Girlscene Musthaves

Auteur Topic: Stel hier al je medische vragen  (gelezen 403880 keer)

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 03 februari 2010, 22:30:24 »
UPDATE 08/06/2010:

HALLO IEDEREEN
SORRY VOOR MIJN TOTALE AFWEZIGHEID HIER

IK HEB HET JAMMER GENOEG ZO ONTZETTEND DRUK GEHAD OP SCHOOL DAT IK HIER NIET MEER KWAM KIJKEN, IN DE VERONDERSTELLING DAT HET TOPIC VANZELF WEL ZOU WEGKWIJNEN.
MAAR BLIJKBAAR ZIJN JULLIE HET BLIJVEN UPPEN.

DUS HIERBIJ:
AL WIE DRINGENDE VRAGEN HEEFT: STUUR ME EEN NOTE, EN IK BELOOF DAT IK ZAL ANTWOORDEN ZODRA IK KAN, MAAR IK KAN NIET GARANDEREN DAT IK IN DIT TOPIC REAGEER.

DANK JULLIE WEL
xxx

Dag iedereen,

ik merkte op dat er hier vaak topics geopend worden in de trant van: 'ik heb dit en dit wat moet ik doen?'
Vaak bestaat het antwoord erop uit :'ik weet het ook niet, ga naar de dokter!'
Om dit te voorkomen wou ik een algemeen topic openen voor al dit soort vragen, of alle medische vragen waar je mee zit.

Ik ben zelf student geneeskunde, 5e jaar. Dat betekent dat ik over 2 jaar afgestudeerd arts ben. Volgend jaar begin ik aan mijn stagejaar, waarin ik ook zelf patiënten zal moeten zien, dus het is ook handig voor mij om alvast wat te kunnen oefenen.

Voor de duidelijkheid:
Ik kan niet 'bewijzen' dat ik echt ben wat ik beweer te zijn. Of je mij gelooft of niet is je eigen keuze. Als je dit graag wilt kan ik wel wat medische literatuur posten met betrekking tot het advies dat ik geef, maar dit duurt wel wat langer omdat ik daarvoor in de wetenschappelijke databanken moet gaan zoeken.
Ik beweer niet alle antwoorden te hebben, als ik het niet weet zal ik dit eerlijk zeggen, en wanneer je je echt zorgen maakt kan je best naar je dokter gaan.

Een online advies kan nooit een echt consult vervangen, ik kan je namelijk niet zien of onderzoeken van achter mijn computerscherm.

Vragen over de anticonceptiepil mogen in het algemene pil-topic geplaatst worden, waar ik ze nog steeds zal blijven beantwoorden zoals hiervoor.

Voor vragen over pijn of rare gevoelens in de buik:
gelieve op basis van dit plaatje aan te geven waar juist:
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2010, 20:59:27 door Elril »

Anonymous

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 03 februari 2010, 22:32:50 »
Is er iets tegen wintertenen te doen?
(ga morgen sowieso de huisarts bellen, maar toch)

XSWEETESTDRUGX

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 03 februari 2010, 22:41:39 »
haha wat leuk! ik heb niets alleen last van puisten die maar niet weggaan zelfs niet met medische hulp,, maar jah! upje
HH_P

HATERSGONNAHATE

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 03 februari 2010, 22:47:29 »
Soms voel ik stoten (zoals een hart klopt) aan de linkser onderkant van mijn buik. Wat kan dit zijn?

alexturner

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 03 februari 2010, 22:50:19 »
nuttig topic (:

FallingDown

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 03 februari 2010, 22:53:03 »
Indd heel handig!
*Reality is like a dementor, it sucks all the happiness out of your life...

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 03 februari 2010, 22:53:45 »

Is er iets tegen wintertenen te doen?
(ga morgen sowieso de huisarts bellen, maar toch)

Wintervoeten/handen/soms zelfs dijen ontstaan doordat je huid abnormaal reageert op blootstelling aan kou. Men noemt dit perniosis.
De reden hiervoor is niet gekend, het komt vaak voor in families, en meestal bij vrouwen.

