Girlscene Musthaves

Auteur Topic: Vegan/plantbased foodies topic  (gelezen 115915 keer)

Happygirl

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 10 augustus 2015, 21:55:30 »
HI !

Een paar dagen geleden ben ik veganist geworden. Ik kwam een YouTube filmpje tegen waar een Amerikaanse meisje vertelde waarom zij veganist is geworden. Ze vertelde dat ze een documentaire heeft gezien, genaamd 'Forks over Knives'. Het klonk voor mij best interessant, dus besloot ik maar om hem te gaan kijken.

Ik heb nog nooit echt gerealiseerd hoe het aan toegaat bij de dieren.
Vanaf toen besloot ik om een veganist te worden.

Ik ken niet veel Nederlandse mensen die ook veganist zijn. Daarom leek het mij wel leuk om een topic te openen voor alle veganisten hier :)

Het lijkt me dan ook superleuk om zo elkaar te inspireren met wat je hebt gegeten en foto's te plaatsen van je eten. Je kan foto's plaatsen van je ontbijt, lunch, dinner en snacks! Maar je mag natuurlijk ook vertellen wat je hebt gegeten en welke workouts je hebt gedaan.

:bounce:
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2016, 15:42:59 door Happygirl »

nefelibata

• We've got holes but we carry on.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 05 september 2015, 12:36:47 »
Ook al heeft dit topic (nog) geen berichten, ik up het toch maar aangezien ik deze week heb besloten ook ongeveer veganistisch te gaan eten. In het begin zal ik nog wel uitzonderingen maken aangezien het anders een erg grote stap is, maar ik ben nu in ieder geval al gestopt met het consumeren van dierlijke zuivel en vlees.

Zijn er meer mensen die veganistisch (willen) eten?
Verkooptopic: http://forum.girlscene.nl/forum/verkoop/ik-raak-mn-baan-kwijt-en-heb-geld-nodig-help-me-309043.0.html  --- “Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”

Wolves

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 september 2015, 13:04:21 »
Ik vraag me dan wel af, waarom veganist en niet vegetarisch? Want als je het om 'dierenleed' laat (even tussen aanhalingstekens, want ze schrijft 'hoe het er bij dieren aan toe gaat'), dan heeft dat toch niets met zuivel en eieren enzo te maken of wel? Dit zal dan niet voor iedereen de reden zijn, maar ik ben altijd wel benieuwd waarom je bewust ervoor zou kiezen om jezelf eigenlijk best veel te ontzeggen. Overigens bedoel ik hier niet meer dat het een foute keuze is of iets, puur interesse.
Ik ben niet veganistisch maar ik denk dat er nog een hoop dierenleed achter zuivel en eieren zit. Als je wat rond googelt vind je ook een hele hoop.

Ik eet zelf (bijna) geen vlees meer trouwens en dat voelt niet als jezelf iets ontzeggen, ik maak gewoon andere keuzes dan vleeseters en heb niet het idee dat ik iets mis. Zo zal dat met veganisten ook wel zijn.
doei doei lekkerding

GustavKlimtOmhoog

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 05 september 2015, 16:05:29 »
Ik ben veganist!
Two weeks in a Virginia jail / For my lover for my lover / Twenty thousand dollar bail / For my lover for my lover

GustavKlimtOmhoog

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 05 september 2015, 16:20:00 »
Ik vraag me dan wel af, waarom veganist en niet vegetarisch? Want als je het om 'dierenleed' laat (even tussen aanhalingstekens, want ze schrijft 'hoe het er bij dieren aan toe gaat'), dan heeft dat toch niets met zuivel en eieren enzo te maken of wel? Dit zal dan niet voor iedereen de reden zijn, maar ik ben altijd wel benieuwd waarom je bewust ervoor zou kiezen om jezelf eigenlijk best veel te ontzeggen. Overigens bedoel ik hier niet meer dat het een foute keuze is of iets, puur interesse.

