Auteur Topic: Het algemene samenwonen topic  (gelezen 128006 keer)

Littleboots

• Bekijk profiel
« Gepost op: 22 oktober 2012, 16:02:31 »
Welkom in het samenwonen topic! Hier kun je al je vragen en verhalen kwijt wat betreft dit onderwerp. Hieronder wat tips:

1. Maak afspraken: wie betaalt wat?
Een blik op de inkomsten en uitgaven verschaft soms heldere inzichten. Breng jullie vaste lasten in kaart en bespreek hoe je deze gaat verdelen. Denk hierbij aan kosten als de huur of hypotheek, water en energie, boodschappen, internet en verzekeringen.

De kosten verdelen kan op tal van manieren. Drie mogelijkheden:

Naar verhouding van inkomen

Tel jullie inkomens bij elkaar op. Is jullie gezamenlijk inkomen bijvoorbeeld 40% van jou en 60% van je partner? Dan dragen jullie ook in deze verhouding bij.

Ieder de helft
Een simpele oplossing; jullie betalen allebei de helft van jullie gezamenlijke kosten.

Hetzelfde bedrag overhouden

Tel jullie inkomens bij elkaar op en trek hier het bedrag dat jullie aan gezamenlijke kosten maken hier vanaf. Van het bedrag dat overblijft, houden jullie ieder de helft.

2. Open een gezamenlijke rekening
Jullie kunnen gezamenlijke kosten natuurlijk vanaf ieders privé-rekening voldoen. Een gezamenlijke betaalrekening is echter wel zo praktisch en overzichtelijk. Dit wordt ook wel een 'en/of-rekening' genoemd. 'En/of' staat voor de verantwoordelijke personen voor die rekening: jij en/of je partner. Op deze rekening leggen jullie beiden geld in, waarna de gezamenlijke kosten vanaf deze rekening voldaan worden. Jullie beschikken beiden over het geld op de en/of-rekening. Mochten jullie uit elkaar gaan, dan komt het tegoed toe aan degene die het geld op de bankrekening heeft gezet.

3. Controleer jullie verzekeringen
Controleer welke verzekeringen jullie apart van elkaar hebben. De meeste verzekeringen kun je nu samen afsluiten. Dit kan flink in premie schelen. Dubbele verzekeringen kunnen geschrapt worden. Zorg vervolgens wel dat de dekking van de verzekeringen die jullie behouden uitgebreid genoeg is voor de nieuw ontstane situatie. Hou je een eerder gesloten inboedelverzekering aan, zorg er dan wel voor dat de dekking volstaat voor jullie gezamenlijke inboedel.

4. Overweeg je relatie officieel vast te leggen

Samenwonen kan een goed moment zijn om je relatie officieel vast te leggen. Dit is verstandig, want hierna wordt je door de officiële instanties ook als een stel gezien. Samenwonen zorgt er namelijk nog niet voor dat jullie relatie ook wettelijk wordt 'erkend'. Je kunt een samenlevingscontract laten op stellen bij een notaris. Wat er precies in komt te staan, bepalen jullie zelf. De notaris kan jullie hierbij helpen.
Uiteraard kun je ook kiezen voor een geregistreerd partnerschap of een huwelijk. Pas hierna worden jullie bijvoorbeeld als elkaars officiële erfgenamen gezien en kunnen jullie aanspraak maken op partnerpensioen.

5. Fiscaal partnerschap
Wanneer je gaat samenwonen, kan dit gevolgen hebben voor de belasting die je betaalt. Zodra jullie getrouwd of geregistreerd partner zijn, samen een kind hebben of samen een huis bezitten, worden jullie fiscaal partners. Maar ook als je langere tijd samenwoont kun je fiscaal partner zijn.
Dit biedt verschillende voordelen. Zo mogen fiscaal partners sommige aftrekposten naar eigen keuze aan elkaar toedelen. Bijvoorbeeld de hypotheekrenteaftrek; jullie mogen zelf kiezen wie van de twee de hypotheekrente van zijn inkomen aftrekt. Ook kunnen fiscaal partners zelf bepalen hoe zij de bezittingen in Box 3 (spaargeld en beleggingen) onderling verdelen. In 2016 ligt de grens voor heffingsvrij vermogen op € 24.437 per persoon. Voor fiscaal partners geldt het dubbele bedrag.

