Dit onderwerp heeft 2735 reacties, en bestaat uit 110 pagina's. U bent momenteel op pagina 3 van 110.
De laatste reactie is geplaatst op 28-04-2012 09:07. Dit onderwerp is gesloten!
Algemeen: vragen over fotocamera's, fotografie, bewerking..
- Geplaatst op zondag 27 december 2009 16:13
O ja dat kan natuurlijk ookquote:sabinemetz schreef op 27 December 2009 @ 00:11:
[...]
Wat little_Elfje zegt kan, maar ik denk ook veel klooien met Curves en Colour Balance in Photoshop. (: Daar krijg ik mijn kleuren in ieder geval wel altijd mee.
.Dutchproductions - Geplaatst op zondag 27 december 2009 18:23ik zit te twijfelen tussen een canon 400d en een 350d,
welke zouden jullie kiezen? =) - Geplaatst op zondag 27 december 2009 18:39quote:little_Elfje schreef op 27 December 2009 @ 16:12:
[...]
Dat staat bij menu en dan bij iso of belichting dacht ik
.
t staat van 100 tot 1600 ofso moet ik dan 800 ofso nemen?
nu staat het op 100 - Geplaatst op zondag 27 december 2009 18:58
Dan ligt het niet aan je ISO-instellingen, 100 is voor normaal licht buiten...quote:gygtt schreef op 27 December 2009 @ 18:39:
[...]
nu staat het op 100 - Geplaatst op zondag 27 december 2009 19:11
Ik zou de 400D kiezen, is een uitgebreider model. Maar het ligt er natuurlijk aan wat je eisen zijn.quote:artdelanne schreef op 27 December 2009 @ 18:23:
ik zit te twijfelen tussen een canon 400d en een 350d,
welke zouden jullie kiezen? =)
- Geplaatst op zondag 27 december 2009 19:17
Dan ligt het inderdaad niet aan je iso zo als sabinemetz al zij. Welke samsung camera heb je precies.quote:gygtt schreef op 27 December 2009 @ 18:39:
[...]
nu staat het op 100Dutchproductions - Geplaatst op zondag 27 december 2009 19:21opzich lag mijn voorkeur bij de 400d,
omdat deze net iets beter is, en vergeleken met de 350d niet veel duurder is.
maar ik wil hem als occasion kopen bij konijnenberg; bij de 350d zit de lens er bij. voor de 400d moet ik hem er bij bestellen (18-55 mm)
maar bij de beschrijving van die lens, staat "Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II Bulk".
weet iemand misschien of die lens op de 400d past?
als het kan, wordt de 400d voor mij! - Geplaatst op zondag 27 december 2009 19:52quote:artdelanne schreef op 27 December 2009 @ 19:21:
opzich lag mijn voorkeur bij de 400d,
omdat deze net iets beter is, en vergeleken met de 350d niet veel duurder is.
maar ik wil hem als occasion kopen bij konijnenberg; bij de 350d zit de lens er bij. voor de 400d moet ik hem er bij bestellen (18-55 mm)
maar bij de beschrijving van die lens, staat "Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II Bulk".
weet iemand misschien of die lens op de 400d past?
als het kan, wordt de 400d voor mij!
Alle Canon EF lenzen passen op de 400D, makkelijk he?
Bulk betekent alleen dat hij goedkoper is omdat het groot is ingekocht. (: - Geplaatst op zondag 27 december 2009 19:55zoiets had ik gelezen, maar wist het niet zeker
het is wel écht nice, dankje!
hij wordt van mij! - Geplaatst op zondag 27 december 2009 19:57hoihoi!
Ik meld me hier ook maar, ik fotografeer al een tijdje met de canon 500D en ik ga volgend jaar beginnen met fotografie opleiding (de bedoeling was dit jaar al, maar opleiding zat vol dus kwam op de wachtlijst, heel verhaal)
Dan stel ik gelijk ook maar een vraag. Is het handig om een zonnekap aan te schaffen. Zo ja waarom? Want volgens mij maakt het niet veel uit qua belichting.http://www.purememory.tumblr.com - Geplaatst op zondag 27 december 2009 20:05quote:LeSentiment schreef op 27 December 2009 @ 19:57:
hoihoi!
Ik meld me hier ook maar, ik fotografeer al een tijdje met de canon 500D en ik ga volgend jaar beginnen met fotografie opleiding (de bedoeling was dit jaar al, maar opleiding zat vol dus kwam op de wachtlijst, heel verhaal)
Dan stel ik gelijk ook maar een vraag. Is het handig om een zonnekap aan te schaffen. Zo ja waarom? Want volgens mij maakt het niet veel uit qua belichting.
Bij welke school sta je op de wachtlijst.
Het is inderdaad handig om een zonnekap te hebben. Dit zorgt er namelijk voor dat het licht niet van alle kanten zomaar op je lens kan vallen. Als je bijvoorbeeld heel fel licht heb van de zijkant kan dit heel storend op je foto zijn. En tegen het licht wat reflecteert word door bijvoorbeeld een auto of een glanzend oppervlakte.Dutchproductions - Geplaatst op zondag 27 december 2009 20:13Grafisch lyceum rotterdam. Ben inmiddels voor volgend jaar aangenomen! Dus daar ben ik blij mee. Ik doe nu interieur opleiding. Trouwens in het begin hadden jullie het over de 50mm 1.8 lens, Lijkt me ook heel handig om te hebben. Wat is gemiddeld de prijs van deze lens?!
