Auteur Topic: Algemeen: vragen over fotocamera's, fotografie, bewerking #2  (gelezen 222813 keer)

Pev

• Bekijk profiel
« Gepost op: 28 april 2012, 09:06:36 »
Toen ik in het vorige topic keek, zag ik dat ie het niet meer goed deed en dat reacties nog steeds verdwenen, dus heb ik een nieuwe aangemaakt. Het topic wordt niet verwijderd, dus je kunt gerust daar in blijven kijken en info opzoeken.

Credits naar Alerion voor de beginpost:

Dus, stel hier je vragen over:
- Camera's (spiegelreflex, compact mag ook maar weet ik zelf niet veel van, anderen in het topic misschien wel, dus roep maar)
- Lenzen/objectieven
- Instellingen van de camera
- Belichting (+ lampen, flitsers)
- Nabewerking (Photoshop, ook retoucheren valt hier onder)

Kom maar op!

Edit, wat handige puntjes/linkjes om eerst door te lezen:

Basiscursus, digitale fotografie tips

Citaat
[message=5245930,noline]Amoureux schreef op 27 April 2010 @ 19:54[/message]:
Voordelen spiegelreflex:
- Snel scherpstellen
- Grotere sensor (=betere foto's, kwalitatief dan)
- Verschillende objectieven te gebruiken
- Kortere ontspanvertraging (minder tijd tussen het indrukken van de ontspanknop en het echt maken van de foto)

Nadelen spiegelreflex:
- Ze zijn wat groter en zwaarder dan compactcamera's
- Als je de objectieven/de body laat vallen is er veel meer schade
- Ze zijn duurder

Voordelen compact:
- Ze zijn klein en licht
- Ze zijn goedkoop
- Minder geluid bij een foto maken (vind ik niet echt een nadeel)
- Ze kunnen filmpjes maken en hebben soms wat meer extra technische snufjes

Nadelen compact:
- Kleinere sensor (= kwalitatief slechtere foto's)
- Ontspanvertraging
- Contrastscherpstelmethode (geen idee hoe dat eigenlijk heet ;p), stelt scherp dmv kleurcontrast en dat is veel minder snel dan de AF-punten op een DSLR

Citaat
[message=5660398,noline]Amoureux schreef op 01 July 2010 @ 15:02[/message]:
Minder dan 9mm: fisheye
9-18mm: supergroothoek, landschappen
18-28mm: groothoek, landschappen
28-80mm: standaard zoomlens, allround
50mm: standaard, portretten, macro
80-200mm (?): tele, portretten, macro, dieren/vogels
Meer dan 200mm: supertele, dieren/vogels

Pev

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 28 april 2012, 09:11:21 »
Ik was niet toevallig in het topic, ik heb namelijk een vraag. Een tijdje geleden is de spiegelreflex van mijn ouders, een Canon EOS 1000D gestolen. Ze willen graag een nieuw kopen met het zicht op de zomervakantie, want dan gaan we naar de bergen en willen we graag mooie foto's maken. Ze zaten te denken aan de 1100D, maar ik heb ook even gekeken naar de 550D en 600D. Over het algemeen zijn zowel de experts als gebruikers heel positief over de 600D. Over de 550 zijn de experts een stuk minder enthousiast, maar de gebruikers vinden hem meestal ook gewoon goed. Welke zouden jullie aanraden?

Verder zit ik voor mezelf ook naar een wat meer geavanceerde camera te kijken. Die 600D klinkt echt top, maar hij is toch wat aan de dure kant. Is de 1100D een goed toestel om een beetje mee te beginnen? Want ik heb wel wat ervaring met spiegelreflex camera's, maar ben toch wel een starter.

Itasimisete

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 28 april 2012, 12:05:51 »
1100D is een prima instapmodel. Het is de opvolger van de 1000D die echt het paradepaardje van Canon was qua instapmodellen. De 600D is een segmentje hoger zeg maar, en hij is recenter dan de 550D. In dat opzicht zou ik dan ook eerder voor de 600D gaan, dan voor de 550D. Maar het ligt er ook maar net aan wat je budget is want ik denk niet dat je in het begin heel veel verschil tussen die body's zal gaan merken ( het verschil is ook minimaal, een paar details daar gelaten ). De 600D en 550D zijn allebei goed verkocht, dus wat dat betreft zou ik m'n mening er niet echt op baseren op wat 'experts' zeggen. Die kijken toch meer op de technische specs en daar heb je momenteel nog niet heel erg veel mee te maken.

