Girlscene Musthaves

Auteur Topic: Het amigurumi en haak topic!  (gelezen 76914 keer)

Beertjeschips

• Gast
« Gepost op: 15 januari 2015, 12:11:04 »
Hallo iedereen,

Dit topic gaat over amigurumi's en haken. We hadden in het verleden al een amigurumi topic, maar geen topic voor andere manieren van haken. Dus bij deze!
voor het vorige amigurumi topic verwijs ik je naar: http://forum.girlscene.nl/forum/crea-bea/amigurumi-106221.0.html

Wat is amigurumi?
Amigurumi's zijn in het rond gehaakte beestjes. Knuffels die gehaakt zijn dus. Er zijn ook mensen die amigurumi's breien, maar daarvoor kun je beter in het brei topic zijn.

Wat heb je nodig om te haken?
Allereerst een haaknaald. Haaknaalden heb je in verschillende maten. Je kunt ze krijgen bij hobby winkels, of online. En soms zelfs bij de action. De meest gebruikte haaknaalden zijn 2,5 tot 3,5 mm. Afhankelijk van wat je maken wilt natuurlijk. Voor grove sjaals en mutsen gebruik je al snel een grotere haaknaald.
Daarnaast heb je garen nodig. Meestal wordt er wol, acryl of katoen gebruikt. Wol is over het algemeen wat duurder in aanschaf. Katoen gebruikt men het meest voor amigurumi's en is wat gladder, maar ook iets stugger en acryl is iets zachter en pluiziger maar rekt daardoor ook weer meer. Het is maar net waar je zelf de voorkeur aan geeft. Garen kun je vinden in brei of haak winkels, hobby winkels, action, zeeman, wibra of online.

Ook is het handig om steekmarkeerders te kopen. Dit zijn kleine haakjes die je in je haakwerk steekt om bij te houden waar je ronde is begonnen zodat je minder snel de tel kwijt raakt. Vooral voor amigurumi's is dit aan te raden. Als je geen steekmarkeerders kunt vinden kun je ook een stuk draad in een andere kleur gebruiken of iets als een veiligheidsspeld of paperclip.

Voor amigurumi's heb je ook nog oogjes nodig. Je kunt kiezen uit knopen, kraaltjes of veiligheidsogen. Als je iets voor kinderen of baby's wilt haken zou ik je aanraden om voor veiligheidsoogjes te kiezen i.v.m inslikkingsgevaar. Deze kun je ook in hobbywinkels of online kopen.

Verder is een naald, kopspelden en een schaar handig om bij je te hebben.

Ik wil haken leren, waar kan ik het beste beginnen?
Leuk dat je ook wilt leren haken! Haken is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt. Iedereen kan het leren! Het vergt wel geduld en veel tijd om te oefenen. Als je voor het eerst een haakpatroon ziet zul je misschien even schrikken, dit lijkt ingewikkelder dan het is doordat er allemaal afkortingen gebruikt worden.
Je kunt leren om Nederlandse patronen te kunnen lezen of engelse. Veel mensen vinden Nederlandse patronen gemakkelijker, maar er is op internet veel meer keus in Engelse patronen te vinden. Ik raad je dan ook aan om de Engelse afkortingen te leren, dat scheelt je later veel werk.

De basis steken

nederlands:
l   = losse
hv   = halve vaste
v   = vaste
hst   = half stokje
st   = stokje
dst   = dubbel stokje

Engels
chainstitch   =              ch   =    losse
slipstitch   =              sl.st =     halve vaste
single crochet           sc =         vaste
half double crochet=   hdc =      half stokje
double crochet=           dc =         stokje
triple crochet=           trc =         dubbel stokje
Increase =                inc of sc2 = meerderen
decrease =               dec of sc2together = minderen

Om de steken te leren kun je het beste naar youtube gaan, typ de steek die je wilt leren in de zoekbalk en voilà! Er wordt stap voor stap voorgedaan hoe deze steek moet. Oefen eerst een paar keer deze steek tot je hem onder de knie hebt, en ga dan naar de volgende steek. De steken die je als eerste nodig hebt voor een simpele amigurumi zijn losse (chainstitch), vasten (single crochet), minderen (decrease) en meerderen (increase).

Handige webshops:

http://www.echtstudio.nl
www.ebay.com (let op; hier heb je paypal voor nodig)

oogjes:
http://www.chellebel.nl

Leuk haakblogs om te volgen
http://tbezigebijtje.blogspot.com.es
http://attic24.typepad.com
http://www.allaboutami.com
http://bijsaarenmien.blogspot.nl

Andere websites
http://www.ravelry.com
http://www.pinterest.com

Crochet along:
Momenteel zijn wij ook bezig met het haken van dekens. Dit gaat om de Crochet along 2014 en 2015. We volgen het patroon van: http://terraysleven.blogspot.nl voor meer info over dit project en updates kun je terecht in dit topic: http://forum.girlscene.nl/forum/crea-bea/crochet-haak-een-deken-308193.0.html Je bent altijd welkom om mee te doen.

