1. Girlscene
  2. Girlscene
  3. Fotografie
  4. Iedereen fotograaf?

Dit onderwerp heeft 72 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina 2 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 14-02-2012 17:23.

Iedereen fotograaf?

1. Medium
    Afbeelding van Veniality

Evelyne
    2,996 berichten
    Lid sinds January 2011

Ik erger mij daar soms ook aan, niet altijd, maar soms. Vooral op Facebook dan bij mij hebben veel mensen een mapje "Photography" en dan zitten daar foto's van bloemen en vliegen in. Ik vind daar niks knaps aan, ook al heeft dat een mooie scherptediepte, iedereen kan een foto maken van iets wat mooi is, maar daarom is dat GEEN fotografie. Ik kan dat zelf ook niet hoor, dus ik hou mij daar niet mee bezig, mijn vakantiefoto's komen dan ook in een mapje "stadsnaam" en niet "Fotografie" zoals vele anderen.

Ik noem mijzelf ook niet echt fotograaf, ik "verdien" wel geld omdat ik gratis binnen mag mij concerten maar ik kan er geen rekeningen mee betalen. Wat ik bij concertfotografen heel vaak onzin vind zijn de grote resolutiefoto's. Onlangs benaderd door een bandlid die dan grote resoluties wou van foto's van zichzelf, had al bij een aantal andere (hobby!) fotografen aangeklopt, maar nee, grote resoluties zijn niet mogelijk. Vind dat toch onzin, tenzij je inderdaad je brood ermee moet verdienen. Maar het feit dat een muzikant mijn foto's al WIL gebruiken is voor mij een enorme eer!

Waar ik me nu ook aan begin te ergeren zijn die Instagram-dingen. Zelfs een foto van een erwt wordt daarmee cool gevonden. En ik vind het ook hele coole effecten, maar ja, weet niet, niemand lijkt nog moeite te doen om na te denken over een goeie foto, gewoon effectje erover heen, en het is cool. En tbh word ik daar onzeker van, ik weet niet of ik foto's kan maken die even cool zijn als die Instagram dingen die iedereen zo geweldig vindt :/

2. Medium
    Afbeelding van itasimisete

Thirsa Maddison
    1,784 berichten
    Lid sinds June 2009

quote:
    Little_Hedgehog schreef op 07 February 2012 @ 00:37:
    Ik vind het juist leuk dat velen zo enthousiast zijn van het fotograferen! (: Amateur kiekjes kunnen evenals professionele foto's heel mooi zijn! In mijn optiek is een grens trekken tussen kiekjes en professionele fotografie dan ook vrij zinloos. Zolang het een kwalitatief goede foto is en deze me op een bepaalde manier aanspreekt en aan het denken zet, zal het mij een worst wezen of de foto gemaakt is door iemand die zichzelf een hobbyist noemt of iemand die zichzelf professioneel fotograaf noemt.

@ itasimisete: Als je niet in staat bent om de juiste prijs kwaliteit verhouding te leveren, vind ik het erg flauw dat je afgeeft op zij die dit wel kunnen. Ik begrijp dat het zuur is, omdat jouw investering groter is geweest, maar dat is het risico dat je hebt genomen met jouw eigen investering in die opleiding. Een risico dat je alvorens de studie redelijk hebt kunnen inschatten. In creatieve beroepen (denk aan de muziekindustrie) is een dergelijk risico immers altijd veel groter. Ik snap sowieso werkelijk niet waarom mensen willens en wetens een opleiding volgen voor een baan in een vrijwel verzadigde markt.

