Auteur Topic: 40 dagen vasten.  (gelezen 1717 keer)

Rianne

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 15 februari 2013, 21:32:33 »
Ik heb woensdag mijn askruisje gehaald sindsdien vast ik ook mee,vorig jaar deed ik ook al mee aan 40 dagen toen at ik geen vlees en lekkernijen zoals snoep of taart  (alleen hoognodige zoals brood,water,aardappels of groentes) snoepvasten zoals mijn ouders dat noemen ;) Dit jaar doe ik precies hetzelfde alleen eet ik nu ook alleen maar als het donker is een soort van regel aanscherpte nu ik ouder word moet nu vasten zoals de volwassen in mijn familie doen (wij vasten dus nog zoals de meeste mensen vroeger deden volgens mij) Hoef van mijn ouders alleen niet op zondag te vasten omdat dat een rustdag is volgens mij maar hoe dat precies zit weet ik niet. Ik voel me altijd wel voldaan als het me weer is gelukt om de vastentijd vol te halen en mijn Vriendinnen hoewel niet katholiek vasten ook allemaal een dag mee zodat ik dan niet als enige aan het vasten ben die dag (vier ook altijd vol overgave carnaval) gebruik vastentijd boven al om na te denken en bezinning hebben voel ook altijd dat ik anders de vastentijd uit kom dan ik er in ga  x

« Laatst bewerkt op: 15 februari 2013, 21:38:12 door Rianne »

Flairy

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 15 februari 2013, 21:39:37 »
Ik ben wel christen maar ik vast niet, ik ken eigenlijk ook niemand die dat nog wel doet in mijn omgeving.
Een signature is voor losers. | TUMBLR |

Spoenk

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 15 februari 2013, 22:15:56 »
Ik vast ook, maar ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb echt het gevoel alsof ik al drie dagen op water en brood leef, pfffffff.....

bluelion

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 15 februari 2013, 22:28:16 »
ben niet eens zo gelovig opgevoed maar ik wil het wel doen ja. goede voornemen vanaf morgen. niet snoepen etc.
DJ blow my speakers up!

Naughtysmiles

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 15 februari 2013, 22:34:05 »
Dat komt toch na carnaval? Grappig ik dacht hier laatst nog over na, hier wordt carnaval echt flink gevierd en ik vroeg me af hoeveel van die feestende mensen weten dat  het iets religieus is :')
Ik ken niemand in mijn omgeving die eraan meedoet, vind het wel raar want het hoort toch gewoon bij het geloof?
Patience is bitter, but result is sweet.

Saar

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 15 februari 2013, 22:43:55 »
Ik vind het tof en raad je aan het zeker te doen!! Het is eigenlijk precies zoals de Ramadan in de islam.
In de ramadan wordt er hélémaal niks gegeten/gedronken (zelfs geen slokje water) van zonsopgang tot zonsondergang!
Is toch wel heel anders dan haha.
Bij dit mag je toch gewoon eten? Alleen bepaalde dingen eet/doe je niet meer in die 40 dagen..Of begrijp ik het verkeerd?
Ik heb ooit met een meisje gewerkt die daar ook aan mee deed, zij dronk toen geen fris etc meer alleen nog maar water en dingen die ze heel lekker vond at ze niet meer.

Naughtysmiles

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 15 februari 2013, 22:47:28 »
In de ramadan wordt er hélémaal niks gegeten/gedronken (zelfs geen slokje water) van zonsopgang tot zonsondergang!
Bij dit mag je toch gewoon eten? Alleen bepaalde dingen eet/doe je niet meer in die 40 dagen..Of begrijp ik het verkeerd?
Ik heb ooit met een meisje gewerkt die daar ook aan mee deed, zij dronk toen geen fris etc meer alleen nog maar water en dingen die ze heel lekker vond at ze niet meer.

Ik denk dat Fallingdown dat wel weet, ik denk dat ze gewoon bedoelt dat het op de Ramadan lijkt omdat je je onthoudt van bepaalde dingen voor een bepaalde tijd :P
Patience is bitter, but result is sweet.

Lena.

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 15 februari 2013, 22:49:25 »
ik doe er ook aan mee ik ben wel gedoopt enzo maar doe voor de rest niet zo veel met mn geloof maar ik doe wel mee met vasten omdat ik het een mooi onderdeel vind en ik ga graag deze uitdaging aan ookal is het nu al mislukt omdat ik zonder te denken een stukje bueno in mn mond stopte en ja haha . maar ik probeer het wel!

