weer een ouder iemand zoeken :')

Btw, 2008? Is het alleen om een discussie te starten of is er ook iets recents wat over dit gaat?
In het document stellen de betrokken partijen zichzelf het doel eind 2008 de overlast die jongeren veroorzaken
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2011, 23:41:37 door Samiras »
Instagram  And though she be but little, she is fierce.

Inspiratieloos2

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2011, 23:38:39 »
het zou beter zijn, maar het is in Nederland gewoon om te drinken als je 16 bent, lijkt me erg lastig om dit te veranderen.

Crazyforyou

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2011, 23:38:57 »
Wat een onzin, hoe meer ze dat gaan verbieden, hoe meer misbruik ervan gemaakt zal worden.
Kindjes van 12/13/14 liggen nu al ladderzat op straat omdat ze kort worden gehouden en dus stiekem gaan drinken (niet dat ik vind dat ouders hun kinderen moeten zaten zuipen-.-), moeten die 16 & 17-jarigen daar nou ook bij belanden?
Every new day brings a chance for you to draw in a breath, kick off your shoes, and dance.

Inspiratieloos2

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2011, 23:39:53 »
en als je ff nadenkt dan snap je ook dat dit pas voor jou geld als je nu 14 bent ofzo, ze gaan echt niet lullig doen en zeggen dat het ineens niet meer mag terwijl dit daarvoor wel kon. Dat kan namelijk niet (denk ook aan de AOW-regeling).

Inspiratieloos2

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2011, 23:41:12 »

en het schiet wel wat op. als je nu vanaf 16 mag drinken, doen de meeste dit al vanaf 14, want dan ken je wel mensen van 16. als je 14 bent ken je vaak geen alcoholleveranciers 'vrienden' van 18 jaar, dus de leeftijd gaat zeker wel omhoog.

ELAN_VITAL

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 18 januari 2011, 23:44:51 »
Werkt toch allemaal niet.

Via via. Ze vragen het gewoon aan 18 jarige dan en ze hebben het.

maarja het zal wel xD

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2011, 23:46:16 »
Ik denk dat het wel enigsinds nut kan hebben. Misschien niet gelijk op korte termijn, maar wel op langere termijn. Nu wordt het ook als redelijk 'normaal' beschouwd als je drinkt wanneer je 14 bent. Maar wanneer je 12 bent bijv. niet. Ik ben van mening dat als deze regel maar goed genoeg 'ingeburgerd' is en maatschappelijk geaccepteerd wordt. Het dan bijv. redelijk 'normaal' gevonden wordt als je drinkt wanneer je 16 bent, maar niet meer wanneer je 14 bent. Dus dat er op lange termijn een soort verschuiving plaats vind.
Daarnaast is het en blijft het een feit dat je op je 16de (eigenlijk ook nog op je 18de maar oke) nog in ontwikkeling bent (hersenen) en dat alcohol hier een nadelige invloed op heeft.

animalforever

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 18 januari 2011, 23:47:00 »
Je moet de ouders leren kinderen op te voeden. Want op de manier die ze nu zijn opgevoed, gaan ze alleen maar proberen illegaal aan drank te komen etc etc.

Geen goed idee dus, het aantal jongeren dat illegaal drinkt wordt denk ik alleen maar groter, en ouders weten nog steeds niet hoe ze hun kind dan op moeten voeden.

Lisa

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2011, 00:24:46 »
Ik denk dat ze het net als in Amerika naar 21 moeten verplaatsen.

Van 16 naar 18 is namelijk niet zo'n grote stap en een 16 jarige vraagt eerder en makkelijker drank aan een 18 jarige dan aan een 21 jarige.

Samiras

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2011, 00:30:19 »
^ Ik vind 21 echt belachelijk. Je bent op je 18e zogenaamd volwassen en je móet vanaf dan van alles, maar dan mag je ineens geen drank meer kopen :')
Niet dat het ooit zal gebeuren hier, maargoed.

TheNailAddict

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2011, 00:32:16 »
Ik zeg fock off...
wwww.thenailaddict.blogspot.com

blacksandals

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2011, 00:33:23 »
dit was toch al een keer eerder besproken, in de 2de kamer? ik vind het een beetje onzin..
you are marvelous.  //  

Maid_Cinderella

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2011, 00:33:45 »

Je moet de ouders leren kinderen op te voeden. Want op de manier die ze nu zijn opgevoed, gaan ze alleen maar proberen illegaal aan drank te komen etc etc.