Daarnaast daagt het in mijn optiek ook uit om als professioneel fotograaf de rest dusdanig te overstijgen dat je vraag naar jouw producten creëert. Als je écht een goede gedreven fotograaf bent, kom je ook wel aan werk. :)

Nee, zo bedoel ik het niet haha. Tuurlijk moet je prijs kwaliteit verhouding goed zijn. Maar een particulier zal het verschil niet zien tussen een goeie foto rechtstreeks uit de camera, of een foto die voor 99% nabewerkt is. Let's face it, met Photoshop kan je veel rechtbreien. Dan ben je als fotograaf natuurlijk niet goed bezig. Maar, als de professionele fotograaf dus alles rechtstreeks uit de camera doet ( gezien deze de technieken beheerst en kent ) en een amateur dit resultaat 'bijna' behaald door middel van postproductie, dan zal de meerderheid voor een amateur kiezen. Helaas zie ik dit maar al te veel gebeuren.

Daarbij, als fotograaf moet je jezelf uniek maken. Daarom kiezen mensen jou. Je eigen style. Dan krijg je er inderdaad werk in. Ik heb een klasgenoot die een hele aparte, unieke style heeft, en die kan zo als canvas bij IKEA aan de muur. Een ander heeft een enorm unieke style, die gewoon niet aanslaat ( voorbeeld ). Er zijn altijd risico's met een unieke style, maar daarmee kom je er wel.

Het is een lastige markt, daarin ben ik 't met je eens. Maar ik ben m'n opleiding gaan volgen omdat Fotografie echt m'n passie is, en ik verder geen intresse had in een andere richting qua opleiding. Het is een risico, dat weet ik zelf ook wel. Maar ik ben 19 als ik klaar ben, ik kan nog ALLE opleidingen volgen die ik wil [':

3. Small
    Afbeelding van Jorindexx

Jorinde
    848 berichten
    Lid sinds March 2008

Naar mijn mening is het erg verschillend. De ene vindt kiekjes fotografie. De andere die denkt dat hij echt een fotograaf is, zullen andere denken dat het kiekjes zijn. Het is erg smaakgebonden en persoonsgebonden. Bloemetjes en diertjes kunnen kiekjes zijn, maar als die gene dat liever doet dan modellen of gebouwen fotograferen is dat zijn of haar soort van fotografie..

4. Small
    Afbeelding van Shashin

Jessica
    155 berichten
    Lid sinds October 2010

Fotografie vind ik als je nadenkt over de foto. En verschillende instellingen gebruikt. Als je speelt met het licht en met de instellingen op je camera.
    Kiekjes maken vind ik dat als je naar buiten gaat en zomaar langs dingen loopt er een foto van maakt. Zonder dan ook maar iets aan de instellingen te veranderen en zonder er dan ook maar echt over na te denken. Of op vakantie of gezellig van je vriendinnen.

Net zo wat hierboven ook al eens gezegd is. Iedereen heeft een eigen mening over foto's. De een vind dit mooi en de ander dat. Zo is dat ook denk met de mening over wat fotografie is en wat kiekjes zijn.

5. Large
    Afbeelding van Alerion

Sabine
    7,210 berichten
    Lid sinds August 2009

Ik noem mezelf eigenlijk wel fotografe, en kan me soms juist eraan ergeren dat ik daarin in eerste instantie niet meer serieus genomen word, omdat mensen tegenwoordig meteen denken:"oh ja leuk, mijn zusje maakt ook veel foto's". En dan is men verbaasd als ze erachter komen wat ik dan werkelijk allemaal doe en dat ik er geld mee blijk te verdienen... tja.

Ik ben het niet helemaal eens met itasimisete. Ik heb ook een hele tijd gehad dat ik mijn shoots te laag prijsde (nog steeds wel eigenlijk, maar niet zo erg meer) omdat de 'amateurs' er anders met mijn klanten vandoor zouden gaan. Nu vind ik het niet erg als iemand zegt van, goh, ik vind dit eigenlijk te duur, ik laat het wel door mijn buurman doen, die heeft ook een mooie camera. Als men de waarde er niet van inziet, ga je er ook niet blij van worden om voor die mensen te werken.