Jammer genoeg is er geen echt goede behandeling.
Waar je wel op kan letten:
draag warme kleding en schoenen, zodat je voeten minder aan de kou blootgesteld zijn MAAR vermijd te strakke sokken en schoenen, aangezien deze het probleem verergeren. Het beste is dus een dikke sok in een ruime, isolerende schoen. Vochtige voeten zijn uit den boze.

Wisselbaden (2 min voeten in koud water, dan warm water) en massage worden soms aangeraden, je begint hier best mee VOOR het winterseizoen. Als je heel gevoelig bent moet je wel oppassen met te koude voetbaden.
Verder bestaan er een aantal crèmes die je vrij kan verkrijgen bij de apotheker, zoals Midalgan Forte.
Er zijn ook sterker werkende geneesmiddelen, maar deze zijn op voorschrift aangezien ze niet geheel onschuldig zijn qua nevenwerkingen. (bv nifedipine, nicotinamide --> deze zetten de bloedvaten open en voorkomen zo de wintertenen)
Soms gebruikt men ook lichttherapie.

Als je in ernstige mate last heb van wintertenen kan je best langs je huisarts gaan. Er zijn namelijk andere aandoeningen die kunnen lijken op wintertenen (bv ziekte van Raynaud of cryoglobulinemie), het is dus van belang om eerst zeker te zijn dat het echt om wintertenen gaat.
Bij twijfel kan er een huidbioptje genomen worden, maar meestal is dit niet nodig.

Anonymous

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 03 februari 2010, 22:57:18 »

[...]

Wintervoeten/handen/soms zelfs dijen ontstaan doordat je huid abnormaal reageert op blootstelling aan kou. Men noemt dit perniosis.
De reden hiervoor is niet gekend, het komt vaak voor in families, en meestal bij vrouwen.

Jammer genoeg is er geen echt goede behandeling.
Waar je wel op kan letten:
draag warme kleding en schoenen, zodat je voeten minder aan de kou blootgesteld zijn MAAR vermijd te strakke sokken en schoenen, aangezien deze het probleem verergeren. Het beste is dus een dikke sok in een ruime, isolerende schoen. Vochtige voeten zijn uit den boze.

Wisselbaden (2 min voeten in koud water, dan warm water) en massage worden soms aangeraden, je begint hier best mee VOOR het winterseizoen. Als je heel gevoelig bent moet je wel oppassen met te koude voetbaden.
Verder bestaan er een aantal crèmes die je vrij kan verkrijgen bij de apotheker, zoals Midalgan Forte.
Er zijn ook sterker werkende geneesmiddelen, maar deze zijn op voorschrift aangezien ze niet geheel onschuldig zijn qua nevenwerkingen. (bv nifedipine, nicotinamide --> deze zetten de bloedvaten open en voorkomen zo de wintertenen)
Soms gebruikt men ook lichttherapie.

Als je in ernstige mate last heb van wintertenen kan je best langs je huisarts gaan. Er zijn namelijk andere aandoeningen die kunnen lijken op wintertenen (bv ziekte van Raynaud of cryoglobulinemie), het is dus van belang om eerst zeker te zijn dat het echt om wintertenen gaat.
Bij twijfel kan er een huidbioptje genomen worden, maar meestal is dit niet nodig.

Oke, dankje :)
Ik heb er pas sinds dit jaar last van en verder heeft niemand anders het in mijn familie, dus wel vreemd. (ben 17 overigens)

Draag sowieso altijd katoenen sokken en meestal ook leren schoenen die gewoon goed passen, dus opzich kan het daar niet heel erg aan liggen denk ik.
Ben wel op zoek naar warmere schoenen, aangezien ik toch wel iets minder pijn met lopen wil hebben =']

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 03 februari 2010, 23:00:46 »

haha wat leuk! ik heb niets alleen last van puisten die maar niet weggaan zelfs niet met medische hulp,, maar jah! upje

Hoe oud ben je?

