Dit onderwerp heeft 2735 reacties, en bestaat uit 110 pagina's. U bent momenteel op pagina 105 van 110.
De laatste reactie is geplaatst op 28-04-2012 09:07. Dit onderwerp is gesloten!
Algemeen: vragen over fotocamera's, fotografie, bewerking..
- Geplaatst op zaterdag 04 februari 2012 22:14
Oh, tuurlijk :$ Dan heb je dat probleem inderdaad niet, maar ik maak vooral foto's van paarden en dan lukt het me niet om het paard goed scherp te krijgen :Squote:Veniality schreef op 04 February 2012 @ 21:04:
Bij die van mij zit dat op de lens, zo'n knopje dat je kan verschuiven van AF naar MF.
@TURNITON: Gewoon op het schermpje. En als je schermpje uit is als je een foto wil maken moet je op Disp. drukken. - Geplaatst op zaterdag 04 februari 2012 22:21Dat is best een moeilijke fotografietak hoor, zeker als het wat donker is en het paard heel snel beweegt! Wil je een snelle sluitertijd behouden heb je eigenlijk een lichtsterke lens nodig.. Als die paarden verlicht worden door zo'n grote spot zoals op een voetbalveld zou het eigenijk wel moeten lukken, maar gewoon schemerlicht, dat is echt lastig.. Heeft die vriendin van jou niet toevallig een lichtsterke lens, mss daarom dat 't met haar camera beter lukt!
- Geplaatst op zaterdag 04 februari 2012 23:10Nee, zij heeft precies dezelfde lens als mij.
Gisteren ging ik met haar camera foto's in het donker maken van schaatsen en die zijn gewoon goed gelukt. Ik krijg dat dus echt niet voor elkaar met mijn camera. - Geplaatst op zaterdag 04 februari 2012 23:13Schaatsen, of schaatsers die bewegen? Maar dat is echt heel raar, je kan altijd even terug naar de winkel gaan en het daar even vragen? Eventueel dan samen met die vriendin en haar camera, en voorbeeldfoto's op jouw camera EN die van haar? Dan kan die persoon daar wat vergelijken en jou tips geven, of idd bevestigen dat er iets mis is met jouw toestel!
- Geplaatst op zaterdag 04 februari 2012 23:30Schaatsers die bewegen. Ik ben er laatst geweest en dat was heel normaal. Ja, echt he.... Dus misschien is het inderdaad wel een goed idee om samen met haar heen te gaan! Bedankt voor je hulp!
- Geplaatst op zaterdag 04 februari 2012 23:54
- Geplaatst op zondag 05 februari 2012 13:40Kom ik weer aan met m'n stomme gezeur. :')
Ik weet nu waar je kan zien hoeveel je ISO, sluiterstand en diafragma je gebruikt, maar waar kan je dat aanpassen? Ik kijk nu bij elk standje bij MENU maar ik zie bij sommige alleen dat van de ISO staan en de rest niet. Of heeft het een andere naam ofzo? :x - Geplaatst op zondag 05 februari 2012 17:16Ik heb een hele stomme vraag misschien maar; hoe krijg je vier of twee foto's in één foto? Ik heb geen photoshop oid, dus ik weet niet of het ook met een gratis programma kan?
- Geplaatst op zondag 05 februari 2012 17:16
- Geplaatst op zondag 05 februari 2012 17:20quote:TURNITON schreef op 05 February 2012 @ 13:40:
Kom ik weer aan met m'n stomme gezeur. :')
Ik weet nu waar je kan zien hoeveel je ISO, sluiterstand en diafragma je gebruikt, maar waar kan je dat aanpassen? Ik kijk nu bij elk standje bij MENU maar ik zie bij sommige alleen dat van de ISO staan en de rest niet. Of heeft het een andere naam ofzo? :x
Ik weet niet of het bij alle camera's zo is, maar bij mijn camera, als ik gewoon bij het info-scherm pijltje omhoog druk, dan kan ik ISO instellen (staat als t goed is ook boven dat pijltje). Sluitertijd kan je aanpassen door aan dat wieltje vlak voor je ontspanknop te draaien (dus niet het menu wieltje met de letters op), links draaien is langer, rechts draaien korter. Als je menu-wieltje op TV staat zal dan altijd de sluitertijd veranderen, als je je menu-wieltje op AV hebt staan, dan zal het diafragma veranderen.
