Dit onderwerp heeft 43 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina 2 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 08-02-2012 10:43.
Tweede studie ernaast, ervaring?
- Geplaatst op zondag 15 januari 2012 16:26quote:LisArt schreef op 15 January 2012 @ 16:20:
[...]
Oh ja je mag wel 4 jaar over die tweede studie doen, ik bedoelde dat niet met betrekking tot de langstudeerboete, maar over het verhoogde collegegeld (instellingscollegegeld) voor een tweede studie! Daar gaat die link niet over..
oh, ik zie wat je bedoelt!
Daar zegt DUO het volgende over: "Je deed twee opleidingen naast elkaar. Eén opleiding heb je inmiddels afgerond: Tijdens de resterende maanden van het collegejaar waarin je je eerste opleiding hebt afgerond, betaal je voor de andere opleiding het reguliere wettelijk collegegeld. Het jaar erna betaal je voor deze opleiding instellingscollegegeld (tenzij je voor de eerste keer een opleiding in het onderwijs of in de gezondheidszorg volgt. In dat geval betaal je wettelijk collegegeld)."
En als ik op de website van mijn uni kijk lees ik dat ik inderdaad dan een jaar hoog tarief moet betalen en dat is 8.500 euro
Je had gelijk! En dat is inderdaad veel geld..
Moet er nog goed over nadenken en met mn ouders praten
bedankt in ieder geval, dat je me hierop wees!
070393 wijzigde dit bericht op 16-01-2012 18:33 met 50%worry less, smile more http://www.070393.tumblr.com :) - Geplaatst op maandag 16 januari 2012 18:31up!worry less, smile more http://www.070393.tumblr.com :)
- Geplaatst op maandag 16 januari 2012 20:19
Maarja je kunt ook kiezen om de leukste vakken van een andere studie erbij te volgen en in je minor nog wat ruimte zodat je daar sowieso je P van haalt. twee studies zijn natuurlijk wel leuk maar het is zo zwaarquote:070393 schreef op 15 January 2012 @ 16:00:
[...]
Jeej, iemand met ervaring! Bedankt voor je reactie
Mijn bijbaantje zeg ik dan gewoon op, dat zou inderdaad te veel worden.. En bij ons op de uni hebben we steeds "maar" 2 vakken per periode.. Het is natuurlijk aanpoten maar als het me niet lukt kan ik nog altijd stoppen, extra kosten (muv de boeken) zijn er niet en ik ben erg gemotiveerd om er hard voor te werken!
Mijn moeder is lelares op fontys en zij had een leerlinge die twee bachelor studies tegelijkertijd volgde en dat heeft ze zo'n 2 jaar gedaan. Uiteindelijk is ze met een van de twee gestopt omdat ze het te druk vond maar ze heeft er zoveel van geleerd dus ik kan het altijd proberen toch?
Dat je nu maar twee vakken per semester hebt zegt niets, dan zijn die gewoon zwaarder dan die 4 die ik heb. Je kan het proberen hoor en altijd stoppen
Ik weet ook niet of ik met die 2 vakken door ga (of dat ik er 1 of beide laat vallen) want het is toch meer werk dan je denkt. Vooral het feit dat je weinig vrije tijd hebt zorgt ervoor dat je heel moe bent. Qua tijd red je het misschien wel maar je hebt gewoon geen leven meer en dat put uit :p - Geplaatst op dinsdag 17 januari 2012 09:27quote:ilona92 schreef op 16 January 2012 @ 20:19:
[...]
Maarja je kunt ook kiezen om de leukste vakken van een andere studie erbij te volgen en in je minor nog wat ruimte zodat je daar sowieso je P van haalt. twee studies zijn natuurlijk wel leuk maar het is zo zwaar
Dat je nu maar twee vakken per semester hebt zegt niets, dan zijn die gewoon zwaarder dan die 4 die ik heb. Je kan het proberen hoor en altijd stoppen
Ik weet ook niet of ik met die 2 vakken door ga (of dat ik er 1 of beide laat vallen) want het is toch meer werk dan je denkt. Vooral het feit dat je weinig vrije tijd hebt zorgt ervoor dat je heel moe bent. Qua tijd red je het misschien wel maar je hebt gewoon geen leven meer en dat put uit :p
Krijg je dan wel een diploma?
