Dit onderwerp heeft 2735 reacties, en bestaat uit 110 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 110.
De laatste reactie is geplaatst op 28-04-2012 09:07. Dit onderwerp is gesloten!
Algemeen: vragen over fotocamera's, fotografie, bewerking..
- Geplaatst op donderdag 17 december 2009 16:46Ik dacht: ik zie zo vaak een topic over 1 bepaalde camera of 1 bepaald iets gestart worden, ik maak er een topic over. Ik heb zelf best verstand van camera's en dergelijke (vooral spiegelreflex, compactcamera's is voor mij veel van hetzelfde), en ook van nabewerking.
Dus, stel hier je vragen over:
- Camera's (spiegelreflex, compact mag ook maar weet ik zelf niet veel van, anderen in het topic misschien wel, dus roep maar)
- Lenzen/objectieven
- Instellingen van de camera
- Belichting (+ lampen, flitsers)
- Nabewerking (Photoshop, ook retoucheren valt hier onder)
Kom maar op!
Edit, wat handige puntjes/linkjes om eerst door te lezen:
Basiscursus, digitale fotografie tipsquote:Amoureux schreef op 27 April 2010 @ 19:54:
Voordelen spiegelreflex:
- Snel scherpstellen
- Grotere sensor (=betere foto's, kwalitatief dan)
- Verschillende objectieven te gebruiken
- Kortere ontspanvertraging (minder tijd tussen het indrukken van de ontspanknop en het echt maken van de foto)
Nadelen spiegelreflex:
- Ze zijn wat groter en zwaarder dan compactcamera's
- Als je de objectieven/de body laat vallen is er veel meer schade
- Ze zijn duurder
Voordelen compact:
- Ze zijn klein en licht
- Ze zijn goedkoop
- Minder geluid bij een foto maken (vind ik niet echt een nadeel)
- Ze kunnen filmpjes maken en hebben soms wat meer extra technische snufjes
Nadelen compact:
- Kleinere sensor (= kwalitatief slechtere foto's)
- Ontspanvertraging
- Contrastscherpstelmethode (geen idee hoe dat eigenlijk heet ;p), stelt scherp dmv kleurcontrast en dat is veel minder snel dan de AF-punten op een DSLR
quote:Amoureux schreef op 01 July 2010 @ 15:02:
Minder dan 9mm: fisheye
9-18mm: supergroothoek, landschappen
18-28mm: groothoek, landschappen
28-80mm: standaard zoomlens, allround
50mm: standaard, portretten, macro
80-200mm (?): tele, portretten, macro, dieren/vogels
Meer dan 200mm: supertele, dieren/vogelsAlerion wijzigde dit bericht op 15-10-2010 07:37 met 62%FOTOGRAFIE PORTFOLIO // BLOG
- Geplaatst op donderdag 17 december 2009 16:52Up.
- Geplaatst op donderdag 17 december 2009 17:03Heb zelf trouwens de vraag of hier iemand is die ervaring heeft met een meer professioneel toestel uit de EOS reeks van Canon... Bijvoorbeeld de 50D of de 5D.
Dan zou ik graag je mening horen! : D
En dan vooral in vergelijking met bijvoorbeeld de 450D. - Geplaatst op vrijdag 18 december 2009 17:33
- Geplaatst op vrijdag 18 december 2009 17:38Hoe je bepaalde fotografische tinten met Photoshop kan doen.dreaming is believing
- Geplaatst op vrijdag 18 december 2009 17:44Ik weet er zelf ook aardig wat vanaf dus wil hier best mensen helpen (:
Ik heb alleen één vraag XD Wat is het voordeel van een lens met een vaste brandpuntafstand? En dan kan je dus nooit de brandpuntafstand kiezen dus..., wat verandert er dan ten opzichte van een 'normale' lens, wat moet je dan anders doen? - Geplaatst op vrijdag 18 december 2009 18:52
Heb je misschien een voorbeeld? Je kunt heel veel aan kleuren veranderen met onder andere Curves, Color Balance, Levels etc.quote:xoxogossipgirl schreef op 18 December 2009 @ 17:38:
Hoe je bepaalde fotografische tinten met Photoshop kan doen. - Geplaatst op vrijdag 18 december 2009 18:56quote:LisArt schreef op 18 December 2009 @ 17:44:
Ik weet er zelf ook aardig wat vanaf dus wil hier best mensen helpen (:
Ik heb alleen één vraag XD Wat is het voordeel van een lens met een vaste brandpuntafstand? En dan kan je dus nooit de brandpuntafstand kiezen dus..., wat verandert er dan ten opzichte van een 'normale' lens, wat moet je dan anders doen?
