Girlscene Musthaves

Auteur Topic: Het algemene 'gezonde recepten'-topic  (gelezen 21044 keer)

Luna

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 05 oktober 2013, 22:52:14 »
Tegenwoordig zijn veel meiden bezig met het volgen van een gezonde 'lifestyle'. Daar horen natuurlijk ook gezonde maaltijden voor over de hele dag en dus gezonde recepten bij. Aan het begin trek je naar de 'standaard recepten' die al bekend zijn, maar daar raak je ook wel op uitgekeken.

Nu leek het me een goed idee om een topic te starten waarin iedereen haar gezonde recepten kan plaatsen. Dit kunnen recepten zijn die je ergens op het internet gevonden hebt, maar ook recepten die je zelf in elkaar hebt geflanst.

Belangrijk om te vermelden is:
1. De gang (ontbijt, lunch, diner of tussendoortje)
2. De soort (vlees, vis of vegetarisch)
3. Een schatting van het aantal calorieën
4. Een schatting van de voedingswaarde
5. Het aantal personen
6. En, natuurlijk, het recept zelf met een duidelijke uitleg!

Ook is het fijn (en leuk) om een afbeelding te plaatsen bij jouw recept!

Ik zal zelf ook steeds gezonde recepten blijven plaatsen en het lijkt me leuk om alle recepten uit te wisselen!
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2013, 10:24:51 door Luna »

Luna

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2013, 23:01:54 »
Zoals op de eerste afbeelding in de post hierboven te zien, is een recept dat ik graag maak de banaan-ei pannenkoekjes.

De banaan-ei pannenkoekjes worden vaak gebruikt als ontbijt of tussendoortje, maar ik vind het ook prima als lunch kunnen, want het vult vrij goed! Het is een vegetarisch recept en héél makkelijk te maken. Het enige wat je voor een recept voor één persoon nodig hebt zijn een banaan, twee eieren, twee snufjes kaneel, olijfolie en een koekenpan. Je schilt de banaan, snijdt hem in stukjes, legt hem in een kom en prakt hem fijn tot er bijna geen stukjes meer in zitten. Vervolgens voeg je de twee eieren en de twee snufjes kaneel toe aan de banaan in de kom en meng/klop je dit met een vork tot een redelijk glad geheel. Ook hierbij moet je zorgen dat er zo min mogelijk klontjes overblijven in het mengsel. Je verwarmt een klein beetje olijfolie in een koekenpan, schept daar het mengsel in en bakt er een aantal banaan-ei pannenkoekjes van.

Ik garandeer je, héérlijk!

Ze zijn al vrij zoet van zichzelf, maar als je hem toch nog iets zoeter wil maken, dan raad ik aan om wat zoetstof door het 'beslag' te mengen.

Dit receptje bevat in z'n geheel 277 calorieën. Een afbeelding is, zoals ik al zei, te vinden als het eerste plaatje in de post hierboven!

ugly

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2013, 23:04:12 »
wel het aantal calorieën maar geen voedingswaarde? Hmm , hier ben ik het niet mee eens dit kan nogal triggerend zijn.

Luna

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 05 oktober 2013, 23:11:26 »
wel het aantal calorieën maar geen voedingswaarde? Hmm , hier ben ik het niet mee eens dit kan nogal triggerend zijn.

Goed dat je het zegt, ik zal het er even bij zetten!
Dat mag er absolúút bij, alleen moesten er even punten op een rijtje worden gezet.

PBG

• Lump off.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 06 oktober 2013, 00:31:06 »
Lijkt me ook handig als er duidelijk bij wordt gezet dat dit een schatting van de kcal en voedingswaarde is. Bananen zijn er in alle soorten en maten, net als eieren. Als ik mijn pannekoekjes optel met grote bananen dan kom ik al snel op 300 kcal uit en zijn de verhoudingen ook weer anders.

Ik vind dit receptje voor de pannekoekjes overigens lekkerder;
1 banaan, 1 ei, 2 snufjes kaneel en 1 scoop (plantaardig, als je dat wil) eiwitpoeder.

Luna

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 06 oktober 2013, 10:25:47 »
Die zal ik ook eens proberen, bedankt!
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2013, 10:34:20 door Luna »

Luna

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 06 oktober 2013, 14:14:56 »
Neem ook eens een kijkje op www.alyssaa.nl!

