Girlscene Musthaves

Auteur Topic: Het vitamine B12-tekort en schildklierproblemen topic  (gelezen 5451 keer)

Leen_3

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 19 april 2017, 11:34:31 »
Ik heb persoonlijk last van beiden, maar er zullen best nog andere meiden zijn die hier last van hebben.

Hier kunnen we elkaar helpen als we vragen hebben en ervaringen delen, want merk dat er in de omgeving vaak niet heel erg goed op gereageerd wordt.

Lightning

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 19 april 2017, 18:18:05 »
Yep, me! Ik heb ook last van beide. Heb er kort geleden B12 injecties voor gehad en met de schildklier loop ik voor controle in het ziekenhuis.

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19 april 2017, 18:52:51 »
Jup, inmiddels 2,5 jaar injecties, levenslang.. Weet er inmiddels bizar veel vanaf door verschillende omstandigheden om het zo maar even te noemen haha.

Merk dat er nog veel misverstanden over zijn. Als ik vertel dat ik b12 injecties krijg dan hoor ik vaak: "oja, die heb ik ook wel eens gehad!" Maar dat kan dus helemaal niet, ik mag nooit meer stoppen met injecteren want ik neem niks op uit de voeding. Dat is niet opgelost door 5 injecties, dat wordt nooit meer beter.

Ik heb helaas restklachten die waarschijnlijk nooit meer over gaan, merk dat ik dat wel moeilijk vind om te accepteren af en toe.
BLOG || Sorry boys! I'm soooo changeable! It is a weakness with me. But to be fair to myself, it is my only weakness.

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2017, 18:53:23 »
Yep, me! Ik heb ook last van beide. Heb er kort geleden B12 injecties voor gehad en met de schildklier loop ik voor controle in het ziekenhuis.
Ben je gestopt met injecteren?
BLOG || Sorry boys! I'm soooo changeable! It is a weakness with me. But to be fair to myself, it is my only weakness.

Koala

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2017, 19:45:19 »
Ja, ik heb ook last van een chronisch B12 tekort en krijg nu bijna 5 maanden 2x p.w. injecties. Ben vorige week weer bij de internist geweest en mag in ieder geval tot ik 1 jaar injecteer 2x p.w. blijven injecteren... daarna wordt er waarschijnlijk afgebouwd naar om de 6 weken omdat hij aangeeft dat er uit zijn ervaring waarschijnlijk niet meer vooruitgang komt. Echter wil ik wel op geleide van klachten blijven injecteren en uiteindelijk naar een goede afbouw frequentie toe gaan die bij me past, want vraag me af of 1x in de 6 weken na een jaar 2x p.w. ge├»njecteerd te hebben voldoende voor me is. Ook benoemde hij dat omdat ik geen antistoffen heb/verhoogd MMA er geen sprake is van een aangetoond opnameprobleem. Hij vergeet echter dat het B12 proces zeer complex is. Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarin het misgaat... dus ik zal hem hier dan nogmaals op aanspreken want aan de intake uit voeding ligt het niet. Ook vind ik het apart dat hij mij op prikdagen 2x p.w. 2,5 mg folium wil laten slikken. Ik slik nu 400 mcg op prikdagen en gaf aan dat de synthetische variant slecht is maar hij zegt dat het niet overgedoseerd kan worden net als B12.  :huh:
« Laatst bewerkt op: 19 april 2017, 19:53:42 door Koala »
Mirror mirror on the wall, I'll always get up after I fall. And whether I run, walk or crawl, I'll set my goals and achieve them all.

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2017, 20:08:22 »
^
Meh jammer dat je internist het niet helemaal snapt. Ik heb ook na het eerste jaar nog veel verbetering gemerkt hoor, ik ben pas na dik 1,5 jaar gaan afbouwen van 2x pw.
En dat je geen antistoffen/verhoogd mma had zegt inderdaad helemaal niks. Wie weet was je MMA wel aan het stijgen, dat zie je helemaal niet na 1 meting. En heel veel oorzaken kunnen nog helemaal niet getest worden, antistoffen is maar 1 oorzaak.

