1. Girlscene
  2. Girlscene
  3. Contests
  4. Roooosaaa's Schrijfwedstrijd ♥

Dit onderwerp heeft 204 reacties, en bestaat uit 9 pagina's. U bent momenteel op pagina 8 van 9.
De laatste reactie is geplaatst op 17-03-2012 23:58.

Roooosaaa's Schrijfwedstrijd ♥

1. Medium
    Afbeelding van Roooosaaaa

Maaike
    2,470 berichten
    Lid sinds March 2010

Dag Dames!

Nou, de titel zegt het. Een schrijfwedstrijd! Zijn jullie er klaar voor?

Dit keer pak ik het een beetje anders aan. Er zijn dit keer geschreven "regels", afspraken en "just so you know"s.
    1. Er zijn 2 deadlines: de laatste is de definitieve. Dit houd in dat je hem bij de eerste moet inleveren, maar dat je daarna met elke dag minstens 0,2 punten aftrek krijgt. Tot de laatste deadline. Lever je hem niet dan in, dan lig je eruit.
    2. Het gaat om uitsluitend verhalen, tenzij anders aangegeven
    3. Iedereen wordt gestalkt door mij, dus let op je gastenboek/inbox
    4. Originaliteit wordt beloond

Jury (3 persons)
    1) Roooosaaaa / Maaike ;;
    2) schatkistje ;;

Deelnemers
    1) Ndinee
    2) OldSweater ;;
    3) cookiedevil ;;
    4) TheDoors ;;
    5) RagazzaAllaModa
    6) xSomeGirl
    7) xNoellex
    8) MeMango
    9) Petune
    10) WriteLove ;;

Ronde 1
    Opdracht: De wereld
    Woorden: 300 - 700
    Deadline 1: 1 November 20.00
    Deadline 2: 5 November 20.00

Winnaressen: The Doors en OldSweater
    Afvaller: xSomeGirl

Ronde 2
    Genre: Drama
    Woorden: 600 - 1000
    Deadline 1: 6 December 20.00
    Deadline 2: 10 December 20.00

Winnares: OldSweater

Ronde 3
    Opdracht: Kat en muis
    Moeilijkheid: Sla een boek open op bladzijde 67, gebruik de eerste zin
    Woorden: 750 - 1200
    Deadline 1: 29 Januari 20.00
    Deadline 2: 5 Februari 20.00

Ronde 4
    Opdracht1: The hardest thing in life (maak af)
    Opmerking: Wees zo origineel mogelijk, dus geen standaard verhaal dat de break-up het moeilijkste is wat hem/haar ooit is overkomen
    Moeilijkheid: Schrijf het verhaal naar aanleiding van een aangrijpende film en gebruik een citaat (mag in je verhaal ook voorkomen als een citaat)
    Woorden: 1500+

Opdracht2: Schrijf iets (verhaal/poezie/lyric) wat je zelf nog nooit heb gedaan, overtref jezelf, daag jezelf uit tot iets nieuws.
    Woorden: maak niet uit

Deadline 1: 3 Maart 20.00
    Deadline 2: 10 Maart 20.00

Roooosaaaa wijzigde dit bericht op 26-02-2012 12:41 met 78%
    De Droom en de Werkelijkheid

2. Medium
    Afbeelding van WriteLove

Anoniem
    1,617 berichten
    Lid sinds February 2008

Komt de uitslag nog wel dan?

Mijn verhaal: Cosmopolitan

3. Medium

Maaike
    2,470 berichten
    Lid sinds March 2010

ik hoop het, als schatkistje gaat reageren

4. Medium
    Afbeelding van WriteLove

Anoniem
    1,617 berichten
    Lid sinds February 2008

Up?

5. Small
    Afbeelding van OldSweater

Heleen
    560 berichten
    Lid sinds February 2010

Haha, idd, up?