Schaap

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 06 oktober 2013, 14:17:09 »
Ik ben voor dit topic jeej. Leuk!
Ik vind zelf een belangrijk stappenplan wel heel belangrijk en een foto van 't eindproduct is altijd leuk. Calorieën interesseren mij echt totaal niet, maar ik kan het begrijpen dat sommige mensen dit wel belangrijk vinden.
-

Luna

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 06 oktober 2013, 14:20:56 »
Ik ben voor dit topic jeej. Leuk!
Ik vind zelf een belangrijk stappenplan wel heel belangrijk en een foto van 't eindproduct is altijd leuk. Calorieën interesseren mij echt totaal niet, maar ik kan het begrijpen dat sommige mensen dit wel belangrijk vinden.

Leuk dat je zo enthousiast bent, welcome!

Avoire

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 06 oktober 2013, 14:33:58 »
Inderdaad een erg leuk topic 8)

Luna

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 06 oktober 2013, 15:25:38 »
Inderdaad een erg leuk topic 8)

Thank you!
Voor jou ook, welkom!

oliebol17

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 06 oktober 2013, 15:34:47 »
@luna:

Een makkelijk maar lekker recept. qua calorieën is het wat meer als 277. Een gemiddeld ei weegt rond de 60g en bevat 83 kcal. Een gemiddelde banaan weegt (zonder schil) 120g en bevat 100 kcal. Om te bakken heb je voor dit recept ongeveer 6g olie nodig (50 kcal). Dit zal dus eerder rond de 310-320 kcal zijn. (eiwitten 17g, koolhydraten 25g, vetten 16g).

Opmerking aan je recept: olijfolie heeft een niet neutrale smaak en deze smaak komt naar mijn mening niet optimaal tot zijn recht in dit recept. Ikzelf geef de voorkeur aan normale roomboter. Eventueel zou je ook een olie met een neutrale smaak kunnen kiezen zoals zonnebloemolie.

Memories

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 06 oktober 2013, 15:43:51 »
Ik maak deze heel graag! Ik doe er zelf ook nog notenmix (hazelnoten, amandelen etc) in !

http://www.debakparade.nl/2011/10/suikervrije-en-vetvrije-tutti-frutti.html

hier trouwens mijn eigen foto:
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2013, 15:47:09 door Memories »
Verkooptopic | People who are crazy enough to think they can change the world are the ones who do.

Luna

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 06 oktober 2013, 15:43:58 »
Opmerking aan je recept: olijfolie heeft een niet neutrale smaak en deze smaak komt naar mijn mening niet optimaal tot zijn recht in dit recept. Ikzelf geef de voorkeur aan normale roomboter. Eventueel zou je ook een olie met een neutrale smaak kunnen kiezen zoals zonnebloemolie.

Er kan inderdaad ook heel goed zonnebloemolie worden gebruikt, maar naar mijn mening veranderde olijfolie niet echt iets aan de smaak van de pannenkoekjes.

Eerlijk gezegd ben ik wel tegen jouw keuze voor roomboter, dat maakt het weer een stuk minder gezond, maar daarbij mag ieder natuurlijk zijn eigen keuzes maken.

Luna

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 06 oktober 2013, 15:45:02 »

Dit ziet er heerlijk uit, proberen waard!

oliebol17

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 06 oktober 2013, 15:48:41 »
Er kan inderdaad ook heel goed zonnebloemolie worden gebruikt, maar naar mijn mening veranderde olijfolie niet echt iets aan de smaak van de pannenkoekjes.

Eerlijk gezegd ben ik wel tegen jouw keuze voor roomboter, dat maakt het weer een stuk minder gezond, maar daarbij mag ieder natuurlijk zijn eigen keuzes maken.

Mag ik vragen waarom jij van mening bent dat roomboter minder gezond is als olijfolie?

Memories

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 06 oktober 2013, 15:49:52 »
Jongens, iedereen kiest zelf zijn olie.
Verkooptopic | People who are crazy enough to think they can change the world are the ones who do.

Schaap

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 06 oktober 2013, 16:10:31 »
^ Ik vind het wel interessant om te lezen waarom wie voorkeur geeft aan welke soort olie. :P Wat mij betreft mogen jullie doorgaan haha.
-

oliebol17

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 06 oktober 2013, 16:17:58 »
1. De gang: lunch/avondeten
2. De soort: Vleesgerecht
3. 450 calorien per persoon
4. Eiwitten 38g, Koolhydraten 40g, Vetten 15g (per portie/per persoon)
5. Aantal personen/portie's: 2

Benodigdheden:
400g verse bladspinazie
300g kogelbiefstuk/ossenhaas
30g gezouten pinda's
2-3 theelepels ketjap manis
1-2 theelepels sambal (naar smaak)
10ml limoensap
10ml olijfolie
1 theelepel kerrie poeder
1/2 theelepel gember poeder
100g ongekookte zilvervlies rijst

snijd 300g kogelbiefstuk of ossenhaas in dunne reepjes. marineer deze met 1-2 theelepels ketjap manis, 1 theelepel sambal, 10ml limoensap, 10ml olijfolie, 1 theelepel kerriepoeder en een halve theelepel gember poeder. kneed deze marinade goed door het vlees (het lekkerste is als je dit al de dag ervoor doet, maar dit is niet perse nodig).