Hij wil je folaat laten slikken neem ik aan? In principe is het risico op overdosering iets kleiner omdat het natuurlijker is, maarja een teveel slikken is niet nodig want daar kan je lichaam toch niks mee. Folaat is inderdaad wel natuurlijker dan synthetisch maar je kunt er daardoor wel gevoeliger op reageren, dus let daar op. Ik slik zelf sindskort ook folaat ipv foliumzuur en heb het rustig opgebouwd, eerst halve doseringen.

Ben wel benieuwd naar welke arts je gaat als ik vragen mag?

Lightning

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2017, 20:16:30 »
Ben je gestopt met injecteren?

Ja, ik had er maar 10 nodig om het weer even op te krikken. Ik moet ook wel om het half jaar bloedprikken om te controleren of de hele mikmak (HB, ijzer, schildklier, B12, vitamine D) nog wel op orde is.
Met m'n schildklier heb ik tegen het lage aan, maar nog niet zo daadwerkelijk laag dat ik aan de medicijnen moet. Als ik er klachten van ga krijgen, dan kan ik eventueel een proefbehandeling krijgen van een medicijn dat er tegen werkt.

Heel vervelend dat je aan die levenslange injecties vast zit.. En wat voor restklachten heb je vooral?

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19 april 2017, 20:34:52 »
Ja, ik had er maar 10 nodig om het weer even op te krikken. Ik moet ook wel om het half jaar bloedprikken om te controleren of de hele mikmak (HB, ijzer, schildklier, B12, vitamine D) nog wel op orde is.
Met m'n schildklier heb ik tegen het lage aan, maar nog niet zo daadwerkelijk laag dat ik aan de medicijnen moet. Als ik er klachten van ga krijgen, dan kan ik eventueel een proefbehandeling krijgen van een medicijn dat er tegen werkt.

Heel vervelend dat je aan die levenslange injecties vast zit.. En wat voor restklachten heb je vooral?
Maar nam je dan niet genoeg dierlijke producten?
Want als je wel gewoon dierlijke producten eet dan heb je een opnamestoornis en bestaat er niet zoiets als opkrikken.. dan heb je levenslang nodig, net zoals ik. Mijn vorige huisarts dacht ook dat het met 10 injecties wel klaar was, uiteindelijk is dat 1 van de redenen waardoor ik nu restklachten heb. Door de injecties blijft je bloedwaarde lange tijd hoog, waardoor er wordt gedacht dat het goed is. Maar helaas komt niet al die b12 aan in de cellen dus moet je het altijd blijven aanvullen als je een opnameprobleem hebt. Dus ik raad je echt aan om weer om injecties te vragen als je verder genoeg vlees/vis of zuivel neemt. Meer info, zie hier oa: https://b12-institute.nl/diagnose/valkuilen/

Ik ben eigenlijk altijd vermoeid, als ik te lang loop, ong 20 minuten, dan krijg ik last van zenuwpijn (dat voelt als oorpijn/kiespijn maar dan in je benen) en lukt het me niet meer om recht te lopen. Verder was ik vroeger heel erg geordend en punctueel, en ben ik nu best wel chaotisch en altijd druk in mn hoofd. Teveel prikkels kan ik niet aan. Ik heb dus moeten leren om lijstjes te maken bijv, en dan gaat het wel goed. En dingen als verjaardagen blijft een dingetje.
Maargoed, als je bedenkt dat ik een tijdje 18 uur per dag in bed heb gelegen ben ik nu heel blij dat ik bijna klaar ben met mn masteropleiding en ook nog een redelijk sociaal leven heb :) Het is veel, maar het lukt. Studeren gaat me goed af en stage lopen/werken ook. Dus ik kan gewoon functioneren in de maatschappij, waar ik 2 jaar geleden ernstig aan twijfelde. Maar als ik eerder serieus genomen was en er niet gestopt was met injecteren dan was het nooit zo ver gekomen. Helaas..

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2017, 20:37:18 »
Mocht ik dus af en toe fel overkomen in dit topic, sorry daarvoor, ik probeer zoveel mogelijk mensen te besparen wat ik zelf heb meegemaakt en nog steeds meemaak. Dat gun ik niemand namelijk.