(afbeelding via google, deze foto's zijn niet van ons)

Assbutt

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2015, 13:21:32 »
Heuj, ziet er goed uit!

Nelani

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2015, 13:55:07 »
Mooi gedaan Beertjeschips, vind het erg duidelijk zo & leuk ook al die foto's erbij en de verwijzingen naar de andere topics (:

Oohhhhhh en die vertaling vind ik helemaal top!! Dan kan ik ook Engelse patronen doen haha want ik zocht steeds naar Nederlands omdat ik er niks van begreep ;D

Frederikaa

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2015, 14:05:57 »
Wel hele leuke afbeeldingen! Misschien is het ook leuk als je van die gratis patronen online hebt dat je de link erbij zet, dan kunnen ook mensen die net pas beginnen met leuke gratis patronen alvast oefenen.
♥ Your love never fails, it never gives up, it never runs out of me ♥

Wolves

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2015, 15:09:40 »
Leuk topic! Ik krijg altijd super veel zin om te haken als ik van die mooie dekens enzo zie :') Blijft het topic van de CAL wel open?
doei doei lekkerding

Lotte

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2015, 15:14:59 »
@ Beertjeschips : dat doe je goed, zo'n beginpost schrijven.! Ik vind het trouwens niet storend, de vele foto's, integendeel. Lijkt me net dat het meer mensen aanzet op te beginnen haken...

lolaa

• **
  • Fear is an illusion you have to understand
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2015, 15:24:14 »
Goed gedaan beertje! Idd zijn de foto's denk ik eerder een motivatie :D
It's not about how you look, it's about how you see! // geen tijd om te haasten!

Frederikaa

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2015, 16:28:49 »
Hm, ik zou niet zo goed weten welke patronen ik er dan in moet zetten. En wil de beginpost ook niet al te lang maken (want dat is hij al haha) :P In het topic zelf kunnen ook gewoon patronen worden gedeeld natuurlijk. maar als je een concreet voorbeeld heb wil ik het er best in zetten :)
Ik bedoelde de patronen van de afbeeldingen in de beginpost, ze zijn echt onwijs schattig.
♥ Your love never fails, it never gives up, it never runs out of me ♥

aftermath

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2015, 16:32:50 »
vullen jullie de handjes vd lalylalas op trouwens? Volgens mij moet je ze officieel tot de helft opvullen, maar ik vind het zo gek als de andere helft dan leeg is.. Ik denk dat ik ze gewoon slap opvul.
Ik heb ze voor de helft opgevuld zoals in het patroon staat. Als je ze helemaal opvult vallen ze niet meer mooi langs het lichaam naar beneden haha. Hoe het eruit ziet als ze niet zijn opgevuld weet ik niet, maar je ziet het niet/nauwelijks dat de armen half leef zijn :)
We shall meet in the place where there is no darkness || Too little much too late

Sprinkle

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2015, 17:10:05 »
Wauw Beer, wat heb je er een werk van gemaakt!
Ook super dat je basis erin hebt staan, hoeven mensen dat niet meer te vragen! Fresh start! :D

Ik ben mijn uil in elkaar aan het zetten! Zal vanavond/morgen even een fotootje maken! Hij wordt precies zoals ik hem in gedachten had, zó fijn is dat altijd hihi
"Best moments happen when they are unplanned."

Sprinkle

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2015, 17:13:59 »
Oh en Luigi om even op jou te reageren uit het vorige topic!
Hier op Heidi's blog staat alles stap voor stap beschreven!

http://heidibearscreative.blogspot.nl/2010/05/african-flower-hexagon-crochet-tutorial.html (Zeshoek = hexagon)

Voor de pentagon (vijfhoek) doe je precies hetzelfde alleen haak je dan aan het begin 5 paar stokjes ipv 6 (wordt duidelijk als je eraan begint :) )

Luigi

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2015, 18:04:38 »
Oh en Luigi om even op jou te reageren uit het vorige topic!
Hier op Heidi's blog staat alles stap voor stap beschreven!

http://heidibearscreative.blogspot.nl/2010/05/african-flower-hexagon-crochet-tutorial.html (Zeshoek = hexagon)

Voor de pentagon (vijfhoek) doe je precies hetzelfde alleen haak je dan aan het begin 5 paar stokjes ipv 6 (wordt duidelijk als je eraan begint :) )

Thanks!