Puistjes (acné) is jammer genoeg een normaal verschijnsel tijdens je puberteit. Bij de meeste meisjes is het niet zo erg en gaat het vanzelf over met het ouder worden.
Als je echter wel heel erg last hebt van acné of als het ook blijft na je 18-19e is het best om medische hulp te zoeken.
Je kan namelijk lelijke littekens overhouden van erge acné. Soms is er ook een medische reden (bv te veel mannelijk hormoon.)

Er zijn verschillende mogelijkheden om het aan te pakken:
In eerste instantie uiteraard goede hygiëne, niet pulken, geen make-up op oliebasis  enz
De volgende stap is meestal een antibioticakuur van een aantal maanden.
Wanneer dit niet helpt kan je een specifieke anticonceptiepil tegen puistjes starten (zoals Diane of Yasmine). Deze blokkeert het mannelijk hormoon testosteron, waardoor je acné verdwijnt als deze hormoon-afhankelijk is (erger voor/tijdens je menstruatie).
Deze pil kan spectaculaire resultaten hebben, maar als je hem stopt kan de acné wel (deels terugkomen)

Als laatste redmiddel is er Roaccutane. Deze kuur mag je enkel nemen als je heel erge acné hebt die nergens op reageert, of als je er na je 20e nog last van hebt.
Het is een erg krachtig middel dat in feite je talgklieren kapot maakt. Je maakt dus geen talg meer aan en je huid en haar zijn minder vet.
Als je deze behandeling volgt is het strikt verboden om zwanger te worden, aangezien je kindje er ernstige afwijkingen van zou krijgen.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2010, 23:34:22 door Elril »

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 03 februari 2010, 23:06:23 »

Soms voel ik stoten (zoals een hart klopt) aan de linkser onderkant van mijn buik. Wat kan dit zijn?

Waar bedoel je juist? In de buurt van je hart of helemaal onderaan in je buik, onder de navel, bij je liezen?

Het is het makkelijkst voor mij als je even met behulp van dit plaatje aangeeft waar je bedoelt.

Links onderaan in je buik ligt een belangrijk deel van je dikke darm, en enkele grote bloedvaten. In je lies lopen ook grote bloedvaten.
Het gaat dus waarschijnlijk om 1 van deze beide dingen.
Als je de stoten voelt op het ritme van je hartslag is het waarschijnlijk een bloedvat dat je voelt. Als het het hartritme niet volgt zijn het waarschijnlijk je darmen.

HATERSGONNAHATE

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 03 februari 2010, 23:12:53 »
Stootjes in de Left Lower Quadrant LLQ-gedeelte. Het doet geen pijn ofzo, maar het is wel irritant. Ik denk dat de oorzaak ligt bij mijn darmen. Kan het zijn omdat ik ongezond eet? En denk je dat het slecht kan aflopen en ik beter mezelf bij de dokter kan melden?

Het lijkt alsof ik mijn darmen/bloedvaten scheetjes laat haha

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 03 februari 2010, 23:20:54 »

Stootjes in de Left Lower Quadrant LLQ-gedeelte. Het doet geen pijn ofzo, maar het is wel irritant. Ik denk dat de oorzaak ligt bij mijn darmen. Kan het zijn omdat ik ongezond eet? En denk je dat het slecht kan aflopen en ik beter mezelf bij de dokter kan melden?

Het lijkt alsof ik mijn darmen/bloedvaten scheetjes laat haha

Het zal inderdaad waarschijnlijk je darmen zijn. Ik denk niet dat je je er zorgen over moet maken. Darmen kunnen al eens wat vreemd doen, bewegingen of rare geluiden maken, meestal is dit perfect normaal.

Je kan er mss wel eens op letten of het meer/minder is door bepaalde voeding.

Als je geen pijn of problemen met je stoelgang hebt lijkt het me niet nodig om ermee naar de dokter gaan.

FallingDown

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 03 februari 2010, 23:21:14 »
Ik heb een tijdje terug héle erge last gehad bij''right iliac''. Het deed ontzettend veel pijn(ik weet niet meer hoe te beschrijven) en ik kon niet veel bewegen. Het heeft zo'n 3/4 dagen geduurd, daarna is het over gegaan.
Wat zou dat kunnen zijn geweest?
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2010, 23:21:46 door FallingDown »
*Reality is like a dementor, it sucks all the happiness out of your life...

