1. Girlscene
  2. Girlscene
  3. Fotografie
  4. Iedereen fotograaf?

Dit onderwerp heeft 72 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 14-02-2012 17:23.

Iedereen fotograaf?

1. Small
    Afbeelding van faylamouche

Fay
    768 berichten
    Lid sinds May 2009

Ligt het aan mij of denkt iedereen tegenwoordig dat hij/zij fotograaf is?
    Ik wil hier niemand mee aanvallen maar het valt me de laatste tijd enorm op.
    Wat is tegenwoordig de grens tussen kiekjes en 'fotografie' ?
    Graag meningen, gedachten, argumenten hierover

Ik heb het vooral dan over mensen die amper een camera kunnen bedienen maar hun foto's dan wel meteen als "fotografie" gaan bestempelen

faylamouche wijzigde dit bericht op 06-02-2012 20:11 met 20%

1. Xtra-small
    Afbeelding van Ilovesailing

Maaike
    68 berichten
    Lid sinds February 2011

Ik ben het wel een beetje met je eens. Ik maak zelf ook foto's en ik doe het omdat ik het leuk vind om te fotograferen enzo. Ik denk niet echt dat er een duidelijke grens is tussen kiekjes en 'fotografie' maar ik denk wel dat er een beetje verschil is tussen random foto's maken en echt naar buiten gaan of whatever om een mooie foto te maken of om echt een opstelling met de goede belichting enzo te maken.
    Weet niet of je hier iets aan hebt..

http://www.flickr.com/photos/maaikesuniques/

2. Small
    Afbeelding van Sunseeree

Sunseeree
    118 berichten
    Lid sinds December 2011

Het valt mij wel op dat fotografie steeds populairder wordt, ook omdat meer mensen bloggen enz. Als je echt aan goede fotografie doet dan is de belichting mooi, de verhoudingen van de foto's en vaak gemaakt met een proffesionele camera. Iedereen maakt foto's wat leuk en creatief is, maar om jezelf dan een fotograaf te noemen...

BeautybySunseeree

3. Small
    Afbeelding van xBelieberr_

L.
    187 berichten
    Lid sinds April 2011

Niet iedereen denkt dat hij fotograaf is. Als mensen nu gewoon zin hebben om foto's te nemen , dan doen ze dat toch. Ik ga ook vaak naar buiten om foto's te nemen bv. van de sneeuw nu (: maar ik vind mezelf nu niet meteen een fotograaf.
    Een fotograaf is iemand die er professioneel mee bezig is denk ik. Professionele camera, programma's , ...

4. Small

Fay
    768 berichten
    Lid sinds May 2009

Ik heb het dan vooral over mensen die eens een middag foto's gaan maken en het dan plots 'fotografie' gaan noemen. Hier kan ik me soms wat aan storen
    Nu ze doen maar

5. Large
    Afbeelding van Silverbleed

Tess
    5,116 berichten
    Lid sinds September 2011

Gewoon leuk foto's maken voor de lol is natuurlijk iets anders dan zichzelf fotograaf noemen. Ik ben absoluut geen fotograaf. Ik vind het wel leuk, maar dat is heel wat anders.
    Ik ben nog weinig mensen tegengekomen die letterlijk gezegd hebben 'ik ben fotografe' en die met baggere foto's aankwam zetten (slechts twee ofzo). Misschien interpreteren veel mensen zinnen als 'doe aan fotografie' hetzelfde als 'ben fotograaf'. Ik vind dit toch totaal iets anders.

ps; In mijn ogen is iemand pas echt fotograaf zodra dit echt je beroep is. Fulltime of parttime, maar zolang het niet je baan is, vind ik je nog steeds in het plaatje 'oefenen' zitten..

Silverbleed wijzigde dit bericht op 06-02-2012 20:14 met 17%
    Design Neko Blog

6. Small
    Afbeelding van Lotjelovesyou

Lotje
    880 berichten
    Lid sinds July 2010

Ik vind dat je een fotograaf bent als je je echt in fotografie intresseert en erg veel tijd aan besteed om je foto's mooier en beter te maken.

http://dafnelotje.blogspot.com/

7. Xtra-large
    Afbeelding van Sparrow

-
    18,973 berichten
    Lid sinds April 2010

Er is inderdaad een verschil tussen een fotograaf en een meisje met een Nikon ja.
    Ik heb een 365 dagen fotoblog, maar ben ABSOLUUT geen fotografe, daarvoor stop ik er te weinig tijd, geld en aandacht in.

Our choices define who we are, far more than our abilities. TUMBLR 365 DAY PROJECT

8. Small
    Afbeelding van SHOPTILLIDROP

Evita
    208 berichten
    Lid sinds August 2008

waar maak je je druk om? Daarnaast denkt heus niet iedereen dat ie fotograaf is

9. Xtra-large
    Afbeelding van Heyworth

heyhoihi
    14,643 berichten
    Lid sinds December 2010

Ik heb eerlijk gezegd nog niet vaak gehoord dat iemand zich fotograaf noemt.