Daarnaast ben ik het ook niet eens met wat je uitlegt over het echt kunnen of het te fixen in Photoshop. Een slechte foto blijft een slechte foto. Dan is het inderdaad gewoon dat de klant niet inziet dat het een slechte foto is, omdat ze de bewerking knap vinden (die vaak ook niet eens goed is, aangezien ze nog weinig oefening hebben en het er dus heel bewerkt uit ziet). Fake it till you make it, zeg maar. Klanten die niet in kunnen zien wat goede fotografie is, moet je je niet druk om gaan zitten maken dat ze niet bij jou komen.

6. Xtra-xtra-large
    Afbeelding van Odjur

Nadia
    39,151 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    itasimisete schreef op 07 February 2012 @ 12:25:
    [...]

Nee, zo bedoel ik het niet haha. Tuurlijk moet je prijs kwaliteit verhouding goed zijn. Maar een particulier zal het verschil niet zien tussen een goeie foto rechtstreeks uit de camera, of een foto die voor 99% nabewerkt is. Let's face it, met Photoshop kan je veel rechtbreien. Dan ben je als fotograaf natuurlijk niet goed bezig. Maar, als de professionele fotograaf dus alles rechtstreeks uit de camera doet ( gezien deze de technieken beheerst en kent ) en een amateur dit resultaat 'bijna' behaald door middel van postproductie, dan zal de meerderheid voor een amateur kiezen. Helaas zie ik dit maar al te veel gebeuren.

Daarbij, als fotograaf moet je jezelf uniek maken. Daarom kiezen mensen jou. Je eigen style. Dan krijg je er inderdaad werk in. Ik heb een klasgenoot die een hele aparte, unieke style heeft, en die kan zo als canvas bij IKEA aan de muur. Een ander heeft een enorm unieke style, die gewoon niet aanslaat ( voorbeeld ). Er zijn altijd risico's met een unieke style, maar daarmee kom je er wel.

Het is een lastige markt, daarin ben ik 't met je eens. Maar ik ben m'n opleiding gaan volgen omdat Fotografie echt m'n passie is, en ik verder geen intresse had in een andere richting qua opleiding. Het is een risico, dat weet ik zelf ook wel. Maar ik ben 19 als ik klaar ben, ik kan nog ALLE opleidingen volgen die ik wil [':

Over dat nabewerken ben ik het dan weer niet zo met je eens, want mensen die een fotoshoot willen laten doen, willen mooie plaatjes van zichzelf. Of die foto nou gemaakt is met een goede techniek of met photoshop, wat kan hun dat nou schelen, als het er maar leuk uitziet.
    Ik snap dat het zuur is maar ik begrijp hun volkomen.

(verder denk ik trouwens dat bijna niemand zo kan photoshoppen dat het er uit ziet als een foto die mooier is dan een foto die en goede fotograaf heeft gemaakt, maar dat terzijde)

Insert all Muse lyrics here

7. Medium
    Afbeelding van xMiss_carolaa

Carola
    2,994 berichten
    Lid sinds May 2008

Ik vind zelf, wanneer iemand de titel fotograaf heeft, een diploma hier voor heeft, een cursus of opleiding heeft gedaan, fotograaf van beroep is, die mensen zijn een fotograaf . Ik fotografeer ook, maar het is mijn hobby, ik doe het voor mijzelf, ter ontspanning (soms wordt ik gevraagd voor een feest of bruiloft, maar ik verkoop mijzelf hier niet voor, en noem mijzelf ook geen fotografe).

De rest is gewoon hobbyist, amateur etc. Maar goed, als zij hun kunsten willen tonen op bijv dit forum of in een blog, dan stoor ik mij daar niet aan. Daarnaast zie ik niemand eigenlijk vaak zeggen; ik ben fotografe. Meestal staat er: Ik fotografeer. Maar dat doet mijn buurman ook als hij op vakantie gaat!

8. Medium
    Afbeelding van itasimisete

Thirsa Maddison
    1,784 berichten
    Lid sinds June 2009

Nee Sabine dat snap ik, maar je hebt een verschil tussen 'mensen die laag prijzen gezien concurrentie en WEL kwaliteit leveren' en gewoonweg 'marktverpesters'. Helaas is het verschil ertussen vaak slecht te zien.
    Je kan bij een slechte foto wel veel fixen met Photoshop, en zeker als de foto op een 800x533 basis afgeleverd word kan je nog heel veel 'verbeteren' om het zo maar even te zeggen.