Je kan ook nog even bij Nikon kijken, de D3100 bijvoorbeeld of de D5100. Echter kan ik je hier niet over adviseren want dat is niet mijn straatje, maar de bovenstaande modellen liggen ook nog redelijk in het starters segment en ook nog wel redelijk budget-proof als ik me niet vergis.

Hopelijk heb je er wat aan! [:

Silverbleed

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 28 april 2012, 12:19:02 »
Die Nikons (ik heb zelf D5100, D3100 heb ik weleens geleend) is meer mijn straatje, dus als je daarover vragen hebt, roep maar xD
Al is het misschien een goed idee bij hetzelfde merk te blijven hangen gezien je misschien veel andere spullen al hebt, misschien heb je al lenzen voor de Canon.

Itasimisete

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 28 april 2012, 12:20:15 »
Ik zou zelf ook voor Canon gaan ( [': ) maarja, je weet maar nooit. Ken genoeg mensen die al 3 jaar met Nikon fotograferen en nu nog overstappen op Canon of andersom. Dusja haha.

Clair

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 28 april 2012, 14:02:57 »

Ik was niet toevallig in het topic, ik heb namelijk een vraag. Een tijdje geleden is de spiegelreflex van mijn ouders, een Canon EOS 1000D gestolen. Ze willen graag een nieuw kopen met het zicht op de zomervakantie, want dan gaan we naar de bergen en willen we graag mooie foto's maken. Ze zaten te denken aan de 1100D, maar ik heb ook even gekeken naar de 550D en 600D. Over het algemeen zijn zowel de experts als gebruikers heel positief over de 600D. Over de 550 zijn de experts een stuk minder enthousiast, maar de gebruikers vinden hem meestal ook gewoon goed. Welke zouden jullie aanraden?

Verder zit ik voor mezelf ook naar een wat meer geavanceerde camera te kijken. Die 600D klinkt echt top, maar hij is toch wat aan de dure kant. Is de 1100D een goed toestel om een beetje mee te beginnen? Want ik heb wel wat ervaring met spiegelreflex camera's, maar ben toch wel een starter.

Heb net de canon 600D en hij is zeer goed ! ook niet zo prijzig als je hem online koopt. ik heb hem donderdag besteld en had hem vrijdag al goed ingepakt.
Ik heb hem voor 572 gekocht + 4,99 euro verzendingskosten
http://www.kamera-express...600d-ef-s-18-55mm-is-ii-/

Pev

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 28 april 2012, 15:59:54 »
Bedankt voor de tips! Ik ga nog even beter kijken en vergelijken enzo (: Ik heb inderdaad alleen naar Canon gekeken omdat we daar al lenzen van hebben.

Cynny

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2012, 21:04:26 »
Vraagje: ik wil dus heel graag beginnen met fotograferen, maar ik heb dus geen idee welke camera het beste is. Ik hoorde veel goede dingen over de Nikon D5100, of is die te ingewikkeld voor een beginneling? En ik wil heel graag een cursus of iets gaan doen, iemand ervaring met een leuke cursus? Of een boek tijdschrift whatever??

Elize

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2012, 22:43:31 »
Ik ben al een half jaar aan het sparen voor de 600D, ben er bijna!

Clair

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2012, 23:25:56 »
Ik heb mijn Canon EOS 600D van kameraexpress nog maar enkele dagen en ben er zeer tevreden van. het is wel even wennen want ervoor had ik sony :p
Ik ga nu http://www.kamera-express.../canon-ef-50mm-f-1-8-ii4/ deze lens kopen , een 50mm en wil eventueel een lensbaby kopen. Heeft iemand hier ervaring met een lensbaby? Is het de moeite waard?

TheSublime

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 01 mei 2012, 14:39:04 »
Ik werd net doorverwezen naar dit topic. Ik hoop dat er hier iemand is die mij kan helpen.

Mijn moeder en ik hebben eigenlijk altijd foto's gemaakt met een analoge camera.
Ik heb binnenkort ergens een digitale camera voor nodig en mijn moeder vond het wel een goed idee om een digitale camera aan te schaffen, aangezien het ontwikkelen van de analoge foto's toch wel aardig wat kost.