It does not make you a citizen of the world. It makes you full of shit. TUMBLR

10. Xtra-large
    Afbeelding van READMYMIND

I forgot my name.
    20,802 berichten
    Lid sinds November 2007

Fotografie is altijd al populair geweest, zelfs mijn moeder had vroeger een analoge spiegelreflex. Foto's maken doet iedereen graag, mooie dingen vastleggen. Alleen sommige mensen zetten het op internet, maar kunnen het eigenlijk beter voor zichzelf houden. Ik maak al vanaf mijn 10e super veel foto's, mijn moeder fotografeert ook nog steeds dus we hebben nu een nikon, maar ik houd het voornamelijk voor mij zelf.

Don't fear, I'm right here. ~The honey trees tumblr

11. Large
    Afbeelding van cupofrealitea

-
    6,533 berichten
    Lid sinds October 2010

Ik weet niet over wie je het nu precies hebt, maar als ik bijvoorbeeld kijk naar hier op dit forum, de fotografie topics etc. Heb ik hier nog nooit gelezen dat iemand zich een fotografe noemen. Wel staat er in de topic titel weleens: "fotografie van..." En dan zie je soms mobiel-kwaliteit foto's wat je zéker geen fotografie kan noemen. Ik vind wel dat mensen foto's al snel fotografie vinden.. Zelfs mobiel-kwaliteit foto's van bij wijze van een gesneden appel in een hartje wordt al tot fotografie benoemd (dan wel tot de 'foto-maker' zelf), en zo gaat het speciale en het mooie van fotografie er wel een beetje vanaf..

12. Small
    Afbeelding van xnagellakjex

Melkiee
    180 berichten
    Lid sinds November 2010

Ik noem mezelf iig geen fotograaf, ik doe het voor mn lol en probeer mn foto`s naar mijn smaak zo mooi mogelijk te klikken. ik zet ze ook op mn website niet omdat ik 'zo ontzettend goed' ben maar anders klik ik ze en staan ze niks te doen op mijn pc. ik deel ze liever, en ik wil er later ook wat mee doen wss.
    xx

www.YeahMelissa.blogspot.com

13. Small

Fay
    768 berichten
    Lid sinds May 2009

quote:
    cupofrealitea schreef op 06 February 2012 @ 20:45:
    Ik weet niet over wie je het nu precies hebt, maar als ik bijvoorbeeld kijk naar hier op dit forum, de fotografie topics etc. Heb ik hier nog nooit gelezen dat iemand zich een fotografe noemen. Wel staat er in de topic titel weleens: "fotografie van..." En dan zie je soms mobiel-kwaliteit foto's wat je zéker geen fotografie kan noemen. Ik vind wel dat mensen foto's al snel fotografie vinden.. Zelfs mobiel-kwaliteit foto's van bij wijze van een gesneden appel in een hartje wordt al tot fotografie benoemd (dan wel tot de 'foto-maker' zelf), en zo gaat het speciale en het mooie van fotografie er wel een beetje vanaf..
    Dit bedoel ik dus. Niet persee dat mensen zichzelf fotograaf gaan noemen, maar eerder dat simpele kiekjes als fotografie gezien word. Ik vind persoonlijk dat het begrip fotografie zijn betekenis verliest en als studente fotografie vind ik dat wel jammer.

14. Small
    Afbeelding van Ninina

die ene
    193 berichten
    Lid sinds May 2011

Inderdaad!
    Naar mijn mening ben je een amateur als je enkel een sjieke camera (ahem, canon) hebt maar geen kennis. En dan bedoel ik niet alleen kennis door ervaring, maar kennis van aspecten zoals lichtval, reflectie, iso-waarden, contrast, sluitertijd, enz enz.

Le temps detruit tout

15. Medium
    Afbeelding van JaseyRae

charlie
    1,563 berichten
    Lid sinds July 2010

Ik zeg bij hobby's wel vaak fotografie, maar daarmee bedoel ik niet dat ik een fotografe ben. Klopt niet helemaal, maar op de een of andere manier zie ik 'fotograferen' algemener dan een echte 'fotograaf'.

16. Xtra-xtra-large
    Afbeelding van Odjur

Nadia
    39,151 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    JaseyRae schreef op 06 February 2012 @ 21:54:
    Ik zeg bij hobby's wel vaak fotografie, maar daarmee bedoel ik niet dat ik een fotografe ben. Klopt niet helemaal, maar op de een of andere manier zie ik 'fotograferen' algemener dan een echte 'fotograaf'.
    same

Insert all Muse lyrics here

17. Large
    Afbeelding van Silverbleed

Tess
    5,116 berichten
    Lid sinds September 2011

quote:
    faylamouche schreef op 06 February 2012 @ 21:51:
    [...]