Verder Odjur ik snap wel dat het voor de consument niet uit maakt, voor de mensen in het vak wel. Op die manier krijg je niet een goeie naam rondom het vak. Ik heb destijds deelgenomen aan een fotomeeting, waarbij er zo'n 15 fotografen waren? De een had betere foto's, de ander wat minder. Maar een fotograaf die had de foto's dusdanig bewerkt ( waarom en hoe, werkelijk geen idee ) zodat het net leek alsof we met z'n alle op Ibiza hadden gestaan? Alle modellen vonden de foto's prachtig, terwijl de rest van de fotografen een beetje zoiets had van 'Eh, ja leuk, maar het ziet er echt niet uit, veel te overbewerkt.' Ik bedoel, er zit ergens toch wel een grens.

Maar over het algemeen ben ik het wel met je eens Sabine, als klanten niet inzien wat goede foto's zijn zijn ze niet aan het juiste adres, maar je moet wel ergens je brood vandaan halen helaas.

9. Xtra-small
    Afbeelding van PhotoLicious

P
    61 berichten
    Lid sinds November 2011

kunnen ze niet onder het kopje Fotografie nog 2 aparte kopjes maken met, beginners fotografie, en amateur fotografie, en misschien ook professioneel fotografie?

maar dan ga je weer krijgen dat mensen niet weten of ze amateur zijn of beginner.

dusseh.. mensen in opleiding en in cursus zijn amateur en je bent professioneel als je een papiertje hebt, de rest is beginner.

ofzo?

10. Medium
    Afbeelding van Venussinfurs

My name is nico and im bored t
    4,066 berichten
    Lid sinds February 2008

quote:
    faylamouche schreef op 06 February 2012 @ 21:51:
    [...]

Dit bedoel ik dus. Niet persee dat mensen zichzelf fotograaf gaan noemen, maar eerder dat simpele kiekjes als fotografie gezien word. Ik vind persoonlijk dat het begrip fotografie zijn betekenis verliest en als studente fotografie vind ik dat wel jammer.

Hoor je het als student Fotografie juist niet leuk te vinden dat er interesse is voor het vak?

Veel meisjes hier openen fotografie topics omdat ze inderdaad geïnspireerd raken door anderen, maar dat is toch de bedoeling van fotografie?
    Als ze het na een tijdje zat zijn, dan is het dus niks voor hun en gaan ze weer iets anders zoeken en als ze wel interesse hebben om zich verder te verdiepen in het vak, dan is daar niks mis mee. (lijkt me)

Ik ben zelf student Fine Art en ik erger me totaal niet aan meisjes die schilderen en tekenen, ik snap ook niet dat tegenwoordig elk beetje succesvolle modeblogger al begint te zeuren dat elk jong meisje een blog heeft, gun een ander is wat.

11. Medium
    Afbeelding van xMiss_carolaa

Carola
    2,994 berichten
    Lid sinds May 2008

quote:
    Venussinfurs schreef op 08 February 2012 @ 13:12:
    [...]

Hoor je het als student Fotografie juist niet leuk te vinden dat er interesse is voor het vak?

Veel meisjes hier openen fotografie topics omdat ze inderdaad geïnspireerd raken door anderen, maar dat is toch de bedoeling van fotografie?
    Als ze het na een tijdje zat zijn, dan is het dus niks voor hun en gaan ze weer iets anders zoeken en als ze wel interesse hebben om zich verder te verdiepen in het vak, dan is daar niks mis mee. (lijkt me)

Ik ben zelf student Fine Art en ik erger me totaal niet aan meisjes die schilderen en tekenen, ik snap ook niet dat tegenwoordig elk beetje succesvolle modeblogger al begint te zeuren dat elk jong meisje een blog heeft, gun een ander is wat.
    Goed gezegd.