Koala

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 19 april 2017, 20:42:36 »
^
Meh jammer dat je internist het niet helemaal snapt. Ik heb ook na het eerste jaar nog veel verbetering gemerkt hoor, ik ben pas na dik 1,5 jaar gaan afbouwen van 2x pw.
En dat je geen antistoffen/verhoogd mma had zegt inderdaad helemaal niks. Wie weet was je MMA wel aan het stijgen, dat zie je helemaal niet na 1 meting. En heel veel oorzaken kunnen nog helemaal niet getest worden, antistoffen is maar 1 oorzaak.

Hij wil je folaat laten slikken neem ik aan? In principe is het risico op overdosering iets kleiner omdat het natuurlijker is, maarja een teveel slikken is niet nodig want daar kan je lichaam toch niks mee. Folaat is inderdaad wel natuurlijker dan synthetisch maar je kunt er daardoor wel gevoeliger op reageren, dus let daar op. Ik slik zelf sindskort ook folaat ipv foliumzuur en heb het rustig opgebouwd, eerst halve doseringen.

Ben wel benieuwd naar welke arts je gaat als ik vragen mag?
Heb je een pb gestuurd!
Mirror mirror on the wall, I'll always get up after I fall. And whether I run, walk or crawl, I'll set my goals and achieve them all.

Lightning

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2017, 20:50:19 »
Heel fijn dat je je ervaringen deelt en dankjewel voor die link! Dat ga ik eens goed doorlezen allemaal. En supergoed dat je gewoon nog op school zit en je stage doet! Even buiten het feit van dit allemaal, zit ik nu ook met een burn-out opgescheept, waardoor ik met mijn opleiding en werk gestopt ben en dus nu helemaal niks meer heb om me op te focussen haha.

Ik eet wel genoeg dierlijke producten en drink ook veel zuivel. Het ding is dat ik met alles op het randje van te laag zat. Niet dusdanig erg, maar wel dat ik die injecties kon krijgen.

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 19 april 2017, 21:15:00 »
Wat voor klachten heb je allemaal lightning? Tegen mij werd ook gezegd dat het wel een burn out zou zijn maar bleek dus b12 tekort te zijn. Maar dingen kunnen natuurlijk ook naast elkaar bestaan.
Succes met lezen, het is best ingewikkeld. Als je vragen hebt, laat gerust weten.

Lightning

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 19 april 2017, 21:22:50 »
Ik heb vooral veel psychische klachten die een burn-out met zich meesleept, dus heel angstig met regelmatig paniekaanvallen, huilbuien, piekeren over van alles en nog wat, lusteloos, onzeker, vergeetachtig, besluiteloosheid en last van schuldgevoelens.
Ik ben niet overdreven moe, wil dingen wel heel graag maar heb de kracht en fut er niet voor. Zelfs van een rondje door de supermarkt raak ik al in paniek. Echt heel vervelend.

Best veel om te lezen inderdaad, maar ik snap wel goed wat ermee word bedoeld. Ik ga er in ieder geval wel op letten.. Wat zou goed zijn om te doen denk je? Wat regelmatiger checken bij de dokter?

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 19 april 2017, 21:28:09 »
Vervelend zeg! Lijkt me echt rot.

Kan je dit stuk dan ook aanraden: https://b12-institute.nl/pleidooi-voor-goede-differentiaaldiagnose-vitamine-b12-en-folaat-deficientie-bij-stoornissen-binnen-het-psychisch-spectrum/

Het is misschien niet de oplossing maar mogelijk kunnen injecties je wel helpen bij je burnout, zeker omdat je al een b12 tekort had.
Dus vragen of je weer mag injecteren..
Woon je in Nederland of Belgie? Als je in Nederland woont heb ik misschien nog wel een tip voor je.

Lightning

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 19 april 2017, 21:39:09 »
Dat ga ik misschien wel doen ja, want het is niet eens zo'n gek idee, thanks. Ik woon in Nederland trouwens, tips zijn altijd welkom!