Dit bedoel ik dus. Niet persee dat mensen zichzelf fotograaf gaan noemen, maar eerder dat simpele kiekjes als fotografie gezien word. Ik vind persoonlijk dat het begrip fotografie zijn betekenis verliest en als studente fotografie vind ik dat wel jammer.
    Hoe het gezien wordt zal altijd puur op mening gebaseerd zijn. Net als kunst. Daar kun je helaas weinig aan veranderen.

18. Medium
    Afbeelding van itasimisete

Thirsa Maddison
    1,784 berichten
    Lid sinds June 2009

Ik denk dat als je het heel zwart wit gaat bekijken je jezelf fotograaf mag noemen als je daadwerkelijk je geld ermee verdient. Iemand die eerst investeert, 24/7 bezig is ermee en er echt in wil groeien, verder gaan en z'n toekomst erin ziet.

Ik studeer momenteel 'Fotografie' aan een ROC. Een van mijn docenten is 1 dag in de week bij ons op school, voor de rest fulltime fotograaf. Laatst hadden we dus een gesprek over de toekomst. 1 op de 3 afgestudeerde leerlingen van onze opleiding, komt echt 'verder' in het vak. En dan heb ik het over Fotografie studenten. Veel fotografen hebben geen papiertje waar op staat 'Fotografie' want feitelijk zegt zo'n papiertje niks. Vroeger MOEST je zo'n papiertje hebben om bij de KVK officeel ingeschreven te staan als fotograaf. Ik gok dat momenteel zo'n 25% van de ingeschreven fotografen zo'n papiertje hebben.

Ik erger me eerlijk gezegd dood aan de mensen die denken 'Goh, ik koop een DSLR, nu ben ik fotograaf! :'D :'D' Ik bedoel. Ja, leuk dat je een DSLR hebt, Photoshop hebt en je voor 25 euro shoots aanbied, maar op die manier word onze ( om maar even uit mijn toekomst perspectief te spreken ) compleet kapot gemaakt. Echte fotografen vragen gemiddeld zo'n 150 euro voor een shoot, en een beetje gemiddeld consument gaat echt niet pixelpeepen. Als ze foto's voor 25 euro van iets mindere kwaliteit kunnen krijgen, wat denk je dat ze kiezen? Al met al vind ik het 'jammer' dat er ineens zo'n opmars is. Gezien ik foto's die even snel gemaakt zijn met je mobiel geen 'Fotografie' vind maar gewone lucky shots. Tuurlijk heeft iedereen wel eens een 'lucky shot' ertussen zitten. Maar dat maakt je nog geen fotograaf.

Ik noem mezelf ook geen fotograaf. Student Fotografie. Hoe noem ik mezelf dan? Fotograaf in opleiding. Gezien ik momenteel nog studeer voor wat ik HOOP later te kunnen doen als de markt nog niet genoeg verpest is. Ik fotografeer momenteel 3 jaar lang. Ik heb apparatuur waar aardig wat geld in zit, en ik vraag geen geld voor mijn shoots. Ik adverteer ook verder niet voor shoots o.i.d, alleen voor modellen. 'Gratis' shoots voor familie en vrienden, prima. Maar je moet ergens een lijn gaan trekken.

No offence naar iedereen toe, maar dit is wel een harde waarheid.

19. Small
    Afbeelding van Little_Hedgehog

Marleen
    360 berichten
    Lid sinds February 2010

Ik vind het juist leuk dat velen zo enthousiast zijn van het fotograferen! (: Amateur kiekjes kunnen evenals professionele foto's heel mooi zijn! In mijn optiek is een grens trekken tussen kiekjes en professionele fotografie dan ook vrij zinloos. Zolang het een kwalitatief goede foto is en deze me op een bepaalde manier aanspreekt en aan het denken zet, zal het mij een worst wezen of de foto gemaakt is door iemand die zichzelf een hobbyist noemt of iemand die zichzelf professioneel fotograaf noemt.

@ itasimisete: Als je niet in staat bent om de juiste prijs kwaliteit verhouding te leveren, vind ik het erg flauw dat je afgeeft op zij die dit wel kunnen. Ik begrijp dat het zuur is, omdat jouw investering groter is geweest, maar dat is het risico dat je hebt genomen met jouw eigen investering in die opleiding. Een risico dat je alvorens de studie redelijk hebt kunnen inschatten. In creatieve beroepen (denk aan de muziekindustrie) is een dergelijk risico immers altijd veel groter. Ik snap sowieso werkelijk niet waarom mensen willens en wetens een opleiding volgen voor een baan in een vrijwel verzadigde markt.