12. Xtra-small

P
    61 berichten
    Lid sinds November 2011

quote:
    itasimisete schreef op 06 February 2012 @ 23:07:
    Ik denk dat als je het heel zwart wit gaat bekijken je jezelf fotograaf mag noemen als je daadwerkelijk je geld ermee verdient. Iemand die eerst investeert, 24/7 bezig is ermee en er echt in wil groeien, verder gaan en z'n toekomst erin ziet.

Ik studeer momenteel 'Fotografie' aan een ROC. Een van mijn docenten is 1 dag in de week bij ons op school, voor de rest fulltime fotograaf. Laatst hadden we dus een gesprek over de toekomst. 1 op de 3 afgestudeerde leerlingen van onze opleiding, komt echt 'verder' in het vak. En dan heb ik het over Fotografie studenten. Veel fotografen hebben geen papiertje waar op staat 'Fotografie' want feitelijk zegt zo'n papiertje niks. Vroeger MOEST je zo'n papiertje hebben om bij de KVK officeel ingeschreven te staan als fotograaf. Ik gok dat momenteel zo'n 25% van de ingeschreven fotografen zo'n papiertje hebben.

Ik erger me eerlijk gezegd dood aan de mensen die denken 'Goh, ik koop een DSLR, nu ben ik fotograaf! :'D :'D' Ik bedoel. Ja, leuk dat je een DSLR hebt, Photoshop hebt en je voor 25 euro shoots aanbied, maar op die manier word onze ( om maar even uit mijn toekomst perspectief te spreken ) compleet kapot gemaakt. Echte fotografen vragen gemiddeld zo'n 150 euro voor een shoot, en een beetje gemiddeld consument gaat echt niet pixelpeepen. Als ze foto's voor 25 euro van iets mindere kwaliteit kunnen krijgen, wat denk je dat ze kiezen? Al met al vind ik het 'jammer' dat er ineens zo'n opmars is. Gezien ik foto's die even snel gemaakt zijn met je mobiel geen 'Fotografie' vind maar gewone lucky shots. Tuurlijk heeft iedereen wel eens een 'lucky shot' ertussen zitten. Maar dat maakt je nog geen fotograaf.

Ik noem mezelf ook geen fotograaf. Student Fotografie. Hoe noem ik mezelf dan? Fotograaf in opleiding. Gezien ik momenteel nog studeer voor wat ik HOOP later te kunnen doen als de markt nog niet genoeg verpest is. Ik fotografeer momenteel 3 jaar lang. Ik heb apparatuur waar aardig wat geld in zit, en ik vraag geen geld voor mijn shoots. Ik adverteer ook verder niet voor shoots o.i.d, alleen voor modellen. 'Gratis' shoots voor familie en vrienden, prima. Maar je moet ergens een lijn gaan trekken.

No offence naar iedereen toe, maar dit is wel een harde waarheid.

AMEN!

zelf ook Fotografe in opleiding.
    stiekem doe ik wel al wat betaalds, maar hier leer ik ook echt voor, dus ik vind dat ik dat nu al moet kunnen, verder is het verschil tussen wat proffesionals vragen en wat ik vraag heel minimaal, mensen hebben dus gewoon een keuze.

voor ik de opleiding begon had ik geen flauw idee wat fotografie inhield, en maakte ik zelf ook 'fotografie' vond ik...

nu noem ik mijn werk pas fotografie, als ik een bedacht concept heb daarbij bedoel ik, dat ik weet wie mijn model is, styling van het model, locatie of in de studio, welke spullen ik nodig heb, eventueel een lichtplan.

ik ken btw ook heel veel amateurtjes ( die meer vragen als ik ) geen papiertje en er geen reet van bakken...

je hebt het of je hebt het niet hoor... een papiertje hoeft niet te zeggen dat je talent hebt, er zijn mensen die geintresseerd zijn en zelf research doen, en het dan leren, en hetzelfde presteren als een 4e jaars fotografie student.

maarja nu maak ik de fotografiestudenten ( dus incl. mezelf ) een beetje zwart denk ik...