Want ik vind het toch wel belangrijk dat ik dat later op mn cv kan zetten..worry less, smile more http://www.070393.tumblr.com :) - Geplaatst op dinsdag 17 januari 2012 09:50Nee geen diploma maar ik neem aan dat je wel een bewijs kan vragen dat je deze vakken hebt afgesloten. Ik weet niet hoe je dat in je cv wilt verwerken.. Maar als je solliciteert naar een bepaalde baan kun je het wel in je sollicitatie vermelden, en bij je motivatie ook dat je extra vakken hebt gevolgd etc. Dat klinkt alleen maar goed. Misschien is het wel mogelijk in je cv, dat je zegt ik heb blabla gestudeerd met als extra&keuze vakken: en dan dat rijtje.
- Geplaatst op dinsdag 17 januari 2012 10:01
Oke dankje!quote:ilona92 schreef op 17 January 2012 @ 09:50:
Nee geen diploma maar ik neem aan dat je wel een bewijs kan vragen dat je deze vakken hebt afgesloten. Ik weet niet hoe je dat in je cv wilt verwerken.. Maar als je solliciteert naar een bepaalde baan kun je het wel in je sollicitatie vermelden, en bij je motivatie ook dat je extra vakken hebt gevolgd etc. Dat klinkt alleen maar goed. Misschien is het wel mogelijk in je cv, dat je zegt ik heb blabla gestudeerd met als extra&keuze vakken: en dan dat rijtje.worry less, smile more http://www.070393.tumblr.com :) - Geplaatst op dinsdag 17 januari 2012 10:10nog meer meiden met ervaring?worry less, smile more http://www.070393.tumblr.com :)
- Geplaatst op woensdag 18 januari 2012 11:25up!worry less, smile more http://www.070393.tumblr.com :)
- Geplaatst op woensdag 18 januari 2012 19:27Volgens Duo krijg je maar 4 jaar studiefinanciering.. ook als je een andere studie daarna wilt volgenonline veel geld verdienen?? http://www.cash4ladies.nl/aanmelden.php?ref=16627 werkt echt!!
- Geplaatst op donderdag 19 januari 2012 13:26
Waar heb je dat gevonden? (link?)quote:Anneke1509 schreef op 18 January 2012 @ 19:27:
Volgens Duo krijg je maar 4 jaar studiefinanciering.. ook als je een andere studie daarna wilt volgenworry less, smile more http://www.070393.tumblr.com :) - Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 09:47Up!worry less, smile more http://www.070393.tumblr.com :)
- Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 10:17
Ik heb nu geen tijd om een link te zoeken, maar zoek maar even op de site van DUO, je krijgt inderdaad maar 4 jaar stufi. Nu met de afschaffing van de stufi in de masterfase waarschijnlijk zelfs maar 3 (WO dus).quote: - Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 10:25Ik volg ook twee studies tegelijk. Weliswaar is de opleiding die ik via mijn werk volg, een mbo opleiding en eigenlijk voor mij aan de makkelijke kant. Mijn tweede studie doe ik aan de Schrijversvakschool in Amsterdam, en dat is vergelijkbaar met HBO kunstacademie. Het is best aanpoten, maar ik vind het te doen. De studie via mijn werk vind ik niks en besteed ik ook niet zoveel aandacht aan. Maar ja, die moet ik afronden. Anders was ik allang gestopt.
- Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 10:42
Ja dat zei je laatst ook tegen mij. Maar ik heb dan een vraagje van mijn kant. Ik doe nu HBO en wil zeker hierna nog 'enkele' jaartjes universiteit gaan doen. Stel ik volg nu een tweede studie, moet die dan af zijn tegelijkertijd met mijn HBO of maakt het niet uit omdat ik doorga voor mijn master?quote:LisArt schreef op 29 December 2011 @ 15:00:
Ik heb er vorig jaar ook naar gekeken. Heb zelf uiteindelijk besloten om het niet te doen, maar weet er ondertussen wel wat meer vanaf. :p Je moet er vooral rekening mee houden dat je ze eigenlijk precies tegelijk af moet ronden, want als je met je tweede studie langer bezig bent betaal je het verhoogde collegeld dat op kan lopen tot 10.000 euro per jaar ofzo. Tegelijkertijd mag je met je huidige studie eigenlijk ook niet meer dan 1 jaar uitlopen, want anders zit je weer met die langstudeerboete van 3000 euro per jaar. Je zou dan dus allebei je studies in 4 jaar helemaal af moeten maken (dus die 2e binnen de 3 jaar die ervoor staat) en je krijgt geen stufi meer in het vierde jaar. Dit hield mij al redelijk tegen, tenzij het geen probleem is en je het geld hebt ofzo.. :p
Verder zou ik het eens navragen bij een studie-adviseur of iets dergelijks, of ze het aan- of juist afraden. Klinkt alsof er niet heel veel overlap is tussen die studies, of wel? Ik had ook nog het probleem dat er colleges zouden overlappen, en ik wil dan toch liever 1 studie goed doen dan 2 zo half-half als je er al op die manier aan moet beginnen..