Hmm, zonnekap kan ik wel over nadenken. Is niet heel duur. Heb je nog voorbeeld foto's met verschil, heb er zelf namelijk nog geen last van gehad
http://www.purememory.tumblr.com - Geplaatst op zondag 27 december 2009 20:22
De gemiddelde prijs voor een 50mm 1.8 is rond de 90 euro maar je hebt ze goedkoper en duurder. Ik zal even kijken of ik nog foto's kan vinden.quote:LeSentiment schreef op 27 December 2009 @ 20:13:
Grafisch lyceum rotterdam. Ben inmiddels voor volgend jaar aangenomen! Dus daar ben ik blij mee. Ik doe nu interieur opleiding. Trouwens in het begin hadden jullie het over de 50mm 1.8 lens, Lijkt me ook heel handig om te hebben. Wat is gemiddeld de prijs van deze lens?!
Hmm, zonnekap kan ik wel over nadenken. Is niet heel duur. Heb je nog voorbeeld foto's met verschil, heb er zelf namelijk nog geen last van gehad
Dutchproductions - Geplaatst op zondag 27 december 2009 20:35Dit is een voorbeeld wat er kan gebeuren als je geen zonnekap gebruikt.
Dutchproductions - Geplaatst op zondag 27 december 2009 20:44hmm. Hier heb ik echt nog nooit last van gehad. Ik heb wel een bescherming met UV-filter. Dat helpt wel mee denk ik. Hmm. Niet echt dure lens dat is wel goede investering, want je krijgt er mooie foto's mee
http://www.purememory.tumblr.com - Geplaatst op zondag 27 december 2009 20:49een paar vraagjes (a) ;
-Wat is een sluitertijd precies? De tijd die je camera wanneer je de knop helemaal hebt ingedrukt, toch?
- Bij wat voor foto's moet je sluitertijd instellen, welke sluitertijd hebben jullie standaard, dus meestal?
-Hoe kun je een ding scherpstellen, welk ding je wilt scherp stellen? Omdat het me soms niet lukt bij een plant ofzo. om het bovenste van bijvoorbeeld een plantenstengel scherp te stellen. Daarbij scherpt mijn camera of de achtergrond scherp, of het onderste stukje vaak.
-Ik krijg vaak als ik een portrait maak van iemand, overbelichte foto's. En hoe kun je een bepaalde sfeer creeën zonder buitenlicht? (met buitenlicht bedoel ik bewolktheid, zonnig enz.)
Nou, dat zijn er een heleboel, ik hooooooop dat jullie ze beantwoorden!
En ik heb geen spiegelreflex, maar kan wel heel veel instellen enz, dus dat is geen probleem. Ik heb een Samsung WB500.
Sorry, als het een beetje domme vragen zijn. Maar op google zoeken lukt me niet. Met die sluitertijd wel, maar ik wil gewoon zeker weten
En scherpstellen, daar vind ik alleen het begrip van zegmaar.
ALVAST GEWELDIG SUPER ERG BEDANKT :'D - Geplaatst op zondag 27 december 2009 20:54quote:LeSentiment schreef op 27 December 2009 @ 20:44:
hmm. Hier heb ik echt nog nooit last van gehad. Ik heb wel een bescherming met UV-filter. Dat helpt wel mee denk ik. Hmm. Niet echt dure lens dat is wel goede investering, want je krijgt er mooie foto's mee
Ja, een uv-filter beschermt ook daar tegen
. Ik gebruik hem eigenlijk ook alleen maar als ik fotografeer met tegen licht of met een flitser.
De 50mm 1.8 is inderdaad een goede investering voor dat geld
.Dutchproductions - Geplaatst op zondag 27 december 2009 20:58quote:fashionart schreef op 27 December 2009 @ 20:49:
een paar vraagjes (a) ;
-Wat is een sluitertijd precies? De tijd die je camera wanneer je de knop helemaal hebt ingedrukt, toch?
- Bij wat voor foto's moet je sluitertijd instellen, welke sluitertijd hebben jullie standaard, dus meestal?
-Hoe kun je een ding scherpstellen, welk ding je wilt scherp stellen? Omdat het me soms niet lukt bij een plant ofzo. om het bovenste van bijvoorbeeld een plantenstengel scherp te stellen. Daarbij scherpt mijn camera of de achtergrond scherp, of het onderste stukje vaak.
-Ik krijg vaak als ik een portrait maak van iemand, overbelichte foto's. En hoe kun je een bepaalde sfeer creeën zonder buitenlicht? (met buitenlicht bedoel ik bewolktheid, zonnig enz.)
Nou, dat zijn er een heleboel, ik hooooooop dat jullie ze beantwoorden!
En ik heb geen spiegelreflex, maar kan wel heel veel instellen enz, dus dat is geen probleem. Ik heb een Samsung WB500.