Dit is een vergissing die veel mensen maken. Voor een stukje vlees/vis wordt een dier gedood iets wat heel makkelijk te begrijpen is, toch zijn dieren ook slachtoffer van de zuivel- eierindustrie.
Ik ben afgelopen zomer nog op een zuivelboerderij geweest in Nederland, waar deze praktijken heel duidelijk te zien zijn. Om te zorgen dat een koe melk produceert, moet zij zwanger raken. Aangezien er een grote vraag is naar zuivelproducten, raken koeien niet meer zwanger op de natuurlijke manier. Zij worden (tegen hun zin) kunstmatig geïnsemineerd. Ik heb op die boerderij ook een koe gezien waarbij dit zojuist was gebeurd (vloeistoffen en apparatuur lag nog naast haar hok), ik vond haar uitermate agressief en afstandelijk reageren op mijn aanrakingen. Veel veganisten vinden deze manier van het bezwangeren van koe ook vallen onder verkrachting.
Enfin, wanneer de koe zwanger is wordt er uiteindelijk een kalf geboren, dit wordt al heel gauw bij de moeder weggehaald. De kalfjes worden in een soort kleine boxen geplaatst. De vrouwelijke kalfjes worden uiteindelijk melkkoeien net als hun moeders, terwijl de stierkalfjes eigenlijk een ''restproduct'' van de zuivelindustrie zijn. Immers aan een paar stieren heeft een boerderij genoeg, en een stier kan geen melk geven. Na een korte tijd worden deze kalfjes dus geslacht en verkocht als kalfsvlees.
Koeien worden steeds opnieuw weer zwanger gemaakt, totdat hun melkproductie minder wordt, dit is al na een paar jaar. Deze koeien worden daarna geslacht en verkocht als vlees. Terwijl koeien van nature wel ouder dan 20 kunnen worden.
Dit is slechts een beknopte samenvatting van wat er allemaal gebeurt.
Als je geïnteresseerd bent in het dierenleed dat omgaat in verschillende industrieën, zoals de ei-industrie, leer- en bont, raad ik je aan om de documentaire ''Earthlings'' te bekijken! Hier wordt dit allemaal heel helder en duidelijk uitgelegd met beelden.

https://www.youtube.com/watch?v=ce4DJh-L7Ys
Two weeks in a Virginia jail / For my lover for my lover / Twenty thousand dollar bail / For my lover for my lover

GustavKlimtOmhoog

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 05 september 2015, 16:21:16 »
Ik ben niet veganistisch maar ik denk dat er nog een hoop dierenleed achter zuivel en eieren zit. Als je wat rond googelt vind je ook een hele hoop.

Ik eet zelf (bijna) geen vlees meer trouwens en dat voelt niet als jezelf iets ontzeggen, ik maak gewoon andere keuzes dan vleeseters en heb niet het idee dat ik iets mis. Zo zal dat met veganisten ook wel zijn.

Ik heb ook niet het idee dat ik iets mis! Na een tijdje wen je eraan, sta je er niet eens meer bij stil.

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 05 september 2015, 16:36:50 »
Maar eieren zorgen toch niet per se voor dierenleed? Ik heb zelf ook kippen en ze leggen hoe dan ook eieren. Kan me ook niet voor stellen dat vrije-uitloopkippen het slecht hebben.

Ik snap het hele gebeuren dat mensen veganist willen worden hoor, maar ik snap nooit zo goed waarom ze dan niet zelf kippen gaan houden en een moestuin  onderhouden. Scheelt ook weer een hoop uitlaatgassen, want een hoop fruit komt echt niet uit Nederland en al helemaal 's winters niet.
plastic // How happy is the blameless vestal's lot! The world forgetting, by the world forgot. Eternal sunshine of the spotless mind! Each pray'r accepted, and each wish resign'd.