Jij hebt de dingen niet nodig om te kunnen zien. De dingen hebben jou nodig om gezien te kunnen worden. // De Lapjeskat

6. Small
    Afbeelding van MeMango

Manon
    655 berichten
    Lid sinds January 2011

kan Roooosaaaa niet uitslag opnieuw schrijven? is niet heel veel werk toch?

7. Medium
    Afbeelding van WriteLove

Anoniem
    1,617 berichten
    Lid sinds February 2008

Nee, lijkt mij ook! Maar dit topic is nogal aan het doodbloeden heb ik zo het gevoel :p

8. Medium

Maaike
    2,470 berichten
    Lid sinds March 2010

ik zal wel even kijken

9. Medium

Maaike
    2,470 berichten
    Lid sinds March 2010

ze gaat morgen beoordelen... ik dacht dat ze dat al had gedaan, maar goed...

10. Small
    Afbeelding van schatkistje

Lara
    360 berichten
    Lid sinds June 2010

Ik had er ook al 2 beoordeeld v/d drie, maar helaas krijg ik mijn Office niet meer aan de praat. Nevermind, mijn excuses dat 't zo lang duurde!

OldSweater:

Rosa: Jeetje, inderdaad een drama, maar wel allemaal voorspelbaar. Zodra ik de eerste paar zinnen las wist ik dat er iemand dood zou gaan, en niet veel later wist ik dat dat door vuur kwam.

Je gebruikt mooie woorden en omschrijvingen. Af en toe heb ik wel eens, tijdens het lezen, dat je wel wat kan weglaten, maar dat is natuurlijk aan jezelf.

Prima, over het algemeen!

7,8

schatkisje: Leuk, maar enigszins voorspelbaar verhaal. Ik vind dit verhaal in de ik-perspectief leuk, maar misschien had een alwetende verteller het verhaal nog wat meer dramatischer gemaakt (wat goed had gekund). Je had dan dus ook gedeeltes vanuit Nona's gedachtenperspectief etc. kunnen vertellen.

8,0

Totaal: 7,9

Writelove:

Rosa: Ik dacht eerste even dat het weer zo’n standaard ‘ik ben zwanger en mijn vriendje heeft me laten vallen’ verhaal werd, maar die laatste wending deed het hem echt! Die had ik niet zien aankomen. Goeie!

Het onderwerp is niet echt origineel, maar dat kan ook niet zo snel bij zo’n onderwerp.

Het is makkelijk te lezen, en je hebt een fijne schrijfstijl.

7,6

schatkisje: Hmm.. een beetje cliché, maar wel goed geschreven. Ik wil je als tip meegeven dat je wat meer met je zinslengte kunt gaan spelen. Je gebruikt nu heel korte zinnen, als je wat meer leestekens en komma's gebruikt kun je het geheel wat vlotter laten lezen.

Verder zou het leuk zijn geweest als je tegenwoordige en verleden tijd zou gebruiken (je spreekt tenslotte over twee verschillende periodes).

7,2

Totaal: 7,4

MeMango

Rosa: Je verhaal is wat slordig, onaantrekkelijk om te lezen (werk wat meer met alinea’s!), sommige zinnen kloppen niet, en je verhaal neemt een onlogische wending (het karakter van de hoofdpersoon). Het is voorspelbaar.

De manier waarop ze doodgaat, though, is wel redelijk origineel

6,7
    schatkisje: Wow, wat een onverwachte wending heeft jouw verhaal. Helaas is het wel wat chaotisch. Alinea's en enterknoppen zijn er niet voor niets. Je gebruikt aardig wat spreektaal in je verhaal, probeer hier voorzichtig mee te zijn. Persoonlijk vind ik het gebruik van scheldwoorden in verhalen wat overdone, maar omdat dit verhaal van jou eigenlijk een hele grote gedachte is, vind ik dit een twijfelgevalletje.

Je gebruikte tegenwoordige en verledentijd door elkaar, dit klopt niet.

6,5

totaal: 6,6

Winnaar: OldSweater
    Er gaat deze ronde niemand uit.

