Dit onderwerp heeft 29 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 13-02-2012 13:24.
Twijfel over Tussenjaar
- Geplaatst op maandag 06 februari 2012 22:47Hee!
Dit jaar doe ik mijn vwo eindexamen en eigenlijk is het natuurlijk de bedoeling dat ik volgend jaar een leuke studie ga doen aan de Uni.
Ik heb me dus een beetje georienteerd enzo, maar ik kom nergens echt een studie tegen waarvan ik zeg: JAA dat lijkt me leuk.
Nu ben ik dus gaan twijfelen of ik al wel moet gaan studeren, want in tegenstelling tot een hoop andere mensen uit mijn leerjaar heb ik ook totaal geen zin om te gaan studeren. De enige reden waarom ik me verheug op volgend jaar is het feit dat ik dan op mezelf ga wonen & van mijn huidige o zo geweldige school af ben.
Een tussenjaar nemen is dus nu mijn overweging. Heeft iemand hier ideeen over, of ervaring mee? Waarom wel/niet doen e.d?
Thanks!
- Geplaatst op maandag 06 februari 2012 22:54Ik zou een gap year nemen

Zelf geen ervaring mee, maar heb wel vrienden die het hebben gedaan.
Ikzelf wist toevallig al welke studie ik ging doen. Ik had ook het idee dat dat 'de bedoeling' was, maar als je eenmaal studeert merk je dat dat echt niet zo is. Het maakt echt helemaal niet uit, en er zijn zoveel mensen die niet in 1x doorstromen vanaf de middelbare school. Sterker nog, het is alleen maar goed als je wat meer 'levenservaring' hebt en algemene kennis, als je aan een nieuwe opleiding begint.
^ Ikzelf merk namelijk dat ik in m'n studie nog best wel 'middelbare-school-achtig' sta, en dat is niet positief bedoeld
haha. Het is ook best wel moeilijk om tijdens je studie nog te bedenken wat je wil, omdat je al neigt om gewoon de richting van je studie te blijven volgen. Wat dat betreft zou een jaar geen school / ergens anders school goed zijn om alles even rustig te gaan bekijken. En te kijken waar je interesses nou echt liggen, als je niet met alle verplichte dingen van een opleiding bezig bent (waar zij voor jou bepalen wat je moet leren, ipv wat je zelf wil leren)LemonJenny wijzigde dit bericht op 06-02-2012 23:01 met 36% - Geplaatst op maandag 06 februari 2012 22:55Ik heb ervaring. Hoewel ik weinig heb gedaan in dat tussenjaar. (een vooropleiding kunst, wat vrijwilligerswerk en wat werk)
Maar jezus je heb zeeën van tijd om over jezelf na te denken. Ik was mezelf helemaal kwijt aan het einde van mijn middelbare schoolperiode, een vader waar je gewoon depressief van werd als je er bij was, psychische problemen, en ook gewoon niet weten wat je wilt doen.
Zorg in ieder geval dat je wel een ritme, wat te doen hebt, anders word je echt depressief, dat heb ik bij mij broer zien gebeuren.
Dus als je het echt niet weet zou ik het doen. Ik vind het jammer dat het mij een extra jaar heeft gekost, maar ik weet nu wel wat ik wil
.Il n'y a qu'un bonheur dans la vie, c'est d'aimer et d'être aimé - Geplaatst op maandag 06 februari 2012 22:56Ik zit er eigenlijk ook een beetje over te denken. Ik heb dan nog wel een jaar, volgend jaar doe ik pas examen, ook vwo, maar ik kan ook nog nergens een studie vinden die waarvan ik denk dat ik het langer dan een jaar engiszins leuk vind. Misschien veranderd dat volgend jaar wel helemaal hoor, maar een tussenjaartje lijkt mij helemaal niet verkeerd.
- Geplaatst op maandag 06 februari 2012 23:00Ik zou het ook doen. Zeker als je nog geen flauw idee hebt wat je wilt gaan studeren zijn er weinig redenen om het niet te gaan doen (lijkt me). Kun je goed nadenken wat je wilt en dat is zeker met de boetes van de laatste tijd geen slecht idee (overstappen van studie word je steeds moeilijker gemaakt!) Ik heb geen gapyear genomen, en ik heb er ergens best spijt van, het is een hele ervaring. Nu wil ik wel proberen om voor m'n studie lekker naar t buitenland te gaan en verder probeer ik in de zomers wat te doen, maar ik zou het wel aanraden ja! Taalcursus doen bijv., werken, reizen, etc.flowers pop out of the street, everywhere I place my feet
- Geplaatst op maandag 06 februari 2012 23:12Heel erg bedankt voor de reacties!
