Auteur Topic: Faalangst / Angst  (gelezen 395 keer)

D

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 21 september 2017, 21:20:05 »
Hay,

Ik heb hier nog niet echt met iemand over gepraat, want dit ligt me heel persoonlijk en heb namelijk ook het gevoel dat niemand in mijn omgeving me gaat snappen, dus het wordt waarschijnlijk een beetje moeilijk om uit te leggen, maar ik heb kortom de afgelopen jaren heel erg veel last van situaties die lijken op faalangst of iets wat daarop lijkt en het lijkt sinds vorig jaar alleen maar erger te worden. Ik ben nu trouwens 17 en zit nog op de middelbare school.

Ik krijg de laatste tijd bijvoorbeeld heel vaak een black out bij het maken van een toets zodra ik het even niet meer weet, ik ga dan al meteen helemaal stressen en kan niet meer goed nadenken. Hierdoor haal ik vaak ook slechte punten. Ik krijg ook al meteen stress en last van nerveusheid bij de meest kleine dingen, zoals als ik in de bus zit en op het stop knopje moet drukken, als iemand voorbij loopt worden mijn benen zwak en ga ik letten op hoe ik loop ( klinkt heel raar I know ), als ik op school ben en pauze heb, heb ik moeite met eten voor andere mensen, omdat ik teveel let op hoe ik eet en het ergste van allemaal is dat ik vage zenuwtrekjes in mijn nek heb als ik bijvoorbeeld in de klas zit. Mijn hoofd laat me steeds denken dat mensen me continue aankijken in de klas, waardoor ik gespannen raak en ik voel dan een gespannen druk in mijn nek en heb dan steeds het gevoel dat ik een zenuwtrek in mijn nek ga krijgen, wat vaak ook gebeurd en daardoor verergt het alleen maar omdat ik er steeds aan denk. Dit gebeurd trouwens niet altijd alleen in de les hoor.

Ook vallen mij kleine situaties die een beetje tegenvallen mij heel erg zwaar en het duurt me dan ook een lange tijd voordat ik erover heen ben. Het is een beetje moeilijk om uit te leggen, maar dit zijn een aantal voorbeelden.

Is hier iemand die heel toevallig de dezelfde of soortgelijke problemen heeft, want nu ik het zo onder elkaar heb genoemd klinkt het niet echt "normaal", dit onderwerp ligt mij heel gevoelig dus please don't judge me 😰

zeroinspo

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2017, 22:51:02 »
Ik heb hier ook altijd al last van gehad, en raar is het zeker niet! Bij mij werd dit alles veroorzaakt door extreme onzekerheid in combinatie met dan faalangst en heb ik daar dus therapiesessies etc. voor gevolgd waardoor het iets (natuurlijk nog niet helemaal, want dat kost gewoon heel erg veel tijd. Maar in ieder geval wat stappen in de goede richting!) afgenomen is. Zenuwtrekjes en black-outs had ik zelf geen last van dus kan ik je jammer genoeg ook niet goed mee helpen. Wat mij geleerd werd was dat ik me moest focussen op anderen dingen, dus bijv huizen tellen tijdens het fietsen of stoeptegels tellen als ik door de stad liep (kan van alles zijn), zodat ik niet bezig zou zijn met het idee dat allemaal mensen me aan keken terwijl dat helemaal niet het geval was. Voor faalangst specifiek heb ik nooit therapie gehad, dus heb ik verder ook geen tips voor.
"i’m a recovering perfectionist and an aspiring ‘good-enoughist’."

Gabje

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2017, 08:16:10 »
Ik herken jou verhaal enkel had ik dit in mijn werkleven. Is er bij jou misschien iets wat dwars kan zitten van vroeger, wat nog niet verwerkt is zeg maar?

Ik was hiermee naar de dokter gegaan en hier kwamen ze uit dat ik PTSS heb/had. Dit verklaarde ook faalangst en de onzekerheid. Wil natuurlijk niet zeggen dat je dit ook hebt maar schoot wel door me heen toen ik je verhaal las :).
No one can hurt you without your permission

Feuerwerk

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2017, 08:24:00 »
Is er geen faalangsttraining op je school? Of een vertrouwenspersoon waar je mee kunt praten?
Above all, love each other deeply, because love covers over a multitude of sins.

D

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2017, 17:29:51 »
Is er geen faalangsttraining op je school? Of een vertrouwenspersoon waar je mee kunt praten?
ik heb ik de brugklas een faalangst cursus mogen volgen op school, maar dat was maar voor een korte periode. Ik weet alleen niet meer of ze hier verder nog wat aan faalangst kunnen doen

D

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2017, 17:30:05 »
ik heb ik de brugklas een faalangst cursus mogen volgen op school, maar dat was maar voor een korte periode. Ik weet alleen niet meer of ze hier verder nog wat aan faalangst kunnen doen

D

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2017, 17:32:40 »
Ik heb hier ook altijd al last van gehad, en raar is het zeker niet! Bij mij werd dit alles veroorzaakt door extreme onzekerheid in combinatie met dan faalangst en heb ik daar dus therapiesessies etc. voor gevolgd waardoor het iets (natuurlijk nog niet helemaal, want dat kost gewoon heel erg veel tijd. Maar in ieder geval wat stappen in de goede richting!) afgenomen is. Zenuwtrekjes en black-outs had ik zelf geen last van dus kan ik je jammer genoeg ook niet goed mee helpen. Wat mij geleerd werd was dat ik me moest focussen op anderen dingen, dus bijv huizen tellen tijdens het fietsen of stoeptegels tellen als ik door de stad liep (kan van alles zijn), zodat ik niet bezig zou zijn met het idee dat allemaal mensen me aan keken terwijl dat helemaal niet het geval was. Voor faalangst specifiek heb ik nooit therapie gehad, dus heb ik verder ook geen tips voor.
dankjewel voor je reactie en voor de tips! Het voelt al goed om te weten dat ik niet de enige ben met deze problemen :)

D

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2017, 17:53:58 »
Ik herken jou verhaal enkel had ik dit in mijn werkleven. Is er bij jou misschien iets wat dwars kan zitten van vroeger, wat nog niet verwerkt is zeg maar?

Ik was hiermee naar de dokter gegaan en hier kwamen ze uit dat ik PTSS heb/had. Dit verklaarde ook faalangst en de onzekerheid. Wil natuurlijk niet zeggen dat je dit ook hebt maar schoot wel door me heen toen ik je verhaal las :).
bedankt voor je reactie! Ik heb in de 3de wel een verkeersongeluk meegemaakt op de fiets, waarbij ik een botsing had met een wielrenner, het was een redelijk oude man dus die moest mee met de ambulance. Het enige wag ik me kan herinneren was dat de zenuwtrekjes in dat zelfde jaar begonnen, maar ik weet niet of dat een verband met elkaar heeft. Ik had voor mijn gevoel dat ongeluk in een paar weken al helemaal verwerkt, dus ik denk niet dat dat het was.

Emma

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 03 oktober 2017, 14:37:50 »
wow alles wat je hier beschrijft heb ik ook 100%
your mind is crazy and tells you lies ll "You can be happy or you can be unhappy. It's just
according to the way you look at things."