En wanneer je dan zoveel van die dingen heb, kun je ze aan elkaar gaan hechten?
red hair is a genetical disorder that occurs when a human has sex with a clown.

I Like you

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2015, 18:51:34 »
Ik wil wat met tapestry weten jullie hoe ik een figuur met blokjes het beste kan maken?
I fell in love the way you fall asleep: slowly, and then all at once.Blog
Goodreads

Sherocktail

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2015, 19:17:11 »
Leuk leuk!

Assbutt

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2015, 19:23:05 »
Ben benieuwd beertje! :)

Sherocktail

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 15 januari 2015, 19:24:51 »
Misschien niet helemaal in deze context maar ik ben hopeloos op zoek naar dit bolletje wol:

Hij komt van de Wibra, maar ik zie m daar niet meer:(

I Like you

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 15 januari 2015, 19:25:02 »
net zoals de rest met tapestry :P Je kunt even een youtube filmpje er over kijken, dat heeft mij wel goed geholpen :)

Had het juist over het patroon. De blokjes zelf maken.
I fell in love the way you fall asleep: slowly, and then all at once.Blog
Goodreads

lolaa

• **
  • Fear is an illusion you have to understand
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 15 januari 2015, 19:25:23 »
Mn lalylala (kira) is af!!  :aanbid:  eindelijk.
Mn handen doen ontzettend pijn nu :") maar het is gelukt.
Ik ga morgen even foto's maken als het licht goed is :)

Tip; ga nooit een lalylala haken als je heel erg moe bent, ik heb alles 2 keer opnieuw moeten doen laughing7.

haha ik ben benieuwd, dat had ik ook! ik heb het mutsje van de laatste 4/5 keer gemaakt :")
It's not about how you look, it's about how you see! // geen tijd om te haasten!

Luigi

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 15 januari 2015, 19:55:20 »
Vraagje; ik ben op zoek naar een Elsa patroon (Frozen). Kan het alleen niet zo goed vinden op pinterest... Zou die op ravelry kunnen staan

Luigi

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 15 januari 2015, 20:05:17 »
Nog een vraagje; ik zou gaag de bird of happiness willen maken van heidi bears, maar kun je op de site van heidi ook precies vinden welke pentagon, hexagons, triangles e.d. Kun maken?

Sprinkle

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 15 januari 2015, 20:14:01 »
Nog een vraagje; ik zou gaag de bird of happiness willen maken van heidi bears, maar kun je op de site van heidi ook precies vinden welke pentagon, hexagons, triangles e.d. Kun maken?
Daarvoor heb je gewoon het patroon nodig en daar staat hoeveel je van alles nodig hebt! Ik ben nu zelf bezig met aan elkaar zetten, dat doe ik gewoon met vasten, maar er staan een paar manieren op internet! :)

dreaminglilly

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 15 januari 2015, 20:30:46 »
Vraagje; ik ben op zoek naar een Elsa patroon (Frozen). Kan het alleen niet zo goed vinden op pinterest... Zou die op ravelry kunnen staan

Ja, typ op google "elsa frozen ravelry" en je hebt een heleboel resultaten ;)

hetzelfde geld eigenlijk voor je heidi bears vraag, typ op google "heidi bears hexagon"  en je krijgt gelijk een link naar de tutorial op de site van bears zelf, en een link naar ravelry waar je de tutorial kan downloaden.

Misschien niet helemaal in deze context maar ik ben hopeloos op zoek naar dit bolletje wol:
Hij komt van de Wibra, maar ik zie m daar niet meer:(

weet je de naam nog? want dan kan je m opzoeken via ravelry en dan kijken of er mensen zijn die ze verkopen. En anders even naar de wibra gaan en vragen, hebben ze het niet meer dan kun je vragen of ze naar andere vestigingen willen bellen voor je.

Ik had het vorige maand met de Yara van wibra, ze hadden nog maar 5 bollen, had er zeker 10 nodig en er zou niks meer van binnenkomen, gelukkig wilden ze bellen naar de vestiging aan de andere kant van de stad, daar hadden ze ook nog 5 bollen liggen. <3

Sherocktail

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 15 januari 2015, 22:10:35 »
^goeie tip dat ga ik zeker doen. Hij heet Myrna maar heb de wol al een tijdje liggen en zie ze bij geen enkele wibra, ja ik ben er langs een paar gegaan haha. Ik ga even op die ste kijken thanks!

Centaur

• **
  • For Narnia, and for Aslan!
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 15 januari 2015, 22:48:22 »

Sherocktail

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 16 januari 2015, 18:47:21 »
^ aaaah super leuk en mooi gedaan!