Ik weet niet of je hier echt iets aan hebt, maar dat waren dus mijn bezwaren. Je kunt vast ook een minor volgen en/of extra vakken van die andere studie erbij volgen (maar dus niet de hele bachelor doen / het diploma krijgen), dat is allemaal een stuk makkelijker te regelen (: Niet dat ik je er per se vanaf wil praten hoor, maar zou er wel rekening mee houden.. - Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 21:33quote:Califer schreef op 07 February 2012 @ 10:42:
[...]
Ja dat zei je laatst ook tegen mij. Maar ik heb dan een vraagje van mijn kant. Ik doe nu HBO en wil zeker hierna nog 'enkele' jaartjes universiteit gaan doen. Stel ik volg nu een tweede studie, moet die dan af zijn tegelijkertijd met mijn HBO of maakt het niet uit omdat ik doorga voor mijn master?
Maar jij wil dan met je HBO-Bachelor een WO-premaster en dan WO-master gaan volgen, of begrijp ik dat verkeerd? Want een master (of het WO of HBO is maakt niet uit) telt sowieso niet als tweede studie (Bachelor en Master staan los van elkaar), dus dat levert geen problemen op. Ik heb zelf geen ervaring met premasters dus misschien klopt het niet wat ik zeg, maar ik dacht dat ze dat nog gingen tellen als een extra jaar bachelor. Daarom ging dat óf als tweede studie tellen, óf je kreeg te maken met de langstudeerboete. Maar dat weet ik eigenlijk gewoon niet dus pin me er niet op vast, zou even goed lezen op de site van DUO of contact met ze opnemen (:
En als je het gedeelte van de twee HBO-bachelors naast elkaar bedoelt: dat geldt dan inderdaad als tweede studie, zo gauw jij je eerste HBO-bachelor afgerond hebt. Als je ze tegelijk afrondt heb je dus geen probleem, anders wellicht wel.. Beetje onoverzichtelijk bericht geworden geloof ik, sorry :pLisArt wijzigde dit bericht op 07-02-2012 21:34 met 12% - Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 21:51Ja ik bedoel dus in eerste instantie twee HBO-bachelors tegelijk. Maar omdat ik al halverwege mijn bachelor ben en ik mijn tweede studie dan niet tegelijk met deze studie zou kunnen afronden (kom 1 a 2 jaar tekort). Maar omdat ik daarna wel naar de universiteit wil gaan, afhankelijk van de minor die ik kies kan ik premaster of master volgen.
- Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 00:22Ik denk niet dat je een langstudeerboete krijgt als je een tweede studie doet maar dat je wel te maken krijgt met het verhoogde college geld (Voor die 1/2 jaar dat je nog extra bezig bent).. Sowieso gaan ze stufi voor de masterfase als het goed is afschaffen dus dat is al helemaal kut..
- Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 10:39quote:Califer schreef op 07 February 2012 @ 21:51:
Ja ik bedoel dus in eerste instantie twee HBO-bachelors tegelijk. Maar omdat ik al halverwege mijn bachelor ben en ik mijn tweede studie dan niet tegelijk met deze studie zou kunnen afronden (kom 1 a 2 jaar tekort). Maar omdat ik daarna wel naar de universiteit wil gaan, afhankelijk van de minor die ik kies kan ik premaster of master volgen.
Ah ok! Huh, er is serieus een manier dat je meteen van HBO-Bachelor naar WO-Master kunt? Dat wist ik niet, klinkt ook een beetje maf... :p
Ja dat inderdaad, alleen is dat meestal helaas nog veel duurder dan die 3000 euro langstudeerboete..quote:ilona92 schreef op 08 February 2012 @ 00:22:
Ik denk niet dat je een langstudeerboete krijgt als je een tweede studie doet maar dat je wel te maken krijgt met het verhoogde college geld (Voor die 1/2 jaar dat je nog extra bezig bent).. - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 10:43
Als je het mastervak als minor goed afsluit en datzelfde vak wilt vervolgen is dat in sommige gevallen mogelijk ja (ik weet niet precies hoe of wat, maar je kan je masteropeiding 'verkorten'). Tenminste, dat zegt mijn coach.quote:LisArt schreef op 08 February 2012 @ 10:39:
[...]
Ah ok! Huh, er is serieus een manier dat je meteen van HBO-Bachelor naar WO-Master kunt? Dat wist ik niet, klinkt ook een beetje maf... :p
[...]
Ja dat inderdaad, alleen is dat meestal helaas nog veel duurder dan die 3000 euro langstudeerboete..