Zet de rijst op en kook deze.

Was de verse bladspinazie goed. Doe 5ml olijfolie in een pan en laat deze heet worden. Voeg 1 theelepel ketjap en 1 theelepel sambal toe aan de olijfolie en fruit deze kort aan. Voeg de spinazie (liefst nog een beetje nat) toe en roerbak deze beetgaar (2-3 minuten).

Maak alvast een bedje van de beetgare bladspinazie op beide borden. Doe vervolgens 5ml olijfolie in een pan en wacht tot de olie goed heet is. roerbak nu de biefstukreepjes tot deze goed gaar zijn (3-4 minuten). Doe de biefstuk reepjes op het bedje van de bladspinazie.

Doe de 30g pinda's in een vijzel en stamp deze tot fijne kruim/korrels (kan ook met handmixer). Garneer de biefreepjes op de bladspinazie met de pinda kruimels. De rijst kun je op hetzelfde bord of apart erbij serveren.

eet smakelijk.

ugly

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 06 oktober 2013, 16:19:35 »
Ik zit vol met recepten die ik zelf maak , maar om alles hier te plaatsen is veel moeite haha.
Probeer anders is bakken met kikkererwten/bonen/zoete aardappel/pompoen in plaats van meel , een stuk gezonder!

Memories

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 06 oktober 2013, 17:20:47 »
@Kim: ik zou jouw recept van die bonen-brownies wel willen hebben!

ugly

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 06 oktober 2013, 18:11:07 »
Memories, heb je heel toevallig instagram? Ik post altijd alles daarop, een blog bijhouden was teveel tijd.

Luna

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 06 oktober 2013, 20:43:06 »
Jongens, iedereen kiest zelf zijn olie.

Precies, dit.

Luna

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 06 oktober 2013, 20:44:14 »
1. De gang: lunch/avondeten
2. De soort: Vleesgerecht
3. 450 calorien per persoon
4. Eiwitten 38g, Koolhydraten 40g, Vetten 15g (per portie/per persoon)
5. Aantal personen/portie's: 2

Benodigdheden:
400g verse bladspinazie
300g kogelbiefstuk/ossenhaas
30g gezouten pinda's
2-3 theelepels ketjap manis
1-2 theelepels sambal (naar smaak)
10ml limoensap
10ml olijfolie
1 theelepel kerrie poeder
1/2 theelepel gember poeder
100g ongekookte zilvervlies rijst

snijd 300g kogelbiefstuk of ossenhaas in dunne reepjes. marineer deze met 1-2 theelepels ketjap manis, 1 theelepel sambal, 10ml limoensap, 10ml olijfolie, 1 theelepel kerriepoeder en een halve theelepel gember poeder. kneed deze marinade goed door het vlees (het lekkerste is als je dit al de dag ervoor doet, maar dit is niet perse nodig).

Zet de rijst op en kook deze.

Was de verse bladspinazie goed. Doe 5ml olijfolie in een pan en laat deze heet worden. Voeg 1 theelepel ketjap en 1 theelepel sambal toe aan de olijfolie en fruit deze kort aan. Voeg de spinazie (liefst nog een beetje nat) toe en roerbak deze beetgaar (2-3 minuten).

Maak alvast een bedje van de beetgare bladspinazie op beide borden. Doe vervolgens 5ml olijfolie in een pan en wacht tot de olie goed heet is. roerbak nu de biefstukreepjes tot deze goed gaar zijn (3-4 minuten). Doe de biefstuk reepjes op het bedje van de bladspinazie.

Doe de 30g pinda's in een vijzel en stamp deze tot fijne kruim/korrels (kan ook met handmixer). Garneer de biefreepjes op de bladspinazie met de pinda kruimels. De rijst kun je op hetzelfde bord of apart erbij serveren.

eet smakelijk.

Ohhh, ik ben hier benieuwd naar!

Luna

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 06 oktober 2013, 20:45:54 »
Ik zit vol met recepten die ik zelf maak , maar om alles hier te plaatsen is veel moeite haha.
Probeer anders is bakken met kikkererwten/bonen/zoete aardappel/pompoen in plaats van meel , een stuk gezonder!

Misschien is het leuk om eens in de zoveel tijd een van je recepten te plaatsen? Ik ben namelijk wel erg benieuwd naar je recepten!