HATERSGONNAHATE

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 03 februari 2010, 23:22:43 »
Thanx!!

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 03 februari 2010, 23:27:53 »

Ik heb een tijdje terug héle erge last gehad bij''right iliac''. Het deed ontzettend veel pijn(ik weet niet meer hoe te beschrijven) en ik kon niet veel bewegen. Het heeft zo'n 3/4 dagen geduurd, daarna is het over gegaan.
Wat zou dat kunnen zijn geweest?

Hmm, dit vind ik dan weer wel een verhaal dat mij zorgen baart.

Heb je voorafgaand hieraan pijn in de buurt van je navel gehad? Koorts? Misselijkheid/braken? Geen eetlust? Andere klachten zoals diarree?
Ging de pijn in golven doorheen je buik?
In deze streek ligt namelijk je appendix. Bij scherpe pijn in deze regio zijn artsen dus altijd op hun hoede voor een appendicitis.

Is het al lang geleden en heb je er sindsdien nog last van gehad?

Andere dingen waar ik aan denk:
- Pijn komende vanaf je eierstokken/baarmoeder, zeker als het samenhangt met je menstruatie.
- Een niersteentje dat passeert: dit geeft eerder koliekpijnen (pijnlijke krampen waarbij je niet kan stilzitten) en het kan uitstralen naar de regio rond je plasopening.
- Toch ook komende van je darmen, in dit geval is het eerder onschuldig
- Verrekking van een spier/peesstructuur, mss foute beweging gemaakt bij sporten?
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2010, 00:42:28 door Elril »

Legaly-blond

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 03 februari 2010, 23:45:35 »
Handig dit topic!

Ik heb al 2 jaar last van buikpijn(op het plaatje in de middelsterij overal dus die bovenste onderste en middelste). Mijn dokter heeft mij zoveel tabletten gegeven en ik heb het dus nog steeds.
Nu heb ik het een tijdje niet maar dat komt zeker weten weer terug.
Ik heb ook 2x een echo gehad van bovenbuik en onderbuik waar niks op te zien was.
Soms denk ik dat hij me niet wilt laten onderzoeken omdat hij dan bang is dat hij ongelijk heeft omdat ik heel vaak aan mijn moeder heb gezegt van hoe kan hij nou weten of ik binnen in mijn maag iets heb of in mijn darmen of nog erger kanker.
daar ben ik nu zowiezo heel erg bang voor een meisje uit mijn vriends klas heeft dat ook in haar darmen.

Ik heb ook iedere avond dat ik me heel slecht voel, misselijkheid, hele erge buikkrampen, zweten en niemand moet aan mijn komen dat heb ik het gevoel dat het nog erger wordt.

Enig idee?
Of kan ik beter me laten onderzoeken? (zoja: waar? in mijn buik of darmen?)

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 04 februari 2010, 00:19:10 »

Handig dit topic!

Ik heb al 2 jaar last van buikpijn(op het plaatje in de middelsterij overal dus die bovenste onderste en middelste). Mijn dokter heeft mij zoveel tabletten gegeven en ik heb het dus nog steeds.
Nu heb ik het een tijdje niet maar dat komt zeker weten weer terug.
Ik heb ook 2x een echo gehad van bovenbuik en onderbuik waar niks op te zien was.
Soms denk ik dat hij me niet wilt laten onderzoeken omdat hij dan bang is dat hij ongelijk heeft omdat ik heel vaak aan mijn moeder heb gezegt van hoe kan hij nou weten of ik binnen in mijn maag iets heb of in mijn darmen of nog erger kanker.
daar ben ik nu zowiezo heel erg bang voor een meisje uit mijn vriends klas heeft dat ook in haar darmen.

Ik heb ook iedere avond dat ik me heel slecht voel, misselijkheid, hele erge buikkrampen, zweten en niemand moet aan mijn komen dat heb ik het gevoel dat het nog erger wordt.

