1. Girlscene
  2. Girlscene
  3. School
  4. Tweede studie ernaast, ervaring?

Dit onderwerp heeft 43 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 08-02-2012 10:43.

Tweede studie ernaast, ervaring?

1. Small
    Afbeelding van 070393

Anne
    407 berichten
    Lid sinds April 2009

Hallo meiden!

Ik zit er over te denken om een tweede studie naast mijn huidige studie te gaan volgen.. Momenteel zit ik in het eerste jaar van International Business aan de uni van Maastricht en zit er over te denken om volgend jaar te beginnen met psychology of European Studies.

Heeft iemand ervaring met het volgen van twee studies tegelijk?

Bedankt!

worry less, smile more http://www.070393.tumblr.com :)

1. ModeratorXtra-xtra-large
    Afbeelding van Pevensie

Pev
    30,652 berichten
    Lid sinds October 2010

Nee, maar ik wil het volgend jaar ook gaan doen. Up voor jou :)

2. Xtra-large
    Afbeelding van READMYMIND

I forgot my name.
    20,875 berichten
    Lid sinds November 2007

Dat lijkt me erg zwaar :')

beschouw maar als een upje.

Don't fear, I'm right here. ~The honey trees tumblr

3. Medium
    Afbeelding van SABREPULSE

N
    3,185 berichten
    Lid sinds January 2010

Pffff wat doe je jezelf aan :wacko:

A love like that was a serious illness, an illness from which you never entirely recover.

4. Xtra-large
    Afbeelding van JUST_ONE

Naz
    14,312 berichten
    Lid sinds February 2008

Lijkt me moeilijk, maar dat zeggen mensen ook van mij dat het zwaar is om twee banen te hebben. Ik werk ook over het algemeen 60+ uur in de week. Ik kan niet thuis zitten en word helemaal gek als ik me ga vervelen.

Ik woon samen met mijn vriend en zie mijn vrienden genoeg :)

my immortal

5. Medium
    Afbeelding van LisArt

Lisanne
    3,583 berichten
    Lid sinds November 2007

Ik heb er vorig jaar ook naar gekeken. Heb zelf uiteindelijk besloten om het niet te doen, maar weet er ondertussen wel wat meer vanaf. :p Je moet er vooral rekening mee houden dat je ze eigenlijk precies tegelijk af moet ronden, want als je met je tweede studie langer bezig bent betaal je het verhoogde collegeld dat op kan lopen tot 10.000 euro per jaar ofzo. Tegelijkertijd mag je met je huidige studie eigenlijk ook niet meer dan 1 jaar uitlopen, want anders zit je weer met die langstudeerboete van 3000 euro per jaar. Je zou dan dus allebei je studies in 4 jaar helemaal af moeten maken (dus die 2e binnen de 3 jaar die ervoor staat) en je krijgt geen stufi meer in het vierde jaar. Dit hield mij al redelijk tegen, tenzij het geen probleem is en je het geld hebt ofzo.. :p

Verder zou ik het eens navragen bij een studie-adviseur of iets dergelijks, of ze het aan- of juist afraden. Klinkt alsof er niet heel veel overlap is tussen die studies, of wel? Ik had ook nog het probleem dat er colleges zouden overlappen, en ik wil dan toch liever 1 studie goed doen dan 2 zo half-half als je er al op die manier aan moet beginnen..

Ik weet niet of je hier echt iets aan hebt, maar dat waren dus mijn bezwaren. Je kunt vast ook een minor volgen en/of extra vakken van die andere studie erbij volgen (maar dus niet de hele bachelor doen / het diploma krijgen), dat is allemaal een stuk makkelijker te regelen (: Niet dat ik je er per se vanaf wil praten hoor, maar zou er wel rekening mee houden..

6. Large
    Afbeelding van kaBOOM

--
    7,015 berichten
    Lid sinds October 2008

Lijkt me echt wel héél zwaar! Vind 1 al heftig genoeg :"D

Put on your dancing shoes, you sexy little swine!

