Girlscene Musthaves

Auteur Topic: Analoge Fotografie  (gelezen 25494 keer)

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: 23 november 2016, 21:24:37 »
Ik heb batterijtjes voor m'n minolta gewoon bij de action gehaald, super goedkoop ook.
Mijn probleem is dat er eigenlijk 1.3V kwikbatterijtjes in die van mij moeten, dus dat gaat helaas niet werken haha. Kwik doen ze sowieso niet meer in batterijen en andere batterijen die erop lijken zijn ook best zeldzaam. Maar hopelijk kan ik daar iets voor vinden.
plastic // How happy is the blameless vestal's lot! The world forgetting, by the world forgot. Eternal sunshine of the spotless mind! Each pray'r accepted, and each wish resign'd.

Mångata

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: 23 november 2016, 22:06:22 »
Mijn probleem is dat er eigenlijk 1.3V kwikbatterijtjes in die van mij moeten, dus dat gaat helaas niet werken haha. Kwik doen ze sowieso niet meer in batterijen en andere batterijen die erop lijken zijn ook best zeldzaam. Maar hopelijk kan ik daar iets voor vinden.
Ik heb precies hetzelfde probleem met de Minox camera van mijn vader. Op een forum vond ik dit: (2) 3/n three volts each batteries can be stacked inside the battery housing, HOWEVER the inside of the housing must first be lined to prevent short circuit. this can be done with a sheet of thin plastic rolled like a cigarette and slid into the housing to protect the batteries from contacting the metal walls inside. You need not use glue as the sheet plastic is springy and tries to unwind. The plastic I used is what is found at the stationery department of your department/ Dollar store commonly used as a report folder. You could also stack (4) #357 batteries each 1.5 volt in the same fashion. Hope this helps!

Volgens de reacties daarop werkt het. Heb het nog niet uitgeprobeerd.

Carousel

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: 24 november 2016, 00:03:07 »
Ah balen :( Bij mij gaan er oa alkaline batterijtjes in, had er niet aan gedacht dat het bij andere camera's nog wel eens anders zou kunnen zijn  :fieuw:

http://batterijenland.nl/batterij-px-640-lr52
Misschien heb je hier wat aan? Er staat dat het een kwikvrije vervanger is

Nisaraya

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: 08 december 2016, 14:08:39 »
Dat is inderdaad het lastige probleem met oude camera's..  :wink2:

Ikiteiru

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: 03 januari 2017, 14:02:31 »
-
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2017, 14:11:11 door Ikiteiru »

Sycamore

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: 05 februari 2017, 21:49:16 »
Oh wat super tof!
Ik heb een Konstructor camera (die gebruik ik eigenlijk niet maar is meer decoratie), een Diana mini en een Polaroid 636 close-up. Ik wil nog een Fisheye camera, maar ik schiet zowel analoog als digitaal dus ik moet prioriteiten stellen (want ik wil ook nog nieuwe lenzen aanschaffen). First world problems.
.

Serafijn

• Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: 07 februari 2017, 15:14:44 »
Up! Up! Dit topic verdient meer aandacht :)

Mijn huidige collectie is:
- Olympus OM-10
- Konica TC-X
- Yashica Campus
- Agfa Silette I
- Minolta AF-E
- 2 Polaroidcamera's maar ik weet even de types niet
- Fujifilm Instax Mini 70

Bob

• But maybe, you're gonna be the one that saves me
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: 19 maart 2017, 17:09:37 »
Hoi hoi!
ik heb sinds kort een oude Minolta Dynax 500si thuis, met een 18-55mm lens. Na een hele zoektocht naar de juiste batterijen (van die korte dikkertjes) start nu mijn zoektocht naar de geschikte fotorolletjes! Waar zou ik op moeten letten bij de aanschaf hiervan? En hoe 'sluit je deze aan'?  Er zit helaas geen handleiding bij, maar heb hem dan ook voor een zak chips mogen ruilen :')
Graag zou ik hem ook een flinke schoonmaakbeurt geven. In de zoeker zie je namelijk een gele waas in de bovenkant van je beeld. Ik ben benieuwd of dit ook op de foto's te zien zou zijn wanneer ik deze zou maken.
Kunnen jullie me wat meer vertellen over de schoonmaak en aanschaf van fotorolletjes? Alvast bedankt!
Before you start a war, you better know what you are fighting for.

Gathering

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: 19 maart 2017, 21:01:01 »
^

https://www.gebruikershandleiding.com/Minolta-Dynax-500SI/preview-handleiding-10425.html

Dit is de handleiding. Handleidingen van oude analoge camera's kun je heel vaak gewoon online vinden :)

In die camera gaan gewone 35mm rolletjes, dat is het meest standaard, makkelijkst verkrijgbare formaat. Ik zou persoonlijk beginnen met een paar goedkope rolletjes van de Hema, en als je eenmaal wat beter fotografeert wat duurdere, kwalitatief betere rolletjes kopen. Op marktplaats kun je ook veel 35mm rolletjes opkopen voor een goede prijs.

Houd bij het kopen van rolletjes rekening met de ISO waarde (de lichtgevoeligheid van de rolletjes). Een rolletje met een lage ISO waarde is maar weinig lichtgevoelig en daarom geschikter in fel(ler) licht. Rolletjes met een hoge ISO waarde zijn erg gevoelig voor licht en zijn daarom beter voor in het donker. Hoe hoger de ISO waarde hoe korreliger de foto's zullen worden.

Het laden van rolletjes in 35mm camera's gaat altijd ongeveer hetzelfde, op youtube kun je heel veel filmpjes vinden waar ze laten zien hoe je dat moet doen.

Schoonmaken kun je volgensmij beter overlaten aan een professional. Maar als het goed is zul je geen gele waas op je foto's zien zolang de lenzen schoon zijn (en het spiegeltje achter de sluiter moet schoon zijn, maar die hoort altijd afgedekt te zijn dus het lijkt me niet dat daar een gele waas op zit)
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2017, 21:08:00 door Gathering »