Gewoonnerd

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 20 april 2017, 13:37:48 »
Ik kan me helaas ook aanmelden bij dit Topic.
Net zoals Moriarty heb ik ook een opnamestoornis en zit ik ook levenslang aan de injecties. Inmiddels al 8 jaar.

Bij mij heeft de diagnose nog wel een tijdje geduurd, de huisarts dacht aan andere dingen zoals stress etc.
Ik was in 3 weken tijd 10 kg afgevallen terwijl ik wel normaal at, elke dag gigantische hoofdpijn en ontzettend moe. Ook had ik veel last van duizelingen en vergeetachtigheid. Maar ook dingen die langzamer bij mij binnen kwamen. Als ik een zin wilde lezen, was het wazig en dat kwam pas letter voor letter binnen. Toen ik bij een vervanger van de huisarts kwam eindelijk doorgestuurd naar het ziekenhuis en toen is het balletje gaan rollen.

Nu met de injecties wel aardig in orde. Al merk ik dat wanneer ik weer moet prikken mijn klachten van 9 jaar terug komen.

Nox

• I'm feeling hungry today.
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 20 april 2017, 17:03:30 »
Ik kom even binnenvallen! Heb zelf ook een B12-tekort, krijg hier 1x per 4 weken een injectie voor. Maar ik merk dat ik soms nog steeds klachten heb. Veel last van het vinden van de juiste woorden, niet echt heel veel energie hebben, concentratieproblemen en ook geheugenproblemen. Ik kan me bepaalde dingen niet heel goed herinneren. Als mensen er over praten dan wel, maar ook niet echt in detail.

Maar komen B12-problemen en schildklierproblemen vaak samen dan? Aangezien jullie het hier allemaal samen hebben. Ik hoor het graag :)
That's the real trouble with the world, too many people grow up.

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 20 april 2017, 20:12:56 »
^
Dan injecteer je dus te weinig denk ik Nox!

Ja B12 tekort en schildklier komen vaak samen voor, schildklier kan b12 ontregelen en b12 kan schildklier ontregelen. Ik heb zelf alleen b12 probleem.

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 20 april 2017, 20:13:44 »
Dat ga ik misschien wel doen ja, want het is niet eens zo'n gek idee, thanks. Ik woon in Nederland trouwens, tips zijn altijd welkom!
Ik stuur je een note!

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 20 april 2017, 20:14:14 »
Oh, lukt niet helaas..

Lightning

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 20 april 2017, 20:52:54 »
Oh, lukt niet helaas..

Moet ik iets veranderen in m'n profiel? Ben niet zo ervaren namelijk hahaha  :fieuw:

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 20 april 2017, 21:16:19 »
/
« Laatst bewerkt op: 21 april 2017, 20:45:15 door MORIARTY »

Lightning

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 20 april 2017, 22:38:40 »
Gelezen en lid geworden! Dankjewel, ik ga eens rondkijken op de pagina. :)

Nox

• I'm feeling hungry today.
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 21 april 2017, 11:37:22 »
^
Dan injecteer je dus te weinig denk ik Nox!

Ja B12 tekort en schildklier komen vaak samen voor, schildklier kan b12 ontregelen en b12 kan schildklier ontregelen. Ik heb zelf alleen b12 probleem.

Ik heb het al een aantal keer aangegeven bij de huisarts, maar iedere keer wordt er weer aangegeven dat mijn waarden niet te laag zijn... Gaan jullie trouwens allemaal naar een arts of zitten jullie bij de huisarts?
That's the real trouble with the world, too many people grow up.

Koala

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 21 april 2017, 13:22:09 »
@Nox
Artsen moeten niet afgaan op waardes maar op klachten. Tevens is testen van b12 tijdens het gebruiken van injecties zinloos, want de waarde moet dan hoog zijn. Het zegt niks over dat het aankomt in de weefsels, dus testen is zinloos. Zie ook https://b12-institute.nl/diagnose/valkuilen/ Je kan dit ook aan jouw arts laten zien.
Ik zelf krijg injecties op recept van de internist maar in principe zou de huisarts het ook kunnen doen. Toen ik nog niet zelf injecteerde liet ik de injectie wel bij de doktersassistente zetten.