Cool, lijkt me leuk als je dit topic dan ook een beetje in de gaten blijft houden om te helpen af en toe! (:
Ik heb zelf een 50mm lens, en de kwaliteit van deze foto's is over het algemeen beter. Ze zijn scherper en helderder dan zoomlenzen omdat die wat moeten inleveren door de bewegende delen in de lens. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je zelf dus naar voor of naar achter moet stappen wil je de compostie anders hebben, want je kunt nou eenmaal niet zoomen! Dat was wel even wennen maar gebruik mijne heel erg vaak. (: - Geplaatst op vrijdag 18 december 2009 21:36
Dankje, dat wilde ik even weten, dat je dus niet kan zoomen... Ga er denk ik maar een voor m'n verjaardag vragen, want die foto's zien er inderdaad altijd meteen mooier uit (: Alleen wel vervelend dat je dan steeds lenzen moet gaan wisselen, of niet? (heb nu 55-200mm, dus daar kan ik eigenlijk alles mee)quote:sabinemetz schreef op 18 December 2009 @ 18:56:
[...]
Cool, lijkt me leuk als je dit topic dan ook een beetje in de gaten blijft houden om te helpen af en toe! (:
Ik heb zelf een 50mm lens, en de kwaliteit van deze foto's is over het algemeen beter. Ze zijn scherper en helderder dan zoomlenzen omdat die wat moeten inleveren door de bewegende delen in de lens. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je zelf dus naar voor of naar achter moet stappen wil je de compostie anders hebben, want je kunt nou eenmaal niet zoomen! Dat was wel even wennen maar gebruik mijne heel erg vaak. (: - Geplaatst op vrijdag 18 december 2009 21:42Die 50 mm voor welke foto's gebruik je deze lens?http://www.flickr.com/photos/45623104@N04/
- Geplaatst op vrijdag 18 december 2009 21:46
Dat is een portret lens maar je kunt ook een mooie bokeh maken. Bokeh is die niet scherpe lichtjes die een rondje worden. En natuurlijk kun je hem ook gebruiken voor gewone onderwerpen alleen krijg je dan een mooie onscherpe achtergrond.quote:NoTimeToCry schreef op 18 December 2009 @ 21:42:
Die 50 mm voor welke foto's gebruik je deze lens?Dutchproductions - Geplaatst op vrijdag 18 december 2009 21:59Je hebt trouwens wel een verschil in 50mm je hebt een 1.8(gewoon een mark) en een 1.4.Dutchproductions
- Geplaatst op vrijdag 18 december 2009 22:02@ lisart als je verschillende lenzen hebt en je wil alles optimaal benutten moet je af en toe wel wisselen dan krijg je het beste resultaat. Je moet alleen opletten dat je geen viezigheid in je camera krijgt of op de onderkant van je lens. Dan is er niks aan de hand
.Dutchproductions - Geplaatst op vrijdag 18 december 2009 22:03WElke filters hebben jullie (voor photoshop) & waar gedownload'Hij kneep haar keel dicht, maar was zonder dat al adembenemend' www.kreukelwoord.nl
- Geplaatst op zaterdag 19 december 2009 10:30
Ja, dat is natuurlijk zo. Maar ik vroeg me gewoon af of he niet irritant is dat je steeds moet wisselen als je weer een andere foto wil maken.. Ik heb nu bewust die 55-200mm lens zodat ik hem overal voor kan gebruiken XDquote:little_Elfje schreef op 18 December 2009 @ 22:02:
@ lisart als je verschillende lenzen hebt en je wil alles optimaal benutten moet je af en toe wel wisselen dan krijg je het beste resultaat. Je moet alleen opletten dat je geen viezigheid in je camera krijgt of op de onderkant van je lens. Dan is er niks aan de hand
. - Geplaatst op zaterdag 19 december 2009 13:38
Okequote:LisArt schreef op 19 December 2009 @ 10:30:
[...]