FallingDown

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 18 februari 2013, 22:39:40 »
Ik denk dat Fallingdown dat wel weet, ik denk dat ze gewoon bedoelt dat het op de Ramadan lijkt omdat je je onthoudt van bepaalde dingen voor een bepaalde tijd :P
Indeed! :)
*Reality is like a dementor, it sucks all the happiness out of your life...

Kaylee

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 19 februari 2013, 13:33:00 »
Ik snap alleen dit niet:
 De Rooms-katholieke Kerk heeft in de loop der eeuwen de regels omtrent het vasten versoepeld.

Waarom versoepeld de kerk de regels? Waarom is dit uberhaupt mogelijk, want zo veranderd een hele geloof toch?

Om de regels aan te passen aan de huidige normen, waarden en gewoontes van de maatschappij. Vroeger hadden mensen hele andere normen en waarden dan nu, en waren veel meer mensen streng gelovig en dus sneller bereid om ook echt te gaan vasten. Als de kerk de regels vast blijft houden en de interpretatie van de Bijbel niet wat verandert, gaat het Christelijke geloof steeds minder mensen aanspreken.

Kaylee

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 19 februari 2013, 13:33:53 »
Ik hoor trouwens van niemand dat ze doen aan vasten! Misschien ga ik het zelf wel doen, met alcohol ofzo, maar ik drink toch al nauwelijks dus dat is niet echt een uitdaging. ;p

ilse

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 19 februari 2013, 13:44:04 »
Jup, ik doe mee. (de rest van de familie niet, ik ken ook niemand die mee doet (ben wel christelijk(ook gedoopt, eerste comunie, heilig vormsel.))

Ik eet 's ochtends één broodje en thee. Als tussendoortje een banaan, lunch zijn 2 broodjes en water en als ik thuis kom eet ik een sinasappel en drink ik thee. Avondeten is niet teveel met melk en soms als toetje een klein bakje yoghurt met thee (ligt eraan of ik hele erge honger heb). Roken of drinken doe ik sowieso al niet, dus dat is geen probleem voor mij.

Het is wel vervelend als ik thuis kom en ze zijn brownies en koekjes aan het eten en ik moet aan m'n sinasappel. Dit heb ik 's avonds ook vaak... Maar het gaat prima, ik voel me wel zogezegd wat zwakker en ik ben in die 5 dagen (woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en maandag (vandaag)) al 3 kilo afgevallen. Maar deste meer ga ik genieten als ik op zondag wel een koekje mag :)

We vasten trouwens 40 dagen, omdat Jezus ook 40 dagen in de woestijn was (zoek het verhaal maar eens op, best bekend).
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2013, 13:57:06 door ilse »

no it's okay

• Toezicht
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 19 februari 2013, 13:51:14 »

Nee de Christenen hebben het zichzelf makkelijker gemaakt. Feitelijk moeten ze hetzelfde doen als de ramadan.
*stiekem doe ik je shirt ook uit* ask.fm fitblr

ChocoCappuccino

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 19 februari 2013, 14:36:38 »
Ik ben niet katholiek, maar wel christen en ik vast ook.
Niet van eten, maar van Facebook. Ik merk aan mezelf dat ik dat veel te belangrijk ben gaan vinden en dat mijn tijd met God eraan onderdoor gaat. Nu dus 40 dagen zonder Facebook om meer tijd met God door te brengen, en ook om aan mezelf te bewijzen dat ik wel zonder kan.
Let your hope make you glad. Be patient in time of trouble and never stop praying.

Oliviwander

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 19 februari 2013, 16:33:44 »
Vorig jaar gedaan (niet eten) en ik ging echt dood. Dus ik sla 'm over :').

Ik ben trouwens ook niet christelijk (meer), dus dan is het ook moeilijker ofzo omdat ik niet echt een reden had om het te doen.
"Nothing is more common than the wish to be remarkable" -Oliver Wendell Holmes
[Mijn verhaal] Much Ado About Nothing

ilse

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 10 maart 2013, 18:18:02 »
Ik merk nu echt dat als ik op zondag wel chocola eet ik helemaal misselijk wordt!!

S.

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 10 maart 2013, 18:19:52 »
Nee ik doe het niet, daarom vier ik ook geen carnaval.