11. Medium
    Afbeelding van WriteLove

Anoniem
    1,617 berichten
    Lid sinds February 2008

De uitslag! :) Leuke nieuwe opdracht!

12. Medium

Maaike
    2,470 berichten
    Lid sinds March 2010

13. Small

Heleen
    560 berichten
    Lid sinds February 2010

YAY! dankjulliewel! :) Ik ga snel beginnen, maar heb het heel druk. Kan de eerste deadline heel misschien een dagje later? Ik heb namelijk vanaf a.s. vrijdag t/m donderdag SE-week en dus heel weinig tijd om te schrijven. Ik zou heel erg dankbaar zijn ;)

Leuke nieuwe opdracht trouwens, al weet ik nog niet wat ik ga doen...

Jij hebt de dingen niet nodig om te kunnen zien. De dingen hebben jou nodig om gezien te kunnen worden. // De Lapjeskat

14. Medium

Maaike
    2,470 berichten
    Lid sinds March 2010

15. Small

Heleen
    560 berichten
    Lid sinds February 2010

Oh, trouwens, dankjewel!! Ik was alweer vergeten te reageren! :)

16. Small

Heleen
    560 berichten
    Lid sinds February 2010

Up! (Hé, heb je de deadline verschoven? Dat scheelt eerlijk gezegd best wel!) :)

17. Medium

Maaike
    2,470 berichten
    Lid sinds March 2010

18. Medium
    Afbeelding van WriteLove

Anoniem
    1,617 berichten
    Lid sinds February 2008

Zo, hier is mijn inzending :)
    Het verhaal is nog echt waar ook, haha.

-------------------

Mijn moeder trok aan mijn arm. ‘Lizzie! Je wordt begroet!’
    Zonder wat te zeggen liep ik door. Mijn moeder schudde nogmaals aan mijn arm, maar ik liep verder, mijn hoofd weggedraaid. Ze kwam me achterna en keek me onderzoekend aan. Ik haalde nonchalant mijn schouders op. Het kon me eigenlijk niet zoveel schelen.