Op M stand kan je ze allebei aanpassen, maar probeer eerst maar even dit, anders wordt mijn uitleg weer veel te ingewikkeld :') - Geplaatst op zondag 05 februari 2012 17:40Ik weet dat dit al super vaak gevraagd is maar ik kom er maar niet uit. Hoe kan je het 'voorwerp' scherpstellen en de achtergrond wazig? Ik heb ook een macrolens btw. Maar met m'n gewone lens moet het ook kunnen als je het diafragma juist instelt, maar hoe doe je dat? En moet je de stand op 'av' zetten of op iets anders? Kan iemand me even goed en duidelijk uitleggen hoe dat moet met m'n canon eos 350d.
:') Ja ik ben helemaal nieuw hierin en heb nog niet echt tijd gehad om het uit te vogelen - Geplaatst op zondag 05 februari 2012 17:44Ja een zo klein mogelijk diafragma, dus je lens zo ver mogelijk uitzoomen, dan zal ie wel op f3,5 kunnen en inderdaad op AV zetten. En zorgen voor genoeg afstand tussen het onderwerp en de achtergrond, even testen op een tafel ofzo, scherpstellen op een appel vooraan de tafel, en de fruitmand achteraan de tafel zal wel onscherper zijn. Wel de appel vanaf voren fotograferen zodat de fruitmand erachter staat!
- Geplaatst op zondag 05 februari 2012 17:55Wie kan me helpen? Ik heb nog niet zo lang een spiegelreflex (wel van marktplaats, dus het is wel een oudere) maar als ik dus foto`s maak en deze op de computer zet kan ik ze niet zien, omdat dat RAW bestanden zijn. Hoe zet je dit in JPG bestanden om? Alvast bedankt! ;Dhttp://crystalcloudss.blogspot.com/
- Geplaatst op zondag 05 februari 2012 17:59Op je camera kan je dit instellen. (Je kan bijvoorbeeld zeggen RAW + JPEG) dan maakt hij beide bestanden. Maar als het goed is kan dit ook met een meegeleverd programma.
Er zijn ook programma's die RAW ondersteunen, zoals Photoshop. Dan hoef je die niet om te zetten. - Geplaatst op zondag 05 februari 2012 18:57Dankje! ;Dhttp://crystalcloudss.blogspot.com/
- Geplaatst op maandag 06 februari 2012 17:32Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Ik ben van plan om binnenkort een goede camera aan te schaffen alleen ik heb gewoon stomweg geen idee waar ik moet beginnen. Er zijn aardig wat merken camera's en dan heb ik het nog niet eens over de typen camera's. Ik wil een fotocamera die echt mooie foto's kan schieten en hij mag best wel wat kosten. Hoe zijn jullie op de camera gekomen die jullie nu hebben? Ik zou het fijn vinden als er aardig van functies op de camera zitten zodat de foto's het beste worden. Ik heb me nog nergens in verdiept dus daarom weet ik ook niet zo goed waar ik moet beginnen.
Ook zou ik graag willen weten wat spiegelreflex nou precies inhoudt. Ik zie vaak foto's verschijnen die onwijs scherp en mooi zijn en die schijnen dus een spiegelreflex te hebben, ik heb echt geen idee wat 't inhoudt maar als het voor zulke mooie foto's zorgt zou ik wel een camera willen aanschaffen met een spiegelreflex.
- Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 23:20@Deliphine
Ik eh heb gewoon heel lang gezocht, en getwijfeld tussen spiegelreflex of niet, toen besloten dat ik een brugcamera wilde (main reason dat ik eigenlijk geen behoefte heb om met verschillende lenzen te werken, en ik denk stiekem dat voor 90% van de meisjes die een spiegelreflex koopt geldt dat ze net zo goed een brugcamera hadden kunnen kopen) maar ik had wel als eis dat je in RAW formaat moest kunnen schieten, en dan vallen er dus al heeel veel brugcamera's af, en zo had ik nog maar een kleine selectie om uit te kiezen
Nu een vraagje voor de bewerk-experts. Ik heb zondag foto's gemaakt met per ongeluk mijn iso op 3200, slaat nergens op want het was superzonnig en nog in de sneeuw ook, ik had hem in eerste instantie op 100 staan en toen denk ik per ongeluk een keer een pijltje naar beneden geduwd ofzo.. Maar goed nu zijn dus mooi al mijn foto's vol ruis. Op de jpg formaat foto's valt het eigenlijk best wel mee, lijken ze best van oké-kwaliteit, maar de RAW foto's zijn echt vreselijk. Nu weet ik dat je de iso niet meer kan veranderen, maar als de jpgs er goed uit zien dan moet er een manier zijn om de ruis te verminderen toch? Mijn vraag: hoe kan ik dit het beste doen? Als de camera het zelf al zo goed kan zal er best een makkelijke manier voor zijn lijkt me..Insert all Muse lyrics here - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 23:24Ik weet niet of het echt gaat helpen bij jou, maar als ik RAW foto's in Lightroom open, dan doet ie altijd "Laden.." en dan veranderen de kleuren een beetje, en verminderd het ruis echt een hoop! Dus ik doe eigenlijk niks aan de ruis zelf, dat gebeurt gewoon, doordat Lightroom de RAW "leesbaar" maakt ofzo, weet 't eigenlijk niet echt xD
En anders gebruik je gewoon de JPEGS? - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 23:58Nouja ik wilde er een HDR foto van maken maar dat gaat hem dus niet worden met JPEGs.. Oké nouja helaas danInsert all Muse lyrics here
- Geplaatst op donderdag 09 februari 2012 00:04Owww ja, da's jammer! Maar Lightroom maakt ze ook niet beter dan? Of je kan van die noise-reduction software proberen, maar ik geloof dat de foto's zelf dan een stuk minder zuiver worden..
- Geplaatst op donderdag 09 februari 2012 00:08Hm ja ik ben heel slecht met computers eigenlijkk ik kan nergens een gratis (dusja illegale) Lightroom dinges vinden.Insert all Muse lyrics here
- Geplaatst op donderdag 09 februari 2012 00:12Hehe ja, da's niet zo heel makkelijk. Ik zou zeggen, stuur 'm ff dan kan ik kijken wat ie hier doet, maar ik ga wel zo slapen xD
- Geplaatst op donderdag 09 februari 2012 00:17Nouja het gaat niet specifiek om 1 foto die nou zo goed gelukt is naast de iso ofzo, het was meer om te oefenen, dus dan ga ik wel weer nieuwe foto's maken
Maar bedankt voor het aanbodInsert all Muse lyrics here - Geplaatst op donderdag 09 februari 2012 00:22Succes! HDR is cool, heb er deze zomer ook een beetje mee geëxperimenteerd ^^
- Geplaatst op zondag 12 februari 2012 21:57Oke, hopelijk kan iemand mij helpen! Ik ben voor een goede camera aan het sparen, omdat ik gewoon heb ontdekt eigenlijk hoe leuk ik fotograferen vind!
Het liefste wil ik een spiegelreflexcamera kopen, maar ik heb geen idee welk merk ik dan moet doen, hoe duur, enz. Dus mijn vraag, weet iemand nog iets voor mij ofzo? Twijfel trouwens ook of ik van marktplaats koop of gewoon echt in de winkel. Heb het niet zo heel erg met marktplaats maar oke, je hebt dan wel een betere camera voor het zelfde geld denk ik..