Coccinelle

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 05 september 2015, 16:50:01 »
^

Kippen bij iemand thuis vind ik een ander verhaal dan een bedrijf dat zijn geld ermee verdient. Daar gaat het toch wel om zoveel mogelijk kippen/kuikens verkopen, dus waarom zouden ze een 3 maanden, of zo iets, willen wachten totdat een kuiken een volledige kip is terwijl het ook in 3 weken kan met hulp middelen van de industrie. maar dat is hoe ik het zie, ik weet niet of het in Nederland ook op deze manier gebeurt maar deze informatie was voor een doorslag op te stoppen met het eten van ei.
En daarbij zijn vrije uitloop kippen nog helemaal niet zo vrij. Er zitten 12 kippen op 1m2 (of nouja, dat was in 2013)

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 05 september 2015, 16:56:19 »
Maar eieren zorgen toch niet per se voor dierenleed? Ik heb zelf ook kippen en ze leggen hoe dan ook eieren. Kan me ook niet voor stellen dat vrije-uitloopkippen het slecht hebben.

Is ook zo! Daarom eet ik nog wel biologische eieren die ik koop bij een man bij ons in de straat (eieren van z'n eigen kippen, die los lopen in z'n tuin). Dan weet ik in ieder geval hoe die dieren behandeld worden.

Wij hadden vroeger zelf ook kippen en ben m'n ouders aan het overtuigen om opnieuw kippen te nemen :)
Verkooptopic: http://forum.girlscene.nl/forum/verkoop/ik-raak-mn-baan-kwijt-en-heb-geld-nodig-help-me-309043.0.html  --- “Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 05 september 2015, 16:57:46 »
Dierenleed vind ook op grote schaal plaats in de zuivelindustrie. En daarnaast denk ik dat dierlijke zuivel helemaal niet zo goed voor je is als iedereen beweert.

GustavKlimtOmhoog

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 05 september 2015, 16:58:02 »

Ik snap het hele gebeuren dat mensen veganist willen worden hoor, maar ik snap nooit zo goed waarom ze dan niet zelf kippen gaan houden en een moestuin  onderhouden. Scheelt ook weer een hoop uitlaatgassen, want een hoop fruit komt echt niet uit Nederland en al helemaal 's winters niet.

Waarom veganisten geen eieren eten? > https://www.youtube.com/watch?v=q6QGz_8_5Tc

Natuurlijk vervuilt het transport voor het vervoeren groente/fruit/graan etc. het milieu, maar veeteelt is misschien nog wel schadelijker voor het milieu.
Wat dingen om over na te denken:

Animal agriculture is responsible for 18 percent of greenhouse gas emissions, more than the combined exhaust from all transportation. 
Fao.org. Spotlight: Livestock impacts on the environment.
http://www.fao.org/ag/magazine/0612sp1.htm

Livestock and their byproducts account for at least 32,000 million tons of carbon dioxide (CO2) per year, or 51% of all worldwide greenhouse gas emissions.
Goodland, R Anhang, J. “Livestock and Climate Change: What if the key actors in climate change were pigs, chickens and cows?”
WorldWatch, November/December 2009. Worldwatch Institute, Washington, DC, USA. Pp. 10–19.
http://www.worldwatch.org/node/6294

Livestock is responsible for 65% of all emissions of nitrous oxide – a greenhouse gas 296x more destructive than carbon dioxide and which stays in the atmosphere for 150 years.
“Livestock’s Long Shadow: Environmental Issues and Options.” Food and Agriculture Organization of the United Nations. 2006.
http://www.fao.org/docrep/010/a0701e/a0701e00.htm

Animal agriculture water consumption ranges from 34-76 trillion gallons annually.   [ii]  [xv]
Pimentel, David, et al. “Water Resources: Agricultural And Environmental Issues.” BioScience 54, no. 10 (2004): 909-18.
http://bioscience.oxfordjournals.org/content/54/10/909.full
Barber, N.L., “Summary of estimated water use in the United States in 2005: U.S. Geological Survey Fact Sheet 2009–3098.”
http://pubs.usgs.gov/fs/2009/3098/

477 gallons of water are required to produce 1lb. of eggs;  almost 900 gallons of water are needed for 1lb. of cheese.
“Meateater’s Guide to Climate Change & Health.” Environmental Working Group.
http://www.ewg.org/meateatersguide/interactive-graphic/water/