Enig idee?
Of kan ik beter me laten onderzoeken? (zoja: waar? in mijn buik of darmen?)

Ik kan me voorstellen dat dit erg vervelend voor je is!
Aangezien je nog jong bent is de kans op bijvoorbeeld darmkanker bij jou heel klein, zeker als het niet in je familie voorkomt.
Andere aandoeningen van de darmen (bv Crohn) gaan gepaard met erge diarree.
Een andere mogelijkheid is een maagzweer; dit geeft typisch pijn 2-3u na de maaltijd en 's nachts, maar vnl in het midden bovenaan in je buik. Het betert met eten en melk drinken. Het kan ook misselijkheid geven of een branderig gevoel op de borst.
Als je dit pijnpatroon hebt kan je een gastroscopie laten doen, hierbij gaan ze met een buisje met een klein cameraatje in je maag kijken. Dit is niet zo'n aangenaam onderzoek dus ik zou het niet zomaar doen, enkel als je echt deze klachten hebt.

Aangezien je al 2 echo's gehad hebt, en uit het lichamelijk onderzoek van de dokter kwamen ook geen opvallende bevindingen, denk ik dat we het eerder bij een niet-anatomische oorzaak moeten zoeken.

In veel delen van het lichaam zijn er syndromen gekend waarvoor men, hoeveel onderzoeken en scans men ook doet, geen 'zichtbare' oorzaak ziet aan het orgaan. Men noemt dit functionele aandoeningen. Dat betekent dat er iets mis is met de werking van het orgaan, maar dat het orgaan zelf voor de rest perfect in orde is.
Deze aandoeningen zijn erg vervelend voor de patiënt, omdat er geen oorzaak gevonden wordt en je het gevoel krijgt dat niemand je gelooft. Maar op zich zijn ze niet gevaarlijk. Je kan er niet van doodgaan en je organen gaan er ook niet van kapot, het is alleen knap lastig.

Wat het spijsverteringsstelsel betreft zijn de 2 belangrijkste syndromen:
- functionele dyspepsie: maagklachten die lijken op een maagzweer zonder dat er een maagzweer gevonden wordt.
Kenmerken
- na het eten een vervelend vol gevoel
- wanneer je eet voel je je al snel vol
- pijn/branderig gevoel in het midden bovenaan in je buik

- IBS (irritable bowel syndrome, oftewel prikkelbaredarmsyndroom in het nederlands), dit is de meest voorkomende oorzaak van buikklachten.
Kenmerken:
- een pijnepisode gaat gepaard met vaker naar de wc moeten voor stoelgang
- een pijnepisode gaat gepaard met een verandering in de consistentie van de stoelgang (lossere of hardere stoelgang).
- de pijn wordt verlicht door naar de wc te gaan of door een wind te laten
- je buik voelt heel opgeblazen, soms ook echt zichtbaar

Deze syndromen staan in nauw verband met wat men 'psychosomatische' klachten noemt. Dit betekent letterlijk dat de 'psyche' (geest) je 'soma' (lichaam) beïnvloedt.
Hoewel dit raar klinkt, kan je werkelijk lichamelijk ziek worden vanuit een oorzaak in je gevoelens, gedachten.
Dit betekent absoluut niet dat je 'gek' bent of dat je je het allemaal inbeeldt.
Neen, de dingen die je voelt in je lichaam zijn echt, maar de oorzaak ervan ligt niet in je lichaam.

Denk maar aan wat er gebeurt als je heel zenuwachtig bent: je hart bonkt, je keel lijkt wel kurkdroog, je gaat zweten, je voelt je soms licht in het hoofd worden en sommige mensen krijgen er zelfs diarree van.
Al deze effecten worden veroorzaakt door je hersenen. Die zenden namelijk signalen uit naar je lichaam, waardoor je organen anders gaan werken.

Functionele aandoeningen zijn niet altijd psychosomatisch, maar vaak is het wel zo dat je mentale toestand de aandoening kan beïnvloeden.
Als je bijvoorbeeld erg angstig bent over deze dingen die je voelt in je buik elke avond, en je zorgen maakt dat je mss iets ernstigs mankeert, kan dit je klachten verergeren. Ook chronische stress is hiervoor gekend.