7. Medium
    Afbeelding van LisArt

Lisanne
    3,583 berichten
    Lid sinds November 2007

Oh ja, en ze raden bij mijn universiteit in ieder geval aan om dan een tweede master te doen in plaats van een tweede bachelor, daar heb je toch meer aan en dat is een stuk makkelijker met een alfa-studie (met 1-jarige master). Je mag dan dus ook 'maar' een jaar uitlopen, maar je hele master duurt maar 1 jaar dus je hebt 2 jaar om 2 masters van 1 jaar af te ronden, dat is beter te doen. Daar ga ik zelf dus nog wel naar kijken tegen die tijd. Maar misschien heb jij wel een goede reden om die tweede bachelor te willen doen, ik roep ook maar wat :p

8. Medium
    Afbeelding van beaumonde

A
    1,366 berichten
    Lid sinds January 2011

Dat lijken me wel twee studies die allebei vrij zwaar zijn, dus dat lijkt me wel heftig.
    Maar ik heb nog nooit een studie gedaan haha dus zie dit maar als een up.

9. Large
    Afbeelding van Silverbleed

Tess
    5,157 berichten
    Lid sinds September 2011

Lijkt me zwaar, vooral je studiekeuzes. Maar als jij denkt dat je het kan dan ben je goed bezig :) Zou me wel laten informeren over hoe het zal gaan met tentamens enz.

10. Small
    Afbeelding van 070393

Anne
    407 berichten
    Lid sinds April 2009

Iedereen heeeel erg bedankt voor de reacties!
    quote:
    LisArt schreef op 29 December 2011 @ 15:00:
    Ik heb er vorig jaar ook naar gekeken. Heb zelf uiteindelijk besloten om het niet te doen, maar weet er ondertussen wel wat meer vanaf. :p Je moet er vooral rekening mee houden dat je ze eigenlijk precies tegelijk af moet ronden, want als je met je tweede studie langer bezig bent betaal je het verhoogde collegeld dat op kan lopen tot 10.000 euro per jaar ofzo. Tegelijkertijd mag je met je huidige studie eigenlijk ook niet meer dan 1 jaar uitlopen, want anders zit je weer met die langstudeerboete van 3000 euro per jaar. Je zou dan dus allebei je studies in 4 jaar helemaal af moeten maken (dus die 2e binnen de 3 jaar die ervoor staat) en je krijgt geen stufi meer in het vierde jaar. Dit hield mij al redelijk tegen, tenzij het geen probleem is en je het geld hebt ofzo.. :p

Nou als ik mn eerste studie gewoon binnen drie jaar afmaak en dan doorga naar de master is er niks aan de hand toch?
    En sowieso, mocht ik het niet redden qua tijd of dat het me echt te veel moeite kost kan ik nog altijd stoppen..

quote:
    Verder zou ik het eens navragen bij een studie-adviseur of iets dergelijks, of ze het aan- of juist afraden. Klinkt alsof er niet heel veel overlap is tussen die studies, of wel? Ik had ook nog het probleem dat er colleges zouden overlappen, en ik wil dan toch liever 1 studie goed doen dan 2 zo half-half als je er al op die manier aan moet beginnen..
    Ja, ik ga zeker praten met een studieadviseur en er zal wel enige overlap zijn tussen de studies maar ik weet ook niet of de uni er rekening mee zal/kan houden.. Dat moet ik nog navragen. Maar nu ga ik ook niet naar alle hoorcolleges hoor en verder heb ik 'maar' 4-6 uur per week 'werkcollege'

11. Large
    Afbeelding van BlingBlingPurse

Rabbit O.O
    5,876 berichten
    Lid sinds November 2010

Telt een versnelde opleiding ook? x)
    Ik doe een versnelde opleiding en ik heb nu al echt weinig tijd. Ik was van plan een baantje erbij te nemen.. maar ik weet niet eens of ik dan nog genoeg tijd voor school over houd.

~ Being a woman is a terribly difficult task, since it consists principally in dealing with men.