Scientists estimate as many as 650,000 whales, dolphins and seals are killed every year by fishing vessels.
Goldenberg, Suzanne. “America’s Nine Most Wasteful Fisheries Named.” The Guardian.
http://www.theguardian.com/environment/2014/mar/20/americas-nine-most-wasteful-fisheries-named

Animal agriculture is responsible for up to 91% of Amazon destruction.
Oppenlander, Richard A. Food Choice and Sustainability: Why Buying Local, Eating Less Meat, and Taking Baby Steps Won’t Work. . Minneapolis, MN : Langdon Street, 2013. Print.
World Bank. "Causes of Deforestation of theBrazilian Amazon"
http://www-wds.worldbank.org/servlet/WDSContentServer/WDSP/IB/2004/02/02/000090341_20040202130625/Rendered/PDF/277150PAPER0wbwp0no1022.pdf
Margulis, Sergio. Causes of Deforestation of the Brazilian Rainforest. Washington: World Bank Publications, 2003.
https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/15060
https://www.wdronline.worldbank.org/bitstream/handle/10986/15060/277150PAPER0wbwp0no1022.pdf?sequence=1

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 05 september 2015, 17:01:36 »
Voor mij speelt het antibiotica misbruik in de bio industrie trouwens ook een grote rol om een vegetarische/veganistische leefstijl te proberen. Zijn er meer mensen die om die reden vlees/dierlijke producten laten staan?

anna

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 05 september 2015, 17:02:02 »
En haantjes die uit het ei komen, worden versnipperd of vergast. In Nederland alleen al per jaar zo'n 30 miljoen.
Dat is voor mij persoonlijk de grootste reden om geen eieren te eten.
De haantjes zijn een soort van 'afvalproduct'.
If you expect nothing from somebody you are never disappointed.
― Sylvia Plath, The Bell Jar

anna

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 05 september 2015, 17:03:38 »
Maar eten jullie dan wel melk en eieren als je weet dat het van een goeie plek komt? Hobby boeren bijvoorbeeld? :) Of gewoon helemaal niet meer. Want dan zou je toch ook kunnen proberen om het ergens anders weg te halen ipv helemaal niet meer te eten? Of denk ik nu te simpel? Ik weet maar weinig van veganisten af eigenlijk  :blush:  Ik vind het best een goeie instelling, maar het lijkt mij heel lastig om dan geen voedingsstoffen mis te lopen en gezond te eten. En er is zoveel wat je dan niet meer kunt eten! Ik weet niet of ik dat zou kunnen.
Melk is bedoeld voor de kalfjes. Net als moedermelk bij een mens bestemd is voor de baby. Ik zie niet in waarom ik melk zou gaan drinken (zelfs al komt het van een hobbyboer). Je ontzegd dan nog steeds een kalf zijn melk. En er zijn ook genoeg vervangende producten beschikbaar.

GustavKlimtOmhoog

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 05 september 2015, 17:05:10 »
Voor mij speelt het antibiotica misbruik in de bio industrie trouwens ook een grote rol om een vegetarische/veganistische leefstijl te proberen. Zijn er meer mensen die om die reden vlees/dierlijke producten laten staan?

Bedoel je daarmee dat je denkt dat vlees/dierlijke producten niet goed voor je gezondheid zijn?
Want dat is voor mij ook een reden om geen dierlijke producten te eten. Ik heb zelf bijvoorbeeld ook last van acne en mijn dermatoloog heeft mij toen afgeraden om zuivel te consumeren.

7

• There's no way I was born to pay bills & die.
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 05 september 2015, 17:05:36 »
Ook al heeft dit topic (nog) geen berichten, ik up het toch maar aangezien ik deze week heb besloten ook ongeveer veganistisch te gaan eten. In het begin zal ik nog wel uitzonderingen maken aangezien het anders een erg grote stap is, maar ik ben nu in ieder geval al gestopt met het consumeren van dierlijke zuivel en vlees.