Voornamelijk het algemeen slecht voelen, zweten, pijnklachten over de hele buik,... zijn symptomen die hier goed bij aansluiten.

Jammer genoeg is het erg moeilijk om van dit soort probleem af te geraken, net omdat de meeste medicatie niet helpt.

Je kan alvast beginnen met te proberen minder te piekeren over dat je mss iets heel ergs hebt, er minder aandacht aan te besteden. Wanneer je weer een episode voelt komen, probeer dan iets leuks te doen dat je aandacht ervan af leidt, en evalueer later of het minder erg was wanneer je er minder op lette.
Mss zijn er ook dingen in je leven waar je het erg moeilijk mee hebt op dit moment, deze kunnen je klachten ook verergeren. Je kan altijd hulp inroepen van een professional als je er zelf niet uit geraakt.

Als er veranderingen zijn in je klachtenpatroon of het verergert kan je wel best nadere onderzoeken laten verrichten, maar op dit moment lijkt me dat niet nuttig te zijn voor jou.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2010, 00:40:00 door Elril »

BODYSWAP

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 04 februari 2010, 08:23:44 »
Soms heb ik opeens heel erge steek bij mijn hart. Mijn hart gaat dan ook raar kloppen. Soms is het aan de rechterkant, dus niet bij mijn hart.

en ik heb nu al een paar maanden last van mijn rechteroor, ik hoor bijna niks meer hier. als ik mijn linkeroor dichtknijp hoor ik dus bijna niets meer. ik kreeg neusspray van de dokter.. ik begreep/begrijp niet echt hoe dat zou moeten werken maar het heeft ook nog niet gewerkt. er zit ook veel oorsmeer in dat oor.

Melanie

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 04 februari 2010, 08:52:44 »
Ik heb zinds 2 a 3 maanden ontzettende hoofdpijn(een constante druk in het hoofd)aan de voorkant van het hoofd meestal rond de ogen slapen..
en dat gaat meestal samen met ontzettend duizelig zijn alles draait en word een beetje licht in me hoofd...ik moet daardoopr echt even gaan zitten meestal..
(ik heb het niet als ik tesnel opsta ofzo!)

en daardoor word ik meestal weer misselijk maar dat is niet altijd zo en ik geef nooit over?

geen idee wat het is op internet lees je de raarste dingen iemand een ideetje?

Tubthumper

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 04 februari 2010, 09:11:02 »
Ik heb op 't moment geen pijntje maar ik wil even zeggen, dat ik het heel knap van je vind dat je iedereen zulk goed advies kan geven enzo! En je studie er nog naast is natuurlijk ook zwaar. Ik snap datje dit soort dingen moet weten als je bijna klaar bent, maar alsnog je doet het ook nog es!
Echt heel leuk van je =).

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 04 februari 2010, 10:21:20 »

Soms heb ik opeens heel erge steek bij mijn hart. Mijn hart gaat dan ook raar kloppen. Soms is het aan de rechterkant, dus niet bij mijn hart.

en ik heb nu al een paar maanden last van mijn rechteroor, ik hoor bijna niks meer hier. als ik mijn linkeroor dichtknijp hoor ik dus bijna niets meer. ik kreeg neusspray van de dokter.. ik begreep/begrijp niet echt hoe dat zou moeten werken maar het heeft ook nog niet gewerkt. er zit ook veel oorsmeer in dat oor.

Wat die steken betreft: ik weet niet echt wat dat zou kunnen zijn, alleen dat ik ze vroeger zelf ook soms had en dat ik zover ik weet toch niets mankeer.
Dat je hart soms raar klopt: soms lijkt het alsof je hart een tel overslaat, en dan eventjes niet klopt, om nadien weer te beginnen. Je kan het ook voelen als een soort trilling. Dit heet een 'extrasystole' en komt vaak voor bij jonge mensen. Je hoeft je er geen zorgen over te maken, tenzij het altijd voorkomt bij een inspanning (sporten, ...), dan kan je toch beter langs de dokter.