Nu ben ik dus op zoek naar een fijne digitale camera, eentje die goede foto's maakt, maar niet een hele dure spiegelreflex ofzo, gewoon een simpele camera die voornamelijk voor vakantiekiekjes is.

Mijn moeder heeft het aan mij over gelaten een goede camera te zoeken.
Ik heb een beetje op internet gekeken en nu neig ik naar de canon 220 ixus hs of de nikon s203.
Ik heb echter 0 verstand van digitale camera's dus ik vroeg me af of er hier iemand is die ervaring heeft met deze camera's of zelf een fijne (niet al te dure) digitale camera heeft.

Alvast bedankt!

TheSublime

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 01 mei 2012, 14:42:13 »
Het zou trouwens fijn zijn als de camera onder de 130 euro was. :)

Silverbleed

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 01 mei 2012, 14:43:35 »

Vraagje: ik wil dus heel graag beginnen met fotograferen, maar ik heb dus geen idee welke camera het beste is. Ik hoorde veel goede dingen over de Nikon D5100, of is die te ingewikkeld voor een beginneling? En ik wil heel graag een cursus of iets gaan doen, iemand ervaring met een leuke cursus? Of een boek tijdschrift whatever??

Ik had m ook als beginner. Prima om mee te starten hoor! Cursus zou ik wel aanraden als je niemand kent die ervaring heeft om jou te helpen, of geen lessen volgt op school bijvoorbeeld. Boekje krijg je sowieso, maar die bevat vooral info over intellingen.
Echt leren doe je door uit te proberen. Basiskennis is dan wel een must (diafragma, sluitertijd, iso...)

Silverbleed

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 01 mei 2012, 15:29:51 »

Ik werd net doorverwezen naar dit topic. Ik hoop dat er hier iemand is die mij kan helpen.

Mijn moeder en ik hebben eigenlijk altijd foto's gemaakt met een analoge camera.
Ik heb binnenkort ergens een digitale camera voor nodig en mijn moeder vond het wel een goed idee om een digitale camera aan te schaffen, aangezien het ontwikkelen van de analoge foto's toch wel aardig wat kost.

Nu ben ik dus op zoek naar een fijne digitale camera, eentje die goede foto's maakt, maar niet een hele dure spiegelreflex ofzo, gewoon een simpele camera die voornamelijk voor vakantiekiekjes is.

Mijn moeder heeft het aan mij over gelaten een goede camera te zoeken.
Ik heb een beetje op internet gekeken en nu neig ik naar de canon 220 ixus hs of de nikon s203.
Ik heb echter 0 verstand van digitale camera's dus ik vroeg me af of er hier iemand is die ervaring heeft met deze camera's of zelf een fijne (niet al te dure) digitale camera heeft.

Alvast bedankt!

Op deze site heb ik de vergelijkingen met elkaar gemaakt:
http://www.shopping.com/x...~PRDLT-95397883-106835898

Zo kan de Canon met HDMI, en kan veel sneller schieten.
Megapixel van Canon is met 2,1 hoger dan Nikon, en kan 5x meer inzoomen.
Ik kan niks vinden over flitser wat betreft de Nikon? Vreemd. Canon heeft die in elk geval wel.
Ook kan de iso hoger bij Canon (makkelijker fotograferen in het donker).

Conclusie; zelf zou ik de Canon kiezen.
Hopelijk is het zo wat duidelijker?

Pev

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 01 mei 2012, 17:00:21 »
Nog even over mijn camerazoektocht. Gisteren sprak ik een kennis van mij en die heeft een soort hybride model, de Casio Exilim Pro Ex F1 als ik me niet vergis.

Ik zag ze ook van Fujifilm. Wat vinden jullie van dit soort modellen? Ze zijn namelijk een stuk goedkoper en ook wat compacter dan een echte slr.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2012, 17:00:44 door Pevensie »

Silverbleed

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 01 mei 2012, 17:10:17 »
Ik ben daar minder snel fan Fuji van wat betreft objectieven bijvoorbeeld. Voor wat ik heb gezien tot nu toe, zijn objectieven van Fuji best duur!
Ik heb bijv gespiekt op Fotokonijnenberg en het aanbod wat ik vond waren 3 objectieven voor Fuji, en 204 voor Canon. En die 3 gingen vanaf 550 euro.