Bij grote veranderingen in je leven, zoals samenwonen, is het verstandig om je financiële situatie eens goed te bekijken. Samenwonen leidt tot minder dubbele lasten en kan daarom voor een aardige besparing zorgen. Zeker wanneer jullie je financiën goed regelen en op elkaar af stemmen, houden jullie hierna geld over.

Bron: https://www.wegwijs.nl/artikel/2014/02/samenwonen-wat-moet-je-regelen
« Laatst bewerkt op: 17 november 2017, 20:28:11 door kopjechino »
LESS IS MORE     (more or less)

PureVision

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2012, 16:24:28 »
Over twee jaar zou ik graag samen willen gaan wonen met mijn vriend. Ik wil echter voor die tijd al op mezelf wonen, zodra ik een vaste baan heb gevonden. De vraag is echter: Vind ik voor die tijd een vaste baan?
En andere vragen zijn:
- Hoe duur mag het zijn?
- Waar wil ik wonen?
- Naar wat voor woning  of apparement ben ik precies op zoek?
- Wat is er beschikbaar?

<_<  Daar gaan dus alle mooie gedachten:
Een (groene) tuin...
Een mooie ruime kuiken...
Enz.

Mijn vriend start tegen die tijd zijn master, dus die zal financieel weinig bij kunnen dragen.

JudithBos

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2012, 16:31:33 »
Mijn vriend en ik wonen inmiddels anderhalf jaar samen en ik zou niet weten wat ik moet zonder dit eigenlijk, haha.

Ik vind het heerlijk... Gewoon lekker je eigen dingetjes doen, samen zijn met je geliefde, je eigen his inrichten zoals jullie dat willen. Dat laatste ging bij ons trouwens erg makkelijk, we hebben nagenoeg dezelfde smaak, dus we hebben nauwelijks meningsverschillen over de inrichting van ons huisje.

Maar financieel is het wel eens zwaar hoor.. Hij heeft minimumloon en ik studeer nog dus heel veel inkomen hebben we niet. Maar ondanks dat kunnen we nog steeds gewoon samenwonen en geen zorgen dat we terug moeten naar onze ouders, waar ik dus echt geen zin in heb...

ABCD

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2012, 16:34:03 »
Over twee jaar zou ik graag samen willen gaan wonen met mijn vriend. Ik wil echter voor die tijd al op mezelf wonen, zodra ik een vaste baan heb gevonden. De vraag is echter: Vind ik voor die tijd een vaste baan?
En andere vragen zijn:
- Hoe duur mag het zijn?
- Waar wil ik wonen?
- Naar wat voor woning  of apparement ben ik precies op zoek?
- Wat is er beschikbaar?

<_<  Daar gaan dus alle mooie gedachten:
Een (groene) tuin...
Een mooie ruime !!!!kuiken...!!!
Enz.

Mijn vriend start tegen die tijd zijn master, dus die zal financieel weinig bij kunnen dragen.
Dit vond ik echt heel grappig. Ik ben kinderachtig bezig, doeiii(dat ene tussen uitroeptekens)
Ik hou van jou! ♥

CinnamonCream

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2012, 16:46:26 »
Ik woon samen met mijn vriend. Op dit moment zo'n anderhalf jaar.

Ik merk dat het een stuk goedkoper is dan alleen op kamers zitten, omdat je samen eet en omdat een klein studentenappartement met zijn tweeën toch goedkoper is dan een kamer :) Wij studeren allebei nog.

CinnamonCream

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2012, 16:48:33 »
Ik merk dat de leeftijdscategorie op Girlscene veranderd is doordat veel 'oude girlsceners' zijn gebleven,
dus ben ik vast niet de enige die inmiddels nadenkt over samenwonen.
Ik kon er geen topic over vinden dus heb ik er maar een aangemaakt.
Deel hier je meningen en ervaringen over samenwonen met je vriend!