Paul zat al heel lang achter me aan. Ik kende hem nu bijna twee jaar, denk ik. Ik kon altijd met hem lachen en we hadden het ook hartstikke gezellig samen. We woonden in hetzelfde dorp, met twee populaire kroegen. Gelukkig hadden we allebei onze eigen stamkroeg, ik de Tip en hij de Banner. We zagen elkaar dus niet zo vaak, maar wel met andere feesten in ons dorp. Kerst, nieuwjaar, en nu carnaval bijvoorbeeld, dat zat er ook weer aan te komen. Elke keer als ik hem tegen kwam met zo’n feest hadden we het gezellig en de dagen daarna zocht hij nog contact via WhatsApp. Ons contact was dus in vlagen, en elke keer als hij te dichtbij kwam kapte ik het weer af. Ik moest denken aan vorig jaar toen hij me met Valentijnsdag een heel lief sms’je had gestuurd. Het was eigenlijk ook echt een schat, maar ik wist gewoon niet wat ik voor hem voelde, en wat ik er mee aan moest. Ik wist niet of hij wel bij mij paste. Ik had de laatste tijd wel vaker mijn twijfels bij de jongens. Wat voor iemand zocht ik eigenlijk? Wat voor persoon zou nou echt bij mij passen? Ik ging elk weekend op stap, hij ook, maar ik wist dat zijn vriendengroep (en hij dus ook) af en toe aan de pillen zaten. Daar had ik dus geen zin in, want met mijn vorige vriendje was dit één van de redenen dat het uit ging.
    Gisteren moesten we optreden in ons dorp. Paul zou komen kijken, maar hij was er niet. Ik had het er nog over met één van mijn beste vriendinnen, wat er nou eigenlijk tussen ons was. Ik zei dat ik het niet wist, maar dat er wel een soort spanning was. Er was inderdaad gewoon iets, ik vond het ook leuk om contact met hem te hebben. Misschien was het gewoon de aandacht waar ik van hield. Soms als ik aan hem dacht kreeg ik wel kriebeltjes in mijn buik. Na ons optreden gisteren was er nog een soort ‘afterparty’. Het was hartstikke gezellig met mijn vriendinnen, we dronken, dansten en lachten. Ik was nog steeds met Paul aan het WhatsAppen, ik vond het wel jammer dat hij niet naar het optreden was komen kijken. Hij verontschuldigde zich en zei dat hij nog wel even langs wilde komen. Ik zei steeds dat dat niet hoefde, ik was namelijk met mijn vriendinnen en vrienden. Ik had er geen zin in dat hij daar in z’n eentje naar toe zou komen, dan zou hij toch de hele tijd om me heen hangen en dan voelde ik me verplicht om de hele tijd bij hem te gaan staan. Uiteindelijk was hij dus toch gekomen, alleen. Ik begroette hem met drie kussen en we kletsten wat. Het was wel gezellig, maar ik verdeelde mijn aandacht ook over mijn vriendinnen en vrienden. Blijkbaar kon hij daar niet tegen, want zonder iets te zeggen is hij weggegaan. Hij liep gewoon ineens weg. Ik haalde mijn schouders op en liet hem lekker gaan. Ik had niks verkeerd gedaan. Later hoorde ik dat hij tegen die eerdere vriendin had gezegd dat ik wel veel aandacht van jongens kreeg. Dat viel allemaal wel mee, dus ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom hij zo boos weg ging. Mijn vriendin had hem nog een berichtje gestuurd of hij al thuis was en hij zei van wel, maar zijn vriend zei dat hij bij de Banner was. Mijn vriendin bemoeide zich er de hele tijd mee en pakte mijn telefoon steeds uit mijn broekzak, maar ik besteedde er niet veel aandacht aan. Ik had geen zin in al dat gezeik met die jongens. We feestten verder tot diep in de nacht.

‘Waarom zei je nou niks tegen hem?’ vroeg mijn moeder. ‘Jullie waren toch zo goed bevriend?’
    Ik keek mijn moeder even in haar ogen. Ik wist niet goed hoe ik moest antwoorden. Ik vertelde haar heel veel maar niet alles. Waren we eigenlijk goed bevriend? Of was er meer dan alleen vrienden? Ik had sinds gisteren niks meer van hem gehoord.
    Ik keek nog even achterom en zag dat hij net zijn hoofd terug draaide.
    ‘Waren, ja.’

19. Medium
    Afbeelding van WriteLove

Anoniem
    1,617 berichten
    Lid sinds February 2008

Up?!

20. Small

Heleen
    560 berichten
    Lid sinds February 2010

Shitshitshit, waarom vergeet ik altijd alles. Ik heb even snel wat afgemaakt.. Het stelt niks voor en doordat ik zo laat ben verlies ik veel punten, maar ik wil toch wat inleveren :). De dikgedrukte zin komt uit De Avonden.

Heel in de verte hoorde hij het puffen van een trein. Zou dat die van haar al zijn? Prasham keek op zijn Breitling en herinnerde zich, hoe Elena hem gisteren een patser noemde, toen ze zijn dure horloge zag. Hij had het niet kunnen weerstaan: haar kritische blik, haar morele superioriteit en bovenal: haar – ongetwijfeld aanwezige – onderdrukte verlangen naar dezelfde rijkdom als die van hem (Prasham was er namelijk van overtuigd, dat ook linkse meisjes als Elena zeer klassenbewust zijn, ook al handelen ze daar bepaald niet naar). Zoals zij naar die rijkdom verlangde, verlangde hij naar haar – hoewel, hij deed nou niet bepaald moeite om zijn verlangens te onderdrukken. Het stoplicht sprong op groen en Prasham reed weer verder naar het station.