Unwritten

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 10 maart 2013, 18:21:22 »
Jup, ik doe mee. (de rest van de familie niet, ik ken ook niemand die mee doet (ben wel christelijk(ook gedoopt, eerste comunie, heilig vormsel.))

Ik eet 's ochtends één broodje en thee. Als tussendoortje een banaan, lunch zijn 2 broodjes en water en als ik thuis kom eet ik een sinasappel en drink ik thee. Avondeten is niet teveel met melk en soms als toetje een klein bakje yoghurt met thee (ligt eraan of ik hele erge honger heb). Roken of drinken doe ik sowieso al niet, dus dat is geen probleem voor mij.

Het is wel vervelend als ik thuis kom en ze zijn brownies en koekjes aan het eten en ik moet aan m'n sinasappel. Dit heb ik 's avonds ook vaak... Maar het gaat prima, ik voel me wel zogezegd wat zwakker en ik ben in die 5 dagen (woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en maandag (vandaag)) al 3 kilo afgevallen. Maar deste meer ga ik genieten als ik op zondag wel een koekje mag :)

We vasten trouwens 40 dagen, omdat Jezus ook 40 dagen in de woestijn was (zoek het verhaal maar eens op, best bekend).

Maar, doe je het omdat je af wil vallen of omdat Jezus ook 40 dagen in de woestijn zou zijn geweest? Want als het het tweede is, als Jezus echt 40 dagen in de woestijn was, dan at hij ook geen sinaasappels, broodjes of bananen, lijkt me. (Niet aanvallend bedoeld, echt niet!)
tumblr. As long as I am with you, my heart continues to beat...

S.

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 10 maart 2013, 18:23:26 »

Het vasten duurt in totaal 46 dagen, waar van je op de 6 zondagen niet hoeft te vasten.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2013, 18:46:21 door S. »

ilse

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 10 maart 2013, 18:40:12 »
Maar, doe je het omdat je af wil vallen of omdat Jezus ook 40 dagen in de woestijn zou zijn geweest? Want als het het tweede is, als Jezus echt 40 dagen in de woestijn was, dan at hij ook geen sinaasappels, broodjes of bananen, lijkt me. (Niet aanvallend bedoeld, echt niet!)

Vasten is niet zoals de ramadan... Bij de ramadan mag je voordat de zon opgaat en na dat de zon is onder gegaan alles eten wat je maar wilt (behalve wat je normaal ook niet mag eten..).Bij vasten moet je maandag t/m zaterdag alleen eten wat je nodig hebt, om eigenlijk stil te staan bij het geloof. De 40 dagen zijn vanwege dat Jezus 40 dagen in de woestijn is geweest, dat betekent niet dat ik geen sinaasappels, broodjes of bananen mag eten ;) Ik kan namelijk niet 40 dagen lang op geen voedsel leven, en alleen op zondag eten. Wat ik nu eet is al heel weinig, als je bedenkt dat ik in de groei ben, best veel sport en het gewone leven gewoon door gaat..

En nee ik doe het niet om af te vallen, aan de ene kant doe ik het wel voor het geloof. Maar ik doe het eigenlijk ook om te bewijzen dat ik het kan..

Unwritten

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 10 maart 2013, 19:10:31 »
^ ow oke dankje voor de uitleg (:
tumblr. As long as I am with you, my heart continues to beat...

ANTIMATTER

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 10 maart 2013, 19:14:11 »
Volgend jaar doe ik wel mee, mijn schoonvader doet wel mee dit jaar.
Ik heb wel een keer 48 volledig gevast, maar da's natuurlijk wel anders dan 40 dagen.

Platonia

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 10 maart 2013, 19:16:40 »
Ik heb veel respect voor mensen die dit doen!

toxiciteit

• We've got holes but we carry on.
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 10 maart 2013, 19:19:27 »
Ik snap alleen dit niet:
 De Rooms-katholieke Kerk heeft in de loop der eeuwen de regels omtrent het vasten versoepeld.

Waarom versoepeld de kerk de regels? Waarom is dit uberhaupt mogelijk, want zo veranderd een hele geloof toch?
Ik weet hier niet zo veel van want ik ben niet katholiek, maar volgens mij is vasten niet verplicht zoals in de Islam, dus het geloof van mensen verandert hier sowieso niet door. Alleen de manier hoe je het geloof tot uiting brengt misschien.
Verkooptopic: http://forum.girlscene.nl/forum/verkoop/ik-raak-mn-baan-kwijt-en-heb-geld-nodig-help-me-309043.0.html  --- “Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”