Ik zit er vooral mee idd, dat ik niet echt achter mijn voorlopige studiekeuze sta, het is namelijk zo'n negatieve keuze van "naja laat ik dat dan maar gaan doen"
Ik zou er idd wel een echt actief jaar van willen maken, reizen of wonen in het buitenland. Iig weg van hier in Nederland.
Heb alleen het fijne probleem dat mijn ouders het heel erg afkeuren als ik het zou doen. Dus ik krijg waarschijnlijk geen enkele financiele "bijdrage".
Ik weet niet of het makkelijk is om werk te vinden in het buitenland? - Geplaatst op maandag 06 februari 2012 23:45Misschien kan je in het buitenland als au pair (kinderoppas bij een gezin oid) aan het werk gaan? Volgens mij kost dat niet veel omdat je dan in ruil vaak gratis onderdak+eten krijgt en soms zelfs nog zakgeld o.i.d. weet er verder niet veel over.
- Geplaatst op maandag 06 februari 2012 23:50Áls ik een gap year neem weet ik nog neit zeker of ik wel weg wil uit Nederland, lijkt me wel leuk, maar wat zouden jullie aanraden te doen als je gewoon in NL blijft?
- Geplaatst op maandag 06 februari 2012 23:57Misschien werken in een andere stad in Nederland? Cursussen enzo doen? Vrijwilligerswerk?
of natuurlijk die-hard chillen & pardyhardy - Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 00:36quote:Peggy250694 schreef op 06 February 2012 @ 23:12:
Heel erg bedankt voor de reacties!
Ik zit er vooral mee idd, dat ik niet echt achter mijn voorlopige studiekeuze sta, het is namelijk zo'n negatieve keuze van "naja laat ik dat dan maar gaan doen"
Ik zou er idd wel een echt actief jaar van willen maken, reizen of wonen in het buitenland. Iig weg van hier in Nederland.
Heb alleen het fijne probleem dat mijn ouders het heel erg afkeuren als ik het zou doen. Dus ik krijg waarschijnlijk geen enkele financiele "bijdrage".
Ik weet niet of het makkelijk is om werk te vinden in het buitenland?
Dat is wel heel jammer. Kan je er niet meer concrete info over opzoeken, de mogelijkheden bekijken en die aan hun laten zien?
Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen de generatie 'wij' versus de ouders: in hun tijd was het: doe een opleiding, zorg voor werkervaring, blijf lang bij een bedrijf, klaar. Maar tegenwoordig gaat het heel anders: bij solliciteren gaat het veel meer om de extra dingen die je gedaan hebt, niet alleen schoolschoolschool dus. Het gaat o.a. om levenservaring, zelfstandigheid, motivatie, in plaats van alleen maar specifieke kennis. Dat is een soort nieuwe manier van werken / carriere maken: namelijk dat je op meerdere plekken inzetbaar bent en waarschijnlijk niet je hele leven bij 1 instelling werkt, zeker niet met een hbo of wo-opleiding. Hier zijn veel artikelen enzo over geschreven (zie internet of krant): even goed zoeken, en laat ze aan je ouders lezen. Want het zou echt heel jammer zijn als je door je ouders deze kans niet zou pakken, terwijl het juist zo positief voor jou kan uitpakken. Tijdens je studie kan je ook nog naar het buitenland, dus dat is het probleem niet. Maar het is denk ik lastiger om na je opleiding nog zo'n tussenjaar te nemen, omdat het dan moeilijker is om aan het werk te gaan.
Als ze echt niet mee willen betalen is 'paar maanden werken, paar maanden reizen' misschien een oplossing. Als je goed plant kan je het op die manier zeker wel betalen. Ik denk niet dat je ouders dat dan wel goed zouden vinden, maar dan ben je in ieder geval meer onafhankelijk. Succes met kiezen in ieder geval
- Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 09:36Als je niet weet wat je wil gaan studeren én je ziet zo'n tussenjaar wel zitten, zou ik het zeker doen! Zomaar wat gaan studeren is echt niet slim, zeker niet met al die maatregelen (langstudeerboete enzo) nu...