Ja, dat is natuurlijk zo. Maar ik vroeg me gewoon af of he niet irritant is dat je steeds moet wisselen als je weer een andere foto wil maken.. Ik heb nu bewust die 55-200mm lens zodat ik hem overal voor kan gebruiken XD
. Nou ik heb er zelf geen problemen mee alleen als het snel moet maar dat is toch voor iedereen anders.Dutchproductions - Geplaatst op zaterdag 19 december 2009 23:55
Uhmm bedoel je texture een hele hoop kijk even op flick of deviant er zitten echt hele mooi tussen.quote:xPeet schreef op 18 December 2009 @ 22:03:
WElke filters hebben jullie (voor photoshop) & waar gedownloadDutchproductions - Geplaatst op zondag 20 december 2009 14:42@ Lisart: dat je niet kunt zoomen is inderdaad even wennen, maar niet heel vervelend. Zeker niet als je merk wat je allemaal kan met dat lensje! (heb zelf de 50mm f/1.8, met de f/1.4 (die een stuk duurder is) heb je nog meer effect van de geringe scherptediepte, dus veel bokeh en een klein stukje scherp. Het ligt eraan wat je aan het fotograferen bent of je veel moet wisselen of niet. (:
- Geplaatst op zondag 20 december 2009 14:43
- Geplaatst op zondag 20 december 2009 14:44
Ik heb nooit dat soort 'standaard'-acties voor Photoshop gebruikt, want ik wil niet dat elke foto hetzelfde effect krijgt. Daarmee kan ik je dus niet helpen, maar er is een 'Photoshop actions' topic.quote:xPeet schreef op 18 December 2009 @ 22:03:
WElke filters hebben jullie (voor photoshop) & waar gedownload - Geplaatst op zondag 20 december 2009 18:39
- Geplaatst op zondag 20 december 2009 19:18
Ik zat inderdaad al te kijken naar prijzen en dan moet het voor mij toch ook de 1.8 worden, haha. Denk dat ik die wel ga kopen, of ik vraag hem voor m'n verjaardag (:quote:sabinemetz schreef op 20 December 2009 @ 14:42:
@ Lisart: dat je niet kunt zoomen is inderdaad even wennen, maar niet heel vervelend. Zeker niet als je merk wat je allemaal kan met dat lensje! (heb zelf de 50mm f/1.8, met de f/1.4 (die een stuk duurder is) heb je nog meer effect van de geringe scherptediepte, dus veel bokeh en een klein stukje scherp. Het ligt eraan wat je aan het fotograferen bent of je veel moet wisselen of niet. (: - Geplaatst op zondag 20 december 2009 23:50
Ja, dat kan inderdaad de prijs is inderdaad veel hoger. Ik ga morgen de 1.4 halen voor kerstquote:LisArt schreef op 20 December 2009 @ 19:18:
[...]
Ik zat inderdaad al te kijken naar prijzen en dan moet het voor mij toch ook de 1.8 worden, haha. Denk dat ik die wel ga kopen, of ik vraag hem voor m'n verjaardag (:
.Dutchproductions - Geplaatst op maandag 21 december 2009 00:10welke photoshop programma gebruik jij, en vind jij de beste?http://vietnamesebloem.blogspot.com/
- Geplaatst op maandag 21 december 2009 01:45Photoshop CS4. Dat is de nieuwste versie van Photoshop, dus lijkt me ook de beste. Ik vind van wel in ieder geval.