Grappig dat je dit zegt, trouwens. Ik heb juist het idee dat veel oudere girlsceners gestopt zijn

Littleboots

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2012, 17:05:08 »
Grappig dat je dit zegt, trouwens. Ik heb juist het idee dat veel oudere girlsceners gestopt zijn

Ja dat is ook wel zo, maar volgensmij was de 'actieve groep' een aantal jaar terug een stuk jonger

Mijn vriend die woont op zichzelf, heeft een appartementje (groot genoeg voor 2 personen)
Ik ben elk weekend daar inmiddels, en we zijn vaak samen naar de ikea gegaan om spulletjes te kopen, en dan wil ie altijd mijn mening weten. ik zit nu in mn examenjaar op t MBO en wil daarna beginnen aan een HBO opleiding. eigenlijk zie ik het al helemaal voor me, dat ik bij hem intrek volgend jaar enzo. maar we zijn allebei een beetje huiverig. we willen onze relatie niet verknallen, en hij zegt dat ie liever nog even wat meer ruimte voor zichzelf heeft, maar tegelijkertijd betrekt ie me dus wel met alles in zn appartementje..

JudithBos

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2012, 17:10:53 »
Waarom is hij huiverig? Dat je straks teveel bij elkaar bent?
Ik neem aan dat hij zijn werk heeft, en dat jij veel met je opleiding bezig bent..

Wij hebben het zelfde, hij werkt, ik opleiding, en we zijn maar wat blij dat we elkaar vaker zien dan enkel in de weekenden...

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2012, 17:12:09 »
Hihi leuk, ik woon intussen al meer dan 2 jaar samen met mijn vriend. Het beste wat ik ooit heb gedaan :3

Littleboots

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2012, 17:17:40 »
Waarom is hij huiverig? Dat je straks teveel bij elkaar bent?
Ik neem aan dat hij zijn werk heeft, en dat jij veel met je opleiding bezig bent..

Wij hebben het zelfde, hij werkt, ik opleiding, en we zijn maar wat blij dat we elkaar vaker zien dan enkel in de weekenden...

Ja ik denk dat ie bang is dat we teveel op elkaars lip zitten, maar ik denk dat dat wel meevalt..
Hij werkt inderdaad, en ik heb dan mn school dus we zullen niet continue bij elkaar zijn.
het is wel zo dat ik nu nog thuis woon, en er zijn veel mensen van mening dat het beter is eerst een tijdje op jezelf te wonen. Maar ja ik vind dat niet zo nuttig in dit geval, aangezien ik dan toch zo vaak als ik kan bij hem zal (willen) zijn..

Sanne

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2012, 17:34:09 »
Leuk bedacht !

JudithBos

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2012, 18:02:13 »
Je kunt ook met hem afspreken dat je het eerst probeert voor een maandje om samen te wonen, en als het toch niet zo gaat zoals jullie verwachten dat je dan alsnog terug naar je ouders kunt.

Je hoeft niet perse ingeschreven te staan, want dat hoeft pas vanaf 3 maanden.

Hollandroad

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2012, 18:19:28 »
ik denk eraan om volgend jaar gewoon met twee op kot te gaan. Dus nog niet echt samenwonen, want in het weekend gaan we gewoon elk naar onze ouders dan. Maar aangezien ik waarschijnlijk het eerste half jaar in het buitenland zit is de kans klein dat we iets vinden. plus meestal kost zoiets toch snel 500 euro terwijl ik nu voor mij alleen maar 160 betaal.
Misschien dat ik ook eerst nog een beetje zelfstandig wil wonen voor ik begin aan een heel leven met twee.
People are fragile things, you should know by now. Be careful what you put them trough.

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2012, 18:19:33 »
Angst om op elkaars lip te zitten is heel reëel. Maar het is gewoon een kwestie van met je eigen dingen bezig te zijn. Mijn vriend en ik hebben een kleine verdieping samen, eenkamerwoning incl. keuken. We zitten erg vaak thuis en dan ook vrijwel altijd naast elkaar. Maar we hebben gewoon onze eigen bezigheden. Je moet niet alles samen willen doen.