Geen goed idee dus, het aantal jongeren dat illegaal drinkt wordt denk ik alleen maar groter, en ouders weten nog steeds niet hoe ze hun kind dan op moeten voeden.

Mee eens, maar hoe moet je deze generatie jongeren dan opvoeden? Of je ze nou streng, middelmatig of vrijlatend opvoedt, jongeren krijgen steeds meer te maken met alcohol, drugs en sex door o.a de media. Alcohol = spannend, en voor veel jongeren is die spanning aantrekkelijk om daarmee hun vaak normale leventje wat op te peppen. "Rebelleren" is uiteindelijk iets wat veel jongeren willen, ookal zijn hun ouders fantastisch. En daar past alcohol helaas prima bij.

Samiras

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2011, 00:35:34 »
Het is ook een bericht uit 2008, zal wel gewoon voor de discussie gepost zijn.

Eksterrr

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2011, 00:42:10 »
Ik vind 21 jaar in Amerika ook een beetje te. Dit niet omdat ik vind dat jongeren horen te drinken om 18-jarige leeftijd of zo hoor, maar ik bedoel; 21 jarigen gaan dan helemaal los!!
Wij leren hier op een eerdere leeftijd al met alcohol om te gaan, om het maar even zo te zeggen.
Ik denk dat als je dan eindelijk 21 bent, je jezelf helemaal klem gaat zuipen en dan gewoon gaat rijden in je auto en zo. (in Amerika hebben de meeste mensen op hun 17e of zo al een rijbewijs).

Maar even on-topic; ergens vind ik het wel een goed idee.
Maar hoe willen ze dit dan ook gaan doorvoeren in de café's en alles? Wanneer het druk is gaan bartenders echt niet elke keer vragen aan jongeren of ze even hun ID laten zien.
Ik ben benieuwd.

-wndaaa

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2011, 10:01:35 »
Ik vind het niet zo'n heel goed idee.
Het heeft meer effect als er gewoon eens goed op ID-kaarten gecontroleerd wordt.

Sowieso vind ik het ook geen fijne gedachte dat 18-jarigen dan ineens helemaal los gaan met alcohol in het jaar dat ze ook voor hun rijbewijs gaan.

CinnamonCream

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 19 januari 2011, 10:15:25 »

Ik denk dat het wel enigsinds nut kan hebben. Misschien niet gelijk op korte termijn, maar wel op langere termijn. Nu wordt het ook als redelijk 'normaal' beschouwd als je drinkt wanneer je 14 bent. Maar wanneer je 12 bent bijv. niet. Ik ben van mening dat als deze regel maar goed genoeg 'ingeburgerd' is en maatschappelijk geaccepteerd wordt. Het dan bijv. redelijk 'normaal' gevonden wordt als je drinkt wanneer je 16 bent, maar niet meer wanneer je 14 bent. Dus dat er op lange termijn een soort verschuiving plaats vind.
Daarnaast is het en blijft het een feit dat je op je 16de (eigenlijk ook nog op je 18de maar oke) nog in ontwikkeling bent (hersenen) en dat alcohol hier een nadelige invloed op heeft.

Eens.

Als de leeftijdsgrens verhoogd wordt naar 18, wordt die verschuiving tegengegaan. 16-jarigen zullen toch wel drinken als de grens op 18 ligt, maar voor 13/14-jarigen wordt het gewoon veel moeilijker om aan drank te komen.
Ik vraag me alleen af of het niet met andere maatregelen teruggedrongen kan worden.

An

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 19 januari 2011, 10:21:35 »

animalforever

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 19 januari 2011, 10:29:10 »

[...]

Mee eens, maar hoe moet je deze generatie jongeren dan opvoeden? Of je ze nou streng, middelmatig of vrijlatend opvoedt, jongeren krijgen steeds meer te maken met alcohol, drugs en sex door o.a de media. Alcohol = spannend, en voor veel jongeren is die spanning aantrekkelijk om daarmee hun vaak normale leventje wat op te peppen. "Rebelleren" is uiteindelijk iets wat veel jongeren willen, ookal zijn hun ouders fantastisch. En daar past alcohol helaas prima bij.

Ja dat is natuurlijk weer het moeilijke.. Maar dan is een verbod op ... bier-reclames én een verhoging handiger.. Maarja dat kun je de bier-mensen niet maken :')