Ik heb zelf ook een tussenjaar gehad. Ik ben naar Thailand geweest (o.a. vrijwilligerswerk gedaan) en ik ben een tijdje au pair geweest in Parijs. Au pair zijn is wel heel handig als je dat wat lijkt, want dat kost je dus niets (:
Anders heb je bij bijvoorbeeld Travel Active ook Work&Travel programma's, dus dan ga je in het buitenland werken maar óók reizen. Zij regelen werk voor je geloof ik, dat lijkt mij ook wel chill! - Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 09:50Voor een studie heb je echt motivatie nodig om het goed af te ronden, dus in jouw geval lijkt een gap year me zeker een goed plan. Het kost tegenwoordig al snel echt veel geld om van studie te switchen, dus voor je aan een begint kan je beter zeker van je keuze zijn.
Laat je niet door je ouders tegenhouden, praat goed met ze. Ook al zouden ze je geen bijdrage meer geven, laat dat je niet tegenhouden. Je hebt toch genoeg tijd om te werken! Ik ben student en heb de ongelooflijke luxe dat mijn ouders mijn huur en collegegeld betalen, maar dit komt dus wel op hetzelfde neer als thuiswonen en niks betaald krijgen, dus hierdoor zou je je echt niet tegen moeten houden, het is nog steeds best luxe.Happiness never decreases by being shared (: - Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 15:46Ja, maar ga er ook niet vanuit dat je na het gapyear wél gemotiveerd bent, en voordat je op reis gaat, of wat je dan ook gaat doen, zorg dat je een studie hebt waar je evt op terug kunt vallen als je in het gapyear niks kunt verzinnen wat je na je gapyear kunt gaan doen.
Wow, dat is een lange en misschien onlogische zin xdJe bent mooi. - Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 17:04Ik ben afgelopen jaar geslaagd voor vwo en heb nu een tussenjaar.
Ik heb tot en met eind december gewerkt in een supermarkt, ongeveer 25 uur per week.
Begin januari ben ik naar Londen gegaan als au pair, waar ik nu nog steeds ben en ik blijf tot en met augustus.
Het bevalt me echt prima! Ik was echt helemaal klaar met school en heb nu eindelijk 'rust' en moet er nog echt niet aan denken om weer naar school te gaan.
Dus als je denkt dat het voor jou een goede beslissing is dan zou ik het zeker doen.
Je moet wel IETS te doen hebben en niet voor een hele periode een beetje thuis zitten, want dan wordt je gek denk k
- Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 22:02Bedankt voor jullie reacties!
Dankzij deze adviezen wordt ik er nu steeds zekerder over dat ik het wil gaan doen.
Voor de zomer lijkt het me leuk om in bv. Frankrijk te gaan werken op een camping o.i.d.
Maar daarna komt nog de periode oktober-augustus.. om wat voor te verzinnen?
Een vriendin van mij stelde dat je ook in Januari vaak nog kan starten aan een studie aan de Uni..
Iemand hier ervaringen mee? - Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 22:04beter een tussenjaar dan de verkeerde studie omdat je iets gaat studeren om maar iets te studeren.forever together, never apart. maybe in distance, but never by heart.
- Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 22:11Jaaa dat begin ik ook steeds meer te denken!
- Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 22:22Ik zit nu ook in m'n eindexamenjaar, 6VWO, en ga in september t/m juni naar Engeland, een High School jaar doen!
Ik doe dit via de organisatie EF, wat me tot nu toe heel goed bevalt; alles wordt voor je geregeld, en je weet (vrijwel) zeker dat je goed terechtkomt. Hier zit helaas wel een prijskaartje aan, en ik heb het geluk dat mijn vader me heel erg stimuleert en ondersteunt in deze beslissing, dus ook financieel. Maar als je meer erover wilt weten ofzo mag je me wel noten! 
- Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 22:31Ik wilde eerst ook een gap year nemen vanwege uitloting, maar uiteindelijk besloten om het toch maar niet te doen. Je raakt helemaal uit het leerritme en het wordt lastiger om weer te gaan studeren, zeker als er geen studie is die je erg leuk lijkt.