Littleboots

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2012, 18:23:25 »
Angst om op elkaars lip te zitten is heel reëel. Maar het is gewoon een kwestie van met je eigen dingen bezig te zijn. Mijn vriend en ik hebben een kleine verdieping samen, eenkamerwoning incl. keuken. We zitten erg vaak thuis en dan ook vrijwel altijd naast elkaar. Maar we hebben gewoon onze eigen bezigheden. Je moet niet alles samen willen doen.

Ja dat klopt, we moeten er gewoon eens over nadenken.

@judithbos het probleem alleen is dat hij een uur reizen van mij vandaan woont, en ik heb rijlessen en een bijbaantje hier, dus dat gaat nu nog niet zo makkelijk. maar als ik mijn rijbewijs heb kan ik mijn bijbaantje wel zo plannen dat ik twee dagen achter elkaar werk en dan de rest van de week dus bij hem ben

Decemberist

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 22 oktober 2012, 21:12:07 »
Ik zou het opzich best willen maar het is zo'n grote beslissing! Zeker als je jong bent (20) waarom hebben jullie het toch gedaan?

Renske

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 22 oktober 2012, 21:22:40 »
ik zit nu nog in vwo 5 maar als ik mijn diploma heb wil ik in utrecht gaan studeren en hoop ik heel erg dat mijn vriendje ook ergens daar in de buurt wil gaan wonen zodat we samen een appartementje kunnen hebben :)

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 22 oktober 2012, 21:25:07 »
Ik zou het opzich best willen maar het is zo'n grote beslissing! Zeker als je jong bent (20) waarom hebben jullie het toch gedaan?

Als het een vraag voor ons allen is;

Het kwam voor ons beiden uit. We zijn btw samen gaan wonen toen we 19 waren. Ik vond het zelf ook erg jong en we waren pas een jaar samen. Toen al wilde mijn vriend erg graag samenwonen, maar ik twijfelde nog. Uiteindelijk ben ik over de streep gegaan vanwege praktische redenen. Mijn ouders + zusjes zouden binnen een jaar emigreren en het ouderlijk huis moest worden verkocht. Ik heb het met mijn vriend besproken en hij sprong een gat in de lucht. Bij hem thuis liep het niet helemaal lekker. Hij komt niet niet een probleemfamilie vind ik, maar op dat moment kwamen heel veel problemen samen en vooral zijn moeder betrok dat heel erg op hem. Ik had zelf het gevoel dat zijn toekomst benadeeld werd omdat hij eerder voor zijn familie koos dan voor zichzelf. Dat vind ik goed tot op een zekere hoogte, maar ik vond dat hij nu eens voor zichzelf moest kiezen en die familieproblemen op een beetje afstand moest houden. We (of nou ja ik) vond direct een huisje. We waren serieus binnen een maand verhuist en daar zitten we nu, na 2 jaar, nog. Het is niks fancy. Een ruime verdieping voor onszelf. Wasmachine en badkamer moeten we wel delen, maar vooral de ruimte is geweldig.

Ik vind echt dat ik er goed aan heb gedaan op mezelf te wonen. Ik heb in die tijd echt moeten breken van mijn familie. Mijn visie op het leven is heel anders dan dat van hen en dat botst, dat merk ik nog als ik ze opzoek. Ik heb het gevoel dat ik sinds mijn uitzet ruimte heb gekregen om mezelf te worden. Ik sta zekerder in het leven, ik weet precies wat ik wil. En ik heb het gevoel dat mijn vriend dat ook heeft. Hij heeft mss een andere achtergrond, maar het was voor ons beiden gewoon tijd om weg te gaan bij onze ouders.

Nu we 2 jaar in de stad wonen komen we in aanmerking voor een goedkopere huurwoning. Daar gaan we komende week achteraan. We willen graag een klein appartement met een echte slaapkamer, badkamer, woonkamer en keuken. Mijn vriend werkt vanaf volgend jaar fulltime onder een bedrijf, als hij daar een vast contract kan krijgen gaan we wss nadenken over kopen.