dus mensen die fotograaf willen worden, schrijf je lekker in voor een fotovakschool o i d :)

13. Small
    Afbeelding van Jorindexx

Jorinde
    848 berichten
    Lid sinds March 2008

Hmm ik lees een beetje mee, maar ik denk er nog steeds anders over. Fotograferen is een hobby opzich en of hier nou kiekjes of echte voorbedachte fotografie bij hoort, wie weet het antwoord? Iedereen ziet fotografie anders en ik denk dat dit mede komt door persoonlijke smaken zoals modellenshoots/ natuurfoto's of gebouwen etc. Iedereen heeft een bepaalde smaak en een bepaalde voorkeur. Er bestaan duizenden boeken over fotografie, dus in feite kan iedereen 'fotograaf' worden

14. Xtra-small

P
    61 berichten
    Lid sinds November 2011

ze zouden het af moeten schaffen of gigantisch duur moeten maken, waarom bestaan er opleidingen als er boeken zijn dan? blijkbaar staat er niet genoeg in anders blijven de opleidingen niet bestaan...

tis nogal slecht voor als ik afgestudeerd ben

15. Small
    Afbeelding van Jorindexx

Jorinde
    848 berichten
    Lid sinds March 2008

Dat is uiteraard maar één van mijn dingen die ik zeg. Iedereen heeft een bepaalde smaak en voorkeur. Ik zou zelf niet in één zin kunnen uitleggen wat fotografie is. Sommige mensen fotograferen met voorbedachte reden - en maken hele thema's van hun foto's - en sommige mensen gaan de natuur in en maken daar hun fotografie van

16. Medium
    Afbeelding van Venussinfurs

My name is nico and im bored t
    4,066 berichten
    Lid sinds February 2008

quote:
    PhotoLicious schreef op 08 February 2012 @ 16:02:
    ze zouden het af moeten schaffen of gigantisch duur moeten maken, waarom bestaan er opleidingen als er boeken zijn dan? blijkbaar staat er niet genoeg in anders blijven de opleidingen niet bestaan...

tis nogal slecht voor als ik afgestudeerd ben

are u for real? Is fotografie nu alleen voor de elite ofzo?

En het is helemaal niet slecht voor je opleiding, als je goed bent dan ben je goed en als jou stijl in de smaak valt, dan zijn 'amateur' fotografen echt geen concurrentie meer.

17. Small
    Afbeelding van Jorindexx

Jorinde
    848 berichten
    Lid sinds March 2008

ik ben het eens met Venussinfur. Wanneer mensen jouw foto's mooi vinden en jij daar in uit blinkt, zullen de 'amateur' fotografen jou niet meer in de weg zitten, maar tegen jou opkijken en geen concurrentie meer zijn.

18. Large
    Afbeelding van Hannibalfreak

ik heb honger
    7,354 berichten
    Lid sinds April 2009

Ik stel heel simpel:
    Fotograaf zijn is toch gewoon een beroep? Of je hebt de baan, of je studeert het (het is een studie, ja) Nou simpel, ben je geen fotograaf noem jezelf dan geen fotograaf. Foto's maken kan iedereen, je koopt een camera en werkt daarmee. Maar voor mij ligt het 'fotograaf zijn' niet aan of je foto's mooi of goed belicht zijn (al zijn ze dat hopelijk wel als je er een bent) maar of het je baan/beroep is en je er je geld mee verdient. Maar ook als je bijvoorbeeld je foto's exposeert oid.
    Als ik heel goed kon timmeren noem ik mezelf nog steeds geen timmerman, al zijn er timmermannen die veel slechter timmeren dan ik bijvoorbeeld (:

Ongeveer hoe ik erover denk. TS, snap precies waar je vandaan komt, erger mij er soms ook aan maar dan denk ik ach, wat kan mij het schelen :P

[url=http://www.last.fm/Once upon a midnight dreary, while I pondered weak and weary ..