Ondertussen stapte Elena uit de trein. Ze schudde haar haren naar achteren, zich niet bewust van de aantrekkingskracht, die ze had op de mannen om haar heen: Elena was één van die weinige meisjes, die hun haren uitsluitend naar achteren gooien, omdat het hen simpelweg irriteert. Een man floot en ze bloosde, maar ze dacht dat ze eerder belachelijk gemaakt werd, dan dat ze daadwerkelijk knap werd gevonden. In het eerstvolgende raam controleerde ze haar spiegelbeeld (was haar shirtje soms omhoog gekropen?).

“Elena, ben jij dat?” Ze keek om, “Prasham ,wat grappig, we komen elkaar de laatste tijd zo vaak tegen!” Het was waar: de afgelopen dagen liepen ze elkaar telkens tegen het lijf. Maandag in het Vondelpark, toen ze haar wekelijkse rondje rende, dinsdag in een damesschoenwinkel, woensdag in Artis en vandaag, donderdag, op het station. “Nog even, en je denkt nog dat ik je stalk!” grapte ze nerveus en ze begon weer aan haar haren te friemelen. Waarom keek hij haar altijd zo doordringend aan? “Nee hoor, ik zie heus wel dat jij daar niet het type voor bent.” antwoordde hij met een betoverende glimlach.

Dit was een goede opmerking, dacht hij. Zodra je een meisje laat merken, dat je weet of denkt te weten, wat voor type ze is, voelt ze zich gevleid, ook al is het nog zo beledigend. Ik moet haar nu echt vragen of ze misschien zin heeft om een kopje koffie te drinken, want als ik haar morgen wéér tegen kom, dringt het misschien tot haar door, dat ík de stalker ben. “Het lot wil dat wij samen zijn. Zeg, moet je nog ergens heen of heb je zin om met mij naar Starbucks te gaan?” Prachtig verwoord, al zeg ik het zelf. Nu antwoordt ze: “Gezellig, ik was eigenlijk op weg naar huis, maar ik ben morgen vrij, dus hoef niks meer voor school te doen.” Ze dacht even diep na, maar misschien deed ze dat slechts om niet te gretig te lijken: “Ja, dat klinkt gezellig! Ik hoef nergens meer heen, hoor: ik was net op weg naar huis.” “En je hoeft ook niks meer voor school te doen?” “Nee joh, dat doe ik morgen wel!”

“Ga lekker zitten! Wat voor koffie wil je?” “Oh, gewoon cappuccino graag, of misschien zwart… Nee, toch maar cappuccino!” Terwijl Prasham naar de toonbank liep, begon Elena zich te installeren. Hij was knap, goed gekleed en ontzettend lief en charmant, maar ze wist nog niet goed wat ze van hem moest vinden: hij was per slot van rekening, toch een rechtse bal. Was het dan toch waar wat ze zeggen, dat je iemand niet mag beoordelen op zijn politieke voorkeur? Hij behandelde de kassamedewerker niet neerbuigend, wat ze wel van hem verwacht had.

Hij kwam terug en zette met veel egards haar cappuccino voor haar neer en ging recht tegenover haar zitten. “Zeg Prasham, ik vraag me wel af: wat moest jij dinsdag eigenlijk in die schoenwinkel?” Hij beet even op zijn lippen: zou ze iets doorhebben? “Nou, precies wat jij daar deed: schoenen bekijken.” “En je was je ervan bewust, dat ze daar alleen damesschoenen verkopen?” Hij schoot in de lach. “Ja, daar kwam ik inderdaad vrij snel achter.” Verdomd, dacht ze, weer die onweerstaanbare grijns! Hij moest iets kwetsends zeggen, iets stoms, of ze zou nog verliefd worden ook. Hij bleef echter stil, en ze nam de gelegenheid om hem eens even goed te bestuderen. Tussen zijn wenkbrauwen groeiden best wel veel haartjes, maar verder was hij perfect: zijn gezicht was symmetrisch en zijn haren zaten hetzelfde als altijd, tot in de puntjes verzorgd. Het frustreerde haar aan de ene kant, maar aan de andere kant vond ze het heerlijk. Net als gisteren, toen ze in Artis zijn horloge had gezien. Ze had zich eraan geërgerd, maar aan de andere kant wekte dat patserige een enorm verlangen op.