Marrit

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 01 mei 2012, 19:35:13 »
ik wil me zelf wat meer gaan verdiepen in fotografie, omdat ik een uitwisseling in japan heb deze zomer! en ik een kunstopleiding ga volgen. Ik heb mn ogen liggen op de nikon d3100. Maar ik heb er nog helemaal geen verstand van ofzo! dus heb ik me ingeschreven voor een cursus maar eerst moet ik doe camera aanschaffen..
Zouden jullie me die aanraden? Of andere meningen?

TheSublime

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 02 mei 2012, 12:01:17 »

[...]

Op deze site heb ik de vergelijkingen met elkaar gemaakt:
http://www.shopping.com/x...~PRDLT-95397883-106835898

Zo kan de Canon met HDMI, en kan veel sneller schieten.
Megapixel van Canon is met 2,1 hoger dan Nikon, en kan 5x meer inzoomen.
Ik kan niks vinden over flitser wat betreft de Nikon? Vreemd. Canon heeft die in elk geval wel.
Ook kan de iso hoger bij Canon (makkelijker fotograferen in het donker).

Conclusie; zelf zou ik de Canon kiezen.
Hopelijk is het zo wat duidelijker?

Ahw dankjewel voor je advies! :)

Silverbleed

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 02 mei 2012, 12:05:37 »

ik wil me zelf wat meer gaan verdiepen in fotografie, omdat ik een uitwisseling in japan heb deze zomer! en ik een kunstopleiding ga volgen. Ik heb mn ogen liggen op de nikon d3100. Maar ik heb er nog helemaal geen verstand van ofzo! dus heb ik me ingeschreven voor een cursus maar eerst moet ik doe camera aanschaffen..

Waarom heb je interesse in de Nikon d3100? =)
Gewoon om te kijken of ik je kan helpen.
Zelf vind ik die camera wel goed, maar het is ook belangrijk naar wat jij ermee wil doen uiteindelijk.

Marrit

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 02 mei 2012, 17:36:40 »
Uhm tja omdat het wel een spiegelreflex is en die hebben veel meer opties, betere kwaliteit etc, ik wil graag ook een betere fotograaf worden. Maar ik weet niet zo goed waarom de d3100 omdat ie misschien populair is ? En hij een beetje in me budget past, 600+/- Maar de lenzen gaan niet lang zo lang mee van nikon..

Silverbleed

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 02 mei 2012, 19:16:33 »
^ Hoe kom je daar bij? De lenzen gaan jaren en jaren mee. Het zijn de bodies die 'beperkt' houdbaar zijn. En een beetje een goede fotograaf update zijn spullen ook regelmatig, tenzij jij 30 jaar wil doen met je spullen ;3
Ik zie de D3100 niet als populair product, misschien wat betreft reclame. Maar weinig mensen hebben hem voor zover ik weet, en ik ken best veel (hobby)fotografen.
Die camera is prima, dus als jij m wil gewoon doen =)

Itasimisete

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 03 mei 2012, 13:06:00 »

Oh god, neem me mee alsjeblieft? o_o pleaaaaaaaaase :c

Anyways. Nikon D3100 is een prima body, als je deze fijn vind qua grip en qua bediening zou ik die gewoon kopen. Je kan eventueel nog de Canon 600D overwegen. Alle instap bodies die nu op de markt zijn zijn eigenlijk hartstikke goeie camera's om mee te beginnen dus wat dat betreft is er niet eentje 'beter' of 'slechter' dan de andere [:

Silverbleed

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 03 mei 2012, 13:52:32 »
^ Precies ze zijn allemaal wel fijn. Probeer dus eventueel een paar uit in een winkel, misschien dat je keuze zo makkelijker wordt.
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2012, 13:52:39 door Silverbleed »

Cynny

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 04 mei 2012, 10:12:07 »
Wat is dan het verschil tussen de D3100 en de D5100?
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2012, 10:12:34 door CynnyPynny »

Silverbleed

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 04 mei 2012, 10:35:42 »

Wat is dan het verschil tussen de D3100 en de D5100?

Hier kan je de verschillen naar elkaar leggen. http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100-vs-Nikon_D3100
In totaal is de D5100 gewoon net wat beter.