Zijn er meer mensen die veganistisch (willen) eten?
Ja, ik weet alleen echt niet hoe ik moet beginnen..  Zal dit topic iig in de gaten houden en de documentaire die is vermeld door de ts zeker kijken! Misschien dan een plan op stellen hoe ik er geleidelijk 'in' kan komen
Maybe when things turn green again, it will be good to say you know me

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 05 september 2015, 17:06:02 »
Waarom veganisten geen eieren eten? > https://www.youtube.com/watch?v=q6QGz_8_5Tc

Natuurlijk vervuilt het transport voor het vervoeren groente/fruit/graan etc. het milieu, maar veeteelt is misschien nog wel schadelijker voor het milieu.

Maar dit filmpje is echt totaal niet vergelijkbaar met vrije-uitloopeieren of biologische eieren.

En ja veeteelt zal best schadelijker zijn dan het transport van groente en fruit, maar waarom zou je niet je eigen moestuin willen? Ik snap echt niet waarom er zoveel veganisten zijn die de meest exotische fruitsoorten eten, maar er ondertussen niet bij stil staan dat je 's zomers bijna zelfvoorzienend kan zijn aan fruit en groenten. Er zijn zoveel van die filmpjes waar je dan geschrokken van moet zijn (ook dus die hierboven), maar ik heb nog nooit een veganist ontmoet die voor zijn/haar eigen eten zorgt.
plastic // How happy is the blameless vestal's lot! The world forgetting, by the world forgot. Eternal sunshine of the spotless mind! Each pray'r accepted, and each wish resign'd.

anna

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 05 september 2015, 17:10:14 »

Het probleem voor mij is dan, waar haal ik die kippen vandaan?
Het punt is namelijk dat als ik bv. die kippen bij een boer vandaan haal, ik dus die boer betaal voor het laten versnipperen van evenveel haantjes. Niet letterlijk natuurlijk. Maar als ik 5 kippen koop, waar zijn dan de 5 haantjes die er tegen over staan? Want 50% wat uit het ei komt is kip en 50% is haan. Die 5 haantjes zijn dan dus versnipperd/vergast.
En dat was nou net de reden, waarom ik geen ei wil eten.

anna

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 05 september 2015, 17:11:35 »
Maar dit filmpje is echt totaal niet vergelijkbaar met vrije-uitloopeieren of biologische eieren.

En ja veeteelt zal best schadelijker zijn dan het transport van groente en fruit, maar waarom zou je niet je eigen moestuin willen? Ik snap echt niet waarom er zoveel veganisten zijn die de meest exotische fruitsoorten eten, maar er ondertussen niet bij stil staan dat je 's zomers bijna zelfvoorzienend kan zijn aan fruit en groenten. Er zijn zoveel van die filmpjes waar je dan geschrokken van moet zijn (ook dus die hierboven), maar ik heb nog nooit een veganist ontmoet die voor zijn/haar eigen eten zorgt.

Er zijn anders best veel veganisten die dat doen.

GustavKlimtOmhoog

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 05 september 2015, 17:16:48 »

Nee, het filmpje is misschien niet vergelijkbaar met de kippen die jij noemt, daar heb je gelijk in. Maar zoals coccinelle zei, vrije uitloopkippen hebben alsnog vrij weinig ruimte. In sommige Albert Heijns hebben ze een schema gemaakt waarbij je kunt welke soort hoeveel ruimte heeft, en ook hoe oud de kippen worden. Hier is een zelfde tabelletje van het Voedingscentrum:

http://games.voedingscentrum.nl/tabellen/kiptabel.html

Wat exotische fruitsoorten heb jij natuurlijk gelijk! Ik verzorg zelf niet mijn eigen eten, doe jij dat wel? Zou je dat willen doen? Het is natuurlijk ook mogelijk om groenten en fruit van het seizoen te kopen! Ik doe dat zelf vaak, het is goedkoper en beter voor het milieu.