Daarnaast daagt het in mijn optiek ook uit om als professioneel fotograaf de rest dusdanig te overstijgen dat je vraag naar jouw producten creëert. Als je écht een goede gedreven fotograaf bent, kom je ook wel aan werk. :)

20. Large
    Afbeelding van CHERRYBLOSSOMS

Loes
    6,565 berichten
    Lid sinds November 2007

Ach, kan me er niet aan storen. Dat is nu eenmaal een grens die niemand voor een ander kan bepalen. Zo gauw een foto een emotie bij me oproept, vind ik het de moeite waard, en dan interesseert het me niet hoe de kwaliteit is of vanuit welke hoek een foto is genomen.

Wij gaan trouwen op 15.06.12!

21. Medium
    Afbeelding van 1207

merel
    3,321 berichten
    Lid sinds August 2008

Ja klopt wel, maar deze hype is er al een paar jaar.

22. Medium
    Afbeelding van Dalinsy

Dalinsy
    1,020 berichten
    Lid sinds October 2010

Ja dat is zo. Veel mensen hebben tegenwoordig een dure camera en met een paar foto's denken ze dat ze zich al 'fotograaf' mogen noemen. Maar ik denk dat daar een langer proces aan voorafgaat :P

23. Small

Fay
    768 berichten
    Lid sinds May 2009

quote:
    itasimisete schreef op 06 February 2012 @ 23:07:
    Ik denk dat als je het heel zwart wit gaat bekijken je jezelf fotograaf mag noemen als je daadwerkelijk je geld ermee verdient. Iemand die eerst investeert, 24/7 bezig is ermee en er echt in wil groeien, verder gaan en z'n toekomst erin ziet.

Ik studeer momenteel 'Fotografie' aan een ROC. Een van mijn docenten is 1 dag in de week bij ons op school, voor de rest fulltime fotograaf. Laatst hadden we dus een gesprek over de toekomst. 1 op de 3 afgestudeerde leerlingen van onze opleiding, komt echt 'verder' in het vak. En dan heb ik het over Fotografie studenten. Veel fotografen hebben geen papiertje waar op staat 'Fotografie' want feitelijk zegt zo'n papiertje niks. Vroeger MOEST je zo'n papiertje hebben om bij de KVK officeel ingeschreven te staan als fotograaf. Ik gok dat momenteel zo'n 25% van de ingeschreven fotografen zo'n papiertje hebben.

Ik erger me eerlijk gezegd dood aan de mensen die denken 'Goh, ik koop een DSLR, nu ben ik fotograaf! :'D :'D' Ik bedoel. Ja, leuk dat je een DSLR hebt, Photoshop hebt en je voor 25 euro shoots aanbied, maar op die manier word onze ( om maar even uit mijn toekomst perspectief te spreken ) compleet kapot gemaakt. Echte fotografen vragen gemiddeld zo'n 150 euro voor een shoot, en een beetje gemiddeld consument gaat echt niet pixelpeepen. Als ze foto's voor 25 euro van iets mindere kwaliteit kunnen krijgen, wat denk je dat ze kiezen? Al met al vind ik het 'jammer' dat er ineens zo'n opmars is. Gezien ik foto's die even snel gemaakt zijn met je mobiel geen 'Fotografie' vind maar gewone lucky shots. Tuurlijk heeft iedereen wel eens een 'lucky shot' ertussen zitten. Maar dat maakt je nog geen fotograaf.

Ik noem mezelf ook geen fotograaf. Student Fotografie. Hoe noem ik mezelf dan? Fotograaf in opleiding. Gezien ik momenteel nog studeer voor wat ik HOOP later te kunnen doen als de markt nog niet genoeg verpest is. Ik fotografeer momenteel 3 jaar lang. Ik heb apparatuur waar aardig wat geld in zit, en ik vraag geen geld voor mijn shoots. Ik adverteer ook verder niet voor shoots o.i.d, alleen voor modellen. 'Gratis' shoots voor familie en vrienden, prima. Maar je moet ergens een lijn gaan trekken.

No offence naar iedereen toe, maar dit is wel een harde waarheid.

Ik sluit me VOLLEDIG aan bij dit bericht. Ik studeer zelf ook fotografie.
    Ik ga mezelf geen fotograaf gaan noemen want uiteindelijk ben ik dat ook niet.

24. Medium
    Afbeelding van ymSunshine

Aimée
    2,224 berichten
    Lid sinds October 2008

quote:
    Heyworth schreef op 06 February 2012 @ 20:28:
    Ik heb eerlijk gezegd nog niet vaak gehoord dat iemand zich fotograaf noemt.

Girlscene is a division of Yourscene.nl. About us | Flyerzone | Contact | Handleiding | Wachtwoord?