Over je oor: na een infectie van de bovenste luchtwegen (neus, sinussen, keel), dus een verkoudheid (of soms ook na een vliegtuigreis of skivakantie, door de drukverschillen) is het mogelijk om een 'otitis media serosa' te ontwikkelen. Dit betekent dat er vocht wordt opgestapeld in je oor zonder dat er een infectie van je oor is (dat zou je namelijk wel merken vanwege de pijn). Men noemt dit soms een 'lijmoor'. Je kan dit normaal zien als de dokter kijkt in je oor, ik weet niet of dat bij jou het geval was.

Door het vocht binnenin je oor kan je met dat oor niet goed meer horen. Soms merk je ook een soort drukgevoel en dat je, als je je goede oor dichthoudt, je je eigen geluiden (ademhaling, hartslag, ...) beter hoort.

De reden dat je dokter je een neusspray gaf is dus om de verkoudheid die mogelijk de oorzaak is van het lijmoor aan te pakken.

Vaak gaat het vanzelf over, maar als dit langer dan 3 maanden aanhoudt moet je zeker terug naar de dokter voor een andere behandeling.

Stel dat je toch geen lijmoor zou hebben is een andere mogelijkheid een oorsmeerprop in je gehoorgang. Dit ziet de dokter normaal ook als hij in je oor kijkt. De afsluiting van het oor is erger as je in het water geweest bent. Er kan ook een drukgevoel en oorsuizen zijn. Een dokter kan de prop uitspuiten met water of verwijderen.

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 04 februari 2010, 10:32:06 »

Ik heb zinds 2 a 3 maanden ontzettende hoofdpijn(een constante druk in het hoofd)aan de voorkant van het hoofd meestal rond de ogen slapen..
en dat gaat meestal samen met ontzettend duizelig zijn alles draait en word een beetje licht in me hoofd...ik moet daardoopr echt even gaan zitten meestal..
(ik heb het niet als ik tesnel opsta ofzo!)

en daardoor word ik meestal weer misselijk maar dat is niet altijd zo en ik geef nooit over?

geen idee wat het is op internet lees je de raarste dingen iemand een ideetje?

Dat lijkt me knap lastig voor je!
Was je hiervoor al naar de dokter geweest? Zijn er onderzoeken uitgevoerd en gebruik je momenteel iets van medicatie ervoor?

Ik ga je eerst een paar extra vragen stellen over de duizeligheid:
- gaat deze samen met een bewegingsgevoel (bv draaisensatie) of is het eerder een 'licht in het hoofd'-gevoel?
- komt het voor in aanvallen? hoelang duurt dit?
- zijn er andere klachten zoals: tintelingen, oorsuizen, niet goed horen, warmtegevoel, hartkloppingen, gebrek aan lucht, zweten, zwart worden voor de ogen, ...
- worden de aanvallen ergens door uitgelokt bv verandering van houding, draaien van het hoofd, ...
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2010, 10:32:30 door Elril »

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 04 februari 2010, 10:33:20 »

Ik heb op 't moment geen pijntje maar ik wil even zeggen, dat ik het heel knap van je vind dat je iedereen zulk goed advies kan geven enzo! En je studie er nog naast is natuurlijk ook zwaar. Ik snap datje dit soort dingen moet weten als je bijna klaar bent, maar alsnog je doet het ook nog es!
Echt heel leuk van je =).

Dankjewel!
Momenteel heb ik nog even vakantie dus veel tijd om me hiermee bezig te houden. Vanaf maandag zal het enkel 's avonds zijn dus ik hoop dat ik het kan blijven bijhouden ^^

Fem

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 04 februari 2010, 10:38:27 »
Wat een goed topic. Lijkt me echt een leuke opleiding die je doet, succes!
UP!

A

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 04 februari 2010, 10:54:24 »
woww dit is echt een handig topic
ik heb voorlopig niks gelukkig
maak nooit van iemand een prioriteit als jij voor diegene slechts een optie bent.