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 05 september 2015, 17:22:26 »

Wij hebben onze eigen moestuin, daar is het bij mij eigenlijk mee begonnen. We eten niet alles uit eigen tuin, maar wel veel. Nu wil ik dus nog kippen, om ook daarmee zelfvoorzienend te zijn. Verder koop ik wel gewoon dingen als brood, beleg, sojazuivel, koeken etc. in de winkel, maar als ik de mogelijkheden had zou ik helemaal zelfvoorzienend willen zijn.

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 05 september 2015, 17:24:38 »
Bedoel je daarmee dat je denkt dat vlees/dierlijke producten niet goed voor je gezondheid zijn?
Want dat is voor mij ook een reden om geen dierlijke producten te eten. Ik heb zelf bijvoorbeeld ook last van acne en mijn dermatoloog heeft mij toen afgeraden om zuivel te consumeren.
Antibiotica gebruik in de bio-industrie speelt een rol in de wereldwijde antibiotica resistentie en aangezien ik een biomedische opleiding doe voel ik mij geroepen om de resistentie tegen te gaan. :P
Daarnaast werd mij ook inderdaad dringend afgeraden zuivel te consumeren, gezien mijn acne.

nefelibata

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 05 september 2015, 17:28:01 »
Ja, ik weet alleen echt niet hoe ik moet beginnen..  Zal dit topic iig in de gaten houden en de documentaire die is vermeld door de ts zeker kijken! Misschien dan een plan op stellen hoe ik er geleidelijk 'in' kan komen
Ik zit er al langere tijd aan te denken veganistisch/vegetarisch te eten, maar steeds hield ik mezelf tegen. Nu heb ik gewoon besloten het te doen en in het begin zal het inderdaad moeilijk zijn, maar ik vind dat je daarin gewoon fouten mag maken.
Ik dacht dat je dan heel veel kennis moet hebben van alles, maar dat komt vanzelf wel. Ik ben ongeveer een maand geleden begonnen met yoghurt vervangen door soja yoghurt en geen kaas en vleeswaren meer op mijn brood te doen. Sinds deze week eet ik ook geen vlees meer, ik vraag m'n moeder om voor mij vlees weg te laten uit gerechten en apart een groenteburger te bakken als zij bijvoorbeeld biefstuk eten.

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 05 september 2015, 17:38:11 »
Het probleem voor mij is dan, waar haal ik die kippen vandaan?
Het punt is namelijk dat als ik bv. die kippen bij een boer vandaan haal, ik dus die boer betaal voor het laten versnipperen van evenveel haantjes. Niet letterlijk natuurlijk. Maar als ik 5 kippen koop, waar zijn dan de 5 haantjes die er tegen over staan? Want 50% wat uit het ei komt is kip en 50% is haan. Die 5 haantjes zijn dan dus versnipperd/vergast.
En dat was nou net de reden, waarom ik geen ei wil eten.
Onzin, zorg dat je naar een wat kleinere boer gaat, die verkoopt de hanen ook gewoon aan mensen waarbij de haan bijvoorbeeld is gestorven. Het is echt niet zo dat elke boer alle hanen vergast hoor. Wij niet althans, verkopen gewoon alles.
BLOG || Sorry boys! I'm soooo changeable! It is a weakness with me. But to be fair to myself, it is my only weakness.

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 05 september 2015, 17:41:54 »
Melk is bedoeld voor de kalfjes. Net als moedermelk bij een mens bestemd is voor de baby. Ik zie niet in waarom ik melk zou gaan drinken (zelfs al komt het van een hobbyboer). Je ontzegd dan nog steeds een kalf zijn melk. En er zijn ook genoeg vervangende producten beschikbaar.
Dit vind ik ook echt een non argument om veganist te worden sorry :') In melk zitten gewoon goede voedingsstoffen en veel koeien hebben toch te veel merk voor het kalfje. Je kunt echt prima melk drinken bij een hobbyboer vandaan, maarja dat is mijn mening.
BLOG || Sorry boys! I'm soooo changeable! It is a weakness with me. But to be fair to myself, it is my only weakness.