12. Medium
    Afbeelding van LisArt

Lisanne
    3,583 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    070393 schreef op 29 December 2011 @ 18:20:
    Nou als ik mn eerste studie gewoon binnen drie jaar afmaak en dan doorga naar de master is er niks aan de hand toch?
    En sowieso, mocht ik het niet redden qua tijd of dat het me echt te veel moeite kost kan ik nog altijd stoppen..

Helaas niet dus, want op het moment dat je je eerste bachelor afgerond hebt, telt die tweede bachelor echt als tweede studie en dat wordt ziekelijk duur gemaakt. De universiteit mag dan zelf het collegegeld vaststellen dus het verschilt wel per universiteit hoe duur het was, ik dacht meestal 6000 of 10000 euro per jaar.. Maar ook dat zou je even na moeten vragen!

Oh, moet je hier even lezen over jouw universiteit: http://www.maastrichtuniversity.nl/web/show/id=4629792/langid=43

13. Medium
    Afbeelding van Nikopol

K
    1,811 berichten
    Lid sinds December 2008

quote:
    LisArt schreef op 29 December 2011 @ 19:01:
    [...]

Helaas niet dus, want op het moment dat je je eerste bachelor afgerond hebt, telt die tweede bachelor echt als tweede studie en dat wordt ziekelijk duur gemaakt. De universiteit mag dan zelf het collegegeld vaststellen dus het verschilt wel per universiteit hoe duur het was, ik dacht meestal 6000 of 10000 euro per jaar.. Maar ook dat zou je even na moeten vragen!

Oh, moet je hier even lezen over jouw universiteit: http://www.maastrichtuniversity.nl/web/show/id=4629792/langid=43

Niet per se waar...
    Ik heb een studie afgerond, en betaal dit jaar gewoon 1700 euro collegegeld voor mijn tweede (bachelor) studie. Verschilt ook per instelling, dus dat moet je gewoon even navragen.

14. Medium
    Afbeelding van LisArt

Lisanne
    3,583 berichten
    Lid sinds November 2007

Dat is nú veranderd dus als je nu nog aan een tweede opleiding begint (is in dit geval zo) krijg je daar sowieso mee te maken :] Ik weet dat het hiervoor nog wel kon maar heb er toch niets aan om dat te melden in dit geval haha.

15. Medium
    Afbeelding van BettiePage

Charlotte
    3,255 berichten
    Lid sinds November 2007

Goh, je gaat het zwaar hebben! Misschien kan je het niet aan en verpest je je studie door die 2e? En je kant toch niet zomaar stoppen...Zonde van het geld! Denk er goed over na en wees niet tè ambitieus.

It\\\'s not true I had nothing on, I had the radio on - Marilyn Monroe

16. Large
    Afbeelding van WATERMELON

-
    6,339 berichten
    Lid sinds May 2009

wow ben je gek?

tenminste, mijn opleiding is echt zeker 40+ per week. en dan heb ik nog een bijbaan en behoefte aan een sociaal leven

Live for today. Yesterday is over and tomorrow may never come.You nailed it!

17. Xtra-small
    Afbeelding van heythereyou

Claire
    16 berichten
    Lid sinds December 2011

Ik zou geen twee studies te gelijk doen. Dat gaat sowieso ten koste van de 'kwaliteit' van je beide studies. Sommige mensen kunnen het wel goed aan, maar het vergt veel van je en je kan ook wel toedeloe zeggen tegen je sociale leven, want 1 studie is al veel ;)

18. Medium
    Afbeelding van xAnneliekexx

Annelieke
    2,408 berichten
    Lid sinds August 2010

lijkt me heeel erg zwaar. maar als jij het heel graag wil en er echt voor wil gaan, dan zou ik het doen. heel veel succes

forever together, never apart. maybe in distance, but never by heart.

19. Small
    Afbeelding van 070393

Anne
    407 berichten
    Lid sinds April 2009

quote:
    LisArt schreef op 29 December 2011 @ 15:00:
    Ik heb het nog even uitgezocht en het klopt niet wat je zegt. Het is namelijk zo dat DUO de twee studies als aparte studies ziet en je mag dus per studie er max. 4 jaar over doen. Bron: http://www.ib-groep.nl/pa...deren/langstudeerders.asp
    Je betaalt maar 1x collegegeld en krijgt dan ook gewoon stufi?