O ja, en we hadden ook een lange afstandsrelatie. Ik zag hem wel elk weekend en ik ging dat jaar naar school in Amsterdam (dicht bij hem in de buurt) dus ik zag hem genoeg. Maar er was natuurlijk behoefte aan dichter bij elkaar te wonen.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2012, 21:30:06 door Stark »

JudithBos

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 22 oktober 2012, 21:28:26 »
@Littleboots:
Ik woonde 2 uur bij hem vandaan. Ik woonde in Stadskanaal, en hij woonde in Gees, een dorpje tussen Hoogeveen en Emmen in.. Bij ons was het voordeel dat ik al in emmen op school zat, en dat nog steeds kon als we in Hoogeveen gingen wonen, waar hij zelf ook werkt. Ik ben vanaf Hoogeveen naar Emmen even lang onderweg als vanaf Stadskanaal naar Emmen. En straks als ik wil gaan werken dan heb ik een vrij breed gebied. Ik kan in Emmen, Hoogeveen, maar ook in Assen of Zwolle zoeken.

@winterwinds:
Bij ons voornamelijk omdat we beide al gewoon het gevoel hadden samen te willen zin en we beide bij onze ouders weg wilden.. Niet omdat het niet goed ging tussen ons en onze ouders hoor, maar op een gegeven moment bereik je gewoon die leeftijd:)

Dolochov

• Queen in the North
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 22 oktober 2012, 21:28:46 »
Ik woon samen met mijn vriend. Op dit moment zo'n anderhalf jaar.

Ik merk dat het een stuk goedkoper is dan alleen op kamers zitten, omdat je samen eet en omdat een klein studentenappartement met zijn tweeën toch goedkoper is dan een kamer :) Wij studeren allebei nog.

dit ja!
I'm the king of the swingers, oh the jungle v.i.p  ( o  m  g)

Writerinheels

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 22 oktober 2012, 21:29:09 »
Ik woon sinds juli samen. Ik vind het soms wel een uitdaging, maar dat komt omdat we nu heel veel op elkaars lip zetten, redelijk wat stress hebben, en het huisje nog niet helemaal naar ons smaak is ingericht (en dus nog wat kaal en ongezellig is). Bovendien zijn we in een compleet nieuwe stad gaan wonen, waar we bijna niemand kennen. Maar over het algemeen gaat het heel makkelijk en is het heel gezellig.
www.Explorista.nl - Leuker & Goedkoper Reizen.

youregorgeous

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2012, 21:35:05 »
Lijkt me echt heerlijk om samen te wonen en met je vriend een plekje voor julliezelf te hebben!! Kan niet wachten haha :)

Janneke

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2012, 21:35:55 »
Kan niet wachten tot ik samenwoon! Maar ik ben aan het afstuderen nu, en ik vind het heerlijk dat ik dat nu in alle rust kan doen nu ik op kamers woon. Dus het blijft nog wel even zo. Ik weet niet wanneer we gaan samenwonen. Ligt er ook een beetje aan hoe lang het duurt voordat hij een huisje vindt!

Mphor

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 22 oktober 2012, 22:01:40 »
Ik zou zooo dolgraag willen samenwonen..
Maar mijn vriend heeft het thuis zo goed, dat hij liever wacht tot hij klaar is met studeren, een fatsoenlijke baan heeft en dan meteen een echt huis kan huren. Opzich ook niet verkeerd hihi (:
ik wil volgend jaar wel bij hem in de buurt gaan wonen, want meeeeen die afstand is echt to much.

AbsolutelyChuffed

• Try to set the night on fireeeeeee
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2012, 22:08:34 »
Ik ben nog niet eens een jaar samen met mijn vriend en we zijn allebei zo van 'we zien wel wat de toekomst ons brengt'. Hij studeert in Maastricht, ik ga nog naar school in Breda en ga waarschijnlijk vanaf volgend jaar in Eindhoven studeren, dus ik denk dat het nog wel even duurt voor we samenwonen, als we überhaupt nog bij elkaar zijn tegen die tijd(wat ik natuurlijk heeeel graag zou willen, en het zou me ook niks verbazen. maar je weet maar nooit he). Maar stiekem lijkt het me heel leuk om samen te wonen met hem! Denk dat wij dat ook prima zouden kunnen, we hebben eigenlijk nooit ruzie en zitten heel erg op 1 lijn.
"Listen, you're my children and I love you but you're all terrible at what you do here and I feel like I should tell you, I'd fire all of you if I could."