Sorry, als het een beetje domme vragen zijn. Maar op google zoeken lukt me niet. Met die sluitertijd wel, maar ik wil gewoon zeker weten
En scherpstellen, daar vind ik alleen het begrip van zegmaar.
ALVAST GEWELDIG SUPER ERG BEDANKT :'D
- De sluitertijd is letterlijk de tijd dat de sluiter van je camera open is en dus de tijd dat er licht op je sensor valt. Als je dingen die snel bewegen scherp wilt hebben, moet de sluitertijd sneller (1/60 is dan te langzaam, 1/125 is sneller).
- Ik gebruik bij bandfotografie vaak 1/120, best wel snel dus, omdat de mensen erg veel bewegen. In de studio gebruik ik 1/125 omdat ik dan externe flitsers gebruik. Door een snellere (kortere) sluitertijd in te stellen raken ze niet overbelicht (hoe langer de sluitertijd hoe langer belicht). Maar gewoon buiten kun je 1/100 goed gebruik of zelfs korter als je bijvoorbeeld een statief (of vaste hand
) hebt.
- Als jouw camera soms op de verkeerde dingen scherpstelt kan dat liggen aan waar jij het object dat je scherp wilt hebben in het kader hebt staan. Als dit links onderin is, stelt je camera vaak scherp op de achtergrond. Als je je onderwerp eerst in het midden houdt, scherpstelt, en dan de gewenste compositie maakt, is dit meestal verholpen.
- Je kunt de belichting (het metertje met -2...1...0...1...+2 als je iig een spiegelreflex hebt) de ISO (voor veel zonlicht 100, voor donkere plekken kan zelfs 1000, krijg je wel meer ruis) en de sluitertijd aanpassen om het licht goed te krijgen. Gewoon even mee klooien tot het goed is. En bewolktheid is altijd wel een obstakel, gewoon wel een van de lichtste plekken opzoeken of een externe flitser (als je die hebt, denk het niet) gebruiken en die op een statief van je camera af gebruiken. - Geplaatst op zondag 27 december 2009 21:02.little_Elfje wijzigde dit bericht op 27-12-2009 21:06 met 98%Dutchproductions
- Geplaatst op zondag 27 december 2009 21:02.little_Elfje wijzigde dit bericht op 27-12-2009 21:06 met 98%Dutchproductions
- Geplaatst op zondag 27 december 2009 21:03@ fashionart
Ik heb hier nog een handige site over sluiterstijd http://www.kampie.info/fotografie/sluitertijd.htmDutchproductions - Geplaatst op zondag 27 december 2009 21:05
Heel erg bedanktquote:sabinemetz schreef op 27 December 2009 @ 20:58:
[...]
- De sluitertijd is letterlijk de tijd dat de sluiter van je camera open is en dus de tijd dat er licht op je sensor valt. Als je dingen die snel bewegen scherp wilt hebben, moet de sluitertijd sneller (1/60 is dan te langzaam, 1/125 is sneller).
- Ik gebruik bij bandfotografie vaak 1/120, best wel snel dus, omdat de mensen erg veel bewegen. In de studio gebruik ik 1/125 omdat ik dan externe flitsers gebruik. Door een snellere (kortere) sluitertijd in te stellen raken ze niet overbelicht (hoe langer de sluitertijd hoe langer belicht). Maar gewoon buiten kun je 1/100 goed gebruik of zelfs korter als je bijvoorbeeld een statief (of vaste hand
) hebt.
- Als jouw camera soms op de verkeerde dingen scherpstelt kan dat liggen aan waar jij het object dat je scherp wilt hebben in het kader hebt staan. Als dit links onderin is, stelt je camera vaak scherp op de achtergrond. Als je je onderwerp eerst in het midden houdt, scherpstelt, en dan de gewenste compositie maakt, is dit meestal verholpen.
- Je kunt de belichting (het metertje met -2...1...0...1...+2 als je iig een spiegelreflex hebt) de ISO (voor veel zonlicht 100, voor donkere plekken kan zelfs 1000, krijg je wel meer ruis) en de sluitertijd aanpassen om het licht goed te krijgen. Gewoon even mee klooien tot het goed is. En bewolktheid is altijd wel een obstakel, gewoon wel een van de lichtste plekken opzoeken of een externe flitser (als je die hebt, denk het niet) gebruiken en die op een statief van je camera af gebruiken.
- Geplaatst op zondag 27 december 2009 21:07quote:
Haha, oke
Maar 1x is ook genoeg, maar dat heb je denk ik niet expres gedaan ;P
x' - Geplaatst op zondag 27 december 2009 21:15
Graag gedaan hoor. ^^ Als ik ergens te vaag over ben moet je het maar zeggen, of als je nog iets wilt weten.quote:
- Geplaatst op zondag 27 december 2009 21:17
Neequote:fashionart schreef op 27 December 2009 @ 21:07:
[...]
Haha, oke
Maar 1x is ook genoeg, maar dat heb je denk ik niet expres gedaan ;P
x'
. Mijn pc liep vast sorry.Dutchproductions