20. Medium
    Afbeelding van LisArt

Lisanne
    3,583 berichten
    Lid sinds November 2007

Wat klopt er niet aan dan, ik heb even bij je link gekeken maar ik snap niet wat je bedoelt? :p Je betaalt inderdaad maar 1x collegegeld (maar (per universiteit verschillend) kan dat wel heel hoog worden voor de 2e), maar je betaalt toch gewoon een langstudeerboete als je langstudeerder bent? Of kijk ik nu ergens overheen?

21. Small
    Afbeelding van 070393

Anne
    407 berichten
    Lid sinds April 2009

Nou jij geeft aan dat je beide studies in 4 jaar tijd moet afronden, de tweede (die ik in het tweede jaar vna mn eerste studie wil starten) dus in drie jaar.. Dat klopt niet, volgens DUO zijn het twee aparte studies en mag ik per studie er 4 jaar over doen. Dus als ik met studie 1 klaar ben, mag ik gewoon zonder extra kosten met studie 2 nog een jaar doorgaan..

22. Medium
    Afbeelding van ilona92

ilona
    4,124 berichten
    Lid sinds November 2007

Ik volg extra vakken naast mijn studie en dat is al best zwaar.. Ik zou er goed over na denken (zeker als je er nog een baantje naast hebt). Ik volg er 2 vakken bij (een normale studie heeft er 4 per semester, ik 2 extra) en dat is zwaar zat.. Ik werk nog wel anderhalve dag ernaast maar ik ben best wel gesloopt en tijdloos voor leuke dingen af en toe :P

23. Small
    Afbeelding van 070393

Anne
    407 berichten
    Lid sinds April 2009

quote:
    ilona92 schreef op 15 January 2012 @ 15:54:
    Ik volg extra vakken naast mijn studie en dat is al best zwaar.. Ik zou er goed over na denken (zeker als je er nog een baantje naast hebt). Ik volg er 2 vakken bij (een normale studie heeft er 4 per semester, ik 2 extra) en dat is zwaar zat.. Ik werk nog wel anderhalve dag ernaast maar ik ben best wel gesloopt en tijdloos voor leuke dingen af en toe :P

Jeej, iemand met ervaring! Bedankt voor je reactie :D
    Mijn bijbaantje zeg ik dan gewoon op, dat zou inderdaad te veel worden.. En bij ons op de uni hebben we steeds "maar" 2 vakken per periode.. Het is natuurlijk aanpoten maar als het me niet lukt kan ik nog altijd stoppen, extra kosten (muv de boeken) zijn er niet en ik ben erg gemotiveerd om er hard voor te werken!
    Mijn moeder is lelares op fontys en zij had een leerlinge die twee bachelor studies tegelijkertijd volgde en dat heeft ze zo'n 2 jaar gedaan. Uiteindelijk is ze met een van de twee gestopt omdat ze het te druk vond maar ze heeft er zoveel van geleerd dus ik kan het altijd proberen toch?

24. Medium
    Afbeelding van LisArt

Lisanne
    3,583 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    070393 schreef op 15 January 2012 @ 15:52:
    Nou jij geeft aan dat je beide studies in 4 jaar tijd moet afronden, de tweede (die ik in het tweede jaar vna mn eerste studie wil starten) dus in drie jaar.. Dat klopt niet, volgens DUO zijn het twee aparte studies en mag ik per studie er 4 jaar over doen. Dus als ik met studie 1 klaar ben, mag ik gewoon zonder extra kosten met studie 2 nog een jaar doorgaan..
    Oh ja je mag wel 4 jaar over die tweede studie doen, ik bedoelde dat niet met betrekking tot de langstudeerboete, maar over het verhoogde collegegeld (instellingscollegegeld) voor een tweede studie! Daar gaat die link niet over..

Girlscene is a division of Yourscene.nl. About us | Flyerzone | Contact | Handleiding | Wachtwoord?