19. Medium
    Afbeelding van TessZ

Tessa
    4,457 berichten
    Lid sinds January 2008

Ik ben het eens met de topicstartster, je merkt het vooral dat er steeds vaker fotografie topics worden geopend met de minste of geringste foto die gemaakt is van een takje of bloemetje.. En het dan ook nog gaan bestempelen met een fotografie watermerk met logo en al. Beetje overdreven naar mijn mening.

*Just remember, we're always under the same stars*

20. Small
    Afbeelding van Jorindexx

Jorinde
    848 berichten
    Lid sinds March 2008

Maar als ik eerlijk ben, zie ik op dit topic niet heel veel verschillen met 'echte' fotografen of iemand die als hobby fotografeert. Foto's zijn foto's, right? Tuurlijk zijn er foto's die van een 'amateur' zijn qua onscherpte of onjuiste instellingen, maar over het algemeen vallen die foto's op dit forum hier wel mee..

21. Medium
    Afbeelding van hahaMiloe

Milou
    1,250 berichten
    Lid sinds June 2008

Ik word er een beetje gek van dat mensen amateurs/beginners die 'fotograferen' meteen worden afgeschilderd als mensen die wat foto's maken van bloemetjes en insecten. Dat slaat echt nergens op, alsof wat je fotografeert bepaalt of je een amateur bent.

Right now I need a man like a fish needs a bicycle.

22. Medium
    Afbeelding van AdorablegirlNL

Lisanne
    1,579 berichten
    Lid sinds November 2008

Het klopt wel, mensen denken snel dat hun foto´s mooi en goed zijn. Er worden al gauw foto´s op het forum onder fotografie geplaatst. Waar dan meteen heel fel op gereageerd wordt. Aan de ene kant zou je zeggen dat is hard maar aan de andere kant het helpt die gene wel. Je moet eerst wat kritiek gehad hebben om beter te worden en er iets van te leren.

Ik moet wel zeggen dat sommige mensen wel erg hard reageren, het mag best een beetje normaler soms..

http://www.adorablegirl.nl

23. Small
    Afbeelding van Jorindexx

Jorinde
    848 berichten
    Lid sinds March 2008

Mensen plaatsen hun foto's onder het kopje 'Fotografie', duidelijk want hier horen foto's plaats. Maar dat iedereen zijn of haar werk fotografie noemt, vind ik daarin tegen ook niet gek. Hoe moet je het anders noemen? Jorinde's kiekjes, Jorinde's foto's?

24. Medium
    Afbeelding van iMargot

Margot
    1,097 berichten
    Lid sinds September 2009

Een fotograaf ben je pas wanneer je er een opleiding voor gevolgd hebt.
    Dat is zo.
    Je noemt jezelf ook geen dokter als je iets van medicamenten afweet toch?

Nu, iedereen weet dat dit bij een fotograaf niet van toepassing is, maar wettelijk ben je het pas nadat je een diploma heeft. Maarja, ik lap die regel ook aan men laars hoor. Ik noem mijn werk ook 'fotografie', terwijl ik (nog) geen opleiding volg.

Maar ik erg me er dikwijls ook aan aan al die topics met eigenlijk gewoon 'kiekjes' maar wat voor de ene fotografie is, is voor de andere geen fotografie. Dus waar kan je een grens gaan trekken?

http://www.facebook.com/margotsmoldersphotography

25. Xtra-large
    Afbeelding van READMYMIND

I forgot my name.
    20,802 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Venussinfurs schreef op 08 February 2012 @ 13:12:
    [...]

Mee eens. Er zijn ook zat mensen die schilderen en tekenen als hobby hebben, ken een meisje die voor een klein prijsje het soms ook verkocht. Hetzelfde toch?

En ik vind als je met fotograferen je geld verdient, dat je een fotograaf bent. Er zijn ook kunstenaars die geen opleiding hebben gehad, mogen zij zichzelf dan zo niet noemen?

Don't fear, I'm right here. ~The honey trees tumblr

Girlscene is a division of Yourscene.nl. About us | Flyerzone | Contact | Handleiding | Wachtwoord?