Aan de andere kant, je kan wel ontzettend leuke dingen doen in een gap year, bijvoorbeeld backpacken door Australië of ergens een jaar high-school gaan doen. Ook kun je lekker thuisblijven, veel werken en sparen voor als je het jaar daarna op kamers wilt. Tevens heb je dan alle tijd om je rijbewijs te halen + je hebt geld omdat je zoveel werkt en nog geen vaste lasten hebt.
Wat voor profiel doe je en welke studierichting spreekt je aan dan?Life was much easier when apple and blackberry were just fruits - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 10:41
Op zich is dat wel zo, maar ik heb het zelf totaal niet als probleem ervaren. Na zo'n jaar 'niet naar school gaan' was ik juist heel gemotiveerd om te gaan studeren. En ja, in het begin had ik wel even moeite om bijvoorbeeld Wiskunde weer op te halen, maar dat is even wennen en dan gaat het weer prima (: En juist na zo'n tussenjaar weet je misschien wél wat je leuk vindt om te gaan studeren, was bij mij in ieder geval ook zo! Niet per se tegen jou bedoeld dit hoor, gewoon in het algemeen.quote:Spazzolino schreef op 07 February 2012 @ 22:31:
Je raakt helemaal uit het leerritme en het wordt lastiger om weer te gaan studeren, zeker als er geen studie is die je erg leuk lijkt. - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 10:53Ik heb dit jaar gestudeerd maar het bleek toch niet de studie waarvan ik dacht '' YEAH!'' Dus nu werk ik tot September en ondertussen zoek ik een opleiding die me wel aanspreekt. Ik mis school nu al en ik werk pas sinds december. Persoonlijk vind ik het een pull-factor om naar school te gaan. Je merkt dat werken toch best wel zwaar is en dat je liever een leuke baan hebt waarvoor je hebt gestudeerd (meestal is zo'n fulltime/parttime baan toch niet echt wat je wilt). Bovendien studeert iedereen om je heen, zie je dat op FB en iedereen praat erover. Waardoor je het wel mist. Je kunt beter je tijd spenderen aan evt. werken, zo heb je geld voor later en kun je je goed oriënteren. Anders is het ook zonde van het schoolgeld/tijd om een opleiding te doen die je niet leuk vindt. En sowieso is het na de zomervakantie moeilijk om te studeren haha.
- Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 11:37Ik wilde eerste geneeskunde doen, maar toen heb ik me uitgeschreven om te gaan reizen. Ik kwam er toen achter dat wat ik wilde niet echt mogelijk was door mn leeftijd en financiële situatie, dus toen ben ik alsnog gaan studeren en nu ben ik eind januari gestopt met mn studie. Dus als je geen zin hebt om te gaan studeren, vooral ook niet doen!!
Wat ik je verder aan kan raden is snel op zoek te gaan naar een baantje of besluiten in het buitenland te gaan werken! En tijdig beginnen met plannen vanje tussenjaar haha
- Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 15:59mijn zus zegt dat studeren heel leuk is, het is makkelijker dan het middelbaar, je woont op jezelf, ...[url=http://forum.girlscene.nl/forum.php/Media_film_muziek/Het_officile_Pottermore_topic/list_messages/205262]
- Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 16:08Ik heb ook een tussenjaar gedaan omdat ik niet wist wat ik moest gaan studeren en er ook geen zin in had. Maar een tussenjaar heeft mij totaal niet geholpen met die keuze, ik ben toen alsnog maar gewoon iets gaan doen wat me wel leuk leek en daardoor ben ik uiteindelijk bij een andere studie terecht gekomen die me wel bevalt. Ik heb geen spijt van mijn tussenjaar ben op reis geweest en leuk werk gedaan. Ik wist na dat jaar wel goed dat ik wel meer wilde dan dit 'simpele' werk voor de rest van mijn leven. Ik vind studeren nog steeds niet leuk maar weet nu wel waar ik het voor doe en ga het leuk proberen te maken door buitenlandstages enzo.
- Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 16:30quote:bluelion schreef op 08 February 2012 @ 15:59:
het is makkelijker dan het middelbaar
Die heb ik nog niet eerder gehoord.. :p
Ik vind het ook leuk hoor, daar niet van, maar als je niet weet wát je wil gaan studeren kan je dat volgens mij toch beter eerst goed uitzoeken!