“Waarom kijk je zo moeilijk?” vroeg hij opeens en Elena schrok op uit haar gedachten. “Nee, ik kijk helemaal niet moeilijk, het is alleen… Wij zouden hier niet moeten zitten.” “Wat bedoel je?” Wat bedoel ik eigenlijk? Waarom zeg ik dit? Ze zuchtte: “Ik weet het niet, maar dit voelt gewoon niet goed.” “Zullen we dan een andere keer afspreken? Kan je morgen?” “Misschien is dat een goed idee, maar morgen kan ik niet: ik moet naar college.”

Elena stond op, gaf Prasham een kus op zijn wangen, en liep zonder iets te zeggen weg. In zijn eentje bleef hij achter, niet verdrietig. Hij pakte een notitieblokje en een pen uit zijn aktetas, en streepte vervolgens de naam ‘Elena’ door op een lijstje met meisjesnamen, waarvan er al twee doorgekrast waren. Hij liep weg en keek op zijn horloge: zoveel tijd had hij niet eens verspild.

21. Medium

Maaike
    2,470 berichten
    Lid sinds March 2010

mooi dat je alsnog wat ingeleverd hebt :)
    Ik wilde jullie nog noten, maar opeens wilde mijn computer niet meer inloggen bij girlscene, dus had ik daar de kans niet meer voor. Nu wil hij dat opeens weer wel.
    Uitslag komt morgen of dinsdag!

22. Medium
    Afbeelding van WriteLove

Anoniem
    1,617 berichten
    Lid sinds February 2008

Upje!

23. Medium

Maaike
    2,470 berichten
    Lid sinds March 2010

ik heb weer eens niets gehoord van schatkistje, dus ik plaats de uitslag:

Writelove
    Eigenlijk valt het een beetje van je tegen. Het is helemaal geen boeiend verhaal. Er gebeurt niet zoveel en aan het einde had ik nog steeds een beetje het gevoel dat ik hem niet helemaal gevat had.
    De poging tot alles vertellen was leuk, maar helaas mislukt.
    Wat ik dan wel weer goed vind is dat je pas verraadt wat er aan de hand is als je aan het einde komt, maar het valt tegen als je ziet wát er aan de hand was. Ik zou eerder zeggen dat ze ruzie had gehad met haar moeder en dat haar moeder wanhopig is om Lizzies vergeving te krijgen.
    Ik had beter verwacht.
    6

OldSweater
    Je bent echt een schilder van woorden! Mooi, mooi! Daarnaast breng jij details omhoog die niet van belang lijken, maar daardoor alleen maar het verhaal interessant maken (bijvoorbeeld van links en rechts).
    Door je woordgebruik lijkt het soms ook uit een andere tijd te komen (misschien inspiratie genomen uit De Avonden?)
    Wel zit ik in dubio. Soms klopt het niet wat er staat, maar aan de andere kant, kan dat ook bewust zijn, aangezien je Elena bestempeld als een bezondere meid.
    Ik kan nog veel meer zeggen, maar je verhaal is gewoon goed, interessant.
    8,3

jullie zijn allebei door

24. Medium

Maaike
    2,470 berichten
    Lid sinds March 2010

nieuwe opdracht is geplaatst :)

25. Medium
    Afbeelding van WriteLove

Anoniem
    1,617 berichten
    Lid sinds February 2008

Sorry, maar dit is wel echt heel erg als je zelf een schrijfopdracht begint.
    The hardest thing in live?

26. Medium

Maaike
    2,470 berichten
    Lid sinds March 2010

Ik zit daar altijd tussen te twijfelen live and life...

Girlscene is a division of Yourscene.nl. About us | Flyerzone | Contact | Handleiding | Wachtwoord?